Olen 24v mies ja ongelmani on ärtymys ja ahdistus juomisen jälkeen, juon yleensä perjantaisi ja jos juon viinaa niin nuo oireet tulevat 90% varmasti, mutta välillä myös pelkästä kaljasta, ehkei niin pahana. Juominen on aika humalahakuista, muttei liika övereitä. Oireet tuntuu pahiten maanantaina, kun menee ihmisten ilmoille töihin, tiistaina vähän helpottaa, keskiviikkona jo parempi, to ja pe yleensä jo täysvireessä. Tuntuu ettei tässä touhussa ole mitään järkeä, olla 2pv viikosta täysvireessä, sen vaan jo unohtaa helposti perjantai iltana, jos kavereita näkee, että hei eiköhän juoda vähän! Siitä se kierto taas uudestaan lähtee... Olenko tulossa vanhaksi, kun ei enää siedä alkoholia eikä jaksa rellestää niikuin nuorempana? Pitäisi vissii alkaa juoda vain vähän tai välillä taukoa.
Taas maanantai...
16
654
Vastaukset
- Anonyymi
Sen takia ei tarvitse juoda että kaveritkin juovat.
Arvelisin että sun ärtymys ym. tulevat siitä kun viikonlopun aikana väsyt ja varmaan on jonkinasteista kankkustakin juomisen jälkeen.
Oletko ikinä miettinyt sitä että tuleeko sulle minkäänlaista morkkista juomisen jälkeen? Koska sekin kun sitten syyttelee ja sättii itseään, saa ärtyisäksi ja huonolle tuulelle.
Vanhaksi et kyllä varmaan ole tulossa vielä pitkään aikaan mutta voin sanoa sen verran että jos välillä mietit juomistasi, että onko siinä järkeä ja pitäisikö vähentää tai harventaa niin siinä vaiheessa se kannattaa tehdä.
Jos annat jatkua useamman vuoden samaan tahtiin kuin mitä kirjoitit nykyhetkestä niin voisi ajatella että jossain vaiheessa on mahdollista että alkoholista saattaa muodostua pahempikin ongelma.
Kokemuksesta tiedän että se ei ole kivaa, eli kun nyt olet noinkin nuori vielä niin mieti oikeasti mitä elämältäsi haluat.
En tarkoita tätä miksikään saarnaksi, jokainen tekee valintansa ihan itse. Mutta tiedän mitä alkoholiongelma on kun vajoaa riittävän alas, enkä halua sellaista elämää kenellekään, en tutuille enkä vieraillekkaan.
Mieti, vaikutat fiksulta kundilta.- Anonyymi
Niin, vklp pitäisi huilata, mutta toi juominen vaan tekee olon kauhean raskaaksi siis krapula, pää toimii taas täydellisesti ke tai torstaina, riippuu mitä juo. Perjantai tuntuu tylsältä, mutta tietysti lauantaina on kiva herätä virkeänä jollei ole juonut, kun jokusen vklp joskus selvänäkin ollut. Tämä asia alkoi mietityttää jo n. Parivuotta sitten. Tahtoisin kyllä olla useamminkin selvänä, mutten oikeen edes tiedä miksen ole, ehkä olen tottunut liikaa siihen että perjantaina saa nollata ja onhan se kivaa mutta huonoa oloa ei jaksaisi yhden illan takia kärsiä montaa päivää. Ollaan nollailtu siitä 17v asti, ehkä se mittari alkaa minulla tulemaan täyteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, vklp pitäisi huilata, mutta toi juominen vaan tekee olon kauhean raskaaksi siis krapula, pää toimii taas täydellisesti ke tai torstaina, riippuu mitä juo. Perjantai tuntuu tylsältä, mutta tietysti lauantaina on kiva herätä virkeänä jollei ole juonut, kun jokusen vklp joskus selvänäkin ollut. Tämä asia alkoi mietityttää jo n. Parivuotta sitten. Tahtoisin kyllä olla useamminkin selvänä, mutten oikeen edes tiedä miksen ole, ehkä olen tottunut liikaa siihen että perjantaina saa nollata ja onhan se kivaa mutta huonoa oloa ei jaksaisi yhden illan takia kärsiä montaa päivää. Ollaan nollailtu siitä 17v asti, ehkä se mittari alkaa minulla tulemaan täyteen.
Se ainakin auttaisi vähän niinkuin itsestään asiassa jos se mittari täyttyisi.
Itse en ole juomista koskaan oikeastaan nollaamiseksi sanonut koska alkoi olla ongelmallista jo 16-vuotiaana.
Vetelin aika rankasti pohjamutia myöten siitä teini-iästä ( 16 v. ) seuraavat 16 vuotta vielä ongelmallisesti ja parasta on ollut se kun pääsin vielä kiinni elämään niiden vuosien jälkeen.
En ollut nuoruuteni ja nuoren aikuisuuteni aikana elänyt lainkaan sellaista ns. normaalia elämää, ja kun se tuli mahdolliseksi niin onhan tää ollut aivan mahtavaa.
Sullakin kun menee nyt jo useampi päivä toipumiseen niin veikkaan että jossain vaiheessa työ saattaa alkaa tuntua liian raskaalta tai jotenkin muuten vaikealta.
Jos työt loppuu ja tilanne on että dokailee, niin herkästi se hirttää kiinni päivien täytteeksi sitten kun ei ole enää duuniakaan minne mennä.
Alkoholistiksi useimmiten luisuu pikkuhiljaa eikä sitä alkuun edes tajua kunnolla, ja sitten onkin jo myöhäistä.
On tosi hyvä että sulla on ollut raittiitakin viikonloppuja ja oot huomannut olosi paremmaksi silloin.
Mites toi naispuoli, onko sulla tyttöystävää? Sorry jos tuntuu tunkeilevalta, ei oo pakko vastata. Mutta seurustelukin auttaa joskus pysymään poissa baareista jos kumppani ei käytä liiemmin alkoholia.
Silloin voisi yhdessä keksiä kaikkea muuta kivaa tekemistä.
Jos nollaamista haluaa niin sen pystyy tekemään muullakin tavalla kuin alkoholilla.
Jokin asia josta itse tykkää, jotain mitä olis kiva tehdä niin sekin saa pään nollaantumaan ja rentoutumaan.
Joskus on vaan vaikea keksiä mikä olisi se oma juttu. Kokeilemalla kaikkea erilaista jotain voi hyvinkin löytyä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se ainakin auttaisi vähän niinkuin itsestään asiassa jos se mittari täyttyisi.
Itse en ole juomista koskaan oikeastaan nollaamiseksi sanonut koska alkoi olla ongelmallista jo 16-vuotiaana.
Vetelin aika rankasti pohjamutia myöten siitä teini-iästä ( 16 v. ) seuraavat 16 vuotta vielä ongelmallisesti ja parasta on ollut se kun pääsin vielä kiinni elämään niiden vuosien jälkeen.
En ollut nuoruuteni ja nuoren aikuisuuteni aikana elänyt lainkaan sellaista ns. normaalia elämää, ja kun se tuli mahdolliseksi niin onhan tää ollut aivan mahtavaa.
Sullakin kun menee nyt jo useampi päivä toipumiseen niin veikkaan että jossain vaiheessa työ saattaa alkaa tuntua liian raskaalta tai jotenkin muuten vaikealta.
Jos työt loppuu ja tilanne on että dokailee, niin herkästi se hirttää kiinni päivien täytteeksi sitten kun ei ole enää duuniakaan minne mennä.
Alkoholistiksi useimmiten luisuu pikkuhiljaa eikä sitä alkuun edes tajua kunnolla, ja sitten onkin jo myöhäistä.
On tosi hyvä että sulla on ollut raittiitakin viikonloppuja ja oot huomannut olosi paremmaksi silloin.
Mites toi naispuoli, onko sulla tyttöystävää? Sorry jos tuntuu tunkeilevalta, ei oo pakko vastata. Mutta seurustelukin auttaa joskus pysymään poissa baareista jos kumppani ei käytä liiemmin alkoholia.
Silloin voisi yhdessä keksiä kaikkea muuta kivaa tekemistä.
Jos nollaamista haluaa niin sen pystyy tekemään muullakin tavalla kuin alkoholilla.
Jokin asia josta itse tykkää, jotain mitä olis kiva tehdä niin sekin saa pään nollaantumaan ja rentoutumaan.
Joskus on vaan vaikea keksiä mikä olisi se oma juttu. Kokeilemalla kaikkea erilaista jotain voi hyvinkin löytyä.Tosiaan juu aattelin olla juomatta kännejä nyt jonkin aikaa, jos muutaman saunajuoman joskus ottaa. Keksin kyllä mielekästäkin tekemistä, tosin niitä on tälläin loppusyksystä vähän vähemmän, eli silti tulee juotua. Olen huomannut että se eka vklp onse pahin ja sitten on jo helpompi olla juomatta. Naisystävä on mutta ei ole vaikuttanut asiaan, hän juo harvoin. Kuulostaa hyvältä että olet päässyt normi elämään kiinni. Mikäs sinut sai sitten nii juomaan?
- Anonyymi
Se taisin olla minä itse joka mut sai juomaan.
Jonkinlaisia ongelmia itsetunnon kanssa jo hyvin nuorena, epävarmuutta, ujoutta.
-80-luvulla oli kavereilla isosiskoja ja -veljiä jotka pitivät kotibileitä ja siellä me vekarat pyörittiin mukana menossa.
Ja kavereitten kanssa muutenkin piti kokeilla kaikenlaista.
Mulle kävi sitten niin että jämähdin koukkuun aika pian.
En ollut vielä parikymppinen kun iski paniikkihäiriö ja viinalla itseäni lääkitsin ja rohkaisin, joka oli aivan väärä tapa hoitaa asiaa.
Reilu parikymppisenä piti saada jo pää sekaisin lähes millä keinolla tahansa ja tuli lääkkeet mukaan kuvioihin, kannabis oli tullut jo alle 15-vuotiaana.
Parikymppisenä istuin pusikoissa juomassa muiden " alan miesten " kanssa päivittäin.
Hulluinta koko touhu oli 20-30 ikävuosien aikana kun oli pakko juoda, keho ja elimistö huusi viinaa samoin kuin narkkareilla huumeita.
Hengenlähtökin oli useamman kerran aika lähellä mutta tässä vielä kirjoittelen, hyvä niin.
Vuosien sekoilun jälkeen kävi sitten yksi ikävä juttu josta en kerro sen enempää mutta se pakotti mut pysähtymään.
Ilman sitä en olisi enää hengissä koska meno oli aivan mahdotonta.
Mutta kun on rankemman kautta käynyt oman elämänsä aikana niin aina hirvittää kun jollain nuorella ilmenee ongelmia just päihteiden kanssa, tai vaikkei vielä ongelmia mutta se mahdollisuus että voi muuttua ongelmaksi.
Ikinä ei voi olla jälkiviisas mutta varmasti eläisin eri tavalla jos olisi uusi mahdollisuus.
Menneisiin ei kannata jäädä kuitenkaan murehtimaan, niitä ei voi muuttaa.
Oon ajatellut että en olisi se mikä nyt olen jos mulla ei olisi ollut sellaista elämää mikä on ollut.
Edelleen otan joskus vähän olutta mutta sen olen päättänyt että mikään, en edes minä itse saa enää itseäni uudestaan juomaan, siis runsain määrin.- Anonyymi
Kuulostaa vähän samalta, sain myös paniikkihäiriön n. 2-3vuotta sitten, entiedä tarkalleen mistä mahtoi johtua, mutta kenties asioiden yhteensattuma. Sain sen kyllä hallintaan noin vuoden kuluessa, se vuosi oli kyllä synkkä ja myös alkoholilla koitin itseäni parantaa, mutta taisi mennä vaan huonompaan suuntaan, nykyisin koitan vaan ajatella positiivisesti. Huh hurjalta meno vaikuttanut, mutta tosiaan menneisiin ei kannata jäädä vellomaan.
- Anonyymi
Niinhän se on koska niitä menneitä ei voi mitenkään muuttaa.
Mä olen kyllä jälkeenpäin tiedostanut mistä mun paniikkihäiriö johtui.
Mulla se oli huonon itsetunnon aiheuttama kun join paljon ja pidin itseäni luuserina ja huonona ihmisenä, esiinnyin yleensä joka paikassa humalassa ja varmaan tuli mokailtuakin jonkin verran.
Sitten selvin päin ollessa tuntui että kaikki muutkin tajuavat että olen täysi nolla ja arvoton, toki se oli vain omaa luuloani mutta se sai mut jännittämään joka paikassa muita ihmisiä.
Kun päihteiden väärinkäyttö jäi elämästä niin paniikkihäiriökin katosi aika nopeasti koska sain itsetuntoani paremmaksi.
En enää ajatellut enkä edelleenkään ajattele että olisin muita huonompi ihmisenä.- Anonyymi
Samanlaista vaivaa ollut itellä myös, koittanut ajatella itseäni myös hyvänä ja samanarvoisena kuin muut, ujoutta ym. Ja paremmin on mennyt, silti joskus on pientä alamäkeäkin, voi olla että kuuluu vielä ikäänikin jonkin sortin epävarmuus, vaikka tuo että luulee olevansa huonompi kuin muut on aika sitkeässä.
En vieläkään osaa oikein puolustaa itseäni, mutta en enää kuuntelekkaan niin muiden mielipiteitä ja yritän ottaa huumorilla.
Tosiaan kun jättää yhden vklp alkoa ottamatta tai kännejä niin pystyy paremmin kontrolloimaan ajatuksia ja itseään eikä niin tule alamäkijä.
Olin tän vuoden alussa kuukauden juomatta, ihan vain testatakseni pystynkö olemaan ilman ja sehän meni ihan hyvin ja aina vain paremmin mitä kauemmin oli ollut ja olo oli loistava.
Nuo minun parhaat ystävät vain vetää juomaan kännejä, en jaksa muuten olla illanvietossa kauaan ja katsella muita kännissä ja muuten näen heitä sitten harvemmin.
Mutta luulen vahvasti mitä enemmän ikää tulee sen paremmin menee 😁
Ja siitä alku "suosta" päästy suht hyville vesille.
- Anonyymi
Hyvät aatokset sulla on ja varmasti tulet pärjäämään.
Tottakai ikä vaikuttaa moneenkin asiaan. Myös tuo epävarmuus omasta itsestä kuuluu kai luonnollisesti jollain tavalla nuoruuteen.
Ikää kun tulee lisää pikkuhiljaa niin sitä muka kasvaa henkisesti aika paljon ja alkaa ymmärtää näitä elämän ja elämisen kiemuroita.
Omakuvakin tulee helpommin ymmärrettäväksi sitä mukaa mitä enemmän asioita kokee ja näkee. Alkaa niinkuin tavallaan ymmärtää paremmin itseään.
Kaikki sujuu varmasti hyvin kunhan et anna alkoholin ottaa ohjia elämässäsi, silloin tällöin on ihan hyväkin käydä bilettämässä kunhan homma pysyy hanskassa.- Anonyymi
Aivan juu.
Jossain vaiheessa kävin kerran kuussa alkoa nauttimassa, taidan yrittää pitää siitä kiinni, kun tuo joka vklp käyttö ei oikein miellytä, paitsi jos kotona muutaman joskus.
On kiva jutella näistä jonkun kanssa, ketä myös kokenut asioita.
- Anonyymi
Joo, samoin, kiva jutella fiksun nuoren miehen kanssa.
En tiedä mitä oot ajatellut mutta mä olen naispuolinen henkilö ja ikääkin on jo tuplasti sen mitä sulla.
Tunnen jonkin verran nuoria ja heidän kanssaan on ollut kiva käydä keskusteluja erilaisista asioista.
Yksi tuttu mulla on sellainen että hän juttelee mulle enemmän kuin omille vanhemmilleen, sanoi että mulle on helpompi puhua.
Musta on ihan kiva jos oon tueksi jollekin koska kokemusta löytyy monenlaisesta, on ollut päihdeongelmia ja mielenterveysongelmia, ja tietty elämän varrella on tullut milloin mitäkin ongelmaa, tai ei nyt välttämättä ihan ongelmia mutta vaikeita juttuja kuitenkin.
Tiedän että asioista, vaikeistakin, on helpompi keskustella sellaisen kanssa jolla on omakohtaista kokemusta eikä pelkkää jostain luettua " tietoa ".
Itse ainakin oon sitä mieltä että kokenut tajuaa jutut paremmin kuin lukenut.- Anonyymi
Ehkä ajattelin sua miespuoliseksi, mutta eihän sillä väliä.
Juu kyllä se näin on.
Sain paniikkihäiriöön ssri lääkettä. Musta se on auttanut aika hyvin, ehkä estää sitä liika ajattelua.
Onkos sulla kokemuksia tuosta lääkkeestä?
Toki on minusta mitä olen lukenut niin ristiriitainen lääke, mutta ainakin minun kohdallani on auttanut.
Vaikkei sitä ilmeisesti tarkalleen tiedä edes lääkärit miten tuo vaikuttaa, on monta väitettä tuosta.
- Anonyymi
Jokainenhan kokee lääkityksen omalla tavallaan, siihen ei ole muilla oikeutta sanoa mitään.
Jos joku kokee lääkkeet hyväksi vaihtoehdoksi niin siitä vaan.
Kiva jos ne ovat sinua auttaneet, että olet kokenut hyväksi.
Itse oon ollut jo pitkään aika lääkekielteinen koska lääkityshistorianikin on niin värikäs ja ongelmallinenkin ettei edes kovin moni uskoisi.
Oon käyttänyt aikoinaan SSRI:t, SNRI:t, trisykliset masennuslääkkeet, neuroleptit, bentsot, Litoa, epilepsialääkkeitä, en edes muista kaikkea.
Kerran kirjoitin takavuosina käyttämieni lääkkeiden nimiä listaan, kaikki ne jotka muistin. Listaan tuli 41 nimeä, tosin muutamat niistä olivat samaa lääkettä mutta eri nimellä.
Eli tuostakin syystä en ihan kamalasti lääkkeistä välitä.
Ja reilut kymmenen vuotta käytin erilaisia lääkeyhdistelmiä alkoholin kanssa sekaisin. Ja olin oikeasti aivan pihalla.....
On noita tullut jäljestä päin jonkin verran mietittyä, menneitä, ja saan olla iloinen että olen sieltä suosta vielä noussut. Saan kokea vielä suht normaalia elämää selvin päin, mitä nyt sitten voi normaaliksi sanoa, miten sen määrittelee.
Tuon kaiken sonnan kun olen taakseni jättänyt niin takuuvarmasti en siihen enää palaa, muistan kyllä mikä hel...ti se oli. Enkä kyllä enää jaksaisikaan, en fyysisesti enkä henkisesti.
Tulihan taas valvottua aamuun asti, mulle käy aina joskus näin. Onneksi en ole enää työelämässä, jäin mielenterveysongelmien takia työkyvyttömyyseläkkeelle jo aika nuorena.
Harvemmin tällai valvon ja yritän kyllä pitää rytmin niinkun kuuluukin, eli yöt nukutaan ja päivät valvotaan. Tänään ehkä aamupäivällä joutuu nukahtamaan hetkeks.
Sulla taitaa olla työpäivä kun kirjoitit olevasi työelämässä.
Joten toivotan mukavaa työpäivää sulle!
Hehe, tuli mieleen kun yksi tuttu meni työelämään vuosien tauon jälkeen niin hän kerran puhui mulle että tykkää olla töissä, ja kysyi perään että voiko sanoa että tykkää olla töissä. Mä sanoin että tottakai niin voi sanoa jos kerran tykkää.- Anonyymi
Joo oli joo ja vähän kiirettä välillä.
Se on hyvä että olet päässyt hyvälle "keskitielle"
Vieläkun lääkäri jatkais lääkitystä 😁
- Anonyymi
Sehän on vain hyvä että töissä riittää tekemistä, tosin hirvee kiirekään ei aina ole kivaa.
Kirjotit edelliseen että vielä ku lääkäri jatkaisi lääkitystä, tarkotitko mua vai itseäsi?
Mulla on tilanne etten ole enää useampaan vuoteen tarvinnut lääkkeitä, on mennyt ihan hyvin.
Mitäs meinaat viikonloppuna? Aiotko lähteä baariin vai jotain muuta?
Mulla tulee olee ihan rauhallinen viikonloppu, enimmäkseen kotosalla.- Anonyymi
Joo ei liian kiire kivaa aina ole.
Itseäni tarkoitin.
Rauhallisen vklp aattelin pitää, saa ladata akkuja kunnolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005338566Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5367824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72203Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1601184Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17826Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40754Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57742Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68716- 46705
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36647