Lieköhän asemalta jo purettu Repolan

raide ? Vai onko muussa käytössä. Raide oli vilkkaassa käytössä 1920-luvun alusta jonnekin vuoteen 1935 kun sen kautta kuskattiin neuvosoliittolaista tavaraa Repolaan. Sadat hevosmiehet saivat työtä ajaessaan kuormia Kivivaaraan. Ilmeisesti N-liiton omat ajomiehet hoitivat homman siitä perille.

Lieksa oli vuosisadan alussa ja vielä 1930-luvullakin vilkas keskuspaikka.

53

240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oiskohan se reunimmainen raide kyseinen raide? Taisi vielä parikytävuotta sitten siinä seisoa puinen matkustajavaunu.

    • Anonyymi

      Ainoastaan sen takia Karjalan rata vedettiin Autonomian aikana Lieksan kautta kun Lieksa oli jo silloin jonkunmoinen keskuspaikka Vienaa ajatellen. Tavaraa meni sinne ja tavaraa tuli sieltä. Junat toi ja vei. Kyllä silloin Lieksassa työtä ja vilskettä riitti.

    • Anonyymi

      Muistan repolan raiteen, eli Repolan pussin olleen vielä paikallaan parikymmentä vuotta sitten kuten edellä mainittiin. Siinä oli joskus useitakin vanhoja puisia matkustajavaunuja varastoituina. Muistelen viime vuosina kyseisen sivuraiteen paikalla olleen varastoituina VR:n työkoneita ja rakennustarvikkeita. Täytyykin käydä lähipäivinä vilkaisemassa, mikä tilanne on nyt.

      • Anonyymi

        Viimeisimmästä Lieksan infokartasta raide on poistettu.


      • Anonyymi

        Ei Lieksasta ole ikinä ollut rautatietä Repolaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Lieksasta ole ikinä ollut rautatietä Repolaan.

        No ei ole ollut rautatietä Repolaan ja se on saletti ja tämä on faktaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Lieksasta ole ikinä ollut rautatietä Repolaan.

        Eihän kukaan ole sellaista kertonutkaan.


    • Anonyymi

      Painu sinä Kamuttaja maanrakoon äläkkä ikinä nouse sieltä. Minä vihaan sinua. Olet inhottava ja ilkeä peto jollaisen ei pitäisi sallia syntyä tähän maailmaan. Olet häpeäksi koko ihmiskunnalle.
      Olen kuollut omatuntosi, mutta sinä kamuttaja olet koiranakin halvempi ihmishylkiö

      • Anonyymi

        Joltakin jäänyt mömmöt ottamatta. Ei ole Kamuttaja koko ketjussa. Ota lääkkeesi ja varaa aikalekurille. Pyydä vahvemmat mömmöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joltakin jäänyt mömmöt ottamatta. Ei ole Kamuttaja koko ketjussa. Ota lääkkeesi ja varaa aikalekurille. Pyydä vahvemmat mömmöt.

        Taidatte sotkea Kuhmoon menevän raiteen Repolan raiteeseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidatte sotkea Kuhmoon menevän raiteen Repolan raiteeseen?

        Onko Lieksasta joskus mennyt junarata Kuhmoon ? Milloin tuota ihmettä on saatu katsella ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko Lieksasta joskus mennyt junarata Kuhmoon ? Milloin tuota ihmettä on saatu katsella ?

        Ei milloinkaan! Muinoin toivotettiin kuhmolaisille Lieksasta Kuhmoon hyvää junamatkaa, kun pilailtiin heidän kustannuksellaan.


    • Anonyymi

      Lukihäiriöisille tiedoksi, ettei tässä ketjussa ole missään mainittu, että Lieksasta olisi ollut rautatie Repolaan. Repolan raide, Repolan pussi, sotapätkä. Sivuraiteella oli monta nimeä. Se sijaitsi tavaramakasiinin päädyssä ja siitä oli helppo lastata ja purkaa vaunujen lasti. Myös marsalkka Mannerheim salonkivaunuineen vieraili kyseisellä paikalla vuonna 1942, kun marskille lahjoitettiin Marskin maja Rukajärvellä. Lieksasta matka Lieksajärven rannalle tehtiin autosaattueena kenraali Raappanan johdolla. Mannerheimin vierailu Lieksaan ja Rukajärvelle tehtiin salaisesti ja tilaisuuden jälkeen marski palasi vaunuineen Mikkeliin. Tiedot löytyvät historian kirjoista eivätkä ne ole enää salaisia.

      • Anonyymi

        Mikseivät ole salaisia? Olisihan ne pitänyt julistaa salaiseksi ainakin 600 vuodeksi kuten nyt lastenraiskaajien tuomiot ovat salaisia 60 vuotta.


    • Anonyymi

      Aivan hörhö aloitus kamuttajalta ei totuuden häivääkään ja muka Mannerheimi olisi käynyt lieksassa. Voisitko kamuttaja olla häiriköimättä asiallista ketjua. Ei täältä ole mennyt rautatietä ikinä repolaan eikä kuhmoon.

      • Siinnä yksi vähemmän viisas syyttää viatonta. Ei Kamuttaja ole tehnyt aloitusta. Etkö osaa lukea vai Etkö ymmärrä lukemassa?


      • Anonyymi
        Koitereenranta kirjoitti:

        Siinnä yksi vähemmän viisas syyttää viatonta. Ei Kamuttaja ole tehnyt aloitusta. Etkö osaa lukea vai Etkö ymmärrä lukemassa?

        Mineriitti kuikka aloittaa yt-neuvottelut juuri etsimässä varmaan eipä sieltä löytyy myös kahden hissanmaik


    • Anonyymi

      Repolaan johtava rautatie on salainen ja vain sotilaskäyttöön tehty rata, jonka hyvin harvat saivat tietää. Se rakennettiin vuoden 1939 talvisena torstaina asumattomien seutujen kautta ja sitä käytettiin vain öiseen aikaan. Vain hyvin harvat tiesivät sen olemassaolon. Ainoa todiste Lieksassa on Repolankatu, jota kautta rautatie kulki.

      • Anonyymi

        Repolankadun päästä rata meni maanalle ja nousi vasta rajavyöhykkeelä ylös maanpäälle, siksi siitä tiedetään niin vähän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Repolankadun päästä rata meni maanalle ja nousi vasta rajavyöhykkeelä ylös maanpäälle, siksi siitä tiedetään niin vähän.

        Siitä oli muuten maan alla kulkeva pistorata Piiroislouhille, elikkä Lieksassa on Suomen ensimmäinen Metro.


      • Anonyymi
        kamuttaja kirjoitti:

        Siitä oli muuten maan alla kulkeva pistorata Piiroislouhille, elikkä Lieksassa on Suomen ensimmäinen Metro.

        Nyt kyllä valehtelet ei Lieksassa ole mitään tunneleita ja niissä rautateitä se on saletti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kyllä valehtelet ei Lieksassa ole mitään tunneleita ja niissä rautateitä se on saletti.

        Olet oikeassa! Tunnelin nimi oli epävirallisesti saletti. Saletti johdettiin englannin kielen sanasta solid, joka tarkoittaa lujaa niin kuin kallio. Saletti kaivettiin suomalaiseen kallioon Repolankadulta silloiselle Neuvostoliiton rajalle.

        Piiroislouhen luolastossa on muutamia kymmeniä metrejä rautatietä vielä pistoraiteesta jäljellä ja raiteella kaksi tenderiä. Toisessa oli vielä halkoja vuonna 1953 kun viimeksi kävin tarkastamassa paikan. Toinen tenderi oli tyhjä. Luolan suuaukko tukittiin louhoksella vuonna 1959, kun vesivoimalaitoksen tunnelia louhittiin Heinävaaran läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa! Tunnelin nimi oli epävirallisesti saletti. Saletti johdettiin englannin kielen sanasta solid, joka tarkoittaa lujaa niin kuin kallio. Saletti kaivettiin suomalaiseen kallioon Repolankadulta silloiselle Neuvostoliiton rajalle.

        Piiroislouhen luolastossa on muutamia kymmeniä metrejä rautatietä vielä pistoraiteesta jäljellä ja raiteella kaksi tenderiä. Toisessa oli vielä halkoja vuonna 1953 kun viimeksi kävin tarkastamassa paikan. Toinen tenderi oli tyhjä. Luolan suuaukko tukittiin louhoksella vuonna 1959, kun vesivoimalaitoksen tunnelia louhittiin Heinävaaran läpi.

        Ei solid tarkoita lujaa vaan solid on suomeksi Neste. Tämä on faktaa eikä fitkiota se on saletti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei solid tarkoita lujaa vaan solid on suomeksi Neste. Tämä on faktaa eikä fitkiota se on saletti.

        Sanan solid käännös englanti-suomi sanakirjan mukaan:
        kiinteä
        tukeva
        luja

        Saletti on siis kiinteä, tukeva ja luja.


    • Anonyymi

      Englantilaiset sanat liquid ja fluid ovat suomeksi neste.

      • Anonyymi

        Nirhama selitteet on nesteeseen kiinteä agomi ja dirhami ja heneroi sekä ikä ei vääriä ole katsonut hissanmaik komu ja pienet lapset kotiin hissanmaik


    • Anonyymi

      Lieksa nousuun kun liitetään Lieksa Repolaan ja vedetään sitten Jamalista junarata Repolan kautta Muurmannin radalle. Alkais kaikkea kulkea sitä kautta ja työtä kaikille, niillekin jotka sitä kauheesti pelkäävät.

      • Anonyymi

        Juu ja pieniä vihreitä miehiä tulisi paluukuormassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ja pieniä vihreitä miehiä tulisi paluukuormassa.

        Hissa voisi toimia junan kuskina yövuorossa ja pitemmillä suorilla hoitaisi konduktöörin tehtävät? Hissa kun on umpihullu ja sitä ei yöllä nukuta niin ainakin yövuoro siltä onnistuisi mainiosti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hissa voisi toimia junan kuskina yövuorossa ja pitemmillä suorilla hoitaisi konduktöörin tehtävät? Hissa kun on umpihullu ja sitä ei yöllä nukuta niin ainakin yövuoro siltä onnistuisi mainiosti.

        Hissanmaikka etsii vielä mitaleitaan niitten papereita. Kuiten eniten huolestuttaa kun se puhuu pienistälapsista. Jottei olisi vaan ns.namusetä?


    • Anonyymi

      Uutta tietoa, kaikkea kummaa on Lieksassa tapahtunut. Nyt on aika hiljaista, ei tapahdu enää mitään. Ollaan vaan.

      • Anonyymi

        Lieksan juna-asemalta ajettiin hevosilla tavaraa Kivivaaraan ja siitä edelleen Repolaan.

        Repolan raide lienee ollut vain nimitys aseman raiteesta jonne tuli rahtiravaraa joka toimitettiin Repolaan.

        Joskus Repolan ja Nurmeksen välillä lienee ollut junayhteys? Mutta ei koskaan Lieksasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lieksan juna-asemalta ajettiin hevosilla tavaraa Kivivaaraan ja siitä edelleen Repolaan.

        Repolan raide lienee ollut vain nimitys aseman raiteesta jonne tuli rahtiravaraa joka toimitettiin Repolaan.

        Joskus Repolan ja Nurmeksen välillä lienee ollut junayhteys? Mutta ei koskaan Lieksasta.

        Repolaan on junayhteys, mutta ei Suomesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Repolaan on junayhteys, mutta ei Suomesta.

        Nurmeksesta oli sota aikana joukkojen kuljetusta varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nurmeksesta oli sota aikana joukkojen kuljetusta varten.

        Ei ollut Nurmeksestakaan rautatietä Repolaan. Tarvikkeet kuljetettiin Lieksan asemalta Lieksankosken ammusvarikolle ja sieltä maanteitse sota-alueelle. Myös asemalta kuljetettiin tarvikkeita suoraan sotatanterille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut Nurmeksestakaan rautatietä Repolaan. Tarvikkeet kuljetettiin Lieksan asemalta Lieksankosken ammusvarikolle ja sieltä maanteitse sota-alueelle. Myös asemalta kuljetettiin tarvikkeita suoraan sotatanterille.

        Sotahommista puheenollen, saiko Pommitukset tai desantit räjäytettyä miten pahasti sotakuljetuksia haittaavia ratarikkoja välille Joensuu-Lieksa-Nurmes?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sotahommista puheenollen, saiko Pommitukset tai desantit räjäytettyä miten pahasti sotakuljetuksia haittaavia ratarikkoja välille Joensuu-Lieksa-Nurmes?

        Ilmapommituksilla venäläiset yrittivät tuhota rautatietä ja Lieksan asemaa, mutta osumat olivat huonoja. Rautatie säästyi ja pommit tippuivat Kevätlahdelle. Yksi osuma tuli asema-aukiolla sijainneseen postitaloon ja rautatieaseman puuseehen, joka tuhoutui rottalaumoineen.

        Desantit olivat olleet tuhotöissä Vuonislahden suunnilla rautatien kimpussa, mutta vauriot havaittiin ennen kuin junavaurioita ehti syntyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmapommituksilla venäläiset yrittivät tuhota rautatietä ja Lieksan asemaa, mutta osumat olivat huonoja. Rautatie säästyi ja pommit tippuivat Kevätlahdelle. Yksi osuma tuli asema-aukiolla sijainneseen postitaloon ja rautatieaseman puuseehen, joka tuhoutui rottalaumoineen.

        Desantit olivat olleet tuhotöissä Vuonislahden suunnilla rautatien kimpussa, mutta vauriot havaittiin ennen kuin junavaurioita ehti syntyä.

        Kamuttaja oli sota aikana desanttina Liesan seuduilla kun se on syntyjään venakko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kamuttaja oli sota aikana desanttina Liesan seuduilla kun se on syntyjään venakko.

        Sinulla on siellä mielisairaalassa kaksisuuntainen mieliala joista toinen on Kamuttajan kimpussa ja se toinen on muuten vain umpihullu. Kysy lisää lääkitystä että edes vähän tokenet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut Nurmeksestakaan rautatietä Repolaan. Tarvikkeet kuljetettiin Lieksan asemalta Lieksankosken ammusvarikolle ja sieltä maanteitse sota-alueelle. Myös asemalta kuljetettiin tarvikkeita suoraan sotatanterille.

        Ei ole ollut Lieksankosken varikkoa vaan Merilän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ollut Lieksankosken varikkoa vaan Merilän.

        Varikko oli Lieksankosken partaalla Merilässä. Kun sota loppui, varikolle jääneet ammukset kipattiin Lieksankoskeen. Räjähteiden hävittäminen oli silloin maan tapa ja se oli sallittua. Toinen ammusten upottamispaikka oli kaarisilta, josta ne kipattiin jokeen. Molemmista paikoista on ammuksia yritetty raivata, mutta ei vielä kaikkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varikko oli Lieksankosken partaalla Merilässä. Kun sota loppui, varikolle jääneet ammukset kipattiin Lieksankoskeen. Räjähteiden hävittäminen oli silloin maan tapa ja se oli sallittua. Toinen ammusten upottamispaikka oli kaarisilta, josta ne kipattiin jokeen. Molemmista paikoista on ammuksia yritetty raivata, mutta ei vielä kaikkia.

        Varikko oli Partalanmäellä ei Merilässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varikko oli Partalanmäellä ei Merilässä.

        Varikko oli Lieksankosken rannalla Pielisjärven Kuuselassa.


    • Anonyymi

      Rata tuli Joensuusta ja jatkui Nurmekseen, pistorata oli Pankakoskelle, eikä ikinä ole ollut pätkääkään Repolan suuntaan.

      • Anonyymi

        Ei Lieksasta ollut Repolaan, mutta Nurmeksesta oli sota-aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Lieksasta ollut Repolaan, mutta Nurmeksesta oli sota-aikaan.

        Nurmeksesta rautatie jatkui Valtimon suuntaan ja Kontiomäelle. Ei koskaan Repolaan.


    • Anonyymi

      Saksalaisillakin oli oma varikkonsa, kuka tietää missä kohtaa se mahtoi olla.

      • Anonyymi

        Rajavartioston alueelle oli sijoitettuna saksalaisia ase- ja ammusvarastoja. Saksalaisia ilmatorjuntatykkejä ja valonheitinosastoja oli myös alueella.


    • Repomännikössä Suotien paikkeilla oli Saksalaisten varikko.

      • Anonyymi

        Vehkakankaan alueen (Repomännikön) saksalaisten parakeista ei ole historiankirjoissa mainintaa. Asia voi pitää paikkansa. Saksalaisista sotilaista paikkakunnalla, heidän asumuksista ja kalustosta on vaikea löytää lähdeaineistoa, lähes kaikki tieto perustuu hyvin pieneen määrään valokuvia ja kuulopuheisiin. Saksalaisia sotilaita oli tavattu Lieksassa ensimmäisiä kertoja jo heinäkuussa 1941.

        It-tykit olivat sijoitettuna nykyisen Rautakaupan tienoille. Sillä alueella oli myöskin pioneerivarikko. Nämä tykit siirrettiin myöhemmin Tiiksjärvelle. Rajavartioston alueelle oli sijoitettuna saksalaisia varastoja. Paikallinen Kären leipomo oli vuokrattuna saksalaisille heidän leipomotuotteiden valmistamista varten.

        Hovilan tilalta oli vuokrattuna pesu- ja kuivaustiloja saksalaisten pyykkihuoltoa varten. Päärakennuksesta oli vuokrattuna huone saksalaiselle insinöörille, joka suunnitteli erilaisia sotilaallisia rakennelmia.

        Hotelli Lieksassa (Seurahuone) oli majoittautunut saksalainen radiokuunteluaseman henkilökunta laitteineen. Saksalaiset majoittuivat parakkirakennuksissa eri puolilla kauppalan aluetta. Upseereita oli majoittuneena myöskin yksityiskoteihin. Urheilukadulla ja Repolankadulla sijaitsi muutamia saksalaisten parakkeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vehkakankaan alueen (Repomännikön) saksalaisten parakeista ei ole historiankirjoissa mainintaa. Asia voi pitää paikkansa. Saksalaisista sotilaista paikkakunnalla, heidän asumuksista ja kalustosta on vaikea löytää lähdeaineistoa, lähes kaikki tieto perustuu hyvin pieneen määrään valokuvia ja kuulopuheisiin. Saksalaisia sotilaita oli tavattu Lieksassa ensimmäisiä kertoja jo heinäkuussa 1941.

        It-tykit olivat sijoitettuna nykyisen Rautakaupan tienoille. Sillä alueella oli myöskin pioneerivarikko. Nämä tykit siirrettiin myöhemmin Tiiksjärvelle. Rajavartioston alueelle oli sijoitettuna saksalaisia varastoja. Paikallinen Kären leipomo oli vuokrattuna saksalaisille heidän leipomotuotteiden valmistamista varten.

        Hovilan tilalta oli vuokrattuna pesu- ja kuivaustiloja saksalaisten pyykkihuoltoa varten. Päärakennuksesta oli vuokrattuna huone saksalaiselle insinöörille, joka suunnitteli erilaisia sotilaallisia rakennelmia.

        Hotelli Lieksassa (Seurahuone) oli majoittautunut saksalainen radiokuunteluaseman henkilökunta laitteineen. Saksalaiset majoittuivat parakkirakennuksissa eri puolilla kauppalan aluetta. Upseereita oli majoittuneena myöskin yksityiskoteihin. Urheilukadulla ja Repolankadulla sijaitsi muutamia saksalaisten parakkeja.

        Tuolla Suotien seutuvilla oli ainakin vielä joskus 1960-luvun alkupuolella iso puinen varastorakennus. Se oli silloin Lieksan Sähkön käytössä. Liekö tämä vanha saksalaisten varasto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla Suotien seutuvilla oli ainakin vielä joskus 1960-luvun alkupuolella iso puinen varastorakennus. Se oli silloin Lieksan Sähkön käytössä. Liekö tämä vanha saksalaisten varasto?

        Märäjälahdella olis sakaslaisten asumuksia ja talvella lentokenttä siinä jäällä.


    • Anonyymi

      Emäntäkoulun paikkeilla oli suomalaisten jääkäreiden Märäjälahden varuskunta ja jäällä lentokenttä. Tien toisella puolella sijainneet Rinkavaaran parakit olivat todellakin saksalaisten rakentamia ja ne olivat Emäntäkoulun käytössä 1970-luvulla. Nykyisen Lepolantien varrella oli saksalaisten korjaamorakennuksia.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4796
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      201
      2581
    3. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1687
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      29
      1635
    5. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      24
      1477
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      29
      1405
    7. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1227
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      148
      1104
    9. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      8
      984
    10. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      962
    Aihe