Tämän kirjailijan henkilöihin voin samaistua

Anonyymi

Luen mieluiten suomalaisten naiskirjailijoiden kirjoja, jotka kertovat tutuista ympyröistä vailla hienostelua. Voi olla historiaakin, voi olla monen ikäisiä henkilöitä, miehiä ja naisia. Anneli Kivelä on yksi näitä reiluja kirjoittajia. Ei takautumia eikä sivukoukeroita. Vain reilua kerrontaa tavallisten maalla asuvien ja kaupunkilaistenkin näkökulmasta. Kivelä on syntynyt -39, eli meidän ikäluokaa tai vähän vanhempi.
Suosittelen Katajamäki-sarjaa. Kirjat voi lukea yksittäinkin, mutta kivempi seurata sarjaa.

76

782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihan tuntematon suuruus.

    • Anonyymi

      Täyttä hölynpölyä kirjansa.

      • Anonyymi

        Mutta hölynpölyyn on helppo samastua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta hölynpölyyn on helppo samastua.

        Mä en samaistunut.


      • Anonyymi

        Romaani on usein hölynpölyä. Keksittyä.


    • Anonyymi

      Sehän on mukavaa, että jokainen löytää mieleistään lukemista.
      Onko tämä Anneli muuten kirjoittanut jonkun TV-sarjan ?

    • Anonyymi

      REmes on kuijn Ratas, jännitys ei ollenkaan, kun dementia miehen vei, ennen tykkäsin Remeksen jännityksistä, mutta nyt niin huonoja dementikon kirtjoja.

    • Minä aloitin yhden Katajamäki-kirjan, lukupiirissä, mutta en pystynyt lukemaan siitä kuin kaksi lukua. Lopun pystyi jo arvaamaan ja päättelemään sen perusteella. Haukotuttavan klisheemäistä, Jännite, tarina, henkilökuvauksen syvyys puuttui. Ruusunpunaiset, muistojen kultaamat maalaisidyllit seurasivat toisiaan.
      Lajityyppinä sinänsä mielenkiintoista ja varmaan ihan hyvin kirjoitettua ja pisteet ja pilkut paikoillaan. Mitään ajatuksia tai kannanottoja ei teksti herättänyt, mutta ei kai se ollut tarkoituskaan?

      • Sittenhän se oli kuin lempeät tuulet ...
        Olisi uskonut sinun hyvin samaistumaan siihen tyyliin.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Sittenhän se oli kuin lempeät tuulet ...
        Olisi uskonut sinun hyvin samaistumaan siihen tyyliin.

        Hyvin sanottu siellä takana!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin sanottu siellä takana!

        Ettei olis vaan valenimi tuo Anneli Kivelä . . .. ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ettei olis vaan valenimi tuo Anneli Kivelä . . .. ?

        Oman tyylinsä ainakin tunnisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ettei olis vaan valenimi tuo Anneli Kivelä . . .. ?

        Anneli Kivelä on taiteilijanimi.


      • Tellukka kirjoitti:

        Sittenhän se oli kuin lempeät tuulet ...
        Olisi uskonut sinun hyvin samaistumaan siihen tyyliin.

        Vaihda jo levyä.
        Minulta on kohtapuoliin tulossa uusi kirja myyntiin. Saat sitten räksyttää miten tyhmä ja huono se on vaikka et ole lukenutkaan.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Vaihda jo levyä.
        Minulta on kohtapuoliin tulossa uusi kirja myyntiin. Saat sitten räksyttää miten tyhmä ja huono se on vaikka et ole lukenutkaan.

        Ehkä olen vain yhtä hyvä arvioimaan kirjan kuin sinäkin edes lukematta sitä kokonaan:

        """ mutta en pystynyt lukemaan siitä kuin kaksi lukua. Lopun pystyi jo arvaamaan ja päättelemään sen perusteella."""


      • Anonyymi

        Ei siinä sarjassa mitään ruusuisia idyllejä maalailla, vaan nykyaikaista monimuotoista elämää. On pakolaisperhe, työttömyyttä ja yksinhuoltajia. Myös kyläläisten yhteen hiileen puhaltamista , vanhoja ja nuoria. Rakkauttakin, ja yllätyksiä. En minä minkään kirjan juonta arvannut. Melkein kaikki olen sarjasta lukenut.


    • En tunne tuota sarjaa, mutta on varmasti mukava löytää kirjailija, joka kuvaa tuttua elämänpiiriä, tutunoloisia ihmisiä.
      Myös minulle kelpaa hyvin konstailematon, suorasanainen teksti ja mielellään sellainen joka etenee tutussa aikajärjestyksessä, yhden kertojaminän komennuksessa..))

      Jos jotakin tutunoloista maankolkkaa tahtosin nimetä niin ehkä se olisi Etelä-Pohjanmaa ja sieltä tulee ainakin pari kirjailijaa mieleen: Orvokki Autio Kotipesä/Merkki päällä/Pesärikko ja Sisko Istanmäki, jonka huumori iskee minuun hyvin, Viimeiset mitalit - kirja aiheutti sellaisia naurunpyrähdyksiä, ettei lukemisesta tahtonut tulla mitään...
      Tietysti minun "omin lajini" ovat enempi ihmisen sisäisen elämän kuvaukset, selviytymis- ja kehityskertomukset, draamat ja runous, mutta tietysti nämäkin tarvitsevat puitteet missä ne syntyvät ja elävät.
      Tuo toinen kirjaketju tuli jo niin pitkäksi, että voisiko tästä alkaa uuden ?
      Olihan tuo aloittajan mainitsema sarja tuttu muillekin.
      Vaikuttaa myös siltä, että joukossamme on innokkaita lukijoita ja hyvät lukivinkit ovat aina tervetulleita, minulle ainakin.
      demeter1

      • Anonyymi

        Aika tylyt arviot, kun ei kirjapiirin yhteinen kirja kelvannut eräälle.? Se on varmaan liian helppo ja kiva kirja jotta kelpaisi hienostelijoille. Luen monenlaista ja ajattelin että tämän sarjan henkilöt olisi tavallisia ihmisiä, joihin voi samastua.
        Terv. aloittaja


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika tylyt arviot, kun ei kirjapiirin yhteinen kirja kelvannut eräälle.? Se on varmaan liian helppo ja kiva kirja jotta kelpaisi hienostelijoille. Luen monenlaista ja ajattelin että tämän sarjan henkilöt olisi tavallisia ihmisiä, joihin voi samastua.
        Terv. aloittaja

        Niin. Mieltymyksiä on monenlaisia. Ja tietysti "kirjapiiri" näissä puitteissa voisi olla hankala toteuttaa, ainakaan sillä formaatilla millä se yleensä toimii: että valitaan yhdessä tietty kirja, luetaan ja arvioidaan se. Kai entinen malli on sitten parempi, menee niinkuin menee.
        Kiitos kuitenkin sinulle yrityksestä. Ja voihan niitä Katajamäen lukeneitä vielä löytyäkin...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika tylyt arviot, kun ei kirjapiirin yhteinen kirja kelvannut eräälle.? Se on varmaan liian helppo ja kiva kirja jotta kelpaisi hienostelijoille. Luen monenlaista ja ajattelin että tämän sarjan henkilöt olisi tavallisia ihmisiä, joihin voi samastua.
        Terv. aloittaja

        Olisit vaan aloittanut omalla nimimerkilläsi. Eräät kun vaan hienotelee😂

        Kyseinen tuntematon kirjailija kuuluisuus ja hänen kirjasarjansa eivät taida kiinnostaa tavallisia ihmisiä, joilla ei ole tarve samaistua muihin ihmisiin.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Olisit vaan aloittanut omalla nimimerkilläsi. Eräät kun vaan hienotelee😂

        Kyseinen tuntematon kirjailija kuuluisuus ja hänen kirjasarjansa eivät taida kiinnostaa tavallisia ihmisiä, joilla ei ole tarve samaistua muihin ihmisiin.

        Kalkkaroon ei kukaan halua samastua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika tylyt arviot, kun ei kirjapiirin yhteinen kirja kelvannut eräälle.? Se on varmaan liian helppo ja kiva kirja jotta kelpaisi hienostelijoille. Luen monenlaista ja ajattelin että tämän sarjan henkilöt olisi tavallisia ihmisiä, joihin voi samastua.
        Terv. aloittaja

        Jos viittasit minun kommenttiini, niin kirjapiirini "sisäänheitto" koostui noin kymmenestä eri tyyppisestä kirjasta joista minun oli luettava vähintään kolme ja kaikkia piti ainakin yrittää lukea n. 50 sivua minimi. Tuo Katajamäki-kirja ei kiinnostanut riittävästi, että olisin lukenut sen kokonaan. Kovin kesyä, sovinnaista ja vailla mitään yllätyksiä, sen verran selailin sitä loppupuoleltakin. Ei ollut minun typpinen kirja, koska luen mieluummin jotain joka herättää ajatuksia, antaa haasteita.
        Nyt on aivan turhaa nimitellä minua hienostelijaksi, koska luen paljon ja monenlaista kirjallisuutta, eikä kaikki ole suinkaan mitään kaunoa edes. Jokaisella meistä jotka lukevat kirjoja on omat mieltymyksensä ja omat motiivinsa lukea; harvoin luen mitään täysin ajanvietteeksi, paitsi sängyssä. Siellä, ennen unen tuloa, voin lukea hyvinkin kevyttä höttöä, saadakseni aivot alfalle. Jos joku löytää viihdettä ja hyvää mieltä Katajamäki-tyyppisestä feelgood-kirjallisuudesta, niin eihän se minun hyllystäni ole pois.
        Lukemisen iloa ja ei mollata toistemme valintoja ja mieltymyksiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos viittasit minun kommenttiini, niin kirjapiirini "sisäänheitto" koostui noin kymmenestä eri tyyppisestä kirjasta joista minun oli luettava vähintään kolme ja kaikkia piti ainakin yrittää lukea n. 50 sivua minimi. Tuo Katajamäki-kirja ei kiinnostanut riittävästi, että olisin lukenut sen kokonaan. Kovin kesyä, sovinnaista ja vailla mitään yllätyksiä, sen verran selailin sitä loppupuoleltakin. Ei ollut minun typpinen kirja, koska luen mieluummin jotain joka herättää ajatuksia, antaa haasteita.
        Nyt on aivan turhaa nimitellä minua hienostelijaksi, koska luen paljon ja monenlaista kirjallisuutta, eikä kaikki ole suinkaan mitään kaunoa edes. Jokaisella meistä jotka lukevat kirjoja on omat mieltymyksensä ja omat motiivinsa lukea; harvoin luen mitään täysin ajanvietteeksi, paitsi sängyssä. Siellä, ennen unen tuloa, voin lukea hyvinkin kevyttä höttöä, saadakseni aivot alfalle. Jos joku löytää viihdettä ja hyvää mieltä Katajamäki-tyyppisestä feelgood-kirjallisuudesta, niin eihän se minun hyllystäni ole pois.
        Lukemisen iloa ja ei mollata toistemme valintoja ja mieltymyksiä.

        Ja tää oli tietenkin minun näppäimiltäni. Unohdin kirjautua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kalkkaroon ei kukaan halua samastua.

        Sinä taidat olla se sokea salamanteri.

        Olmi tieteelliseltä nimeltään (Proteus anguinus) Elää lymyää pimeissä puskissa.


      • Jatketaan vaan, mutta toivoisin asiallista keskustelua. Jos joku ei tykkää jostain kirjasta niin voi sanoa reippaasti oman (perustellun) mielipiteensä, mutta jos haluaa moittia ja kritisoida jotain kirjaa, niin voisiko sen tehdä mollaamatta kommentoijaa?


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Olisit vaan aloittanut omalla nimimerkilläsi. Eräät kun vaan hienotelee😂

        Kyseinen tuntematon kirjailija kuuluisuus ja hänen kirjasarjansa eivät taida kiinnostaa tavallisia ihmisiä, joilla ei ole tarve samaistua muihin ihmisiin.

        Sinä se jaksat vuodesta toiseen tuon kristallipallosi kanssa.

        Tulee tunne, että haluat vain riitaa palstalle.


    • Anonyymi

      Olen lukenut Katajamäki-sarjan kirjat paria uusinta lukuunottamatta.
      Viihdyttävää, harmitonta kyläyhteisön ihmisten elämästä kertovaa, en moiti millään tavalla.
      Hienohelmoille ei tietenkään ole riittävän korkeatasoista ja laadukasta luettavaa.

    • Anonyymi

      Aloitus oli siis kalkkaron ,joka haluaa imagoa kirjallisuudenharrastajana.

      • Anonyymi

        Onko jollakin kompleksi ? Pitääkö joku muiden kirjojen lukijoita kuin omien suosikkiensa, hienohelmoina vai onko hienohelmoilla kompleksi ? Pitää yrittää tuhertaa kirjaa ollakseen jotain ?


      • Kyllä tää on tämän vaatimattoman takariviläisen roosaa ; ))

        Minä en ole aikoihin lukenut mitään, en ome kerennyt. Keväällä luin Tommy Hellstenin Sarvikuono olohuoneessa. Hyvä kirja kantsis sinunkin lukea.


      • korppis kirjoitti:

        Kyllä tää on tämän vaatimattoman takariviläisen roosaa ; ))

        Minä en ole aikoihin lukenut mitään, en ome kerennyt. Keväällä luin Tommy Hellstenin Sarvikuono olohuoneessa. Hyvä kirja kantsis sinunkin lukea.

        Sorry, korjaus Virtahepo olohuoneessa ; )


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Sorry, korjaus Virtahepo olohuoneessa ; )

        Olisko se sittenkin ollut Kalkkaro Kajaanissa.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Kyllä tää on tämän vaatimattoman takariviläisen roosaa ; ))

        Minä en ole aikoihin lukenut mitään, en ome kerennyt. Keväällä luin Tommy Hellstenin Sarvikuono olohuoneessa. Hyvä kirja kantsis sinunkin lukea.

        Kai sinä nyt ystäväsi tekeleen luit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko se sittenkin ollut Kalkkaro Kajaanissa.

        Olmi sinä sokea pimeän vanki. Kalkkarokäärme näkee, kuulee ja on salaman nopea. Kun se iskee se jättää elämänikäisen trauman.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko se sittenkin ollut Kalkkaro Kajaanissa.

        Tai sitten Viinamato Vintillä?
        Kiljukuoriainen Kellarissa?
        Pilsneriperhonen Pullossa?


    • Anonyymi

      Olen "Virtahepon" lukenut joskus kymmeniä vuosia sitten sen ilmestyttyä,
      vaikka olen absolutisti kuten läheiseni.
      Sehän kertoo alkoholismista, eikä taida olla auttanut sinua.
      Oletko edelleen riippuvainen, kun sinulla on kertomasi mukaan kiljua ja viiniä porisemassa jatkuvasti ja kommentointi sen mukaista, että hyvin maistuu ?

    • Anonyymi

      Onhan se hyvä, että on edes yhden kirjan elämässään lukenut aina "viime keväänä".

      • Anonyymi

        Joillekkin lukihäiriöisille lukeminen saattaa olla niin vaikeaa ja hidasta ettei todiaan kokonaisen kirjan luku onnistu. Ja kun päivät pitkät täytyy kaikki palstat ja facet päivystää ja arkistot penkoa, eipä siinä kirjaa ehdi lukea. Miksi kirjaketjuun tulee selkainen vain piruilemaan, joka ei lue muuta kuin palstoja?


    • Anonyymi

      Hyasintit ovat omasta mielestään kaikessa täysin ylivertaisia,
      ehkä se heidän mielestään antaa oikeutuksen
      esiintyä joka paikassa "kaikkien alojen expertteinä".

      Yhden kirjan lukenutkin jaksaa mainostaa sitä ainoaa lukemaansa
      (alkoholismi-)kirjaa ja muistaa joka kerran suositella sitä muille 70-80-vuotiaille.

      Suositus menee ihan hukkaan, kun ei tässä iässä koe mielekkääksi
      eikä millään jaksa ryypätä niin paljon, että kirja tulisi ajankohtaiseksi,
      mutta itse suosittelijan, joka on hyvin "harjoitellut" ja
      ryyppämisharrastusta ylläpitänyt kannatta lukea kirjaa silloin tällöin
      sekä myös sisäistää se.

    • Hyvin kirjoitetulla viihteelläkin on paikkansa kirjallisuudessa ja lukijoiden sydämessä. Kyseinen sarja ei ole tuttu, mutta olen seurannut Enni Mustosen sarjaa Sivustakatsojan tarinoita. Hiljattain luin viimeisimmän, nimeltään Pukija. Sarjan ensimmäisessä kirjassa Ida oli köyhän perheen tyttö, joka pääsi piikomaan kirjailija Topeliukselle ja siitä hänen tiensä johti Sibeliuksen perheen lastenhoitajaksi ja Albert Edelfeltin huushollerskaksi ja vuoteen lämmittäjksi. Tästä suhteesta syntyi tytär, jonka elämää seurataan ja nyt viimeisimmissä osissa hänen tyttärensä elämää. Kuvaus on mielestäni realistista ja kirjailija on tehnyt paljon historiallista taustatyötä, henkilöt uskottavan tuntuisia eivätkä jää ihan ohuiksi, kuten viihdekirjallisuudessa usein on. Kirjoissa kerrotaan myös ajan kulttuurielämästä ja yhteiskunnallisista jännitteistä. Viimeisin kirja Pukija kertoo nuoren Vienan elämästä Suomen filmiteollisuuden palveluksessa , josta hänet löydettiin Armi Kuuselan avustajaksi Amerikan Miss Universum -kiertueelle. Kirja päättyy arvoituksellisesti, kun Viena tapaa Amerikassa arvostetun, itseään huomattavasti iäkkäämmän viulistin. Jatkoa lienee luvassa. Enni Mustonen on monipuolisen ja tuotteliaan kirjoittajan Katri Mannisen kirjailijanimi.

      Itse en hae juurikaan kirjan henkilöihin samastumista. Tietysti tunnen empatiaa joitakin kohtaan enemmän kuin toisia, saatan olla jonkun "puolella" ja toivon onnellista ratkaisua. Niinhän ei käy aina elämässä eikä oikeuskaan aina voita, fiktiivisenkin henkilön kohtalo voi jäädä mietityttämään. Henkilöiden ratkaisut voivat antaa lukijallekin uusia näkökulmia, olla jopa avuksi omien ongelmien käsittelyssä.

      Lapsena ja nuorena samastuin, vai olisiko se paremminkin eläytymistä, herkästi kirjojen henkilöihin , usein ihan kyyneliin asti. Terminä samastuminen tuntuu aika epätäsmälliseltä. Minusta henkilökuvaus on onnistunut, jos siinä on ymmärrettävyyttä ja syvyyttä, kerrotaan tarpeeksi muttei liikaa, kirjailijan ei pidä tuntea eikä tunteilla lukijan puolesta. Ei ole tarpeen selitellä, lukijan ajatuksille pitää jäädä tilaa.

      • "Minusta henkilökuvaus on onnistunut, jos siinä on ymmärrettävyyttä ja syvyyttä, kerrotaan tarpeeksi muttei liikaa, kirjailijan ei pidä tuntea eikä tunteilla lukijan puolesta. Ei ole tarpeen selitellä, lukijan ajatuksille pitää jäädä tilaa", kirjoittaa Ramoona.
        Miten hienosti taas kiteytetty tuo henkilökuvauksen onnistuneisuus. Ja ilman mitään täsmällisempi ilmaus tuo "eläytyminen". Se antaa mahdollisuuden ymmärtää enemmän, katsoa kauempaa...


    • Anonyymi

      Kiitos aina lyhyistä ja ytimekkäistä kommenteistasi.

    • Virtahepo olohuoneessa lukeneella anonyymilla aloittajalla on mennyt kirjan sisäistäminen harakoille.

      Mistä on kyse.

      Hellsten

      "Alkoholistiperheen kolme sääntöä olivat: älä  puhu, älä tunne, älä luota, "läheisriippuvuus". Lapsi sopeutuu alkoholistiperheen tilanteeseen ja vaientaa omat tunteensa"

      En itse ole kasvanut alkoholistiperheessä, mutta kirja sopii luettavaksi jokaiselle joka tuntee kohdanneensa elämässään kriisin. Kirjaa lukiessa se Virtahepo olohuoneessa saa kasvot. Se voi olla joku läheisesi, sinä itse, aviopuolisosi, vanhempasi, sukulainen, työnantaja jne. Aloittajakin luki sen jossain elämän tilanteessa, kerroit, kymmenen vuotta sitten.

      Aloituksessasi kysyit samaistumista kirjan henkilöihin. Vertailupintaa eri ihmisiin löysin Virtahepo olohuoneessa kirjaa lukiessani,

      72-vuoden elämän kokemuksieni myötä erilaisia ihmisiä lähelläni on toki ollut, niin hyviä kuin huonoja.

      En tuntenut kirjaa enkä kirjailijaa ennen tämän vuoden helmikuuta 2020.

      Keskustelin ystäväni kanssa silloisesta vaikeaksi kokemastani elämäntilanteesta, jolloin hän kehoitti lukemaan tuon kirjan. Kun tapasin ystävättäreni kirjan lukemisen jälkeen kerroin kirjan avanneen sieluni solmut. Alkoi kevät ja mökkikiireet. Olin tilannut Maarit Kallon kaksi kirjaa kirjastoon. Sain ilmoituksen niiden saapumisesta, peruin, en tarvinnut enää kirjaterapeutteja, mökkiremppa alkoi.

      Jatkossa anonyymi aloittajan kannattaa pysytellä englantilaisten vanhojen TV-nauru-sarjojen katselijana. Ei ole Hellstenin kirjan sanoma tavoitta kaikkia.

      Paljon olen kirjoja lukenut, yleensä ajatuksella kaikki. Jos en ole tykästynyt kirjailijan tekstiin, olen lopettanut kesken. Kymmeniä vuosia sitten lukemiani kirjojen sisältöjä en toki enää muista kuten en Agahta Cristien murhaajia Tv-sarjoista, joten ymmärrän reaktiosi. Kirjahan ilmestyi jo 24-vuotta sitten.

      Terveiset korvesta, harmaata vielä josko kirkastuisi.

      • Anonyymi

        Mikäs sun ikäsi onkaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs sun ikäsi onkaan?

        Ehtoota, kiitos kysymästö olin keväällä 2020 72-vuotias, täytin heinäkuussa 73-vuotta. Ja seuraava kysymys on....😁


    • Kirjan henkilöihin voi samaistua niin monella eri tavalla ja eri tasolla; siksi ilmaisu samaistua (samastua) jää summittaiseksi ja tulkinnanvaraiseksi. Minun mielestäni se ei kuitenkaan tarkoita samaa kuin nuoren ihmisen samaistuminen idoleihinsa tai jonkun fiktiivisen henkilön nostamista esikuvaksi. Taustat ei tarvi olla samanlaisia, kieli ja kulttuuri eivät tarvi olla samat, uskonto, edes sukupuoli , henkilöpaikannus tai historia eivät tarvitse olla samanlaiset.
      Minä koen samaistumista kirjan fiktiivisen hahmon kanssa kun ymmärrän ja tunnen empatiaa hänen ajatusprosessejaan kohtaan: ymmärrän hänen valintansa, ratkaisunsa ja syyt miksi hän niitä teki. Se edellyttää tarpeeksi taitavaa ja syvältäluotaavaa henkilökuvausta, muuten samaistuminen ei ole mahdollista millään tasolla.
      "uusi opettajatar asetti polkupyöränsä maalaiskaupan pyörätelineeseen ja astui sisälle kauppaan...." tyyppialoitukset ovat viihteellisiä, mutta eivät stimuloi ajatusprosessia. Mutta jos ne palvelevat tarkoitustaan ja antavat lukijalle mahdollisuuden hetkelliseen eskapismiin arjen ankeudesta, niin hyvä niin.

      • Anonyymi

        "Uusi opettajatar työnsi roastbeefin mikroaaltouuniin ja ryhtyi sitten boullabaissen valmistukseen.
        Uudella punssiterassilla oli jo valmiiksi katettu maittava brunssi.
        Terassin nurkalla oli lukematon määrä kaupan ostoskärryjä täynnä monenmoista herkkua.
        Kristallilasipöydälle oli asetettu vanha pontikkakuppi ja metrin korkuinen pino itse paistettuja lettuja.

        Lettukasan vierellä oli vielä 10 kilon purkki makeata vaapukkahilloa.
        Kyllä kelpaa kutsuvieraiden saapua tähän tilaisuuteen, jossa ei kolumbialaisten slummilapsien nälkä tule heti mieleen.
        Kaikki oli niin täydellistä:
        Terassin kulmalla oli vihreä pressu, jonka alla oli katseilta suojassa 6 kuutiota juustovahaa ja 248 kappaletta opettajattaren juuri valmistunutta tuoreinta menestyskirjaa:
        "Kuinka saan ystäviä ja vaikutusvaltaa".

        Oih!
        Ja voih!
        Näin huokaisi tuo opettajatar ihan itsekseen.
        Kohta alkaa bailut! Mielettömät monologit! Hyperaktiiviset kommunikaatiotulkinnat!
        Mytologian metaforat tulevat tosiksi ja koko interaktiivinen stratosfääri kääriytyy uuteen eleganssiin.

        Oolalaa!
        Bon Apetit ja vassokuu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Uusi opettajatar työnsi roastbeefin mikroaaltouuniin ja ryhtyi sitten boullabaissen valmistukseen.
        Uudella punssiterassilla oli jo valmiiksi katettu maittava brunssi.
        Terassin nurkalla oli lukematon määrä kaupan ostoskärryjä täynnä monenmoista herkkua.
        Kristallilasipöydälle oli asetettu vanha pontikkakuppi ja metrin korkuinen pino itse paistettuja lettuja.

        Lettukasan vierellä oli vielä 10 kilon purkki makeata vaapukkahilloa.
        Kyllä kelpaa kutsuvieraiden saapua tähän tilaisuuteen, jossa ei kolumbialaisten slummilapsien nälkä tule heti mieleen.
        Kaikki oli niin täydellistä:
        Terassin kulmalla oli vihreä pressu, jonka alla oli katseilta suojassa 6 kuutiota juustovahaa ja 248 kappaletta opettajattaren juuri valmistunutta tuoreinta menestyskirjaa:
        "Kuinka saan ystäviä ja vaikutusvaltaa".

        Oih!
        Ja voih!
        Näin huokaisi tuo opettajatar ihan itsekseen.
        Kohta alkaa bailut! Mielettömät monologit! Hyperaktiiviset kommunikaatiotulkinnat!
        Mytologian metaforat tulevat tosiksi ja koko interaktiivinen stratosfääri kääriytyy uuteen eleganssiin.

        Oolalaa!
        Bon Apetit ja vassokuu!

        "Uusi opettajatar työnsi roastbeefin mikroaaltouuniin ja ryhtyi sitte....

        Paras kommentti sitten keisari Augustuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Uusi opettajatar työnsi roastbeefin mikroaaltouuniin ja ryhtyi sitten boullabaissen valmistukseen.
        Uudella punssiterassilla oli jo valmiiksi katettu maittava brunssi.
        Terassin nurkalla oli lukematon määrä kaupan ostoskärryjä täynnä monenmoista herkkua.
        Kristallilasipöydälle oli asetettu vanha pontikkakuppi ja metrin korkuinen pino itse paistettuja lettuja.

        Lettukasan vierellä oli vielä 10 kilon purkki makeata vaapukkahilloa.
        Kyllä kelpaa kutsuvieraiden saapua tähän tilaisuuteen, jossa ei kolumbialaisten slummilapsien nälkä tule heti mieleen.
        Kaikki oli niin täydellistä:
        Terassin kulmalla oli vihreä pressu, jonka alla oli katseilta suojassa 6 kuutiota juustovahaa ja 248 kappaletta opettajattaren juuri valmistunutta tuoreinta menestyskirjaa:
        "Kuinka saan ystäviä ja vaikutusvaltaa".

        Oih!
        Ja voih!
        Näin huokaisi tuo opettajatar ihan itsekseen.
        Kohta alkaa bailut! Mielettömät monologit! Hyperaktiiviset kommunikaatiotulkinnat!
        Mytologian metaforat tulevat tosiksi ja koko interaktiivinen stratosfääri kääriytyy uuteen eleganssiin.

        Oolalaa!
        Bon Apetit ja vassokuu!

        Onko kainuun kansainvälinen kihlapari kunniavieraina?


    • Anonyymi

      Kauhukaksikko vauhdissa.

    • Anonyymi

      Bipolaarihäiriön maniavaihe päällä.

    • Anonyymi

      Psykologiaa tajuamattomille henkilöille Hellstenien ja Kallioitten
      "jokamiehen alkeispsykologia"-kirjat voivat olla "jotain aivan ihmeellistä".
      Hyvä tietenkin jos auttavat.
      Hyllykilometrin psykologiaa ja psykiatriaa lukeneille ne ovat näennäishöttöä.

      • Anonyymi

        Voisitko antaa esimerkin ja analysoida esimerkkiäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko antaa esimerkin ja analysoida esimerkkiäsi.

        En pidä enää vastaanottoa.


    • Voisikohan tällainen tarinan-alku samaistuttaa naisen miehen henkisen olemukseen yhteyteen?
      -
      "Siinä se nyt lepäsi, Auringon lämmittämällä ranta-kalliolla.
      Ei se iso ollut, mutta ensimmäinen.
      Sen toisella puolella oli Suola-purkki.
      Toisella puolella Puukko ja Tuli-Tikku-aski.
      Sen Suolet olivat jo vähän aikaa herättäneet Rapujen Mielen-kiintoa.
      Huokaisin mieli-hyvästä ja aloin kerätä kuivia risuja.
      Olin jo Kallion-kolosta poistanut kuivuneet Neulaset.
      Sytytttyäni pienen risu-kasani, minä tajusin jotain uutta.
      Olin rakastunut tuohon pieneen Ahveneen."

      H.

      • ...Sytytettyäni

        H.


      • Skenario on kovin tuttu, mutta se ei ole mitenkään erityisesti miehen identiteettiin sidottu. Kaikki me Suomen ja muidenkin maiden maaseudun pikkutytöt jotka olemme istuneet tai seisseet järvien ja lampien poukamissa ja narranneet ahvenia mato-ongella tunnistamme tilanteen ja pystymme samaistumaan, ainakin siihen saakka kun ahvenet ovat kalliolla tai minuntapauksessani, pujotettu kiduksista oksanhankaan.
        Toiset sai sitten huolehtia perkaamisen ja paistamisen.
        Mutta rakkautta ahveneen?
        Kai sitä voi silläkin tavalla kutsua.
        Kalojen narraaminen ja kotiin vieminen on rakkautta hyvin ruohonjuurien tasolla.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Skenario on kovin tuttu, mutta se ei ole mitenkään erityisesti miehen identiteettiin sidottu. Kaikki me Suomen ja muidenkin maiden maaseudun pikkutytöt jotka olemme istuneet tai seisseet järvien ja lampien poukamissa ja narranneet ahvenia mato-ongella tunnistamme tilanteen ja pystymme samaistumaan, ainakin siihen saakka kun ahvenet ovat kalliolla tai minuntapauksessani, pujotettu kiduksista oksanhankaan.
        Toiset sai sitten huolehtia perkaamisen ja paistamisen.
        Mutta rakkautta ahveneen?
        Kai sitä voi silläkin tavalla kutsua.
        Kalojen narraaminen ja kotiin vieminen on rakkautta hyvin ruohonjuurien tasolla.

        "Paloma01"

        Mutta jospa.
        Joku kirjan luvuista alkaisi näin.
        -
        "Minä katselin kirkkaaseen ranta-veteen.
        Hän kuivatteli vielä Nuotion ääressä.
        Katsoin taas veteen ja ajattelin.
        Luoja! Hän ui tuossa äsken alastomana.
        Kohta hänen ihonsa on lämmin.
        Minä rakastan häntä!
        Minun on mentävä ajamaan Partani"

        H.


      • huruksz kirjoitti:

        "Paloma01"

        Mutta jospa.
        Joku kirjan luvuista alkaisi näin.
        -
        "Minä katselin kirkkaaseen ranta-veteen.
        Hän kuivatteli vielä Nuotion ääressä.
        Katsoin taas veteen ja ajattelin.
        Luoja! Hän ui tuossa äsken alastomana.
        Kohta hänen ihonsa on lämmin.
        Minä rakastan häntä!
        Minun on mentävä ajamaan Partani"

        H.

        Jos "hän" ajatteli ahventa, sen alastomuutta ja ihon lämpöä, niin alku on todella lupaaava. Psykologiseksi thrilleriksi.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Jos "hän" ajatteli ahventa, sen alastomuutta ja ihon lämpöä, niin alku on todella lupaaava. Psykologiseksi thrilleriksi.

        "Paloma01"

        Menkäämme siis aika paljonkin pidemmälle.
        -
        "Mies istui terassilla maistellen viskiä.
        Mies katseli Järvelle odottaen Saunan lämpiämistä.
        Uima-housunsa lepäsivät terassin rappusella.
        Yht'äkkiä mies nousi pystyyn kiroillen.
        Hän tunnisti auton äänen.
        - Miksi se tänne nyt tulee.
        - Sehän sanoi menevänsä naapurin muijan luokse Puna-Viineineen.
        Mies näki silmissään naisen istuvan Lauteilla.
        Löysän nahan hyllyvän Kiukaan uunin valossa.
        Mies päätti jättää makkarat kylmä-laukkuunsa.
        Jotenkin ne eivät enää tuntuneet herkullisilta."

        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Paloma01"

        Menkäämme siis aika paljonkin pidemmälle.
        -
        "Mies istui terassilla maistellen viskiä.
        Mies katseli Järvelle odottaen Saunan lämpiämistä.
        Uima-housunsa lepäsivät terassin rappusella.
        Yht'äkkiä mies nousi pystyyn kiroillen.
        Hän tunnisti auton äänen.
        - Miksi se tänne nyt tulee.
        - Sehän sanoi menevänsä naapurin muijan luokse Puna-Viineineen.
        Mies näki silmissään naisen istuvan Lauteilla.
        Löysän nahan hyllyvän Kiukaan uunin valossa.
        Mies päätti jättää makkarat kylmä-laukkuunsa.
        Jotenkin ne eivät enää tuntuneet herkullisilta."

        H.

        Tämä on se mummojen ongelma ei tunnu herkulta
        Onneksi AKS toimii edelleen ja valitsi vuoden makkaraksi Lidlin Kiebasab
        K kuin kiuas


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Paloma01"

        Menkäämme siis aika paljonkin pidemmälle.
        -
        "Mies istui terassilla maistellen viskiä.
        Mies katseli Järvelle odottaen Saunan lämpiämistä.
        Uima-housunsa lepäsivät terassin rappusella.
        Yht'äkkiä mies nousi pystyyn kiroillen.
        Hän tunnisti auton äänen.
        - Miksi se tänne nyt tulee.
        - Sehän sanoi menevänsä naapurin muijan luokse Puna-Viineineen.
        Mies näki silmissään naisen istuvan Lauteilla.
        Löysän nahan hyllyvän Kiukaan uunin valossa.
        Mies päätti jättää makkarat kylmä-laukkuunsa.
        Jotenkin ne eivät enää tuntuneet herkullisilta."

        H.

        Menkää sinne dempalo tms alotukseen, älkää pilatko tätä.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Paloma01"

        Menkäämme siis aika paljonkin pidemmälle.
        -
        "Mies istui terassilla maistellen viskiä.
        Mies katseli Järvelle odottaen Saunan lämpiämistä.
        Uima-housunsa lepäsivät terassin rappusella.
        Yht'äkkiä mies nousi pystyyn kiroillen.
        Hän tunnisti auton äänen.
        - Miksi se tänne nyt tulee.
        - Sehän sanoi menevänsä naapurin muijan luokse Puna-Viineineen.
        Mies näki silmissään naisen istuvan Lauteilla.
        Löysän nahan hyllyvän Kiukaan uunin valossa.
        Mies päätti jättää makkarat kylmä-laukkuunsa.
        Jotenkin ne eivät enää tuntuneet herkullisilta."

        H.

        Lähetäppä huruksz nuo ö-luokan seksifantasiasi nyyrikkiin, vanhat muorithan niitä ehkä lukisivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähetäppä huruksz nuo ö-luokan seksifantasiasi nyyrikkiin, vanhat muorithan niitä ehkä lukisivat.

        Kyllä!
        Pylly ja eritehommat saavat hampaattomat kuolaamaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lähetäppä huruksz nuo ö-luokan seksifantasiasi nyyrikkiin, vanhat muorithan niitä ehkä lukisivat.

        "Anonyymi"

        Olen aina ilahtunut huomatessani kirjoitukseni herättävän tunteita.
        Kiitos siis sinullekin.
        Kirjoitukseni johon viittaat, ei ole seksistinen mitenkään.
        Kuten aloituskin kehottaa, kyseessä on samaistuminen.
        -
        Älä myöskään moiti Palomaa.
        Hän on fiksumpi kuin sinä.
        Paljon fiksumpi.
        Ei kauhean kaukana minusta.
        Onneksi kuitenkin riittävästi.
        Sitä se Keski-Suomalaisuus meille Keski-Suomalaisille tekee.

        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Olen aina ilahtunut huomatessani kirjoitukseni herättävän tunteita.
        Kiitos siis sinullekin.
        Kirjoitukseni johon viittaat, ei ole seksistinen mitenkään.
        Kuten aloituskin kehottaa, kyseessä on samaistuminen.
        -
        Älä myöskään moiti Palomaa.
        Hän on fiksumpi kuin sinä.
        Paljon fiksumpi.
        Ei kauhean kaukana minusta.
        Onneksi kuitenkin riittävästi.
        Sitä se Keski-Suomalaisuus meille Keski-Suomalaisille tekee.

        H.

        Menkäätte siis te kaksi fiksua keskisuomalaista sinne omaan aloituslokeroonne keskustelemaan löysistä nahkoistanne.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Olen aina ilahtunut huomatessani kirjoitukseni herättävän tunteita.
        Kiitos siis sinullekin.
        Kirjoitukseni johon viittaat, ei ole seksistinen mitenkään.
        Kuten aloituskin kehottaa, kyseessä on samaistuminen.
        -
        Älä myöskään moiti Palomaa.
        Hän on fiksumpi kuin sinä.
        Paljon fiksumpi.
        Ei kauhean kaukana minusta.
        Onneksi kuitenkin riittävästi.
        Sitä se Keski-Suomalaisuus meille Keski-Suomalaisille tekee.

        H.

        Vaatimattomuudesta ette ainakaan kärsi kumpikaan ja kaiken kruununa kalkkaro.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaatimattomuudesta ette ainakaan kärsi kumpikaan ja kaiken kruununa kalkkaro.

        "Anonyymi"

        Totta omalta osaltani.
        Minä en osaa/kykene olla vaatimaton.
        Olen vaativainen, alahan siis tehdä kuten sanon.
        Minulla kun on varaa valita ja vaatia.
        -
        Mitä tarkoitat kalkkarolla?

        H.


    • Anonyymi

      Lihonut Chen kannattaja Jaakko plösö Maradona jalkapalloilija mm. Italiassa, sai aivoveritulpan mutta selvisi aamulla yllättäin aivorempasta Buenos Airesin sveitsiläisessä Olivosin sairaalassa Maipu-kadulta tiedotetaan

      • Anonyymi

        Aikamme on luonut näitä kyökki-psykologeja , jotka vatvovat kaikkea mahdollista.
        Ovat oikeammin pisnes-psykoja amerikanmalliin.
        Nimimerkki Ramoona oli mielestäni hyvin jäljillä, lukijan suhteesta kirjan keskeiseen henkilöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikamme on luonut näitä kyökki-psykologeja , jotka vatvovat kaikkea mahdollista.
        Ovat oikeammin pisnes-psykoja amerikanmalliin.
        Nimimerkki Ramoona oli mielestäni hyvin jäljillä, lukijan suhteesta kirjan keskeiseen henkilöön.

        Hellsten on yksi niistä kyökki-bisnes-psykologeista, jonka kirjat toistavat samaa mantraa.


    • Ramoona

      Finlandia-ehdokkaat julkaistiin, ja palstallakin esillä olleen Tommi Kinnusen teos nimeltä Ei kertonut katuvansa on yksi ehdokkaista. Se onkin minulla joulupukin kontin toiveena. Toinen minulle ennestään tuttu ja Kinnusen tapaan aiemmin ehdokkaana ollut on Anni Kytömäki, jonka kirja Kultarinta on mielestäni tavattoman hieno. Tämä uusin kirja Margarita kertoo metsien hyötykäytöstä - pitääkin laittaa heti tilaukseen kirjastosta. Myös Ritva Siekkisen teos edesmenneestä sisarestaan, novellien mestarista Raija Siekkisestä kiinnostaa.

      Muut ehdokkaat ovat minulle tuntemattomia. Vanhat konkarit eivät ole mahtuneet mukaan ...heillä on ollut etsikkoaikansa. Lopullisen valinnan tekee kapellimestari Hannu Lintu.

      • Anonyymi

        Hesarista läytyvät laajemmat ja paremmat tiedot Finlandia-ehdokkaista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hesarista läytyvät laajemmat ja paremmat tiedot Finlandia-ehdokkaista.

        Niin löytyvät, laajemmat ovat tiedot ja paremmatkin. Minullahan on tuossa virhe jopa yhden kirjailijan nimessä, sisarestaan kirjoittanut on Ritva Hellstén.


    • Anonyymi

      Minusta Havukka-ahon ajattelija on mies parhaasta päästä. Kyllä hänen ajatuksiinsa ja filosofiaansa on helppo sanoa JESS!

      • Anonyymi

        Veikko Huovisen kirjoja on ollut antoisaa lukea.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin pyöräili jalkakäytävällä. Aikuinen ihminen! Vai onko?

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/hups-sanna-marin-ja-joni-rakas-kaahasivat-fillareilla-jalkakaytavalla-paljonkertova
      Maailman menoa
      254
      3856
    2. TULI PALO HAAPAVEELLÄ

      Omakotitalo tuhoutui tulipalossa Haapavedellä varhain torstaiaamuna, pelastuslaitos kertoo. Palokunnan saapuessa kohtee
      Haapavesi
      24
      2833
    3. Toivon vain

      Ettet enää välittäisi. Kun näet niin ohitatko. Ettei silmissäsi loistaisi enää mikään minut nähdessäni. Ei sitä pilkettä
      Ikävä
      8
      2081
    4. Tampereella Hämeenkadulla Silmäaseman edustalla on ammuttu

      Tampereen(kin) keskusta alkaa olemaan menetettyä aluetta, samoin lähiöt. Väkivaltaa ja huumeita ym häiriötä. En ihmettel
      Tampere
      132
      1830
    5. Jenni Haukio ja Sauli Niinistö

      Ero. Näinhän se menee kun ikäeroa on riittävästi. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/1c94ff48-185d-4d95-aff5-3e93
      Maailman menoa
      50
      1798
    6. Miten sua nyt

      Pitäisi lähestyä tai ylipäätään suhtautua mihinkään. Kyselenkö kuulumisia vai juttelenko päivän säästä. Vai hymyilenkö p
      Ikävä
      85
      1320
    7. Harmailla autoilla liikkuvat vorot

      Keitäs sankareita nämä ovat? https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/harmailla-autoilla-liikkuvat-vorot-ovat-tehneet-us
      Suomussalmi
      21
      1255
    8. Niina Lahtinen avautuu erikoisesta "krapula-metodista" ennen suoraa lähetystä: "Kuin mulla olisi..."

      Kiitos, Niina! Upeasti vedit TTK-parketilla. Tsemppiä tuleviin tansseihin vaikkapa tuolla "krapulametodilla"! Lue Lahti
      Tanssii tähtien kanssa
      27
      1202
    9. Kuka on tämä henkilö

      jonka pullukkaprinsessa kertoilee haisevan? Ennen nykyistä se oli erään seksuaalirikoksesta tuomitun tyypin kanssa, muit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1202
    10. Minä näen sinut

      Näen kuka olet. Osaan laskea. Olen todella, siis todella hämmentynyt, ihastunut, vaivautunut ja ehkä eniten todella epäu
      Ikävä
      31
      1100
    Aihe