Uskonnollinen tilaisuus aiheuttaa henkilöstön lisätarpeen

Anonyymi

Henkilöstömitoituksen pienehkö ajoittainen erityiskysymys on tilanne, jossa pitää järjestää kaksi rinnakkaista ohjelmaa. Tällainen tilanne syntyy, jos toimintaan liitetään yhden uskonnollisen yhdyskunnan (ev.-lut.) uskonnollinen tilaisuus päiväkodissa tai retki uskonnolliseen tilaisuuteen kirkossa tai sen ympäristössä (ns. pikkukirkko).

Ohjeiden mukaan tällöin lapsille pitää olla samaan aikaan tarjolla vastaavaa ei-kirkollista ohjelmaa. Kahden samanaikaisen ohjelman henkilöstömitoitusta ei ole kuitenkaan pidetty tapana suunnitella varhaiskasvatuksessa.

Huonona ratkaisuna resurssipulaan on pidettävä sitä, että ei-kirkollisen ohjelman järjestämisvelvoitetta pyritään kiertämään, eri keinoin aiheuttamaan tilanne, että sitä ei ole asianmukaisesti tarjolla. Jos huonon tiedotuksen ja "saako osallistua" -kyselyjen jälkeen kuitenkin huoltajat ilmoittavat, että lapsi ei osallistu ev.-lut. uskonnolliseen tilaisuuteen, lapsi vain sijoitetaan toiseen lapsiryhmään ilman erityistä ohjelmaa. Tämä on syrjintää. Siihen konstiin ei voida enää nojata, jos perustuslain, varhaiskasvatuslain ja viranomaisohjeiden mukaan halutaan toimia.

Kun virallisissa (OPH:n) varhaiskasvatuksen perusteissa on säädetty, että toiminnan tulee olla "uskonnollisesti, katsomuksellisesti ja puoluepoliittisesti sitouttamatonta", paras ratkaisu myös henkilöstömitoituksen kannalta on, että päiväkodin ohjelmaan ei liitetä yhden uskontokunnan uskonnollisia tilaisuuksia (eikä yhden puolueen valistustilaisuuksia). Ne voi hyvin jättää kodin ja uskonnollisen yhdyskunnan (ja puolueen) asioiksi.

Tämä vähentää henkilöstön ja perheiden stressiä.

3

242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Eihän tuota pykälää noudateta lainkaan. Päiväkodeissa tuputetaan lapsille pride-uskontoa, jossa tyttö on poika ja poika tyttö sekä new age okkultistisia oppeja. Mielummin siis kristilliset vanhat kunnolliset arvot kuin new age luciferismi.

• Anonyymi

Ei nykykirkossa ole kristillisiä arvoja.

• Anonyymi

Varhaiskasvatuksen pitää lain mukaan olla tunnustuksetonta. Silti päiväkodeissa tungetaan lapsille uskontoa. Halloween, zombit, jooga, mindfulness, luonnonuskonnot, new age enkeliuskonto, noituus, hindulaisuus, budhalaisuus, pride, kirkon opetuksista sliipatut versiot joista Jeesus on höylätty pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      309
      3055
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2353
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      124
      2057
    4. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      349
      2043
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      127
      1733
    6. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      67
      1399
    7. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1395
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1337
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      69
      1270
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1243
    Aihe