Lielahti Kasvun Tulppana.

Anonyymi

Lielahdessa, viitisen kilometriä Tampereen päärautatieasemasta pohjoiseen, Helsingistä Ouluun kulkeva päärata muuttuu yksiraiteiseksi. Siinä on myös Suomen tulevan kasvun tulppa, professori Jorma Mäntynen maalaa.

–Junaliikenne Tampereen ja Seinäjoen 137 kilometrin välillä ei jumita vielä, mutta hetki ei ole enää kaukana. Jos ei reagoida nyt, kohta on myöhäistä.

Ennusteiden mukaan henkilöliikenne pääradalla tulee vähintään kaksinkertaistumaan vuoteen 2030 mennessä.

Mäntysen mukaan päärata kaipaa kipeästi lisäinvestointeja. Paljon puhuttu kolmas raide Tampereelta Riihimäelle on toki välttämätön. Sekään ei yksin riitä ratkomaan junaliikenteen haasteita ja estämään myöhästymisiä.

68

5339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaavaan päivityksiä ja sillat sopiviksi.

      • Anonyymi

        Vihreille tuomareille mietintää.
        Joukkoliikenne vai pullasorsat ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihreille tuomareille mietintää.
        Joukkoliikenne vai pullasorsat ?

        Joo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo.

        Ratikka kaivataan.
        Persut kaivaa vain perunoitaan mettäkylissä.


    • Anonyymi

      Täytyy vaihta rata monorailiksi.

      • Anonyymi

        Lielahdessa on tungosta.
        Lisää raiteita ja maapenkkaa tai uusi saari.
        Ympäristöteko !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lielahdessa on tungosta.
        Lisää raiteita ja maapenkkaa tai uusi saari.
        Ympäristöteko !

        Ihmiset vai
        Sorsat
        .???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lielahdessa on tungosta.
        Lisää raiteita ja maapenkkaa tai uusi saari.
        Ympäristöteko !

        Jep…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset vai
        Sorsat
        .???

        Niinpä…


    • Anonyymi

      Juna hyytyi Jalasjärvellä parikymmentä minuuttia Seinäjoelta lähdön jälkeen noin kello 16:45 keskiviikkoiltana.

      Kyseessä on Oulusta Helsinkiin matkalla ollut Intercity 26.

      VR:n viestinnästä kerrotaan, että junassa on tullut tuntemattomasta syystä hätäjarrutus, joka on aiheuttanut vian junaan. Junalla ei voi enää jatkaa matkaa.

      Matkustajat siirretään vaunu kerrallaan takana tulevaan seuraavaan junaan Intercity 54, joka pysähtyy poikkeuksellisesti myös Parkanossa.

      Tilanne aiheuttaa reilun tunnin myöhästymisen aikataulusta.

      • Anonyymi

        Raiteita ja väyliä tunneliin vai toiseen kerrokseen ?
        Onneksi moreenimaata on helppo muokata.
        Ja onneksi tulee se saari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raiteita ja väyliä tunneliin vai toiseen kerrokseen ?
        Onneksi moreenimaata on helppo muokata.
        Ja onneksi tulee se saari.

        Siltainsinööri Jaatinen on tilattu leventämään siltoja.
        Ja emäntien……..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siltainsinööri Jaatinen on tilattu leventämään siltoja.
        Ja emäntien……..

        Jes.


      • Anonyymi

        Junat liian usein myöhässä.


    • Anonyymi

      Pispala jyrättävä maan tasalle niin saadaan hyvät junayhteydet. Siirretään ne sorat vaikka Teiskoon ja tehdään sinne uusi asuinpaikka, Tispala. Ihme homma että pitänyt noin kapealle paikalle rakentaa jumalaton määrä taloja.

    • Anonyymi

      On muistettava, että Päärata rakennetaan kaksiraiteiseksi
      koko Ylöjärven kohdalla.
      Ratikan Silta tai tunneli avaraksi.

      • Anonyymi

        Kaksoisraide Pääradalla Seinäjoelta asti ratkaisee monta
        junan myöhästymistä Mansesta Stadiin.
        Pispala, Lielahti, Ylöjärvi —- tukkoinen alue.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksoisraide Pääradalla Seinäjoelta asti ratkaisee monta
        junan myöhästymistä Mansesta Stadiin.
        Pispala, Lielahti, Ylöjärvi —- tukkoinen alue.

        Niinpä.
        Kaavaan varauksia.


    • Anonyymi

      Likaiset maat vaan kaadetaan järveen. Kyllä se siitä kuoleentuu. Kalat ekana.

      • Anonyymi

        Kalat uivat Kuruun.
        Hyvä väylähanke tukkoiseen salmeen.


    • Anonyymi

      Kapeat sillat.
      Tukkoinen maasto.

      • Anonyymi

        Joo.
        Sillat auki. Suppeaa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo.
        Sillat auki. Suppeaa on.

        Tukkoinen väylästö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tukkoinen väylästö.

        Siipiveikkojen paikkakunta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo.
        Sillat auki. Suppeaa on.

        Niin suppeaa väylillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin suppeaa väylillä.

        Kaivinkoneet töihin.


    • Anonyymi

      Suunnittelijat töihin.
      Varaukset kaavoihin.
      Rata ja Valtatie levenevät.

      • Anonyymi

        Fortunin hukkarahoilla 15 miljardii, saisi kaikki kolme isoa ratahanketta tehtyä.
        Siis töihin, kun taantuma uhkaa.


      • Anonyymi

        Päärata-Suomirata tarvii heti kaksoisraiteet Tampereen pohjpoispuolella.
        Ylöjärvellä on ratapato.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päärata-Suomirata tarvii heti kaksoisraiteet Tampereen pohjpoispuolella.
        Ylöjärvellä on ratapato.

        Melko usein juna pohjoisestapäin tulee Manseen myöhässä.
        Rataosuus Seinäjoelta on etittäin riskialtis ja vikaherkkä.
        Kaksoisraide Seinäjoelta on tehtävä pikaisesti.
        Päärata, Suomirata on elinkeinoelämämme valtimo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päärata-Suomirata tarvii heti kaksoisraiteet Tampereen pohjpoispuolella.
        Ylöjärvellä on ratapato.

        Joooo……


      • Anonyymi

        Liian suppeat väylät.


    • Anonyymi

      Tampereen ja Ylöjärven välillä sijaitseva Lielahti–Lakiala-rataosuus on 14,6 kilometrin mittainen yksiraiteinen päärataosuus. Se on rataosuus, johon kohdistuu erityisen vahvasti huoli pääradan kapasiteetista ja sen riittävyydestä.

      Tämä rataosuus, jonka suunnittelu on hyvässä vaiheessa, tulisi saada mahdollisimman nopeasti rakentamisvaiheeseen. Kyse on mittavasta, mutta ei silti ylivoimaisesta investoinnista kokonaiskustannusten jäädessä alle 100 miljoonan euron.

      • Anonyymi

        Jes….


    • Anonyymi

      Se on ihan sama vaikka olisi 10 raideparia koskapa junat on kuitenkin semmosia että eihän ne kulje jos vettä sataa, eikä ne kulje Jos aurinko paistaa, eikä ne kulje jos Lunta sataa, eikä ne yleensäkkään kulje kunnolla Jos on kevät kesä syksy tai talvi.

    • Anonyymi

      JUNALIIKENTEEN lauantai-iltana katkaissut sähköratavaurio on saatu korjattua Pirkanmaalla, kertoo Fintrafficin rataliikennekeskus. Tampereen ja Parkanon välillä ollut sähkövaurio saatiin korjattua sunnuntain vastaisena yönä noin puoli kahdelta, ja junaliikenne pääsi jatkamaan matkaa.
      Rataliikennekeskuksen mukaan vaurio aiheutti kahden yöjunan myöhästymisen. IC265-juna Helsingistä Kemijärvelle myöhästyi noin 2,5 tuntia ja P269 Helsingistä Kolariin noin 1,5 tuntia aikataulusta.

      • Anonyymi

        Kirkonkylään ei saada uutta pysäkkiä pääradalle.
        Täytyy tehdä uusia raiteita ja siltoja.


    • Anonyymi

      Niin suppeat väylät.
      Kehitys taantuu.

      • Anonyymi

        Ylöjärvi kasvun tulppana Pohjois-Pirkanmaalle.
        Liian pieni hiekkalaatikko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylöjärvi kasvun tulppana Pohjois-Pirkanmaalle.
        Liian pieni hiekkalaatikko.

        Lielahti–Lakiala-kaksoisraiteen suunnittelun toteuttaa Sitowise Oy vuosien 2022–2024 aikana. Vahojärven ratasuunnittelu tehdään vuosina 2023–2024. Vahojärven suunnittelijana toimii Sweco Infra & Rail.

        Suunnittelulla varaudutaan Tampere–Oulu-rataosuuden kasvaviin liikennemäärin.

        ”Tampere–Oulu-rataosuuden kapasiteetti on paikoin täynnä. Suunnittelun tavoitteena on löytää ratkaisuja, joilla parantaa rataosan välityskykyä ja poistaa pullonkauloja. Lielahti–Lakiala-kaksoisraiteen rakentaminen mahdollistaisi juna- ja liikennemäärien lisäämisen rataosuudella", kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Eero Virtanen tiedotteessa.


    • Anonyymi

      Myös Parkanon molemmin puolin olisi hyvä olla kaksoisraide. Toinen raiteista voisi koukata Parkanon keskustan vierestä, niin saisi pysähtyvät junat lähemmäs asutusta, ja ohikiitävät menisi nykyistä suoraa. Nykyinen asema on 7km päässä Parkanon keskustasta, ei näin pidä olla.

      • Anonyymi

        Jaa että koko junallisen matkustajia pitäisi koukata Parkanon keskustan kautta parin matkustajan takia? Eikö teillä siellä Parkanossa ole keksitty vielä autoja? Onko Parkanokin jo liitetty Ylöjärveen kun tämä kommentti on täällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa että koko junallisen matkustajia pitäisi koukata Parkanon keskustan kautta parin matkustajan takia? Eikö teillä siellä Parkanossa ole keksitty vielä autoja? Onko Parkanokin jo liitetty Ylöjärveen kun tämä kommentti on täällä?

        Turun tunnin rata tulee…..rakennetaan molemmista päistä.
        Päärata paitsioon…..kokoomuksen Kummolakin ihmeissään.


    • Anonyymi

      Kaksoisraiteen suunnittelu Tampereen ja Ylöjärven välille on edennyt ympäristövaikutusten arviointiin ja yleissuunnitteluun
      Julkaistu 19.6.2023

      Tampereen Lielahden ja Ylöjärven Lakialan välille sijoittuvan rataosuuden lakisääteinen ympäristövaikutusten arviointi (YVA) käynnistyy kesällä, kun ympäristövaikutusten arviointiohjelma luovutetaan yhteysviranomaiselle eli Pirkanmaan ELY-keskukselle. Hankkeen yleissuunnitelma etenee lomittain ympäristövaikutusten arvioinnin kanssa niin, että arvioinnin tulokset saadaan huomioitua yleissuunnitelmassa. Tulevan vuoden aikana on useita tilaisuuksia kertoa mielipiteensä hankkeesta.

      • Anonyymi

        Kunnat yhteen tai
        puoli kahteen.
        Ratikka ilmaan, kun maa on suppea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnat yhteen tai
        puoli kahteen.
        Ratikka ilmaan, kun maa on suppea.

        Yeeees.


    • Anonyymi

      Väyliä tunneliin tai ilmaan.
      Suppea maasto.

    • Anonyymi

      Ylöjärven mettäkylien Persut kaatoivat ratikan !
      Rautaa rajalle ?

      • Anonyymi

        Pärsut kasvun ja raitsikan tulppana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pärsut kasvun ja raitsikan tulppana.

        Näin paljon ministeri voi vaikuttaa mm. tiehankkeisiin:
        Pietarsaaren seudulle melkein kaikki Pohjanmaan rahat.muualle ei mitään!

        Samoin Turkuun kaikki, Tampereelle murusia !


    • Anonyymi

      Tavaraliikenteessä, joka on vähintäin yhtä tärkeää kuin henkilöliikenne, tilanne on murskaava. Helsinki–Turku-välillä kuljetettiin tavaraa vain 60 000 tonnia, kun Seinäjoki–Tampere-välillä kuljetettiin 2,1 miljoonaa tonnia.
      Ukrainan sodan johdosta Venäjän rautatieliikenne on loppunut ja tavaraliikenteen painopiste on siirtynyt pääradalle. Pääradan varrelle on keskittynyt Suomen teollisuuden selkäranka, joten paine radan käytölle lisääntyy.

      Nyt hallituksen linjaus on hylätä pääradan, Suomiradan, asettaminen ykköskohteesi rautateiden kehittämiseen hallituskaudella. Tilalle tuli ns. siltarumpupolitiikka, jossa sovittiin ns. sulle mulle -politiikassa Turun tunnin junan tärkeimmäksi kohteeksi vaikka tilastot kertovat muuta.

      • Anonyymi

        Kun tarkastellaan Väyläviraston tilastoja vuoden 2022 kaukoliikenteen matkustajamääristä ja tavaraliikenteessä kuljetettuja tonneja, joihin investointien pitäisi perustua, niin tulos on selkeä,
        Turun ns. tunnin junaan ei voi perustella matkustajamäärillä eikä tavaraliikenteellä. Helsinki –Turku-välillä oli vuonna 2022 vain 1,38 miljoonaa matkustajaa, kun Seinäjoki–Tampere-välillä oli matkustajia peräti 3 miljoonaa eli kaksinkertainen. Myös Kokkola–Seinäjoki-välillä matkusti peräti 1,85 milj. matkustajaa.

        Tavaraliikenteessä, joka on vähintäin yhtä tärkeää kuin henkilöliikenne, tilanne on murskaava. Helsinki–Turku-välillä kuljetettiin tavaraa vain 60 000 tonnia, kun Seinäjoki–Tampere-välillä kuljetettiin 2,1 miljoonaa tonnia.


      • Anonyymi

        Liian suppeat väylät täytyy avata !
        Sillat auki.


      • Anonyymi

        Niinpä…


    • Anonyymi

      Ylöjärvi suunnittelee hyppäävänsä raiteille ensi vuosikymmenellä. Yhtä aikaa vireillä on kaksikin isoa hanketta: Tampereen ratikan jatke Lielahdesta Ylöjärven Leijapuistoon ja Oulu–Tampere-radan parantamiseen liittyvä kaksoisraide Lielahdesta Ylöjärven Lakialaan. Se mahdollistaisi tulevaisuudessa lähijunaliikenteen myös Ylöjärvelle, jos mahdollisuus otetaan suunnittelussa huomioon.

    • Anonyymi

      Ei tullut joulurahoja Pirkanmaalle.
      Valitettavaa.

    • Anonyymi

      Toinen raide kapeaan pohjoiseenpäin voidaan rakentaa toiseen kerrokseen.
      Kun sillat ovat niin kapeita.
      Kuin Japanissa.

      • Anonyymi

        Kummola pitämään koko Pirkanmaan puolia
        Turun mafiaa vastaan.


      • Anonyymi

        Yes….


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummola pitämään koko Pirkanmaan puolia
        Turun mafiaa vastaan.

        Kummolahan on itsekin kotoisin Turusta eli Turun mafia on levinnyt tännekin...


    • Anonyymi

      Oikeuskansleri Tuomas Pöysti kertoo MTV:lle, että jos on olemassa mahdollisuus ristiriitaan kunnan ja valtion etujen välillä, voi pelkkä valtuuston käsittelyyn osallistuminen riittää jääviyteen.

      Orpon esikunnasta vahvistettiin, että Orpo on jäävännyt itsensä kahdessa Turun tunnin junaa käsitelleessä kokouksessa syksyn aikana. Orpo kieltäytyi aikataulusyihin vedoten kommentoimasta asiaa MTV:lle.

      MTV:n mukaan myös valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) on käsitellyt ratahanketta Kirkkonummen kunnanvaltuustossa ollessaan. Purra osallistui äänestyksiin, joissa kunta päätti hankkeeseen osallistumisesta. Purra ei ole MTV:n mukaan ilmoittanut jääviydestä.

      Turun tunnin junan investointikustannukset ovat nykyisen arvion mukaan 3,4–4 miljardia euroa.

      Ratahankkeet uuteen käsittelyyn, kähmintä on paljastettu !

    • Anonyymi

      Herätys !
      Rannikkokaupungit haluavat oman radan Turusta Ouluun ?
      Kurun Persut Huomio !

      • Anonyymi

        Hymytyttö Herätys !


    • Anonyymi

      Kummola kokoomuksen pomoksi.
      Orpoo on ????
      Purrra puree ???

    • Anonyymi

      Kiitos Väylävirasto.
      Kiitos Ely-Pirkanmaa.
      Kiitos Kummola ym.
      Kiitos Ylöjärven Persut ?

      Lielahden tulppa avataan.
      Nyt on kuulemiset menossa.

    • Anonyymi

      Seikka on saletti.
      Kiitos raiteista ja valtatielevennyksestä..

    • Anonyymi

      Tampereen ja Ylöjärven junarata­­hankkeen suunnittelu etenee – hinta ainakin 110 miljoonaa euroa: ”Todennäköisesti korkeampikin”
      Hankevastaavan mukaan kaksoisraidetta Tampereen ja Ylöjärven päästään rakentamaan todennäköisesti vasta vuosien päästä. Raiteen yleissuunnitelmaa esitellään yleisölle elokuussa.

      Katri Keskitalo6:30 Aamulehti.
      Raiteen rakentamisesta on esitetty kaksi vaihtoehtoa. Kummassakin niistä uutta raidetta rakennettaisiin nykyisen radan kylkeen Mäkkylän peltojen kohdalla Ylöjärvellä.

      • Anonyymi

        Osaamme kyllä itsekin lukea lehtien nettisivuja.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe