Hermostunut olo, ja vain pahenee!

Luulin, että johtuisi tyroksiinista, muttei vähentäminen auta mitään. Veriarvot viimeksi ihan normaalit, tsh vähän päälle 1, t4v jotain 16 tai 17. Nyt viikon ollut kolmanneksen normaalia pienempi tyroksiiniannos, mutta olo entistä kauheampi.
Siis ihan hirveä olo, kuin kofeiiniyliannos, ja normaalista aamu- tai iltapäiväkahvista ihan ylikierroksilla käyn.
Kai viikossa pitäisi joku vaikutus olla parempaan, jos tyroksiinista kyse?
Vai onko tämä vajaatoimintaa??
2221
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

Olen sairastanut vajaatoimintaa yli 20 vuotta ja olot on sekä hyviä, että huonoja. Pitkäaikaisen kokemukseni pohjalta minulle Tsh arvo parhaimmillaan 0,1 luokkaa. Silloinkin toki on päiviä jolloin olo heittelee, mutta noin yleensä tuo juuri mitattavissa oleva arvo toimii parhaimmin.

T4v on siinä 17-18, sekin sopii minulle ainakin. Nyt parikuukautta sitten olo ei oikein meinannut korjaantua ja verenpainekin nousi taas vaihteeksi hieman yli suositusten. Aikaisemminkin paine oli yläkantissa, mutta liikunta ja ruokavalio korjasi sen silloin. Nyt liikunta eikä ruoka enään auttaneet, joten kokeiden kautta lääkäriin. Verikokeet oli ok. Tsh oli sen 0,1 johon lääkäri takertui. Antoi verenpainelääkkeen kokeeksi ja käski huolehtia tuon Tsh:n nostosta. Vähensin siis ns lasten pillerin verran annosta.

Nyt kävin uudestaan kokeissa. Verenpaine on lääkkeellä nippanappa suosituissa rajoissa, hiukan oli paineiden huippuja lääke taittanut. Se ei lääkäriä kiinostanut, ainoastaan Tsh kiinosti kun oli noussut arvoon 1,6 se on nyt kuulemma hyvä, siis lääkärin mielestä. Vaan minunpa mielestä ei ja aloin ottamaan sitä aikaisempaa annostani. Olo on alkanut parantumaan jo huomattavasti.

Tarkoitan siis kirjoituksellani sitä, että minulle ja monelle muullekin se nollan pinnassa oleva arvo on sopivin. Yksilöitähän me toki kaikki olemme, toisille sopii, toisille ei. Endokrinologi sanoi minulle vuonna 1999, potilas tuntemuksineen on tärkeämpi kuin mitkään toleranssit, nollapinta on hyvä jos liikatoiminnalle ei mennä. (sydänoireet ym)
Terveyskeskuslääkäri näkee usein vain sen taulukkoarvon, potilas ei tuntemuksineen niinkään kiinosta.

Niin ja vielä, minulla annostusten muutos alkaa tuntua olossa noin viikon jälkeen muutoksesta. Varsinkin taudin alkuaikana se oli sellaista säätämistä, ettei aina meinannut pää kestää mukana. Viimeiset kymmenen vuotta jo mennyt suht ok, paitsi nyt tuo verenpaine, mutta sehän onkin jo eri asiaa. 👍

Äänestä

Nyt on olo parempi. Pystyy kahviakin taas juomaan.
Miten nopeasti tsh nousee/laskee? Tietääkö kukaan?

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Anonyymi kirjoitti:

Luulin, että johtuisi tyroksiinista, muttei vähentäminen auta mitään. Veriarvot viimeksi ihan normaalit, tsh vähän päälle 1, t4v jotain 16 tai 17. Nyt viikon ollut kolmanneksen normaalia pienempi tyroksiiniannos, mutta olo entistä kauheampi.
Siis ihan hirveä olo, kuin kofeiiniyliannos, ja normaalista aamu- tai iltapäiväkahvista ihan ylikierroksilla käyn.
Kai viikossa pitäisi joku vaikutus olla parempaan, jos tyroksiinista kyse?
Vai onko tämä vajaatoimintaa??

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu