Kun lukee näitä rengaskeskusteluita, niin niissä lähes aina puhutaan autonvalmistajan suosittelemista paineista erikuormilla ja joskus eri nopeuksilla. Siitä herkää kysymys miksi rengasvalmistajan suosittelemaan maksimipainetta ei huomioida näissä keskusteluissa saati sitten miksi se on siellä renkaan kyljessä ilmoitettu ylipäätään?
Itse olen ymmärtänyt asian niin, että maksimipainettakin voi huoletta käyttää. Tekeehän se auton ajokäyttäytymisestä napakampaa. Polttoainetta säästyy ja ihan oman emppiirisen kokemuksen mukaan renkaan kestävyys lisääntyy. Toisin sanoen rengas ei ala pykimään kyljistä, runkovauriot ovat vähäisempiä ja kilometrisuorite kasvaa merkittävästi.
Nimimerkillä: Nytkin renkaissa 3.0 bar painetta.
Renkaan valmistajan suosittelema maksimipaine
12
505
Vastaukset
- Anonyymi
Se ihan oma asiasi, millä paineilla ajelet.
- Anonyymi
Aina kannattaa korottaa valmistajan suosituksista se 0,3 bar, niin rullaa kevyesti tai kun kuormaa on paljon, niin on aina järkevää pitää vähän korkeampia paineita
- Anonyymi
2.8-3.0bar on passeli mk5 Mondeoon. Pienemmillä paineilla kiemurtelee urissa.
- Anonyymi
Autonvalmistajan suosittelema paine ei ole maksimipaine vaan kyseiselle autolle heidän suunnitelmien mukaan sopiva paine. Rengasvalmistajan maksimipaine on kyseiselle renkaalle annettu yläraja. Saattaa olla ihan hyvä jos rengasta ei tarvitse pingottaa ihan maksimiin, ehkä renkaan käyttöiän kannalta, ehkä renkaan toiminnan optimikohta voi olla jossain maksimin alapuolella tms.
- Anonyymi
Mieluiten enempi kuin vähempi painetta. 2.5 bar on sopiva paine, jos ei suosituksia viitsi katsoa. 2.8 bar on jo maksimin maksimi paine, enempää ei kannata laittaa.
- Anonyymi
Ei ole vielä maksimipaine. Nykyisissä auton renkaissa se on valmistajan ilmoittama 3,5 bar:n maksimi paine. Ihan niin korkeaksi en ole laittanut paineita talvirenkaassa, mutta kummasti tuo auto rauhoittui ajossa, kun nostin reilusti yli autonvalmistajan suosituksista eli on sillä renkaankin valmistajalla jokin tieto renkaiden ominaisuuksista eri paineilla.
- Anonyymi
Rengasvalmistaja ei ole suunnitellut renkaita sinun autoosi. Rengasvalmistajalla ei ole tiedossa autosi painoa, painojakaumaa, eikä mitään muutkaan tietoa, kuin se, että auton valmistaja on valinnut kyseisen renkaan auton suositusrengastukseksi.
Mutta renkaanvalmistaja osaa kertoa renkaan kyljessä, mikä on maksimi paine, minkä jälkeen renkaan maksimikuormalla, rengasta ei ole enää turvallista käyttää. Varmasti ilmoitetun maksimin ja todellisen riskipaineen välillä on varmuusmarginaalia.
Auton valmistaja sen sijaan joutuu tutkimaan renkaan käyttäytymistä autossa, ja asettaa sen mukaa rengaspainesuositukset. Auton valmistaja sovittaa ne jousituksen kanssa toimivaksi paketiksi. Esimerkiksi kovanopeuksisessa kaarreajossa saattaa sivuttaispito jäädä puutteelliseksi, kun kova rengas yrittää pompottaa autoa, enemmän kuin iskunvaimennus pystyy pomputusta vähentämään. Seurauksena selvästi huononeva pito kaarteessa, autoon soveltumattomilla paineilla.
No bensiinin säästäjä ei välttämättä ole kiinnostunut renkaan pito-ominaisuuksista renkaassa...- Anonyymi
Bensiinin säästäjä ei yleensä aja edes sallittua enimmäisnopeutta, vaan vähän alle jotta kohonnut ilmanvastus ei suuresti haittaa säästöjä. Jos lisäksi nostaa renkaiden ilmanpainetta maltillisesti esim. vain 0,3 bar, niin se vain keventää ajoa, sillä rengas rullaan vapaammin.
Kaarreajoon suositan kohtuunopeuksia eli se 40-60 , kun taas extreme-toimittajat ajavat epätoivoisesti autoja äärirajoilla eli ympyrärataa nopeudella 80-90 , jolloin väkisinkin löytyy se rajanopeus millä auto poistuu hallitsemattomasti ympyrän kaarelta .
Kun pitää väkisin saada revittyä eroja renkaiden välille. - Anonyymi
"Mutta renkaanvalmistaja osaa kertoa renkaan kyljessä, mikä on maksimi paine, minkä jälkeen renkaan maksimikuormalla, rengasta ei ole enää turvallista käyttää. Varmasti ilmoitetun maksimin ja todellisen riskipaineen välillä on varmuusmarginaalia." Täsmälleen näin. Paineen nostolla haetaan lisäkantavuutta piittaamatta renkaan muista ominaisuuksista. Kovilla paineilla rengas muuttuu täysin joustamattomaksi tyyliin umpikumirengas. Toki marginaalia räjähdyspisteeseen on, runsaastikin.
Korotetut rengaspaineet tulee käyttöön lähinnä peräkärryissä kun ajetaan ylikuormia.
- Anonyymi
Tämä asia on vähän niin kuin stereoissa. Jos sinulla on huippuluokan stereot ja siihen vaatimattomammat kaiuttimet, niin et pääse nauttimaan kaikista äänentoiston ominaisuuksista. Rengasvalmistajat ilmoittavat asian jotenkin näin. Esim. STRO-normiston mukaisen kantavuus luokka 84 eli 500 kg renkaalle, saisi maksimi paine olla se 3,5 baria. Missään ei puhuta ylikuormasta, kuten aiemmin näkyy väitetyn. Eikä sitä rengasvalmistaja voi edes suositella ymmärrettävistä syistä.
Sitten rengasvalmistajilta löytyy tietoa millä paineella renkaan ominaisuudet ovat optimaalisimmillaan. Tähän ei taas autonvalmistaja voi vaikuttaa. Joillakin automerkeillä on jopa hyväksymismerkinnät renkaissa, vähän niin kuin on asianlaita öljyissä.
Nyt kun huomioidaan optimaalisin rengaspaine, niin se on jotakin auton- ja rengasvalmistajan suositusten välissä, tietysti käyttölämpötila huomioiden. Asiaan vaikuttava vielä rengaskoko, pyörökulmat, kallistuksenvakaajien mitoitus, vetotapa ja akselimassat Oikeat paineet selviää oikeastaan vain kokeilemalla.
Jotta asian saisi vielä monimutkaisemmaksi, niin ajettaessa vesikelillä kuten uraisella tiellämme, suositellaan rengapaineiden nostamista käytetystä arvosta 0,4 - 0,7 baria vesiliirtoriskin vähentämiseksi. Tämä tietysti vähentää varsinaista märkäpitoa. Kyse on siitä mihin kukin kuljettaja haluaa tai ymmärtää optimoida omaa ajosuoritustaan.- Anonyymi
"Sitten rengasvalmistajilta löytyy tietoa millä paineella renkaan ominaisuudet ovat optimaalisimmillaan. Tähän ei taas autonvalmistaja voi vaikuttaa. Joillakin automerkeillä on jopa hyväksymismerkinnät renkaissa, vähän niin kuin on asianlaita öljyissä.
"
Näin siis rengasvalmistajan omalla testimenetelmällä. Mutta auton valmistaja taas tietää esimerkiksi auton painojakaumat eri kuormilla ja sen takia monesti suosittelee eri paineita auton kuormauksen mukaan. Ensiasennusrenkaiden osalta voi myös olettaa, että suositeltavat paineet on myös nimenomaan optimoitu kyseiselle renkaalle kyseisessä automallissa.
Nämä tosiaan ovat keskivertopaineita, joilla keskimääräinen tulos turvallisuuden, äänitason, ajotuntuman ja polttoaineen kulutuksen suhteen saavutetaan. Paineen nosto auton valmistajan suosituksesta keskimäärin heikentää turvallisuutta ja nostaa äänitasoa, mutta parantaa polttoainetaloudellisuutta, ajotuntuma on jonkun verran subjektiivinen kokemus, joten se jonkun mielestä paranee, toisen mielestä huononee
- Anonyymi
Tämän keskustelun innoittamana katsoin 16" talvirenkaiden kuvetta ja melkoiset paineet siellä oli. Maksimi kuormalla 650 kg per rengas, maksimipaineeksi suositeltiin 4,5 baria. Rengasvalmistaja on tunnettu merkki ja joskus ollut testivoittajakin. Kyllä noi renkaat taitavat kestävä' melkoisia paineita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211871
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1441788Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill561572Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1671392Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1771375- 1511336
- 521228
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761183- 591168
- 1191065