Työkyvyttömyyseläke/kuntoutustuki

Anonyymi

Olen 57-vuotias henkilö ja on todettu, että käsivamma rajoittaa sellaista työtä, josta jäin pois vuonna 2013. Sen jälkeen olin sairauspäivärahalla, ansiosidonnaisella ja vuodesta 2016 olen ollut kuntoutustuella vuoden kerrallaan. Alkuun kuntoutustuki evättiin, mutta nyt viimeiset kaksi kertaa se on hyväksytty ilman valitusta. Aiemmat hyväksyttiin vasta valitettuani päätöksestä. Vaikuttaako seuraavaan päätökseen tuo, että aiemmat päätökset on hyväksytty? Hoitavat lääkärit ovat antaneet lausuntoja, etten psyykkisistä syistä kykene palaamaan työelämään ja viiimeisin sanoi, että seuraavassa hakemuksessa voitaiin hakea työkyvyttömyyseläkettä toistaiseksi, ei enää määräaikaisena. Kuinka kauan eläkeyhtiö voi käytännössä pitää "löysässä hirressä" potilasta noilla määräaikaisilla päätöksillä? Ja kuinka todennäköistä on, että määräaikainenkin päätös muuttuisi taas hylkääväksi, vaikka potilaan tilanne ei ainakaan paremmaksi ole muuttunut?
Menee jo usko, etenkin kun käsivamman hoitamisvaiheessa Kela ensitöikseen hylkäsi sairauspäivärahahakemuksen. Lääkäri totesi, että asiasta valitetaan ilman muuta, koska olin silloin leikkausjonossa ja valituksen jälkeen sairauspäiväraha myönnettiin. Outoa, eikö vaan?

19

1449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuohon lähes vuosikymmenen laiskotteluun jää
      mukavasti koukkuun ja jos sitä ei saa jatkaa automaattisesti, niin muiden vikahan se on.

      • Anonyymi

        Minä pääsin maatalousyrittäjänä luopumistuen kautta eläkkeelle 52 vuoden iässä. Siitä on jo aikaa. On tullut sen jälkeen laiskoteltua ihan mukavasti.


    • Anonyymi

      Oma diagnoosi, paha mieli ja työhaluttomuus ei vie työkyvyttömyyseläkkeelle. Outoa tässä on lääkärien ja viranomaisten ryhdittömyys tapauksessasi, koska seitsemän vuotta on kulunut asiaa veivatessa. Siihen energiasi on kyllä riittänyt.

    • Anonyymi

      Tuo on ihan normaalia eläkeyhtiöiden pallottelua,valitettavasti..Sulla on vielä vajaat kolme vuotta siihen tavoiteikään,jolloin kaikki muuttuu päätöksenteossa sinulle myönteisempään suuntaan."Jos olet täyttänyt 60 vuotta, työkykyäsi arvioidaan vertaamalla sitä viimeksi tekemääsi työhön."Tämän lausekkeen mukaan minulle myönnettiin työkyvyttömyyseläke.Eli tahtoo sanoa ettei sinua kouluteta enään muihin ammatteihin ja olet työkyvytön tämänhetkiseen työhösi..Siinä ei auta kuin laitella hakemuksia siihen asti.Onnea ja menestystä..

      • Anonyymi

        Kauanko sinun prosessi kaikkiaan kesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauanko sinun prosessi kaikkiaan kesti?

        Aloin sairastella jo 2015 syksyllä,siitä alkoi vuosia kestävät tutkimukset.Kun taudinkuva on harvinainen,niin kestihän se tutkiminenki kauan.Eka kertaa hain osatyökyvyttömyyseäkettä 2017 ja 2018 alussa jäin vuoden pituiselle sairauslomalle.2018 loppuvuodesta hain taas,mutta tälläkertaa toistaiseksi voimassaolevaa eläkettä,se tuli hylkynä takaisin.2019 hain edelleen eläkettä ja painotin perusteluissani että ottaisivat huomioon että täytän heinakuussa 60v,sitte lykästi.Minulle varattiin mahdollisuus osallistua työkokeiluun seuraavana syksynä ja olisin kääntänyt senkin kortin,mutta onneksi ei tarvinnut.Olin työttömänä 2019 ja aktiivimallin takia oli pidettävä jatkuva haku päällä,olihan minun työnhakusuunnitelmassa mainittuna eläköityminen.Jos oisin ollut nuorempi,niin uskon että lähettelisin vieläki niitä papereita.Huomioitavaa on myös se,kaikki maksetut sairauslomat pitää olla pidetynä (300).


    • Anonyymi

      Itselläni on syntymästä asti vamma. 1992 loppui työkyvyttömyyseläke ja olin peruspäivärahalla 1997 saakka minkä jälkeen palkkatuella 1,5 vuotta ja taas palkkatuella puoli vuotta 2005. Nyt olen yhdeksän euron duunissa neljättä vuotta.

      Kuusi vuotta sitten tehtiin tutkimuksia eläkettä varten, mutta eipä siitä sitten mitään.... Vajaa 10v jos jaksaa, niin tämä loppuu tavalla tai toisella

      • Anonyymi

        Ei kannata odotella että hoitavat lääkärit tekvät tutkimuksia ja arvioita ekekkeelle siirtymisen edellytyksistä,koska päätöksen tekevät loppukädessä vakuutusyhtiöiden ja kelan lääkärit.Hankit B-lausunnon ja hakemusta meneen ja joka hylyn jälkeen uutta putkeen.Käsittelyajat ovat noin 2,5kk joten jopa 5 hakemusta ehtii joka vuosi lähettää,valituksiin menee niin kauan että ne kannattaa unohtaa.


      • Anonyymi

        "1992 loppui työkyvyttömyyseläke "

        Miten se saattoi loppua, jos et tullut vanhuuseläkeikään?


    • Anonyymi

      Onko sitten vuosi kerrallaan vanhetessa edes vähän todennäköisempää saada myönteinen tk-päätös? Vai pitääkö lähes kaikkien odottaa tuota monen mainitsemaa 60 vuotta?
      Täällä kirjoittelee varmaan moni tosi kipeä ja sairas ja siksi ilkeät väheksyvät ja tylyttävät kommentit pitäisi kaikkien jättää pois ja olla ymmärtäväisempiä muita kohtaan. Vaikka onhan sekin ymmärrettävää, että reiluutta ja oikeudenmukaisuutta varsinkin ikääntynyt porukka kaipaa.

      • Anonyymi

        Tk-eläkkeelle on päässyt 20v iässäki,mutta onhan se selvää että silloin pitää olla jo tosi pahassa tilanteessa,eikä kuntoutuksesta katsota olevan hyötyä.Kannattaa googlettaa asiasta työeläkeyhtiöiden sivuilta,youtubesta löytyy (olen katsonut).Minä ole tk-eläkkeellä mutta minullakaan ei ole kokemusta muutakuin omalta kohdaltani ja en minäkään terveenä eläköitynyt niinkuin ei pidäkkään.Ihmiset ovat niin erillaisissa tilanteissa ja se ikäasia,minun hakemus hyväksyttiin kun olin täyttämässä 60v,nuoremmat voisivat tietenki kertoa omat kokemuksensa.


    • Anonyymi

      Pääseekö osatyökyvyttömyyseläkkeeltä nopeammin täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle kuin muilla tavoin?

      • Anonyymi

        Ei. Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee, jos on työkyvytön. Siihenkään oma halu ei riitä, vaan tarvitaan työkyvyn arviointi- ja lääkärilausuntoja.


    • Anonyymi

      7 vuotta meni ja sitten 8. vuotena myönnettiin toistaiseksi voimassa oleva työkyvyttömyyseläke. Riittävän B-lausunnon sai vasta kun pääsi 6 viikkoa kestäneeseen työkyvyn arviointiin siihen erikoistuneelle osastolle, missä tehtiin kaikki testit, mm. toimintaterapeutti, psykologin ja psykiatrin haastattelut ja tosiaan toimintakyvyn seuranta osastolla. Ikää oli tuolloin 37v. Turha haaveilla enää mistään työelämästä, ainakaan tehokkaasta sellaisesta. Lisäksi lääkitys menee loppuelämän jos haluaa jokseenkin tasapainoinen ihmisenä yrittää olla..

    • Anonyymi

      Ilmeisesti olet keihään heittäjä, tai moukarin heittäjä, voit olla nyrkkeilijäkin, jos päässä on vikaa. Huuten terve ja työkykyinen, ikähän ei vielä paina, sitähän on nykyään jatkettukin jo kymmenillä vuosilla. Kyllähän sitä työtä tekevälle on, kun vain kehtaa itsensä elättää ja haluja on, mutta jos saisi ilmaista rahaa, niin hölmähän se olisi, jos ei ottaisi, harvahan se on jolle ei kelpaisi.

      • Anonyymi

        No mikä ettei...Jos ns "hevosmiehet",nämä jotka jättää sokoksen eteen poikittain auton elää ilman töitä,niin saa kait sitä muutki yrittää :-)


    • Anonyymi

      Kyllä vaivat alkavat ilmetä, kun Sanna helponrahan saantia kiristää ja rahatkin likalta tuntuvat jo loppuneen.

      • Anonyymi

        Lisään tuohon vielä, että kaikki törsätty on rahat.


    • Anonyymi

      Työnteko on liian kallista, ainoastaan miljonääreillä on varaa sellaiseen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      133
      3198
    2. 121
      1405
    3. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      135
      1263
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      66
      1152
    5. Rauhaa et tule koskaan saamaan

      Me olemme sodassa nyt ja ikuisesti
      Ikävä
      76
      962
    6. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      824
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      812
    8. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      42
      803
    9. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      68
      795
    10. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      72
      783
    Aihe