Pasilan silta pyörätiet

Anonyymi

Ovatko pyörätiet yksisuuntaisia vai eivät? Asemapäällikönkadun suunnasta länteen menevät ajavat sillan eteläisellä puolella usein länteen päin, vaikka siinä ei mielestäni ole pyöräilijän valoja edes. Onko merkinnöissä vikaa, kun sillan pohjoispuolella yksisuuntaisen merkki näkyy pyöräkaistalla.

14

96

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uuden tieliikennelain mukaan pyöräteiden osalta kaksisuuntaiset merkitään lisäkilvellä ja yksisuuntaiset ovat ilman lisäkilpeä.

      Laissa lukee näin: "Kaksisuuntainen pyörätie osoitetaan lisäkilvellä H23.2 tai H9.1."

      Tieliikennelaissa oleva turhan pitkä siirtymäaika lisäkilpien kiinnitykselle hankaloittaa asiaa. Vasta 7 vuoden päästä voi takuuvarmasti sanoa, että jos lisäkilpi puuttuu, niin se on yksisuuntainen väylä.

      "Kaksisuuntainen pyörätie tulee osoittaa liitteen 3.2 kohdassa B5 ja liitteen 3.4 kohdassa D5 säädetyllä tavalla seitsemän vuoden kuluessa tämän lain voimaantulosta." Laki tuli voimaan 1.6.2020.

    • Anonyymi

      Siinä voi olla käynyt tämä yleinen moka mitä usein käy kun ei huolehdita kunnolla pyöräteiden tai kevyenväylien merkitsemistä. Laitetaan merkki vain toiseen päähän katua, että on yksi suuntainen, mutta unohdetaan laittaa sitten toiseen päätyyn että kielletty ajosuunta. Mutta tuskin niitä on lähdetty edes ollenkaan vielä muuttamaan missään, ellei ole ollut joku juuri valmistunut tieprojekti.

      Tälläkin hetkellä periaatteessa kaikki vanhat merkityt kevyenväyläntiet (paitsi pelkkä jalkakäytävä) on yksisuuntaisia, mutta mihin suuntaan yksisuuntaisia? Ei niitä ole vielä merkattu ja epäilen, tuleeko tapahtumaan pitkään aikaan mitään.
      Kun jo vanhoilla säännöillä oli joku aivoton ongelma tiekylttien laittajilla, että ei jakseta tehdä loppuun asti - tai sitten merkit oli, mutta ne kului rikki tai autolla ajettiin yli eikä olla koskaan paikattu. Se aiheuttaa tätä tietämättömyyttä ja arpomista kun asiaa ei hoideta kunnolla.

      Tietenkin autokuskeilla harvoin on tätä ongelmaa, koska auto liikenteelle nämä merkinnät sun muut ongelmat korjataan joskus jopa saman vuorokauden aikana. Muulle liikenteelle saa odottaa kuukauden, vuoden, 10 vuotta ja sitten valitetaan kun kukaan ei tiedä sääntöjä - oikeasti valittakaa kaupungille tai niille urakoitsijoille, joiden vastuulla nämä on. Etenkin jos on jokin tietyö yms. jossain meneillään niin pyöräilijät ja kävelijät suorastaan kiusallaan ohjataan tarkoituksella merkein autonalle tai jonnekin vaaralliseen ojaan - jos edes on mitään merkkejä heille laitettu. Pahimmillaan remontin ja tiettyön jälkeen unohdetaan ne merkit paikan päälle vanhojen liikennemerkkien kanssa.

      Se on niin tuskainen kaaos ja aina voisi toivoa nyt kun pakotetaan periaatteessa kaikkien merkkien vaihtaminen/muuttaminen, että vihdoin korjattaisiin asia; Mutta saa kyllä sitä epäillä, varsinkin jos ollaan saatu merkittyä uudelleen niin riittää kun joku kännissä sen koko tolpan nurin ajaa - niin tuskin tilalle tulee uutta merkintää. Ellei samassa tolpassa ollut autoiden tarvitsevaa merkintää.

      On aika kovat oletukset, että kevyenväylän käyttäjien, etenkin pyöräilijöiden, pitäisi olla jotain tiesuunnittelijan ajatuksenlukijoita ja siten vain maagisesti tietää, kun jostain puuttuu tärkeää informatiota.

      • Anonyymi

        Kevyenliikenteen väylillä ei ole "kielletty ajosuunta" merkkejä oikein missään käytetty, vai onko tullut vastaan? Tuo uusi laki siis määrittelee sen niin, että jos on lisäkilpi, niin se on kaksisuuntainen, mutta jos ei lisäkilpeä ole, niin se on yksisuuntainen (mutta takuuvarmasti vasta 7 vuoden päästä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevyenliikenteen väylillä ei ole "kielletty ajosuunta" merkkejä oikein missään käytetty, vai onko tullut vastaan? Tuo uusi laki siis määrittelee sen niin, että jos on lisäkilpi, niin se on kaksisuuntainen, mutta jos ei lisäkilpeä ole, niin se on yksisuuntainen (mutta takuuvarmasti vasta 7 vuoden päästä).

        Ei vielä, mutta niitä varmasti tulee. Kiellettyä ajosuuntaa tarvitaan selventämään tilannetta esim. yhdistetyn jalkakäytävä-pyörätien yhteydessä.

        Jos väylä on toisesta päästä yksisuuntainen jk/pp, toiseen päähän ei voi laittaa jalkakäytävämerkkiä. Se olisi ristiriitainen liikenteenohjauksellisesti, koska vastaan saa pyöräillä ihan laillisesti. Näihin paikkoihin tulee mitä todennäköisimmin pienikokoinen kielletyn ajosuunnan merkki ihan vain selvyyden vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vielä, mutta niitä varmasti tulee. Kiellettyä ajosuuntaa tarvitaan selventämään tilannetta esim. yhdistetyn jalkakäytävä-pyörätien yhteydessä.

        Jos väylä on toisesta päästä yksisuuntainen jk/pp, toiseen päähän ei voi laittaa jalkakäytävämerkkiä. Se olisi ristiriitainen liikenteenohjauksellisesti, koska vastaan saa pyöräillä ihan laillisesti. Näihin paikkoihin tulee mitä todennäköisimmin pienikokoinen kielletyn ajosuunnan merkki ihan vain selvyyden vuoksi.

        Toivon mukaan tulee, harvoin vain näissä viitsitään tosiaan merkitä selkeästi loppuun asti ja se sitten aiheuttaa epäselvyyttä sekä kaaosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vielä, mutta niitä varmasti tulee. Kiellettyä ajosuuntaa tarvitaan selventämään tilannetta esim. yhdistetyn jalkakäytävä-pyörätien yhteydessä.

        Jos väylä on toisesta päästä yksisuuntainen jk/pp, toiseen päähän ei voi laittaa jalkakäytävämerkkiä. Se olisi ristiriitainen liikenteenohjauksellisesti, koska vastaan saa pyöräillä ihan laillisesti. Näihin paikkoihin tulee mitä todennäköisimmin pienikokoinen kielletyn ajosuunnan merkki ihan vain selvyyden vuoksi.

        Nykyisen lain mukaan "D6 Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä" ilman kaksisuuntaisuudesta ilmoittavaa lisäkilpeä, on pyöräilijälle sama kuin yksisuuntainen liikennemerkki (huomoioiden seitsemän vuoden siirtymäaika).

        Tämä lain muutos on minun mielestä hölmö ja päinvastainen logiikaltaan. Itse olisin päätynyt juuri toisin päin olevaan merkintään, eli merkitään yksisuuntaiseksi vain ne väylät jotka halutaan yksisuuntaisiksi.

        En ymmärrä uuden lain käänteistä logiikkaa ja mitä sillä on tavoiteltu. Useimmat väylät pysyvät kaksisuuntaisina ja nyt on valtavan paljon lisäkylttejä pystytettävänä. Helpompaa ja mielestäni myös selkeämpää olisi ollut laittaa yksisuuntaisuudesta kertovat kyltit niihin paikkoihin joihin yksisuuntainen väylä halutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisen lain mukaan "D6 Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä" ilman kaksisuuntaisuudesta ilmoittavaa lisäkilpeä, on pyöräilijälle sama kuin yksisuuntainen liikennemerkki (huomoioiden seitsemän vuoden siirtymäaika).

        Tämä lain muutos on minun mielestä hölmö ja päinvastainen logiikaltaan. Itse olisin päätynyt juuri toisin päin olevaan merkintään, eli merkitään yksisuuntaiseksi vain ne väylät jotka halutaan yksisuuntaisiksi.

        En ymmärrä uuden lain käänteistä logiikkaa ja mitä sillä on tavoiteltu. Useimmat väylät pysyvät kaksisuuntaisina ja nyt on valtavan paljon lisäkylttejä pystytettävänä. Helpompaa ja mielestäni myös selkeämpää olisi ollut laittaa yksisuuntaisuudesta kertovat kyltit niihin paikkoihin joihin yksisuuntainen väylä halutaan.

        Toisaalta.. Hyvä puoli laissa on, että se vihdoin pakottaa kuntia tarkastamaan ja korjaamaan nämä liikennemerkkinä, mikä on ollut ongelma jo pitkään. Se vaivaatuuko ne tekemään asian kunnolla tuon 7 vuoden aikana on toinen juttu, eikä pelkästään rahasta kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta.. Hyvä puoli laissa on, että se vihdoin pakottaa kuntia tarkastamaan ja korjaamaan nämä liikennemerkkinä, mikä on ollut ongelma jo pitkään. Se vaivaatuuko ne tekemään asian kunnolla tuon 7 vuoden aikana on toinen juttu, eikä pelkästään rahasta kiinni.

        Pahoin pelkään, että hyvin monella paikkakunnalla ei tehdä asian eteen mitään. Sen ei katsota olevan niin tärkeä asia, että aiheuttaisi toimenpiteitä. Perustan skeptisyyteni siihen, että hyvin monella paikkakunnalla on aiemminkin pyöräväylien merkinnät olleet aivan mitä sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahoin pelkään, että hyvin monella paikkakunnalla ei tehdä asian eteen mitään. Sen ei katsota olevan niin tärkeä asia, että aiheuttaisi toimenpiteitä. Perustan skeptisyyteni siihen, että hyvin monella paikkakunnalla on aiemminkin pyöräväylien merkinnät olleet aivan mitä sattuu.

        Samaa minäkin pelkään ja samat on kokemukset. Yritän olla väkisin positiivinen, että jos nyt vihdoin pakotetaan kunnat hoitamaan asiat paremmin lakien kautta. Koska kaaoksen, epäselvyyden, onnettomuuden, yms. sattuessa - luulisi, että laillisesti he joutuvat myös vastuuseen kun ei ole merkitty oikein. Ainakin viisas tienkäyttäjä ymmärtää käydä tarkistamassa ja tuoda asian esille, että näin kävi kun ei tehty mitä kuntien kuuluisi tehdä liikenteen turvaamiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisen lain mukaan "D6 Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä" ilman kaksisuuntaisuudesta ilmoittavaa lisäkilpeä, on pyöräilijälle sama kuin yksisuuntainen liikennemerkki (huomoioiden seitsemän vuoden siirtymäaika).

        Tämä lain muutos on minun mielestä hölmö ja päinvastainen logiikaltaan. Itse olisin päätynyt juuri toisin päin olevaan merkintään, eli merkitään yksisuuntaiseksi vain ne väylät jotka halutaan yksisuuntaisiksi.

        En ymmärrä uuden lain käänteistä logiikkaa ja mitä sillä on tavoiteltu. Useimmat väylät pysyvät kaksisuuntaisina ja nyt on valtavan paljon lisäkylttejä pystytettävänä. Helpompaa ja mielestäni myös selkeämpää olisi ollut laittaa yksisuuntaisuudesta kertovat kyltit niihin paikkoihin joihin yksisuuntainen väylä halutaan.

        Ymmärtämistä auttaa tutustuminen pyöräilyn onnettomuuksien anatomiaan. Kaksisuuntaisilla pyöräteillä sattuu katuja ja teitä ylitettäessä todella paljon pyöräilijöiden yliajoja. Erityisesti silloin, kun pyöräilijä tulee sinänsä ihan laillisesti suunnasta, josta autoilija ei odota tulevan autoja.

        Tämän vuoksi laki laittaa kunnat miettimään erityisesti katujen osalta pyöräilyn ratkaisujen rakentamista lähtökohtaisesti yksisuuntaiseksi. Silloin autoilija katsoo vuoroaan odottaessaan siihen suuntaan, mistä kaikki ajoneuvot tulevat, eikä hänen tarvitse muistaa toisesta suunnasta kuin jalankulkijat (joiden on helpompi päästä hätätilanteessa pois alta...).


    • Anonyymi

      Kiitos vastauksistanne, mutta tietääkö kukaan, joka siellä liikkuu?

      • Anonyymi

        Tieliikennelaki koskee koko Suomea, eli myös tuta siltaa. Yllä mainitut asiat pätevät myös siellä. Siirtymäajasta johtuen voi joku kuitenkin lähes seitsemän vuoden ajan "kiusata", ajamalla "väärään" suuntaan.

        Yksisuuntaisuus tulee suurella todennäköisyydellä sellaisiin, kohtiin jossa kevyenliikenteen väylä/pyörätie kulkee molemmin puolin ajorataa. Jos tuolla sillalla on niin, niin voisi kuvitella paikalla olevan yksisuuntaiset pyörätiet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki koskee koko Suomea, eli myös tuta siltaa. Yllä mainitut asiat pätevät myös siellä. Siirtymäajasta johtuen voi joku kuitenkin lähes seitsemän vuoden ajan "kiusata", ajamalla "väärään" suuntaan.

        Yksisuuntaisuus tulee suurella todennäköisyydellä sellaisiin, kohtiin jossa kevyenliikenteen väylä/pyörätie kulkee molemmin puolin ajorataa. Jos tuolla sillalla on niin, niin voisi kuvitella paikalla olevan yksisuuntaiset pyörätiet.

        "Siirtymäajasta johtuen voi joku kuitenkin lähes seitsemän vuoden ajan "kiusata", ajamalla "väärään" suuntaan."

        Miten kansalainen voi kiusata tai ajaa väärään suuntaan, jos hän ei voi mistään päätellä miten jossakin pitää ajaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siirtymäajasta johtuen voi joku kuitenkin lähes seitsemän vuoden ajan "kiusata", ajamalla "väärään" suuntaan."

        Miten kansalainen voi kiusata tai ajaa väärään suuntaan, jos hän ei voi mistään päätellä miten jossakin pitää ajaa?

        Siksi ne sanat oli varmaan lainausmerkeissä, koska täällä on porukkaa, jotka väittää herkästi, että pyöräilijät joka kerta kiusallaan tekee tällaista väärää. Joten kirjoittaja varmasti tuntee täällä keskustelevat ja siksi käytti termejä, joita nämä tavalliset kommentoijat ehkä ymmärtäisi. Tietenkin lainausmerkit saattaa mennä heiltäkin ohitse, kun menee paljon muutakin, eikä pelkästään niiltä jotka vain vierailee täällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      252
      17407
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      181
      12376
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      70
      6160
    4. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      21
      4985
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      69
      4975
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      51
      4118
    7. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      40
      3674
    8. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      100
      3662
    9. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      41
      3161
    10. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      146
      3119
    Aihe