Renkaan valmistajan suosittelema maksimipaine

Anonyymi

Kun lukee näitä rengaskeskusteluita, niin niissä lähes aina puhutaan autonvalmistajan suosittelemista paineista erikuormilla ja joskus eri nopeuksilla. Siitä herkää kysymys miksi rengasvalmistajan suosittelemaan maksimipainetta ei huomioida näissä keskusteluissa saati sitten miksi se on siellä renkaan kyljessä ilmoitettu ylipäätään?

Itse olen ymmärtänyt asian niin, että maksimipainettakin voi huoletta käyttää. Tekeehän se auton ajokäyttäytymisestä napakampaa. Polttoainetta säästyy ja ihan oman emppiirisen kokemuksen mukaan renkaan kestävyys lisääntyy. Toisin sanoen rengas ei ala pykimään kyljistä, runkovauriot ovat vähäisempiä ja kilometrisuorite kasvaa merkittävästi.

Nimimerkillä: Nytkin renkaissa 3.0 bar painetta.

12

688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se ihan oma asiasi, millä paineilla ajelet.

    • Anonyymi

      Aina kannattaa korottaa valmistajan suosituksista se 0,3 bar, niin rullaa kevyesti tai kun kuormaa on paljon, niin on aina järkevää pitää vähän korkeampia paineita

    • Anonyymi

      2.8-3.0bar on passeli mk5 Mondeoon. Pienemmillä paineilla kiemurtelee urissa.

    • Anonyymi

      Autonvalmistajan suosittelema paine ei ole maksimipaine vaan kyseiselle autolle heidän suunnitelmien mukaan sopiva paine. Rengasvalmistajan maksimipaine on kyseiselle renkaalle annettu yläraja. Saattaa olla ihan hyvä jos rengasta ei tarvitse pingottaa ihan maksimiin, ehkä renkaan käyttöiän kannalta, ehkä renkaan toiminnan optimikohta voi olla jossain maksimin alapuolella tms.

    • Anonyymi

      Mieluiten enempi kuin vähempi painetta. 2.5 bar on sopiva paine, jos ei suosituksia viitsi katsoa. 2.8 bar on jo maksimin maksimi paine, enempää ei kannata laittaa.

      • Anonyymi

        Ei ole vielä maksimipaine. Nykyisissä auton renkaissa se on valmistajan ilmoittama 3,5 bar:n maksimi paine. Ihan niin korkeaksi en ole laittanut paineita talvirenkaassa, mutta kummasti tuo auto rauhoittui ajossa, kun nostin reilusti yli autonvalmistajan suosituksista eli on sillä renkaankin valmistajalla jokin tieto renkaiden ominaisuuksista eri paineilla.


    • Anonyymi

      Rengasvalmistaja ei ole suunnitellut renkaita sinun autoosi. Rengasvalmistajalla ei ole tiedossa autosi painoa, painojakaumaa, eikä mitään muutkaan tietoa, kuin se, että auton valmistaja on valinnut kyseisen renkaan auton suositusrengastukseksi.
      Mutta renkaanvalmistaja osaa kertoa renkaan kyljessä, mikä on maksimi paine, minkä jälkeen renkaan maksimikuormalla, rengasta ei ole enää turvallista käyttää. Varmasti ilmoitetun maksimin ja todellisen riskipaineen välillä on varmuusmarginaalia.
      Auton valmistaja sen sijaan joutuu tutkimaan renkaan käyttäytymistä autossa, ja asettaa sen mukaa rengaspainesuositukset. Auton valmistaja sovittaa ne jousituksen kanssa toimivaksi paketiksi. Esimerkiksi kovanopeuksisessa kaarreajossa saattaa sivuttaispito jäädä puutteelliseksi, kun kova rengas yrittää pompottaa autoa, enemmän kuin iskunvaimennus pystyy pomputusta vähentämään. Seurauksena selvästi huononeva pito kaarteessa, autoon soveltumattomilla paineilla.
      No bensiinin säästäjä ei välttämättä ole kiinnostunut renkaan pito-ominaisuuksista renkaassa...

      • Anonyymi

        Bensiinin säästäjä ei yleensä aja edes sallittua enimmäisnopeutta, vaan vähän alle jotta kohonnut ilmanvastus ei suuresti haittaa säästöjä. Jos lisäksi nostaa renkaiden ilmanpainetta maltillisesti esim. vain 0,3 bar, niin se vain keventää ajoa, sillä rengas rullaan vapaammin.
        Kaarreajoon suositan kohtuunopeuksia eli se 40-60 , kun taas extreme-toimittajat ajavat epätoivoisesti autoja äärirajoilla eli ympyrärataa nopeudella 80-90 , jolloin väkisinkin löytyy se rajanopeus millä auto poistuu hallitsemattomasti ympyrän kaarelta .
        Kun pitää väkisin saada revittyä eroja renkaiden välille.


      • Anonyymi

        "Mutta renkaanvalmistaja osaa kertoa renkaan kyljessä, mikä on maksimi paine, minkä jälkeen renkaan maksimikuormalla, rengasta ei ole enää turvallista käyttää. Varmasti ilmoitetun maksimin ja todellisen riskipaineen välillä on varmuusmarginaalia." Täsmälleen näin. Paineen nostolla haetaan lisäkantavuutta piittaamatta renkaan muista ominaisuuksista. Kovilla paineilla rengas muuttuu täysin joustamattomaksi tyyliin umpikumirengas. Toki marginaalia räjähdyspisteeseen on, runsaastikin.
        Korotetut rengaspaineet tulee käyttöön lähinnä peräkärryissä kun ajetaan ylikuormia.


    • Anonyymi

      Tämä asia on vähän niin kuin stereoissa. Jos sinulla on huippuluokan stereot ja siihen vaatimattomammat kaiuttimet, niin et pääse nauttimaan kaikista äänentoiston ominaisuuksista. Rengasvalmistajat ilmoittavat asian jotenkin näin. Esim. STRO-normiston mukaisen kantavuus luokka 84 eli 500 kg renkaalle, saisi maksimi paine olla se 3,5 baria. Missään ei puhuta ylikuormasta, kuten aiemmin näkyy väitetyn. Eikä sitä rengasvalmistaja voi edes suositella ymmärrettävistä syistä.

      Sitten rengasvalmistajilta löytyy tietoa millä paineella renkaan ominaisuudet ovat optimaalisimmillaan. Tähän ei taas autonvalmistaja voi vaikuttaa. Joillakin automerkeillä on jopa hyväksymismerkinnät renkaissa, vähän niin kuin on asianlaita öljyissä.

      Nyt kun huomioidaan optimaalisin rengaspaine, niin se on jotakin auton- ja rengasvalmistajan suositusten välissä, tietysti käyttölämpötila huomioiden. Asiaan vaikuttava vielä rengaskoko, pyörökulmat, kallistuksenvakaajien mitoitus, vetotapa ja akselimassat Oikeat paineet selviää oikeastaan vain kokeilemalla.

      Jotta asian saisi vielä monimutkaisemmaksi, niin ajettaessa vesikelillä kuten uraisella tiellämme, suositellaan rengapaineiden nostamista käytetystä arvosta 0,4 - 0,7 baria vesiliirtoriskin vähentämiseksi. Tämä tietysti vähentää varsinaista märkäpitoa. Kyse on siitä mihin kukin kuljettaja haluaa tai ymmärtää optimoida omaa ajosuoritustaan.

      • Anonyymi

        "Sitten rengasvalmistajilta löytyy tietoa millä paineella renkaan ominaisuudet ovat optimaalisimmillaan. Tähän ei taas autonvalmistaja voi vaikuttaa. Joillakin automerkeillä on jopa hyväksymismerkinnät renkaissa, vähän niin kuin on asianlaita öljyissä.
        "
        Näin siis rengasvalmistajan omalla testimenetelmällä. Mutta auton valmistaja taas tietää esimerkiksi auton painojakaumat eri kuormilla ja sen takia monesti suosittelee eri paineita auton kuormauksen mukaan. Ensiasennusrenkaiden osalta voi myös olettaa, että suositeltavat paineet on myös nimenomaan optimoitu kyseiselle renkaalle kyseisessä automallissa.
        Nämä tosiaan ovat keskivertopaineita, joilla keskimääräinen tulos turvallisuuden, äänitason, ajotuntuman ja polttoaineen kulutuksen suhteen saavutetaan. Paineen nosto auton valmistajan suosituksesta keskimäärin heikentää turvallisuutta ja nostaa äänitasoa, mutta parantaa polttoainetaloudellisuutta, ajotuntuma on jonkun verran subjektiivinen kokemus, joten se jonkun mielestä paranee, toisen mielestä huononee


    • Anonyymi

      Tämän keskustelun innoittamana katsoin 16" talvirenkaiden kuvetta ja melkoiset paineet siellä oli. Maksimi kuormalla 650 kg per rengas, maksimipaineeksi suositeltiin 4,5 baria. Rengasvalmistaja on tunnettu merkki ja joskus ollut testivoittajakin. Kyllä noi renkaat taitavat kestävä' melkoisia paineita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      149
      6459
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2312
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2089
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1333
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      82
      1263
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1067
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      10
      838
    Aihe