30km/h nopeusrajoitus

Anonyymi

https://yle.fi/uutiset/3-10847590

https://www.tampere.fi/liikenne-ja-kadut/liikenne-ja-katusuunnittelu/liikenneturvallisuus.html

--
Miksi kukaan ei ole nostanut meteliä 30km/h nopeusrajoituksesta ympäri Tamperetta? Kuinka monen pitää saada sakot?? Kuka asiaa oikein kannattaa ja on samalla miettinyt mitä rajoitus merkitsee/mihin sitä käytetään?

Nyt poliisit sakottavat kaikkia normaalia kaupunkinopeutta ajavia - vaikka tiellä ei olisi ketään (ts. 40-50km/h ajonopeus). Kaiken lisäksi 30km/h -nopeusrajoituksesta ilmoittavia kylttejä on laitettu todella säästäväisesti - on kuin tarkoitus olisi ansoittaa tieliikennettä keskellä kaupunkia (varsinkin ulkopaikkakuntalaisille).

Hulluinta touhussa on, että jos oikeasti ajat 30km/h nopeusrajoituksen mukaan (tai lähelle sitä) niin suurin osa tamperelaisista ajaa perään kiinni (jopa valojen välkytyksiä / tuuttauksia on näkynyt).

En tiedä miten asiaan saisi muutoksen - eduskunnan kansalaisaloite ei toimi yksittäisessä kaupungissa - kaupunkien pitäisi kyetä hallitsemaan itseään?

Alle 40km/h nopeusrajoitusta ei pitäisi laittaa minnekään, jos ei puhuta koulun ympäristöstä, omakotitaloalueesta tai tietöistä!!!


--- Pari faktaa alla ---

Halvalla pyörällä rikkoo tätä nopeusrajoitusta useammassa paikassa ja harvalla on nopeusmittari pyörässä.

Kommentit Tre kaupungin perusteluihin 30km/h nopeusrajoitukselle:

1) Melun nousu. Onko kukaan oikeasti katsonut dB-mittarilla ja määrittänyt miten melu nousee 30km/h vs. 40km/h vs. 50km/h? EU-alueella autoille on määritetty melurajat - nyt 74dB(a), joka lasketaan 68dB 2024 mennessä. EUn mukaan sähköautoihin pitää erikseen lisätä 50dB! moottorin ääni, kun sähköautot olisivat äänettöminä vaarallisia jalankulkijoille.

2) Jarrutusmatkan pituuden lisäys. Jos 30km/h-rajoitusalueilla ei ole liikennettä tai on erittäin hiljaista iltaisin tai klo 18:00 jälkeen, yöstä puhumattakaan - ketä suojellaan? Ainoa syy tuntuu olevan sakkojen kerääminen tielle osuvilta autoilijoita.

3) Havaittavuuden parantaminen. Sama juttu kuin 2-kohdassa. Ei olemattomia ihmisiä tarvitse suojella - kerätään vain sakkotuloja.

Tässä voisi vielä kertoa uusien autojen turvavarusteista ja tutkista - mutta olkoon.

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun ei osaa ajaa eikä ole valmiuksia, ei ajonopeus muuta sitä tosiasiaa mihinkään.
      Kännykkä kädessä autot seilaa hiljaisessa ja lujemmassa nopeudessa mihin sattuu.

      Opetelkaa nyt ensin käsittelemään autoa , parkkeeraan, vaihtaan kaistaa, etäisyyksiä, liittymään muun liikenteen sekaan kolmion takaa, liikenneympärät, ja ennenkaikkea katsomaan tausta ja sivupeileihin jne.
      Autoa oppii ajamaan ajamalla, ei vapisemalla ja pelkäämällä ja välttelemisellä ajamista.

      Kumma juttu kun maailmalla missä on oikea autokulttuuri , ja missä on oikeita ruuhkia ja tuhannen kertaa enemmän autoja , niin paljon isommilla nopeuksilla liikenne sujuu , eikä siitä tarvi itkeä joka tuutissa .

      Käykää joskus ajamassa ihmesten ilmoilla.

      • Anonyymi

        Olet näemmä pysyvästi juuttunut siihen liikennympärään.


      • Anonyymi

        Mitä ihmettä selität ajamisen opettelusta ja puhelimesta?!

        --> Kysehän on siitä, että Treellä on laitettu 30km/h nopeusrajoituksia lähes summittaisesti ympäri kaupunkia. Jopa ennen teollisuus/kauppa-alueita. Ja poliisit valvovat kuin haukat näitä rajoituksia - iltaisin ja päivisin.

        Nopeusrajoituksia ei ole myöskään merkattu kaikkialle - puhumattakaan siitä, että 2 saman suuntaisella kadulla (siis yhden korttelin päässä) saattaa olla sekä 30km/h että 40/50km/h rajoitukset.

        TRE kaupunki väittää myös, että 30km/h nopeusrajoituksista on "keskusteltu" asukkaiden kanssa - todellisuudessa 30km/h rajoitukset on laitettu lähiseudun asukkailta ja tien käyttäjiltä kysymättä.

        Nimimerkillä: tuli haettua todella kalliit ruuat läheisestä marketista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmettä selität ajamisen opettelusta ja puhelimesta?!

        --> Kysehän on siitä, että Treellä on laitettu 30km/h nopeusrajoituksia lähes summittaisesti ympäri kaupunkia. Jopa ennen teollisuus/kauppa-alueita. Ja poliisit valvovat kuin haukat näitä rajoituksia - iltaisin ja päivisin.

        Nopeusrajoituksia ei ole myöskään merkattu kaikkialle - puhumattakaan siitä, että 2 saman suuntaisella kadulla (siis yhden korttelin päässä) saattaa olla sekä 30km/h että 40/50km/h rajoitukset.

        TRE kaupunki väittää myös, että 30km/h nopeusrajoituksista on "keskusteltu" asukkaiden kanssa - todellisuudessa 30km/h rajoitukset on laitettu lähiseudun asukkailta ja tien käyttäjiltä kysymättä.

        Nimimerkillä: tuli haettua todella kalliit ruuat läheisestä marketista.

        Tarkoittaa kuten kirjoittaa,
        ei nopeudella ole väliä,
        kun ei osaa ajaa,
        ei vaikka ajaisi kuinka hiljaa,
        ei rajoitus , alhainenkaan poista tuppuilua ja kolareita,
        kun ei ole ajotaitoa, tässähän tämä suomennettuna jos et käsittänyt .


    • Anonyymi

      Jätä auto parkkiin ja ala kulkea ratikalla kun se alkaa liikennoidä.
      Joissakin kaupungeissa maailmalla on lisäksi ruuhkamaksuja sun muuta. Kun kerran vertailet muihin. Täällä ei vielä ole.

      • Anonyymi

        Erittäin harvassa kaupungissa on ruuhkamaksu.
        Ja sellainen Tampereen kokoiseen tuppukylään, kuulostaa aivan yhtä typerältä, kuin jos ruuhkamaksua suunniteltaisiin Kuruun.


    • Anonyymi

      Voi miettiä, että ketkä aiheuttavat kaikki tiukennukset ja peltipoliisit liikenteessä. Ne, jotka noudattavat sääntöjä ja rajoituksia, vai he, jotka siihen eivät kykene. Katso sen jälkeen peiliin. Kenties voit onnitella peilistä näkyvää näistä tiukennuksista (tai sitten ei).

      • Anonyymi

        Kyllä tiukennukset ja peltipoliisit ovat Dennis Pastersteinin aiheuttamia. Siis valtion teillä.


      • Anonyymi

        Nopeusrajoitusten alentamiset ja kameratolpat aiheuttaa se, joka niistä kerää sakkotulot.
        Sääntöjen ja rajoitusten noudattaminen ei siihen vaikuta millään tavalla.
        Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Rantatunneli, johon laitettiin typerä 60 km/h nopeusrajoitus ja keskinopeusvalvontaa suunniteltiin asennettavaksi jo silloin, kun vielä ensimmäistäkään autoa ei ollut siitä ajanut.

        Ainoa tosiasia on, että jos sakkotulot pienenevät, niin nopeusrajoituksia kiristetään, että saadaan riittävästi sakotettavia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tiukennukset ja peltipoliisit ovat Dennis Pastersteinin aiheuttamia. Siis valtion teillä.

        Et siis ymmärtänyt pointti. Ei voi mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusrajoitusten alentamiset ja kameratolpat aiheuttaa se, joka niistä kerää sakkotulot.
        Sääntöjen ja rajoitusten noudattaminen ei siihen vaikuta millään tavalla.
        Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Rantatunneli, johon laitettiin typerä 60 km/h nopeusrajoitus ja keskinopeusvalvontaa suunniteltiin asennettavaksi jo silloin, kun vielä ensimmäistäkään autoa ei ollut siitä ajanut.

        Ainoa tosiasia on, että jos sakkotulot pienenevät, niin nopeusrajoituksia kiristetään, että saadaan riittävästi sakotettavia.

        Höpö höpö. Valtio tosin kiittää kaikkia ylinopeusyrjöjä sponssoroinnista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö. Valtio tosin kiittää kaikkia ylinopeusyrjöjä sponssoroinnista.

        Osoitatko esim. Rantatunnelia koskevan keskinopeusvalvonnan suunnittelun jollain tavalla virheelliseksi?


    • Anonyymi

      Kovemmat verot autoilulle niin päästään kohelokuskeista eroon.

      • Anonyymi

        Kyse ei ole kuskien ajotaidoista: muulla Suomessa, esim. pääkaupunkiseudulla, 30km/h nopeusrajoitukset ovat harvassa, kun 30km/h rajoitus ei sovellu alueille, jossa on paljon (auto)liikennettä ja vähän jalankulkijoita.

        ...
        Tampereella on muuten tarkoituksena laittaa _KAIKKI_ kaupungin kadut 30km/h nopeusrajoituksen piiriin. Nyt täytyy vakavasti harkita, että viitsiikö täällä edes asua, jos/kun yksityistä liikkumista rajoitetaan näin. Julkinen liikenne ei ole oikeasti vaihtoehto kaikille.

        Tulee mieleen ex-pääministerin sanat, jotka sopivat tilanteeseen: "pitäkää tunkkinne" & "minä lähden pois".

        ---
        Uusista 30km/h alueista uutinen (9.11.2020): https://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/tiedotteet/2020/11/09112020_2.html


    • Anonyymi

      Eipä keskikaupungin kolmenkympin rajoituksia koskaan mitata. Jos sheriffi sattuu näkemään poikkeuksellisen kaahailun, niin sakko voi napsahtaa.

    • Anonyymi

      Eipä ne kolmenkympin rajoitukset estäneet edes sitä äskeistä kaahailua...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe