Moottorit.

Anonyymi

Löytyi siisti vm.79 purjevene. Ainut mikä mietityttää on se, että moottori on myös alkuperäinen. Onkohan merivesi tehnyt tehtävänsä perushuolloista huolimatta ja moottori on tiensäpäässä kaikkinensa? Vai voikohan pärjätä vielä pitkäänkin, jos on tehty isompi remontti koneeseen joskus jne.

19

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos pn merivesikone, jokainen vuosi, jonka kone vielä jaksaa, on onnekas.

    • Anonyymi

      Kyllä tuon ikäinen kone on jo jatkoajalla - vaikka huollot olisi tehty miten hyvin...

    • Anonyymi

      Raakavesikoneelle yleensä maksimi on 25 vuoden paikkeilla. Yanmarista menee kansi viimeistään 22 vuoden jälkeen vaikka miten talveksi suojaa, edellyttäen että koneen sinkki vaihdetaan vuosittain (mitä hyvin moni ei tee).

      Volvoista sylinteriryhmä syöpyy pilalle yleensä 25-30v käytön jälkeen edellyttäen, että talvisäilytys on tehty oikein. Kansi niistäkin menee jo aiemmin.

      Jos vene on muuten hyvä ja siisti ja aiot pitää sitä viisikin vuotta, 5000e uuteen koneeseen ei ole paha investointi. Venettä myydessä siitä saa osan takaisinkin, joten tavallaan maksat vain käytöstä.
      Asennuksen kannalta halvin on vaihtaa tilalle samanlainen kone kuin veneessä jo on, mutta Volvojen hinnat ainakin ovat sitä luokkaa, että jos alkuperäinen on Volvo, mikä tahansa muu kone taitaa tulla useita tonneja halvemmaksi asennettuna.

      En tiedä, mikä vene on kyseessä, mutta googlella löytää aika pian itselleen sopivan moottorin ja uuden koneen kanssa veneillessä on yksi riskitekijä pois pelistä.

      • Anonyymi

        Mistä keksit nuo luvut? Ainakin 1 GM:stä kansi menee aikaisintaan 22 vuoden jälkeen. Vaikkapa 80-83 valmistetuista Finn Express 83:sta kansia on vaihdeltu ensimmäistä kertaa vielä viime vuosina siis ainakin 35 vuotta ovat jotkut kestäneet. Ehkä on vielä alkuperäisillä kansillakin?

        Yleinen käsitys on, että 1GM:stä saa 50% lisää elinaikaa kannenvaihdolla eli voisi päästä yli 50 vuoden.

        Onhan noita 80-luvun VP:tä eli yli 30-vuotiaita myös runsaasti käytössä.


      • Anonyymi

        Kone on ilmeisesti yanmar ysb8


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kone on ilmeisesti yanmar ysb8

        Minulla on pari vuotta vanhempi Ysb8 (ilmeiseti modifioitu bensatankillisesta koneesta), toistaiseksi vaihdettu kerran kannentiiviste, pari vesipumppua ja ehkä neljä starttimoottoria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä keksit nuo luvut? Ainakin 1 GM:stä kansi menee aikaisintaan 22 vuoden jälkeen. Vaikkapa 80-83 valmistetuista Finn Express 83:sta kansia on vaihdeltu ensimmäistä kertaa vielä viime vuosina siis ainakin 35 vuotta ovat jotkut kestäneet. Ehkä on vielä alkuperäisillä kansillakin?

        Yleinen käsitys on, että 1GM:stä saa 50% lisää elinaikaa kannenvaihdolla eli voisi päästä yli 50 vuoden.

        Onhan noita 80-luvun VP:tä eli yli 30-vuotiaita myös runsaasti käytössä.

        Mulla 1GM10 kansi oli 17 vuoden jälkeen kypsää kauraa.
        Britanniasta sai uuden täydellisenä 550 eurolla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on pari vuotta vanhempi Ysb8 (ilmeiseti modifioitu bensatankillisesta koneesta), toistaiseksi vaihdettu kerran kannentiiviste, pari vesipumppua ja ehkä neljä starttimoottoria.

        Kuka noita startteja jaksaa vaihtaa, kun YSB8 käynnistyy niin todella helposti käsin, toisin kuin 1GM. Perin mahdollisesti starteissakin vika oli solenoidissa, ei starttimoottorissa. Solenoidi on kyllä pakattu kuin säilykepurkki, mutta kyllä senkin prässätyn reunan auki taittelee ja viilaa kontaktipinnat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä keksit nuo luvut? Ainakin 1 GM:stä kansi menee aikaisintaan 22 vuoden jälkeen. Vaikkapa 80-83 valmistetuista Finn Express 83:sta kansia on vaihdeltu ensimmäistä kertaa vielä viime vuosina siis ainakin 35 vuotta ovat jotkut kestäneet. Ehkä on vielä alkuperäisillä kansillakin?

        Yleinen käsitys on, että 1GM:stä saa 50% lisää elinaikaa kannenvaihdolla eli voisi päästä yli 50 vuoden.

        Onhan noita 80-luvun VP:tä eli yli 30-vuotiaita myös runsaasti käytössä.

        Meidän Yanmar 1GM:n raakavesijäähdytteinen sylinterikansi kesti 34 vuotta. Toki tuota oli huolellisesti ylläpidetty vaihtamalla lohkon sinkkianodi väh. 3 v välein. Erityisesti olimme huolehtineet, että pakkasnesteiden sisäänajon jälkeen imuletku asetettii ylös siten, että nestepinta letkussa on sylinterikantta ylempänä. Näin siksi, että kansi pysyisi märkänä pakkasnesteestä, eikä saisi mahdollisest kosteaa ilmaa imu- / pakokanavan kautta paikkoja ruostuttamaan.

        Lisäksi koneen termistä rasitusta kevennettiin poistamalla moottorista kattilakiveä sitruunahapolla. Huonosta jäähdytyksestä (kattilakivi) johtuu monet sylinterikannen halkeamat ja murtumat. Poistamalla kattilakivi säännöllisesti pitenee kannen käyttöikäkin selväsi.

        Itsepintaisesti vaihdoin uuden kannen vaikka varaosatoimittaja houkutteli ostamaan uutta moottoria... :-( Vanha maahantuojan Yanmar asentaja totesi minulle, että kansi kestää 25-40v huolella ylläpidettynä ja koneen runko kestää ainakin kaksi kantta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän Yanmar 1GM:n raakavesijäähdytteinen sylinterikansi kesti 34 vuotta. Toki tuota oli huolellisesti ylläpidetty vaihtamalla lohkon sinkkianodi väh. 3 v välein. Erityisesti olimme huolehtineet, että pakkasnesteiden sisäänajon jälkeen imuletku asetettii ylös siten, että nestepinta letkussa on sylinterikantta ylempänä. Näin siksi, että kansi pysyisi märkänä pakkasnesteestä, eikä saisi mahdollisest kosteaa ilmaa imu- / pakokanavan kautta paikkoja ruostuttamaan.

        Lisäksi koneen termistä rasitusta kevennettiin poistamalla moottorista kattilakiveä sitruunahapolla. Huonosta jäähdytyksestä (kattilakivi) johtuu monet sylinterikannen halkeamat ja murtumat. Poistamalla kattilakivi säännöllisesti pitenee kannen käyttöikäkin selväsi.

        Itsepintaisesti vaihdoin uuden kannen vaikka varaosatoimittaja houkutteli ostamaan uutta moottoria... :-( Vanha maahantuojan Yanmar asentaja totesi minulle, että kansi kestää 25-40v huolella ylläpidettynä ja koneen runko kestää ainakin kaksi kantta.

        Asensin 1GM 10:een makeavesijäähdytyksen glykolinkiertoineen jo toistakymmentä vuotta sitten jottei merivesi ruostuta eikä tarvitse sitten vaihtaa sitä sylinterikantta uuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä keksit nuo luvut? Ainakin 1 GM:stä kansi menee aikaisintaan 22 vuoden jälkeen. Vaikkapa 80-83 valmistetuista Finn Express 83:sta kansia on vaihdeltu ensimmäistä kertaa vielä viime vuosina siis ainakin 35 vuotta ovat jotkut kestäneet. Ehkä on vielä alkuperäisillä kansillakin?

        Yleinen käsitys on, että 1GM:stä saa 50% lisää elinaikaa kannenvaihdolla eli voisi päästä yli 50 vuoden.

        Onhan noita 80-luvun VP:tä eli yli 30-vuotiaita myös runsaasti käytössä.

        Moottorissa on muitakin osia kuin kansi. Polttoaineen siirtopumppu, korkeapainepumppu, suutin, startti, tiivisteet. Vesipumppu Yanmarista laskee jossain vaiheessa merivedet öljyn sekaan, jos sitä ei huomaa ajoissa, on kone valmista kauraa.

        Uusi vesipumppu täydellisenä maksaa kikkeleitä Suomesta ostettuna, korjaussarja taas ei paljon mitään. Mutta siinä kun 20-vuotiaan koneen kimpussa ähräät kädet rasvassa ja yhden vian korjattuasi huomaat laturin antautuneen, sitten pa-systeemi levähtää (savutusta tai ei käynnisty), startti kypsyy ja lopulta taas kerran vuotavan pakomutkan vaihdon jälkeen huomaat kampiakselin takapään stefan vuotavan moottorin ja vaihteiston välistä, tulee äkkiä laskin käteen.

        Siinä kun ynnäilet kaikkia uusimiasi osia ja kädet paskassa ahtaassa konehuoneessa viettämääsi aikaa, huomaat, ettei se reilu viisi tonnia ole ollenkaan paha hinta tuliterästä moottorista vaihteistoineen.

        Matematiikka on pirullinen laji. Helposti laskemalla tulee siihen tulokseen, että vanha paska on vanha paska eikä sen loputtomalla korjaamisella säästä mitään.

        Yhden paikan korjattuasi ajan x kuluttua laukeaa toinen, sitten kolmas.
        Jos ostat uuden koneen, veneilet 20 vuotta pelkällä perushuollolla tai jos haluat vaihtaa veneen, joskus vaihdettu kone on aina plussaa. 20 v ikäinen pelkästään ostajat karkottava miina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottorissa on muitakin osia kuin kansi. Polttoaineen siirtopumppu, korkeapainepumppu, suutin, startti, tiivisteet. Vesipumppu Yanmarista laskee jossain vaiheessa merivedet öljyn sekaan, jos sitä ei huomaa ajoissa, on kone valmista kauraa.

        Uusi vesipumppu täydellisenä maksaa kikkeleitä Suomesta ostettuna, korjaussarja taas ei paljon mitään. Mutta siinä kun 20-vuotiaan koneen kimpussa ähräät kädet rasvassa ja yhden vian korjattuasi huomaat laturin antautuneen, sitten pa-systeemi levähtää (savutusta tai ei käynnisty), startti kypsyy ja lopulta taas kerran vuotavan pakomutkan vaihdon jälkeen huomaat kampiakselin takapään stefan vuotavan moottorin ja vaihteiston välistä, tulee äkkiä laskin käteen.

        Siinä kun ynnäilet kaikkia uusimiasi osia ja kädet paskassa ahtaassa konehuoneessa viettämääsi aikaa, huomaat, ettei se reilu viisi tonnia ole ollenkaan paha hinta tuliterästä moottorista vaihteistoineen.

        Matematiikka on pirullinen laji. Helposti laskemalla tulee siihen tulokseen, että vanha paska on vanha paska eikä sen loputtomalla korjaamisella säästä mitään.

        Yhden paikan korjattuasi ajan x kuluttua laukeaa toinen, sitten kolmas.
        Jos ostat uuden koneen, veneilet 20 vuotta pelkällä perushuollolla tai jos haluat vaihtaa veneen, joskus vaihdettu kone on aina plussaa. 20 v ikäinen pelkästään ostajat karkottava miina.

        Näin se on. Minulla on veneissä 3 dieselmoottoria, ja niiden keski-ikä 35 vuoden tienoilla. Aina saa olla jotain korjailemassa, ei enää jaksa. Ei ole rahaa uusiin dieseleihin, niin koitan ainakin yhteen veneeseen viritellä halpissähkösysteemin, niin ainakaan ei ole enää kädet öljyssä.


      • Anonyymi

        Minulla oli Yanmar 2GM 37 vuotta ja se vaihdettiin viime vuonna uuteen vain varmuuden vuoksi...


    • Anonyymi

      ....Edelliseen lisäys, että olen itse pitkän linjan auto- ja moottoripyöräharrastaja. Rakentelen vapaa-ajallani huvikseni moottoreita, koneita ja laitteita. Kädet rasvassa ja paskassa.

      Ylläolevan kirjoitin opiksi ja ojennukseksi niille, jotka haluavat keskittyä veneilyyn eivätkä korjaamiseen ja jotka miettivät kokonaiskustannuksia.

      Sille, joka tykkää rassata laitteita ja koneita harrastuksen vuoksi, kaikin mokomin kannattaa ottaa vaikka se vanha kone talveksi ulos veneestä ja tehdä pienimuotoinen peruskorjaus.
      Sittenhän sillä pistelee taas 20v huoletta - mutta ilmaisia osat noihin eivät ole edes ulkomailta tilattuina - joskin paljon halvempia kuin Suomessa.

      Luotettava konehan Yanmar on, mutta ikuinen sekään ei ole.
      1980 asennettua 1GM:ää ei taida olla enää missään edes romuna.

      • Anonyymi

        Melkein kaikissa FE83:ssa on edelleen 80-83 asennettu alkuperäinen 1GM. Sama koskee montaa muutakin venemallia. Kannet noihin lienee jo kaikkiin vaihdettu.


      • Anonyymi

        Moottoriveneessä minulla on Volvon ad41-dieseli. Korjaamon tyypiltä kyselin arvioita peruskorjauksesta, niin vaikka itse tekisi kaiken, niin hintaa osille tulisi ainakin 11000 euroa, jos tekee kunnolla. Käytetyn veneen tuolla samalla moottorilla mutta pienemmillä tunneilla saa jo melkein samaan hintaan.


    • Anonyymi

      Joo ei tuon ikäiseen voi enää luottaa, irti, olan yli ja tältä vosituhannelta oleva tilalle. Samaa mieltä tuon kanssa joka kertoi loputtomasta rassauskierteestä.

      Itse kaskisin hiukan käytettyjä, niitä kun tulee muutaman kerra vuodessa vastaan 2000 -3000 th euron paikkeilla. Eri merkkejä mm. Vetus, sole, lombardini, mitsubishi jne. Ei kannata rakastua johonkin tiettyyn merkkiin, uudehko moottori on uudehko moottori kunhan ei ole kiinalainen tai venäläinen.

      Ilmeisesti niitä jotkut ostaa kuidutettuihin veneisiin ja kun runko alkaa meñnä, moottori pannaan myyntiin. Toinen syy on et on ostettu matkaveneeseen uusi pieni esim 15-20 hv ja muutaman vuoden päästä halutaan lisää vauhtia.

    • Anonyymi

      Aloittajalla on siis Yanmar YSB8. Ilmeisesti akselivedolla? Eipä taida saada uutta enää mistään, minä en ainakaan ole löytänyt. Valmistus lienee lopetettu vuosikymmeniä sitten?

    • Siis, sinun pitää varautua siihen että joudut uusimaan ainakin moottorin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      133
      7183
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4380
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      54
      3452
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      498
      3135
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      294
      2092
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1753
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1671
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1573
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      176
      1472
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1436
    Aihe