Lielahdessa, viitisen kilometriä Tampereen päärautatieasemasta pohjoiseen, Helsingistä Ouluun kulkeva päärata muuttuu yksiraiteiseksi. Siinä on myös Suomen tulevan kasvun tulppa, professori Jorma Mäntynen maalaa.
–Junaliikenne Tampereen ja Seinäjoen 137 kilometrin välillä ei jumita vielä, mutta hetki ei ole enää kaukana. Jos ei reagoida nyt, kohta on myöhäistä.
Ennusteiden mukaan henkilöliikenne pääradalla tulee vähintään kaksinkertaistumaan vuoteen 2030 mennessä.
Mäntysen mukaan päärata kaipaa kipeästi lisäinvestointeja. Paljon puhuttu kolmas raide Tampereelta Riihimäelle on toki välttämätön. Sekään ei yksin riitä ratkomaan junaliikenteen haasteita ja estämään myöhästymisiä.
Lielahti Kasvun Tulppana.
74
5756
Vastaukset
- Anonyymi
Kaavaan päivityksiä ja sillat sopiviksi.
- Anonyymi
Vihreille tuomareille mietintää.
Joukkoliikenne vai pullasorsat ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vihreille tuomareille mietintää.
Joukkoliikenne vai pullasorsat ?Joo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo.
Ratikka kaivataan.
Persut kaivaa vain perunoitaan mettäkylissä.
- Anonyymi
Täytyy vaihta rata monorailiksi.
- Anonyymi
Lielahdessa on tungosta.
Lisää raiteita ja maapenkkaa tai uusi saari.
Ympäristöteko ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lielahdessa on tungosta.
Lisää raiteita ja maapenkkaa tai uusi saari.
Ympäristöteko !Ihmiset vai
Sorsat
.??? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lielahdessa on tungosta.
Lisää raiteita ja maapenkkaa tai uusi saari.
Ympäristöteko !Jep…
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmiset vai
Sorsat
.???Niinpä…
- Anonyymi
Juna hyytyi Jalasjärvellä parikymmentä minuuttia Seinäjoelta lähdön jälkeen noin kello 16:45 keskiviikkoiltana.
Kyseessä on Oulusta Helsinkiin matkalla ollut Intercity 26.
VR:n viestinnästä kerrotaan, että junassa on tullut tuntemattomasta syystä hätäjarrutus, joka on aiheuttanut vian junaan. Junalla ei voi enää jatkaa matkaa.
Matkustajat siirretään vaunu kerrallaan takana tulevaan seuraavaan junaan Intercity 54, joka pysähtyy poikkeuksellisesti myös Parkanossa.
Tilanne aiheuttaa reilun tunnin myöhästymisen aikataulusta.- Anonyymi
Raiteita ja väyliä tunneliin vai toiseen kerrokseen ?
Onneksi moreenimaata on helppo muokata.
Ja onneksi tulee se saari. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raiteita ja väyliä tunneliin vai toiseen kerrokseen ?
Onneksi moreenimaata on helppo muokata.
Ja onneksi tulee se saari.Siltainsinööri Jaatinen on tilattu leventämään siltoja.
Ja emäntien…….. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siltainsinööri Jaatinen on tilattu leventämään siltoja.
Ja emäntien……..Jes.
- Anonyymi
Junat liian usein myöhässä.
- Anonyymi
Pispala jyrättävä maan tasalle niin saadaan hyvät junayhteydet. Siirretään ne sorat vaikka Teiskoon ja tehdään sinne uusi asuinpaikka, Tispala. Ihme homma että pitänyt noin kapealle paikalle rakentaa jumalaton määrä taloja.
- Anonyymi
On muistettava, että Päärata rakennetaan kaksiraiteiseksi
koko Ylöjärven kohdalla.
Ratikan Silta tai tunneli avaraksi.- Anonyymi
Kaksoisraide Pääradalla Seinäjoelta asti ratkaisee monta
junan myöhästymistä Mansesta Stadiin.
Pispala, Lielahti, Ylöjärvi —- tukkoinen alue. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaksoisraide Pääradalla Seinäjoelta asti ratkaisee monta
junan myöhästymistä Mansesta Stadiin.
Pispala, Lielahti, Ylöjärvi —- tukkoinen alue.Niinpä.
Kaavaan varauksia.
- Anonyymi
Likaiset maat vaan kaadetaan järveen. Kyllä se siitä kuoleentuu. Kalat ekana.
- Anonyymi
Kalat uivat Kuruun.
Hyvä väylähanke tukkoiseen salmeen.
- Anonyymi
Kapeat sillat.
Tukkoinen maasto.- Anonyymi
Joo.
Sillat auki. Suppeaa on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo.
Sillat auki. Suppeaa on.Tukkoinen väylästö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tukkoinen väylästö.
Siipiveikkojen paikkakunta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo.
Sillat auki. Suppeaa on.Niin suppeaa väylillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin suppeaa väylillä.
Kaivinkoneet töihin.
- Anonyymi
Suunnittelijat töihin.
Varaukset kaavoihin.
Rata ja Valtatie levenevät.- Anonyymi
Fortunin hukkarahoilla 15 miljardii, saisi kaikki kolme isoa ratahanketta tehtyä.
Siis töihin, kun taantuma uhkaa. - Anonyymi
Päärata-Suomirata tarvii heti kaksoisraiteet Tampereen pohjpoispuolella.
Ylöjärvellä on ratapato. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päärata-Suomirata tarvii heti kaksoisraiteet Tampereen pohjpoispuolella.
Ylöjärvellä on ratapato.Melko usein juna pohjoisestapäin tulee Manseen myöhässä.
Rataosuus Seinäjoelta on etittäin riskialtis ja vikaherkkä.
Kaksoisraide Seinäjoelta on tehtävä pikaisesti.
Päärata, Suomirata on elinkeinoelämämme valtimo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päärata-Suomirata tarvii heti kaksoisraiteet Tampereen pohjpoispuolella.
Ylöjärvellä on ratapato.Joooo……
- Anonyymi
Liian suppeat väylät.
- Anonyymi
Tampereen ja Ylöjärven välillä sijaitseva Lielahti–Lakiala-rataosuus on 14,6 kilometrin mittainen yksiraiteinen päärataosuus. Se on rataosuus, johon kohdistuu erityisen vahvasti huoli pääradan kapasiteetista ja sen riittävyydestä.
Tämä rataosuus, jonka suunnittelu on hyvässä vaiheessa, tulisi saada mahdollisimman nopeasti rakentamisvaiheeseen. Kyse on mittavasta, mutta ei silti ylivoimaisesta investoinnista kokonaiskustannusten jäädessä alle 100 miljoonan euron.- Anonyymi
Jes….
- Anonyymi
Se on ihan sama vaikka olisi 10 raideparia koskapa junat on kuitenkin semmosia että eihän ne kulje jos vettä sataa, eikä ne kulje Jos aurinko paistaa, eikä ne kulje jos Lunta sataa, eikä ne yleensäkkään kulje kunnolla Jos on kevät kesä syksy tai talvi.
- Anonyymi
JUNALIIKENTEEN lauantai-iltana katkaissut sähköratavaurio on saatu korjattua Pirkanmaalla, kertoo Fintrafficin rataliikennekeskus. Tampereen ja Parkanon välillä ollut sähkövaurio saatiin korjattua sunnuntain vastaisena yönä noin puoli kahdelta, ja junaliikenne pääsi jatkamaan matkaa.
Rataliikennekeskuksen mukaan vaurio aiheutti kahden yöjunan myöhästymisen. IC265-juna Helsingistä Kemijärvelle myöhästyi noin 2,5 tuntia ja P269 Helsingistä Kolariin noin 1,5 tuntia aikataulusta.- Anonyymi
Kirkonkylään ei saada uutta pysäkkiä pääradalle.
Täytyy tehdä uusia raiteita ja siltoja.
- Anonyymi
Niin suppeat väylät.
Kehitys taantuu.- Anonyymi
Ylöjärvi kasvun tulppana Pohjois-Pirkanmaalle.
Liian pieni hiekkalaatikko. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylöjärvi kasvun tulppana Pohjois-Pirkanmaalle.
Liian pieni hiekkalaatikko.Lielahti–Lakiala-kaksoisraiteen suunnittelun toteuttaa Sitowise Oy vuosien 2022–2024 aikana. Vahojärven ratasuunnittelu tehdään vuosina 2023–2024. Vahojärven suunnittelijana toimii Sweco Infra & Rail.
Suunnittelulla varaudutaan Tampere–Oulu-rataosuuden kasvaviin liikennemäärin.
”Tampere–Oulu-rataosuuden kapasiteetti on paikoin täynnä. Suunnittelun tavoitteena on löytää ratkaisuja, joilla parantaa rataosan välityskykyä ja poistaa pullonkauloja. Lielahti–Lakiala-kaksoisraiteen rakentaminen mahdollistaisi juna- ja liikennemäärien lisäämisen rataosuudella", kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Eero Virtanen tiedotteessa.
- Anonyymi
Myös Parkanon molemmin puolin olisi hyvä olla kaksoisraide. Toinen raiteista voisi koukata Parkanon keskustan vierestä, niin saisi pysähtyvät junat lähemmäs asutusta, ja ohikiitävät menisi nykyistä suoraa. Nykyinen asema on 7km päässä Parkanon keskustasta, ei näin pidä olla.
- Anonyymi
Jaa että koko junallisen matkustajia pitäisi koukata Parkanon keskustan kautta parin matkustajan takia? Eikö teillä siellä Parkanossa ole keksitty vielä autoja? Onko Parkanokin jo liitetty Ylöjärveen kun tämä kommentti on täällä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa että koko junallisen matkustajia pitäisi koukata Parkanon keskustan kautta parin matkustajan takia? Eikö teillä siellä Parkanossa ole keksitty vielä autoja? Onko Parkanokin jo liitetty Ylöjärveen kun tämä kommentti on täällä?
Turun tunnin rata tulee…..rakennetaan molemmista päistä.
Päärata paitsioon…..kokoomuksen Kummolakin ihmeissään.
- Anonyymi
Kaksoisraiteen suunnittelu Tampereen ja Ylöjärven välille on edennyt ympäristövaikutusten arviointiin ja yleissuunnitteluun
Julkaistu 19.6.2023
Tampereen Lielahden ja Ylöjärven Lakialan välille sijoittuvan rataosuuden lakisääteinen ympäristövaikutusten arviointi (YVA) käynnistyy kesällä, kun ympäristövaikutusten arviointiohjelma luovutetaan yhteysviranomaiselle eli Pirkanmaan ELY-keskukselle. Hankkeen yleissuunnitelma etenee lomittain ympäristövaikutusten arvioinnin kanssa niin, että arvioinnin tulokset saadaan huomioitua yleissuunnitelmassa. Tulevan vuoden aikana on useita tilaisuuksia kertoa mielipiteensä hankkeesta.- Anonyymi
Kunnat yhteen tai
puoli kahteen.
Ratikka ilmaan, kun maa on suppea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunnat yhteen tai
puoli kahteen.
Ratikka ilmaan, kun maa on suppea.Yeeees.
- Anonyymi
Väyliä tunneliin tai ilmaan.
Suppea maasto. - Anonyymi
Ylöjärven mettäkylien Persut kaatoivat ratikan !
Rautaa rajalle ?- Anonyymi
Pärsut kasvun ja raitsikan tulppana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pärsut kasvun ja raitsikan tulppana.
Näin paljon ministeri voi vaikuttaa mm. tiehankkeisiin:
Pietarsaaren seudulle melkein kaikki Pohjanmaan rahat.muualle ei mitään!
Samoin Turkuun kaikki, Tampereelle murusia !
- Anonyymi
Tavaraliikenteessä, joka on vähintäin yhtä tärkeää kuin henkilöliikenne, tilanne on murskaava. Helsinki–Turku-välillä kuljetettiin tavaraa vain 60 000 tonnia, kun Seinäjoki–Tampere-välillä kuljetettiin 2,1 miljoonaa tonnia.
Ukrainan sodan johdosta Venäjän rautatieliikenne on loppunut ja tavaraliikenteen painopiste on siirtynyt pääradalle. Pääradan varrelle on keskittynyt Suomen teollisuuden selkäranka, joten paine radan käytölle lisääntyy.
Nyt hallituksen linjaus on hylätä pääradan, Suomiradan, asettaminen ykköskohteesi rautateiden kehittämiseen hallituskaudella. Tilalle tuli ns. siltarumpupolitiikka, jossa sovittiin ns. sulle mulle -politiikassa Turun tunnin junan tärkeimmäksi kohteeksi vaikka tilastot kertovat muuta.- Anonyymi
Kun tarkastellaan Väyläviraston tilastoja vuoden 2022 kaukoliikenteen matkustajamääristä ja tavaraliikenteessä kuljetettuja tonneja, joihin investointien pitäisi perustua, niin tulos on selkeä,
Turun ns. tunnin junaan ei voi perustella matkustajamäärillä eikä tavaraliikenteellä. Helsinki –Turku-välillä oli vuonna 2022 vain 1,38 miljoonaa matkustajaa, kun Seinäjoki–Tampere-välillä oli matkustajia peräti 3 miljoonaa eli kaksinkertainen. Myös Kokkola–Seinäjoki-välillä matkusti peräti 1,85 milj. matkustajaa.
Tavaraliikenteessä, joka on vähintäin yhtä tärkeää kuin henkilöliikenne, tilanne on murskaava. Helsinki–Turku-välillä kuljetettiin tavaraa vain 60 000 tonnia, kun Seinäjoki–Tampere-välillä kuljetettiin 2,1 miljoonaa tonnia. - Anonyymi
Liian suppeat väylät täytyy avata !
Sillat auki. - Anonyymi
Niinpä…
- Anonyymi
Ylöjärvi suunnittelee hyppäävänsä raiteille ensi vuosikymmenellä. Yhtä aikaa vireillä on kaksikin isoa hanketta: Tampereen ratikan jatke Lielahdesta Ylöjärven Leijapuistoon ja Oulu–Tampere-radan parantamiseen liittyvä kaksoisraide Lielahdesta Ylöjärven Lakialaan. Se mahdollistaisi tulevaisuudessa lähijunaliikenteen myös Ylöjärvelle, jos mahdollisuus otetaan suunnittelussa huomioon.
- Anonyymi
Ei tullut joulurahoja Pirkanmaalle.
Valitettavaa. - Anonyymi
Toinen raide kapeaan pohjoiseenpäin voidaan rakentaa toiseen kerrokseen.
Kun sillat ovat niin kapeita.
Kuin Japanissa.- Anonyymi
Kummola pitämään koko Pirkanmaan puolia
Turun mafiaa vastaan. - Anonyymi
Yes….
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kummola pitämään koko Pirkanmaan puolia
Turun mafiaa vastaan.Kummolahan on itsekin kotoisin Turusta eli Turun mafia on levinnyt tännekin...
- Anonyymi
Oikeuskansleri Tuomas Pöysti kertoo MTV:lle, että jos on olemassa mahdollisuus ristiriitaan kunnan ja valtion etujen välillä, voi pelkkä valtuuston käsittelyyn osallistuminen riittää jääviyteen.
Orpon esikunnasta vahvistettiin, että Orpo on jäävännyt itsensä kahdessa Turun tunnin junaa käsitelleessä kokouksessa syksyn aikana. Orpo kieltäytyi aikataulusyihin vedoten kommentoimasta asiaa MTV:lle.
MTV:n mukaan myös valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) on käsitellyt ratahanketta Kirkkonummen kunnanvaltuustossa ollessaan. Purra osallistui äänestyksiin, joissa kunta päätti hankkeeseen osallistumisesta. Purra ei ole MTV:n mukaan ilmoittanut jääviydestä.
Turun tunnin junan investointikustannukset ovat nykyisen arvion mukaan 3,4–4 miljardia euroa.
Ratahankkeet uuteen käsittelyyn, kähmintä on paljastettu ! - Anonyymi
Herätys !
Rannikkokaupungit haluavat oman radan Turusta Ouluun ?
Kurun Persut Huomio !- Anonyymi
Hymytyttö Herätys !
- Anonyymi
Kummola kokoomuksen pomoksi.
Orpoo on ????
Purrra puree ??? - Anonyymi
Kiitos Väylävirasto.
Kiitos Ely-Pirkanmaa.
Kiitos Kummola ym.
Kiitos Ylöjärven Persut ?
Lielahden tulppa avataan.
Nyt on kuulemiset menossa. - Anonyymi
Seikka on saletti.
Kiitos raiteista ja valtatielevennyksestä.. - Anonyymi
Tampereen ja Ylöjärven junaratahankkeen suunnittelu etenee – hinta ainakin 110 miljoonaa euroa: ”Todennäköisesti korkeampikin”
Hankevastaavan mukaan kaksoisraidetta Tampereen ja Ylöjärven päästään rakentamaan todennäköisesti vasta vuosien päästä. Raiteen yleissuunnitelmaa esitellään yleisölle elokuussa.
Katri Keskitalo6:30 Aamulehti.
Raiteen rakentamisesta on esitetty kaksi vaihtoehtoa. Kummassakin niistä uutta raidetta rakennettaisiin nykyisen radan kylkeen Mäkkylän peltojen kohdalla Ylöjärvellä.- Anonyymi
Osaamme kyllä itsekin lukea lehtien nettisivuja.
- Anonyymi
P.ersut nukkuvat.
Jättipotti Orpon hallitusohjelman raiderahasta ei tule pohjoiseen, vaan pääministerin kotimaakuntaan Turkuun. Hallitus varautuu pääomittamaan Helsingin ja Turun välisen niin sanotun tunnin junan rahoitusta kokoavaa yhtiötä 460 miljoonalla eurolla.
Kokonaisuudessaan radan parantaminen maksaa alustavien arvioiden mukaan peräti 3,4 miljardia euroa.
Sillä rahalla rakentaisi koko Suomen kuljetuksia palvelevan ja huoltovarmuuden varmistavan kunnon ratayhteyden myös Lapista Jäämerelle. Kyse on valinnasta.- Anonyymi
Ei tullut rahaa Päärataan vaan Turkuun ja länsirannikolle.
Käyttöasteet ???……..
Persut ovat Orpoosen pyllynnuolijoita..
Joo joo porukkaa……..
- Anonyymi
Ratikka Pirkkalaan.
Raja-aita Ylöjärvelle.
Persut vastustavat ratikkaakin.
Kurun metsät riittävät. - Anonyymi
Junan ajomoottori oli syttynyt palamaan kesken matkan.
Junaliikenne oli pysähdyksissä rataosuudella tiistaiyöhön saakka. Finntrafficin mukaan junayksikkö saatiin pois linjalta lähempänä kello kahta.
Siirtotöiden ajan kaukoliikenteen junat Parkanon ja Seinäjoen välillä korvattiin linja-autoilla. Usein on nyt Pääradalla ongelmia.
Aamun junaliikenteessä on vielä muutoksia Vaasan Seinäjoen sekä Kokkolan ja Seinäjoen väleillä. VR:n nettisivuilta voi tarkistaa junaliikenteen muutokset. - Anonyymi
Salon kaupungintalolla selviää, että Helsingistä Turkuun suunniteltu Länsirata-hanke, tuttavallisemmin Tunnin juna, on vakavissa vaikeuksissa.
Se selviää siitä, että kaupungintalolla Salon kaupunginjohtaja Anna-Kristiina Korhonen ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja Simo Paassilta (sd) eivät suostu vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen. - Anonyymi
Seisoo taas junat Ylöjärvellä.
Tukossa koko rata.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563081Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472881Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242679Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3511759- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101071Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193951- 44809
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101802Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26800