Lielahdessa, viitisen kilometriä Tampereen päärautatieasemasta pohjoiseen, Helsingistä Ouluun kulkeva päärata muuttuu yksiraiteiseksi. Siinä on myös Suomen tulevan kasvun tulppa, professori Jorma Mäntynen maalaa.
–Junaliikenne Tampereen ja Seinäjoen 137 kilometrin välillä ei jumita vielä, mutta hetki ei ole enää kaukana. Jos ei reagoida nyt, kohta on myöhäistä.
Ennusteiden mukaan henkilöliikenne pääradalla tulee vähintään kaksinkertaistumaan vuoteen 2030 mennessä.
Mäntysen mukaan päärata kaipaa kipeästi lisäinvestointeja. Paljon puhuttu kolmas raide Tampereelta Riihimäelle on toki välttämätön. Sekään ei yksin riitä ratkomaan junaliikenteen haasteita ja estämään myöhästymisiä.
Lielahti Kasvun Tulppa. Junat aina Myöhässä.
87
1788
Vastaukset
- Anonyymi
Ei valtiolla ole nyt rahaa rautateihin , kun antoi 70 miljoonaa Tampereen ratikka raiteisiin.
- Anonyymi
Pitää anoa EU:lta projektirahaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää anoa EU:lta projektirahaa.
Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.
Miksi Sanna alkoi jarrutella ratahankkeita.
Velkaa saa nyt halvalla.
Joskus on kuitenkin tehtävä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.
Louhos odottaa siirtoa Lielahteen, jotta saadaan lisää raiteita.
Ympäristöpalvelus ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.
Sorsat tervemenoa Seitsemiseen tai Helvetinjärvelle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.
Jooooooo….
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.
Joo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.
Kyllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.
Jes.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi Sanna alkoi jarrutella ratahankkeita.
Velkaa saa nyt halvalla.
Joskus on kuitenkin tehtävä.Sanna anna kiskoo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi Sanna alkoi jarrutella ratahankkeita.
Velkaa saa nyt halvalla.
Joskus on kuitenkin tehtävä.Sanna rahhoo väyliin,
ei pelkkiin Usan hävittäjiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jes.
Kuivattaa täytyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi Sanna alkoi jarrutella ratahankkeita.
Velkaa saa nyt halvalla.
Joskus on kuitenkin tehtävä.Rahat menevät sijoittajien ja rikkaiden veronvähennyksiin ja uusi oppivelvollisuuslaki, joka ennen oli voimassa vain peruskouluun saakka on nyt voimassa toisen asteen koulutuksen loppuun. Ennen vanhaan rahoitettiin opintolainalla ja siinä oli se hyvä puoli että siinä oli valtion takaus. Eli sitä ei tarvinut lyhentää, vasta kuin sai töitä ja ei todellakaan millä nollasopimustuloilla. En muista , mutta oli aikankin kaksinkertainen siihen toimeentulolain suojaosan määrään nähden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.
Väylät avaraksi.
Sillat suureksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väylät avaraksi.
Sillat suureksi.Kummola puhu Orpoolle järkeä.
Orpo jäävi Turun junaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.
Uusi raide täytyy rakentaa toiseen kerrokseen, kuten Japanissa tehdään.
Suppeat senssit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.
Lisäraiteet ylös kuin Japanissakin.
Tukkoinenn suppea alue. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.
Junat toiseen kerrokseen
kuten Japanissakin.
- Anonyymi
Aloituskirjoitus on vähän sekava. Puhutaan Tampereelta pohjoiseen kulkevasta radasta mutta samaan hengenvetoon vaaditaan kolmatta raidetta Helsingin ja Tampereen välille.
Tampereen ja Helsingin välillä tehdään vuodessa noin 5000 matkaa, Tampereella väki jakaantuu Seinäjoen, Jyväskylän ja Porin suuntaan. Pullonkaula on nimenomaan Tampereen ja Helsingin väli. - Anonyymi
Yksi ajolanka ei kauaa kestä.
Tarvitaan kaksi raidetta, ettei tule patoa yhdelle raiteelle.- Anonyymi
Vihreät tuomarit miettivät.
Hyväksytäänkö joukkoliikenne Lielahden saaressa vai sorsat rantaan ?
Toivottavasti joukkoliikenne voittaa ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vihreät tuomarit miettivät.
Hyväksytäänkö joukkoliikenne Lielahden saaressa vai sorsat rantaan ?
Toivottavasti joukkoliikenne voittaa !Juuri päärata hyväksyttiin pääkehityskäytäväki Euroopassa.
Rahaa tyrkyllä hakijalle.
- Anonyymi
Päärata on Suomen rautatieverkon päälinja, joka ulottuu Helsingistä Tampereen ja Oulun kautta Tornioon. Se yhdistää henkilö- ja tavaraliikenteessä pääkaupunkiseudun, Satakunnan, Hämeen, Pirkanmaan, Pohjanmaat sekä Keski- ja Pohjois-Suomen.
Päärata liikuttaa koko Suomea. Sen varrella asuu yli puolet väestöstä. Matkailun ja erilaisten tavarakuljetusten kautta radan vaikutuspiiri ulottuu joka puolelle maata.
Parkanon metsillä junat usein seisovat, rata jumissa, junat myöhästyvät. - Anonyymi
Raideliikenteen kehittäminen ja sen hyödyntäminen ovat tulevaisuutta.
- Anonyymi
Rata menee kylläkin Kemijärvelle sekä Kolariin. Haarautuminen on Kemin jälkeen.
- Anonyymi
Rahaa on enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
Näihin isoihin hankkeisiin, joihin valtiolla ei ole heti varaa,
täytyy perustaa valtiovetoinen osakeyhtiö.
Jolloin sijoittajat saavat vähän paremman koron kuin pankista, ilman mitään riskiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rahaa on enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
Näihin isoihin hankkeisiin, joihin valtiolla ei ole heti varaa,
täytyy perustaa valtiovetoinen osakeyhtiö.
Jolloin sijoittajat saavat vähän paremman koron kuin pankista, ilman mitään riskiä.Minäkin osallistuisin 5 % oblikaatio talletuksilla.
- Anonyymi
Lisää vaunuja juniin, ei tarvi raiteita lisätä. Järjen käyttö sallittua, joskus jopa ihan suositeltavaakin.
- Anonyymi
Pidemmät junat eivät mahdu asemalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pidemmät junat eivät mahdu asemalle.
Ei tarvi mahtuakaan, junassa pääsee liikkumaan vaunusta toiseen joten poistuu junasta siitä vaunusta, joka on aseman kohdalla. Ongelma ratkaistu. Seuraava ongelma?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvi mahtuakaan, junassa pääsee liikkumaan vaunusta toiseen joten poistuu junasta siitä vaunusta, joka on aseman kohdalla. Ongelma ratkaistu. Seuraava ongelma?
Sorsat vai
Ihmiset
.??? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pidemmät junat eivät mahdu asemalle.
…..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
…..
Samaan kapeikkoon ollaan sovittamassa vielä ratikkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pidemmät junat eivät mahdu asemalle.
Jep.
- Anonyymi
Raideliikenne tulee monella tapaa kasvamaan.
Tampereelta Stadiin menevät junat ovat usein myöhässä, kun yksiraiteisella Seinäjoen radalla liikenne takkuaa. Parkanon metsillä ainut ajolanka on toistuvasti vioittunut.
Päärata pohjoista päin täytyy saada toimivaksi. Kaksoisraide Seinäjoelta asti. - Anonyymi
Muitakin ilmansuuntia on. Tupatkaa niihin.
- Anonyymi
Lielahti on sopivan kokoinen
- Anonyymi
Ne sellujunat junat tulevat Tampereelle Jyväskylän suunnasta. Miksi ne muka kävisivät Tampereen rautatieasemalla kääntymässä kun Viinikan suuntaan on oikorata juuri tavarajunia varten?
- Anonyymi
Sanna, avaa liikenteen patokohdat :
Kaksoisraide Pohjanmaan suuntaan,
Tievalaistusta pimeälle kapealle Valtatielle 3 Parkanoon.
Kolmas raide Stadiin päin. - Anonyymi
Ei maailmassa kaikki pidä perustua koko ajan kasvuun ja kasvuun.
- Anonyymi
Miten se silleen yht äkkiä muuttuuu. Mun serkku asuu pohjanmaalla ja sielläkin se juna kulkee kaiksoisraiteella.
- Anonyymi
Taas ti, 11.1.-22 kolme pikajunaa seisoo Hämeenlinnassa,
kun ajolanka on poikki.
Lisää raiteita .
Kiitos miljoonien puolesta, ei hävittäjämiljoonien. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas ti, 11.1.-22 kolme pikajunaa seisoo Hämeenlinnassa,
kun ajolanka on poikki.
Lisää raiteita .
Kiitos miljoonien puolesta, ei hävittäjämiljoonien.Väylien rakentaminen kannattaa nyt.
Lainaa saa halvalla.
Kun ne on kuitenkin joskus tehtävä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väylien rakentaminen kannattaa nyt.
Lainaa saa halvalla.
Kun ne on kuitenkin joskus tehtävä.Lumistoppari on tiekarhun lisälaite, jota kiittävät vuolaasti esimerkiksi kaikki liittymiään auki pitävät omakotiasukkaat. Stopparin ansiosta liittymiin ja liikenneympyröihin ei kasaannu valleja kulkemista estämään.
”Minä olen tottunut puhumaan lumistopparista, joku puhuu auran sivupellistä. Tampereella se on kuulemma morjenstusrauta", Antila kertoo.
Kaikki tarkoittavat samaa: kyse on tiekarhun auran vieressä olevasta rautalevystä. Kun levy sojottaa ylös, auran tiestä irrottama tavara pääsee esteettä purkautumaan penkalle.
Suomessa 50, Ruotsissa 600 Tiekarhua.
- Anonyymi
– Sääolosuhteet aiheuttavat toistaiseksi Tampereen ja Seinäjoen välillä junaliikenteelle noin 40–60 minuutin viivästyksiä molempiin suuntiin. Tämä on tietysti matkustajille ikävä tilanne, mutta teemme parhaamme ongelmien ratkomiseksi yhdessä muiden rautatietoimijoiden kuten Väyläviraston kanssa, VR:n viestintäasiantuntija Johanna Liukkonen kertoo Ilta-Sanomille.
- Anonyymi
Kaksoisraide Pääradalla Seinäjoelta asti ratkaisee monta
junan myöhästymistä Mansesta Stadiin.
Pispala, Lielahti, Ylöjärvi —- tukkoinen alue. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaksoisraide Pääradalla Seinäjoelta asti ratkaisee monta
junan myöhästymistä Mansesta Stadiin.
Pispala, Lielahti, Ylöjärvi —- tukkoinen alue.Taas myöhästyin Stadin kokouksesta, kun
Pendolino tuli myöhään Sjoelta Manseen.
Parkanonrata liian kapea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas myöhästyin Stadin kokouksesta, kun
Pendolino tuli myöhään Sjoelta Manseen.
Parkanonrata liian kapea.Turhaa matkustelua, video olisi hoitanut saman asian.
- Anonyymi
Mahtuuko lisäraiteen kapeaan salmeen ?
Lisää saaria ja leveempiä siltoja. - Anonyymi
Lielahti on tuhottava!
- Anonyymi
Hyvä, me saadaan oma yhteinen Dubai-saari.
Sinne ongelle. - Anonyymi
Kummeli kaadettava.
- Anonyymi
Lisää raiteita Parkanoon suuntaan.
Junat jumissa yhdellä raiteella.- Anonyymi
Jos saaren minä saisin, vaikka pienenkin
Jos saaren omistaisin lailla sulttaanin
Mä sinne rakentaisin pienen palatsin
Sen langoin hopeaisin koristelisin
Jee, jee, jee (3x)
Saaren haluan
En sieltä milloinkaan mä lähtis pois
Mun arvo kuninkaan olla vois
Sen saaren kotirantaan aivan valkoiseen
Voin piirrellä mä santaan nimes uudelleen
Jos saaren minä saisin, vaikka pienenkin
Niin sulle rakentaisin sinne palatsin - Anonyymi
Vain yksi ajolanka on Pärkänössä iso riski.
Juna usein myöhässä, Stadiin ei ehdi kokoukseen eikä lentokentälle.
- Anonyymi
Ei taida reilussa 10 vuodessa kaksinkertaistua liikenne. Mutta jos/kun radan tekninen kapasiteetti on nyt käytössä, investointeja tarvitaan. Investointi olisi järkevää ja tuottaisi hyödyn. Rata tulisi tehdä kaksiraiteiseksi Tampereelta Ouluun ja kolmiraiteiseksi Riihimäeltä Tampereelle. Kaikkea ei tartte tehdä kerralla. 10-30 vuoden väliin, kun muutakin rataverkkoa on pidettävä kunnossa ja parannettava.
- Anonyymi
Minkä kasvun tulppa? Lielahti kasvaa jatkuvasti ja siellä rakennetaan uutta. Itse asiassa jatkuva kasvu on luonnolle haitallista. Ihminen vie muilta eläimiltä jatkuvasti enemmän elintilaa. Kasvun tulisikin pysähtyä.
- Anonyymi
Raiteet metsässä pilaa luonnon monimuotoisuuden, jokainen tämän ymmärtää, kai?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raiteet metsässä pilaa luonnon monimuotoisuuden, jokainen tämän ymmärtää, kai?
Liikenne kasvaa jatkuvasti Ylöjärven ja Parkanon suuntaan .
Suppeat väylät jarruttavat kaikkien kehitystä.
Kaksoisraide Ässäjoelle, Kolmosraide Stadiin.
Suora tie Pirkkalasta Lempäälään.
Nämä ny ensiksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikenne kasvaa jatkuvasti Ylöjärven ja Parkanon suuntaan .
Suppeat väylät jarruttavat kaikkien kehitystä.
Kaksoisraide Ässäjoelle, Kolmosraide Stadiin.
Suora tie Pirkkalasta Lempäälään.
Nämä ny ensiksi.Tukossa kapea väylä.
Usein.
- Anonyymi
Junaliikenne keskeytettiin muutamaksi tunniksi Parkanon ja Seinäjoen välillä sähköratavaurion vuoksi. Sähköratavaurio tapahtui Seinäjoen eteläpuolella noin kahdeksan aikaan lauantai-iltana.
Hieman ennen kello yhtätoista illalla Rataliikennekeskus Fintraffic tiedotti, että sähköratavaurio on saatu rajattua Pohjois-Loukon ja Syrjämäen välille itäiselle raiteelle ja läntiselle raiteelle on saatu sähköt takaisin. Junaliikenne pääsee täten jatkumaan.
Rataliikennekeskuksen mukaan InterCity 28 ottaa vauriopaikalla muutamia tunteja seisseen InterCity 56:n matkustajat kyytiin.
Koko aja ongelmia yhdellä raiteella.- Anonyymi
Sanna, tee vielä kunnis elvytys Suomelle ja Pirkanmaalle.
Vauhtia Päärataan, Suomirataan, VALTIMOON. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanna, tee vielä kunnis elvytys Suomelle ja Pirkanmaalle.
Vauhtia Päärataan, Suomirataan, VALTIMOON.Niinpä……
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanna, tee vielä kunnis elvytys Suomelle ja Pirkanmaalle.
Vauhtia Päärataan, Suomirataan, VALTIMOON.Tule apuun Sanna.
- Anonyymi
Epävarmaa päästä Stadiin klkouksern.
Parkanossa johtolanka poikki.- Anonyymi
Usein yksi ainut lanka poikki.
Kaksoisraide. Kiitos……..
- Anonyymi
Väylät kunnolla auki !
Nyt niin tukkoista. - Anonyymi
Se matka on 173km. Ei 137km. Mutta kaksoisraidehan siihen tarvitaan.
- Anonyymi
Lisää raiteita hallitusohjelmaan.
- Anonyymi
Väyliä tunneliin tai ilmaan.
Suppea maasto. Harjulla.
Valtatie 3 ja Päärata ovat ykköshankkeet…….toivottavasti.
- Anonyymi
Kasvua, kasvua... Lisää ja lisää, uutta ja lisää ja uutta ja lisää. Rahanhimo silmissä uutta ja lisää.
- Anonyymi
Turun tunnin rata tulee…..rakennetaan molemmista päistä.
Päärata paitsioon…..kokoomuksen Kummolakin ihmeissään.
Manse pelattiin vaihtoaitioon.
Päärata on Suomen Valtimo. - Anonyymi
Näin paljon ministeri voi vaikuttaa mm. tiehankkeisiin:
Pietarsaaren seudulle melkein kaikki Pohjanmaan rahat.muualle ei mitään!
Samoin Turkuun kaikki, Tampereelle murusia !
Kummola…..Konahda kunnolla ! - Anonyymi
Kokoomus näytti pyllyä Manselle.
Kummola….herätys ! - Anonyymi
Tässä on Lielahden laajan liikennejumin syy – Urakoitsija valitsi onnettoman ajankohdan: korjausaika oli lyöty lukkoon viikkoja aiemmin
Tampereen Vaitinaron liittymän alueella tehtiin painauman korjaustöitä tiistain vaikeassa liikennekelissä.
Niin suppeat väylät. - Anonyymi
Kummola, konahda kavereilles !
Tunnin juna Turkuun on suuri vääryys. - Anonyymi
Kummola pidä koko Suomen puolia Turun mafiaa vastaan.
Kummola hommiin.- Anonyymi
Kummolahan on itsekin Turusta kotoisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kummolahan on itsekin Turusta kotoisin.
Ai hälvetti.
Sekin nyt vielä.
Keneen voi enää luottaa ?
Entä Mansen hymytyttö ? Ministeri.
- Anonyymi
Kiitos Väylävirasto.
Kiitos Ely-Pirkanmaa.
Kiitos Kummola ym.
Kiitos Ylöjärven Persut ?
Lielahden tulppa avataan.
Nyt on kuulemiset menossa.
Pääradan käyttöaste 10-kertainen Turun rataan verrattuna !- Anonyymi
Tulppa siirtyy Tammerkoskelle kun sillat menevät remonttiin.
- Anonyymi
Kiitos Ely.
Ja Ylöjärven Ellut. - Anonyymi
Opoo pimittää rahoja Turkuunpäin.
Jäävi päättäjä.- Anonyymi
Tampereen ja Ylöjärven junaratahankkeen suunnittelu etenee – hinta ainakin 110 miljoonaa euroa: ”Todennäköisesti korkeampikin”
Hankevastaavan mukaan kaksoisraidetta Tampereen ja Ylöjärven päästään rakentamaan todennäköisesti vasta vuosien päästä. Raiteen yleissuunnitelmaa esitellään yleisölle elokuussa.
Katri Keskitalo6:30 Tänään Aamulehdessä.
Raiteen rakentamisesta on esitetty kaksi vaihtoehtoa. Kummassakin niistä uutta raidetta rakennettaisiin nykyisen radan kylkeen Mäkkylän peltojen kohdalla Ylöjärvellä.
- Anonyymi
VR:n mukaan sähköratavaurio oli tapahtunut Ylöjärven Karhejärven ja Ikaalisten Sisätön välillä.
Lisäksi Helsingistä lähtevä junaliikenne seisahti aamuseitsemän aikaan kokonaan liikenteenohjausjärjestelmän vian takia.
Junaliikenne keskeytyi tunniksi, kunnes vika saatiin korjattua. VR:n mukaan kahdella eri häiriöllä ei ollut tekemistä toistensa kanssa.
Juttua päivitetty kello 5.34, kello 6.20 ja kello 8.29.
Hymytyttö vain hymyileeeeeeee. Ei mitään aikaansaannoksia hallituksessa. - Anonyymi
Tampere motissa kahdesta suunnasta.
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1232528- 1351935
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631276Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1151271Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik351122En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k771121HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp
Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio271100Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.451079Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉831029Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse57973