Aihe

Paljonko se palkka todellisuudessa on

Anonyymi

Kuskeja haetaan ympäri maata, mutta palkan määrää ei ilmoiteta. Paljonko palkka todellisuudessa on? Toinen sanoo, että tienaa muutaman euron työvuorossa ja toinen sanoo tienaavansa monta sataa. Molemmat ajaa Turussa, jossa asun ja opiskelen, niin ei erot niin suuria voi kuskien kesken olla.
Ajolupa tuli tänään postissa, niin mietin vain kenelle sitä työtä kannattaisi tehdä ja millä palkalla.

32

288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Keskimäärin taksinkuljettajan palkka on 4-6€/tunti. Koska palkka kehno, sitä paikataan ajamalla 12 tuntisia päiviä 6 kertaa viikossa.

      Taloussanomat 28.9.2020 : Taksikuskit kertovat 4–6 euron tuntipalkoista – ”Miten ihmeessä elätän perheeni?”
      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006650835.html

      Mutta tietyillä alueilla tuo 4-6€/tunti on ollut ihan normaali palkka jo ennen koronaa.

      Uusisuomi 6.11.2018: ”4,69 €/h käteen” – Kansanedustaja ryhtyi taksikuskiksi ja löi luvut tiskiin
      https://www.uusisuomi.fi/uutiset/4-69-h-kateen-kansanedustaja-ryhtyi-taksikuskiksi-ja-loi-luvut-tiskiin/357985e3-46ca-367b-aa2d-e84ce5add22d

    • Anonyymi

      Palkka on prosentti perusteinen, aika yleinen prosentti on 40 jonka saat alv. 0% kassasta.
      Mitä enemmän ajat rahaa sisään, sitä suuremman palkan saat eli jos ajat 200 euron kassan on alv. 0 summa 181,82 josta saat palkkaa 40% =72,73. Ongelma on että 200 euron kassa on näinä aikoina työn , tuskan ja ainakin 12 tunnin työn takana. Muutaman euron tienesti per työvuoro on todenperäinen, elvistelijöitä aina riittää.

      • Anonyymi

        Provisiopalkka on jäänne (hyviltä?) ajoilta jolloin määräsääntely ajovuoroineen mahdollisti riittävän toimeentulon kuljettajalle jopa hiljaisina alkuviikon öinä kun autoja ei ollut liikenteessä moninkertaista määrää tarpeeseen nähden.


    • Anonyymi

      Kokoajan voi olla keikkaa ihan joka hetki. Himassa makaamalla et mitään tienaa! Kunnon renki aloittaa 03 ja hoitaa ajot iltaan asti. Vähän unta, kusella ja paskalla joskus joutuu käymään, mutta siinäkin voi menettää hyviä kyytejä. Pidä siis aina verkot vesillä ja esim autossa nukkumalla pystyy päivystämään enemmän. Zemppiä valitsemallasi arvokkaalla työllä ja rikasta tulevaisuutta,

    • Anonyymi

      Tässä puhutaan näköjään koko ajan rengin palkasta. Omistaja ei välttämättä saa palkkaa lainkaan, kuten eräs tuttavani juuri kertoi (pystyi kevään jälkeen vasta nyt maksamaan itselleen pienen palkan).

      • Anonyymi

        Omistajan pitäisi ajaa, eikä vain loisia ja yrittää kusettaa duunareita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omistajan pitäisi ajaa, eikä vain loisia ja yrittää kusettaa duunareita.

        Ei ole tosiaan omistaja eikä mikään, joka ei aja 24/7. Duunareiden on syytä ruveta isänniksi, näyttää vanhan ajan kartellitaksareille mallia ja ajaa, kuten on edellä mainittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole tosiaan omistaja eikä mikään, joka ei aja 24/7. Duunareiden on syytä ruveta isänniksi, näyttää vanhan ajan kartellitaksareille mallia ja ajaa, kuten on edellä mainittu.

        Kuskit on vuosikymmeniä parkuneet että kuinka pitää raataa ja isäntä vaan räkii luumunkiviä kattoon.
        Nyt pääsee isännäksi kuka vaan mutta mukavampaa olisi jos löytyisi tuntipalkkaa maksava isäntä.
        Hohhoijaa teitin kanssa.


      • Anonyymi

        Miksi tolpalla aina uusimmat merusn mallit ennenkuin ne on edes veholla

        Taksi y t i t ykse n tuot y o onkin se että verottoman auton arvoo nostatetaan ja sitten kun lopetetaan ns. Yritys mydään satojentuhansue mersu verotta ja taas tienaa vaan n isäntä ei renki


    • Anonyymi

      Palkka on yleensä provisio. Silloin tietenkin parhaan palkan saat niissä firmoissa, joissa on korkeimmat hinnat aika- ja matkaveloituksissa. Aloitusmaksu pitää myös aina olla ja minimiveloitus. Katso millä firmalla on korkeimmat hinnat nettisivuilla ja mene sinne.
      Onhan se fakta, että puolet halvemmalla myyvässä firmassa joudut tekemään kaksinkertaisen määrän työtä. Tai sitten sinun pitää saada provikka tuplana. Äläkä suostu sääntelyajan palkkoihin, vaikka joku jälkeenjäänyt tarjoaakin 38%. Kukaan ei aja enää alle 50%.

      • Anonyymi

        Ei taida jäädä mitään käteen yrittäjällä joka tarjoaa 50% provisiota, korkeintaan saa auton lyhennykset hoidettua. Muuta etua ei ole ajattaa kuljettajaa 50% provisiolla.

        Kyllä näitä 50% provisioita joltain yrittäjiltä saa mutta hyvin harvinaista ja voittoa tuolla ei tee.

        38% aika normi provisio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida jäädä mitään käteen yrittäjällä joka tarjoaa 50% provisiota, korkeintaan saa auton lyhennykset hoidettua. Muuta etua ei ole ajattaa kuljettajaa 50% provisiolla.

        Kyllä näitä 50% provisioita joltain yrittäjiltä saa mutta hyvin harvinaista ja voittoa tuolla ei tee.

        38% aika normi provisio.

        Yrittäjä voi ryhtyä kuskiksi, jos yrittäjyys on liian vaikeaa ja hinnoittelu on pielessä.

        Täytyy olla älyllisesti rajoittunut, jos luulee jonkun tekevän mitään työtä alle yleisen palkan, joka on 2600 euroa. Mediaanipalkka on 3080 euroa ja keskipalkka 3700 euroa. Eli kuskille kohtuullinen ansio on 3000€/kk huonoista työajoista ja hankalasta asiakaspalvelusta johtuen.

        Lisäksi työ on luvanvarainen ja vaatii mm. puhtaan ajo- ja rikosrekisterin, mitä muualla ei vaadita. Siksi hörhöt päätyvät raksalle tai taksifirman osakkeenomistajiksi. Jos omistaja ei aja, niin syy on varmaan siinä, ettei saa Trafilta ajolupaa.


      • Anonyymi

        Elämä on varmaan helppoa kun on noin yksinkertainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yrittäjä voi ryhtyä kuskiksi, jos yrittäjyys on liian vaikeaa ja hinnoittelu on pielessä.

        Täytyy olla älyllisesti rajoittunut, jos luulee jonkun tekevän mitään työtä alle yleisen palkan, joka on 2600 euroa. Mediaanipalkka on 3080 euroa ja keskipalkka 3700 euroa. Eli kuskille kohtuullinen ansio on 3000€/kk huonoista työajoista ja hankalasta asiakaspalvelusta johtuen.

        Lisäksi työ on luvanvarainen ja vaatii mm. puhtaan ajo- ja rikosrekisterin, mitä muualla ei vaadita. Siksi hörhöt päätyvät raksalle tai taksifirman osakkeenomistajiksi. Jos omistaja ei aja, niin syy on varmaan siinä, ettei saa Trafilta ajolupaa.

        Onhan taksialalle ilmestynyt huijareita ja rikollisia, joiden ei ole tarkoituskaan tehdä mitään rehellisesti.


    • Anonyymi

      Palkka on ihan hyvä kun luovut esim. asunnosta ja asut autossa, niin ei tarvitse maksaa vuokraa.

      Kun asuu autossa niin voi myös ottaa ne kyydit vastaan silloin kun niitä tulee, eli todella kätevää.

      Suihkussa voi käydä uimahallissa ja ilmaiseksi toimistotalojen pukuhuoneissa. Kannattaa seurata esimerkiksi työmatkapyöräilijöitä ja sitten mennä samalla ovenavauksella pukutiloihin.

      Ruokaa saa kauppojen roskiksista, usein ihan hyvää jos leikkaa homeiset kohdat pois. Oma kaasukeitin on hyvä että saa tehtyä makkaraperunat koska grillillä on kallista ja makkaraperunat maksaa yhden kyydin verran.

      • Anonyymi

        Yritykselle voi vuokrata myös jonkun varastokopin missä voi myös nukkua jos ottaa patjan sinne. Edullista ja toimivaa. Paras jos löytyy jostain toimistotalosta missä on suihkut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritykselle voi vuokrata myös jonkun varastokopin missä voi myös nukkua jos ottaa patjan sinne. Edullista ja toimivaa. Paras jos löytyy jostain toimistotalosta missä on suihkut.

        Tollaset halvat kuntosalijäsenyydet on kans hyvä vinkki, pääsee lämpimään hetkeksi ja vessaan jne. Siellä voi myös säilyttää kamoja. Parhaimmillaan saa 10-20€/kk jotain jäsenyyksiä kun maksaa vuoden kerrallaan. Tulee halvemmaksi kuin uimahallit jos haluaa peseytyä usein eikä tykkää uida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tollaset halvat kuntosalijäsenyydet on kans hyvä vinkki, pääsee lämpimään hetkeksi ja vessaan jne. Siellä voi myös säilyttää kamoja. Parhaimmillaan saa 10-20€/kk jotain jäsenyyksiä kun maksaa vuoden kerrallaan. Tulee halvemmaksi kuin uimahallit jos haluaa peseytyä usein eikä tykkää uida.

        Aivan turha peseytyä. Riittää, kun pitää maskeja. Sehän pysäyttää kaikki virukset, niin pysäyttäähän se silloin hajutkin. Yksi päähän ja yksi housuihin, niin pers ei haise, eikä taudit leviä. Ei tarvitse pestä hampaitakaan, kun maski suojaa. Maski pysäyttää kaiken, se on hieno keksintö. Maskin päällä voi myös nukkua ajoja odotellessa, vaikka ulkona, kyllä se kylmänkin pysäyttää. Asuntoonhan ei ole koskaan varaa, jos aikoo ajaa provikalla.


      • Anonyymi

        Hyvin toi vielä menisi poikamiehellä, mutta perhettä on sinne paha asuttaa. Telttamajoitusta voisi tosin ehdottaa kesäksi luonnon helmaan. Suihkuun ei mitään uimahallia tarvitse, yleensä jotakin vapaata vettä löytyy järvestä tai merestä. Ilmaisämpäri oksan nokkaan ja akkutoiminen retkisuihku ajaa asian, samalla voi vähän vaatteita tuuletella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritykselle voi vuokrata myös jonkun varastokopin missä voi myös nukkua jos ottaa patjan sinne. Edullista ja toimivaa. Paras jos löytyy jostain toimistotalosta missä on suihkut.

        Uusommat nersut on tolpila ribissä

        Kukane maksaa

        Asikaan lmpakolla maksattu


    • Anonyymi

      Tällä hetkellä neljän-viiden euron tuntipalkka jää useimmiten haaveeksi. 2-3€ on lähellä totuutta Helsingissä.

      Silti en ymmärrä miksi kollegat kusettavat. Jos kysyy miten on mennyt ja onkos keikkaa riittänyt, niin "ihan ok ja on riittänyt tms" roskaa.

      Faktahan on se, että stadissa ventta-aika on nyt tolpalla kuin tolpalla kaksi tuntia. Kuukausi sitten se oli alle tunti, mutta nyt on tapahtunut muutos heikompaan.

      • Anonyymi

        Taloudellisesti auton liikevaihto pitää olla 89€/h sis. alv, jotta toiminta on kannattavaa. Jokainen auto, joka ei tuota tuota minimimäärää on pelkkä rasite. Silloin ei kykene pitämään uutta kalustoa, ei maksamaan palkkaa, ei lakisääteisiä vakuutuksia ja sivukuluja, eikä firmalle jää voittoa. Jos työvuoron kassa on alle 979 euroa, olet konkurssifirman leivissä, joka elää tekohengityksellä ja kuolee maksujen jäädessä rästiin joka päivä. Silloin kannattaa lähteä pois ja nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taloudellisesti auton liikevaihto pitää olla 89€/h sis. alv, jotta toiminta on kannattavaa. Jokainen auto, joka ei tuota tuota minimimäärää on pelkkä rasite. Silloin ei kykene pitämään uutta kalustoa, ei maksamaan palkkaa, ei lakisääteisiä vakuutuksia ja sivukuluja, eikä firmalle jää voittoa. Jos työvuoron kassa on alle 979 euroa, olet konkurssifirman leivissä, joka elää tekohengityksellä ja kuolee maksujen jäädessä rästiin joka päivä. Silloin kannattaa lähteä pois ja nopeasti.

        Helpottaako toi oloa jollain tapaa?


    • Anonyymi

      Fiiliksiä lisää myös jos teet akkuporalla ensin alkureiän ja mummon kudonta puikolla itsellesi lobotomian! Hihii tosi kevyt olo tolpalla päivystää vaikka tuli märkäpieru! Hiihhahahhaa

      • Anonyymi

        Voitko tehä tän mulle, ei ole varaa akkuporakoneeseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voitko tehä tän mulle, ei ole varaa akkuporakoneeseen

        No jos jotain vastapalvelusta vois neuvotella..onks sulla viikset tai sänki?


    • Anonyymi

      Kiitos vastauksista. Niistä nopea yhteenveto olisi, että provikalla mennään ja ajoja ei ole eli provisiopalkkaa ei tule. Oliko tilanne lakiuudistuksen jäkeen jo näin heikko, ennen koronaa. Raksalle sitten lautoja kantamaan ja siivoamaan, jos ajoilla ei kerran saa palkkaa.

      • Anonyymi

        Kaikissa rekrytoinneissa on kielletty ottamasta taksaria töihin! Lisäksi trafi on lähettänyt kuvasi ja tietosi jo mustalle listalle.
        Näistä ei paljoa puhuta, mutta tulet huomaamaan että olet jo yhteisön ulkopuolella sylkykuppina ja hylkiönä..mitäs läksit? Eikö varoiteltu?


      • Anonyymi

        Jotkin huijarit yrittävät saada hyväuskoisia päivystämään autoihin provisiopalkalla.
        Vaadi aina kirjallinen työsopimus ja pohjapalkaksi 14€/h. Jos sitä ei pysty/halua maksaa, niin sellaisesta konkurssikypsästä puljusta kannattaa pysyy kaukana.


    • Anonyymi

      Maalla arkipäivän kassa keskimäärin 500e 10 tunnin vuorosta!

      • Anonyymi

        Morjens bönde, maalla kassa on 500€ vuodessa. Jyväjemmarit kävelee ja istuu kännissä purkutaloissaan. Eihän maalla asu kuin tukipummeja, ei niillä ole rahaa edes bussiin, jos sossu ei maksa. Siellä sosiaalituki pummeille maksetaan maataloustuen nimellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Morjens bönde, maalla kassa on 500€ vuodessa. Jyväjemmarit kävelee ja istuu kännissä purkutaloissaan. Eihän maalla asu kuin tukipummeja, ei niillä ole rahaa edes bussiin, jos sossu ei maksa. Siellä sosiaalituki pummeille maksetaan maataloustuen nimellä.

        Maalla arkipäivän kassa on tasan 0 euroa, taksia käyttävät vain sote-kyyteihin oikeutetut ja niistä maksu tulee kuukauden viiveellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Viime vuonna syntyi vain 46 425 lasta Suomessa

      Eläkkeelle siirtyy nyt vuosittain vähintään 74 000 ihmistä. Koska kuolleet (yli 52 000) lähes kaikki kantasuomalaisia mutta syntyneistä tuskin enempää
      Maailman menoa
      183
      1996