Tein elvytyskiellon Kanta-palvelussa olevaan hoitotahtooni, mutta miten pitää toimia jotta

Anonyymi

... tieto elvytyskiellostani (DNR-päätös), jonka olen tehnyt Kanta-palvelussa olevaan hoitotahtooni, kirjataan varsinaisiin potilaskertomustietoihini lääkärin toimesta.

Luin jostain lehtijutusta että elvytyskielto pitäisi näkyä sekä oman terveyskeskuksen ja sairaanhoitopiirin potilasrekisteritiedoissa niin että lääkäri kirjaa sen potilaskertomukseen potilaan tahtona silloin kun potilas on sen ilmaissut hoitotahdossaan.

Onko joku oikea tapa toimia, esimerkiksi joku lomake jolla terveyskeskusta ja sairaanhoitopiiriä pyydetään kirjaamaan Kanta-pavelussa olevasta hoitotahdosta elvytyskielto kyseisten potilastietorekisterien potilaskertomukseen?

Korona-aikana haluan hoitaa nämäkin asiat varmuuden vuoksi ajoissa.

2

1189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En osaa auttaa, mutta jään seuraamaan. Tein itsekin vuoden alussa Kanta-palvelussa hoitotahtooni elvytyskiellon ja olen miettinyt juuri tätä asiaa.

    • Anonyymi

      Yllättävän sairauskohtauksen tai onnettomuuden seurauksena henkilö voi joutua sellaiseen tilaan, jossa hän ei kykene kertomaan hoitotahtonsa elvytyskiellosta ensihoidolle. JOTEN on TÄRKEÄÄ, että tieto hoitotahdon elvytyskiellosta näkyy ensihoidon käytössä olevasta potilastietorekisteristä, eli sairaanhoitopiirin käytössä olevan potilastietorekisterin varsinaisista potilasmerkinnöistä. Jos elvytyskielto (jonka henkilö on tehnyt Kanta-palveluun tallentamaansa hoitotahtoonsa) on saatavilla vain tästä nimenomaisesta kohdasta, niin elvytyskieltotieto ei varmuudella saavuta ensihoitoa edellä mainituissa yllättävissä tilanteissa.

      Ensihoito ei yleensä tarkista Kanta-palvelun hoitotahtokohtaa ennen kuin aloittaa potilaan elvytystoimenpiteet. Mutta jos henkilö on jo perus- ja erikoissairaanhoidossa, esim. vakavan sairautensa vuoksi, niin potilaan lääkäri on luonnollisesti merkinnyt tiedon (Kanta-palvelussa olevan) hoitotahdon elvytyskiellosta potilaan varsinaiseen potilaskertomukseen. Toki näissä elämänvaiheissa on kaikki keskustelut käyty potilaan ja lääkärin välillä kasvokkainkin.

      Tiedossa on tapaus, jossa onnettomuudessa loukkaantuneen tajuttoman potilaan elvytystä aloittava ensihoito on nähnyt potilaan rintakehässä tatuoinnin, jossa lukee 'elvytyskielto'. Siinä tilanteessa ensihoidon on pitänyt miettiä tarkkaan oikeaa toimintatapaa; on pitänyt huomioida juridiset ja lääketieteelliset näkökulmat sekä arvioida elvytyskielto-tatuoinnin vahvuutta hoitotahdon ilmaisuna. Tätä tapausta on pohdittu ja käsitelty useasti terveydenhuollon ammattihenkilöiden välisissä keskusteluissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1860
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      240
      1709
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      92
      1542
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      108
      1351
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      166
      1118
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1083
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      932
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      926
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      866
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      97
      850
    Aihe