Aiheen ehdottaminen AMK-työksi (taloushallinto)?

Anonyymi

Olen käymässä juurikin läpi näitä lopputyökeskusteluja, koska minulla olisi hyvä aihe AMK-lopputyöksi. Ainakin omasta mielestäni. Hyvä siinä mielessä, että sille olisi käytännössä tarvetta. Ja koskee taloushallintoa (kirjanpito, verotus).

Kyseessä olisi opas-tyyppinen juttu pienelle aloittavalle yritykselle. Ihan sellaista työtä/opasta/teosta en ole esim. netistä löytänyt, joka ajaisi asian. Itse en ainakaan siitä voisi/haluaisi mitään maksaa (itsekin saisin ko. asiat etsittyä, jos haluaisin käyttää siihen aikaa), mutta tsempparina ja keskustelukumppanina voisin toimia.

Itselleni ainakin on aina ollut mieluisinta tehdä (yliopistoissa) lopputöitä, joista on jotain oikeaa hyötyä. Vaikka mitään palkkioita ei saisikaan. Sen mitä olen noita amk-lopputöitä katsellut, niin mielessäni oleva aihealue sopisi "vaikeusasteen" puolesta mielestäni hyvin. Miten siis tulisi toimia? Onko opinahjoissa jokin taho, jolle aihetta voisi ehdottaa?

11

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onhan sinulla varsinainen meininki. Olet yliopistosta valmistunut silloin vuonna joskus . Ainakin postauksessasi annat niin ymmärtää. Useampi yliopiston lopputyökin tehtynä. Hmmm. Nyt päähäsi on napsahtanut mielestäsi oivallinen "käytännönläheinen" opinnäytetyön aihe ideatasolla liittyen verotukseen ja kirjanpitoon. Et itse halua tehdä ja nähdä vaivaa, mutta haluat että joku muu tekee. Tsempparina ja höpisijänä ja pään sekoittajana toimisit. Et edes tiedä miten otat yhteyttä AMK oppilaitoksiin vaikka yliopistot on käytynä. Voi äitee näitä tankero juttuja.

      • Anonyymi

        Mikäs sinua vaivaa? Mistä moinen purkaus?

        Minulla on useita korkeakoulututkintoja. Halusin mainita sen vain siksi, että tiedän, mitä opiskelu on. Mielestäni on mielekästä tehdä työtä, jolla on merkitystä. En ole koskaan pyytänyt korvausta omista opinnäytteistäni, vaikka tiesin ja tiedän, että niillä oli kontribuutiota vallitsevaan tieteelliseen tutkimukseen.

        Mikä on sinun syysi heittää tällaista kommenttia? Kateus?

        Voin hyvin tehdä mainitsemani työn itse.
        Tiedän vain, että monelle on kiva, että edes joku on edes jollain tasolla oikeasti kiinnostunut tekemästään työstä. Ja että on joku taho, jonka kanssa keskustella asiasta. Tsemppari. Kyseessähän on nimenomaan OPINNÄYTE.


      • Anonyymi

        Voi isee mikä sua vaivaaaaa? Taidat olla tyhmä?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs sinua vaivaa? Mistä moinen purkaus?

        Minulla on useita korkeakoulututkintoja. Halusin mainita sen vain siksi, että tiedän, mitä opiskelu on. Mielestäni on mielekästä tehdä työtä, jolla on merkitystä. En ole koskaan pyytänyt korvausta omista opinnäytteistäni, vaikka tiesin ja tiedän, että niillä oli kontribuutiota vallitsevaan tieteelliseen tutkimukseen.

        Mikä on sinun syysi heittää tällaista kommenttia? Kateus?

        Voin hyvin tehdä mainitsemani työn itse.
        Tiedän vain, että monelle on kiva, että edes joku on edes jollain tasolla oikeasti kiinnostunut tekemästään työstä. Ja että on joku taho, jonka kanssa keskustella asiasta. Tsemppari. Kyseessähän on nimenomaan OPINNÄYTE.

        Useita korkeakoulututkintoja, siis enemmän kuin kaksi! Olet tuhlannut yhteiskunnan maksamaa ja järjestämää koulutusta oikein olan takaa ja nyt sinulla ei ole varaa eikä haluakaan maksaa mitään sinun hyväksesi tehtävästä opinnäytteestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs sinua vaivaa? Mistä moinen purkaus?

        Minulla on useita korkeakoulututkintoja. Halusin mainita sen vain siksi, että tiedän, mitä opiskelu on. Mielestäni on mielekästä tehdä työtä, jolla on merkitystä. En ole koskaan pyytänyt korvausta omista opinnäytteistäni, vaikka tiesin ja tiedän, että niillä oli kontribuutiota vallitsevaan tieteelliseen tutkimukseen.

        Mikä on sinun syysi heittää tällaista kommenttia? Kateus?

        Voin hyvin tehdä mainitsemani työn itse.
        Tiedän vain, että monelle on kiva, että edes joku on edes jollain tasolla oikeasti kiinnostunut tekemästään työstä. Ja että on joku taho, jonka kanssa keskustella asiasta. Tsemppari. Kyseessähän on nimenomaan OPINNÄYTE.

        Opinnäytteilläsi oli kontribuutiota vallitsevaan tieteelliseen tutkimukseen. Hyvä! Montako väitöskirjaa olet tehnyt? Väitöskirjaa vähemmillä opinnäytteillä ei ole tieteellistä merkitystä.

        Aika harvalta syntyy yhtä useampi väitöskirja, mutta kyllä niitäkin on. En tiedä onko se tarpeellista kuitenkaan muuten kuin tekijän jonkun päähänpinttymän esiintuomiseksi tai itsetunnon pönkittämiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useita korkeakoulututkintoja, siis enemmän kuin kaksi! Olet tuhlannut yhteiskunnan maksamaa ja järjestämää koulutusta oikein olan takaa ja nyt sinulla ei ole varaa eikä haluakaan maksaa mitään sinun hyväksesi tehtävästä opinnäytteestä.

        Mistäs noin päättelet? Tuhlannut? Enpä usko. Useamman tutkinnon omaava on moniosaaja, jolla on näkemystä mahdollisesti toisiaan hyvin täydentävistä aloista.

        Opinnäyte on juuri sitä, mikä sen nimi on. Näyte siitä, että on oppinut ja että osaa tehdä aihealastaan tiettyjen kriteerien mukaisen työn. Se on monissa opinnoissa pakollinen ja siten hyödyllisin juurikin sen tekijälle. Ja usein vain tälle. Opinnäytteestä maksaminen on kyllä aika harvinaista. Silloin sen pitäisi suoraan liittyä esim. maksajan yritykseen tms. ja tuoda suoraa hyötyä teettäjälle. On eri asia huomata joku aihe tms., josta idean esittäjä JA MONI MUU voisi hyötyä tai olla kiinnostunut. Opinnäytteet esim. AMK-tasolla ovat harvoin kovinkaan korkealentoisia. Ne mihin itse olen törmännyt ovat tasoltaan tosi vaihtelevia ja parhaimmat mielestäni ihan ok selvityksiä jostain tietystä käytännön aiheesta koottuna yhteen paperiin, ja sellaisiahan niiden olisi juuri hyvä olla. Ei sen kummempia tai tieteellisempiä.


    • Anonyymi

      Oppilaitoksiin on erittäin helppo ottaa yhteyttä. Yhteystiedot löytyvät ihan netistä katsomalla, Minäkin ihan kouluja käymättömänä punaniskaisena työmiehenä löysin helposti netistä katsomalla. Oppilaitokset mainostavat jopa itsensä ja tarjoavat halukkaita oppilaitansa opinnäytetöihin. Valitset vain kotiasi lähimmän oppilaitoksen verkkosivut. Siitä se lähtee. Tässä yksi osoite. https://www.tuni.fi/fi/palvelut-ja-yhteistyo/loyda-osaaja

    • Anonyymi

      No onpa ihmeen negatiivisia vastauksia. Mielestäni alkuperäinen aloittaja oli ihan hyvällä asialla. Täällä kuitenkin puututtiin ihan toisarvoisiin asioihin. Ystäväni painiskeli tosi pitkän aikaa löytääkseen jonkin aiheen (AMK, ei kuitenkaan taloushallinto), josta tehty työ oikeasti kiinnostaisi häntä itseään ja myös muita. Itse en voinut olla apuna, koska en kyseisestä alasta tiedä tarpeeksi. Lopulta teki työn niin sanotusti pakkopullana/vasemmalla kädellä, koska työ nyt oli kuitenkin tehtävä. Sanoi kadehtivansa joitakin kurssikavereitaan, joilla oli ohjaajan lisäksi joku muukin taho, jonka kanssa saattoi keskustella työstä.

      Enpä oikein usko, ettei jotain linkkiä alkuperäinen kysyjäkään löytäisi, vaan varmaan tarkoitus oli keskustella asiasta. Että miten homma toimii. Niinkuin monesta muustakin asiasta tällä palstalla keskustellaan. Ottaa päähän siksi nämä lyttäävät kommentit täällä, kun tosiaan seurasin ystäväni kärvistelyä asian kanssa ja hän olisi ollut tosi onnessaan, jos joku olisi ehdottanut yhteistyötä opinnäytteen kanssa.

      • Anonyymi

        Ap kirjoittaa "Itse en ainakaan siitä [työstä] voisi/haluaisi mitään maksaa..."
        Tylysti sanottu, nostattaa kyllä karvat pystyyn!

        Vaikka asia sinänsä voisi olla hyvä, ap pilaa sen itse ilmoittamalla, että ei siis arvostaisi työtä yhtään. Missä se luvattu tsemppaus?

        Ap käynnistää negatiivisuuden ketjun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ap kirjoittaa "Itse en ainakaan siitä [työstä] voisi/haluaisi mitään maksaa..."
        Tylysti sanottu, nostattaa kyllä karvat pystyyn!

        Vaikka asia sinänsä voisi olla hyvä, ap pilaa sen itse ilmoittamalla, että ei siis arvostaisi työtä yhtään. Missä se luvattu tsemppaus?

        Ap käynnistää negatiivisuuden ketjun.

        Millälailla työstä maksaminen on ainoa arvostuksen muoto?
        Harvoin opinnäytteistä mitään maksetaan.
        Arvostusta voi antaa muutenkin kuin maksamalla.
        Lukijakin voi tulkita tuon monella tapaa. Myös niin, että ap haluaa ilmoittaa, ettei ole varsinaisesti toimeksiantaja eli että rahallista korvausta ei olisi tarkoitus antaa, mutta tsemppausta muutoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millälailla työstä maksaminen on ainoa arvostuksen muoto?
        Harvoin opinnäytteistä mitään maksetaan.
        Arvostusta voi antaa muutenkin kuin maksamalla.
        Lukijakin voi tulkita tuon monella tapaa. Myös niin, että ap haluaa ilmoittaa, ettei ole varsinaisesti toimeksiantaja eli että rahallista korvausta ei olisi tarkoitus antaa, mutta tsemppausta muutoin.

        Tietenkään työstä maksaminen ei ole ainoa arvostuksen muoto. Äärimmäisen harvoin AMK-opinnäytteet maksamisen arvoisia ovatkaan.

        Mutta sen ilmoittaminen heti aluksi, ettei ainakaan halua mitään maksaa, on tyrmäävää. Etenkin kun työstä halutaan nimenomaan hyötyä omalle yritykselle.

        Itse kirjoitin aikoinani hyvää paremman gradun, ei juolahtanut mielenkään, että siitä joku jotain maksaisi. Minun alallani ei graduista maksettu. Minä sain tutkintooni tarvittavat opinnot valmiiksi kuten kuuluu. Se oli gradun tarkoitus. Silti jos joku olisi tullut sanomaan, ettei ainakaan halua siitä mitään maksaa, se olisi kyllä ollut työni halveksimista. Varsinkin kun gradu ei ollut myytävänä. Näin minä tämän koen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe