..kaikilla kansalaisilla?
Olen työelämässä joutunut opettelemaan tietokoneen käytön joskus 80-luvulla. Ohjeet silloin olivat selvät ilman moni mutkaisuuksia, tosin hyvin ymmärrettävällä tasolla. Siinä se oppiminen tapahtui työn ohessa. Ehkä silloin ei ollut tämän päivän käytön monimutkaisuutta.
Ohjasin työn ohella vapaa ehtoisia kursseja, ikähaitari oli eläkkeellä ad yli 80v.
Hyvin oppivat tarpeellisia perusasioita sekä tekstin kirjoitusta, pankki-,terveys- ym jokapäiväisiin toimintoihin liittyviä juttuja. Rahaakin sai seteleinä pankin tiskiltä!
Mutta, mutta, mitä ovat tämän päivän vaateet? Vaikka puhelimet, terveys-,pankki-, ym.kaikki mahdollinen pitäisi osata hoitaa etäyhteyksillä, maksut,-,päivittäiset tarpeet, ostaa jopa ateria-ja kauppapalvelut kotiin tuontuina palveluina. Pätee usein: sitä saa mitä tilaa, ei ole oma valinta mahdollisuutta.
Kyllä sitä mummolla ja papalla noin 100kilsan päässä on miettimistä, Miten ja millä pelillä lääkäri-, apteekki-, raha-asiat, ym saisi hoidettua yhdellä taxi-matka käynnillä Miten onnistuu vähäisellä tietsikan osaamisella ja miten voi selviytyä kun joka paikassa tahtoo maksuna käydä pankkikortti, jota ei kaikki osaa täydellisesti käyttää. Mutta y.o. asiat on hoidettava.
Tämä juttu on tuttua monelle ikä-haitarin loppupäässä seikkaileville Maijoille ja Mikoille, sanos miltä näyttää tulevaisuus? Kaikki maksaa, valuuttaa on oltava apua pyytäessä. Rahalla ei aina saa asianmukaista kohtelua-palvelua!
Miten 100% asiointi onnistuu,...
18
<50
Vastaukset
Eiköhän se edelleenkin mene kuten ennenkin.
Menee pihalta ihan kotiin.
Tieto-koneen ääressä kysyy itseltään:
Mikä pännii?
Tässä ei siis ole kyse kynästä.
Jos pää toimii, vastaus kyllä löytyy tietokoneestakin.
Miten ja missä.
Jos pää ei toimi, on mentävä johonkin laitokseen.
Pyydettävä jopa painon-mukaista rulla-tuolia avukseen kauppa-reissuille.
-
Kohtelusta en osaa sanoa, mutta ainakin palvelua saa rahalla.
Pankki-tilin mukaista ja tasoista palvelua.
H.- Anonyymi
Nuoriso ei osaa käyttää sähköpostia tehdä websivua niille tekstiviesti ja feisbook saa riittää eivät raukat osaa kunnolla lukea käsiala on kauheaa keppikirjaimia ja suomen kieltä eivät osaa eikä tietenkään teoreettisesti tiedä mitään jolloin eivät pysty edes opiskelemaan kieliopillisesti vaativia vieraita kieliä kuten saksaa kun eivät tiefä mikä on appositio
Ongelma on se että näppärä maksuväline seteli poistuu eli ei voi tietää kelpaako palvelupaikassa bussissa tms käteinen vai pitääkö latailla jossain nurkissa appeja
Huomasin että Lidlinkin kassan jono hidastui kun tuli jokin kanta-asiakasappi
S-osuuskaupassa saa kaiken yhdellä vedolla kortilla
Omituinen sana lidlinkin - Anonyymi
Ei puolellakaan iäkkäistä asiointi onnistu ilman avustajaa, joka yleensä on läheinen.
Iäkkäissä on kymmeniätuhansia ilman digitaitoja ja -laitteita.- Anonyymi
No, ihmekö tuo on, eihän siihen ole satsattu sentin senttiä heidän koulutukseen!
Itse en ole ainakaan saanut minkään valtakunnan opetusta tietokoneiden tai äly-kännyjen käyttöön.
Kaikki tieto ja taito on ollut itse opeteltava tai hankittava, ja vieläpä sen verran hyväksi että on saanut neuvoa tietotekniikka insinöörejä. :) He kun elvistelevät samoilla laitteilla kun Alexander Stubb.
Lapsenlapsille yn muuille olen asentanut verkot ja käyttöjärjestelmät, mut onhan sitä oppinut näiden lelujen metkut kun on kiinnostusta ollut.
24.s vuosi jo menossa Linux käyttöjärjestelmällä, ja oma käyttöjärjestelmä yli 10v ollut käytössä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, ihmekö tuo on, eihän siihen ole satsattu sentin senttiä heidän koulutukseen!
Itse en ole ainakaan saanut minkään valtakunnan opetusta tietokoneiden tai äly-kännyjen käyttöön.
Kaikki tieto ja taito on ollut itse opeteltava tai hankittava, ja vieläpä sen verran hyväksi että on saanut neuvoa tietotekniikka insinöörejä. :) He kun elvistelevät samoilla laitteilla kun Alexander Stubb.
Lapsenlapsille yn muuille olen asentanut verkot ja käyttöjärjestelmät, mut onhan sitä oppinut näiden lelujen metkut kun on kiinnostusta ollut.
24.s vuosi jo menossa Linux käyttöjärjestelmällä, ja oma käyttöjärjestelmä yli 10v ollut käytössä.Niin minähän olen vielä nuori mies kuten naapurin muija meinas :)
Sillti syntymästäni on jo vierähtänyt aivan pian yli 631000 tuntia.
Et sellainen nörtti vaari olen.
Viimeisinä työvuosina tuli meillekin tietokoneet ja paljon meni kaikilta työaikaa, kun istuttiin ATK-luokassa opiskelemassa.
Kyllähän sen oman alueensa äkkiä oppi.
Kun jäin eläkkeelle, olin ilman tietokonetta muutaman vuoden. Huomasin taantuneeni ja tulleeni aremmaksi.
Ensimmäinen toiminto, jonka opin, oli laskujen maksu. Sen opetti miniäni.
Minulla on se hyvä puoli, että aina tarvittaessa voin turvautua nuoriin sukulaisiini.
Auttavat mielellään ja ovat osaavia uuden tekniikan kanssa.
Viime viikolla, kun yhdessä kaupassa yritin maksaa kortilla. Ei vaan hyväksynyt kaksi kertaa yritin. Olin juuri maksanut sillä ruokakaupassa.
Onneksi oli sen verran käteistä, että sain maksettua sillä.
Niin sitten päätin, että pidänkin tästälähin aina vähän käteistä pussista.- Anonyymi
Niin monet nuoremmatkin pitää käteistä jos on varaa olla ylimääräistä mukana, koska tietävät, että aina ei vain tietokoneet sun muut toimi. Se tässä huolestuttaa kun uudempi sukupolvi on liian luottavainen kännyköihinsä ja kortilla ostamiseen, että sitten ei tiedetä mitä tehdä kun jokin ei toimikaan. Sekä mahdollisesti käytetään rahaa helposti yli varojen, jos lapsi/teini oppii rahan olevan tavallaan näkymätöntä.
- Anonyymi
Aina pidä käteistä mukana, olen niin monta kertaa seisonut kassan jonossa,
kun ei yhteydet pelaa eikä voi maksaa kuin rahalla. - Anonyymi
Kengän onttoon korkoon voi myös panna rahaa. Ei siis leikkirahaa euroja. Dollareita
Vihje saatu P. Lipponen eiPaavo
Osoite, Saparomäki Mitenhän maailmalle kävisi, jos internet rusahtaisi kokonaan.
Kaikki kun on sen varassa nykyään.
Meidän ikäpolvi kuitenkin osaa vielä käyttää kynää ja paperia, mutta miten nuoremmat, kun eivät osaa sitäkään.
Joskus lääkärikäynnillä valitelleet, etteivät pääse näkemään potilaskertomustani, kun serveri ei toimi, eivätkä pystyneet uusimaan reseptejä ja sellaista.
Apteekissa samaten joskus sanottu, että valitettavasti ei serveri toimi, eikä pystytä nyt antamaan lääkkeitä ulos.
Pankin (ainakin Nordean) reistailee aina silloin tällöin. Joskus ollut puoli vuorokauttakin toimimaton. Ihmiset kortteineen kaupoissa, ravintoloissa, tyhjän tankin kanssa huoltiksella ... ilman käteistä.
Itse olen ollut käteisen käyttäjä viime helmikuuhun asti. Nythän en ole sitäkään tarvinnut, kun en ole kaupoilla käynyt. Tuskin ne kassatkaan mielellään nyt viruskäteistä käsittelisi, en tosin minäkään. Nehän siirtäisi rahoista viruksen seuraavan asiakkaan ostoksiin, elleivät joka asiakkaan välillä desifioi kätensä. Vieläköhän osaisin edes rahalla maksaa sen jälkeen, kun tämä koronakurimus joskus menee ohi. Menee nähtäväksi ...Joku aika sitten tuli sellainen kuvitteellinen sarja, jossa välillä kerrottiin faktoja. Muistaakseni ruotsalainen.
Kaksi porukkaa vietiin eri paikkoihin, ne eivät tienneet mistä on kyse. Sitten sammutettiin sähköt.
Sähköjä ei ollut koko kylässä. Se koe kesti ehkä viikon verran. Oli siellä välillä pinnakin kireellä.
Kyllä oli mielenkiintoista katsella, kuinka kekseliäs ihminen on, kun tarve vaatii.
Aurinkomyrsky oli tuhonnut sähkölinjat. Kukaan ei tiennyt, milloin sähkö taas toimii.Eliaana kirjoitti:
Joku aika sitten tuli sellainen kuvitteellinen sarja, jossa välillä kerrottiin faktoja. Muistaakseni ruotsalainen.
Kaksi porukkaa vietiin eri paikkoihin, ne eivät tienneet mistä on kyse. Sitten sammutettiin sähköt.
Sähköjä ei ollut koko kylässä. Se koe kesti ehkä viikon verran. Oli siellä välillä pinnakin kireellä.
Kyllä oli mielenkiintoista katsella, kuinka kekseliäs ihminen on, kun tarve vaatii.
Aurinkomyrsky oli tuhonnut sähkölinjat. Kukaan ei tiennyt, milloin sähkö taas toimii.Joo, katsoin sen.
Siinä mielessä huonosti tehty, että siinä esim. eivät muka koko aikana tienneet mitä on tapahtunut ja kuinka laaja se sähkökatkos on, mutta sitten jossakin loppuosassa heillä kuitenkin kuin ihmeen kaupalla olikin radio, josta pystyivät kuntelemaan uutisia ulkopuolelta. Miksi vasta sitten muka hoksasivat sen radion olemassa olon.- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Joo, katsoin sen.
Siinä mielessä huonosti tehty, että siinä esim. eivät muka koko aikana tienneet mitä on tapahtunut ja kuinka laaja se sähkökatkos on, mutta sitten jossakin loppuosassa heillä kuitenkin kuin ihmeen kaupalla olikin radio, josta pystyivät kuntelemaan uutisia ulkopuolelta. Miksi vasta sitten muka hoksasivat sen radion olemassa olon.Ollut batterit radiossa, muuten mykkänä.
Ihan oikeessa elämässä batteri-radio on tärkeä taloudessa, fikkari ja tulitikut sekä kynttilät, niin sapuskaa ym ainakin viikoksi mieuummin kahdeksi vettä kans . Anonyymi kirjoitti:
Ollut batterit radiossa, muuten mykkänä.
Ihan oikeessa elämässä batteri-radio on tärkeä taloudessa, fikkari ja tulitikut sekä kynttilät, niin sapuskaa ym ainakin viikoksi mieuummin kahdeksi vettä kans .Oli batterit, joo.
Mutta olisiko radioasemat olleet mykkinä, kun eikö niillä kuitenkin ole omat aggregaatit.
Toista siinä ihmettelin, kun aluksi heillä oli polkupyörät, joilla ajelivat käymään kaupassakin. Mutta sitten nekin sähköjen mentyä hävisivät jotenkin. Lehmiä näkyi laitumilla myös, joka oli merkkinä siitä, että pitää siellä jossain talossa olla maitoakin ja vettä myös, ettei tarvitse sen puron vettä juoda.
Ja koska kylällä oli kauppa, joka sähköjen mentyä meni kiinni, niin kai siellä lähistöllä jossain oli se kauppiaskin ja muuta asutusta. Silti nämä kahden talon asukkaat vain siellä hortoilivat keskenään.
Sitten viimeisessä osassa läksivät kävellen metsiä pitkin etsimään tietä sivilisaatioon vaikka heidät oli autolla niihin taloihin viety ja yksihän niistä läksi sieltä kesken kaiken kävelemään bussillekin. Niin miksi nämä taivalsivat sieltä pois pitkin metsiä kävellen.- Anonyymi
Joskus olen miettinyt samaa, mitä tapahtuu kun koko digimaailma romahtaa
tai osakin siitä haitaten koko maailmaa.
Mitä vain voi sattua.
Terroristit voivat posauttaa ilmaan jonkun ratkaisevan tärkeän strategisen kohteen
ja Venäjä vieressämme voi lamauttaa koko Suomen hetkessä.
- Anonyymi
Rahalla saa ja hevosella pääsee .
- Anonyymi
Kortilla saa ja kännykällä voi tankata auton 😁.
Ei se asiointi onnistu sata prosenttisesti vaikka olisi kuinka tietoja ja taitoja.
Tunnen yksin mökeissään syvänmailla eleleviä iäkkäitä ihmisiä,
jos heillä ei ole internettejä sun muita värkkejä, heillä on
oma vuosien varrella tullut tuttava -, ystävä - ja sukulaispiiri, joiden avulla asiat hoidetaan. Apua tarjotaan ja apua pyydetään, naapuri hoitaa kylillä omia asioitaan hoitaessaan myös toisen naapurin asioita.
Usein ikäihmiset haluavat vanhasta tottumuksesta, että rahaa pitää olla kukkarossa, vaikkei sitä moneen tarvitsisisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.703821Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j883189Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1012448Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.151669Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m701438- 971311
Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä501256- 551073
Huippu, kaupunki ostaa hotellin
Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä561040Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11031