Talvipeittoon

Anonyymi

Minulla eka vuosi 60hp nelitahti. Onko jotain erikoista tehtävä talvea vasten? Makeavesikone, öljyt vaihdettu moottori ja perä ja nipat rasvattu. Onko mäntien päälle ruiskutettava jotain?

6

137

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Käyttöohjekirjassa yleensä kerrotaan mitä talvihuolto tarkoittaa.

• Anonyymi

Täytyy jostain lainata semmosen.

• Anonyymi

Käytännössä: Paaliin.

• Anonyymi

2t Marini pitää voidella, jos ei korona vie.

• Anonyymi

Olettaen, että kone on käytetty, niin voit ehkä sarjanumeron perustella selvittää minkä vuoden malli on kysessä, tai ehkä muuten tiedät miten vahasta koneesta on kysymys. Ehkä myös käyttötunnit on tiedossa tai arvioitavissa.

Jakohihna tulisi vaihtaa huolto-ohjeen mukaisesti yleensä n. 3-4:n vuoden välein tai tiettyjen käyttötuntien jälkeen. Käytännössä ajossa katkennut hihna voi aiheuttaa täystuhon.

Siipipyörän kunto tulee tarkistaa tai vahtaa huolto-ohjeen mukaisesti tiettyjen käyttötuntien tai vuosen välein - yleensä n. 3v, Rikkoontunut siipipyörä voi aiheuttaa koneen kiinileikkantunmisen.

Koneeseen talveksi jäänyt bensa voi kasvattaa kaasariin ja muuallekin kasvustoa, joka voi vaatia ultraäänipuhdistusta, erityisesti jos on käyttänyt runsaasti alkoholia sisältävää bensaa, kuten 95. 98:ssa on vähemmän alkoholia, mutta paras säilöntäbensa lienee pienenkonebensa, jolla itse ajan nelarini talvikuntoon.

Sitten tulee mieleen vielä öljynsuodatin, jota joidenkin ohjeiden mukaan vaihdetaan n. kahden vuoden välein, ja bensasuodatin - jos se on kertakäyttötyyppineen, jota vaihdetaan vuosittain, ja vielä tulpat, joita usein kehoitetaan vaihtaamaan vuosittain. Itse vaihdan näitä ajotuntien ja harkinnan mukaan.

• Anonyymi

Minulla ensimmäinen hihna oli käytössä 10 vuotta. Se oli ehkä hieman venynyt mutta muuten hyvässä kunnossa. Perämoottorissa on helppo itsekin tarkistaa hihnan kunto. Ainakin omassani tarvitsee poistaa vain yksi muovinen peitekansi ja hihna on täysin näkyvillä.

Bensan suhteen toimin niin että irroitan bensaletkun moottorista ja anna sen käydä kunnes bensa loppuu kaasarista. Ei ole ollut ongelmia keväällä. Tietysti pitää huolehtia jäähdytysveden saannista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      53
      3836
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      89
      2166
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      45
      1842
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      22
      1743
    5. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1496
    6. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      21
      1323
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      15
      1122
    8. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1108
    9. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      79
      1002
    10. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      103
      972
    Aihe