Aihe

VG viikko 49 / 2020

Anonyymi

Yksi päätähdistä, Alex Thomson on uuden viikon alkaessa enää turistina mukana menossa yhdellä peräsimellä kohti Kapkaupunkia. Muutoin asetelmat aika lailla ennallaan, fleetti jakautuneena kolmeen keskenään tasaiseen ryhmään. Ja Moppi, eli Cam sinnittelee tiukasti kärkiryhmässä.

78

725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      MOIT!
      ...Le Cam suoriutuu hyvin! Näin maakrapuna näyttää, jotta vauhti riippuu seilorin halusta mennä lujaa... Miten purjeensa säätää..
      Tällä ison mittakaavan VGplay seurannalla on joukolla veneitä yhtäaikaisesti 11 knot tuulta toinen menee 16 solmua osajoukko 11 ja joku 9 solmua..
      ...Missä vaiheessa Foiliilisen veneen vauhti edut tulevat näkyviin?
      on jäänyt epäselväksi, kun huippuvauhdit on olleet purjeveneillä noin 21-22 solmua, molemmilla alustyypeillä tähän pääsee..
      Vai onko kyyti tasaisempaa siivekkeelisessä veneessä, niin on mukavampi pitää vauhtia yllä?
      Onko se pääkoppa hommaa miten uskaltaa mennä tuuleen ja pitää vauhtia yllä vai laskettua taktiikkaa? vs menee rauhallisemmilla tuulialueilla? tämä kysymys koska osajoukko valitsi vahvat tuulet heti lähtiessä..

      • Anonyymi

        Meneehän nuo foiliveneet kovempaa, kun vauhdit on tuolla 20 solmun paikkeilla. Ihan venevauhdillahan Le Cam purjehdittiin kiinni ja ohi. 1-kätinen Seguin on kuitenkin vetässyt 472 mpk/vrk parhammillaan tässä kisassa, vaikka alla on saman ikäluokan vene kuin Arilla!

        Missä ne aloittajan mainitsemaa kolme tasaista ryhmää on? Tuossa on johtava vene yli 200 mpk karussa. 7. on vielä "vain" 350 mpk jäljessä. Sitten on isompia rakoja ja 17. on jo 900 mpk jäljessä. Tuon jälkeen on kaksi yksinäistä 1200 ja 1550 mpk perässä. Sitten on muutaman veneen ryhmö 2100-2200 mpk perässä. 2500 mpk paikkeilla taas yksinäinen Arlta viikko sitten karannut ja sen jälkeen Arilta karannut ryhmä reilussa 2600 mpk:ssä.

        Arilla on nyt kolmen veneen ryhmä reilussa 2800 mpk:ssä, mutta DMG:n vauhti aivan eri luokkaa eli ei kauaa tuossa ryhmässä viihdy. Lopuksi reilussa 3300 mpk:ssa oleva Charal, joka on pääsemässä parempiin tuuliin ja menee tällä viikolla lentäen Arin ohi, jos ovat alkuunkaan samoissa oloissa.

        Sitten Ari on omassa peräpään ryhmässään Mercin kanssa kaukana muiden perässä. Ellei Merci saa köliä kuntoon ja karkaa myös. Vai onko se jo kunnossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meneehän nuo foiliveneet kovempaa, kun vauhdit on tuolla 20 solmun paikkeilla. Ihan venevauhdillahan Le Cam purjehdittiin kiinni ja ohi. 1-kätinen Seguin on kuitenkin vetässyt 472 mpk/vrk parhammillaan tässä kisassa, vaikka alla on saman ikäluokan vene kuin Arilla!

        Missä ne aloittajan mainitsemaa kolme tasaista ryhmää on? Tuossa on johtava vene yli 200 mpk karussa. 7. on vielä "vain" 350 mpk jäljessä. Sitten on isompia rakoja ja 17. on jo 900 mpk jäljessä. Tuon jälkeen on kaksi yksinäistä 1200 ja 1550 mpk perässä. Sitten on muutaman veneen ryhmö 2100-2200 mpk perässä. 2500 mpk paikkeilla taas yksinäinen Arlta viikko sitten karannut ja sen jälkeen Arilta karannut ryhmä reilussa 2600 mpk:ssä.

        Arilla on nyt kolmen veneen ryhmä reilussa 2800 mpk:ssä, mutta DMG:n vauhti aivan eri luokkaa eli ei kauaa tuossa ryhmässä viihdy. Lopuksi reilussa 3300 mpk:ssa oleva Charal, joka on pääsemässä parempiin tuuliin ja menee tällä viikolla lentäen Arin ohi, jos ovat alkuunkaan samoissa oloissa.

        Sitten Ari on omassa peräpään ryhmässään Mercin kanssa kaukana muiden perässä. Ellei Merci saa köliä kuntoon ja karkaa myös. Vai onko se jo kunnossa?

        Viimeisen 4 h Ari edennyt 49 mpk, Merci 43 mpk ja noiden kahden välistä Mercin läheltä Mercin jo ohittanut DMG 63. Ari on vielä 30 mpk DMG:n edellä eli DMG mennee illalla tai viimeistään yöllä ohi.

        DMG:n Kojiro kertoo videossaan, että on nyt vähän lisännyt vauhtia ja laajasti korjattu isopurje tuntuu kestävän. Sanoo kuitenkin, ettei voi ajaa täysillä enää, vaan joutuu varomaan venettään koko loppukisan. Ei sentään kuten Ari!

        Merci on taas jäänyt Arista. Sen kölistä ei tunnu olevan mitään tietoa sen jälkeen kun kerrottiin hydrauliikan pettäneen. Onko edelleen lukittuna vai saako jo kantattua?

        Alexilta viimein video, jossa tosin ei kerrottu oikein mitään peräsimestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meneehän nuo foiliveneet kovempaa, kun vauhdit on tuolla 20 solmun paikkeilla. Ihan venevauhdillahan Le Cam purjehdittiin kiinni ja ohi. 1-kätinen Seguin on kuitenkin vetässyt 472 mpk/vrk parhammillaan tässä kisassa, vaikka alla on saman ikäluokan vene kuin Arilla!

        Missä ne aloittajan mainitsemaa kolme tasaista ryhmää on? Tuossa on johtava vene yli 200 mpk karussa. 7. on vielä "vain" 350 mpk jäljessä. Sitten on isompia rakoja ja 17. on jo 900 mpk jäljessä. Tuon jälkeen on kaksi yksinäistä 1200 ja 1550 mpk perässä. Sitten on muutaman veneen ryhmö 2100-2200 mpk perässä. 2500 mpk paikkeilla taas yksinäinen Arlta viikko sitten karannut ja sen jälkeen Arilta karannut ryhmä reilussa 2600 mpk:ssä.

        Arilla on nyt kolmen veneen ryhmä reilussa 2800 mpk:ssä, mutta DMG:n vauhti aivan eri luokkaa eli ei kauaa tuossa ryhmässä viihdy. Lopuksi reilussa 3300 mpk:ssa oleva Charal, joka on pääsemässä parempiin tuuliin ja menee tällä viikolla lentäen Arin ohi, jos ovat alkuunkaan samoissa oloissa.

        Sitten Ari on omassa peräpään ryhmässään Mercin kanssa kaukana muiden perässä. Ellei Merci saa köliä kuntoon ja karkaa myös. Vai onko se jo kunnossa?

        Viime päivinä Arin ja edellä menevien välimatka on supistunut. Charal edelleen aika kaukana takana ja DMG vielä vaan pyörii siinä jaloissa sinne tänne tikkaillen. Eli viikon vanha ennuste ei ole toteutunut.


    • Anonyymi

      Arilla hyvä tilanne sikäli että on mukana kisassa eikä keskeyttänyt. Stark on ainakin vielä vahvempi kuin Boss, jos päivissä lasketaan....

      Vanha Ohlson

      • Anonyymi

        Onko selvinnyt jo, mitä Hugo Bossin peräsimelle tapahtui? Jos osui johonkin, kyse on enemmän tuurista kuin veneestä. Eiköhän tuokin vene olisi helposti kestänyt Arin matelun ja Alex taas saanut helposti Starkin rikottua kisaamalla riskillä kärkisijoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko selvinnyt jo, mitä Hugo Bossin peräsimelle tapahtui? Jos osui johonkin, kyse on enemmän tuurista kuin veneestä. Eiköhän tuokin vene olisi helposti kestänyt Arin matelun ja Alex taas saanut helposti Starkin rikottua kisaamalla riskillä kärkisijoista.

        AT taisi rikkoa veneensä Thetassa, mutta menetti vain n. 800 mpk sitä korjaten. Pelkäksi arvailuksi jää, mitä peräsimelle tapahtui, hajosiko purjehtimalla vai törmäämällä. Alex taisi henkisesti olla pakkovoiton edessä, eikä säästellyt riittävästi. Aikaisemmissa kisoissa suunnilleen puolet on päässyt maaliin, kuka hyvänsä siihen joukkoon pääsee, on ainakin Ranskassa juhlittu sankari, mutta eihän meidän tarvitse heitä kuunnella.


    • Anonyymi

      Seuraava, tai taitaa olla monikossa seuraavat poissa pelistä. PRB (Escoffier) uppoamassa ja moppi tulossa paikalle. Jos ensimmäinen näkemäni googlkäännetty uutinen on sinne päinkään, on moppi noukkimassa Escoffierin pelastuslautalta. Tarkoittaako se myös mopin kisan päättymistä?

      • Anonyymi

        Jean Le Cam on ollut jo useita tunteja paikalla. Henkilön nosto pelastuslautalta veneeseen 5 m:n aallokossa ei ole helppoa. Täytyy koko ajan varoa että henkilö ei jää veneen alle. Tuuli taitaa olla n 12-13 m/s. Tuuli ja aalloko kuljettaa lauttaa, joka tekee hommasta entistä vaativamman. Kun veneessä on vain 1 henkilö / vene, niin kädet väistämättä tahtovat loppua kesken, jotta pelastettavan turvallisuutta ei vaaranneta. Nyt on käsketty 3 muutakin venettä paikalle. En kyllä ymmärrä, miten se auttaisi tilannetta. Pelastukseen osallistuneille hyvitetään käytetty aika, kun lasketaan kilpailun tuloksia. Maihin näyttää muuten olevan matkaa n 1000 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jean Le Cam on ollut jo useita tunteja paikalla. Henkilön nosto pelastuslautalta veneeseen 5 m:n aallokossa ei ole helppoa. Täytyy koko ajan varoa että henkilö ei jää veneen alle. Tuuli taitaa olla n 12-13 m/s. Tuuli ja aalloko kuljettaa lauttaa, joka tekee hommasta entistä vaativamman. Kun veneessä on vain 1 henkilö / vene, niin kädet väistämättä tahtovat loppua kesken, jotta pelastettavan turvallisuutta ei vaaranneta. Nyt on käsketty 3 muutakin venettä paikalle. En kyllä ymmärrä, miten se auttaisi tilannetta. Pelastukseen osallistuneille hyvitetään käytetty aika, kun lasketaan kilpailun tuloksia. Maihin näyttää muuten olevan matkaa n 1000 km.

        Le Camilla ilmeisesti moottoriongelmia eli ei sitten kai saanut moottoria käyntiin. Muiden tullessa on jo pimeää ja aina vaan lisää veneitä hälyytetään paikalle. Pahalta näyttää ja tiedoitusta ei juuri ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Le Camilla ilmeisesti moottoriongelmia eli ei sitten kai saanut moottoria käyntiin. Muiden tullessa on jo pimeää ja aina vaan lisää veneitä hälyytetään paikalle. Pahalta näyttää ja tiedoitusta ei juuri ole.

        Le Cam sai hänet pelastettua!

        Miten kisa nyt jatkuu? Neljä pelastukseen osallistunutta kärkipään venettä on päässyt jatkamaan, mutta kulkevat alle 10 kn, Le Camilla gasti ja seuraava ryhmä ajanut heidät kiinni.

        DMG ohittanut Arin ja Charal saanut reilusti yli 100 mpk/vrk kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Le Cam sai hänet pelastettua!

        Miten kisa nyt jatkuu? Neljä pelastukseen osallistunutta kärkipään venettä on päässyt jatkamaan, mutta kulkevat alle 10 kn, Le Camilla gasti ja seuraava ryhmä ajanut heidät kiinni.

        DMG ohittanut Arin ja Charal saanut reilusti yli 100 mpk/vrk kiinni.

        Viekö Le Cam pelastetun mantereelle? Tulee melkoisesti lisää matkaa ja kevyempiä tuulia, jos joutuu sinne menemään. Hyvitysten arvointi voi olla pikkaisen vaikeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viekö Le Cam pelastetun mantereelle? Tulee melkoisesti lisää matkaa ja kevyempiä tuulia, jos joutuu sinne menemään. Hyvitysten arvointi voi olla pikkaisen vaikeaa.

        Ei kai tuossa vaihtoehtojakaan ole? Tietysti on eri paikkoja minne viedä ja voidaan ehkä hakea helikopterilla tai veneellä, mutta ei voi olla kyydissä kisan loppuun.

        Saikohan Le Cam koneen käyntiin vai pelastiko purjeilla?

        Alussa kerrottiin Le Camin nähneen lautan. Sitten kerrottiin rekauslaskelmista ja etsinnästä. Katosiko lautta välillä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viekö Le Cam pelastetun mantereelle? Tulee melkoisesti lisää matkaa ja kevyempiä tuulia, jos joutuu sinne menemään. Hyvitysten arvointi voi olla pikkaisen vaikeaa.

        Alex Thomson on menossa Kapkaupunkiin ja on tällä hetkellä Le Cam:n takana n 300 mpk. Siinä voisi olla pelastetulle jatkokyyti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai tuossa vaihtoehtojakaan ole? Tietysti on eri paikkoja minne viedä ja voidaan ehkä hakea helikopterilla tai veneellä, mutta ei voi olla kyydissä kisan loppuun.

        Saikohan Le Cam koneen käyntiin vai pelastiko purjeilla?

        Alussa kerrottiin Le Camin nähneen lautan. Sitten kerrottiin rekauslaskelmista ja etsinnästä. Katosiko lautta välillä?

        Sysimusta yö kyseessä. Lautta ei välillä näkynyt AIS:sakaan ison aallokon takia. Onneksi kuitenkin sitten löytyi. Pelastettu kertoi, että olivat vahvistaneet venettä 200 kg extra-laminaatilla. Vene oli uponnut todella nopeasti, eli iso vaurio kyseessä. Toivottavasti saadaan tuosta vielä tarkempaa raporttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sysimusta yö kyseessä. Lautta ei välillä näkynyt AIS:sakaan ison aallokon takia. Onneksi kuitenkin sitten löytyi. Pelastettu kertoi, että olivat vahvistaneet venettä 200 kg extra-laminaatilla. Vene oli uponnut todella nopeasti, eli iso vaurio kyseessä. Toivottavasti saadaan tuosta vielä tarkempaa raporttia.

        Korjaus: Vene täyttynyt vedellä nopeasti, uppoamisesta ei ole tietoa.


      • Anonyymi

        Mitä tarkoitat "mopilla ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaus: Vene täyttynyt vedellä nopeasti, uppoamisesta ei ole tietoa.

        Vene törmäsi aaltoon ja taittui kasaan kuin linkkuveitsi. Elektroniikka grillautui, mutta Kevin ehti lähettää yhden viestin ja hypätä lautalle. Keveyden ja jäykkyyden suhde oli jälkiviisaasti todettuna vähän väärä. Tiukkaa draamaan ja Kap Horn vielä kaukana edessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat "mopilla ?

        Moni tuntee Le Camin moppina. Ymmärrät, jos katsot hänen kuvaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni tuntee Le Camin moppina. Ymmärrät, jos katsot hänen kuvaansa.

        Heko heko.
        Mob man over board


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vene törmäsi aaltoon ja taittui kasaan kuin linkkuveitsi. Elektroniikka grillautui, mutta Kevin ehti lähettää yhden viestin ja hypätä lautalle. Keveyden ja jäykkyyden suhde oli jälkiviisaasti todettuna vähän väärä. Tiukkaa draamaan ja Kap Horn vielä kaukana edessä.

        Keulapalkiston vaurioiden perusteella sama olisi kohta tapahtunut myös Alex Thompsonin veneelle, jos hän ei olisi huomannut ja korjannut palkiston vaurioita ajoissa. Veneen keulaosa on ilmeisesti kovilla näissä veneissä, kun keulaa jatkuvasti paukutetaan 15-20 solmua aaltoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heko heko.
        Mob man over board

        Moppi ja MOB ovat täysin eri asioita, edes ääntäminen, saati kirjoitusasu eivät muistuta toisiaan. Ja Camin lempinimi on moppi.

        Sen verran yhteistä tekijää löytyy, että kymmenkunta vuotta sitten mopista tuli veneen alta hajoamisen seurauksena MOB ja silloinen PRB noukki hänet kyytiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heko heko.
        Mob man over board

        Kiitos selityksistä, jotain sisäpiirin juttua vähän arvelinkin.


    • Anonyymi

      Hyvä että Esco saatiin naarattua kyytiin 👍

    • Anonyymi

      AC one australia 1995 koki saman kohtalon.
      https://www.youtube.com/watch?v=8Yau9A7XDHs

      Silloin ratakisaolosuhteissa, mutta syy ilmeisen sama. Olosuhteisiin nähden liikaa ohennettu ja kevennetty.

      Eipä paljon pahemmassa paikassa voinut upota. Onneksi fleetti oli vielä kasassa ja apu melko lähellä

      • Anonyymi

        Ari on sitten aika yksin, kun tuonne ja varsinkin Cap Horniin pääsee. Charal ja DMG kaukana edellä. Ehkä tuurilla Merci vielä lähettyvillä.


    • Anonyymi

      Käjen keskivauhdilla eka maalissa 80 vrk kohdalla. Ari 142 vrk. Aika hurjasti on kirittävää Arilla, lähes 20% 120 vrk tavoitteeseen. Kärjellä kuitenkin selvästi alle 10% uuteen ennätykseen (74 vrk), joten Arin selkeä tavoitevauhdistaan jääminen ei johdu kisan keleistä.

      • Anonyymi

        Tuurilla ja keleilläkin on kyllä vaikutusta, esimerkiksi: Matalapaine auttoi sopivasti kärkiveneet Azorien ohi mahdollistaen 20 solmun vauhdit, kun myöhemmin ko paikkaan tulevat veneet jäivät tarpomaan Azorien korkeapaineen olemattomiin tuuliin vaikka miten moneksi päiväksi. Ja sama homma myöhemmin doldrumien kohdalla, kärkiveneet pääsivät siitäkin yli kivuttomasti, toisin kuin perästä tulevat.
        No, se kuuluu purjehdukseen.


      • Anonyymi

        Kärki edelleen 80 vrk vauhdissa, mutta Arin tasainen vauhti on parantanut hänen ennusteensa 135 vrk:si. Nyt on yli kaksi viikkoa kärjen perässä.


    • Anonyymi

      Mistähän nämä liioittelut tulevat?
      "Taustalta kuului kolinaa, kun Stark-vene hakkasi aaltoihin noin 15 solmun, vajaat 28 km/h, matkavauhdissa. "
      Tuo on eilisen Hesarin jutusta. 15 solmun matkavauhdilla 4 tunnissa mennään 60 mpk ja vuorokaudessa 360 mpk. Läheskään sellaista vuorokautta ei Arilla ole, tuskin myöskään 4 tuntia. Onko edes muutamaa minuuttia? Surffit varmasti kovempia.

      Yhdellä toisen veneen pitkällä videolla näkyi loki kokoajan taustalla. Vaihteli 14-27 solmun välillä.

      Jännä nähdän vetääkö Ari lisää jarrua kun pääsee tuon alueen isompiin aaltoihin.

      • Anonyymi

        Kyllä sinä vain jaksat pitää tuota sävyä yllä. Moneen kertaan on täällä selitetty mikä taktiikka hänellä on tässä kisassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sinä vain jaksat pitää tuota sävyä yllä. Moneen kertaan on täällä selitetty mikä taktiikka hänellä on tässä kisassa.

        Toivottavasti ei sitten osu omaan nilkkaan, kun on yksin tuolla eteläisellä merellä. Ei kukaan ala kryssimään 200+ mpk auttaman takaatulevaa.

        Ei siinä mitään, taktiikka on valittu. Mutta miksi sitten heitellään 15 solmun matkavauhteja, kun todellisuus on 10-12 solmua?

        Jatketaan vielä negatiivistä sävyä. Arin videot ovat varsin tylsiä verrattuna kaikkiin muihin katsomiini. Myös varsin mainospainoitteisia. Aina korostetaan Starkia ja yksi video oli pelkkä vitamiinipurkkimainos. En ole huomannut kellään muulla vastaavaa sponsoreiden esilletuontia. Toki näkyvät vaatteissa, tarroissa jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sinä vain jaksat pitää tuota sävyä yllä. Moneen kertaan on täällä selitetty mikä taktiikka hänellä on tässä kisassa.

        Niin, Arin taktiikka on tullut selväksi. Olla viimeinen kisassa.


    • Anonyymi

      Ja taas yksi pieni neekeripoika (anteeksi, mutta Agatha Cristien syy) poissa. Arkea Paprec törmännyt neljännellä sijalla ollessaan ufoon styyran foilillaan. Ilman foilia voisi todistetusti vielä pärjätä, mutta siinä hajosi myös kölilaatikko ja sieltä tulee vettä sisään. Nyt nilkutetaan venettä mahdollisimman paljon paaraan kallistaen eteenpäin.

      • Anonyymi

        Ja Sam Davies. Ei ole vielä tietoa miten pahasti osui, mutta kääntyi ja hiljensi vauhtia.

        Kärjessäkin jarrutellaan ja ihmetellään kun ei koskaan ennen purjehdusuralla ole tarvinnut miettiä miten trimmata hitaammaksi. Kyse tosin yli 30 solmun nopeuksien välttelystä.

        Häntäpäässä kaikki hitaita, myös Charal ja DMG. Ilmeisesti ei tuule.

        Merciltä tulee erikoisia videoita. Mielenkiintoinen kaveri.

        Le Cam jatkaa vahvaa menoa. Mitähän Kevin tekee päivät pitkät? Saako Le Cam lisää ruokaa korvaamaan Kevinin kulutuksen. Ei ehkä syö paljoa, kun ei saa varmaankaan osallistua purjehdukseen. Käyttänee myös Le Camin vaatteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Sam Davies. Ei ole vielä tietoa miten pahasti osui, mutta kääntyi ja hiljensi vauhtia.

        Kärjessäkin jarrutellaan ja ihmetellään kun ei koskaan ennen purjehdusuralla ole tarvinnut miettiä miten trimmata hitaammaksi. Kyse tosin yli 30 solmun nopeuksien välttelystä.

        Häntäpäässä kaikki hitaita, myös Charal ja DMG. Ilmeisesti ei tuule.

        Merciltä tulee erikoisia videoita. Mielenkiintoinen kaveri.

        Le Cam jatkaa vahvaa menoa. Mitähän Kevin tekee päivät pitkät? Saako Le Cam lisää ruokaa korvaamaan Kevinin kulutuksen. Ei ehkä syö paljoa, kun ei saa varmaankaan osallistua purjehdukseen. Käyttänee myös Le Camin vaatteita.

        Yhdessä Vendee Globen YouTube -päiväraportissa vastattiin tuohon Le Camin ruokatäydennykseen. Jättäessään Kevinin jonnekin Le Cam saa ottaa lisäruoka ja juomatäydennystä, mutta ei saa poistua veneestä eikä kommunikoida muiden kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Sam Davies. Ei ole vielä tietoa miten pahasti osui, mutta kääntyi ja hiljensi vauhtia.

        Kärjessäkin jarrutellaan ja ihmetellään kun ei koskaan ennen purjehdusuralla ole tarvinnut miettiä miten trimmata hitaammaksi. Kyse tosin yli 30 solmun nopeuksien välttelystä.

        Häntäpäässä kaikki hitaita, myös Charal ja DMG. Ilmeisesti ei tuule.

        Merciltä tulee erikoisia videoita. Mielenkiintoinen kaveri.

        Le Cam jatkaa vahvaa menoa. Mitähän Kevin tekee päivät pitkät? Saako Le Cam lisää ruokaa korvaamaan Kevinin kulutuksen. Ei ehkä syö paljoa, kun ei saa varmaankaan osallistua purjehdukseen. Käyttänee myös Le Camin vaatteita.

        Sam Davies on osunut kölillä johonkin niin, että vene pysähtyi 20 solmusta ja ruoat sekä hän lensi pitkin venettä. Halkeamat kölilaatikon pitkittäistuissa eli varmasti keskeyttää.

        Aika iso pitää olla tuo kohde, jotta pysähtyy noin rajusti. Valas? Kontti? Ei nähnyt mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sam Davies on osunut kölillä johonkin niin, että vene pysähtyi 20 solmusta ja ruoat sekä hän lensi pitkin venettä. Halkeamat kölilaatikon pitkittäistuissa eli varmasti keskeyttää.

        Aika iso pitää olla tuo kohde, jotta pysähtyy noin rajusti. Valas? Kontti? Ei nähnyt mitään.

        Escoffieren vene varmaan.


    • Anonyymi

      Ihmeen paljon kolareita on ollut, Sam Davies nyt tuoreimpana : OFNI eli objet flottant non-identifié=kelluva tuntematon kohde. (Ufo puolestaan on ranskaksi OVNI.) Mitä nämä ofnit oikein ovat ? Tuskin sentään kontteja, ei niitä sellaisella tiheydellä valtamerissä voi esiintyä. Kalastusvälineet tuskin saisivat aikaan tällaista jälkeä. Onko törmäysten kohteena valaita ? Yllättääkö foilareitten hiljainen, supernopea lähestyminen ? Jostain luin, että kolarit valaiden kanssa on tällaisten kisojen vaiettu salaisuus. Joku purjehtija sanoi, ette koskaan ole nähnyt kelluvia kontteja mutta sen sijaan tuhansittain valaita. Millaisesta ufosta on siis kyse ?

    • Anonyymi

      Le Cam näyttää mallia, miten vanha venekin kulkee. 4 h keskinopeus 21,1 solmua! Kovempaa kuin yksikään foilivene vieressä.

      Kai ainakin 200 mpk tai vastaava aika on tulossa hyvitystä, jolloin Le Cam on oikeasti toisena.

      Häntäpäässä on ollut hidasta, jolloin Arikin pysyy hyvin vauhdissa tai on jopa muuta häntäpäätä nopeampi. Siis silloin kun kukaan ei pääse juuri yli 10 kn. Nyt alkaa Charal ja DMG taas kulkea (16 ja 13 kn 4 h keskinopeus, Arilla 10,8).

      • Anonyymi

        Kuinka samanlaisia tai erilaisia nuo Le Camin ja Huuselan paatit oikeastaan ovat? Max. nopeuserot mielestäni viittaavat merkittävään rakenne-eroon Le Camin hyödyksi, vaikka täällä kumpikin luokitellaan "vanhaksi". Tietääkö joku?

        Vanha Ohlson


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka samanlaisia tai erilaisia nuo Le Camin ja Huuselan paatit oikeastaan ovat? Max. nopeuserot mielestäni viittaavat merkittävään rakenne-eroon Le Camin hyödyksi, vaikka täällä kumpikin luokitellaan "vanhaksi". Tietääkö joku?

        Vanha Ohlson

        Le Camin vene on muutamaa kuukautta vanhempi kuin Arin vene. Ainoa syy vauhtieroon on kuskissa ja hänen valinnoissaan. Le Camin aivan lähellä on myös kaksi muuta samanikäistä venettä. Toista purjehtii yksikätinen kaveri. Saivat Le Camin kiinni hänen pelastaessaan Keviniä.

        Tietysti saman ikäiset veneet eivät ole identtisiä, mutta samaan aikaan samaan kisaan suunniteltuina ja tehtyinä niiden väliset erot ovat pienehköjä. Aivan varmasti Le Cam vetäisi Arin veneelläkin kärkiryhmässä. Toki siinä saattaisi olla erilainen purjevalikoima jne., kun toinen lähtee kisaa voittamaan ja toinen pääsemään maaliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Le Camin vene on muutamaa kuukautta vanhempi kuin Arin vene. Ainoa syy vauhtieroon on kuskissa ja hänen valinnoissaan. Le Camin aivan lähellä on myös kaksi muuta samanikäistä venettä. Toista purjehtii yksikätinen kaveri. Saivat Le Camin kiinni hänen pelastaessaan Keviniä.

        Tietysti saman ikäiset veneet eivät ole identtisiä, mutta samaan aikaan samaan kisaan suunniteltuina ja tehtyinä niiden väliset erot ovat pienehköjä. Aivan varmasti Le Cam vetäisi Arin veneelläkin kärkiryhmässä. Toki siinä saattaisi olla erilainen purjevalikoima jne., kun toinen lähtee kisaa voittamaan ja toinen pääsemään maaliin.

        Kyllä kai me kaikki purjehtijat tiedämme kuinka paljon rikiin ja purjeisiin saa rahaa menemään.
        Koska tiedämme kuinka tiukkaa Arille teki ylipäätään päästä lähtöviivalle ja joutui myös jättämään tärkeän vakuutuksen pois, niin tuskin on purjeetkaan viimeistä huutoa.
        Tietenkin on muistettava kuinka kokenut konkari tämä Le Cam on ja kun hänellä on kunnon varusteet ja voimakas voiton tahto, niin vauhtia löytyy.
        Marebalticum


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Le Camin vene on muutamaa kuukautta vanhempi kuin Arin vene. Ainoa syy vauhtieroon on kuskissa ja hänen valinnoissaan. Le Camin aivan lähellä on myös kaksi muuta samanikäistä venettä. Toista purjehtii yksikätinen kaveri. Saivat Le Camin kiinni hänen pelastaessaan Keviniä.

        Tietysti saman ikäiset veneet eivät ole identtisiä, mutta samaan aikaan samaan kisaan suunniteltuina ja tehtyinä niiden väliset erot ovat pienehköjä. Aivan varmasti Le Cam vetäisi Arin veneelläkin kärkiryhmässä. Toki siinä saattaisi olla erilainen purjevalikoima jne., kun toinen lähtee kisaa voittamaan ja toinen pääsemään maaliin.

        Ennen kuin joku alkaa höpöttämään budgetista, kerrottakoon, että Arin budgetti ei ole tuosta nelikosta läheskään pienin. Saattaa olla suurin, mutta ainakin on selvästi suurempi kuin OMIA Waterfamilyn, joka on 60 mpk Le Camin perässä ja 2800 mpk Arin edellä sijalla 7.

        Le Cam jatkaa kisan nopeinta vauhtia. Toinen 4 h yli 20 solmun keskinopeudella ja 24 h keskinopeus 18,9 solmua ja 453 mpk. Mahtaa Keviniä ihmetyttää!

        Tuo yksikätinen on aiemmin kisassa vetänyt vielä kovempaa eli 472 mpk/24h eli 19,7 solmua. Arin ennätys on selvästi kisan hitain 310 mpk/24 h eli 12,9 solmua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen kuin joku alkaa höpöttämään budgetista, kerrottakoon, että Arin budgetti ei ole tuosta nelikosta läheskään pienin. Saattaa olla suurin, mutta ainakin on selvästi suurempi kuin OMIA Waterfamilyn, joka on 60 mpk Le Camin perässä ja 2800 mpk Arin edellä sijalla 7.

        Le Cam jatkaa kisan nopeinta vauhtia. Toinen 4 h yli 20 solmun keskinopeudella ja 24 h keskinopeus 18,9 solmua ja 453 mpk. Mahtaa Keviniä ihmetyttää!

        Tuo yksikätinen on aiemmin kisassa vetänyt vielä kovempaa eli 472 mpk/24h eli 19,7 solmua. Arin ennätys on selvästi kisan hitain 310 mpk/24 h eli 12,9 solmua.

        Tässä kisassa viimeisenä purjehtiminen ei välttämättä ole paras paikka, kun tiputellaan tonne Roaring 40s alueelle. Kuka sieltä tulee noukkimaan merestä, jos on astuttava pelastuslauttaan? Ei Imocaa käännetä niissä olosuhteissa vastatuuleen ja kaveri lähde kryssimään 1000 nm takasinpäin. Sillä alueella muu liikenne on aika vähäistä. Laivat kulkee aika paljon ylempänä. Nyt on syytä laittaa hanaa ja lopettaa himmailu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kai me kaikki purjehtijat tiedämme kuinka paljon rikiin ja purjeisiin saa rahaa menemään.
        Koska tiedämme kuinka tiukkaa Arille teki ylipäätään päästä lähtöviivalle ja joutui myös jättämään tärkeän vakuutuksen pois, niin tuskin on purjeetkaan viimeistä huutoa.
        Tietenkin on muistettava kuinka kokenut konkari tämä Le Cam on ja kun hänellä on kunnon varusteet ja voimakas voiton tahto, niin vauhtia löytyy.
        Marebalticum

        Miksi Le Camilla olisi paremmat varusteet? Osaa tietysti varustautua kisaan paremmin kuin Ari, kun on tehnyt sitä pienen elämänsä. Mutta budjetti ei Le Camilla ole suurempi, vaan luultavasti pienempi. Arin budjetti on moninkertainen muutamaan muuhun osallistujaan nähden eli se ei kelpaa selitykseksi.

        Tuskin monella muullakaan on vakuutusta. Eihän tuollaista vanhaa romua ole järkeäkään vakuuttaa noin suuren riskin kisassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen kuin joku alkaa höpöttämään budgetista, kerrottakoon, että Arin budgetti ei ole tuosta nelikosta läheskään pienin. Saattaa olla suurin, mutta ainakin on selvästi suurempi kuin OMIA Waterfamilyn, joka on 60 mpk Le Camin perässä ja 2800 mpk Arin edellä sijalla 7.

        Le Cam jatkaa kisan nopeinta vauhtia. Toinen 4 h yli 20 solmun keskinopeudella ja 24 h keskinopeus 18,9 solmua ja 453 mpk. Mahtaa Keviniä ihmetyttää!

        Tuo yksikätinen on aiemmin kisassa vetänyt vielä kovempaa eli 472 mpk/24h eli 19,7 solmua. Arin ennätys on selvästi kisan hitain 310 mpk/24 h eli 12,9 solmua.

        Budjetti on yksi asia. Aivan toinen juttu on henkilökohtainen taloudellinen vastuu. Jos le Camin vene hajoaa, hän saa enempiä kyselemättä uuden seuraavalle kierrokselle, Arille veneen hukkaaminen on taloudellinen katstrofi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Budjetti on yksi asia. Aivan toinen juttu on henkilökohtainen taloudellinen vastuu. Jos le Camin vene hajoaa, hän saa enempiä kyselemättä uuden seuraavalle kierrokselle, Arille veneen hukkaaminen on taloudellinen katstrofi.

        Mistä noin päättelet? Kukas Le Camille veneen antaa? Tietysti noilla näytöillä sponssien kanssa on helpompi jutella seuraavasta projektista. Le Camin budjetti ei kuitenkaan ainakaan suurempi ole kuin Arilla. Haaveili 1,5 miljoonasta, mutta en löytänyt tietoa saiko kasaan.

        Mitä lehdissä on kerrottu on Arin budjetti tullut sponsseilta. Ei siis omasta taskusta. En tiedä miten veneen jälleenmyyntiarvo on tuossa mietitty. Onko siis 1,5 miljoonan budjetissa mukana jo veneen osto, arvonalennus vai ei vene lainkaan.

        Arilla hyvätuloinen siviilityö. Tuskin tuosta saa millään taloudellista katastrofia ellei terveys mene. Ei Ari tyhmä ole!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Budjetti on yksi asia. Aivan toinen juttu on henkilökohtainen taloudellinen vastuu. Jos le Camin vene hajoaa, hän saa enempiä kyselemättä uuden seuraavalle kierrokselle, Arille veneen hukkaaminen on taloudellinen katstrofi.

        Niin ja mitä luulet kuinka halukkaita sponsorit ovat jatkossa tukemaan Aria jonka taktiikkana on olla hitain? Mikä firma haluaa assosioitua sellaiseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä noin päättelet? Kukas Le Camille veneen antaa? Tietysti noilla näytöillä sponssien kanssa on helpompi jutella seuraavasta projektista. Le Camin budjetti ei kuitenkaan ainakaan suurempi ole kuin Arilla. Haaveili 1,5 miljoonasta, mutta en löytänyt tietoa saiko kasaan.

        Mitä lehdissä on kerrottu on Arin budjetti tullut sponsseilta. Ei siis omasta taskusta. En tiedä miten veneen jälleenmyyntiarvo on tuossa mietitty. Onko siis 1,5 miljoonan budjetissa mukana jo veneen osto, arvonalennus vai ei vene lainkaan.

        Arilla hyvätuloinen siviilityö. Tuskin tuosta saa millään taloudellista katastrofia ellei terveys mene. Ei Ari tyhmä ole!

        Pakko veneen on budjetissa jo olla mukana. Muuten summa ei mene noin ylös.
        Uskoisin että vene on lainarahoitettu ja aiemmat kisat liki kokonaan rahoitettu omasta pussista. Uusi isopurje ja köli taisivat tulla vasta kun kyllin iso pääsponsori löytyi.
        Ari mahdollisesti laskee saavansa henkilökohtaiset lainat maksettua veneen myynnillä. Veneen arvo voi olla päälle 400 tonnia, ei kuitenkaan yli 600.
        Tavallisena palkannauttijana ja kaikki kiinnittäen lainaa on saatu ehkä 500 tonnia. Se riitti veneaihioon, mutta ei ilmeisesti enää vaadittuun köliin ja uuteen isopurjeeseen.
        On huomattava että likimain vuoteen ei töitä ole voinut tehdä, keväästä alkaen ei lainkaan. Lisäksi ei voi olla edes sillä lentäjän kolmen tonnin ansiorahallakaan kun kerran seilaa ulkomailla.
        Asetelma on ollut haasteellinen ja yhä on. Vene on saatava ehjänä takaisin ja myytyä. Tilannetta ei pysty vielä aikoihin paikkaamaan lentämälläkään, töitä ei ole.
        En tiedä toista suomalaisurheilijaa joka moisen projektin olisi laittanut pelittämään. Hjalliskin teki omansa ihan toiseen maailmanaikaan. Se on kova suoritus, seilasi sitten miten hiljakseen tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko veneen on budjetissa jo olla mukana. Muuten summa ei mene noin ylös.
        Uskoisin että vene on lainarahoitettu ja aiemmat kisat liki kokonaan rahoitettu omasta pussista. Uusi isopurje ja köli taisivat tulla vasta kun kyllin iso pääsponsori löytyi.
        Ari mahdollisesti laskee saavansa henkilökohtaiset lainat maksettua veneen myynnillä. Veneen arvo voi olla päälle 400 tonnia, ei kuitenkaan yli 600.
        Tavallisena palkannauttijana ja kaikki kiinnittäen lainaa on saatu ehkä 500 tonnia. Se riitti veneaihioon, mutta ei ilmeisesti enää vaadittuun köliin ja uuteen isopurjeeseen.
        On huomattava että likimain vuoteen ei töitä ole voinut tehdä, keväästä alkaen ei lainkaan. Lisäksi ei voi olla edes sillä lentäjän kolmen tonnin ansiorahallakaan kun kerran seilaa ulkomailla.
        Asetelma on ollut haasteellinen ja yhä on. Vene on saatava ehjänä takaisin ja myytyä. Tilannetta ei pysty vielä aikoihin paikkaamaan lentämälläkään, töitä ei ole.
        En tiedä toista suomalaisurheilijaa joka moisen projektin olisi laittanut pelittämään. Hjalliskin teki omansa ihan toiseen maailmanaikaan. Se on kova suoritus, seilasi sitten miten hiljakseen tahansa.

        Eiköhän niitä lentohommia taas tule ensi vuonna jossain vaiheessa. Vuoden palkka verojen jälkeen ei hirveää lovea tee, kun on tuo 1,5 miljoonan budjetti. Saattaa hyvin myös olla niin, että veneen myynnin jälkeen se veneestä saatava 300+ tonnia on taskussa ja veneen haaksirikkoutuessa jää nollille. Riskihän sekin tietysti, että ei jää rahaa tai venettä, mutta eri juttu kuin jäädä 500 tonnia velkaa ilman venettä.

        Isopurje ja köli tuollaiseen ovat tietysti kalliita, mutta kuitenkin melko pikkusummia tuolla budjetilla. 100 tonnilla molemmat?

        Vaikea nähdä mihin 1,5 miljoonaa on saatu menemään, jos niin paljon on sponssilta saatu.

        Hjalliksen ja Pentti Salmen riskit ja satsaukset olivat aika eri luokkaa, puhumattakaan Whitbread-projekteista. Kaikissa noissa kuitenkin rakennettiin uusi vene. Uusi Swan 50 on paljon arvokkaampi kuin ikäloppu IMOCA. Lisäksi kaikki varusteet piti hankkia. Kaikki nuo projektit lähtivät hakemaan hyvää sijoitusta, ei vain maaliinpääsyä.

        Hienoa tietysti, että edes tällaisia projekteja on, mutta sääli, ettei 80-luvun jälkeen ole ollut tuollaisissa kisoissa kunnon yritystä. Zer0emission tietysti on, mutta Sydney Hobart ei tietysti vielä ole samaa kaliiberia. Erittäin paljon enemmän heidän tekemistä kuitenkin arvostan. Arvokisamitalli on jo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko veneen on budjetissa jo olla mukana. Muuten summa ei mene noin ylös.
        Uskoisin että vene on lainarahoitettu ja aiemmat kisat liki kokonaan rahoitettu omasta pussista. Uusi isopurje ja köli taisivat tulla vasta kun kyllin iso pääsponsori löytyi.
        Ari mahdollisesti laskee saavansa henkilökohtaiset lainat maksettua veneen myynnillä. Veneen arvo voi olla päälle 400 tonnia, ei kuitenkaan yli 600.
        Tavallisena palkannauttijana ja kaikki kiinnittäen lainaa on saatu ehkä 500 tonnia. Se riitti veneaihioon, mutta ei ilmeisesti enää vaadittuun köliin ja uuteen isopurjeeseen.
        On huomattava että likimain vuoteen ei töitä ole voinut tehdä, keväästä alkaen ei lainkaan. Lisäksi ei voi olla edes sillä lentäjän kolmen tonnin ansiorahallakaan kun kerran seilaa ulkomailla.
        Asetelma on ollut haasteellinen ja yhä on. Vene on saatava ehjänä takaisin ja myytyä. Tilannetta ei pysty vielä aikoihin paikkaamaan lentämälläkään, töitä ei ole.
        En tiedä toista suomalaisurheilijaa joka moisen projektin olisi laittanut pelittämään. Hjalliskin teki omansa ihan toiseen maailmanaikaan. Se on kova suoritus, seilasi sitten miten hiljakseen tahansa.

        Kun nyt spekuloidaan Huuselan budjettia ja että himmailu johtuu jotenkin henkilökohtaisesta taloudellisesta riskistä, niin spekuloidaan edelleen hieman lisää. Ottaen huomioon että yhtään HS:n artikkelia ei ennen kisaa ole tehty, missä ei olisi nostettu esille hänen siviiliammattiaan lentokapteenina. Lisäten vielä että kyseessä laajarunkokoneen kapteeni, joka siis pääasiallisesti mannertenvälisillä reiteillä ja ansiot sen mukaiset.

        HS:n verokone tietää kertoa että tulot ovat olleet 2018 noin 180 000€ , ja yhteensä verokoneessa tuloja vuodesta 2008 lähtien 2M€. Työuraa (lentäjänä?) vielä ollut reilu kymmen vuotta ennen tuota verokoneen vuotta 2008.

        Ja täällä ihan tosissaan keskustellaan että Ari painaa menemään kolmen tonnin ansiosidonnaisella ja että rahaa ei ole kunnon purjeisiin? Tai että henkilökohtainen konkurssi jos vene hajoaa matkalla. Just.

        Tämä ottamatta mitään kantaa hänen suoritukseena ja vauhtiinsa. Rannalta helppo huudella ja aika harva tuolla tältäkin palstalta painaa menemään pitkin maailman meriä. Non-stoppina etenkään. Vaikka oman veneen vauhti kuulemma helposti samaa luokkaa Arin kanssa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun nyt spekuloidaan Huuselan budjettia ja että himmailu johtuu jotenkin henkilökohtaisesta taloudellisesta riskistä, niin spekuloidaan edelleen hieman lisää. Ottaen huomioon että yhtään HS:n artikkelia ei ennen kisaa ole tehty, missä ei olisi nostettu esille hänen siviiliammattiaan lentokapteenina. Lisäten vielä että kyseessä laajarunkokoneen kapteeni, joka siis pääasiallisesti mannertenvälisillä reiteillä ja ansiot sen mukaiset.

        HS:n verokone tietää kertoa että tulot ovat olleet 2018 noin 180 000€ , ja yhteensä verokoneessa tuloja vuodesta 2008 lähtien 2M€. Työuraa (lentäjänä?) vielä ollut reilu kymmen vuotta ennen tuota verokoneen vuotta 2008.

        Ja täällä ihan tosissaan keskustellaan että Ari painaa menemään kolmen tonnin ansiosidonnaisella ja että rahaa ei ole kunnon purjeisiin? Tai että henkilökohtainen konkurssi jos vene hajoaa matkalla. Just.

        Tämä ottamatta mitään kantaa hänen suoritukseena ja vauhtiinsa. Rannalta helppo huudella ja aika harva tuolla tältäkin palstalta painaa menemään pitkin maailman meriä. Non-stoppina etenkään. Vaikka oman veneen vauhti kuulemma helposti samaa luokkaa Arin kanssa..

        Ihan pihiyttään Ari varmaan edellisen kisan Atlantin yli ajoi alkumetreillä repaleiksi menneellä isolla. Sellaista palkkatyötä muuten ei tässä maassa olekaan, että puolen miljoonan henkilökohtainen laina olisi pikkujuttu. Budjetin suuruutta arvioidessa tulee mieleen omat muinaiset arviot siitä, mitä veneen rakennus itse tulee maksamaan. Ne arviot sai kertoa melkoisen isolla kertoimella ennen kuin vene edes auttavasti purjehti. Arin veneeseenkin on tehty melkoinen joukko enimmäkseen sääntöjen vaatimia muutoksia uuden kölin lisäksi. Ja lähtölinjalle pääsykin on edellyttänyt parin vuoden käyttöä kvalifiointikisojen läpikäymiseen. Tässä kun on laskettu, että budjetti olisi veneen+kölin+yhden purjeen hinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun nyt spekuloidaan Huuselan budjettia ja että himmailu johtuu jotenkin henkilökohtaisesta taloudellisesta riskistä, niin spekuloidaan edelleen hieman lisää. Ottaen huomioon että yhtään HS:n artikkelia ei ennen kisaa ole tehty, missä ei olisi nostettu esille hänen siviiliammattiaan lentokapteenina. Lisäten vielä että kyseessä laajarunkokoneen kapteeni, joka siis pääasiallisesti mannertenvälisillä reiteillä ja ansiot sen mukaiset.

        HS:n verokone tietää kertoa että tulot ovat olleet 2018 noin 180 000€ , ja yhteensä verokoneessa tuloja vuodesta 2008 lähtien 2M€. Työuraa (lentäjänä?) vielä ollut reilu kymmen vuotta ennen tuota verokoneen vuotta 2008.

        Ja täällä ihan tosissaan keskustellaan että Ari painaa menemään kolmen tonnin ansiosidonnaisella ja että rahaa ei ole kunnon purjeisiin? Tai että henkilökohtainen konkurssi jos vene hajoaa matkalla. Just.

        Tämä ottamatta mitään kantaa hänen suoritukseena ja vauhtiinsa. Rannalta helppo huudella ja aika harva tuolla tältäkin palstalta painaa menemään pitkin maailman meriä. Non-stoppina etenkään. Vaikka oman veneen vauhti kuulemma helposti samaa luokkaa Arin kanssa..

        Aivan niin, eli Ari on työväestöön kuuluva ja omista palkkatuloista säästetyillä summilla seilaillut amatööripurjehtija.

        Tuo tosiasia rajoittaa kaikkea sitä toimintaa mikä valtameripurjehdukseen kuuluu. Ammattipurjehtijoiden, eli muita töitä tekemättömien etulyöntiasema on valtavan suuri.

        Ansiosidonnaista työttömyyskorvausta maksetaan muille lomautetuille Finnairin liikennelentäjille nyt kun koronan takia ei lennetä. Ari ei sitä tietenkään hae eikä saisi kun oleskelee julkisesti ulkomailla. Arin ansioilla summa olisi kuitenkin 3000 euron sijasta jo 4000, kun YTK:n laskuriin laitoin.

        On kiva että Vendee Globe -organisaatio otti Arin mukaan ainoana amatöörinä. Hän lienee IMOCA -tason amatööriseiloreista kaikkein riskittömin valinta. Erilaisia merestäpoimittavia kohipäisiä amatöörejä varmasti oli tarjolla paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan pihiyttään Ari varmaan edellisen kisan Atlantin yli ajoi alkumetreillä repaleiksi menneellä isolla. Sellaista palkkatyötä muuten ei tässä maassa olekaan, että puolen miljoonan henkilökohtainen laina olisi pikkujuttu. Budjetin suuruutta arvioidessa tulee mieleen omat muinaiset arviot siitä, mitä veneen rakennus itse tulee maksamaan. Ne arviot sai kertoa melkoisen isolla kertoimella ennen kuin vene edes auttavasti purjehti. Arin veneeseenkin on tehty melkoinen joukko enimmäkseen sääntöjen vaatimia muutoksia uuden kölin lisäksi. Ja lähtölinjalle pääsykin on edellyttänyt parin vuoden käyttöä kvalifiointikisojen läpikäymiseen. Tässä kun on laskettu, että budjetti olisi veneen+kölin+yhden purjeen hinta.

        Veneen + kölin + purjeen yhteishinta lienee 500 000 € paikkeilla. Jää tuossa vielä suuruusluokka miljoona kaikkeen muuhun.

        Tietenkään puolen miljoonan laina ei ole pikkujuttu, mutta onko sellaista? N. 100 tonnin nettotuloilla se on kuitenkin aika pieni. Monella on puolen miljoonan asuntolaina, vaikka nettotulot ovat alle puolet tuosta.

        Kisan jälkeen veneen arvo tuskin on ainakaan yli 300 tonnia ehjänäkään. Taas on kasa uudempia veneitä markkinoilla ja kaikki purjeet, varusteet sekä rakenteet yhden pitkän kisan verran heikommassa hapessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan niin, eli Ari on työväestöön kuuluva ja omista palkkatuloista säästetyillä summilla seilaillut amatööripurjehtija.

        Tuo tosiasia rajoittaa kaikkea sitä toimintaa mikä valtameripurjehdukseen kuuluu. Ammattipurjehtijoiden, eli muita töitä tekemättömien etulyöntiasema on valtavan suuri.

        Ansiosidonnaista työttömyyskorvausta maksetaan muille lomautetuille Finnairin liikennelentäjille nyt kun koronan takia ei lennetä. Ari ei sitä tietenkään hae eikä saisi kun oleskelee julkisesti ulkomailla. Arin ansioilla summa olisi kuitenkin 3000 euron sijasta jo 4000, kun YTK:n laskuriin laitoin.

        On kiva että Vendee Globe -organisaatio otti Arin mukaan ainoana amatöörinä. Hän lienee IMOCA -tason amatööriseiloreista kaikkein riskittömin valinta. Erilaisia merestäpoimittavia kohipäisiä amatöörejä varmasti oli tarjolla paljon.

        Ainoa amatööri? Kaikki muutko saavat elantonsa tuosta. Tuskin. Kuka hullu maksaisi siitä mitä Merci ja vastaavat tekevät? Mercin budjetti on 1/5 Arin budjetista. Oletko varma, ettei Arille jää vaikkapa veneen myyntihinta omaan taskuun?

        Aika harvassa ovat maailmalla lähellekään Arin tulotasoa pääsevät purjehduksella elävät. Suomen ainoa lienee Tompe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoa amatööri? Kaikki muutko saavat elantonsa tuosta. Tuskin. Kuka hullu maksaisi siitä mitä Merci ja vastaavat tekevät? Mercin budjetti on 1/5 Arin budjetista. Oletko varma, ettei Arille jää vaikkapa veneen myyntihinta omaan taskuun?

        Aika harvassa ovat maailmalla lähellekään Arin tulotasoa pääsevät purjehduksella elävät. Suomen ainoa lienee Tompe.

        https://yle.fi/urheilu/3-11514170 ainakin Yle niin kertoi että on ainoa amatööri kisassa. Sillä kolmensatkun kaverilla vene oli jo valmiina ja sitä sitten laiteltu lisää. Kun joku lätkäspedeilykin on ammatti, selvää on että maailman ehkä kovin urheilulaji, valtameriyksinpurjehdus sitä myös on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneen + kölin + purjeen yhteishinta lienee 500 000 € paikkeilla. Jää tuossa vielä suuruusluokka miljoona kaikkeen muuhun.

        Tietenkään puolen miljoonan laina ei ole pikkujuttu, mutta onko sellaista? N. 100 tonnin nettotuloilla se on kuitenkin aika pieni. Monella on puolen miljoonan asuntolaina, vaikka nettotulot ovat alle puolet tuosta.

        Kisan jälkeen veneen arvo tuskin on ainakaan yli 300 tonnia ehjänäkään. Taas on kasa uudempia veneitä markkinoilla ja kaikki purjeet, varusteet sekä rakenteet yhden pitkän kisan verran heikommassa hapessa.

        Lainalla täytyy olla vakuus. Arin tapauksessa vene ei käy vakuudeksi. Jos kämppä on velaton, se käy vakuudeksi, mutta täytyy olla arvokas kämppä, että käy puolen miljoonan vakuudeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lainalla täytyy olla vakuus. Arin tapauksessa vene ei käy vakuudeksi. Jos kämppä on velaton, se käy vakuudeksi, mutta täytyy olla arvokas kämppä, että käy puolen miljoonan vakuudeksi.

        Kämpästä vakuudeksi käy 70% kauppahinnasta tai jotenkin muuten luotettavasti määritellystä arvosta. Siis puolen miljoonan lainaan vaaditaan 700 tonnin kämppä, jossa ei ole lainaa. Tai vaikkapa miljoonan kämppä, jossa lainaa on jäljellä n. 200 tonnia.

        Itsellä on tällä hetkellä reilut puoli miljoonaa lainaa. Tulot eivät ole yhtenäkään vuonna olleet kuin 1/3 Arin tuloista ja hän on minua hiukan vanhempi.


    • Anonyymi

      Tämän päivän VG tuubiraportissa Ari kertoi, jos oikein ymmärsin, tavoitteensa olevan 110 päivässä lähdöstä maaliin. Päivätavoite max 300 mailia. Onhan se paljon vähemmän kuin keulaveneillä mutta Ari tuntuu nauttivan menosta ja on tyytyväinen. Onko nyt käynyt niin,että me palstapurjehtijat emme tienneet Arin suunnitelmista ?

      Vanha Ohlson

      • Anonyymi

        Ei todellakaan ollut yllätys Arin taktiikka, mutta monesta tuutista saa helposti aivan muun kuvan.

        Puhui 120 tai 110 päivästä. Lähtiessä puhui 100-120 päivästä. Toistaiseksi on reilusti yli 130 päivän vauhdissa ja jo nyt 3200 mpk kärkeä perässä eli Arin maksimivauhdillakin 11 päivää ja keskivauhdilla tähän mennessä 18 päivää.

        Aika paljon pitää siis 120 päiväänkin kiristää vauhtia, kun kärki tuskin pääsee paljoa alle 80 vrk tällä kertaa. 110 päivästä puhuminen vaikuttaa täysin epärealistiselta. Toki koko loppukisa 300 mpk/vrk veisi vain 91 päivään. Reittiennätys vastaa 320 mpk/vrk, joten tuolla maksimivauhdilla keskivauhti jää aivan muuksi.

        120 päivää edellyttäisi loppukisan suorimmalle reitille 210 mpk/vrk keskivauhtia. 110 päivää yli 230 mpk/vrk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ollut yllätys Arin taktiikka, mutta monesta tuutista saa helposti aivan muun kuvan.

        Puhui 120 tai 110 päivästä. Lähtiessä puhui 100-120 päivästä. Toistaiseksi on reilusti yli 130 päivän vauhdissa ja jo nyt 3200 mpk kärkeä perässä eli Arin maksimivauhdillakin 11 päivää ja keskivauhdilla tähän mennessä 18 päivää.

        Aika paljon pitää siis 120 päiväänkin kiristää vauhtia, kun kärki tuskin pääsee paljoa alle 80 vrk tällä kertaa. 110 päivästä puhuminen vaikuttaa täysin epärealistiselta. Toki koko loppukisa 300 mpk/vrk veisi vain 91 päivään. Reittiennätys vastaa 320 mpk/vrk, joten tuolla maksimivauhdilla keskivauhti jää aivan muuksi.

        120 päivää edellyttäisi loppukisan suorimmalle reitille 210 mpk/vrk keskivauhtia. 110 päivää yli 230 mpk/vrk.

        Sillähän oli ongelmia välillä isopurjeen kanssa, se vähensi nopeutta 1-2 solmua. Viimeinen hän ei ole, vaan pari venettä tulee takaa ja usea on edessä lähellä.


    • Anonyymi

      Turkulaisen ruoka-alan firman Arkean olisi kannattanut sponssata pikkusummalla Arkea-Paprecia. Olisivat saaneet pikkurahalla paljon näkyvyyttä.

    • Anonyymi

      Jännä seurata milloin ja missä Kevin Escoffier pääsee pois Le Camin kyydistä. Ilmeisesti Ranskan laivaston alusta siihen tullaan käyttämään.

      • Anonyymi

        N. 1000 mpk päässä on se tukikohta, josta noutoaluksen pitäisi tulla. Siis alkuviikosta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevin lähti kyydistä, mutta lisää ruokaa tai juomaa ei ainakaan videon mukaan tuotu Le Camille.

        Tuleehan siinä videon alussa kyytiin joku pussukka!


    • Anonyymi

      Ari nousee kohisten. Nyt jo 25. Takana jo 8 venettä. Ari voi hyvin vielä nousta 15 parhaan joukkoon tässä kisassa.

      • Anonyymi

        Jos Ari pääsee maaliin, on varmasti n. 15. Onko takana sitten yhtään maaliin tullutta on toinen juttu.

        DMG meni edestä jiipattuaan ja Ari menisi takaa, jos jiippaisi. Käytännössä DMG on siis edellä. Tuulen kääntyminen voi tietysti tätä muuttaa.


      • Anonyymi

        Jostain luin että, Ari oli Escoffierin veneen upottua tehnyt uuden riskianalyysin - kannattaa pitää muita takanaan, jos sattuu haveri, on porukaa noukkimassa kyytiin, eikä himmailla liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jostain luin että, Ari oli Escoffierin veneen upottua tehnyt uuden riskianalyysin - kannattaa pitää muita takanaan, jos sattuu haveri, on porukaa noukkimassa kyytiin, eikä himmailla liikaa.

        Sitten olisi parasta lisätä vauhtia! Merci ja DMG ovat ajaneet viimeisen 4 h keskinopeutena lähes 16 solmua ja Ari vajaat 12. DMG:llä hajosi J0:n "tack". Tarkoittaako sitten purjeen halssikulmaa vai köyttä kulmaan? Tuon korjaaminen selittänee heikon vauhdin aiemmin tänään.

        Charal menee sitten vauhdilla ohi, kun pääsee tuuliin ja 400+ 24h-matkoihin. Merci olisi syytä pitää takana ja olla jäämättä edessä oleville kolmelle veneelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten olisi parasta lisätä vauhtia! Merci ja DMG ovat ajaneet viimeisen 4 h keskinopeutena lähes 16 solmua ja Ari vajaat 12. DMG:llä hajosi J0:n "tack". Tarkoittaako sitten purjeen halssikulmaa vai köyttä kulmaan? Tuon korjaaminen selittänee heikon vauhdin aiemmin tänään.

        Charal menee sitten vauhdilla ohi, kun pääsee tuuliin ja 400+ 24h-matkoihin. Merci olisi syytä pitää takana ja olla jäämättä edessä oleville kolmelle veneelle.

        DMG on nyt muutaman kaapelin ohi, käytännössä n. 100 mpk tuolla tuulensuunnalla. Ja on ajanut yli 17 solmua. Ari on kiihdyttänyt vajaaseen 13 solmuun. Mercin vauhti on kovin nykivää ja joku outo mutkakin näkyy. Edellä oleva klunga ajaa 1-2 solmua Aria kovempaa.

        Charal selvästi eteläisemmällä reitillä 16 solmua. Virallisesti vielä 400 mpk takana, mutta käytännössä taitaa olla alle 300 mpk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        DMG on nyt muutaman kaapelin ohi, käytännössä n. 100 mpk tuolla tuulensuunnalla. Ja on ajanut yli 17 solmua. Ari on kiihdyttänyt vajaaseen 13 solmuun. Mercin vauhti on kovin nykivää ja joku outo mutkakin näkyy. Edellä oleva klunga ajaa 1-2 solmua Aria kovempaa.

        Charal selvästi eteläisemmällä reitillä 16 solmua. Virallisesti vielä 400 mpk takana, mutta käytännössä taitaa olla alle 300 mpk.

        Arille kun riittää 12-13 solmun vauhti, niin ajelee korkeapaineen reunaa. Kilpailuhenkisemmät hakevat hiukan reippaampaa tuulta etelämpää, jossa kauempana on syvä matalapaine. Toivottavasti Ari ei aja vahingossa korkeapaineen tyveneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arille kun riittää 12-13 solmun vauhti, niin ajelee korkeapaineen reunaa. Kilpailuhenkisemmät hakevat hiukan reippaampaa tuulta etelämpää, jossa kauempana on syvä matalapaine. Toivottavasti Ari ei aja vahingossa korkeapaineen tyveneen.

        Huusela on jo pitkään pysynyt 150M etäisyydellä edellä kulkevista veneistä, nyt kun sai purjeen kuntoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jostain luin että, Ari oli Escoffierin veneen upottua tehnyt uuden riskianalyysin - kannattaa pitää muita takanaan, jos sattuu haveri, on porukaa noukkimassa kyytiin, eikä himmailla liikaa.

        Mielestäni tuo ei kuullosta mukavalta, koska jonkunhan siellä viimeisenä täytyy aina olla.
        Olen luullut että kaikkien mukana olijoiden henki on yhtä arvokas.

        Oikeudenmukaista olisi, että organisaatio järjestää sinne aluksen, joka poimii merihätään joutuneet kyytiin.
        Life saver


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni tuo ei kuullosta mukavalta, koska jonkunhan siellä viimeisenä täytyy aina olla.
        Olen luullut että kaikkien mukana olijoiden henki on yhtä arvokas.

        Oikeudenmukaista olisi, että organisaatio järjestää sinne aluksen, joka poimii merihätään joutuneet kyytiin.
        Life saver

        Tuleehan sieltä se trimaraani


    • Anonyymi

      Paljon kärkeä enemmän kiinnostaa se, jääkö Huusela maaliin päässeistä viimeiseksi. Siihen näyttää olevan erinomaiset mahdollisuudet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa Torpan raskausuutisesta...

      Maisa Torppa ilmoitti olevansa raskaana. Yksi asia ihmetyttää ja on ihmetyttänyt aikaisemminkin: Maisa Torpan Instagramissa tykkääjissä/kommentoijiss
      Kotimaiset julkkisjuorut
      271
      18054
    2. Stefun Sofialle tarjoamat luxuskyydit maksamatta, velkaa niistä jo yli 17 000 euroa.

      Seiskan mukaan limusiinikyyteihin erikoistunut yritys hakee Stefun yritykseltä oikeusteitse yli 17 000 € maksamattomista kyydeistä. Useat ajoista ova
      Kotimaiset julkkisjuorut
      307
      5127
    3. Maisa otti raskauskirtin esille

      Viimeinen oljenkorsi.... Miten "yllättävää".. .. :D
      Kotimaiset julkkisjuorut
      160
      2808
    4. Miksei työ kelpaa suomalaisille?

      Rakennus-, siivous-, ja hoiva-alakin täynnä ulkomaista työvoimaa ja kotimaiset vuosis kortistossa. Mistä moinen oikein johtuu. Ovatko korvaukset liia
      Maailman menoa
      201
      2392