Totuuden Henki oppaana matkalla

Anonyymi

Ih­mi­sil­lä eri puo­lil­la maa­il­maa tun­tuu ole­van ai­na­kin yk­si yh­tei­nen tai­pu­mus: mo­net et­si­vät pe­rim­mäis­tä to­tuut­ta elä­mäs­sään. Täl­lai­nen on ih­mi­nen ol­lut kaut­ta ai­ko­jen.

An­tii­kin ai­ka­na fi­lo­so­fit oli­vat to­tuu­den et­si­mi­ses­sä kes­kei­ses­sä ase­mas­sa. Ny­ky­a­jal­la vas­taa­van­lai­nen roo­li on muo­dos­tu­nut tut­ki­joil­le ja tie­deyh­tei­söil­le. Ih­mis­jär­jen saa­vut­ta­ma tie­to on hyvä asia, mut­ta se ei tar­joa pe­las­tus­ta ke­nel­le­kään.

Evan­ke­lis­ta Jo­han­nes ker­too, kuin­ka maa­her­ra Pon­tius Pi­la­tus ky­se­li vai­ke­as­sa ja il­mei­sen epä­mie­lui­sas­sa tuo­mi­o­teh­tä­väs­sä to­tuut­ta juu­ta­lais­ten syyt­tä­mäl­tä Jee­suk­sel­ta. Jee­sus sa­noi tul­leen­sa tä­hän maa­il­maan ni­me­no­maan to­dis­ta­maan to­tuu­den puo­les­ta. Jo ai­em­min evan­ke­liu­min ker­to­muk­ses­sa Jee­sus sa­noo ole­van­sa tie, to­tuus ja elä­mä (Joh.14:6). Kir­kas­tus­vuo­rel­la Isä Ju­ma­la it­se to­dis­ti po­jas­taan ja ke­hot­ti kuu­le­maan hän­tä (Matt.17:5).

Tut­ki­kaa hen­get

Jo­han­nek­sen en­sim­mäi­nen kir­je ke­hot­taa ko­et­te­le­maan ja tut­ki­maan, ovat­ko hen­get Ju­ma­las­ta. Vää­ryy­den poh­ja on se, et­tä kiel­le­tään Jee­suk­sen Kris­tuk­sen syn­ty­neen ih­mi­sek­si. Sil­loin hän ei voi ol­la to­tuu­den to­dis­ta­ja­na. Tä­nä­kin päi­vä­nä kris­ti­nus­kon op­pia ol­laan ve­tä­mäs­sä mo­niin eri suun­tiin.

Jo­han­nes kir­jees­sään sa­noo, et­tä yk­si­kään hen­ki, joka ei tun­nus­ta Jee­sus­ta Kris­tus­ta, ei ole Ju­ma­las­ta. Tär­keim­mäk­si työ­ka­luk­si tun­nis­ta­mi­seen on an­net­tu Ju­ma­lan sana, joka osoit­taa oi­ke­aan. Joka kuu­lee sa­naa, on Ju­ma­las­ta, ja joka ei kuu­le sa­naa, se ei ole Ju­ma­las­ta. (1. Joh. 4.) Apos­to­li Jo­han­nes loh­dut­taa: ”Te lap­se­ni, olet­te Ju­ma­las­ta ja te olet­te voit­ta­neet nuo vää­rät pro­fee­tat. Se, joka on teis­sä, on suu­rem­pi, kuin mikä on maa­il­mas­sa” (1. Joh. 4:4.)

Jee­suk­sen lä­het­tä­mä puo­lus­ta­ja

Täy­tet­ty­ään teh­tä­vän­sä Jee­sus nou­si ope­tus­las­ten to­dis­tuk­sen mu­kai­ses­ti tai­vaa­seen. Hän ei ole enää ih­mi­se­nä näh­tä­vis­sä maan pääl­lä. Lu­pauk­sen­sa mu­kai­ses­ti hän lä­het­ti puo­lus­ta­jan, Py­hän Hen­gen omil­leen. Tämä To­tuu­den Hen­ki to­dis­taa Jee­suk­ses­ta (Joh.15:26) ja asuu hä­neen us­ko­vis­sa. Jee­suk­sen omat maan pääl­lä muo­dos­ta­vat seu­ra­kun­nan, jon­ka raja kul­kee sy­dä­mes­tä sy­dä­meen us­ko­vien jou­kos­sa. To­tuu­den Hen­ki toi­mii ja opet­taa us­kon lah­jan omis­ta­vaa ih­mis­tä jo­ka­päi­väi­ses­sä elä­mäs­sä. On tär­ke­ää kuun­nel­la sen ään­tä. Jos To­tuu­den Hen­gen ta­hal­laan si­vuut­taa, saat­taa käy­dä niin, et­tei sitä kuu­le, vaik­ka ha­lu­ai­si­kin.

Nä­ky­vät ja nä­ky­mät­tö­mät

To­tuu­den Hen­ki on us­kon lah­jaa. Us­ko sii­vit­tää yli nä­ky­vän maa­il­man ja ulot­tuu nä­ky­mät­tö­miin. Se an­taa ym­mär­ryk­sen, jon­ka kaut­ta fyy­si­ses­ti läs­nä ole­ma­ton Jee­sus tu­lee to­del­li­sek­si täs­sä ja nyt. Ju­ma­lan rak­kau­den syn­nyt­tä­mä us­ko ei nä­ky­mät­tö­mis­tä epäi­le. Se syn­nyt­tää toi­von, jon­ka ank­ku­ri on kiin­ni­tet­ty ko­ti­ran­nal­le.

Us­ko ei an­na omis­ta­jan­sa tul­la hä­pe­ään, sil­lä se on To­tuu­den Hen­ges­tä syn­ty­nyt. Näin Kris­tus-tie on to­tuu­den tie jo täs­sä elä­mäs­sä, ja se vie kul­ki­jan­sa ian­kaik­ki­seen elä­mään. Tä­män suu­rim­man on­nen omis­ta­jik­si on kut­sut­tu kaik­ki to­tuu­den et­si­jät.

T.K.

2

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

7 Sen tähden, niin kuin Pyhä Henki sanoo: -- Jos te tänä päivänä kuulette hänen äänensä,
      8 älkää paaduttako sydäntänne niin kuin silloin, kun nousitte kapinaan, kun koettelitte minua autiomaassa.
      9 Siellä isänne panivat minut koetteelle -- ja saivat neljäkymmentä vuotta kokea, mitä heille tein.
      10 Minä vihastuin heidän sukupolveensa ja sanoin: "Aina he sydämessään kulkevat harhaan." He eivät tahtoneet seurata minun teitäni,
      11 ja niin minä vihassani vannoin: "Ikinä he eivät pääse minun lepopaikkaani.
      12 Varokaa siis, veljet, ettei kukaan teistä ole sydämessään paha ja epäuskoinen ja näin luovu elävästä Jumalasta.

• Anonyymi

1 Kysyn siis: ei kai Jumala ole hylännyt omaa kansaansa? Ei toki! Olenhan minäkin israelilainen, Abrahamin jälkeläinen, Benjaminin heimoa.
        2 Ei Jumala ole hylännyt kansaansa, jonka hän edeltäkäsin on valinnut. Tiedättehän te, mitä kirjoitukset kertovat Eliasta. Hän esittää Jumalalle Israelia vastaan tämän syytöksen:
        3 "Herra, he ovat tappaneet sinun profeettasi ja hajottaneet sinun alttarisi. Minä yksin olen enää jäljellä, ja he tavoittelevat minunkin henkeäni."
        4 Mutta minkä vastauksen hän saa Jumalalta? "Minä olen jättänyt itselleni seitsemäntuhatta miestä, jotka eivät ole polvistuneet Baalin edessä."
        5 Samoin on nykyisenäkin aikana olemassa jäännös, jonka Jumala on armossaan valinnut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      155
      2540
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2377
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      102
      1062
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      891
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      65
      829
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      717
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      717
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      700
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      203
      680
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      658
    Aihe