Ovatko nämä ihmisen itse

Anonyymi

kehittelemiä, tai kuvittelemia juttuja. Syysahdistua , joka tulee kun pimeys alkaa, puut pudottavat lehtensä ja myrskyää .
Keväällä sitten tulee kevätahdistus kun valon määrä suurenee.

29

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luultavasti.
      Eihän Luonto tuolle mitään voi.
      Se vain antaa.
      -
      Onneksi niin harva ihminen tekee turhuuksista numeron.
      Lienevätkö he heitä, jotka alle 20v. haluavat päästä masennus-eläkkeelle.
      Ilman työ-velvoitetta.

      H.

    • Kuka muukaan ne kehittelisi ellei ihminen itse.
      Sitä voi ahdistua ja masentua monesta syystä, säästä, pimeydestä ja valosta.
      Ei ole luonnon syy jos joku sen takia ahdistuu.
      Emme kaikki ole samasta muotista valettuja, emme yhtä kestäviä ja lujia.

    • Anonyymi

      Kalkkaroita ei ahdista.

      • Anonyymi

        Kalkkaron tarkoitus tuottaa elinikäinen trauma. Itse niin sanoi.


      • Anonyymi

        Miksi te olette sitten sellaisia? - Nm. Käsittämätöntä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi te olette sitten sellaisia? - Nm. Käsittämätöntä

        Kas kalkkaro itse !


    • Anonyymi

      Mielestäni sellainen ahdistus voi olla täysin tiedostamatonta.....ei sitä tarvi kehitellä ..
      tai kuvitella ...Toinen asia on sitten jos näyttelee masentunutta ....Mutta kyllä oikeasti voi masentaa kumpikin ...joko pimeys ....tai valo..
      mimmimum-..mi

      • Anonyymi

        Ei mitään synny kehittelemättä, ajatukset kiertää päässä ja siitä se ahdistus kehittyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään synny kehittelemättä, ajatukset kiertää päässä ja siitä se ahdistus kehittyy.

        Keikun kanssasi samoilla laineilla sillä lailla, että ihmisen ajattelusta lähtevät ahdistukset, masennukset, pelot yms., jotka tuottavat tuskaa tyypeille. Siksi on aika tärkeä juttu, mitä, millä lailla ja / tai miten ajattelee. - Nm. Asenteen alkujuuri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keikun kanssasi samoilla laineilla sillä lailla, että ihmisen ajattelusta lähtevät ahdistukset, masennukset, pelot yms., jotka tuottavat tuskaa tyypeille. Siksi on aika tärkeä juttu, mitä, millä lailla ja / tai miten ajattelee. - Nm. Asenteen alkujuuri

        nm. kalkkaro


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nm. kalkkaro

        Miksi kerrot omasi? - Nm. Mulla oli omani


    • Anonyymi

      Ei mitään outoa siinä että tällaisina aikoina masennuskin voi hiipiä puseroon. Varsinkin tällaisilla kriisiryhmässä olevilla, joiden pitää jo ihan itsensä vuoksi jättäytyä pois monista sellaisista tapahtumista, ajanvietteistä ja kokoontumisista, jotka aikaisemmin toivat iloa elämään.
      Minulla alkaa olla "ihmisten puute". Vai mikä siinä on kun ei osaa enää tutuille soittaakaan, kun ei kerran heitä suuremmin tavatakaan voi?
      Kun en ole chattailevaa tyyppiä, mieluummin juttelisin nenäkkäin tai menisin porukassa jonnekin...
      Päivä kerrallaan se vain on jaksettava, neuvoisin muitakin potkimaan itseään lenkille vaikka sää olisi mikä. Kotiin tultua on ainakin vähän parempi olo ;)

      • Tämä korona-ajan alakulo on jotain ihan muuta kuin tavalliset vuodenaikoihin ja säihin liittyvät alavireisyydet ja apeudet. Osuva ilmaus tuo ihmisten puute. Viime keväänä sitä korvattiin innolla erilaisilla etäyhteyksillä, minäkin jopa pukeuduin ja kampauduin nätisti tärkeimpiä videopuheluita varten, laitoin näkösälle kauniin kukkakimpun. Kesää oli lohdullista odottaa, kun oli saatu lupa ainakin ulkosalla tavata ja juhliakin. Vaikka osattiin osottaa, että syksyllä tulee uusi aalto, kyllä tämä takaiskulta tuntuu. Harmittaa, kun marraskuun aurinkomatka ei toteudu, sen voimalla pääsi joulun laittoon ja tunnelmointiin, joulukonsertit tärkeänä osana. Kun lähipiirissä on lapsia ja nuoria, joiden kasvu ja kehitys on huimaa, ja on tottunut heitä usein tapaamaan, nyt tuntuu kuin heistä vieraantuisi pikaisten turvatapaamisten varassa. Järkyttävää : olemme turvallisuusuhka toisillemme!

        Ystävien kahvilatapaamiset olisivat nyt arvossaan, museokorttikin pölyttyy tyhjän panttina. Kyllä ihmisiä pitäisi saada halia ja kätellä, nähdä hymyt ilman maskia. Tällainen kulkutauti vastaa pahaa luonnonkatasrofia tai ainaista marraskuuta. Löydän kyllä aina valoisia ja vahvistavia asioita , edellisen kirjoittajan tapaan ulkoilu on ehdoton lääke. Hengitysharjoitukset auttavat paljon sisäiseenkin oloon, rauhoittavat uneen , tasaavat tuohtumusta. Nyt metsissä on hiljaista, ei ole lintujen laulua, havupuiden tuoksu ja vihreys korostuu riisuttujen lehtipuiden rinnalla.

        Muutama kohokohta ja kulminaatiopiste vuoden kierrossa on aivan omaa luokkaansa vaikuttavuudessaan : kevään muuttolinnut, hiirenkorvat, sopivaksi lämmennyt uimavesi, ruska, ensilumi, tähtikirkas taivas. Ryskyvä jäidenlähtö olisi ehkä vaikuttavin, mutta sitä ei saa enää etelärannikolla juurikaan kokea.

        Päivä ja hetki kerrallaanhan tässä mennään. :)


    • Anonyymi

      Auringonvalon väheneminen minimiin, aiheuttaa ihmisissä kuten eläimissäkin hormonaalisia muutoksia, kasveista puhumattakaan.

      Nyt on kirkasvalolamppujen aikaa. Niiden valosta piristymme kasvien tavoin. Tutkittu juttu muuten.

      • Anonyymi

        Naisilla putoaa räystää vanhetessaan, joka jo aiheuttaa monenlaista muutosta.
        Kroppaa kuumottaa ja kylmettää oudosti, seksihalut heilahtelee armottomasta panettamisesta jäänkylmyyteen.
        Vähemmästäkin alkaa joillakin päätä ahdistaa, ja tehdä mieli jotenkin helpottaa, vaikka Vastaamon kallonkutistajilla. Se on muka salaisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naisilla putoaa räystää vanhetessaan, joka jo aiheuttaa monenlaista muutosta.
        Kroppaa kuumottaa ja kylmettää oudosti, seksihalut heilahtelee armottomasta panettamisesta jäänkylmyyteen.
        Vähemmästäkin alkaa joillakin päätä ahdistaa, ja tehdä mieli jotenkin helpottaa, vaikka Vastaamon kallonkutistajilla. Se on muka salaisuus.

        Ai miehillä ei maan vetovoima vaikuta ?


    • Ai jaa. Minä ajattelen kyllä päinvastoin: että se kaikenkattava "positiivisuus" olisi ihmisen kehittämä juttu, joka tukee uskoa omaan kaikkivoipaasuuteen, siihen että
      homma pysyy hanskassa ja tefloni pitää, oli sitten myrsky tai tyven.

      Jos ihminen on osa luontoa, eikö ole selvää, että luonnossa tapahtuvat muutokset vaikuttavat ihmiseen ? Miksi niitä pitäisi torjua, muuntaa muuksi ? Minäkin taidan hävittää kirkasvalolamppuni ja ottaa syksyn pimeät sellaisena kuin ne tulevat..))

      • "demeter1"

        Fiksu tyttö sinä.
        Luonto ei todellakaan ajattele pienesti.
        Jos Luonto päättää tulvehtia.
        Sille on se ja sama montako ihmistä siihen hukkuu.
        Olivat ne ihmiset sitten Vastaamossa, hulluja tai läpeensä terveitä.
        Ole siis, kuten aina olet ollutkin.
        Fiksu, osittain filmaattinen ja oma itse.

        "Astu aina arvollasi ihminen, oikeaan tai väärään."

        H.


      • Anonyymi

        Harkitse jätätkö kirkasvalolamppusi käyttämättä ?
        Sen avulla saa pimeästä vuodenajasta luontevasti enemmin irti,
        kun jo aamusta on virkeämpi, "aivotkin heräävät".
        Ainakin minä tunnen saavani siitä energiaa tms.


      • huruksz kirjoitti:

        "demeter1"

        Fiksu tyttö sinä.
        Luonto ei todellakaan ajattele pienesti.
        Jos Luonto päättää tulvehtia.
        Sille on se ja sama montako ihmistä siihen hukkuu.
        Olivat ne ihmiset sitten Vastaamossa, hulluja tai läpeensä terveitä.
        Ole siis, kuten aina olet ollutkin.
        Fiksu, osittain filmaattinen ja oma itse.

        "Astu aina arvollasi ihminen, oikeaan tai väärään."

        H.

        Kiitos huru. Et sentään syyttänyt kopioinnista..))
        Toinen kirjoittaja kehotti menemään luontoon, eikä huono kehotus olekaan.
        Sinnepä tästä matka.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Harkitse jätätkö kirkasvalolamppusi käyttämättä ?
        Sen avulla saa pimeästä vuodenajasta luontevasti enemmin irti,
        kun jo aamusta on virkeämpi, "aivotkin heräävät".
        Ainakin minä tunnen saavani siitä energiaa tms.

        Niin ole tykönäni tuumannut, Ano 11.30..)) Että kirkasvalo saa jäädä.
        Eli en tahdo saada mistään vuodenajasta irti enempää kuin se minulle tarjoaa.
        Aina se tarjonta on silti ollut riittävää, joskus suorastaan runsasta.


    • Kevät, kesä valon aikaa, touhua, työtä, iloa ja aurinkoa. Syyskuu, valmistumista talveen, sadon korjuun aikaa. Lokakuusta alkutalveen, pimeää, sataa ja taivas on harmaa, Silloin on aika levätä. Lepääminen ei ole suremista, masennusta vaan voimien keruuta tulevaan.

      Luonnon kiertokulkua.

    • Jokainen kokee auringon valon vähenemisen omalla tavallaan.
      Ankeaahan se on ja lisää alakuloa, mutta varsinaiseen ahdistukseen tarvitaan myös muita syitä kuin sää.

      Vähenee se dopamiini ja melatoniini kun auingonvalo vähenee ja tietysti D-vitamiini, kyllä niidenkin puutteesta saa vaikka mitä kehiteltyä, jos halluu.

      Luin jostain tutkimuksesta kuinka koronaankuolleita tutkittaessa on löydetty D-vitamiinin puutosta , vaikka ei aina oikein jaksa kaikkiin tutkimuksiin uskoa,
      mutta ei liene pahasta D- vitamiini purkista näin pimeänä aikana.

      • Anonyymi

        Lihavilla on usein puutetta D-vitamiinista, koska D varastoituu rasvakudokseen. Muutenkin ylipaino on yksi vakavan koronan riskitekijä. Ihan uskottava tuo tutkimus. Vitamiinien puute heikentää vastustuskykyä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lihavilla on usein puutetta D-vitamiinista, koska D varastoituu rasvakudokseen. Muutenkin ylipaino on yksi vakavan koronan riskitekijä. Ihan uskottava tuo tutkimus. Vitamiinien puute heikentää vastustuskykyä.

        Melatoniini (jonka esiaste on serotoniini) on myös pimeähormooniksi kutsuttu.
        Kevätväsymykseen vaikutta se sama asia, eli valon määrä.
        Valon vaikutuksesta melatoniinin määrä vähenee, rytmi häiriintyy.
        Varsinkin kevätväsymykseen olen lukenut suositeltavan reilunpaa D-vitamiinin määrää.


      • Eliaana kirjoitti:

        Melatoniini (jonka esiaste on serotoniini) on myös pimeähormooniksi kutsuttu.
        Kevätväsymykseen vaikutta se sama asia, eli valon määrä.
        Valon vaikutuksesta melatoniinin määrä vähenee, rytmi häiriintyy.
        Varsinkin kevätväsymykseen olen lukenut suositeltavan reilunpaa D-vitamiinin määrää.

        Olen syönyt kalsium D.tä yli kymmenen vuotta.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Olen syönyt kalsium D.tä yli kymmenen vuotta.

        Useamman vuoden minäkin olen syönyt 50 mikrogrammaa/vrk, paisti kesällä aurinkoisina päivinä, kun olen paljon ulkona, jätän väliin.


    • Valon määrä vaikuttaa melatoniinin eritykseen.
      Pieneen prosenttiin ihmisiä valon väheneminen vaikuttaa enemmän. Väsyttää ja kuitenkin on pakko arkensa hoitaa, jaksaminen vähenee, joka tuo masennusoireita.
      Siksi kirkasvalohoidon on todettu auttavan.
      Karhutkin nukkuvat talviunta.
      Ehkä toiset meistäkin haluaisivat.
      Olkaamme onnellisia me, joihin tuo ei vaikuta, älkäkäämme vähätelkö heidän oireitaan, joilla on hankalampaa pimeyden kanssa.

    • Anonyymi

      Onneksi minä en ole tuntenut koskaan tuon valon vaikutusta, vaan olen sopeutunut hyvin tähän meidän oloisamme olevaan vuoden vaihteluun.

      Herään aamulla aikaisin, jo 4-5 välillä, jolloin keitän kahvit ja luen netti lehdet ja tietenkin "palsta uutiset", mitä iltaisin on kirjoitettu, koska suljen koneeni ip. noi 16- 18 välillä ja luen kirjoja ja kuuntelen PUhe- radiota, mikäli siellä ei ole se ärsyttävä Olga k haastattelemassa.

      Aika sujuvasti ole jopa nukahtanut, kun tulee noita urheiluselostuksia, joita inhosin aikaisemmin, mutta onhan sielläkin aika mielenkiintoisia tilanteita.

      Verhot ovat aina laskettu alas ja mitään ulkopuolista valoa en tarvitse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin pyöräili jalkakäytävällä. Aikuinen ihminen! Vai onko?

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/hups-sanna-marin-ja-joni-rakas-kaahasivat-fillareilla-jalkakaytavalla-paljonkertova
      Maailman menoa
      254
      3856
    2. TULI PALO HAAPAVEELLÄ

      Omakotitalo tuhoutui tulipalossa Haapavedellä varhain torstaiaamuna, pelastuslaitos kertoo. Palokunnan saapuessa kohtee
      Haapavesi
      24
      2833
    3. Toivon vain

      Ettet enää välittäisi. Kun näet niin ohitatko. Ettei silmissäsi loistaisi enää mikään minut nähdessäni. Ei sitä pilkettä
      Ikävä
      8
      2081
    4. Tampereella Hämeenkadulla Silmäaseman edustalla on ammuttu

      Tampereen(kin) keskusta alkaa olemaan menetettyä aluetta, samoin lähiöt. Väkivaltaa ja huumeita ym häiriötä. En ihmettel
      Tampere
      132
      1830
    5. Jenni Haukio ja Sauli Niinistö

      Ero. Näinhän se menee kun ikäeroa on riittävästi. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/1c94ff48-185d-4d95-aff5-3e93
      Maailman menoa
      50
      1798
    6. Miten sua nyt

      Pitäisi lähestyä tai ylipäätään suhtautua mihinkään. Kyselenkö kuulumisia vai juttelenko päivän säästä. Vai hymyilenkö p
      Ikävä
      85
      1320
    7. Harmailla autoilla liikkuvat vorot

      Keitäs sankareita nämä ovat? https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/harmailla-autoilla-liikkuvat-vorot-ovat-tehneet-us
      Suomussalmi
      21
      1255
    8. Niina Lahtinen avautuu erikoisesta "krapula-metodista" ennen suoraa lähetystä: "Kuin mulla olisi..."

      Kiitos, Niina! Upeasti vedit TTK-parketilla. Tsemppiä tuleviin tansseihin vaikkapa tuolla "krapulametodilla"! Lue Lahti
      Tanssii tähtien kanssa
      27
      1202
    9. Kuka on tämä henkilö

      jonka pullukkaprinsessa kertoilee haisevan? Ennen nykyistä se oli erään seksuaalirikoksesta tuomitun tyypin kanssa, muit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1202
    10. Minä näen sinut

      Näen kuka olet. Osaan laskea. Olen todella, siis todella hämmentynyt, ihastunut, vaivautunut ja ehkä eniten todella epäu
      Ikävä
      31
      1100
    Aihe