hebefreninen skitsofrenia

Anonyymi

Ajattelin aloittaa tälläisen mielenterveyteen liittyvän keskustelun sen kummempia miettimättä, jos vaikka jollain täysin mahdottomalla tuurilla saisin tänne palstalle kohtalotoverin joka on käynyt läpi samantyylisiä asioita. Olen siis 19-vuotias miehenalku ja muutin tässä puolisen vuotta sitten porukoiltani keskustan soluasuntoon kolmen kaverini kanssa. Olen tuntenut jokaisen heistä pienestä asti ja olemme aina olleet todella hyvää pataa, mutta yksi heistä oli aikalailla paras kaverini ja hänen kanssaan tuli vaihdettua syvempiä ajatuksia hieman enemmän kuin muiden ja huumorintajumme kohtasi eniten. Ennen muuttoa olin suhteellisen sosiaalinen ja minulla oli hyvät kaverisuhteet luokkalaisteni kanssa, sekä myös koulun ulkopuolella. Olin liikunnan suhteenkin aika aktiivinen sillä lenkkeilin paljon ja kävin puntilla useampaan kertaan viikossa. Muuton alussa kävimme porukalla kämppisten kanssa aika tiheään tahtiin yökerhoissa. Yhtenä iltana kun olimme juuri istumassa iltaa kantakuppilassamme, niin sinne tuli eräs tuttu joka oli ollut samassa kesäduunissa vuosi takaperin. Hän oli ennenkin pyytänyt minua oluelle, mutta koitin hiukan vältellä hänen seuraansa sillä hän liikkui hiukan kyseenalaisissa porukoissa. Hän on muuten huumorintajuinen ja harmiton, mutta hiukan helposti vietävissä. Tulimme hyvin hänen kanssaan juttuun ja eräs kämppikseni tiesi minkä tyylinen kaveri on kyseessä, joten hän kysyi uteliasuuttaan ettei häneltä vaan löytyisi pilveä. Minä olin yhden kerran aiemmin sitä testannut ja siitä lähtien päätin ettei se ole minun juttuni. Olin kuitenkin todella kovassa humalatilassa ja testasin sitä näiden kämppisten kanssa uudestaan. Kovan humalan takia se kannabis laittoi vintin hetkeksi todella sekaisin ja siitä tuli minulle aivan hirveä morkkis, koska tunsin sen kaverin ja muutenkin se kyseinen olotila oli itselle hyvin vieras ja pelottava. Päätimme kaikki yhdessä seuraavana aamuna että kierrämme kyseisisen henkilön kaukaa ja että tästä kerrasta ei sitten hetkeen puhuta. Tuntuu että muuton ja sen yhden kannabiksen testaamisen jälkeen elämäni, sekä mielenterveyteni on lähtenyt järkyttävän pahaan laskusuuntaan. Oireiluni alkoi sillä, kun mieleeni alkoi tulla todella sekavia ja häiritseviä ajatuksia ja ne alkoivat vaikuttaa päivittäiseen arkeeni, sillä ne olivat jatkuvasti läsnä. Kyseiset ajatukset alkoivat myös häiritsemään keskittymistäni esimerkiksi kouluasioihin ja ne pomppasivat mieleeni jatkuvasti. En antanut kuitenkaan niille sen suurempaa painoarvoa, vaan jatkoin elämääni hiukan itseäni syyllisten, että ehkä se vika on minussa ja muistaakseni minulla oli pienempänä samantyylisiä outoja ajatuksia, joten niitä ei ottanut kovin vakavasti. Pikkuhiljaa kuntosali harrastukseni alkoi jäämään pois mielialan laskemisen vuoksi ja sosiaaliset tilanteet alkoivat todella suuresti vaikenemaan. En siis ennenkään ollut mikään maailman supliikein mies, mutta tuntui että nyt pääni löi joka tilanteessa vain tyhjää ja koin oloni todella kiusalliseksi. Tässä kohti alkoi tulla myös pahoja uniongelmia sekä outoa ahdistuneisuutta ja mielialan laskua. Taas viikot vierivät ja tuntui, että sosiaaliset kontaktit eivät olleet enää vaikeita pelkästään puolituttujen kanssa vaan myös parhaan kaverini, sekä perheenjäsenien joiden kanssa on ennen ollut hyvin helppo olla ja jutella kaikkea mitä mieleen juolahtaa. Siinä vaiheessa tiedostin itsekin että nyt ei ole kaikki kohdallaan, kun en enää oikein edes tiennyt milloin tulee katsoa silmiin ja puheenikin alkoi selvästi köyhtymään. Tällä tarkoitan, että minun pitää prosessoida ja miettiä pitkään kaikkia lauseita ja tuntuu että toistelen vain mitä muut sanovat. Myös mielenkiinto tuntui vähenevän kaikkeen kokonaan ja vaivuin kokoajan vain enemmän sängyn pohjalle omiin ajatuksiini. En voinut enää keskittyä mihinkään ja kaverinikin alkoivat tämän puolen vuoden aikana ottamaan minuun jatkuvasti enemmän etäisyyttä käytökseni takia jolle en siis itse voinut mitään, mutta tiedostin sen. Se tuntui todella kauhealta. Koen myös, että päivä päivältä toimintakykyni rappeutuu ja minun on hankalampi saada mistään enää kiinni ja jutteleminen on vaikeaa jopa naapurin mummon kanssa. Hakeuduin itse hoitoon, sillä pelkäsin sairastavani tätä Hebefreenistä skitsofreniaa ja tuntui että kaikki oireet ja olosuhteet sattuivat juuri omalle kohdalleni. Kun miettii, niin minulla on ollut 15-vuotiaasta asti sellaista suurta sairauden pelkoa esim jostain syövästä tai vastaavasta ja kaikki tuntuvat loksahtelevan liian hyvin kohdalleen ja myös nämä sosiaaliset eristäytymiset, oudot ajatukset ja tunteiden latistumiset yms, jotka kuuluivat juuri tähän sairauteen. Lääkärissä minulle annettiin vain Melatoniinia, että saisin uneni kuntoon ja epäiltiin masennusta. Nyt olen siinä pisteessä, etten enää tiedä mitä tehdä. Voiko tällaisen sairauden kanssa elää, jos minulle nyt sellainen diagnosoitaisiin ja voiko toimintakykyni, sekä elämäni ikinä palautua ennalleen mitä se oli joskus? Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

5

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hankkiudu hoitoon. Ei se ole mikään häpeä. Jos paikkakunnaltasi löytyy joku matalan kynnyksen paikka mene vaikka sinne. Ilman ajanvarausta voit mennä, joutuu ehkä hieman jonottelemaan. Ainakin näin se toimii Järvenpäässä.
      Tai varaa terveyskeskuksesta aika yleislääkärille joka pystyy kirjoittamaan sinulle lähetteen oikeaan paikkaan.

      Kannabis ei vaan sovi kaikille, vaikka jotkut jopa kokevat sen auttavan ongelmiinsa. Älä enää polta ja pysy siinä päätöksessäsi.
      Parempi hakea apua ajoissa.

      • Anonyymi

        Ja tosiaan unohtui sanoa että liioittele vielä oireitasi hieman kun puhut lääkärille. Joskus tuntuvat pihtailevan noiden lähetteiden kanssa.

        Vähän sama kun soittaa päivystykseen jotta pääsis lääkärille niin tyyliin vaivasta riippumatta aina vaan käskevät syömään buranaa... Täytyy tosiaan tehdä selväksi että nyt tarvitsee ihan oikeaa apua. Vaikka se sitten vaatisi asioiden liioittelua ja suurentelua.
        Ikävää että terveydenhuollon resurssit ei ilmeisesti riitä parempaan...


    • Anonyymi

      Hei, ekana tuli tästä mieleen että se saattoi olla ihan sen merkkisen syytä että tuli epävakaata oloa. Niin käy jos rikkoo omia rajojaan joita ei haluaisi rikkoa, tai jos esim. päästää kylään jonkun jota ei haluaisi oikeastaan päästää omaan kotiin. Mutta kyllä se kannabis tuo monilla esiin sitä epävakautta ja osittain juurikin ihan pelkästään sen stigman takia joka sillä on laittomana aineena. Jos haluaa olla rehellinen niin se voi vaivata huomaamatta kovastikin. Mutta ei se kokeilu sinua määritä. Ihminen on erehtyväinen, varsinkin nuorena. Mutta nuorena kannattaa myös hakea apua jos huomaa että päästä heittää liikaa. Oireet voi johtua monesta syystä eikä ehkä ole ollenkaan kyse siitä mitä luulit. Kirjoitat kyllä ihan normaalia järkevän ihmisen tekstiä :)

      • Anonyymi

        Siis morkkiksen, ei merkkisen. Pahoittelut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis morkkiksen, ei merkkisen. Pahoittelut.

        Ei mitään ja kiitoksia paljon asiallisesta vastauksesta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5484
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      21
      2440
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      50
      1674
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1297
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe