Polkupyörän valot

Anonyymi

Olipa mukava pyöräillä kun lähes kaikilla oli käytössä vähintään etuvalo. Parivuotta sitten tilanne oli toisinpäin eli valistus lienee purrut kansalaisiin vai ovatko liikkeellä vain tosi pyöräilijät ja kesäpiipertäjät näin viileällä kelillä siirtyneet muihin kulkimiin.

34

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itsekin havainnut että valoja on useammilla nyt viime syksyyn ja talveen verrattuna mutta vieläkin on huomattavan monella täysin valoton fillari eikä edes heijastimia vaatteissa. Valottomat fillaristit lähes aina teini ja opiskelija ikäisiä.

      • Anonyymi

        Oikein hyvä.

        Kyseessä saattaa toki olla myös se, että ihmiset pyrkivät noudattamaan lakia. Tieliikennelaki on määrännyt kesäkuun alusta lähtien _kaikkiin_ ajoneuvoihin pimeän tai muuten huonontuneen näkyvyyden aikana eteen valkoista ja taakse punaista valoa näyttävät valaisimet.

        Kuten muissakin lakiasioissa, valvontavastuu on poliisilla ja ainakin uutisten mukaan sitä on mukavasti myös käytetty.


      • Anonyymi

        vastuuta pitäs löytyä alle 20v kuten maskiasioissakin. liikenteessä on huomioitava muutkin kuin itsensä. joukkuepeliä. toisaalta ymmärrän pikaiset kiireelliset siirtymät jos pitää valoja ruveta laatikoista etsimään


      • Anonyymi

        Teini ja opiskelija kenties lukee vähmmän tieliikennelakia tai muita lähteitä, jossa velvoite valoista olisi tullut heidän tietoonsa. En puolustele heitä mitenkään, vaan tuo oli vain tuollainen olettamus/mietintä.


    • Anonyymi

      Kyllä noita valottomia kamikazepyöriäkin tulee vastaan, mutta nyt alkaa autoilijan kannalta suurempi ongelma olla heijastittomat kävelijät. Nuo darvinpalkintoa havittelevat ovat yleensä liikkeellä halvalla hybridillä tai vanhalla mummopyörällä. Eikä se heijastimien puhutellaan haittaa, jos vastaavasti on hyvin näkyvät ajokamat.

      • Anonyymi

        Tulin juuri töistä, Pispalassa tuli vastaan kolme poikaa valottomilla pyörillä tihkusateisessa kelissä hämärässä kohdassa.

        Itse en anna jälkikasvun pyöräillä ilman valoja sekä heijastinliiviä. Onko suomalainen vanhemmuus näin suuressa kriisissä, että vähistä lapsista ei välitetä minkään vertaa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulin juuri töistä, Pispalassa tuli vastaan kolme poikaa valottomilla pyörillä tihkusateisessa kelissä hämärässä kohdassa.

        Itse en anna jälkikasvun pyöräillä ilman valoja sekä heijastinliiviä. Onko suomalainen vanhemmuus näin suuressa kriisissä, että vähistä lapsista ei välitetä minkään vertaa ?

        Harva tietää enää kakarankasvatuksesta mitään.

        Ennen lasta rakastettiin ja ohjattiin, jopa vitsalla, nykyään ollaan passiivisia eikä uskota meidän kullan hölmöilevän, nuo muut ei meidän ihana Sari-Jussi mitään sellaista.


    • Anonyymi

      Johtuisko siitä että ilman valoa olisi vaikea nähdä eteensä?

      • Anonyymi

        Ei varmaankaan, koska pimeässäkin joillakin on ajovalona vilkkuvalo. Aika paha sellainen, joka on suunnattu liian ylös ja sekunnin aikana käy kerran kirkkaana ja kerran pois päältä. Ensin häikäisee vastaantulijan ja sitten ei enää valaise.

        Takavalonakin sellaisia, joissa vilkahtaa valoa vain lyhytaikaisesti ja enimmäkseen pimeänä. :-(


    • Anonyymi

      Joskus ei näe valoillakaan eteensä. Muutamia päiviä sitten oli niin sankka sumu, että päivällä näki juuri metrin eteensä. Kun tulin 94 kilometrin lenkiltä pimeällä ja 1500 lumeenia lyhdyssä, siitäkin huolimatta en huomannut metrin etäisyydellä ollutta jalankulkijaa. Vasta kohdalla huomasin otsalampun maantien laidalla. Onneksi en pyöräillyt aivan tien reunaa. Noin sankka hernerokka on harvinaista Suomessa, mutta joskus näinkin.

      • Anonyymi

        Tihkun tiivistyessä ajolaseihin ei eteensä näe, vaikka olisi minkälaiset valot tahansa. Silloin on vaan hiljennettävä vauhtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tihkun tiivistyessä ajolaseihin ei eteensä näe, vaikka olisi minkälaiset valot tahansa. Silloin on vaan hiljennettävä vauhtia.

        Tämä


      • Anonyymi

        Valoteho ei sankassa sumussa mitään auta, heittää vain sen valon päin pläsiä.


    • Anonyymi

      Vinkkini pyörän valoista:

      laittaa etu- sekä takavaloiksi usb-ladattavat valot, vetää pysyvät usb-johdotukset molemmista valoista satulalaukkuun, jonne sijoittaa 5V usb-varavirtalähteen.

      Etuvalon ainakin voisi yrittää tangon sijaan piilottaa huomaamattomasti emäputkeen, jos varkaita tarvitsee pelätä.

      Esim. Lidlin Parktool-akusta ja led-työkonevaloista saa kustannustehokkaat valot rakennettua, jos tussaaminen kiinnostaa.

    • Anonyymi

      Pyörän valot olisi hyvä pitää myös päivällä ja varsinkin matalan auringon paistaessa.
      On oikeasti erittäin vaikea havaita pyöräilijä myös kesäpäivisin pyöräteillä jossa varjoalueita!!!
      Matkapyöräilijät pitävät vilkkuvaa valoa toiminnassa keskipäivisin...vähintäänkin ryhmän ensimmäin/viimeinen.

    • Anonyymi

      eipä siltä näytä!! poljen työmatkaa vantaa-hki väliä ja varmaan ainakin noin puolelta pyöräilijöistä puuttuu täysin minkäänlainen valaistus saati heijastuliivi ym...täytyy oikein ihmetellä miten edesvastuutonta porukkaa ajelee pyörällä kun tämä aika on kuitenkin ikuista marraskuuta kun aurinkoa ei näy viikossa montaa vilahdusta.saisi alkaa poliisi sakottamaan valottomia ei tuo muuten varmaan muutu

      • Anonyymi

        Joulukusi selkään, niin alkaa näkyä


      • Anonyymi

        Joku napadynamolla varustettu fillari voisi olla "idioottivarma" sellaisille jotka eivät muista ladata valaisimien akkuja tai laittaa valoja päälle. Kytkin vielä liimattuna "päälle" -asentoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joulukusi selkään, niin alkaa näkyä

        Laki vaatii pyöräilijälle valot eteen ja taakse sekä pinna- tai vastaavat heijastimet sivuille. Jalankulkijalle laki vaatii heijastimen. Yhden. Sen pitää riittää.

        Minusta heijastinliiviä liikenteessä pitävät tekevät karhunpalveluksen muille, lain vaatimilla varusteilla liikkuville. Autoilijat oppivat pian vaatimaan entistä napakammin mahdolliselta alle jääjältä sitä-sun-tätä sen sijaan, että ajaisivat silmät auki ja aistit avoimina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki vaatii pyöräilijälle valot eteen ja taakse sekä pinna- tai vastaavat heijastimet sivuille. Jalankulkijalle laki vaatii heijastimen. Yhden. Sen pitää riittää.

        Minusta heijastinliiviä liikenteessä pitävät tekevät karhunpalveluksen muille, lain vaatimilla varusteilla liikkuville. Autoilijat oppivat pian vaatimaan entistä napakammin mahdolliselta alle jääjältä sitä-sun-tätä sen sijaan, että ajaisivat silmät auki ja aistit avoimina.

        Heijastinliivi on henkivakuutus.


    • Anonyymi

      Eilen pimeän aikaan näin aika pahan vilkkuvalon "ajovalona" : pikkuvilkahdus, noin sekunti pimeä, iso vilkahdus, noin sekunti pimeänä, pikkuvilkahdus, jne. Ei täytä tarkoitustaan.

      Punaisia ajovaloja on tullut vastaan kolme, joista yksi vilkutti sitä punaista.

      • Anonyymi

        Vilkkuvia valoja tulisi välttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vilkkuvia valoja tulisi välttää.

        Vilkkuva ajo/takavalo on muutenkin kielletty pyörässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vilkkuva ajo/takavalo on muutenkin kielletty pyörässä.

        Valitettavasti asia ei ole noin yksioikoinen kuin asian ilmaiset. Laki ei tuota vilkkumista suoranaisesti kiellä, tuossa ote Liikenneturvan sivuilta:

        "Vilkkuvalo jakaa mielipiteitä
        Polkupyörän valomääräyksissä säädetään etu- ja takavalojen väristä, muita vaatimuksia valoille ei ole säädetty. Seurannoissa kiistaton enemmistö etuvaloa käyttävistä suosi kiinteää valoa. Liikenneturvan kyselyssä vilkkuva valo jakaakin mielipiteitä. Kolme viidestä vastaajasta kokee, että pyörän ajovalon tulisi olla aina kiinteästi palava vilkkuvan sijaan. Kaksi viidestä kokee, että vilkkuvalo lisää pyöräilijän havaittavuutta kiinteästi palavaa valoa paremmin ja yhtä moni mieltää vilkkuvan valon häiritseväksi.

        Kun valo palaa tasaisesti, pyöräilijän etenemistä voi olla helpompi seurata. Kiinteä valo myös valaisee pyöräilijän edessä olevan ajoradan vilkkuvaa paremmin. Valon tyylistä riippumatta kannattaa tarkistaa valaisimen suunta niin, ettei valo osoita suoraan vastaantulevien silmiin. Kun valokeila osoittaa loivasti alaviistoon, nähdään hyvin eteenpäin, muttei häikäistä toisia”, Piippa opastaa."


        Tiedän että esimerkiksi päinvastaisiakin lausuntoja on asian suhteen tullut (esimerkiksi muutamassa yksittäisen poliisin haastattelussa yms).

        Varmuus asiaan tulisi vasta kun poliisi sakoittaisi jotain pyöräilijää joka vastustaisi sakkoa ja se menisi oikeuteen ja asiasta saataisiin puoleen taikka toiseen vähintään Hovioikeuden tasoinen päätös. Vasta sen jälkeen vääntö kyseisen asian jälkeen saisi selvyyden.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Valitettavasti asia ei ole noin yksioikoinen kuin asian ilmaiset. Laki ei tuota vilkkumista suoranaisesti kiellä, tuossa ote Liikenneturvan sivuilta:

        "Vilkkuvalo jakaa mielipiteitä
        Polkupyörän valomääräyksissä säädetään etu- ja takavalojen väristä, muita vaatimuksia valoille ei ole säädetty. Seurannoissa kiistaton enemmistö etuvaloa käyttävistä suosi kiinteää valoa. Liikenneturvan kyselyssä vilkkuva valo jakaakin mielipiteitä. Kolme viidestä vastaajasta kokee, että pyörän ajovalon tulisi olla aina kiinteästi palava vilkkuvan sijaan. Kaksi viidestä kokee, että vilkkuvalo lisää pyöräilijän havaittavuutta kiinteästi palavaa valoa paremmin ja yhtä moni mieltää vilkkuvan valon häiritseväksi.

        Kun valo palaa tasaisesti, pyöräilijän etenemistä voi olla helpompi seurata. Kiinteä valo myös valaisee pyöräilijän edessä olevan ajoradan vilkkuvaa paremmin. Valon tyylistä riippumatta kannattaa tarkistaa valaisimen suunta niin, ettei valo osoita suoraan vastaantulevien silmiin. Kun valokeila osoittaa loivasti alaviistoon, nähdään hyvin eteenpäin, muttei häikäistä toisia”, Piippa opastaa."


        Tiedän että esimerkiksi päinvastaisiakin lausuntoja on asian suhteen tullut (esimerkiksi muutamassa yksittäisen poliisin haastattelussa yms).

        Varmuus asiaan tulisi vasta kun poliisi sakoittaisi jotain pyöräilijää joka vastustaisi sakkoa ja se menisi oikeuteen ja asiasta saataisiin puoleen taikka toiseen vähintään Hovioikeuden tasoinen päätös. Vasta sen jälkeen vääntö kyseisen asian jälkeen saisi selvyyden.

        Liikenneturhan jutut voi jättää omaan arvoonsa. Poliisilta on tullut julkisuuteen selkeä kanta, että valo kuin valo. Toki olisi toivonut, että pykälän olisi kirjoittanut joku kirjoitustaitoinen, mutta se lienee liikaa pyydetty tämän päivän LVM:ltä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneturhan jutut voi jättää omaan arvoonsa. Poliisilta on tullut julkisuuteen selkeä kanta, että valo kuin valo. Toki olisi toivonut, että pykälän olisi kirjoittanut joku kirjoitustaitoinen, mutta se lienee liikaa pyydetty tämän päivän LVM:ltä.

        Tuossa pitää muistaa se asia, että noinkin tulkinnanvaraisissa asioissa niin ei tuo poliisitkaan kanta ole vielä mikään ”jumalansana”, vaan tosiaan vasta kuin tulee tuon valon vilkkumisen suhteen jotain tuomioistuimen päätöstä (ja sekin vähintään hovioikeuden tasoinen) jonkin jutun ohessa, niin voidaan oikeasti tietää miten asia on.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuossa pitää muistaa se asia, että noinkin tulkinnanvaraisissa asioissa niin ei tuo poliisitkaan kanta ole vielä mikään ”jumalansana”, vaan tosiaan vasta kuin tulee tuon valon vilkkumisen suhteen jotain tuomioistuimen päätöstä (ja sekin vähintään hovioikeuden tasoinen) jonkin jutun ohessa, niin voidaan oikeasti tietää miten asia on.

        Totta, oikeusasteissahan tuo sitten testataan, jos on tarvetta. Teknisesti vilkkuva valo on kaupungissa oleellisesti parempi kuin koko ajan palava. Maantiellä taas yleensä jatkuva on parempi.


    • Anonyymi

      Hullua on se, että samat ihmiset, jotka kyllä autossaan käyttävät valoja saattavat olla käyttämättä niitä pyörässään tai käyttävät ihan helvetin onnetonta tuikkua. Ei ymmärrä. Asia on minusta yksinkertainen: valo joka näkyy, ja se näkyy jos näet sillä itsekin.

      • Anonyymi

        Väitän että valo on taajamaliikenteessä enemmän sitä, että muut näkevät sinut, kuin sitä, että itse näkisit. Pimeä paika ilman katuvalaistusta on sitten eri asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitän että valo on taajamaliikenteessä enemmän sitä, että muut näkevät sinut, kuin sitä, että itse näkisit. Pimeä paika ilman katuvalaistusta on sitten eri asia.

        Vois se valo olla taajamassakin sellainen jotta sen näkis kunnolla vastaantuleva liikenne mut ei sen tarvis haikäistä vastaan tulevaa. Nuo halvat mitättömät joit poliisikin jakoi eivät mielestäni täytä tätä vaatimusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vois se valo olla taajamassakin sellainen jotta sen näkis kunnolla vastaantuleva liikenne mut ei sen tarvis haikäistä vastaan tulevaa. Nuo halvat mitättömät joit poliisikin jakoi eivät mielestäni täytä tätä vaatimusta.

        Pienikin valo vilkulla on riittävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienikin valo vilkulla on riittävä.

        Kaikki vilkkuvalot tulisi kieltää tai ainakin sakottaa sellaisen pitäjää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienikin valo vilkulla on riittävä.

        Vilkut ainoastaan hälytysajoneuvoissa!!!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki vilkkuvalot tulisi kieltää tai ainakin sakottaa sellaisen pitäjää

        Kaupungissa vilkkuva valo on turvallisempi kuin jatkuva.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin

      Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-20140000
      Maailman menoa
      560
      9197
    2. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      2295
    3. Suomessa eletään liian pitkään

      "Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      180
      1450
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

      Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      19
      1189
    5. Näyttääkö kaivattusi

      Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      71
      930
    6. Sun ulkonäkö on

      Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      41
      867
    7. Oletko koskaan

      Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      72
      784
    8. Olen niin haaveillut

      Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      782
    9. En voi ottaa

      Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      40
      711
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

      Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      75
      632
    Aihe