Usko ja omatunto

Anonyymi

Eri­tyi­ses­ti vai­kei­na mur­ros­ten ai­koi­na on tar­peel­lis­ta luot­taa kir­joi­tet­tuun Ju­ma­lan sa­naan: ”Sik­si me voim­me en­tis­tä lu­jem­min luot­taa pro­fee­tal­li­seen sa­naan. Ja hy­vin teet­te te­kin, jos kiin­ni­tät­te kat­seen­ne sii­hen kuin pi­me­äs­sä lois­ta­vaan lamp­puun.” (2. Piet 1:19.)

Ar­jen epäi­lyk­sis­sä ja tais­te­luis­sa saam­me luot­ta­vai­ses­ti tur­vau­tua Her­ran sa­naan: ”älä pel­kää, minä olen si­nun kans­sa­si! älä ar­ka­na pä­lyi­le ym­pä­ril­le­si – – minä olen si­nun Ju­ma­la­si. Minä vah­vis­tan si­nua, minä au­tan si­nua, minä tuen si­nua va­kaal­la, lu­jal­la kä­del­lä­ni.” (Jes. 41:9–10.)

Vah­val­la pe­rus­tuk­sel­la

Elä­määm­me ja us­kon pe­rus­tuk­sia ko­e­tel­laan kil­voi­tuk­sen mat­kal­la eri­tyi­ses­ti elä­män ko­et­te­le­muk­sis­sa. Sil­loin saam­me muis­taa Ju­ma­lan sa­nan osoit­ta­man us­kom­me pe­rus­tuk­sen: ”Pe­rus­tus on jo las­ket­tu, ja se on Jee­sus Kris­tus. Muu­ta pe­rus­tus­ta ei voi­da las­kea.” (1. Kor. 3:11.)

Ih­mis­ten oman ju­ma­lan­sa va­raan ra­ken­ne­tut ra­ken­nel­mat sor­tu­vat myr­kyis­sä. Jot­ta pe­rus­tus kes­täi­si, on enem­män kuun­nel­ta­va Ju­ma­lan sa­naa kuin omia mie­li­pi­tei­tä. ”Tu­lee näet ai­ka, jol­loin ih­mi­set ei­vät sie­dä kuul­la ter­vet­tä op­pia, vaan haa­li­vat it­sel­leen ha­lun­sa mu­kai­sia opet­ta­jia kuul­lak­seen sitä mitä kul­loin­kin mie­li te­kee. He tuk­ki­vat kor­van­sa to­tuu­del­ta ja kään­ty­vät kuun­te­le­maan ta­ru­ja.” (2. Tim. 4:3–4.)

Us­ko ei syn­ny ru­koi­le­mal­la tai lu­ke­mal­la. ”Us­ko syn­tyy kuu­le­mi­ses­ta, mut­ta kuu­le­mi­sen syn­nyt­tää Kris­tuk­sen sana” (Room. 10:17). Ju­ma­lan val­ta­kun­nas­ta saar­na­tun evan­ke­liu­min kaut­ta Ju­ma­la lah­joit­taa us­kon us­ko­jan sy­dä­meen. ”Hän on mei­dät pe­las­ta­nut pi­mey­den val­las­ta ja siir­tä­nyt mei­dät rak­kaan poi­kan­sa val­ta­kun­taan, hä­nen, joka on mei­dän lu­nas­tuk­sem­me, syn­tiem­me an­teek­si­an­to” (Kol. 1:13–14).

Oma­tun­to val­voo ja va­roit­taa

Paa­va­lin mu­kaan oma­tun­to, Ju­ma­lan ää­ni ih­mi­ses­sä, on kai­kil­la ih­mi­sil­lä (Room. 2:14–16). Kris­ti­nop­pi opet­taa, kuin­ka oma­tun­to vaa­tii mei­tä te­ke­mään, min­kä tie­däm­me oi­ke­ak­si, ja kiel­tää mei­tä te­ke­mäs­tä sitä, min­kä tie­däm­me vää­räk­si.

Ju­ma­lan lap­sen oma­tun­to on si­dot­tu Ju­ma­lan sa­naan. Ju­ma­la on sa­nas­saan il­moit­ta­nut, mikä on oi­ke­aa ja mikä vää­rää. Paa­va­li to­te­aa pa­ran­nuk­sen ar­mon ko­et­tu­aan, et­tä hä­nen oma­tun­ton­sa ei ole si­dot­tu vain Ju­ma­lan sa­naan, vaan se on myös Py­hän Hen­gen va­lai­se­ma (Room. 9:1).

Nuor­ta Ti­mo­teus­ta Paa­va­li muis­tut­taa us­kon ja hy­vän oman­tun­non pi­tä­mi­ses­tä: ”Tä­män käs­kyn minä an­nan si­nun toi­mi­tet­ta­vak­se­si, poi­ka­ni Ti­mo­teus, ai­kai­sem­pien, si­nus­ta lau­sut­tu­jen en­nus­tus­ten mu­kai­ses­ti, et­tä nii­den no­jal­la tais­te­li­sit ja­lon tais­te­lun, säi­lyt­tä­en us­kon ja hy­vän oman­tun­non, jon­ka eräät ovat hyl­jän­neet ja us­kos­saan haak­si­rik­koon jou­tu­neet.” (1. Tim. 1:18–19.)

Ju­ma­lan lap­sel­la on halu val­voa ja kil­voi­tel­la niin, et­tä oma­tun­to säi­lyi­si haa­voit­ta. ”Sik­si teen kaik­ke­ni, et­tä mi­nul­la ai­na oli­si puh­das oma­tun­to Ju­ma­lan ja ih­mis­ten edes­sä” (Ap. t. 24:16). Oman­tun­non hoi­ta­mis­ta on koko us­ko­ne­lä­män hoi­to. Mat­ka­ys­tä­väl­lä on apu­na Ju­ma­lan sana, Her­ran pyhä eh­tool­li­nen, ru­kous, us­ko­vais­ten yh­teys ja rip­pi.

”As­tu­kaam­me sen täh­den roh­ke­as­ti ar­mon val­tais­tui­men eteen, jot­ta sai­sim­me ar­moa ja lau­peut­ta, löy­täi­sim­me avun sil­loin kun sitä tar­vit­sem­me” (Hepr. 4:1). Rak­kaa­at mat­ka­ys­tä­vät ja yh­teys Ju­ma­lan val­ta­kun­taan ovat mat­kan­te­ki­jäl­le kor­vaa­mat­to­mia asi­oi­ta. Ju­ma­lan val­ta­kun­ta on sel­lai­nen sai­ras­huo­ne, jos­sa ka­tu­vaa ar­mah­de­taan ja an­ne­taan kaik­ki syn­nit an­teek­si.

Kari Gus­tafs­son

7

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Erityisesti näinä vaikeina aikoina me lestantit olemme kuin Trump: tiedetään että ollaan kamalasti paljon väärässä, mutta ei me mitään myönnetä.

• Anonyymi

Miksi luottaisimme ikivanhaan kirjoitukseen kun uudemmistakin on mistä valita!

• Anonyymi

Matkanne ja ystävienne tiet vievät kuolemaan ja tuonelaan. Se on jokaisen määränpää maallisen jälkeen.

• Anonyymi

Minä ainakin pääsen taivaaseen, suoraan krematorion piipusta.
        The end.

• Anonyymi

Kunpa kaikilla olis oikea usko ja aito omatunto.

• Anonyymi

Mikä on oikea usko?

• Anonyymi

27 Onko siis syytä kerskailuun? Siltä on pohja pudonnut pois. Mikä laki on saanut tämän aikaan? Sekö, joka vaatii tekoja? Ei, vaan uskon laki.
      28 Katsomme siis, että ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja.
      29 Vai onko Jumala pelkästään juutalaisten Jumala? Eikö hän ole myös muiden kansojen Jumala? On toki.
      30 kun kerran Jumala on yksi ja ainoa. Hän tekee ympärileikatut vanhurskaiksi, jos he uskovat, ja ympärileikkaamattomat, kun he uskovat.
      31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      55
      5685
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      74
      2834
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      19
      2058
    4. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      40
      1905
    5. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      161
      1819
    6. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      18
      1781
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      5
      1538
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1161
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      82
      1145
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      66
      965
    Aihe