Kääpiöluppakorvakani ulos vai sisään?

Anonyymi

Hei!olen hankkimassa kania mutta äitini vaatii että sen pitää asua ladossa(pitäisikö latoon hankkia talveksi lämmitys)olen ihastunut kääpiöluppiksiin niin ajattelin että onko se hyvä ensi kani?kuinka hyvin se kestää kylmyyttä? Onko Mäntsälän alueella kasvattajia?onko kaksi kania pakollinen?ovatko kääpiöluppikset yleensä agressiivisia?

20

1543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos sinulla ei ole parhaita mahdollisia, asianmukaisia olosuhteita kanille tarjota, niin sitten sellaista EI HANKITA vain siksi, että sinäsinäsinä haluat.

      Lemmikin paikka ei ole missään tallissa värjöttelemässä. Kani on hyvin seurallinen lemmikki ja kääpiölupat vielä seurallisimmasta päästä. Paras paikka niille on siellä, missä muukin perhe on, joten jätä kotia vailla olevat kääpiölupat niille, joiden luona kaneilla on parhaimmat oltavat.

      • Anonyymi

        Oon hoitanut naapurin kania jo kaksi vuotta ja tiedän kaneista melko. paljon minulla on myös ollut koira mutta se kuoli vanhuuteen joten osaan ottaa vastuuta! äiti sanoo että saisin aidata kaneille noin 9,5metriä pihalta.(mun piha on sika iso)tarviiko ne enempää liikumis tilaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oon hoitanut naapurin kania jo kaksi vuotta ja tiedän kaneista melko. paljon minulla on myös ollut koira mutta se kuoli vanhuuteen joten osaan ottaa vastuuta! äiti sanoo että saisin aidata kaneille noin 9,5metriä pihalta.(mun piha on sika iso)tarviiko ne enempää liikumis tilaa?

        Miten lätinäsi liittyy millään tavalla kommenttiin, johon vastasit? Kanin pitämistä ulkorakennuksessa ei korjaa sen enempää koirasi kuin ulkoaitauskaan. Voi hohhoijaa. Taas näkee miten elukka on vain pakko saada riippumatta siitä, onko lajinmukaisia olosuhteita tarjota vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten lätinäsi liittyy millään tavalla kommenttiin, johon vastasit? Kanin pitämistä ulkorakennuksessa ei korjaa sen enempää koirasi kuin ulkoaitauskaan. Voi hohhoijaa. Taas näkee miten elukka on vain pakko saada riippumatta siitä, onko lajinmukaisia olosuhteita tarjota vai ei.

        No näköjään ei kelpaa mikään mulla on myös toinen vaihtoehto hankkisin kaksi kania isälle(missä kanit saisi olla sisällä ja pihalla)mutta käyn isän luona vain joka toinen viikonloppu mulla on kyllä kaksi sisko puolta ja yksi veli puoli (koko perhe on eläin rakas)mutta ei ne kanit ois mun vaan siskojen!


    • Anonyymi

      jos välttämättä haluat kanin latoon, ota kaksi tai kolme, ja sitten se LÄMMITIN, esin koirankopin lämitin, ja koirankoppi pesäksi.. Ja ota huomioon, etti ladossa riitä tavallinen tupahäkki vaan kaneilla töytyy olla ainakin 4 neliötä tilaa, pesäkoppi ja mahdollisuus kaivautua heiniin, ja se tietää semmoista paria jätesäkillistä heini yhteen läjään, jotta kaivautuminen olisi mahdollista. joten ehkä kannattaa luopua ajatuksesta

    • Anonyymi

      Blåsippans kasvattaa hermeliinejä mäntsälässä pieniä söpöjä veitikoita nekin.
      Ladossa pitäisi ehdottomasti olla lämmitys,suojaisa koppi,paljon heinää,kunnon valaistus jne. ajatteles itse jos olisit kani olisko kiva hytistä jossain pimeässä ladossa (ei sen puoleen et kertonut mimmoinen lato mutta..) ja toivoa että se tärkein ihminen muistaisi tuoda vettä ja ruokaa ehkä rapsutuksen antaisi?
      Ainiin mites muuten vesi? Sehän voi jäätyä ladossa vaikka kanit tarkeniskin
      Turhaa mustamaalailua mutta pointti on siinä että lato ei paras etenkään kun toiveena kääpiökanit lemmikiksi

      Esim. 2 hermeliinia ei ole juuri marsua isompia eikä työläämpiä niitten asumus menisi varmasti kivasti omaan huoneeseesi josta molemmat ilahtuisi kaneilla kiva lämmin turvallinen ympäristö ja sinulla 2 vekkulia otusta seurana.

      • Anonyymi

        (tää ei ehkä liity mitenkään tähän mutta)mulla ei ole omaa huonetta (kuka keksi olohuoneet joihin mahtuu sänky😠)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        (tää ei ehkä liity mitenkään tähän mutta)mulla ei ole omaa huonetta (kuka keksi olohuoneet joihin mahtuu sänky😠)

        Siinähän sinä kätevästi osoititkin epäilykset oikeiksi.

        Jos sinulla ei ole kanille/kaneille paikkaa sisällä, niin kaninko vika se on? Homma EI mene niin, että kun ei ole tarjota parasta, niin sitten alitetaan rima, jotta sinä pääset toteuttamaan itsekästä himoasi omasta kanista. Lemmikeille on oltava parhaat mahdolliset edellytykset ja jollei ole, NIIN NIITÄ EI SITTEN HANKITA. Odotat siihen asti, että tilaa löytyy sisällä, piste. Kania sinulla ei ole mitään oikeutta pistää maksamaan siitä, ettei sille ole tilaa sisällä. Luulisi tämän olevan sanomattakin selvää mutta näemmä vain sinä ja sinun himosi merkkaavat, ei kanin hyvinvointi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinähän sinä kätevästi osoititkin epäilykset oikeiksi.

        Jos sinulla ei ole kanille/kaneille paikkaa sisällä, niin kaninko vika se on? Homma EI mene niin, että kun ei ole tarjota parasta, niin sitten alitetaan rima, jotta sinä pääset toteuttamaan itsekästä himoasi omasta kanista. Lemmikeille on oltava parhaat mahdolliset edellytykset ja jollei ole, NIIN NIITÄ EI SITTEN HANKITA. Odotat siihen asti, että tilaa löytyy sisällä, piste. Kania sinulla ei ole mitään oikeutta pistää maksamaan siitä, ettei sille ole tilaa sisällä. Luulisi tämän olevan sanomattakin selvää mutta näemmä vain sinä ja sinun himosi merkkaavat, ei kanin hyvinvointi.

        et tainnut lukea aloitustani kunnolla! en nimenomaan sanonut että kaneille ei ole tilaa sisällä!(vaikka kommenttejen perusteella sanoin!)siis tuntuu että kommentoijat luulee että olen joku seitsemän vuotias kakara joka haluaa kanin vain sen takia että että se on söpö!no tässä teille totuus!:olen 14 vuotias joka on perehtynyt kaneihin kunnollla joka osaa ottaa vastuuta jolla on säästössä 900€ kania varten!


    • Anonyymi

      Muutes kerron vähän siitä ladosta niin ymmärrätte:siellä asui ennen hevosia mutta boxit on purettu kanit saisivat KOKO ladon sit parin kilsan pääs mun kaveril on talli mist se lupas mulle heinää ja olen perehtynyt kaneihin kunnolla ja tiedän etteivät ne ole mitään häkkieläimiä

      • Anonyymi

        Eivät ne ole myöskään latoeläimiä, vaan erittäin seurallisiksi jalostettuja lemmikkieläimiä, joiden paikka on ihmisten keskellä sisätiloissa. 😡


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät ne ole myöskään latoeläimiä, vaan erittäin seurallisiksi jalostettuja lemmikkieläimiä, joiden paikka on ihmisten keskellä sisätiloissa. 😡

        Jos en vielä kertonut niin asun siis vanhalla maatilalla ja muutan tänävuonna ulkokammariin minne kanit sitten muuttaisivat lato oli vain väliaikais ratkaisu sellasen abaut kuukauden ajaksi sitten ne muuttaisivat kanssani kammariin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos en vielä kertonut niin asun siis vanhalla maatilalla ja muutan tänävuonna ulkokammariin minne kanit sitten muuttaisivat lato oli vain väliaikais ratkaisu sellasen abaut kuukauden ajaksi sitten ne muuttaisivat kanssani kammariin

        Itselläni on kaksi kääpiöluppaa, jotka asuvat vanhassa leikkimökissä josta luukut ulkoaitaukseen. Kysyimme eri kasvattajilta ennen kanien hankkimista voiko kääpiökanit asua ulkona vuoden ympäri. He sanoivat, että voivat kunhan asumus on kuiva ja vedoten. Kanit kasvattavat talveksi paksun turkin, jolla tarkenevat kylmälläkin säällä. Meidän kanit asuvat kovimmilla pakkasilla autotallissa, mutta muuten leikkimökissä ja ovat hyvin onnellisia ja terveitä kohta nelivuotiaita karvapalloja. Ei siis voi sanoa, että kanit ovat pelkästään sisälemmikkejä. Mutta kannattaa ottaa kaksi kania että pitävät toisilleen seuraa:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni on kaksi kääpiöluppaa, jotka asuvat vanhassa leikkimökissä josta luukut ulkoaitaukseen. Kysyimme eri kasvattajilta ennen kanien hankkimista voiko kääpiökanit asua ulkona vuoden ympäri. He sanoivat, että voivat kunhan asumus on kuiva ja vedoten. Kanit kasvattavat talveksi paksun turkin, jolla tarkenevat kylmälläkin säällä. Meidän kanit asuvat kovimmilla pakkasilla autotallissa, mutta muuten leikkimökissä ja ovat hyvin onnellisia ja terveitä kohta nelivuotiaita karvapalloja. Ei siis voi sanoa, että kanit ovat pelkästään sisälemmikkejä. Mutta kannattaa ottaa kaksi kania että pitävät toisilleen seuraa:)

        Arvaapa miksi kasvattajat ovat kätevästi sitä mieltä, että kanit passaavat hyvin ulkorakennuksessa pidettäviksi? Siinä on niin sanotusti pukki kaalimaan vartijana ja sinä raukka luulet asian sitten olevan niin.

        Eettiseltä pohjalta ajateltuna kanin paras paikka on ehdottomasti ihmisten parissa. Kääpiölupat ovat vielä sieltä seurallisimmasta päästä, ja me ihmisethän ne sellaisiksi on jalostettu juuri siksi, että niistä saa kivan koiramaisen seurallisen lemmikin omaan huusholliin, ei ulkorakennukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvaapa miksi kasvattajat ovat kätevästi sitä mieltä, että kanit passaavat hyvin ulkorakennuksessa pidettäviksi? Siinä on niin sanotusti pukki kaalimaan vartijana ja sinä raukka luulet asian sitten olevan niin.

        Eettiseltä pohjalta ajateltuna kanin paras paikka on ehdottomasti ihmisten parissa. Kääpiölupat ovat vielä sieltä seurallisimmasta päästä, ja me ihmisethän ne sellaisiksi on jalostettu juuri siksi, että niistä saa kivan koiramaisen seurallisen lemmikin omaan huusholliin, ei ulkorakennukseen.

        Olen kanien seurana hyvin paljon, joten ne eivät ole yksinäisiä. Itse asiassa ne ovat niin kesyjä, että niitä voi pitää ulkona aitauksesta vapaana ilman valjaita, koska ne eivät karkaa ja pysyttelevät lähellä. Tietysti valvotusti petojen varalta, jota ei kyllä kovin moni pystyisi tekemään. Kesällä kanimme saavat pomppia vapaana useita tunteja ja syödä ruohoa minkä jaksavat niille luonnollisissa olosuhteissa. Väitän että ne ovat montaa muuta sisällä pienessä häkissä kyhjöttäviä kania onnellisimpia. Ja minä kyllä luotan ennemmin kokeneiden kasvattajien mielipiteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kanien seurana hyvin paljon, joten ne eivät ole yksinäisiä. Itse asiassa ne ovat niin kesyjä, että niitä voi pitää ulkona aitauksesta vapaana ilman valjaita, koska ne eivät karkaa ja pysyttelevät lähellä. Tietysti valvotusti petojen varalta, jota ei kyllä kovin moni pystyisi tekemään. Kesällä kanimme saavat pomppia vapaana useita tunteja ja syödä ruohoa minkä jaksavat niille luonnollisissa olosuhteissa. Väitän että ne ovat montaa muuta sisällä pienessä häkissä kyhjöttäviä kania onnellisimpia. Ja minä kyllä luotan ennemmin kokeneiden kasvattajien mielipiteeseen.

        Yksinäisyys ja seuran kaipuu eivät ole sama asia. Sinun on aivan turha yrittää väittää, että kanit eivät kaipaisi vielä enemmän ihmisseuraa, sillä moinen idiotismi ei mene läpi.

        Toinen sinusta paljon kertova idiotismi on tuo sokeasti tiettyjen kasvattajien sanomiseen luottaminen. Arvaapa nyt vain huviksesi, miksi jotkut kasvattajat ovat kätevästi sitä mieltä? Katsotaan, nouseeko hissi ylös vai inisetkö vain turhanpäiväisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksinäisyys ja seuran kaipuu eivät ole sama asia. Sinun on aivan turha yrittää väittää, että kanit eivät kaipaisi vielä enemmän ihmisseuraa, sillä moinen idiotismi ei mene läpi.

        Toinen sinusta paljon kertova idiotismi on tuo sokeasti tiettyjen kasvattajien sanomiseen luottaminen. Arvaapa nyt vain huviksesi, miksi jotkut kasvattajat ovat kätevästi sitä mieltä? Katsotaan, nouseeko hissi ylös vai inisetkö vain turhanpäiväisiä.

        Kiitos mielipiteestäsi. Itse perustan väitteet pitkän eläinkokemuksen pohjalle, joten voin olla lähes varma, että tunnistan kanini erittäin hyvinvoiviksi. Haluaisin tietää, että mikä sinun suhde on kaneihin ja mihin perustat argumenttisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos mielipiteestäsi. Itse perustan väitteet pitkän eläinkokemuksen pohjalle, joten voin olla lähes varma, että tunnistan kanini erittäin hyvinvoiviksi. Haluaisin tietää, että mikä sinun suhde on kaneihin ja mihin perustat argumenttisi.

        No ei, sinä et voi olla mitään mieltä siitä, olisivatko kanisi mieluusti enemmänkin tekemisissä kanssasi. Mielipiteesi siitä on tässä kohtaa täysin irrelevantti, ja syy tähän pitäisi vähän tyhmemmällekin olla selvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei, sinä et voi olla mitään mieltä siitä, olisivatko kanisi mieluusti enemmänkin tekemisissä kanssasi. Mielipiteesi siitä on tässä kohtaa täysin irrelevantti, ja syy tähän pitäisi vähän tyhmemmällekin olla selvä.

        Ja sinunko mielestä on täysin selvää, että sisäkanit, jotka kököttävät jossain huoneen perällä saavat automaattisesti enemmän huomiota, kun kanit jotka asuvat ulkorakennuksessa? Et vastannut tuohon edelliseen kysymykseen, joten sinulla itselläsi ei taida olla edes kaneja. Joten voisit lopettaa sellaisten ihmisten haukkumiset, jotka tietävät enemmän kaneista. Jos väitteesi perustuvat dialogin toisen osapuolen haukkumiseen, ne eivät taida olla kovin päteviä.


    • Anonyymi

      Noniin koska tästä koitui kiihkoa päätän nyt:unohdetaan tämä keskustelu hankin toisen hamsterin(elämäni aikana on ollut yksi ennenki)en vilkaisekkaan kaneja ja sillä sipuli!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe