MS ja alkoholi

Sivusta seuraava

Moi!Toivoisin asiallisia vastauksia tähän kysymykseen joka on vaivannut mieltäni.Miten alkoholin käyttö melkeinpä päivittäin vaikuttaa MS potilaaseen? Kiitos etukäteen vastanneille koska olen huolestuneena seurannut sivusta kyseistä asiaa.

14

10718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mies

      Samaa olen huolestuneena seurannut minäkin. Puolisoni kärsii myös erilaisista peloista ja jännityksistä sekä masennuksesta. Joista olenkin epävarma miten paljon niissä on MS-:llä osuutta. Alkoholi näyttäisi jonkin verran auttavan siihen. Olen pannut merkille miten helposti se kuitenkin tuntuu vievän jalat alta. Viikko sitten kaatua rojahti sängystä noustessaan. Ei käynyt sentään pahemmin sillä kertaa. Oli tapansa mukaan sekavan tuntuinen kun häntä illalla kotiin tultuani herättelin torkuilta. Josta oikein arvasin että hän oli ottanut muutaman paukun aiemmin. Raja milloin jalat menevät alta on nopea. Jos oltaisiin vieraissa. Olisi kyllä tarkkailtava itsekin ettei tarvitse pian kantaa kyläpaikasta. Perinteisesti sauna vielä vahvistaa väsymystä.

      Pari, korkeintaan kolmen paukun jälkeen on joskus iltapäivä torkuilla pitänyt ihan alkaa tarkistella onko yleensä hengissäkään. Sen verran syvään "koomaan" on joskus mennyt. Nykyään en enää pelästy sitä kuin aikaisemmin.
      Sitä näyttää olevan kuin muissa maailmoissa hetken. Ennen kuin pitkän tönimisen jälkeen tulee "täysi järki" päälle. Aina sitä vieläkin tahtoo säikähtää jos vaimoa ei heti saa hereille. Sen verran oudolta heräämistilanteet välillä tuntuvat ilman alkoholiakin.

      Siinä nyt muutamia mietteitä puolison näkökulmasta.

      • Sivusta seuraava

        Kiitos paljon vastauksesta!Vielä tuli mieleeni eräät seikat: Entä ärtyisyys,hermostuneisuus ja
        turhista asioista kiukuttelu kuuluvatkohan nekin asiaan vai ovatko ne jo itsestään kyseisen taudin oireissa?


      • Nimetön
        Sivusta seuraava kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksesta!Vielä tuli mieleeni eräät seikat: Entä ärtyisyys,hermostuneisuus ja
        turhista asioista kiukuttelu kuuluvatkohan nekin asiaan vai ovatko ne jo itsestään kyseisen taudin oireissa?

        Osuit ilmeisesti juuri naulan kantaan. On se jotenkin niin väärin puolison näkökulmasta katsottuna. Minua jaksaa aina vaan nyppiä se alituinen kiukuttelu ja vastaan haraaminen ihan joka asiasta. Tuntuu vielä lisääntyvän iän mukana.

        Jotenkin sitä on pakko antaa välillä mennä vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Oma puolisoni vetäytyy aina suuremman kiukuttelun jälkeen omiin oloihinsa ja pyytelee anteeksi jälkeenpäin.

        Ilmeisesti tiedostaa itsekin sen johtuvan MS:tä, ainakin itse sanoo niin. On se kieltämättä vaikeaa ulkopuolisen ymmärtää mitä toisen sisimmässä liikkuu. On ollut toisinaan tapauksia jolloin väittää, kuten sanonta kuuluu, mustaa valkoiseksi ja valkoista mustaksi. Vänkää vaan ihan selvää asiaa ja pyytää tunnin parin päästä anteeksi että oli hankala taas. Ota siitä sitten selvää ja yritä kestää.

        Kun jonkun pikku kinastelun jälkeen alkaa itkuinen lähes psykoottisuutta lähentelevä tila joka päättyy toisinaan lauseeseen "pitääkö hänen tappaa itsensä ennen kuin tämä paha olo helpottaa". On toisen ihan pakko lopettaa kaikkinainen keskustelu. Sanoit sanankin, ihan mitä vaan niin toinen vaan huutaa hysteerisenä.

        Meillä tähän mielestäni liittyy selvää masennusta. Kun toinen ei halua nähdäkään mitään mikä sanallakaan viittaa terveydenhoitoon ja lääkäriin. niin tilanne jatkuu yhtä toivottomana kuin ennenkin. MS:ää on ollut todennäköisesti jo melkein 30 vuotta. Mutta diagnoosi tuli vasta viime vuosituhannen loppupuolella. Mielestäni erittäin loivaa alaspäin menoa siis, koska työkyky on edelleen tallella.

        Oman jaksamisen kannalta on yksinkertaisesti välillä suljettava mielensä näiltä asioilta. Muuten ei jaksa.


      • Mies
        Sivusta seuraava kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksesta!Vielä tuli mieleeni eräät seikat: Entä ärtyisyys,hermostuneisuus ja
        turhista asioista kiukuttelu kuuluvatkohan nekin asiaan vai ovatko ne jo itsestään kyseisen taudin oireissa?

        Äskeisestä jäi nimimerkki pois


      • Mies
        Sivusta seuraava kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksesta!Vielä tuli mieleeni eräät seikat: Entä ärtyisyys,hermostuneisuus ja
        turhista asioista kiukuttelu kuuluvatkohan nekin asiaan vai ovatko ne jo itsestään kyseisen taudin oireissa?

        Taas äsken tyypillinen kiukuttelu.
        Vaimo olisi päivällä käynyt suihkussa mutta pyykit oli siellä narulla.

        Sanoin nyt illalla käytkö suihkussa. Vaimo tähän että hyvä on hyvä on mullahan ei oo muuta kuin aikaa.

        Otin samalla pyykkiä pois narulta ja viimeisenä pussilakanan joka oli koneessa kääntynyt väärinpäin. Kysyin käännettäisikö yhdessä. Ei käynyt totesi sarkastisesti hänellähän on aikaa. Joten en alkanut enempää yrittämään.

        Tultuaan suihkusta valitti ettei saanut pestyä itseään kunnolla. Sanoin etkö voinut pyytää apuun. Tai vaikka istunut jakkaralla kun et pystynyt kumartumaan.

        Sanoi että henenhän vikansa tämä taas on ja hänhän on syyllinen kaikkeen.

        Että tällaista. Pidän suuni kiinni taas seuraavalla kerralla.


      • Muija
        Mies kirjoitti:

        Taas äsken tyypillinen kiukuttelu.
        Vaimo olisi päivällä käynyt suihkussa mutta pyykit oli siellä narulla.

        Sanoin nyt illalla käytkö suihkussa. Vaimo tähän että hyvä on hyvä on mullahan ei oo muuta kuin aikaa.

        Otin samalla pyykkiä pois narulta ja viimeisenä pussilakanan joka oli koneessa kääntynyt väärinpäin. Kysyin käännettäisikö yhdessä. Ei käynyt totesi sarkastisesti hänellähän on aikaa. Joten en alkanut enempää yrittämään.

        Tultuaan suihkusta valitti ettei saanut pestyä itseään kunnolla. Sanoin etkö voinut pyytää apuun. Tai vaikka istunut jakkaralla kun et pystynyt kumartumaan.

        Sanoi että henenhän vikansa tämä taas on ja hänhän on syyllinen kaikkeen.

        Että tällaista. Pidän suuni kiinni taas seuraavalla kerralla.

        ..kaikesta mahdollisesta ja vänkää joka asiasta, vaikka mitä sanon, hän on aina oikeassa ja minä väärässä.
        Voimat ja mieliala hupenee kokoajan, pitää oikein miettiä, koska on viimeksi ollut hyvä päivä?


      • Vähän aikaa
        Muija kirjoitti:

        ..kaikesta mahdollisesta ja vänkää joka asiasta, vaikka mitä sanon, hän on aina oikeassa ja minä väärässä.
        Voimat ja mieliala hupenee kokoajan, pitää oikein miettiä, koska on viimeksi ollut hyvä päivä?

        Jospa tuo vielä miehistyisi ja ottaisi huomioon tuota naisnäkökulmaakin.
        Itse olen sen kelvolliseksi havainnut. Yhdessä olemme vahvempia.
        Auringonpaistetta kaikille ja kestämistä puolin jos toisinkin.


      • Mies
        Muija kirjoitti:

        ..kaikesta mahdollisesta ja vänkää joka asiasta, vaikka mitä sanon, hän on aina oikeassa ja minä väärässä.
        Voimat ja mieliala hupenee kokoajan, pitää oikein miettiä, koska on viimeksi ollut hyvä päivä?

        Toistakymmentä vuotta olen katsellut. Voin melkein sanoa että varautukaa pitkään taisteluun jos viidessä vuodessa ei tilanne ole kiukuttelun ja itsepäisyyden suhteen muuttunut.

        Oman jaksamisen kannalta olisi josain vaiheessa hankittava jonkinlainen tasapaino ja oma elämä. Muuten alkaa itse sortua elon tiellä. Eikä toisen auttaminen enää onnistu.

        Onhan niitä yhteisiä hyviä hetkiä kuitenkin vielä riittänyt. Jotka pitävät yllä jaksamista.


      • Muija
        Mies kirjoitti:

        Toistakymmentä vuotta olen katsellut. Voin melkein sanoa että varautukaa pitkään taisteluun jos viidessä vuodessa ei tilanne ole kiukuttelun ja itsepäisyyden suhteen muuttunut.

        Oman jaksamisen kannalta olisi josain vaiheessa hankittava jonkinlainen tasapaino ja oma elämä. Muuten alkaa itse sortua elon tiellä. Eikä toisen auttaminen enää onnistu.

        Onhan niitä yhteisiä hyviä hetkiä kuitenkin vielä riittänyt. Jotka pitävät yllä jaksamista.

        ..ne niinsanotut "hyväthetket".
        En olisi uskonut, että tämä on tälläistä.
        Hyvää jatkoa vaan itsellesikin ja perheellesi.
        Se paha..muija..


    • poopi

      Täällä mäsäläinen nainen ja luin huolestuneena noita miesten kommentteja. Aloin etsiä itseäni niistä ja miettimään, onko noin meilläkin? Ihan heti en tunnusta, mutta jos onkin niin, etten sitä osaa tiedostaa?
      Olen vielä työelämässä eikä ole lääkitystä, mutyta alaspäin mennään koko ajan.
      Kiinnostaisi tietää syökö kiukkuisset vaimonne mielialalääkettä, tai onko heille tarjottu sitä?

    • sairaan tervve

      kyllä meillä on just niinpäin, että mulla MS ja ukolla taas niitä kiukkukohtauksia.
      Itse olen todella sitkeä, pitkäpiimäisen rauhallinen ja selkeästi itseni ilmaiseva, joka on oivaltanut, että oma sairaus ei ole syy suuttua kenellekään.

      Jos on huono päivä, eiköhän sellainen ole jokaisella joskus ?

      en tiedä yhtäkään ms-potilasta, jolla ms oireilisi tuolla lailla.

      oliskos tekemisen puutetta ja turhautumisen tunnetta masennusta ?

      keksipäs vaimolle jotain mukavaa, katso häntä muutenkin kuin MS-potilaana, älä ota sarkasmina kaikkea, koska tuskin se joka kerran sitä on.

      • Mies 28v

        Mulla on MS tauti todettu noin vuosi sittten. tupakoinnin lopetin heti ja uusi lääkitys alkaa vasta ens kuussa, ei mulla mitään hätää oo ollu ainoastaan et liikaa alkoholia niin seuraava päivä tai kaksikin on helvettiä ja saunominen tekee saman toinen puoli kroppaa menee kramppiin, mut töissä käyn ja pärjäilen lääkkeiden voimalla kyllä, ja terveellinen ruokavalio eli noita superfoodeja yritän jaksaa syödä, huomaa meinaan heti olossa ei oo niin väsyny ja jaksaa harrastaa nykyään niinku ennenkin sairautta..


    • Ymmällään

      Minäkin tässä mietin miten alkoholinkäyttö vaikuttaa MS-tautiin. Paheneeko oireet? Sivusta olen seurannut läheistä ihmistä joka kittaa alkoholia päivittäin. Hänen vasen silmä lähes umpeutuu, päänsärky, että tulee tunne, että pää räjähtää. Kasvojen puutuneisuutta, jalat ei kanna jne. Näin hän on kertonut ainakin, enkä sitä epäile. Sitten on vielä se, että humalassa hän vaipuu omiin maailmoihinsa. Hän ei ole vielä lääkäriin uskaltautunut mennä. Kiitos vastauksista.

    • Anonyymi

      Hei, mulla on MS diagnoosi vuodelta 1986, sairaus ei päältä näy, mutta vaikuttaa. Kuulkaas, kun juon ruokailun tai illanvieton yhteydessä 2 lasia viiniä, käytökseni ei muutu (minua on pyynnöstä usein videokuvattu näissä tilanteissa), mutta filmi menee totaalisen poikki, En muista mitään ensimmäisen viinilasillisen jälkeen.

      Onkohan minulla maan huonoin viinapää (ei ole ennen ainakaan ollut) vai johtuukohan tämäkin jollain tavalla MS:stä?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe