Missä Tampereen koulussa oikeasti puututaan koulukiusaamiseen/väkivaltaan?

Anonyymi

Onko Tampereella yhtään koulua, jossa oikeasti puututaan koulukiusaamiseen/väkivaltaan? En kaipaa korulauseita koulujen edustajilta vaan vanhempien, joilla on positiivisia kokemuksia. Mielenkiintoni selittyy sillä, että etsimme asuntoa semmoiselta alueelta, jossa olisi sen verran selkärankainen rehtori, jota kiinnostaisi oppilaiden hyvinvointi enemmän kuin koulun maine.

41

986

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Miten kodeissa sutaudutaan lasten asioihin? Tarkoitan lähinnä sitä, minkälaiset valmiudet, käyttäytymisen mammit ja ymmärryksen vuotovaikutustaitoihin lapsi saa kotona koulutielle lähtiessään. Kiusaamista kun tapahtuu jo päiväkodeissa.

• Anonyymi

Tuli kirjoitusvirhe edelliseen. Piti olla, että käyttäytymisen mallit.

• Anonyymi

Minusta kiusaamiseen pitäisi puuttua jo päiväkotivaiheessa ja esikoulussa viimeistään pitäisi nostaa kissa pöydälle. Tuntuu että joka asteella vain odotetaan että lapsi siirtyy seuraavaan paikkaan ja ongelmasta päästään eroon. Lapsi petetään, koska kukaan ei ota oikeasti ongelmaa omakseen. Käyttäytymisellään lapsi "huutaa" apua, mutta ketään ei kiinnosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuli kirjoitusvirhe edelliseen. Piti olla, että käyttäytymisen mallit.

L aitospaikoissa, joihin lukeutuu koulu, päiväkodit ynm. paikat, mihin vanhempien on pakko viedä lapsensa, ovat vastuussa myös siitä, mitä koulussa tapahtuu. Itse kävin koululaiseni puolesta koko peruskoulun ajan uuvuttavan taistelun siitä kiusaamisesta, mikä koulussa oli. Itse jouduin seuraamaan koulun ulkopuolella, ettei lastani kiusata, puuttumalla jatkuvasti näihin tilanteisiin. Yksi "kiusaaminen" välitunnilla: menen koululle ja näen, kuinka pino lapsia on koulun pihalla päällekkäin poikani päällä, poikani ei kyennyt enää hengittämään.
        Kun yritin viestittää koululle, että tilanteen hoitaminen kuuluu välituntivalvojalle, vaikeudet koulun kanssa lisääntyivät ja jouduin vähentämään ja siirtelemään työaikojani, jotta voin itse puutua tähän kiusaamiseen. Minulle vanhempana ei kuitenkaan kuulu koulussa olemisen aikainen valvonta, koska minun työpaikkani ei ole koululla. Tehtäväni on ottaa koulun henkilökuntaan yhteys ja keskustella Palkan nauttijoiden kanssa asiasta. Jos muutosta ei tapahdu, syy kiusaamiseen, joka monesti on väkivaltaa, on juuri siellä palkan nauttijoiden päässä. Kutsun sitä tehtävien laiminlyönniksi. Koululle ei kuulu kodin asiat, koska koti ei ole paikka, jossa hoidetaan koulun sisäpuolella kuuluvat ongelmat. Koulun tehtävä on kasvattaa lapsia pois niistä ongelmista, mitkä koulun käyminen aiheuttaa lapsille. Vanhemmat eivät ole niitä, jotka ovat perustaneet koulut, eivätkä myöskään vaatineet, että lapsille pitää järjestää kouluelämä. Monelle kouluelämä on kärsimyksentie koulukiusaamisen takia. Vanhemmat, jotka eivät ole koulun sisällä seuraamassa opetusta, eivät voi kasvattaa asiassa, josta eivät mitään tiedä. Tämä kasvatus kuuluu koululle, sillä pakon edessä lapsella ei ole valinnan mahdollisuutta.
        Tämän opin, kun vietin aikaani kouluaidan ulkopuolella ja jouduin itse katselemaan vuosi-
        tolkulla tätä. Valitukset olivat turhia, niin että jouduin muuttamaan työaikani ja vähentämään sitä vain ja ainoastaan koulun tähden. Koulukidutus loppui v.2017 ja tämän jälkeen en ole enää hyväksynyt koulua, sillä se on fariseusten ja kirjanoppineiden kasvatuslaitos. Itse olen työssäni joutunut olemaan lapsiryhmien kanssa tekemisissä juuri työni ohessa. Täällä tulin samaan tulokseen, että ihminen, joka tämän työn ottaa vastaan, hoitaa työnsä sivuseikkana ja miellyttävämmät tehtävät työntävät syrjään sen lasten kasvatuksen, eli tärkeimmän tehtävän.. Olen näissä paikoissa puuttunut, ÄITINÄ,
        jonka jälkeen olen ollut ei toivottu henkilö, eikä minua sitten enää tervehditty, eikä puhuttu minulle, vaan ryhdyttiin välttelemään.

• Anonyymi

Ei.

• Anonyymi

Aikuisille tulisi opettaa käyttäytynissääntöjä koska lasten toiminta heijastaa yleiisesti aikuisten ja yhteiskunnan toimintaa.

• Anonyymi

Ei missään puututa, paitsi kiusattu voidaan erottaa, jos puhuu.

• Anonyymi

Näin juuri. Ongelma on näennäisesti hoidettu. -kele!

• Anonyymi

Itse en jäänyt odottamaan koulun toimintaa, kun sain tietää lastani kiusattavan, vaan otin yhteyttä kiusaajan (sen pahimman, oli kuulemma muitakin mukana) vanhempiin. Kiusaamisen loppuminen vaati kaksi puhelua. Ensimmäinen oli asiallinen, joskin kiusaajan vanhempia ei asia paljoa kiinnostanut. Toisessa kerroin, mitä seuraa sekä kiusaajalle että vanhemmille, jos ei lopu. Loppui.

Ilmeisesti kiusaajia ärsytti, kun oma lapseni on hyvä koulussa ja he eivät ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse en jäänyt odottamaan koulun toimintaa, kun sain tietää lastani kiusattavan, vaan otin yhteyttä kiusaajan (sen pahimman, oli kuulemma muitakin mukana) vanhempiin. Kiusaamisen loppuminen vaati kaksi puhelua. Ensimmäinen oli asiallinen, joskin kiusaajan vanhempia ei asia paljoa kiinnostanut. Toisessa kerroin, mitä seuraa sekä kiusaajalle että vanhemmille, jos ei lopu. Loppui.

Ilmeisesti kiusaajia ärsytti, kun oma lapseni on hyvä koulussa ja he eivät ole.

Ei kai lapsesi ollut ylimielinen erinomaisuudestaan. Sellainen saattaa ärsyttää. Muutenkin kilpailuhenki saattaa saada aikaan ei-toivottuja oireita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kai lapsesi ollut ylimielinen erinomaisuudestaan. Sellainen saattaa ärsyttää. Muutenkin kilpailuhenki saattaa saada aikaan ei-toivottuja oireita.

Miksi olisi? Ja vaikka olisi, niin se ei oikeuta kiusaamista. Mikään ei oikeuta sitä.

• Anonyymi

80-90-luvulla steinerkoulussa puututtiin oppilaiden kiusaamiseen, sitä ei kauheasti ollut, ainoastaan jotkut välttivät toisen seuraa jos tuntui väärältä, mikä on parempi ratkaisu.

• Anonyymi

Mitä aloittaja sönköttää? Lapset eivät saisi oppia edes elämää?

• Anonyymi

Mitä itse sönkötät? Et tainnut ymmärtää koko kysymystä. Olen pahoillani tyhmyytesi edessä. Koita pärjätä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä itse sönkötät? Et tainnut ymmärtää koko kysymystä. Olen pahoillani tyhmyytesi edessä. Koita pärjätä.

Kuulut omaan lokeroosi. Et sille mitään voi, koska olet syntynyt palvelijaksi.

• Anonyymi

Kuuluuko mielestäsi elämään kiusaaminen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuuluuko mielestäsi elämään kiusaaminen?

Elämään kuuluu itsensä puolustaminen. Sitä ei voi ulkoistaa yhteiskunnalle, vaikka kukkahattuiset tädit niin yrittävätkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Elämään kuuluu itsensä puolustaminen. Sitä ei voi ulkoistaa yhteiskunnalle, vaikka kukkahattuiset tädit niin yrittävätkin.

Kouluisssa tai työpaikoilla kenenkään ei tulisi joutua puolustamaan itseään ttoisia vastaan. Eiväthän ne ole sotatantereita.
        Turvallisuuskriteerien tulisi olla kunnossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kouluisssa tai työpaikoilla kenenkään ei tulisi joutua puolustamaan itseään ttoisia vastaan. Eiväthän ne ole sotatantereita.
        Turvallisuuskriteerien tulisi olla kunnossa.

Joka paikassa pitää puolustaa itseään. Maailma ei ole täydellinen. Nyhveröys on oma valinta. Jos haluaa olla sylkykuppi, niin turha siitä on muita syyttää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joka paikassa pitää puolustaa itseään. Maailma ei ole täydellinen. Nyhveröys on oma valinta. Jos haluaa olla sylkykuppi, niin turha siitä on muita syyttää.

Onhan se näkynyt liikenteessäkin. Vaarallisia ohituksia jne. kun pitää puolustaa sitä omaa johtopaikkaa autoletkassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onhan se näkynyt liikenteessäkin. Vaarallisia ohituksia jne. kun pitää puolustaa sitä omaa johtopaikkaa autoletkassa.

...tai kassajonossa...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Katujengiläisetkin kertovat kuljettavansa teräaseita itseään puolustaakseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan miten vaan. Minä en näe noilla asioilla mitään yhteyttä. Moni nyhverö kyllä kokee olevansa peltilehmässään turvassa ja saa sitä kautta lisää itseluottamusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Katujengiläisetkin kertovat kuljettavansa teräaseita itseään puolustaakseen.

Miksi niita ei kerätä pois? Ministeri?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi niita ei kerätä pois? Ministeri?

Pitäisikö slkaa tarkastaa jokainen kadullakulkija?

• Anonyymi

Edellisinä vuosina vähän vanhempi ikäluokka, on joutunut kokemaan työelämässä melko rajuakin kiusaamista. Ovatko koulut muuttuneet samanlaisiksi, ikäänkuin lasten työpaikoiksi itseohjautuvine suoritus-ja tulospaineineen. Sen jälkeen kun koulu-uudistuksia on tehty koulupudokkaita on syntynyt enemmän ja kiusaamiset tuntuneet lisääntyvän.

• Anonyymi

Naisrehtorit piipittää, mihet eivät enää rekseiksi suostu, kädet on sidottu.

• Anonyymi

Opettajat ovat joutuneet sekä oppilaiden, että vanhempien taholta kiusatuiksi.

• Anonyymi

Muutamia vuosia sitten suomalaisesta peruskoulutuksesta tehtiin vientituote. Samaan aikaan kotimaassa tehtiin uudistuksia, jotka tuntuvat menneen pieleen.

• Anonyymi

Kestämätön haihatteluvaihe.

• Anonyymi

Väkivalta lopettaa vittuilun.

• Anonyymi

Yks tyttö veti asian oikeuteen ja sai 70 000 e kiusaus korvauksia.

• Anonyymi

Presidentti käskytti katsomaan Suomea silmiin. Parempiko katsoa kuin katua, ettei pääse kiusaukseen.

• Anonyymi

Poliisi tulee ottamaan nämä 150 ongelma tapausta kiinni. Panee säilöön odottelemaan jatkokäsittelyä. Sitä ennen antaa viimeisen mahdollisuuden sos.tantoille puhua kakrut ympäri.

• Anonyymi

Takriko kristillinen koulu on hyvä koulu

• Anonyymi

Tämän kirjoittaa opettaja, joka itse puuttuu ja pitää Kiva koulu-kiusaamisenvastaisia tunteja. Yläkouluissa on pulmana, että on eri oppiaineita eikä missään oppiaineessa ole itsessään sisällä paljon sosiaalisten taitojen opetusta. Tampereella ei myöskään ole mitään yhteistä mallia, miten väkivaltaan puututaan. Olen sitä mieltä, että poliisiyhteistyö olisi paras: kiusatut, kiusaajat, heidän vanhempansa, reksi, kuraattori, asianomaisten oppilaiden luokanohjaajat ja poliisi keskusteluihin ja yhteinen malli kaikkialle. Rehtoritkin ovat vain ihmisiä, eivätkä välttämättä keksi hoitaa asiaa parhaalla mahdollisella tavalla - eikä koulutusta väkivaltatilanteiden hoitamiseen ole rehtoreilla eikä opettajilla. Koulutus on poliisissa.

Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      172
      7113
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      66
      2861
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      56
      2198
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      67
      1385
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      363
      1334
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      56
      1274
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      18
      1206
    8. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      17
      1030
    9. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      990
    10. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      988
    Aihe