Kokemuksia lumiketjuista ja kitkoista

Anonyymi

Nyt sattui niin, että tuli vaihdettua autoa ja tässä uudessa on etuveto ja talvirenkaina hyväkuntoiset Continentalin kitkat alla. Talvikeleillä on ollut tapana käydä mökillä kevättalvesta ja aika jyrkät ylä-/alamäet kevättalvesta pelottavat jo etukäteen nastoihin tottunutta meikäläistä. On tullut mieleen ostaa lumiketjut vetäviin pyöriin kosteanliukkaille jääkeleille. Onko kellään näistä kokemuksia. Ovatko hankalat asentaa pyöriin? Nämä mäet ovat nastoillekin aikamoiset haasteet...

5

77

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mökkitiet harvoin ovat peilijäässä, vaan yleensä lumisia, jolloin nastoista ei ole mitään hyötyä.

• Anonyymi

Minulla oli aikoinaan Saab 900 käytössä lumiketjut kun piti vetää iso matkailuvaunu johonkin pahaan paikkaan (talven lisäksi kesälläkin). Yleensä nuo henkilöautojen lumiketjut on aika helpot asentaa paikalleen, mutta käyttö on syytä rajoittaa vain lyhyeen ajoon ja aivan pahimpaan tarpeeseen.
      Nykyisin lumiketjujen löytäminen jostain suomalaisesta autotarvikeliikkeestä lienee mahdoton homma, mutta todennäköisesti postimyynnistä Keski-Euroopasta tai Norjasta voisi löytyä helposti.

• Anonyymi

Lumiketjujen löytämisessä Suomesta ei ole mitään ongelmaa. Mm. Motonetista löytyy hyvin ja muistakin autotarvike liikkeistä löytyy. Pakkauksista löytyy asennusohjeet. Kannattaa kuitenkin kuivaharjoitella etukäteen, ettei tositilanteessa kuluisi aikaa ihmetellessä. Keski- Euroopassa naisautoilijatkin vaihtavat tarvittaessa näppärästi lumiketjut alle.

• Anonyymi

Meillä kanssa maalla erittäin jyrkkä, pitkä ja kaiken lisäksi loppupäässä mutkan tekevä ylämäki joka kevätaurinkoon päin iltapäivisin sulaa pinnaltaan todella liukkaaksi. Nopeutta ei voi liiaksi nostaa mutkan takia, joten käytössä on juuri nuo ketjut. Hommattiin hiekkalaatikkokin liukkaan varalle. Moni mökkinaapuri on jäänyt mäkeen ja on tarvittu paikallisen maanviljelijän Valtraa avuksi. Edes nastoilla ei onnistu mäen nousu, jos olosuhteet edellä kerrotut. Suosittelen ketjujen käyttöä. Takki siinä voi likaantua, mutta elämä on.

• Anonyymi

Sama juttu meillä. Jo maaliskuusta alkaen tuo tilanne on tavallinen. Vauhtia ei voi oikein ottaa, koska siinä on jyrkkä mutka juuri ennen nousua, jolloin tieltä suistuminen on lähes varmaa, jos vauhtia on. Minulla on onneksi neliveto ja hyväkuntoiset nastarenkaat. Niillä on toistaiseksi selvinnyt. Kitkoilla ei mitään mahdollisuutta päiväsaikaan, kun aurinko on tehnyt tehtävänsä. Ja ikävintä on, ettei aurinko pääse paistamaan koko päivää, vaan muutaman tunnin, jolloin tienpinta kyllä ehtii hieman sulaa pinnalta, mutta ei pehmennyt. No eihä tuota jatku montaa viikkoa, mutta juuri tuolloinhan säät ovat ihanteelliset talvimökkeilyyn.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1841
    2. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      138
      1676
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      55
      1548
    4. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      167
      1372
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      174
      1356
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      151
      1326
    7. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1228
    8. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      76
      1173
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1158
    10. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1045
    Aihe