Jeesus itse on totuus

Anonyymi

En muis­ta, min­kä sa­nan it­se opin en­sim­mäi­se­nä. Olen kui­ten­kin saa­nut seu­ra­ta pu­hu­maan op­pi­mis­ta omien las­te­ni ja vie­lä las­tem­me lap­sien koh­dal­la. En tar­kas­ti muis­ta, mikä oli en­sim­mäi­nen sana kel­lä­kin, mut­ta sen olen ha­vain­nut, et­tä en­sim­mäi­se­nä opi­taan tär­keim­mät sa­nat.

En­sim­mäi­nen sana on usein ”äi­ti” tai esi­mer­kik­si ”an­na” tai jos­kus jopa ”isä”. Las­ten kas­va­es­sa ope­te­taan heil­le mo­nia hy­viä ja tar­peel­li­sia sa­no­ja: ”kii­tos”, ”an­teek­si” ja niin edel­leen. Mut­ta ai­van en­sim­mäi­set sa­nat useim­mi­ten kes­kit­ty­vät lap­sel­le kai­kis­ta tär­keim­piin asi­oi­hin. Täs­sä jäl­leen lap­set saa­vat ol­la esi­merk­kei­nä van­hem­mil­le – pu­hees­sa on hyvä kes­kit­tyä olen­nai­seen.

Paa­va­li opet­taa efe­so­lai­sia pu­hu­maan tot­ta ja sel­lais­ta, mikä on kuu­li­joil­le hyö­dyk­si ja ilok­si (Ef. 4:29). Suo­mes­sa on ole­mas­sa sa­non­ta, jos­sa neu­vo­taan, et­tä vai­ke­ne­mi­nen on kul­taa ja pu­hu­mi­nen ho­pe­aa. Raa­ma­tus­sa pu­hu­taan pal­jon pu­hu­mi­ses­ta, Jee­sus muun mu­as­sa vuo­ri­saar­nas­sa neu­voo, kuin­ka kyl­lä on kyl­lä ja ei on ei, muu on pa­has­ta (Matt. 5:37). Isä mei­dän -ru­kouk­ses­ta hän opet­taa, kuin­ka ei ole hyvä ol­la pa­ka­noi­den kal­tai­nen ja vain la­del­la tyh­jiä sa­no­ja. Jee­sus roh­kai­see ope­tus­lap­si­aan ja mei­tä: Ju­ma­la tai­vaas­sa kyl­lä tie­tää mei­dän tar­peem­me jo en­nen kuin edes aloi­tam­me ru­koi­le­maan. (Matt. 6:7–8.)

Eri­tyi­ses­ti Paa­va­li neu­voo pu­hu­maan tot­ta. On­ko to­tuus suh­teel­lis­ta? Olen kuul­lut käy­tet­tä­vän il­mai­sua, et­tä pu­hun niin tot­ta kuin voin. On­ko tämä mei­dän ai­kam­me il­miö? Var­maan osit­tain, vaik­ka jo Pi­la­tus ai­ka­naan ky­syi Jee­suk­sel­ta, mikä on to­tuus (Joh. 16:38). Ky­sy­mys as­kar­rut­taa myös tänä ai­ka­na.

Jee­sus ker­toi ole­van­sa it­se tie, to­tuus ja elä­mä (Joh. 14:6). Tämä vas­taus ei tah­do kel­va­ta ny­kyih­mi­sil­le. Kun me pu­hum­me Jee­suk­ses­ta, niin sil­loin ai­na­kin py­sym­me to­tuu­des­sa.

Moni ajal­li­nen asia sel­vi­ää pu­hu­mal­la, kie­li on vä­li­ne, jol­la hoi­dam­me omia ja tois­tem­me asi­oi­ta. Kie­lel­lä saa ai­kaan pal­jon hy­vää, mut­ta va­li­tet­ta­vas­ti myös pal­jon pa­haa. Kun­pa oma kie­le­ni sai­si ol­la ai­na pu­hu­mas­sa hy­vää, tot­ta ja oi­ke­aa.

Tänä eri­koi­se­na, vai­ke­a­na ai­ka­na olen kuul­lut ver­rat­ta­van, kuin­ka eläm­me lo­pun ai­ko­ja ja kuin­ka Raa­ma­tun en­nus­tuk­set täyt­ty­vät ja maa­il­man ai­ka täyt­tyy. Näin var­mas­ti ker­ran ta­pah­tuu, mut­ta iloit­sen sii­tä, et­tä Ju­ma­lan lap­sia ei ole lä­he­tet­ty tän­ne ai­kaan ju­lis­ta­maan maa­il­man lop­pua ja pe­lot­te­le­maan sil­lä ih­mi­siä.

Ju­ma­lan val­ta­kun­nas­ta saar­na­taan to­tuut­ta, vies­tiä Jee­suk­sen so­vi­tus­työs­tä. Lä­het­tä­es­sään ope­tus­lap­sia töi­hin Jee­sus an­toi heil­le saar­na­teks­tin mu­kaan. Hän neu­voi, kuin­ka ope­tus­las­ten tuli ju­lis­taa, et­tä Ju­ma­lan val­ta­kun­ta on tul­lut lä­hel­le. (Luuk. 10:1–9.) Näin myös me saam­me oma­na ai­ka­nam­me ol­la ju­lis­ta­mas­sa.

Jee­sus ky­syi omil­ta ope­tus­lap­sil­taan, et­tei­vät­kö he­kin mene pois hä­nen luo­taan. Pie­ta­ri ehät­ti vas­taa­maan, et­tä Her­ra mi­hin me me­ni­sim­me, sil­lä si­nul­la on ikui­sen elä­män sa­nat. (Joh. 6:67–68.) Jee­sus jät­ti nämä kai­kis­ta tär­keim­mät sa­nat omil­leen, us­ko­vai­sil­le ih­mi­sil­le.

Tä­nä­kin ai­ka­na nuo ikui­sen elä­män pa­ran­ta­vat sa­nat ovat kuul­ta­vis­sa Ju­ma­lan val­ta­kun­nas­sa. Siel­lä, ja vain siel­lä, saa kuul­la syn­nin­pääs­tön evan­ke­liu­min sekä us­koa omat syn­nit an­teek­si. Noi­ta sa­no­ja kan­nat­taa kuul­la.

Hannu Inkeroinen

2

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

22 Ei, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo. Teidän edessänne on tuhansittain enkeleitä
      23 ja juhlaa viettävä esikoisten seurakunta, ne, joiden nimet ovat taivaan kirjassa. Siellä on Jumala, kaikkien tuomari, siellä ovat perille päässeiden vanhurskaiden henget,
      24 ja siellä on uuden liiton välimies Jeesus ja vihmontaveri, joka huutaa, mutta ei kostoa niin kuin Abelin veri.
      25 Varokaa torjumasta häntä, joka puhuu! Kun isät Siinailla torjuivat hänet, joka ilmoitti tahtonsa maan päällä, he eivät päässeet rangaistuksetta. Vielä huonommin käy meidän, jos käännämme selkämme hänelle, jonka sanat tulevat taivaasta.
      26 Hänen äänensä pani silloin maan järisemään, ja nyt hän on luvannut: -- Vielä viimeisen kerran minä panen maan järkkymään, enkä vain sitä, vaan myös taivaan.
      27 Sanat "vielä viimeisen kerran" tarkoittavat sitä, että kaikki luotu järkkyy ja siirtyy sijoiltaan, jotta se, mikä ei järky, pysyisi paikallaan.
      28 Me saamme valtakunnan, joka ei järky. Olkaamme sen vuoksi kiitollisia, kiittäkäämme Jumalaa ja palvelkaamme häntä hänen tahtonsa mukaisesti, kunnioituksen ja pyhän pelon tuntein,
      29 sillä meidän Jumalamme on tuhkaksi polttava tuli.

• Anonyymi

1 Vakuutan Kristuksen nimessä, että puhun totta, ja Pyhän Hengen valaisema omatuntoni todistaa, etten valehtele:
        2 Minulla on sydämessäni raskas suru ja lakkaamaton tuska.
        3 Toivoisin suorastaan, että itse olisin kirottu ja erotettu Kristuksen yhteydestä, jos se vain auttaisi veljiäni, oman kansani jäseniä.
        4 Ovathan he israelilaisia, jotka Jumala on ottanut lapsikseen ja joille hän on antanut kirkkautensa. Heidän kanssaan hän on tehnyt liitot, heille hän on antanut lain, jumalanpalveluksen ja lupaukset.
        5 Heidän ovat kantaisät, heistä on Kristus ihmisenä lähtöisin, hän, joka on kaiken yläpuolella, ikuisesti ylistetty Jumala, aamen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      108
      4711
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3443
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2400
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      49
      1524
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1423
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1246
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1162
    8. 164
      1050
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1048
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen