Lielahti Kasvun Tulppa. Junat aina Myöhässä.

Anonyymi

Lielahdessa, viitisen kilometriä Tampereen päärautatieasemasta pohjoiseen, Helsingistä Ouluun kulkeva päärata muuttuu yksiraiteiseksi. Siinä on myös Suomen tulevan kasvun tulppa, professori Jorma Mäntynen maalaa.

–Junaliikenne Tampereen ja Seinäjoen 137 kilometrin välillä ei jumita vielä, mutta hetki ei ole enää kaukana. Jos ei reagoida nyt, kohta on myöhäistä.

Ennusteiden mukaan henkilöliikenne pääradalla tulee vähintään kaksinkertaistumaan vuoteen 2030 mennessä.

Mäntysen mukaan päärata kaipaa kipeästi lisäinvestointeja. Paljon puhuttu kolmas raide Tampereelta Riihimäelle on toki välttämätön. Sekään ei yksin riitä ratkomaan junaliikenteen haasteita ja estämään myöhästymisiä.

87

1788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei valtiolla ole nyt rahaa rautateihin , kun antoi 70 miljoonaa Tampereen ratikka raiteisiin.

      • Anonyymi

        Pitää anoa EU:lta projektirahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää anoa EU:lta projektirahaa.

        Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.

        Miksi Sanna alkoi jarrutella ratahankkeita.
        Velkaa saa nyt halvalla.
        Joskus on kuitenkin tehtävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.

        Louhos odottaa siirtoa Lielahteen, jotta saadaan lisää raiteita.
        Ympäristöpalvelus !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.

        Sorsat tervemenoa Seitsemiseen tai Helvetinjärvelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.

        Jooooooo….


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.

        Joo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.

        Kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.

        Jes.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Sanna alkoi jarrutella ratahankkeita.
        Velkaa saa nyt halvalla.
        Joskus on kuitenkin tehtävä.

        Sanna anna kiskoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Sanna alkoi jarrutella ratahankkeita.
        Velkaa saa nyt halvalla.
        Joskus on kuitenkin tehtävä.

        Sanna rahhoo väyliin,
        ei pelkkiin Usan hävittäjiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jes.

        Kuivattaa täytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Sanna alkoi jarrutella ratahankkeita.
        Velkaa saa nyt halvalla.
        Joskus on kuitenkin tehtävä.

        Rahat menevät sijoittajien ja rikkaiden veronvähennyksiin ja uusi oppivelvollisuuslaki, joka ennen oli voimassa vain peruskouluun saakka on nyt voimassa toisen asteen koulutuksen loppuun. Ennen vanhaan rahoitettiin opintolainalla ja siinä oli se hyvä puoli että siinä oli valtion takaus. Eli sitä ei tarvinut lyhentää, vasta kuin sai töitä ja ei todellakaan millä nollasopimustuloilla. En muista , mutta oli aikankin kaksinkertainen siihen toimeentulolain suojaosan määrään nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.

        Väylät avaraksi.
        Sillat suureksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väylät avaraksi.
        Sillat suureksi.

        Kummola puhu Orpoolle järkeä.
        Orpo jäävi Turun junaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.

        Uusi raide täytyy rakentaa toiseen kerrokseen, kuten Japanissa tehdään.
        Suppeat senssit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.

        Lisäraiteet ylös kuin Japanissakin.
        Tukkoinenn suppea alue.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lielahden ranta pitää täyttää kunnolla.

        Junat toiseen kerrokseen
        kuten Japanissakin.


    • Anonyymi

      Aloituskirjoitus on vähän sekava. Puhutaan Tampereelta pohjoiseen kulkevasta radasta mutta samaan hengenvetoon vaaditaan kolmatta raidetta Helsingin ja Tampereen välille.

      Tampereen ja Helsingin välillä tehdään vuodessa noin 5000 matkaa, Tampereella väki jakaantuu Seinäjoen, Jyväskylän ja Porin suuntaan. Pullonkaula on nimenomaan Tampereen ja Helsingin väli.

    • Anonyymi

      Yksi ajolanka ei kauaa kestä.
      Tarvitaan kaksi raidetta, ettei tule patoa yhdelle raiteelle.

      • Anonyymi

        Vihreät tuomarit miettivät.
        Hyväksytäänkö joukkoliikenne Lielahden saaressa vai sorsat rantaan ?
        Toivottavasti joukkoliikenne voittaa !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihreät tuomarit miettivät.
        Hyväksytäänkö joukkoliikenne Lielahden saaressa vai sorsat rantaan ?
        Toivottavasti joukkoliikenne voittaa !

        Juuri päärata hyväksyttiin pääkehityskäytäväki Euroopassa.
        Rahaa tyrkyllä hakijalle.


    • Anonyymi

      Päärata on Suomen rautatieverkon päälinja, joka ulottuu Helsingistä Tampereen ja Oulun kautta Tornioon. Se yhdistää henkilö- ja tavaraliikenteessä pääkaupunkiseudun, Satakunnan, Hämeen, Pirkanmaan, Pohjanmaat sekä Keski- ja Pohjois-Suomen.

      Päärata liikuttaa koko Suomea. Sen varrella asuu yli puolet väestöstä. Matkailun ja erilaisten tavarakuljetusten kautta radan vaikutuspiiri ulottuu joka puolelle maata.

      Parkanon metsillä junat usein seisovat, rata jumissa, junat myöhästyvät.

    • Anonyymi

      Raideliikenteen kehittäminen ja sen hyödyntäminen ovat tulevaisuutta.

    • Anonyymi

      Rata menee kylläkin Kemijärvelle sekä Kolariin. Haarautuminen on Kemin jälkeen.

      • Anonyymi

        Rahaa on enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
        Näihin isoihin hankkeisiin, joihin valtiolla ei ole heti varaa,
        täytyy perustaa valtiovetoinen osakeyhtiö.
        Jolloin sijoittajat saavat vähän paremman koron kuin pankista, ilman mitään riskiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rahaa on enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
        Näihin isoihin hankkeisiin, joihin valtiolla ei ole heti varaa,
        täytyy perustaa valtiovetoinen osakeyhtiö.
        Jolloin sijoittajat saavat vähän paremman koron kuin pankista, ilman mitään riskiä.

        Minäkin osallistuisin 5 % oblikaatio talletuksilla.


    • Anonyymi

      Lisää vaunuja juniin, ei tarvi raiteita lisätä. Järjen käyttö sallittua, joskus jopa ihan suositeltavaakin.

      • Anonyymi

        Pidemmät junat eivät mahdu asemalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidemmät junat eivät mahdu asemalle.

        Ei tarvi mahtuakaan, junassa pääsee liikkumaan vaunusta toiseen joten poistuu junasta siitä vaunusta, joka on aseman kohdalla. Ongelma ratkaistu. Seuraava ongelma?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvi mahtuakaan, junassa pääsee liikkumaan vaunusta toiseen joten poistuu junasta siitä vaunusta, joka on aseman kohdalla. Ongelma ratkaistu. Seuraava ongelma?

        Sorsat vai
        Ihmiset
        .???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidemmät junat eivät mahdu asemalle.

        …..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        …..

        Samaan kapeikkoon ollaan sovittamassa vielä ratikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidemmät junat eivät mahdu asemalle.

        Jep.


    • Anonyymi

      Raideliikenne tulee monella tapaa kasvamaan.
      Tampereelta Stadiin menevät junat ovat usein myöhässä, kun yksiraiteisella Seinäjoen radalla liikenne takkuaa. Parkanon metsillä ainut ajolanka on toistuvasti vioittunut.
      Päärata pohjoista päin täytyy saada toimivaksi. Kaksoisraide Seinäjoelta asti.

    • Anonyymi

      Muitakin ilmansuuntia on. Tupatkaa niihin.

      • Anonyymi

        Lielahti on sopivan kokoinen


      • Anonyymi

        Ne sellujunat junat tulevat Tampereelle Jyväskylän suunnasta. Miksi ne muka kävisivät Tampereen rautatieasemalla kääntymässä kun Viinikan suuntaan on oikorata juuri tavarajunia varten?


    • Anonyymi

      Sanna, avaa liikenteen patokohdat :
      Kaksoisraide Pohjanmaan suuntaan,
      Tievalaistusta pimeälle kapealle Valtatielle 3 Parkanoon.
      Kolmas raide Stadiin päin.

    • Anonyymi

      Ei maailmassa kaikki pidä perustua koko ajan kasvuun ja kasvuun.

    • Anonyymi

      Miten se silleen yht äkkiä muuttuuu. Mun serkku asuu pohjanmaalla ja sielläkin se juna kulkee kaiksoisraiteella.

      • Anonyymi

        Taas ti, 11.1.-22 kolme pikajunaa seisoo Hämeenlinnassa,
        kun ajolanka on poikki.
        Lisää raiteita .
        Kiitos miljoonien puolesta, ei hävittäjämiljoonien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas ti, 11.1.-22 kolme pikajunaa seisoo Hämeenlinnassa,
        kun ajolanka on poikki.
        Lisää raiteita .
        Kiitos miljoonien puolesta, ei hävittäjämiljoonien.

        Väylien rakentaminen kannattaa nyt.
        Lainaa saa halvalla.
        Kun ne on kuitenkin joskus tehtävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väylien rakentaminen kannattaa nyt.
        Lainaa saa halvalla.
        Kun ne on kuitenkin joskus tehtävä.

        Lumistoppari on tiekarhun lisälaite, jota kiittävät vuolaasti esimerkiksi kaikki liittymiään auki pitävät omakotiasukkaat. Stopparin ansiosta liittymiin ja liikenneympyröihin ei kasaannu valleja kulkemista estämään.

        ”Minä olen tottunut puhumaan lumistopparista, joku puhuu auran sivupellistä. Tampereella se on kuulemma morjenstusrauta", Antila kertoo.

        Kaikki tarkoittavat samaa: kyse on tiekarhun auran vieressä olevasta rautalevystä. Kun levy sojottaa ylös, auran tiestä irrottama tavara pääsee esteettä purkautumaan penkalle.

        Suomessa 50, Ruotsissa 600 Tiekarhua.


    • Anonyymi

      – Sääolosuhteet aiheuttavat toistaiseksi Tampereen ja Seinäjoen välillä junaliikenteelle noin 40–60 minuutin viivästyksiä molempiin suuntiin. Tämä on tietysti matkustajille ikävä tilanne, mutta teemme parhaamme ongelmien ratkomiseksi yhdessä muiden rautatietoimijoiden kuten Väyläviraston kanssa, VR:n viestintäasiantuntija Johanna Liukkonen kertoo Ilta-Sanomille.

      • Anonyymi

        Kaksoisraide Pääradalla Seinäjoelta asti ratkaisee monta
        junan myöhästymistä Mansesta Stadiin.
        Pispala, Lielahti, Ylöjärvi —- tukkoinen alue.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksoisraide Pääradalla Seinäjoelta asti ratkaisee monta
        junan myöhästymistä Mansesta Stadiin.
        Pispala, Lielahti, Ylöjärvi —- tukkoinen alue.

        Taas myöhästyin Stadin kokouksesta, kun
        Pendolino tuli myöhään Sjoelta Manseen.
        Parkanonrata liian kapea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas myöhästyin Stadin kokouksesta, kun
        Pendolino tuli myöhään Sjoelta Manseen.
        Parkanonrata liian kapea.

        Turhaa matkustelua, video olisi hoitanut saman asian.


    • Anonyymi

      Mahtuuko lisäraiteen kapeaan salmeen ?
      Lisää saaria ja leveempiä siltoja.

    • Anonyymi

      Lielahti on tuhottava!

      • Anonyymi

        Hyvä, me saadaan oma yhteinen Dubai-saari.
        Sinne ongelle.


      • Anonyymi

        Kummeli kaadettava.


    • Anonyymi

      Lisää raiteita Parkanoon suuntaan.
      Junat jumissa yhdellä raiteella.

      • Anonyymi

        Jos saaren minä saisin, vaikka pienenkin
        Jos saaren omistaisin lailla sulttaanin
        Mä sinne rakentaisin pienen palatsin
        Sen langoin hopeaisin koristelisin

        Jee, jee, jee (3x)
        Saaren haluan

        En sieltä milloinkaan mä lähtis pois
        Mun arvo kuninkaan olla vois

        Sen saaren kotirantaan aivan valkoiseen
        Voin piirrellä mä santaan nimes uudelleen
        Jos saaren minä saisin, vaikka pienenkin
        Niin sulle rakentaisin sinne palatsin


      • Anonyymi

        Vain yksi ajolanka on Pärkänössä iso riski.
        Juna usein myöhässä, Stadiin ei ehdi kokoukseen eikä lentokentälle.


    • Anonyymi

      Ei taida reilussa 10 vuodessa kaksinkertaistua liikenne. Mutta jos/kun radan tekninen kapasiteetti on nyt käytössä, investointeja tarvitaan. Investointi olisi järkevää ja tuottaisi hyödyn. Rata tulisi tehdä kaksiraiteiseksi Tampereelta Ouluun ja kolmiraiteiseksi Riihimäeltä Tampereelle. Kaikkea ei tartte tehdä kerralla. 10-30 vuoden väliin, kun muutakin rataverkkoa on pidettävä kunnossa ja parannettava.

    • Anonyymi

      Minkä kasvun tulppa? Lielahti kasvaa jatkuvasti ja siellä rakennetaan uutta. Itse asiassa jatkuva kasvu on luonnolle haitallista. Ihminen vie muilta eläimiltä jatkuvasti enemmän elintilaa. Kasvun tulisikin pysähtyä.

      • Anonyymi

        Raiteet metsässä pilaa luonnon monimuotoisuuden, jokainen tämän ymmärtää, kai?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raiteet metsässä pilaa luonnon monimuotoisuuden, jokainen tämän ymmärtää, kai?

        Liikenne kasvaa jatkuvasti Ylöjärven ja Parkanon suuntaan .
        Suppeat väylät jarruttavat kaikkien kehitystä.
        Kaksoisraide Ässäjoelle, Kolmosraide Stadiin.
        Suora tie Pirkkalasta Lempäälään.
        Nämä ny ensiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenne kasvaa jatkuvasti Ylöjärven ja Parkanon suuntaan .
        Suppeat väylät jarruttavat kaikkien kehitystä.
        Kaksoisraide Ässäjoelle, Kolmosraide Stadiin.
        Suora tie Pirkkalasta Lempäälään.
        Nämä ny ensiksi.

        Tukossa kapea väylä.
        Usein.


    • Anonyymi

      Junaliikenne keskeytettiin muutamaksi tunniksi Parkanon ja Seinäjoen välillä sähköratavaurion vuoksi. Sähköratavaurio tapahtui Seinäjoen eteläpuolella noin kahdeksan aikaan lauantai-iltana.

      Hieman ennen kello yhtätoista illalla Rataliikennekeskus Fintraffic tiedotti, että sähköratavaurio on saatu rajattua Pohjois-Loukon ja Syrjämäen välille itäiselle raiteelle ja läntiselle raiteelle on saatu sähköt takaisin. Junaliikenne pääsee täten jatkumaan.

      Rataliikennekeskuksen mukaan InterCity 28 ottaa vauriopaikalla muutamia tunteja seisseen InterCity 56:n matkustajat kyytiin.
      Koko aja ongelmia yhdellä raiteella.

      • Anonyymi

        Sanna, tee vielä kunnis elvytys Suomelle ja Pirkanmaalle.
        Vauhtia Päärataan, Suomirataan, VALTIMOON.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanna, tee vielä kunnis elvytys Suomelle ja Pirkanmaalle.
        Vauhtia Päärataan, Suomirataan, VALTIMOON.

        Niinpä……


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanna, tee vielä kunnis elvytys Suomelle ja Pirkanmaalle.
        Vauhtia Päärataan, Suomirataan, VALTIMOON.

        Tule apuun Sanna.


    • Anonyymi

      Epävarmaa päästä Stadiin klkouksern.
      Parkanossa johtolanka poikki.

      • Anonyymi

        Usein yksi ainut lanka poikki.
        Kaksoisraide. Kiitos……..


    • Anonyymi

      Väylät kunnolla auki !
      Nyt niin tukkoista.

    • Anonyymi

      Se matka on 173km. Ei 137km. Mutta kaksoisraidehan siihen tarvitaan.

    • Anonyymi

      Lisää raiteita hallitusohjelmaan.

      • Anonyymi

        Väyliä tunneliin tai ilmaan.
        Suppea maasto. Harjulla.
        Valtatie 3 ja Päärata ovat ykköshankkeet…….toivottavasti.


    • Anonyymi

      Kasvua, kasvua... Lisää ja lisää, uutta ja lisää ja uutta ja lisää. Rahanhimo silmissä uutta ja lisää.

    • Anonyymi

      Turun tunnin rata tulee…..rakennetaan molemmista päistä.
      Päärata paitsioon…..kokoomuksen Kummolakin ihmeissään.
      Manse pelattiin vaihtoaitioon.
      Päärata on Suomen Valtimo.

    • Anonyymi

      Näin paljon ministeri voi vaikuttaa mm. tiehankkeisiin:
      Pietarsaaren seudulle melkein kaikki Pohjanmaan rahat.muualle ei mitään!

      Samoin Turkuun kaikki, Tampereelle murusia !
      Kummola…..Konahda kunnolla !

    • Anonyymi

      Kokoomus näytti pyllyä Manselle.
      Kummola….herätys !

    • Anonyymi

      Tässä on Lielahden laajan liikennejumin syy – Urakoitsija valitsi onnettoman ajankohdan: korjausaika oli lyöty lukkoon viikkoja aiemmin
      Tampereen Vaitinaron liittymän alueella tehtiin painauman korjaustöitä tiistain vaikeassa liikennekelissä.
      Niin suppeat väylät.

    • Anonyymi

      Kummola, konahda kavereilles !
      Tunnin juna Turkuun on suuri vääryys.

    • Anonyymi

      Kummola pidä koko Suomen puolia Turun mafiaa vastaan.
      Kummola hommiin.

      • Anonyymi

        Kummolahan on itsekin Turusta kotoisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummolahan on itsekin Turusta kotoisin.

        Ai hälvetti.
        Sekin nyt vielä.
        Keneen voi enää luottaa ?
        Entä Mansen hymytyttö ? Ministeri.


    • Anonyymi

      Kiitos Väylävirasto.
      Kiitos Ely-Pirkanmaa.
      Kiitos Kummola ym.
      Kiitos Ylöjärven Persut ?

      Lielahden tulppa avataan.
      Nyt on kuulemiset menossa.
      Pääradan käyttöaste 10-kertainen Turun rataan verrattuna !

      • Anonyymi

        Tulppa siirtyy Tammerkoskelle kun sillat menevät remonttiin.


    • Anonyymi

      Kiitos Ely.
      Ja Ylöjärven Ellut.

    • Anonyymi

      Opoo pimittää rahoja Turkuunpäin.
      Jäävi päättäjä.

      • Anonyymi

        Tampereen ja Ylöjärven junarata­­hankkeen suunnittelu etenee – hinta ainakin 110 miljoonaa euroa: ”Todennäköisesti korkeampikin”
        Hankevastaavan mukaan kaksoisraidetta Tampereen ja Ylöjärven päästään rakentamaan todennäköisesti vasta vuosien päästä. Raiteen yleissuunnitelmaa esitellään yleisölle elokuussa.

        Katri Keskitalo6:30 Tänään Aamulehdessä.
        Raiteen rakentamisesta on esitetty kaksi vaihtoehtoa. Kummassakin niistä uutta raidetta rakennettaisiin nykyisen radan kylkeen Mäkkylän peltojen kohdalla Ylöjärvellä.


    • Anonyymi

      VR:n mukaan sähköratavaurio oli tapahtunut Ylöjärven Karhejärven ja Ikaalisten Sisätön välillä.
      Lisäksi Helsingistä lähtevä junaliikenne seisahti aamuseitsemän aikaan kokonaan liikenteenohjausjärjestelmän vian takia.
      Junaliikenne keskeytyi tunniksi, kunnes vika saatiin korjattua. VR:n mukaan kahdella eri häiriöllä ei ollut tekemistä toistensa kanssa.
      Juttua päivitetty kello 5.34, kello 6.20 ja kello 8.29.

      Hymytyttö vain hymyileeeeeeee. Ei mitään aikaansaannoksia hallituksessa.

    • Anonyymi

      Tampere motissa kahdesta suunnasta.

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      123
      2528
    2. 135
      1935
    3. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1276
    4. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

      Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      115
      1271
    5. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      35
      1122
    6. En kai koskaan saa sinua

      Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1121
    7. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

      Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      27
      1100
    8. Tykkäsit nainen

      Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1079
    9. Kerroppas nyt

      M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      83
      1029
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

      Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      57
      973
    Aihe