Asperger ja yrittäjyys

Anonyymi

Hei,

Minulle on mahdolisesti tulossa diagnoosi Aspergerin oirehtymästä (tiedän, se on nykyään autismin kirjon häiriö mutta minulle AS ei ole katoava nimi), ja olen pitkään halunnut opiskella toistakin ammattia. Mahdollisesti selvitän asiaa vielä ammatinvalintapsykologilla, vaikka olen jo puntaroinut pari vaihtoehtoa.

Älkää sitten ehdottako yliopisto- tai ammattikorkeakoulututkinnon opiskelua, sillä olen matemaattisesti surkimuksena liian tyhmä molempiin paikkoihin. Kieliä en jaksaisi ahkerasti opiskella johtuen laiskasta luonteestani, vaikka minun oli huomattu kiinnostuneeni englannin kielestä ollessani alakoululainen. No, tietokoneriippuvuus söi aikanaan kiinnostustani ja sillä taatusti olen onnistunut tyhmentämään itseäni. Omat vaihtoehtoni ovat kahvilayrittäjä tai sitten välinehuoltajaksi opiskelu, sillä jälkimmäisessä ammatissa vaaditaan tarkkuutta.

Olen käynyt ennestään ammattikoulua, josta valmistuin hyvin arvosanoin palvelualalle lukuun ottamatta yhtä tyydyttävää arvosanaa. Työelämässä olen ollut aika tarkka kassalla rahojen kanssa eikä minun takia tule sitä virhettä, että kassasta puuttuisi tietty summa rahaa tai olisin antanut väärän summan takaisin asiakkaalle. Kukaan ei ole huomannut saati edes kysynyt, että onko minussa jokin vialla. Olen itse se hiljaisin, joka keskittyy työntekoon ja muut puhuu työtä tehdessä omista asioistaan tai konserteista. Puhun, kun minulla on asiaa.

Palvelualaa opiskellessa minulle tuli aikoinaan mieleen yrittäjäksi ryhtyminen - ennemmin tai myöhemmin. Jos tämä kävisi toteen, niin tekisin todennäköisesti työtä yksin ja ottaen huomioon, että olisin ainoa työntekijä, niin todennäköisesti työaikakin olisi lyhyt. Tuotteiden tekeminen vaatisi tarkkaa ja hyvin aikaista suunnittelua ennen kahvilan avaamista, jos olisin siinä tilanteessa, että minusta tulee yrittäjä.

Vaihtoehtona olisi tietysti olla toinen työntekijä, mutta askarrutttaa, että minkälaisia sosiaalisia vuorovaikutuksen taitoja pomona oleminen vaatisi minulta. Kykenen kyllä keskustelemaan yhden ihmisen kanssa, olen oppinut itse silmiin katsomisen, jonkinlaisen sarkasmin ja ironian tajun, ilmeiden ja eleiden tunnistamisen. Ryhmiä en kykenisi koskaan ohjaamaan saati johtamaan, joten opettajan tai nuorisotyöntekijän kaltaiset ammatit saa unohtaa. Olen toki tutun myymälässä tuurannut, eikä minulla siellä ole tullut ongelmia vastaan ohjeistaessani harjoittelijoita eikä heidän kanssa keskusteleminen tuota vaikeuksia. Ottaen toki huomioon, että kyseessä on pelejä myyvä liike, niin lienee pelien harrastajissa hieman hiljaisempia ja ehkäpä meitä aspergermaisia tyyppejä olevan.

Olen tutustunut pop up-yrittäjyyteen, jossa kokeilisin ihan ensimmäisenä siipiäni nähdäkseni, että tulisiko koko hommasta mitään ja osaisinko edes ok leivonnaisia tehdä. Liike-idean kyllä olen saanut valmiiksi ja olen keksinyt, että miten voisin erottautua muista paikoista.

1

283

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tärkeintä olisi se, että et ainakaan keksi itsellesi rajoitteita koska niitä ei todellakaan ole. Asperger ei estä tekemästä kaikkia luettelemiasi töitä koska jokainen homma muotoutuu enemmän ja vähemmän tekijänsä mukaan, eli jos aloitat vaikka kahvilahomman niin sitten olet se hieman vähäpuheinen kahvilanpitäjä joka leipoo aivan huikeita korvapuusteja, noin esimerkiksi. Muuten, olen pyörittänyt vaimoni kanssa pientä kahvilaa ja se on ihan jees mutta työtä on todella paljon, jos aikoo tehdä itse tuotteet eikä kantaa niitä tukusta. Leipomisen oppii jokainen, jopa minä.
      Pomona olisit ehkä hieman töksähtävä mutta senkin voit opetella erikseen ja homma sujuu. Tässä työpaikassa on asperger-henkilö ja hänen päiväänsä seuraamalla olen oppinut paljon aiheesta.
      Tärkeää on myös se, että et innostu liikaa ja kuluta voimavarojasi sitä kautta. Sekin on näköjään mahdollista.
      Mutta rohkeasti etsimään ja kokeilemaan, maailma odottaa juuri sinun osallistumistasi.
      Oikein hyvää jatkoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe