Ihana armo muutti tuomion

Anonyymi

Kuin­ka voi val­mis­tau­tua koh­taa­maan Ju­ma­lan, joka on Kaik­ki­val­ti­as ja pyhä? Jon­ka kat­seen al­la ei yk­si­kään ih­mi­nen kes­tä? Jos­kus olen saa­nut ko­kea sen kou­riin­tun­tu­vas­ti.

Olen vai­ke­as­ti sai­raan ih­mi­sen vuo­teen ää­rel­lä. Kas­vot ovat tur­von­neet, hen­gi­tys pin­nal­lis­ta. Pu­hu­mi­nen on työ­läs­tä, mut­ta vä­sy­neet huu­let saa­vat muo­dos­tet­tua vie­lä muu­ta­man sa­nan: "Minä olen syn­ti­nen ih­mi­nen. Mi­ten mi­nul­le käy?"

Vie­rel­lä­ni on ih­mi­nen, joka on saa­nut jo tuo­mi­on lää­kä­reil­tä: ai­kaa on päi­viä, kor­kein­taan viik­ko­ja. Elä­mä on rii­sut­tu ja vie­dään koh­ta ko­ko­naan pois. Ih­mi­nen on kah­des­taan Kaik­ki­val­ti­aan Ju­ma­lan edes­sä, kah­des­taan kuo­le­man kans­sa. Hän val­mis­tau­tuu koh­taa­maan Ju­ma­lan­sa, mut­ta pel­kää ja on avu­ton.

Vie­rel­lä­ni ole­val­le lä­hes kaik­ki sa­nat ovat tur­hia, mer­ki­tyk­set­tö­miä. Ja mi­nun pi­täi­si sa­noa nyt hä­nel­le jo­ta­kin.

Sa­noi­sin­ko: ”Kyl­lä se elä­mä vie­lä voit­taa, tsemp­piä vaan. On mo­nen­lai­sia ih­me­pa­ran­tu­mi­sia näh­ty, ja kyl­lä sinä voit saa­da vie­lä li­sää elä­mää.” Nämä sa­nat voi­vat ol­la tot­ta. Mut­ta aut­ta­vat­ko ne ih­mis­tä, joka syn­nin hä­däs­sä kamp­pai­lee kuo­le­man kans­sa?

Vai pi­täi­si­kö muis­tut­taa: ”Si­nut on ker­ran kas­tet­tu. Se riit­tää. Me ol­laan tääl­lä syn­ti­siä, ei sil­le mi­tään voi.”

Hä­net on kas­tet­tu ja ih­mi­set ovat syn­ti­siä. Teem­me joka het­ki syn­tiä aja­tuk­sin, sa­noin ja te­oin. Kaik­ki tuo pi­tää paik­kan­sa. Mut­ta aut­ta­vat­ko ne ih­mis­tä, jon­ka teot ja te­ke­mät­tä jät­tä­mi­set huu­ta­vat tuo­mi­o­taan hä­nen omas­sa­tun­nos­saan? Joka tun­tee ole­van­sa vail­la pe­las­tus­ta, pal­jaa­na ja tyh­jä­nä Ju­ma­lan edes­sä.

En­tä ru­kous? ”Ru­koi­le Ju­ma­lal­ta pe­las­tus­ta. Ru­koi­le ko­vas­ti, et­tä Ju­ma­la an­tai­si si­nul­le syn­nit an­teek­si.” Tämä ih­mi­nen on jo ru­koil­lut ja pyy­tä­nyt Ju­ma­lal­ta apua.

Mi­nul­la on täl­le ih­mi­sel­le vain yh­det ter­vei­set ker­rot­ta­va­na­ni, ter­vei­set Ju­ma­lal­ta. Voin ker­toa ne hä­nel­le Kris­tuk­sen käs­kys­tä Py­hän Hen­gen voi­mal­la. Ter­vei­set ei­vät ole pit­kät ei­vät­kä mo­ni­mut­kai­set: ”Jee­sus Kris­tus on kär­si­mi­sel­lään ja kuo­le­mal­laan so­vit­ta­nut si­nun­kin syn­ti­si. Hä­nen ni­mes­sään ja ve­res­sään kuu­luu si­nul­le­kin an­teek­si­an­ta­mus ja ar­mo.”

Nämä ter­vei­set ei­vät ole ih­mis­sa­no­ja, vaan niis­sä on Ju­ma­lan voi­ma. Se syn­ti­nen, joka nii­hin tar­rau­tuu us­kol­la, nä­kee Kris­tuk­sen. Kaik­keu­den lo­pul­li­sen ku­nin­kaan ja tuo­ma­rin. Tuo­mio, joka oli vie­lä het­ki sit­ten hir­veä ja kuo­let­ta­va, on nyt iha­na ar­mo­tuo­mio.

Läh­ties­sä­ni sai­ras­vuo­teel­le jää le­vol­li­nen ih­mi­nen. Hä­nel­lä on rau­ha Ju­ma­lan kans­sa. Hä­net on val­mis­tet­tu koh­taa­maan Ju­ma­lan­sa. Ih­mi­nen on he­rän­nyt eloon, vaik­ka kan­taa­kin kuo­le­maa ka­to­a­vai­ses­sa ruu­miis­saan. Seu­raa­val­la vii­kol­la saan vies­tin. Elä­mä on lop­pu­nut – täs­sä ajas­sa.

Ant­ti Koi­vis­to

1

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Eikö ole sittenkin aika alhaista valehdella jumalajuttuja kuolevalle, vai toimiiko se morfinin tavoin saattohoidossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      234
      3992
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2307
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      140
      1449
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      929
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      927
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      920
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      330
      849
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      837
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      756
    Aihe