Tavarapaljous

Mitä kauemmin on samassa huushollissa asunut, sitä enemmän kertyy tavaraa, jolla ei oikeastaan ole mitään käyttöä, mutta täyttää kaikki kaapit ja nurkat.
Luin juuri artikkelin, jossa kuolinpesien tavaroiden ammattisiivooja kertoili työnsä luonteesta. Kuva kaaosmaisesta asunnosta.
Minun asunnossani mahtuu sentään kulkemaan, vaikka tavaraa on kertynytkin. Vielä menevät komeroiden ovet kiinni!
Pystyttekö hävittämään itsellenne rakkaat muistot, jotka eivät jälkipolvia kiinnosta?

15

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kevyesti ja helpottuneena pystyn. Hyvin valikoiva olen muistoissa,, jotka liittyisivät tavaraan.

      • Anonyymi

        Jo pari vuosikymmentä sitten sanoin lasteni perheille, etten tarvitse mitään lahjatavaroita.
        Sillä niistähän komerot helposti ovat täyttyneet.
        Mutta muitakin on kertynyt Melinan kotiin, vanhoja vaatteita en pysty heittämään pois tarpeeksi paljoa.
        Kun mieheni vielä eli, hän vei usein vanhoja talvitakkeja ja päähineitä sekä muutakin ehjää ja puhdasta pelastusarmeijan tai punaisen ristin tiskeille autokuorman kerrallaan.
        Liikaa on vieläkin kaikkea.


    • Minäkin olen tuossa hankkeessa vielä "vaiheessa". Olen aina ollut vanhan tavaran perään ja lisäksi kierrättäjä, vapaaehtoistyössäkin sillä saralla.
      Kun suuntautuneisuuteni on laajasti tiedossa minulle on kertynyt paitsi omaa tavaraa myös muiden hylkäämää, jotkut säilytykseen, jotkut edelleen kierrätettäväksi.
      Kodissani on kokonainen huone pyhitettynä tälle "harrastukselle", mutta hidastahan kaikki sorteeraaminen on.
      Myös minä olen huomannut että on syntynyt ihan uusi ammattikunta tähän tarkoitukseen. Firma voi hoitaa tuon toimen, kuten kuolinsiivouksenkin. Sen varaan joudun ehkä itse laskemaan ja olen siitä omiani varoittanutkin.
      Teimme aikanaan kuolinsiivouksen appeni jäljiltä ja kyllä siinä ruutia paloi.
      Taitaa vieläkin osa kuolinpesän jäämistöstä olla loppusijoituspaikkaa vailla. Talo on vielä jäljellä ja sukuun kuuluva asuttaa sitä.
      Suurin ongelma minulle ovat tietysti kirjat. Niitä on hyllymetreittäin, joka huoneessa, kaapeistakin niitä löytyy. Suurin osa niistä on minulle niin rakkaita,
      etten tahtoisi niistä luopua ja tuntuu myös kipeältä tietää, että ne tuskin kiinnostavat jälkeenjääviä samalla tavalla.
      Luopumista täytyy yrittää opetella...

    • Anonyymi

      Aineettomat lahjat on meilläkin ollut kauan periaatteena, vain kukkia olen aina mielelläni vastaanottanut. Olemme pyöreinä merkkipäivinä olleet matkoilla, joten kaikenkirjavia lahjaesineitä ei ole juurikaan kertynyt. Tarpeettomaksi käynyt käyttökelpoinen vaatetavara on kierrätetty ajoissa, silloin se vielä kelpaa. Kulahtaneita liinavaatteita on viety HESYlle, Helsingin elinsuojeluyhdistykselle.
      Kunnon karsinta tapahtui, kun 16 vuotta sitten rakensimme taloa ja asuimme rakennusajan vuokrakaksiossa. Omakotitalo varastotiloineen tietenkin vetäisi paljon, mutta nautin myös tyhjästä tilasta ja selkeydestä, siivoaminen on helpompaa.

      Aikanaan lasten lelujen, askartelujen ja piirustusten hävittäminen teki tiukkaa, ja kaikkein rakkaimmat niistä ovat yhä tallessa ja muistorikkaita poistettuja valokuvattuina. Jonkin verran lapsia on myös kiinnostanut ottaa niitä taas omille lapsilleen näytettäväksi ja leikittäväksi.

      Kirjat ovat suurin murhe, kun niiden kierrätys ei oikein onnistu ja on niin paljon myös itselle korvaamattoman tuntuisia perittyjäkin kirjoja. On pitänyt vanhentuneita tietokirjasarjoja hajottaa pahvi- ja paperikeräykseen, samoin uutuusromaaneja.

      Netissä on kätevää myydä, viimeksi keväällä lähti puutarhajyrsin tarpeettomaksi käyneenä. Joulukortit olen yleensä heti joulun jälkeen hävittänyt, ettei pääse kertymään ja niihin kiintymään, muutama on hyvästä syystä tallessa. Mietin tässä äskettäin, mitä tehdä hääkarkeille, jotka ovat läheisten rakkaiden häissä vieraille muistoksi jaettuja, tylliin käärittyjä ja silkkinauhoin sidottuja nyssyköitä vieläpä jonkin herkän tekstilapun kera. Samassa laatikossa on hääkutsuja ja kiitoskortteja. Talteen jäivät.

      Ramoona

      • Anonyymi

        Minulle on kertynyt omien isovanhempienikon esineitä, joiden hävittäminen tuntuisi rikokselta. Mutta sitte.n sitä sälää, joka pitäisi heittää menemään. Pari kertaa olen käynyt jonkun kohteen läpi ja pannut suoraan jätesäkkiin turhat. Ja säkki roskiin, ennen kuin katumus iskee. - Kirjat ovat minunkin murheenani. Eihän niissä arvoa ole. Pois ne on heitettävä. Aina vain tuntuu, että sama karsinta pitää tehdä yhä uudelleen.
        Mkr.


    • Anonyymi

      Viiden vuoden välein pitäisi muuttaa, jotta tulisi inventaario tehtyä ja raakattua tavaraa.
      Piakkoin lähtee kassikaupalla kierrätykseen......

      • Anonyymi

        Vielä tehokkaampaa mutta alku olikin 0-tasoa.
        7:n ensimmäisen aviovuoden aikana 7 muuttoa joista 4 tapahtui toisistaan reilun matkan päässä olevien paikkakuntien välillä. Tuona aikana perhe lisääntyi kahdella tenavalla.
        Seuraavat 26 vuotta olivat tuhoisia. Kaksikerroksinen rinnetalo oli kunnollisen kokoinen sisävarasto ja reilumpi tila autokatoksen yhteydessä.
        Muuttaessamme siitä kerrostaloon tuli tuttu autoilija korkealaistaisen hiab-kahmariauton kanssa tyhjentämään pihaamme johon olin kasannut poistettavia.
        7 täyttä jätesäkillistä joutavaa. Irtotavaraa kahmarilla epälukuinen määrä.
        Lava oli osastoitu jätetyypeittäin.
        Eniten harmittivat arvokkat metallit. 6-kulmaista kallioporiin tarkoitettua booriterästä.
        Al -kulmaa ja -laattaa. Hiottua ruostumatonta putkea D=38mm. Ruostumatonta, hiottua tankoa D=10mm. Yms. arvokasta.

        Aivan ensimmäiseksi, ennen auton kutsumista , pidin naapurustolle huutokaupan. Ilmaiseksi.
        Siinä pääsin irti mm. ruohon leikkurista, nurmikon sadettajasta, yhdestä halkokirveestä mallia Fiskars. Nämä muistan.

        Nyt, kun uhka on ilmassa, olen suunnitellut 24m2 autotallin inventointia ja rotutuksia. Ullakkokomerolle sama operaatio mutta sehän on pieni häkki


    • Anonyymi

      Kuolinpesä kyllä roudaa kaatopaikalle, mahtaako viedä tarpeellisen kierrätykseen ja loput ongelma jätteisiin, taivaas ei onneksi tartte olla himo hamstraaja!

      • Pakkohan kuolinpesän on se työ tehdä, mutta kokemuksesta tiedän, kuinka rasittava homma se on. Pitää saada joukko koolle, yksin sitä on kamala tehdä. Mutta aina eivät aikataulut sovi.
        Kyllä mieluummin heittäisin itse pois tarpeettomat. Paha vain, että nyt ei enää ole autoa, joten karsinta osuu vain roskiksiin mahtuviin tavaroihin.
        Sitä paitsi, en halua, että perikuntani ihan hirveästi päivittelisi. mitä kaikkea se muoripolo oikein talletti kaapeissaan!


    • Minulla ikuisuusprojekti myös, piharakennus jossa on sauna, pesutupa ja kesähuoine in myös varasto ja siellä kahdessa kerroksessa monen omistajan tavaraa. Entisen isännän roippeita (tosin ei paljoa), minun moneen kertaan muutettua tavaraa (lähinnä vaatteita ja kirjoja) Legon talon tyhjennyksestä tänne tuotua tavaraa, pojan tänne muutossa tuotua tavaraa, jota pitäisi alkaa lajittelemaan periaatteella muuttolaatikoihin, jätesäkkeihin, kierrätykseen, hyväntekeväisyyteen.
      Joskus tuntee että heittäydyn ilkeäksi ja annan vahingon kiertää: meidän jälkeemme vedenpaisumus elikkä kun aika meistä jättää niin perikunta saa tehdä kuolinsiivouksen vanhan kaavan mukaan: minä arkkuun, nuoremmat tilaa roskalavan kunhan ensin ovat tapelleet jäämistöstä, jolla ei ole mahdollista rahallista arvoa, mutta tunnearvoa sitäkin enemmän (lapsillani on latinotemperamentti), Legon poika haluaa vain että säilytämme hänelle äitinsä kultakorut ja mahdollisesti joitakin tauluja, joille hän katsoo jotain myyntiarvoa.
      Nyt lajittelen vanhoja vaatteita ja sitten katsotaan siitä eteenpäin.
      Toisaalta olisi hyvä että nuorempi polvi kävisi itse katsomassa mitä heidän takiansa kannattaa säilyttää, mutta ei löydä oikein aikaa muilta harrastuksiltaan.

      • Minua naurattaa, kun joskus sanon, että olen heittänyt jonkun kipon menemään, niin jälkikasvu sanoo: " MITÄÄN tavaraa et heitä, me tullaan katsomaan, ja otetaan talteen, jos sillä on arvoa".
        No kiltisti odottelen, kerron, että nyt on ne lasikipot sitten lajiteltu, tule hakemaan, jolloin ao. perillinen huudahtaa: "Mihin minä ne panen! Ei mahdu." Ja niin panen kipot takaisin kaappiin, tai hävitän mitään kertomatta. Kukaan ei kysele jälkikäteen, tietenkään, hyvänen aika. Ketä nyt kiinnostaisi edes jotkut vanhat esineet, joilla ei ole edes käyttöä. Antiikkimessuilla vuosia kiertäneenä kyllä tiedän, mikä on "aarre", mikä ei.


    • Anonyymi

      Ei ole totta! vielä edellisen asukkaan tavaroita jätetty varastoon? Tilaa roskalava ja laskuta perään. Peri säilytysmaksu lapsiltasi, jos ovat niin kiireisiä etteivät ehdi edes sanomaan, mitä pitäisi säilyttää.

      • Miksi tekisin niin?
        Miksi perisin säilytysmaksua kun säilyttämisestä ei minulle ole ylimääräisiä kuluja ja meillä on vielä tilaa?


    • Anonyymi

      Autotallissa vanhoja autonosia ja jäteöljyä , saunakammarissa vaikka mitä :´-(

    • Anonyymi

      Muuttaessamme rinnetalosta kerrostalon kolmioon pyysimme ensimmäiseksi lapsemme klonimaan haluamansa tavarat itselleen.
      Sitten olivat vuorossa naapurit.
      Lopuista kamoista ne, jotka eivät lähteneet mukaamme, kierrätykseen tai kaatikselle.

      Nyt, 17 vuoden jälkeen, on harkittava jotain vastaavaa.
      Jomman kumman leskeytyminen lähestyy ja ei olisi pahitteeksi jos aivan verryttely mielessä ryhtyisin inventoimaan ja poistamaan karkeampaa kamaa.
      Yhden hankalan ryhmän muodostavat työkaluni ja jotkut apulaitteet.
      Tallella ovat 60-luvun tuumamittaisista käsityökaluista laadukkaisiin sarjoihin millisiä kaluja. Kaikki ovat jäämää ajoilta jolloin pidin hengissä vanhoja auton raatoja. Eivätpä nuo jättäneet tielle. Kerran oli vaihdettava katkojan käret katulyhdyn "valossa". Kerran vaihdin tuulettajan hihnan ja kerran annoin ensiapua jäähdyttäjän letkulle, Kaikki varsinaiset "ennakkohuollot" tein katoksessa tai kaverin tallissa. Koneremppa oli tehtävä katon alla ja seinien sisällä.

      Nämä kaksi viimeistä värkkiä ovat tekniikaltaan sellaisia, etten ole tarvinnut kaluja.
      Poikani on kerran invetoinut omaan käyttöönsä kalut mutta jotain käyttökelpoista on vielä jäljellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe