Kannen maalaus ja pintakäsittely kätevästi

Anonyymi

Minulla kapea vähän yli 30 - jalkainen purjevene. Kansi kaipaa uutta pintaa ennen kesän seikkailuja. Väri tällä hetkellä harmaa. Tuskin sitä kannattaa vaaleaksi muuttaa, kun vanha väri varmaan tulisi helposti läpi? Mikä sopiva maali hinta-laatusuhteiltaan, kun itse vene oli edullinen. Onko hyviä ideoita, mitä maalin joukkoon, että kansi olisi mahdollisimman pitävä kaikilla säillä? Keskellä olevat kansiranteet valkoista lasikuitua. Siinä pientä paikkaamista ja maalausta sen jälkeen. Mikä näppärä aina paikata pieniä kolhuja ennen maalausta. Kiitos, jos joku jaksaa neuvoa asiassa.

22

1492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kunnollinen maali kansirakenteeseen ja kylkiin on ehdottomasti 2komponentti polyuretaanimaali. Kiiltää hienosti sekä kestää säätä, kulutusta ja aurinkoa . Kannen kunnostustyö on sen verran iso, että maalin hinta on todellakin marginaalijuttuja.

      Voit toki maalata 1 komponenttimaalilla. Sillä saa ihan siistin, mutta kestävyys paljon heikompi kuin tehtäessä kunnolla 2k maalilla. Huomaa, että jos maalaat 1k maalilla ja tulet katumapäälle niin sen pois ottaminen on aivan kauhea homma. 1k maalin päälle et voi maalata 2k maalia.

      Liukueste, ja karhennushommat on sitten ihan oma juttunsa.

      • Anonyymi

        Naapuriveneen hölmöilyjä seuranneena olen kanssasi samaa mieltä, että hyvä ja halpa ovat kaksi ihan eri asiaa.
        Tuon itsestään hilseilevän 1k maalin poistossa hyvä ja tehokas painepesuri tekee asiasta paljon helpomman. Paitsi jos kannen kuidussa on karhennuskuvio jolloin maalinpoistoon todella hankalaa.


    • Anonyymi

      Itsellä sana homma edessä ja ajattelen hankkia KIWIGRIP - maalia. Netistä löytyy esim Vene-lehden juttu ja englantilaisen PBOn vertailutesti, joissa pärjännyt hyvin. Tämä on siis kansimaalia, jolla saa pitoa kengän alle , ei kiiltoa.

    • Anonyymi

      Kiitoksia. Ostan kunnon maalia. Mikähän paikka edullisin paikka siihen tällä hetkellä? Onko antaa hyvää merkkiä tai peräti linkki siihen.

    • Anonyymi

      Jos mulla on vanha vene johon ihan varmasti maalattu 1k maalilla aikanaan, niin onko varminta jatkaa k 1 maalilla. Joku sanoi, ettei 2k tartu 1k maalin päälle ?

      • Anonyymi

        Kyllä. Joko jatkat 1k maalilla tai sitten poistat kaikki 1k maalit ja teet 2k maalilla.


    • Anonyymi

      Miranol ja kvartsihiekkaa.

    • Anonyymi

      Jos se kansi on "muotti pinnalla" niin puhdistus ja karhennus hiomalla jonka jälkeen top coatilla maalaat. Karhennukset telaat topparin ja talkin seoksella, ehkä tarve onkin maalata vain karhennetut kohdat. Saat säädettyä niin karheaksi kuin haluat. Tulee hinta / laatu / työpanos / maalattava kohde suhteessa paras lopputulos. 10 kg toppariamaksaa alan liikkeessä n.100€. Varmasti sopiva maali koska on samaa materiaalia kuin kansi.

      • Anonyymi

        Ei missään nimessä top coatia. Oikea maali on polyuretaanimaali, kuten joku ylempänä jo kertoi. Toppari huokoisena materiaalina vaatii paljon enemmän huoltoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei missään nimessä top coatia. Oikea maali on polyuretaanimaali, kuten joku ylempänä jo kertoi. Toppari huokoisena materiaalina vaatii paljon enemmän huoltoa.

        Mitäs huoltoa se vaatii? Tässäkään tapauksessa ei välttämättä mitään jos ei halua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs huoltoa se vaatii? Tässäkään tapauksessa ei välttämättä mitään jos ei halua.

        Topcoat on samaa tavaraa kuin mitä tehtaalla on muottiin laitettu (gelcoat). Valmistus tehdään yleensä tällä lailla sen takia, että se on halpa ja nopea tapa valmistaa sileä ja siisti ulkopinta lasikuiturunkoon. Topcoat ja Gelcoat on samaa ainetta eli pigmentoitua polyesteriä. Kunnollinen polyuretaanimaali on huomattavasti parempi ja helppohoitoisempi. Kiiltää vuosia, kestää aurinkoa, säätä ja kulutusta oleellisesti paremmin kuin polyesteri eikä tarvitse kihnuttaa puhtaaksi/kiiltäväksi. Kaikki tietää, että gelcoat -pinnan keväthuolto on iso homma (kliineriä, vahaa, hinkkausta tuntitolkulla). Ja silti on enemmän tai vähemmän surullisen näköinen syksyllä.

        Ja miksikö tehtaalla ei sitten maalata valmiiksi kunnon maalilla? Siksi, että keskiarvo-ostaja ei ole siitä valmis maksamaan. Maali ei maksaisi kauheasti, mutta lisätyö maksaa. Jos/kun suurin osa asiakkaista haluaa halvemman, ei maalatun rungon, niin tehtaan kannattaa saman tien leipoa kaikki veneet samalla tavalla, siis siten että aloitetaan gelcoatilla.

        Jos kansiremontiin käyttää huomattavan määrän työtunteja, ei missään nimessä kannata laittaa mitään muuta kuin kunnollista 2k polyuretaanimaalia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Topcoat on samaa tavaraa kuin mitä tehtaalla on muottiin laitettu (gelcoat). Valmistus tehdään yleensä tällä lailla sen takia, että se on halpa ja nopea tapa valmistaa sileä ja siisti ulkopinta lasikuiturunkoon. Topcoat ja Gelcoat on samaa ainetta eli pigmentoitua polyesteriä. Kunnollinen polyuretaanimaali on huomattavasti parempi ja helppohoitoisempi. Kiiltää vuosia, kestää aurinkoa, säätä ja kulutusta oleellisesti paremmin kuin polyesteri eikä tarvitse kihnuttaa puhtaaksi/kiiltäväksi. Kaikki tietää, että gelcoat -pinnan keväthuolto on iso homma (kliineriä, vahaa, hinkkausta tuntitolkulla). Ja silti on enemmän tai vähemmän surullisen näköinen syksyllä.

        Ja miksikö tehtaalla ei sitten maalata valmiiksi kunnon maalilla? Siksi, että keskiarvo-ostaja ei ole siitä valmis maksamaan. Maali ei maksaisi kauheasti, mutta lisätyö maksaa. Jos/kun suurin osa asiakkaista haluaa halvemman, ei maalatun rungon, niin tehtaan kannattaa saman tien leipoa kaikki veneet samalla tavalla, siis siten että aloitetaan gelcoatilla.

        Jos kansiremontiin käyttää huomattavan määrän työtunteja, ei missään nimessä kannata laittaa mitään muuta kuin kunnollista 2k polyuretaanimaalia.

        Jos kansiremontiin käyttää huomattavan määrän työtunteja, ei missään nimessä kannata laittaa 2k polyuretaanimaalia, se on tarkoitukseen suorastaan vaarallisen liukas.
        Kylkeen 2k polyuretaanimaali taas on paras, siellähän ei pitoa tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kansiremontiin käyttää huomattavan määrän työtunteja, ei missään nimessä kannata laittaa 2k polyuretaanimaalia, se on tarkoitukseen suorastaan vaarallisen liukas.
        Kylkeen 2k polyuretaanimaali taas on paras, siellähän ei pitoa tarvita.

        Kansirakenteessa on paljon kiiltäviä pintoja. Ainakin minun veneessä enemmän kuin karhennettuja. Karhennetuille luonnollisesti oma reseptinsä. Sama 2k polyuretaanimaali kylkiin ja kansirakenteisiin (siis niihin paikkoihin mihin ei tule karhennusta).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansirakenteessa on paljon kiiltäviä pintoja. Ainakin minun veneessä enemmän kuin karhennettuja. Karhennetuille luonnollisesti oma reseptinsä. Sama 2k polyuretaanimaali kylkiin ja kansirakenteisiin (siis niihin paikkoihin mihin ei tule karhennusta).

        Ni veneitä on monenlaisia.
        Jos nyt luet näitä juttuja niin uskotko että tästa "halvasta ja kapeasta" purkkarista tulee hohtavan kiiltävä kantinen jos sen omistaja alkaa sotkemaan jollain polyuretaani maalilla? Siihen pitää jo vähän osata pohjiakin tehdä tai tulee tosi surullisen näköinen. Top coatilla lähes kuka vaan saa niin siistin pinnan kuin tuohon nyt kannattaa alkaa uhraamaan. Ja kolot täyttää vaikka bilteman lasikuitu fillerillä.
        Lähes kaikki soutuveneet esim. ovat sisältä toppari pinnalla ja halutessa pysyvät ihan puhtaina. Niissä ei ole edes tasaista muottipintaa pohjana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansirakenteessa on paljon kiiltäviä pintoja. Ainakin minun veneessä enemmän kuin karhennettuja. Karhennetuille luonnollisesti oma reseptinsä. Sama 2k polyuretaanimaali kylkiin ja kansirakenteisiin (siis niihin paikkoihin mihin ei tule karhennusta).

        Kaikki kansipinnat voi ja kannattaa karhentaa, varsinkin kapeassa köliveneessä, mitkä kulkevat toisinaan reilusti kallellaan.
        Kiiltäviä kansipintoja käytetään satamaveneissä, joilla ei purjehdita, tai joilla ajetaan koneella. Eikä niissäkään kiiltävistä pinnoista kannessa ole mitään hyötyä karhennettuun verrattuna.


    • Anonyymi

      Ok. Tuo gelcoat kovettimella kuulostaa ihan ok maalilta. Millä,olisi hyvä paikata pienet kolot sun muut ennen maalaista. Aineita niin paljon, että menee pää pyörälle.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Jos 1 k maali on vanhaa, niin yleensä voi maalata 2k polyuretaani maalilla päälle, jos asian haluaa vielä varmistaa, niin hio pinnan rikki nyt syksyllä ja maalaa päälle vasta kevällä.
      Jos 1k on alle 2v vanhaa ja paksulti maalattu, voi ns. kiehumista esiintyä.
      Hyvä tapa on maalata 1. kierros tosi ohuena harsona, eli vaikka nihkeällä telalla, ja vasta toinen kerros normaalisti.

    • Anonyymi

      Vene oli tosiaan todella edullinen ja siksi en kannen maalaukseen kauheasti rahaa ja vaivaa viitsi nähdä. Ostan siis Bilteman lasikuitufilleriä ja gelcoat maalia sieltä myös. Kyseinen kauppa melkein ihan naapurissa. Jostain luin rasvanpoistosta ennen maalausta. Olenko kenties ymmmärtänyt asian väärin? Riittää, että pesee kannen hyvin, täyttää kolot ja ei kun maaalaan. Veneessäni karhennetrua kantta paljon. Ns. kiiltävää kansiosaa aika vähän. Karhennettuun osaan siis jotain karhennusta tukevaa ainetta maalin joukkoon ja kiiltävän osaan jätetään se pois?

      • Anonyymi

        TOP COAT maalia.
        Ehkä jos et lue näitä viestejä mitä tänne on kirjoitettu etkä googlaamallakaan viitsi itse selvittää ja lähtötaidot ei ole kovin korkealla tasolla niin otat jonkun kaverin mukaan joka vastaavia juttuja on tehnyt, maalaat nyt sitten millä vaan.


      • Anonyymi

        Kaikki puhdistus tehdään ennen filleriä. Myös mahdollinen rasvanpoisto.
        Ei kannata jättää karhennetta pois mistään kohtaa, tulee paljon paremman näköinen kun karhentaa samalla tuotteella kaikkialta, ja lisäksi olennaisesti turvallisempi!

        Gelcoatia ei käytetä missään muualla kuin suoraan muottiin levitettynä. Sitä et siis ainakaan osta.
        Topcoat on yksi vaihtoehto muiden joukossa, ei läheskään paras mutta kohtuu hintainen. Karhennetun topparin ulkonäkökään ei kaikkia miellytä, eikä tietysti tarvikaan miellyttää. Sinun vene, joten sinä päätät esteettisyys vaatimuksesi ihan itse.


      • Anonyymi

        "Vene oli tosiaan todella edullinen ja siksi en kannen maalaukseen kauheasti rahaa ja vaivaa viitsi nähdä."

        Miksi sitten ylipäätään olet venettäsi maalaamassa?
        Ei sitä ole pakko tehdä ollenkaan, jos haluaa säästää aikaa ja rahaa.
        Tämä siis silloin kun kansi on joko vesitiiviisti ehjä, tai jollei ole niin silloin kun se on umpilaminaattia.
        Kerrosrakenteinen kansi jossa on vesivuotoja tulee ehdottomasti korjata, siinä ei voi säästää rahaa jättämällä tekemättä, vaan päinvastoin se vasta kalliiksi tulisikin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1916
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe