onko kummallista...?

mailaif

Mulla on 4-vuotias suomenhevostamma. Se on ravuri, mutta ratsastan sillä myös vähintään kerran viikossa. Jotkut sanoo, että miten sä voit ravurilla ratsastaa, nehän ei oo mitää oikeita ratsuja. Toi loukkaa todella, tottakai ravurilla voi ratsastaa! Ja tää mun heponen on viel aiivan ihana ratsu! :) Tekee hyvää sillekkin saada vaihtelua!
Mitä mieltä ootte...?

27

1736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JenZu

      mun mielestä ravurilla voi ihan hyvin ratsastaa! mun äidikin hevonen oli ravuri, sillä ratsastettiin 2-3 kertaa viikossa

      • hanna

        Mun tän hetkinen hoitohevonen on entinen ravuri ja ihan hyvin sil voi ratsastaa menee nykyään tosi hyvin muodossa ratsastaessa ja laukkaa hyvin molempiin suuntii ei mitään ongelmii ratsastaessa! Tosi alussa kun se tuli niin viime kesä ja kevät meni lähinnä hepon opettamiseen laukalle ja kulkemaan enemmäm muodossa..


      • mailaif

        oon täysin samaa mieltä! :) kiitos mielipiteestäs!


      • mailaif
        hanna kirjoitti:

        Mun tän hetkinen hoitohevonen on entinen ravuri ja ihan hyvin sil voi ratsastaa menee nykyään tosi hyvin muodossa ratsastaessa ja laukkaa hyvin molempiin suuntii ei mitään ongelmii ratsastaessa! Tosi alussa kun se tuli niin viime kesä ja kevät meni lähinnä hepon opettamiseen laukalle ja kulkemaan enemmäm muodossa..

        kiitos mielipiteestäs! :) ravurit todella voi olla aiivan ihania ratsuja! :)


      • RAVIHEPO
        mailaif kirjoitti:

        oon täysin samaa mieltä! :) kiitos mielipiteestäs!

        KYLLÄ RAVURILLA VOI RATSASTAA!!! HEPPOJAHAN RAVURITKIN ON!!!


      • mailaif
        RAVIHEPO kirjoitti:

        KYLLÄ RAVURILLA VOI RATSASTAA!!! HEPPOJAHAN RAVURITKIN ON!!!

        oot aivan oikeessa!!! :)


      • äffä
        mailaif kirjoitti:

        oot aivan oikeessa!!! :)

        Ravurit on hevosia siinä missä ratsutkin, kyllä niilläkin voi ihan ongelmatta ratsastaa.

        Itse omistan 75 %:sesti sh-tamman, joka aikoinaan oli kilpaileva ravuri, eikä varsinaisesti ole mitään ratsukoulutusta saanut sen jälkeen. Onhan se hankala ratsastaa, kun ei oikein sisäistä noita ratsastuksen ihmeitä, mutta kyllä se alla liikkuu ihan kivasti kun vaan ratsastaja osaa hommansa :)

        Nykyään myös hoidan & liikutan tamman varsaa (ei enää siis mikään varsa, mutta jälkeläinen kuitenkin, 7 vuotias) joka on yhä kilpaileva ravuri, mutta kyllä minä sitä käyn ratsastamassa, enkä kyllä mitään olennaista eroa huomaa "oikeaan ratsuun". Paitsi että askel on reippaampi ja ravissa saattaa innostua :D


      • mailaif
        äffä kirjoitti:

        Ravurit on hevosia siinä missä ratsutkin, kyllä niilläkin voi ihan ongelmatta ratsastaa.

        Itse omistan 75 %:sesti sh-tamman, joka aikoinaan oli kilpaileva ravuri, eikä varsinaisesti ole mitään ratsukoulutusta saanut sen jälkeen. Onhan se hankala ratsastaa, kun ei oikein sisäistä noita ratsastuksen ihmeitä, mutta kyllä se alla liikkuu ihan kivasti kun vaan ratsastaja osaa hommansa :)

        Nykyään myös hoidan & liikutan tamman varsaa (ei enää siis mikään varsa, mutta jälkeläinen kuitenkin, 7 vuotias) joka on yhä kilpaileva ravuri, mutta kyllä minä sitä käyn ratsastamassa, enkä kyllä mitään olennaista eroa huomaa "oikeaan ratsuun". Paitsi että askel on reippaampi ja ravissa saattaa innostua :D

        toi on ihan totta, enemmän ku totta! :) kiitos mielipiteestäs! :)


      • BellaBella

        Kai niillä nyt ratsastaa voi, muuta esim. laukka taitaa jäädä nelitahtiseksi. Myöskään mitään hankalia koulukuvioita ei taida raviuran jälkeen löytyä. kyllähän hevosen saa "MUOTOON" sahaamalla pään alas, mutta kertokaas miten ratsastatte entisen ravihevosen muotoon oikealla tavalla, eli RATSASTAMALLA!!! Siis niin että hevonen käyttää myös takaosaansa ja alkaa kantaa itseään!!!!


      • mailaif
        BellaBella kirjoitti:

        Kai niillä nyt ratsastaa voi, muuta esim. laukka taitaa jäädä nelitahtiseksi. Myöskään mitään hankalia koulukuvioita ei taida raviuran jälkeen löytyä. kyllähän hevosen saa "MUOTOON" sahaamalla pään alas, mutta kertokaas miten ratsastatte entisen ravihevosen muotoon oikealla tavalla, eli RATSASTAMALLA!!! Siis niin että hevonen käyttää myös takaosaansa ja alkaa kantaa itseään!!!!

        Todella hankala selittää näin kirjallisesti tästä näi vaa, Toi kuitenki on mahdollista, uskoit tai et!!!

        Ensin opetetaan päällä myötääminen joka suuntaan ja hyvin. Ja ensin maasta käsin! Kun tämä on hyvin hallinnassa, opetetaan perustuntuma, myös maasta käsin, eli "alkeista" periaatteessa lähetään. Kaikki perusjutut pitää aina muullonkin olla hallinnassa hyvin, ennenku aletaan esims. just muodossa kulkemista opettaa. Eteen-alas-venytys opetetaan ehdottomasti, se on todella ehdoton juttu ainaski mun hevosille ku niitä koulutan. Sen avulla hevonen saa säännöllisin väliajoin venyttää itteään ja rentoutua. Selästä opetetaan sitten samat jutut, mut erilailla tietysti, vaikka samat asiat opetetaankin. Kun kaikki sujuu hyvin maasta käsin, on selästä käsin kouluttaminen paljon helpompaa. Muotoon hevonen HOUKUTELLAAN, ei todellakaan pakoteta mitenkään millää lailla sahaamalla! Erilaiset ohjasotteet opetetaan myös. Siitä sitten pikkuhiljaa edetään enemmän ja enemmän "muotoa" kohti ohjailemalla ja käyttämällä hyväksi maasta käsin opittuja taitoja ja myötäämistä. Eteen-alas-venytys on tärkeä osa koulutusta! Hevosta EI siis todellakaan (!) pakoteta, vaan sen edetään hevosen ehdoilla, aina! En ala selittämään tarkemmin, sillä se todella on hankalaa selittää näin.

        Kiitos silti mielipiteestäs! :)


      • mailaif
        mailaif kirjoitti:

        Todella hankala selittää näin kirjallisesti tästä näi vaa, Toi kuitenki on mahdollista, uskoit tai et!!!

        Ensin opetetaan päällä myötääminen joka suuntaan ja hyvin. Ja ensin maasta käsin! Kun tämä on hyvin hallinnassa, opetetaan perustuntuma, myös maasta käsin, eli "alkeista" periaatteessa lähetään. Kaikki perusjutut pitää aina muullonkin olla hallinnassa hyvin, ennenku aletaan esims. just muodossa kulkemista opettaa. Eteen-alas-venytys opetetaan ehdottomasti, se on todella ehdoton juttu ainaski mun hevosille ku niitä koulutan. Sen avulla hevonen saa säännöllisin väliajoin venyttää itteään ja rentoutua. Selästä opetetaan sitten samat jutut, mut erilailla tietysti, vaikka samat asiat opetetaankin. Kun kaikki sujuu hyvin maasta käsin, on selästä käsin kouluttaminen paljon helpompaa. Muotoon hevonen HOUKUTELLAAN, ei todellakaan pakoteta mitenkään millää lailla sahaamalla! Erilaiset ohjasotteet opetetaan myös. Siitä sitten pikkuhiljaa edetään enemmän ja enemmän "muotoa" kohti ohjailemalla ja käyttämällä hyväksi maasta käsin opittuja taitoja ja myötäämistä. Eteen-alas-venytys on tärkeä osa koulutusta! Hevosta EI siis todellakaan (!) pakoteta, vaan sen edetään hevosen ehdoilla, aina! En ala selittämään tarkemmin, sillä se todella on hankalaa selittää näin.

        Kiitos silti mielipiteestäs! :)

        Muotoon opettaminen tapahtuu niin, että kun hevonen on oppinut eteen-alas-venytyksen palkinnoksi, niin sitten opetetaan perustuntuma kunnolla. Ja kun hevosta sitten opetetaan siihen perustuntumaan, niin se pyrkii kohti palkintoa, eli eteen-alas-venytystä ja työskentelymuoto pyöristyy. Siitä sitten edetään pikkuhiljaa pidemälle ja pidemmälle.

        Tää oli todellaki tämmöne "pelkistetty" versio, ja kaikki täs ei ollu, mut suunnilleen kyl lyhennettynä. :)


      • ex-ravuri
        BellaBella kirjoitti:

        Kai niillä nyt ratsastaa voi, muuta esim. laukka taitaa jäädä nelitahtiseksi. Myöskään mitään hankalia koulukuvioita ei taida raviuran jälkeen löytyä. kyllähän hevosen saa "MUOTOON" sahaamalla pään alas, mutta kertokaas miten ratsastatte entisen ravihevosen muotoon oikealla tavalla, eli RATSASTAMALLA!!! Siis niin että hevonen käyttää myös takaosaansa ja alkaa kantaa itseään!!!!

        mä ratsastin kerran yhellä ex-ravuri suokki tammalla,ja se meni TOSI HYVIN koulua!!!se osas mm.(no nää nyt on ihan iisiä..mut kummiskii..)pohkeenväistötö,etuosa käännökset,laukanvaihot(laukka ol myös kolmitahtista ja nelitahtista kun halus!!)(edelliset hyvin!!),joten kuten takaosa käänöstäkii...ja se MYÖS KANTOI ITSEÄÄN ihan hyvin!!!eikä sitä tarvinnu kertaakaan ruveta sahaamaan,sitäpaitsi,mitenihmeessä sä saat sahaamalla hevosen "muotoon?!?!"ja sillä hepalla millä ratsastin niin käytettiin vain ja ainoastaan martingaaleja,ei mitään gramaaneja sun muita jolla saa hepan "väännettyä" muotoon...siinä oli sit vaan mun mielipide...


      • mailaif
        ex-ravuri kirjoitti:

        mä ratsastin kerran yhellä ex-ravuri suokki tammalla,ja se meni TOSI HYVIN koulua!!!se osas mm.(no nää nyt on ihan iisiä..mut kummiskii..)pohkeenväistötö,etuosa käännökset,laukanvaihot(laukka ol myös kolmitahtista ja nelitahtista kun halus!!)(edelliset hyvin!!),joten kuten takaosa käänöstäkii...ja se MYÖS KANTOI ITSEÄÄN ihan hyvin!!!eikä sitä tarvinnu kertaakaan ruveta sahaamaan,sitäpaitsi,mitenihmeessä sä saat sahaamalla hevosen "muotoon?!?!"ja sillä hepalla millä ratsastin niin käytettiin vain ja ainoastaan martingaaleja,ei mitään gramaaneja sun muita jolla saa hepan "väännettyä" muotoon...siinä oli sit vaan mun mielipide...

        Ihana kuulla! :)

        Mäkin ihmettelin et miten muka sahaamalla sais hevosen kulkemaan muodossa! *hm...*

        Kiitos mielipiteestäs! :)


      • rapu1981
        BellaBella kirjoitti:

        Kai niillä nyt ratsastaa voi, muuta esim. laukka taitaa jäädä nelitahtiseksi. Myöskään mitään hankalia koulukuvioita ei taida raviuran jälkeen löytyä. kyllähän hevosen saa "MUOTOON" sahaamalla pään alas, mutta kertokaas miten ratsastatte entisen ravihevosen muotoon oikealla tavalla, eli RATSASTAMALLA!!! Siis niin että hevonen käyttää myös takaosaansa ja alkaa kantaa itseään!!!!

        Mitähän mahdat tarkoittaa kun kirjoituksessasi lukee että hevosen saa "muotoon" sahaamalla pään alas? En ole kyllä kenenkään nähnyt toimivan ravurin/ex-ravurin kanssa näin ja olen kyllä nähnyt ex-ravureita jotka menevät hienosti muodossa.
        Hevosten parissa on tullut oltua semmonen n.17 vuotta ja hevosen omistajana olen nyt ollut 9 vuotta joten en ole mikään vasta alkaja.
        Joku jo kertoi miten ravurin saa muotoon joten en rupea toistamaan, ravurin/ex-ravurin muotoon saaminen ei ole helppoa mutta se on mahdollista jos hevonen on yhteistyöhaluinen.


    • Jenni

      Tottakai ravureilla voi ratsastaa, se on niillä piristystä ja hyvää jumppaa!

      • mailaif

        Näin on!!! :)


    • Juli

      voi tulla huippuihania ratsuja - mullakin on sellainen. Mut kyllähän tosiasia on, että jos samalla hevosella ratsastaa ja käy raveissa, niin vähintään toinen niistä ominaisuuksista kärsii, yleensä ravit. Toki, jos ei se haittaa, niin hyvä sitten.

      Mut esimerkiksi ravurilla on ravikengät ja ratsulla ratsukengät. Vaikka kaikki muut ominaisuudet ois opetettavissa, niin ei niitä kengityksiä voi muuttaa aina sen mukaan mitä tehdään.

      • mailaif

        ihan hyvä pointti, kiitän mielipiteestäs! :)

        mutta ei mun hevosen kans kengitykset aiheuta ongelmii :) mut mielipiteensä jokasella! :)


      • sä ilmeisesti
        mailaif kirjoitti:

        ihan hyvä pointti, kiitän mielipiteestäs! :)

        mutta ei mun hevosen kans kengitykset aiheuta ongelmii :) mut mielipiteensä jokasella! :)

        ratsastat sillä vaikka sillä on ravikengät? Silloin hevosen jalat ovat väärässä asennossa laukkaamista ajatellen. Laukka ei siis ole hevoselle niin helppoa ja miellyttävää kuin se muuten olisi.

        Hevoset on sopeutuvaisia, mut jos on tarkoitus saada raveissa hyviä tuloksia, niin kyllä se ratsastus lisää esimerkiksi laukannoston riskiä raveissa. Tarkoitus ravikengityksellä nimen omaan on, että sitä laukka ei viitsisi hevonen nostaa, koska se on epämiellyttävää.


      • mailaif
        sä ilmeisesti kirjoitti:

        ratsastat sillä vaikka sillä on ravikengät? Silloin hevosen jalat ovat väärässä asennossa laukkaamista ajatellen. Laukka ei siis ole hevoselle niin helppoa ja miellyttävää kuin se muuten olisi.

        Hevoset on sopeutuvaisia, mut jos on tarkoitus saada raveissa hyviä tuloksia, niin kyllä se ratsastus lisää esimerkiksi laukannoston riskiä raveissa. Tarkoitus ravikengityksellä nimen omaan on, että sitä laukka ei viitsisi hevonen nostaa, koska se on epämiellyttävää.

        Ei myö kenkiä aleta vaihtaa aina. Ja sitä paitsi aiotaan myös monteen luultavasti, joten ei kamalan paljon edes laukkailla. Semmosta. :)


      • tietenkään
        mailaif kirjoitti:

        Ei myö kenkiä aleta vaihtaa aina. Ja sitä paitsi aiotaan myös monteen luultavasti, joten ei kamalan paljon edes laukkailla. Semmosta. :)

        vaihda kenkiä, koska ravi kengityksessä kavion muoto on ihan eri kuin ratsukengityksessä. Niitä ei siis voi noin vain vaihtaa. Menee vähintään pari vuolua, että saa kokonaan vaihdettua.

        Eli ette siis kuitenkaan suuremmin käytä sitä ratsuna. Totahan mä just yritin sanoa. Voi sen selässä tietysti olla, mut et voi sen kans suuremmin laukkapiruetteja tms tehdä tai sen raviura kärsii. Hevonen ei siis toimi KUNNOLLA sekä ravi, että ratsuhommissa. Jos ei ole vaatimuksiakaan toisen tai molempien suhteen niin eihän sillä sitten väliä ole.


    • suokki fani 100%

      kyllä suokki voi olla ratsuvaikka se on ravuri :D:D:D:D totta kai. mulla on hoito heppana ravuri ja ratsastan sillä joka kerta kun käyn hoitaa sitä :)

      • CrystalCinnamon

        Näinhän se on! :) Kiitän mielipiteestäs! :)


      • mailaif
        CrystalCinnamon kirjoitti:

        Näinhän se on! :) Kiitän mielipiteestäs! :)

        ...oli mun vastaus, vaik oliki eri nimellä :)


    • ----------------

      moi!! kyllä ravurilla voi ratsastaa!! mutta hepo on vasta 4.w eli älä ainakaan useammin ratsasta kuin kerran viikossa!! neljä vuotiaan luusto ja lihaksisto ei ole vielä valmis! ajo on hevoselle paljon kevyempää, siksi jo 4.w hevonen pystyy ravikilpailu suorituksiin.. mutta kerran viikossa on varmasti ihan sopiva hepalle ja hyvää mielen virkistystä!! hyvää kevättä sinulle ja hepallesi!!

      • mailaif

        EN ratsastakkaan useammin kuin kerran viikossa :)

        Kiitos mielipiteestäs ja hyvää kevättä sullekkin!!! :)


    • Dude

      kyl niil voi ratsii, ihan hyvin! =)=)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe