Löytyi siisti vm.79 purjevene. Ainut mikä mietityttää on se, että moottori on myös alkuperäinen. Onkohan merivesi tehnyt tehtävänsä perushuolloista huolimatta ja moottori on tiensäpäässä kaikkinensa? Vai voikohan pärjätä vielä pitkäänkin, jos on tehty isompi remontti koneeseen joskus jne.
Moottorit.
19
199
Vastaukset
- Anonyymi
Jos pn merivesikone, jokainen vuosi, jonka kone vielä jaksaa, on onnekas.
- Anonyymi
Kyllä tuon ikäinen kone on jo jatkoajalla - vaikka huollot olisi tehty miten hyvin...
- Anonyymi
Raakavesikoneelle yleensä maksimi on 25 vuoden paikkeilla. Yanmarista menee kansi viimeistään 22 vuoden jälkeen vaikka miten talveksi suojaa, edellyttäen että koneen sinkki vaihdetaan vuosittain (mitä hyvin moni ei tee).
Volvoista sylinteriryhmä syöpyy pilalle yleensä 25-30v käytön jälkeen edellyttäen, että talvisäilytys on tehty oikein. Kansi niistäkin menee jo aiemmin.
Jos vene on muuten hyvä ja siisti ja aiot pitää sitä viisikin vuotta, 5000e uuteen koneeseen ei ole paha investointi. Venettä myydessä siitä saa osan takaisinkin, joten tavallaan maksat vain käytöstä.
Asennuksen kannalta halvin on vaihtaa tilalle samanlainen kone kuin veneessä jo on, mutta Volvojen hinnat ainakin ovat sitä luokkaa, että jos alkuperäinen on Volvo, mikä tahansa muu kone taitaa tulla useita tonneja halvemmaksi asennettuna.
En tiedä, mikä vene on kyseessä, mutta googlella löytää aika pian itselleen sopivan moottorin ja uuden koneen kanssa veneillessä on yksi riskitekijä pois pelistä.- Anonyymi
Mistä keksit nuo luvut? Ainakin 1 GM:stä kansi menee aikaisintaan 22 vuoden jälkeen. Vaikkapa 80-83 valmistetuista Finn Express 83:sta kansia on vaihdeltu ensimmäistä kertaa vielä viime vuosina siis ainakin 35 vuotta ovat jotkut kestäneet. Ehkä on vielä alkuperäisillä kansillakin?
Yleinen käsitys on, että 1GM:stä saa 50% lisää elinaikaa kannenvaihdolla eli voisi päästä yli 50 vuoden.
Onhan noita 80-luvun VP:tä eli yli 30-vuotiaita myös runsaasti käytössä. - Anonyymi
Kone on ilmeisesti yanmar ysb8
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kone on ilmeisesti yanmar ysb8
Minulla on pari vuotta vanhempi Ysb8 (ilmeiseti modifioitu bensatankillisesta koneesta), toistaiseksi vaihdettu kerran kannentiiviste, pari vesipumppua ja ehkä neljä starttimoottoria.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä keksit nuo luvut? Ainakin 1 GM:stä kansi menee aikaisintaan 22 vuoden jälkeen. Vaikkapa 80-83 valmistetuista Finn Express 83:sta kansia on vaihdeltu ensimmäistä kertaa vielä viime vuosina siis ainakin 35 vuotta ovat jotkut kestäneet. Ehkä on vielä alkuperäisillä kansillakin?
Yleinen käsitys on, että 1GM:stä saa 50% lisää elinaikaa kannenvaihdolla eli voisi päästä yli 50 vuoden.
Onhan noita 80-luvun VP:tä eli yli 30-vuotiaita myös runsaasti käytössä.Mulla 1GM10 kansi oli 17 vuoden jälkeen kypsää kauraa.
Britanniasta sai uuden täydellisenä 550 eurolla - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on pari vuotta vanhempi Ysb8 (ilmeiseti modifioitu bensatankillisesta koneesta), toistaiseksi vaihdettu kerran kannentiiviste, pari vesipumppua ja ehkä neljä starttimoottoria.
Kuka noita startteja jaksaa vaihtaa, kun YSB8 käynnistyy niin todella helposti käsin, toisin kuin 1GM. Perin mahdollisesti starteissakin vika oli solenoidissa, ei starttimoottorissa. Solenoidi on kyllä pakattu kuin säilykepurkki, mutta kyllä senkin prässätyn reunan auki taittelee ja viilaa kontaktipinnat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä keksit nuo luvut? Ainakin 1 GM:stä kansi menee aikaisintaan 22 vuoden jälkeen. Vaikkapa 80-83 valmistetuista Finn Express 83:sta kansia on vaihdeltu ensimmäistä kertaa vielä viime vuosina siis ainakin 35 vuotta ovat jotkut kestäneet. Ehkä on vielä alkuperäisillä kansillakin?
Yleinen käsitys on, että 1GM:stä saa 50% lisää elinaikaa kannenvaihdolla eli voisi päästä yli 50 vuoden.
Onhan noita 80-luvun VP:tä eli yli 30-vuotiaita myös runsaasti käytössä.Meidän Yanmar 1GM:n raakavesijäähdytteinen sylinterikansi kesti 34 vuotta. Toki tuota oli huolellisesti ylläpidetty vaihtamalla lohkon sinkkianodi väh. 3 v välein. Erityisesti olimme huolehtineet, että pakkasnesteiden sisäänajon jälkeen imuletku asetettii ylös siten, että nestepinta letkussa on sylinterikantta ylempänä. Näin siksi, että kansi pysyisi märkänä pakkasnesteestä, eikä saisi mahdollisest kosteaa ilmaa imu- / pakokanavan kautta paikkoja ruostuttamaan.
Lisäksi koneen termistä rasitusta kevennettiin poistamalla moottorista kattilakiveä sitruunahapolla. Huonosta jäähdytyksestä (kattilakivi) johtuu monet sylinterikannen halkeamat ja murtumat. Poistamalla kattilakivi säännöllisesti pitenee kannen käyttöikäkin selväsi.
Itsepintaisesti vaihdoin uuden kannen vaikka varaosatoimittaja houkutteli ostamaan uutta moottoria... :-( Vanha maahantuojan Yanmar asentaja totesi minulle, että kansi kestää 25-40v huolella ylläpidettynä ja koneen runko kestää ainakin kaksi kantta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meidän Yanmar 1GM:n raakavesijäähdytteinen sylinterikansi kesti 34 vuotta. Toki tuota oli huolellisesti ylläpidetty vaihtamalla lohkon sinkkianodi väh. 3 v välein. Erityisesti olimme huolehtineet, että pakkasnesteiden sisäänajon jälkeen imuletku asetettii ylös siten, että nestepinta letkussa on sylinterikantta ylempänä. Näin siksi, että kansi pysyisi märkänä pakkasnesteestä, eikä saisi mahdollisest kosteaa ilmaa imu- / pakokanavan kautta paikkoja ruostuttamaan.
Lisäksi koneen termistä rasitusta kevennettiin poistamalla moottorista kattilakiveä sitruunahapolla. Huonosta jäähdytyksestä (kattilakivi) johtuu monet sylinterikannen halkeamat ja murtumat. Poistamalla kattilakivi säännöllisesti pitenee kannen käyttöikäkin selväsi.
Itsepintaisesti vaihdoin uuden kannen vaikka varaosatoimittaja houkutteli ostamaan uutta moottoria... :-( Vanha maahantuojan Yanmar asentaja totesi minulle, että kansi kestää 25-40v huolella ylläpidettynä ja koneen runko kestää ainakin kaksi kantta.Asensin 1GM 10:een makeavesijäähdytyksen glykolinkiertoineen jo toistakymmentä vuotta sitten jottei merivesi ruostuta eikä tarvitse sitten vaihtaa sitä sylinterikantta uuteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä keksit nuo luvut? Ainakin 1 GM:stä kansi menee aikaisintaan 22 vuoden jälkeen. Vaikkapa 80-83 valmistetuista Finn Express 83:sta kansia on vaihdeltu ensimmäistä kertaa vielä viime vuosina siis ainakin 35 vuotta ovat jotkut kestäneet. Ehkä on vielä alkuperäisillä kansillakin?
Yleinen käsitys on, että 1GM:stä saa 50% lisää elinaikaa kannenvaihdolla eli voisi päästä yli 50 vuoden.
Onhan noita 80-luvun VP:tä eli yli 30-vuotiaita myös runsaasti käytössä.Moottorissa on muitakin osia kuin kansi. Polttoaineen siirtopumppu, korkeapainepumppu, suutin, startti, tiivisteet. Vesipumppu Yanmarista laskee jossain vaiheessa merivedet öljyn sekaan, jos sitä ei huomaa ajoissa, on kone valmista kauraa.
Uusi vesipumppu täydellisenä maksaa kikkeleitä Suomesta ostettuna, korjaussarja taas ei paljon mitään. Mutta siinä kun 20-vuotiaan koneen kimpussa ähräät kädet rasvassa ja yhden vian korjattuasi huomaat laturin antautuneen, sitten pa-systeemi levähtää (savutusta tai ei käynnisty), startti kypsyy ja lopulta taas kerran vuotavan pakomutkan vaihdon jälkeen huomaat kampiakselin takapään stefan vuotavan moottorin ja vaihteiston välistä, tulee äkkiä laskin käteen.
Siinä kun ynnäilet kaikkia uusimiasi osia ja kädet paskassa ahtaassa konehuoneessa viettämääsi aikaa, huomaat, ettei se reilu viisi tonnia ole ollenkaan paha hinta tuliterästä moottorista vaihteistoineen.
Matematiikka on pirullinen laji. Helposti laskemalla tulee siihen tulokseen, että vanha paska on vanha paska eikä sen loputtomalla korjaamisella säästä mitään.
Yhden paikan korjattuasi ajan x kuluttua laukeaa toinen, sitten kolmas.
Jos ostat uuden koneen, veneilet 20 vuotta pelkällä perushuollolla tai jos haluat vaihtaa veneen, joskus vaihdettu kone on aina plussaa. 20 v ikäinen pelkästään ostajat karkottava miina. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottorissa on muitakin osia kuin kansi. Polttoaineen siirtopumppu, korkeapainepumppu, suutin, startti, tiivisteet. Vesipumppu Yanmarista laskee jossain vaiheessa merivedet öljyn sekaan, jos sitä ei huomaa ajoissa, on kone valmista kauraa.
Uusi vesipumppu täydellisenä maksaa kikkeleitä Suomesta ostettuna, korjaussarja taas ei paljon mitään. Mutta siinä kun 20-vuotiaan koneen kimpussa ähräät kädet rasvassa ja yhden vian korjattuasi huomaat laturin antautuneen, sitten pa-systeemi levähtää (savutusta tai ei käynnisty), startti kypsyy ja lopulta taas kerran vuotavan pakomutkan vaihdon jälkeen huomaat kampiakselin takapään stefan vuotavan moottorin ja vaihteiston välistä, tulee äkkiä laskin käteen.
Siinä kun ynnäilet kaikkia uusimiasi osia ja kädet paskassa ahtaassa konehuoneessa viettämääsi aikaa, huomaat, ettei se reilu viisi tonnia ole ollenkaan paha hinta tuliterästä moottorista vaihteistoineen.
Matematiikka on pirullinen laji. Helposti laskemalla tulee siihen tulokseen, että vanha paska on vanha paska eikä sen loputtomalla korjaamisella säästä mitään.
Yhden paikan korjattuasi ajan x kuluttua laukeaa toinen, sitten kolmas.
Jos ostat uuden koneen, veneilet 20 vuotta pelkällä perushuollolla tai jos haluat vaihtaa veneen, joskus vaihdettu kone on aina plussaa. 20 v ikäinen pelkästään ostajat karkottava miina.Näin se on. Minulla on veneissä 3 dieselmoottoria, ja niiden keski-ikä 35 vuoden tienoilla. Aina saa olla jotain korjailemassa, ei enää jaksa. Ei ole rahaa uusiin dieseleihin, niin koitan ainakin yhteen veneeseen viritellä halpissähkösysteemin, niin ainakaan ei ole enää kädet öljyssä.
- Anonyymi
Minulla oli Yanmar 2GM 37 vuotta ja se vaihdettiin viime vuonna uuteen vain varmuuden vuoksi...
- Anonyymi
....Edelliseen lisäys, että olen itse pitkän linjan auto- ja moottoripyöräharrastaja. Rakentelen vapaa-ajallani huvikseni moottoreita, koneita ja laitteita. Kädet rasvassa ja paskassa.
Ylläolevan kirjoitin opiksi ja ojennukseksi niille, jotka haluavat keskittyä veneilyyn eivätkä korjaamiseen ja jotka miettivät kokonaiskustannuksia.
Sille, joka tykkää rassata laitteita ja koneita harrastuksen vuoksi, kaikin mokomin kannattaa ottaa vaikka se vanha kone talveksi ulos veneestä ja tehdä pienimuotoinen peruskorjaus.
Sittenhän sillä pistelee taas 20v huoletta - mutta ilmaisia osat noihin eivät ole edes ulkomailta tilattuina - joskin paljon halvempia kuin Suomessa.
Luotettava konehan Yanmar on, mutta ikuinen sekään ei ole.
1980 asennettua 1GM:ää ei taida olla enää missään edes romuna.- Anonyymi
Melkein kaikissa FE83:ssa on edelleen 80-83 asennettu alkuperäinen 1GM. Sama koskee montaa muutakin venemallia. Kannet noihin lienee jo kaikkiin vaihdettu.
- Anonyymi
Moottoriveneessä minulla on Volvon ad41-dieseli. Korjaamon tyypiltä kyselin arvioita peruskorjauksesta, niin vaikka itse tekisi kaiken, niin hintaa osille tulisi ainakin 11000 euroa, jos tekee kunnolla. Käytetyn veneen tuolla samalla moottorilla mutta pienemmillä tunneilla saa jo melkein samaan hintaan.
- Anonyymi
Joo ei tuon ikäiseen voi enää luottaa, irti, olan yli ja tältä vosituhannelta oleva tilalle. Samaa mieltä tuon kanssa joka kertoi loputtomasta rassauskierteestä.
Itse kaskisin hiukan käytettyjä, niitä kun tulee muutaman kerra vuodessa vastaan 2000 -3000 th euron paikkeilla. Eri merkkejä mm. Vetus, sole, lombardini, mitsubishi jne. Ei kannata rakastua johonkin tiettyyn merkkiin, uudehko moottori on uudehko moottori kunhan ei ole kiinalainen tai venäläinen.
Ilmeisesti niitä jotkut ostaa kuidutettuihin veneisiin ja kun runko alkaa meñnä, moottori pannaan myyntiin. Toinen syy on et on ostettu matkaveneeseen uusi pieni esim 15-20 hv ja muutaman vuoden päästä halutaan lisää vauhtia. - Anonyymi
Aloittajalla on siis Yanmar YSB8. Ilmeisesti akselivedolla? Eipä taida saada uutta enää mistään, minä en ainakaan ole löytänyt. Valmistus lienee lopetettu vuosikymmeniä sitten?
Siis, sinun pitää varautua siihen että joudut uusimaan ainakin moottorin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1337183Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654380Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen543452Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4983135Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2942092Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361753Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201671- 911573
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1761472Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151436