Olen uusi yksinyrittäjä (ala rakennus & remontointi), ja minulla on rookie-kysymys alv:in alarajahuojennuksesta.
Onko se parempi, mahdollisen alarajahuojennuksen kannalta, että asiakkaat ostavat itse materiaalit - tai ainakin, että heillä on esim. K-Raudassa tili - jotta liikevaihtoni pysyy alhaalla, ja mahdollisuuteni saada huojennus kasvaa?
Olen nyt, ihan käytännöllisistä syistä, usein maksanut materiaalit, ja sitten laskuttanut ilman että olen ottanut mitään välistä. Mutta tällä tavalla liikevaihtoni kasvaa, ilman että voitto kasvaisi, ja se johtaa pienempään huojennukseen.
Olenko oikeassa, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Kysymys alarajahuojennuksesta ja liikevaihdosta
4
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Lisäys: löysin nyt tämän artikkelin, joka liittyy asiaan.
https://tilisanomat.fi/kirjanpito/mita-kirjataan-liikevaihtoon - Anonyymi
Yhtä hyvä kysymys, kuin että kannattaako sinun tehdä töitä 5€/h, että ansiotulovero olisi kevyempää. Alarajahuojennusta kannattaa miettiä, jos teet kahta päivätyötä yrityksen lisäksi. Muuten menee yli jo tänä vuonna.
Tarvikkeet laskutat tietenkin rautakaupan hinnalla asiakkaalta ja otat mahdollisen ostoalennuksen katteena.- Anonyymi
Olen tehnyt muutakin työtä (firman lisäksi), joten huojennus voi olla ajankohtainen ainakin ekana vuonna.
Ja tottakai olen välillä ottanut ostoalennuksen katteena, mutta nyt nimenomainen kysymys liittyy muutamaan tapaukseen, jossa asiakas on kysynyt, että hankkiiko hän itse materiaalit, ja olen sanonut, että voin hoitaa sen kun kerran muutenkin käyn rautakaupassa (enkä minä tietysti tiedä, kuinka suuri alennus asiakas olisi saanut, joten olen laskuttanut ainoastaan varsinaiset kulut).
Jos tällaisessa "välittäjätapauksessa" on parempi ja okei, että asiakas maksaa materiaalikulut minulle varsinaisen laskun ohitse, niin hyvä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen tehnyt muutakin työtä (firman lisäksi), joten huojennus voi olla ajankohtainen ainakin ekana vuonna.
Ja tottakai olen välillä ottanut ostoalennuksen katteena, mutta nyt nimenomainen kysymys liittyy muutamaan tapaukseen, jossa asiakas on kysynyt, että hankkiiko hän itse materiaalit, ja olen sanonut, että voin hoitaa sen kun kerran muutenkin käyn rautakaupassa (enkä minä tietysti tiedä, kuinka suuri alennus asiakas olisi saanut, joten olen laskuttanut ainoastaan varsinaiset kulut).
Jos tällaisessa "välittäjätapauksessa" on parempi ja okei, että asiakas maksaa materiaalikulut minulle varsinaisen laskun ohitse, niin hyvä.Alarajahuojennuksen saa myynnin alveista suurimmillaan 10000e liikevaihdosta. Optimaallisen tilanne jos myynti ei sisällä mitään välitystavaraa, joka nostaa liikevaihtoa ja pienentää huojennusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä211057- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2081026Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk308935- 42909
- 72885