Mastoantenniin kytkettävä käsi-VHF

Anonyymi

Olen etsinyt sellaista käsi-VHF puhelinta, jonka saisi helposti kytkettyä kiinteään antenniin, mutta jostain syystä sellaisia ei näytä olevan tarjolla tai sitten olen etsinyt vääristä paikoista. Vinkatkaa, jos tiedätte tällaisia puhelimia olevan jossain saatavilla.

Tarve tulee siitä, että veneessä ei ole varsinaista sähköjärjestelmää, mutta korkea masto siinä on. Tämän takia kiinteän puhelimen asentaminen ei ole mielekästä, mutta kiinteällä antennilla kuitenkin voisi lisätä käsipuhelimen kuuluvuusaluetta jonkin verran. Jos tarvetta vastaavia puhelimia ei ole, niin sitten hankin DSC:llä varustetun käsipuhelimen normaalilla antennilla. - Ja jotta keskustelu ei ajautuisi heti aiheesta sivuun, SRC-todistus on hankittuna.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tuossa järjestelyssä saattaa tulla ongelmaksi kaapeli- ja liitinhäviöt. Eli vaikka (radio) horisontti on korkeammalla olevalla antennilla kauempana, niin teho ei välttämättä riitä. Käsikapulan lähetinteho on tyypillisesti vain noin 5W tai alle. Toisaalta sitten pidempi antenni kompensoi paremmalla suuntaavuudella, eli vaikea sanoa miten päin muuttuu. Kannattaa hiukan laskeskella etukäteen.

      Kuuluvuus paranee joka tapauksessa silti, jos lähettäjällä riittävästi tehoa käytössä. Toki lähettäjän antenni on usein melko korkealla jo valmiiksi, joten ei välttämättä paranna valtavasti. Toiseen matalaan antenniin kuuluvuus voi parantua merkittävästikin.

      • Anonyymi

        Kyllä se kuuluvuus paranee aivan valtavasti! Liitinhän siinä antennissakin on, samoin kiinteässä VHF:ssä. Liittimen häviö on mitätön. Kaapelista tulee häviötä, mutta antennin korkea sijainti kompensoi sen moninkertaisesti. Lisäksi tosiaan 1 m piiskan vahvistus on 3 dB ja käsikapulan nolla. 3 dB:n häviö tulee peruskaura RG58:lla n. 15 m pituudella. Akuttomassa veneessä tuskin noin pitkää kaapelia tulee.

        VHF kuuluu olemattomalla (siis paljon alle 1 W) teholla radiohorisontin verran ellei radiohorisontti ole tolkuttoman pitkä. 2 m korkeudelta vedenpintaan radiohorisontti on n. 3 mpk 12 m korkeudelta 8 mpk. Tuon verran siis kuuluvuus kasvaa tehoista ja häviöistä riippumatta. Vastapuolelle voi laskea oman radiohorisonttinsa eli kaksi 12 m korkeaa kuuluu aina n. 15 mpk (ellei välissä ole jotain korkeaa estettä).

        Itse olen monesti kokeillut 1 W teholla (kiinteä VHF) n. 10 mpk välin, jossa on vielä paljon saaria. Kuuluu oikein hienosti kahden mastoantennin välillä.

        Paljon pidemmällekin voi kantaa. Kokeiltu on Porkkalasta Tallinnaan 32,7 mpk. Radiohorisontti 19 mpk yhteensä 17 ja 19 m korkeuksilla. Kuului oikein hyvin 25 W mutta ei lainkaan 1 W.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se kuuluvuus paranee aivan valtavasti! Liitinhän siinä antennissakin on, samoin kiinteässä VHF:ssä. Liittimen häviö on mitätön. Kaapelista tulee häviötä, mutta antennin korkea sijainti kompensoi sen moninkertaisesti. Lisäksi tosiaan 1 m piiskan vahvistus on 3 dB ja käsikapulan nolla. 3 dB:n häviö tulee peruskaura RG58:lla n. 15 m pituudella. Akuttomassa veneessä tuskin noin pitkää kaapelia tulee.

        VHF kuuluu olemattomalla (siis paljon alle 1 W) teholla radiohorisontin verran ellei radiohorisontti ole tolkuttoman pitkä. 2 m korkeudelta vedenpintaan radiohorisontti on n. 3 mpk 12 m korkeudelta 8 mpk. Tuon verran siis kuuluvuus kasvaa tehoista ja häviöistä riippumatta. Vastapuolelle voi laskea oman radiohorisonttinsa eli kaksi 12 m korkeaa kuuluu aina n. 15 mpk (ellei välissä ole jotain korkeaa estettä).

        Itse olen monesti kokeillut 1 W teholla (kiinteä VHF) n. 10 mpk välin, jossa on vielä paljon saaria. Kuuluu oikein hienosti kahden mastoantennin välillä.

        Paljon pidemmällekin voi kantaa. Kokeiltu on Porkkalasta Tallinnaan 32,7 mpk. Radiohorisontti 19 mpk yhteensä 17 ja 19 m korkeuksilla. Kuului oikein hyvin 25 W mutta ei lainkaan 1 W.

        No niin, erinomaista, siinähän sitä tietoa tulikin minun ylläolevan mutuiluni tilalle :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin, erinomaista, siinähän sitä tietoa tulikin minun ylläolevan mutuiluni tilalle :)

        Ja mitä siellä VHF-kurssilla kerrottiinkaan lähetystehoista?

        ” 5.1.3 LÄHETYSTEHON VALITSEMINEN
        Radiopuhelimen alennettua 1 W:n lähetystehoa on käytettävä aina kun se on riittävä. Yhden watin lähetysteho riittää antennin korkeudesta riippuen, noin 10–30 kilometrin pituisiin yhteyksiin. Alennetun lähetystehon käyttö on tarpeellista siksi, että useammat lyhyemmän välimatkan päässä toisistaan sijaitsevat asemat voivat tällöin käyttää samaa kanavaa ilman keskinäisiä häiriöitä.”

        Siis sitä viittäkään wattia ei tavata käyttä.


    • Anonyymi

      Tosiaan yllä onkin kerrottu kaikki olennainen. Ihmettelen isosti kun tuo kiinteä ei kelpaa? Onko tuo käytetty alle 50€ tori.fi meri VHF täysin poissuljettu. Sille kaveriksi pikkuinen akku ei mielestäni ole iso eikä kallis juttu jolla 5-kertaistaisit lähetystehot. Jos tuo DSC on must, niin sitten uusi mutta hinta kipuaa jo pariin sataan.
      Itse olen kaksineuvoinen, eli minulla veneessä molemmat. Tuo käsikapula on hyvä juttu mutta sille kaveriksi kiinteä puhelin.

      • Anonyymi

        Kai niitä käytettyjä DSC:tä jo saa? Onhan ne olleet yleisiä jo ainakin 15 vuotta. Itse ostin ensimmäisen 2007 ja nykyisessä veneessä on 2005-mallinen ollut uudesta saakka. Ongelmia toki tulee MMSI-numeron nollaamisesta, joka monessa vaatii käytön huollossa ja maksaa sitten helposti 50 € tai enemmänkin.


    • Anonyymi

      Kiitokset asiantuntevista neuvoista. Näillä pärjään hyvin kun lähden puhelinkaupoille.

      Kiinteästi asennettava puhelin ei tule kysymykseen, koska veneen sähköttömyyden lisäksi siitä puuttuu myös luukulla suljettava kajuutta, vaikkakin kyseessä onkin kölivene.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2536
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1411
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      67
      1402
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1121
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe