Usko tuo taivastoivon

Anonyymi

Toi­von­sa me­net­tä­nyt ih­mi­nen on ai­van kuin la­kan­nut elä­mäs­tä. Toi­vo on mei­dän elä­määm­me kan­nus­ta­va voi­ma. Il­man toi­voa ei ole tu­le­vai­suut­ta. Se kan­nus­taa jat­ka­maan sil­loin­kin, kun elä­mäs­sä on suu­ria vas­toin­käy­mi­siä.

Ku­lu­neen tal­ven ai­ka­na olem­me muis­tel­leet tal­vi­so­dan vai­kei­ta ai­ko­ja kan­sam­me elä­mäs­sä. Moni on tun­te­nut erit­täin suur­ta kii­tol­li­suut­ta ja kun­ni­oi­tus­ta nii­tä ih­mi­siä koh­taan, jot­ka kä­vi­vät roh­ke­as­ti puo­lus­ta­maan isän­maa­tam­me suur­ta vi­hol­lis­ta vas­taan. Hei­dän har­teil­laan le­pä­si maam­me tu­le­vai­suus ja toi­vo.

Rau­han, ei tu­hon suun­ni­tel­mat

Pro­feet­ta Je­re­mi­an ai­ka­na kan­sa oli vie­ty pak­ko­siir­to­lai­suu­teen. Tu­le­vai­suus näyt­ti syn­käl­tä.

Je­re­mia vä­lit­ti heil­le Ju­ma­lan lu­pauk­set: ”Mi­nul­la on omat suun­ni­tel­ma­ni tei­tä var­ten. – – Mi­nun aja­tuk­se­ni ovat rau­han ei­vät­kä tu­hon aja­tuk­sia: minä an­nan teil­le tu­le­vai­suu­den ja toi­von. (Jer. 29:11.) Ju­ma­la on ker­ran joh­ta­va kan­san­sa ta­kai­sin omaan maa­han­sa.

Ih­mi­siä ke­ho­tet­tiin toi­mi­maan sen kau­pun­gin par­haak­si, jo­hon hei­dät oli siir­ret­ty. Je­re­mia neu­voi ru­koi­le­maan Her­raa, sil­lä kan­san uu­den asuin­pai­kan me­nes­tys on myös hei­dän me­nes­tyk­sen­sä.

Je­re­mia myös ava­si kan­san­sa kes­kel­le sitä us­kon syn­nyt­tä­mää toi­voa, joka tä­hy­ää tuon­puo­lei­siin: Ju­ma­la on an­ta­va pe­las­ta­jan, Mes­si­aan, joka tuo ian­kaik­ki­sen elä­män toi­von.

Odo­tuk­sen sä­vyt­tä­mä elä­mä

Ju­ma­lan sana neu­voo ra­ken­ta­maan hy­vän pe­rus­tuk­sen tu­le­vai­suut­ta var­ten ja voit­ta­maan to­del­li­sen elä­män. Us­kon aar­teen löy­tä­mi­nen ja sen tal­len­ta­mi­nen an­taa ih­mi­sel­le va­loi­san tu­le­vai­suu­den ja kes­tä­vän toi­von.

Us­ko­vai­set ovat uu­des­ti­syn­ty­neet elä­vään toi­voon Jee­suk­sen ylös­nou­se­muk­sen kaut­ta. Us­ko­vai­sen elä­mää sä­vyt­tää jat­ku­va odo­tus. Näin jo en­sim­mäi­sil­lä kris­ti­tyil­lä oli voi­mak­kaa­na kan­nus­ti­me­na elä­vä toi­vo Jee­suk­sen pi­kai­ses­ta pa­luus­ta.

Pek­ka Kyl­lö­nen

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      4 Kirjoituksissahan on seitsemännestä päivästä sanottu: "Seitsemäntenä päivänä Jumala lepäsi kaikesta työstään."
      5 Mutta tuossa toisessa kohdassa sanotaan: "Ikinä he eivät pääse minun lepopaikkaani."
      6 Koska siis on varmaa, että jotkut pääsevät sinne, ja koska ne, jotka muinoin kuulivat hyvän sanoman, eivät niskoittelunsa vuoksi sinne päässeet,
      7 Jumala on asettanut uuden määräpäivän, "tämän päivän". Hänhän on paljon myöhemmin Daavidin suulla lausunut edellä mainitut sanat: -- Jos te tänä päivänä kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydäntänne.
      8 Jos jo Joosua olisi vienyt kansan levon maahan, ei Jumala puhuisi toisesta, myöhemmin tulevasta päivästä.
      9 Jumalan kansalla on siis yhä sapattijuhla edessään.
      10 Se, joka pääsee levon maahan, saa levätä kaikkien töidensä jälkeen niin kuin Jumalakin työnsä tehtyään.
      11 Pyrkikäämme siis kaikin voimin tuohon lepoon, ettei yksikään lankeaisi seuraamaan noiden niskoittelijoiden esimerkkiä ja sen vuoksi jäisi taipaleelle.
      12 Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme.

      • Anonyymi

        13 Meidän on elettävä nuhteettomasti niin kuin päivällä eletään, ei remuten ja juopotellen, siveettömästi ja irstaillen, riidellen ja kiihkoillen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        13 Meidän on elettävä nuhteettomasti niin kuin päivällä eletään, ei remuten ja juopotellen, siveettömästi ja irstaillen, riidellen ja kiihkoillen.

        9 Hän on ilmaissut meille tahtonsa salaisuuden, sen Kristusta koskevan suunnitelman, jonka hän oli nähnyt hyväksi tehdä
        10 ja joka oli määräajan tullessa toteutuva: hän oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaiken, mitä on taivaassa ja maan päällä.
        11 Jumala on myös antanut Kristuksessa meille perintöosan, niin kuin hän oli suunnitellut ja ennalta määrännyt -- hän, joka saattaa kaiken tapahtumaan tahtonsa ja päätöksensä mukaisesti.


    • Anonyymi

      Jos haluaa noin epätoivoisesti lisää toivoa niin kannattaa pelata eurolla lottoa. Siinä sentään joku joskus voittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2230
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1741
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1596
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1372
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      292
      1233
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1099
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1053
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      928
    Aihe