206 1.4 -05 öljynsuodattimen vaihto

Tee se itse

Näyttää tässä uudessa autossani olevan jonkinlaisen muovikuoren sisällä pystyasennossa tuo öljynsuodatin, kun ennen oli vaaka-asennossa ihan normaali metallikuorinen suodatin.

Kysymys kuuluukin, että onko paljon hankalampi vaihtaa kuin tavallinen? Valuuko öljyt koneen kylkeä pitkin alas jne.? Millä avaimella tuo kuori avataan?

Tekis mieli vaihtaa öljyt, vaikka se ei ensihuoltoon kuulukaan. Ja tekis mieli tehdä se ihan itse monien arveluttavien huoltokokemusten jälkeen. Tietäis mitä öljyä koneeseen on laitettu ja eritoten, että PALJONKO... Vanhaan autoon laitettiin kerran ihan maahantuojan huollossa "pari" litraa liikaa, eikä meinannut enää kone edes käydä.

9 kommenttia

Vastaukset

  • 23

  • Ranskalaista viisautta.27mm hylsy käy .Öljyt valuu kun suodatin nousee kopan mukana ylös.Öljyt täytyy imasta suodatinkotelon pohjalta.Muovinen kotelo ihmetyttää.Tarkastettava öljyn vaihdon jälkeen vuotaako kotelon tiiviste.Pakoputki vieressä tulee hyvät käryt tai tulipalo.

    • Ranskalaista viisautta?

      Aikoinaan mersussa oli aivan samanlainen rakenne. Silloin se varmaankin oli hyvä ellei suorastaan erinomainen?


    • Panos suodattimen vaihto on tosi helppo. Eikä sellaisia ole vain pösössä,
      volvossa ja mersussa se on ollut iät ajat.
      Kummallista on että metallikuorinen suodin maksaa 8€ kun patruuna maksaa 22€


    • 1.6Hdi samanlainen suodatinsysteemi. Öljyä ei valu muualle kuin öljypohjaan. Erittäin kätevä systeemi. Suodatinptruunan mukana tulee aina uusi tiiviste joten mitään vuotoja ei ole.


  • 307-04 1.6 Tarvisin neuvoa, öljynsuotatimen irroitukseen "muovikotelosta". Ilmeisesti joku jippo, jota en hoksi. Särkyy jos yritäisi käytää voima. Suotatimessa on muovinen "häntä". Kiitos ennakoon jos joku neuvoisi.

    • Ei se suodattimen särkyminen irroitettaessa mitään haittaa, kun uuden suodattimenhan olet sinne asentamassa.


  • Onko tuossa kotelossa, jotkut kiinikeet jotka voi murtua. Kun suotatinta koitaa kiskoa irti, tuntuu ottavan muoviosat tiukast toisiinsa.

  • On hyvä, että suodatin pakataan kuoren sisään. Näin ei tarvitse joka kerta vaihtaa ulkokuorta. Se jo sinällään säästää luontoa.
    Tuossa joku mainitsi: "ennen oli vaaka-asennossa ihan normaali metallikuorinen suodatin. "
    Ennen juuri oli vaihdettava sisäosa eli se varsinainen suodatin. Onneksi se on jälleen yleistynyt.
    Näissä Peugeotissa on jokin suodattimen muovinen kiinnike, joka pitää suodattimen kuoressaan asennusta helpottamaan. Täytyy olla varovainen kun suodattimen irrottaa kuoresta. Muistaakseni sitä kiinnitysosaa ei saa erikseen, vaan tulee kuoren mukana.
    Jos öljyä irrotusvaiheessa tahtoo valua moottorin kylkeen, hyvä neuvo on vähän löysätä koteloa niin, että öljy pääsee valumaan öljykanavan kautta öljypohjaan.
    Aikoinaan, kun olin asentaja, joissain oli metallikuorisuodatin pystyasennossa. Löin meisselillä pienen reiän suodattimen päälle. Näin öljy pääsi vapaasti valumaan öljypohjaan ja suodatin tyhjentyi lähes kokonaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.