Miten selviän hammaslääkäristä? :(

Anonyymi

Hei kaikille, minulla on tulevana pe aamuna hammaslääkäri ja olen jo nyt ihan paniikissa ja lasken suunnilleen tunteja ja minuutteja milloin sinne joudun. Onko teillä ihmiset jotain hyviä tai yli päänsä neuvoja miten siitä selviäisin mahdollisimman ok ja pystyn ensinnäkin menemään etten jänistä. Sekin kun käynyt mielessä, että koronan vuoksi peruminen ois varmaan ihan ymmärrettävää. Mutta ei se kannata perua, sitten en taas uskalla mennä suunnilleen koskaan. Ja lääkärin kanssa sovittu, että kerran vuodessa käyn enkä saa pelon takia perua. Huh sydän hakkaa ja paha olo tulee nytkin kun kirjoittaa tätä. Mitenhän siitä taas selviää...😷😵😱😰

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No voi hellanduudeli.

      Ymmärrän kyllä pelkosi, vaikken itse ole koskaan pelännyt h-lääkäriin menoa.

      Kristittynä ihmisenä muistan silti, kun on ollut joskus aikoinaan porannut esim. hermoon, niin minua auttoi juuri sillä kivun ja sen ärsyttävän poranininän keskellä se tieto, että ristillä tuskissa roikkuen olisi miljoonakertaisesti helvetinmoisempi tilanne.

      Nyt kun muistelen, niin olen muuten esim. tuolla vertailevalla asenteella pärjännyt vaikka kuinka monen tilanteen yli, ja helposti.

      Kokeile verrata itseäsi johonkin 1000 kertaa parempaan tilanteeseen.

      Ps. Ja sitäpaitsi hammaslääkärit EI SAA porata hermoon, niiden pitää nykyään kysyä ja varmistaa ettei poraaminen ei kä mikään satu asiakkaalle.

      Pss. Huh huh!

      • Anonyymi

        Ja sinulle, se pelko ei ole kipu...siitä selviää vaan paniikki joka iskee siinä tuolissa. Mutta vaikea varmaan ymmärtää jos itsellä ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinulle, se pelko ei ole kipu...siitä selviää vaan paniikki joka iskee siinä tuolissa. Mutta vaikea varmaan ymmärtää jos itsellä ei ole.

        On tämä jännä juttu tämä paniikki, nimittäin, minulla on taas paniikki joitakin, siis joitakin sosiaalisia tilanteita kohtaan. En esim. siedä tippaakaan ruokapöydässä istumista isomman porukan kanssa jos tunnen hyvin muut pöydässä istujat. Pystyn hyvin olemaan ruokapöydässä, jos olen ventovieras muille siinä. Koko juttu perustuu siis siihen, että olen kokenut traumaattisen "jäätymisen" ruokapöydässä joskus nuoruudessani, jota en edes muista. Minun on pakko välttää tällaisia tilanteita siis, tämän huomaan, vaikkei mitään näkyvää uhkaa olisikaan tilanteessa.

        Sama juttu vissiin sinullakin, olet saanut pysyvän trauman hammaslääkärin tuolissa joskus, etkä edes muista kyseistä asiaa. Jutun on laukaissut esim. tämä kova kipu, tai sitten esim. tukehtumisen tunne tuolissa kun suu on täynnä instrumentteja ja suu vielä lisäksi täynnä sylkyä joka uhkaa mennä henkitorveen, jollainen minulle meinasi sattua n. viisi vuotta sitten josta nostin metelin heti nuorelle hammasopiskelijalle, taisi tämä opiskelija saada itse trauman siitä tilanteesta! Näin se tunteensiirto toimii. Tein siis oikein, kun nostin äläkän huonosti toimineelta opiskelijalta. Jos en olisi puhunut mitään, olisi trauma ilmeisesti jäänyt minulle. Tukehtumisen tunne kun puoli litraa sylkeä on valumassa henkitorveen, tällaiset jutut pitää hammaslääkärin osata hoitaa, eikö.

        Sinulla siis saattaa olla tällainen nuoruuden "paskakokemus" taustalla tiedostamatta vaikuttamassa, joka laukaisee paniikkireaktion.

        Ei kai näille mahda mitään, olen itse miettinyt joskus hypnoosiin menemistä, jossa nostettaisiin ylös tiedostamattomasta kyseinen muistikuva trauman laukaisseesta tapahtumasta tietoiseen mieleen, jossa sen voisi käsitellä, kokonaan pois, mahdollisesti. Ainakin keskustelu hyvän terapeutin kanssa tietoisesti kyseisestä trauman aiheuttajasta saattaisi ajan mittaan parantaa trauman kokonaan.

        Paniikkireaktiohan pysyy, ja se ammentaa voimansa juuri siitä kun se saa pysyä pinnan alla tiedostamattomassa, eikä sitä ole saatu vedettyä ylös veneeseen, jossa kalikalla lyöden taju siltä kankaalle, sitten suolestus, ja filerointi. Muuten petokala saa jäädä väijymään syvälle veden pimentoihin, aiheuttaen paniikkia kaikissa muissa pikkukaloissa joita rauhallinen lampi olisi muuten täynnä.

        Paniikin aiheuttava petokala (=trauman aiheuttava pelottava vanha tapahtuma) on tapettava, nostettava ylös tietoisuuteen, alhaalta terroria, ihmismielen tiedostamattomasta, harjoittamasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tämä jännä juttu tämä paniikki, nimittäin, minulla on taas paniikki joitakin, siis joitakin sosiaalisia tilanteita kohtaan. En esim. siedä tippaakaan ruokapöydässä istumista isomman porukan kanssa jos tunnen hyvin muut pöydässä istujat. Pystyn hyvin olemaan ruokapöydässä, jos olen ventovieras muille siinä. Koko juttu perustuu siis siihen, että olen kokenut traumaattisen "jäätymisen" ruokapöydässä joskus nuoruudessani, jota en edes muista. Minun on pakko välttää tällaisia tilanteita siis, tämän huomaan, vaikkei mitään näkyvää uhkaa olisikaan tilanteessa.

        Sama juttu vissiin sinullakin, olet saanut pysyvän trauman hammaslääkärin tuolissa joskus, etkä edes muista kyseistä asiaa. Jutun on laukaissut esim. tämä kova kipu, tai sitten esim. tukehtumisen tunne tuolissa kun suu on täynnä instrumentteja ja suu vielä lisäksi täynnä sylkyä joka uhkaa mennä henkitorveen, jollainen minulle meinasi sattua n. viisi vuotta sitten josta nostin metelin heti nuorelle hammasopiskelijalle, taisi tämä opiskelija saada itse trauman siitä tilanteesta! Näin se tunteensiirto toimii. Tein siis oikein, kun nostin äläkän huonosti toimineelta opiskelijalta. Jos en olisi puhunut mitään, olisi trauma ilmeisesti jäänyt minulle. Tukehtumisen tunne kun puoli litraa sylkeä on valumassa henkitorveen, tällaiset jutut pitää hammaslääkärin osata hoitaa, eikö.

        Sinulla siis saattaa olla tällainen nuoruuden "paskakokemus" taustalla tiedostamatta vaikuttamassa, joka laukaisee paniikkireaktion.

        Ei kai näille mahda mitään, olen itse miettinyt joskus hypnoosiin menemistä, jossa nostettaisiin ylös tiedostamattomasta kyseinen muistikuva trauman laukaisseesta tapahtumasta tietoiseen mieleen, jossa sen voisi käsitellä, kokonaan pois, mahdollisesti. Ainakin keskustelu hyvän terapeutin kanssa tietoisesti kyseisestä trauman aiheuttajasta saattaisi ajan mittaan parantaa trauman kokonaan.

        Paniikkireaktiohan pysyy, ja se ammentaa voimansa juuri siitä kun se saa pysyä pinnan alla tiedostamattomassa, eikä sitä ole saatu vedettyä ylös veneeseen, jossa kalikalla lyöden taju siltä kankaalle, sitten suolestus, ja filerointi. Muuten petokala saa jäädä väijymään syvälle veden pimentoihin, aiheuttaen paniikkia kaikissa muissa pikkukaloissa joita rauhallinen lampi olisi muuten täynnä.

        Paniikin aiheuttava petokala (=trauman aiheuttava pelottava vanha tapahtuma) on tapettava, nostettava ylös tietoisuuteen, alhaalta terroria, ihmismielen tiedostamattomasta, harjoittamasta.

        Kiitos tästä, minulla on juurikin useampi huono ja traumaattinen kokemus hammaslääkäristä ja epäonnistunut viisaudenhampaanleikkaus jne.joten ihan oikeassa olet, että sieltähän se pelko ja todella ihan paniikin tunteet ja jopa tärinä tuolissa juontavat juurensa. Ja ihsn jo lapsena sattui muutama ikävä juttu ja kämmi läärille josts minä kärsin sitten, muistsn että siitä pelot alkoivat. Hyvin olet asiaa pohdiskellut ja ihsn totta kaikki mitä kirjoitit. :) Mielenkiinnolla sitä luin ja jotenkin helpotti vähän edes oloa kun tässä koko ajan vähän prosessoi käyntiä ja yrittää valmistautua siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tästä, minulla on juurikin useampi huono ja traumaattinen kokemus hammaslääkäristä ja epäonnistunut viisaudenhampaanleikkaus jne.joten ihan oikeassa olet, että sieltähän se pelko ja todella ihan paniikin tunteet ja jopa tärinä tuolissa juontavat juurensa. Ja ihsn jo lapsena sattui muutama ikävä juttu ja kämmi läärille josts minä kärsin sitten, muistsn että siitä pelot alkoivat. Hyvin olet asiaa pohdiskellut ja ihsn totta kaikki mitä kirjoitit. :) Mielenkiinnolla sitä luin ja jotenkin helpotti vähän edes oloa kun tässä koko ajan vähän prosessoi käyntiä ja yrittää valmistautua siihen.

        Okei, tuo epäonnistunut viisaudenhampaan leikkaus selittääkin paniikki-reagointisi.

        1. asia jonka voisit tehdä, on kertoa tästä trauman aiheuttaneesta asiasta siellä hammaslääkärissä. Mutta sekin tietenkin on erittäin tärkeää, kenelle, minkälaiselle ihmiselle kertoo asian. Jos joku siellä hammaslääkärissä alkaa vähätellä asiaa, niin hän on nykyisellään 2020 selvästi epäpätevä lääkäri.

        Nykyisellään hammaslääkärissä pitäisi olla, tai siis onkin, tällainen traumoja terapoiva elin, näin muistan.
        En nyt muista kyseisen paikan tai instanssin nimeä, mutta juuri tähän instanssiin sinun pitäisi ottaa yhteyttä. Ja kertoa sinne trauman aiheuttanut syysi.

        Kerro kaikki nämä pelot jossain vaiheessa hammaslääkärille, kun löydät tai osut oikean, oikeiden henkilöiden, oikean instanssin kohdalle. Niin jo tämä helpottaa tilannettasi tulevaisuudessa, ja sinut ohjataan asian ymmärtäville h-lääkärille jatkossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tästä, minulla on juurikin useampi huono ja traumaattinen kokemus hammaslääkäristä ja epäonnistunut viisaudenhampaanleikkaus jne.joten ihan oikeassa olet, että sieltähän se pelko ja todella ihan paniikin tunteet ja jopa tärinä tuolissa juontavat juurensa. Ja ihsn jo lapsena sattui muutama ikävä juttu ja kämmi läärille josts minä kärsin sitten, muistsn että siitä pelot alkoivat. Hyvin olet asiaa pohdiskellut ja ihsn totta kaikki mitä kirjoitit. :) Mielenkiinnolla sitä luin ja jotenkin helpotti vähän edes oloa kun tässä koko ajan vähän prosessoi käyntiä ja yrittää valmistautua siihen.

        "Ja ihan jo lapsena sattui muutama ikävä juttu ja kämmi läärille josta minä kärsin sitten, muistan että siitä pelot alkoivat."

        Minulla ei nykyisellään ole pelko, vaan inho, tätä vinkuvaa poran ääntä, joka yleisimmin poraa juuri hermoon. Pelkoa se ei ole, mutta muistan sanoa aina tästä inhottavasta vinkumisesta hammaslääkärille.
        Hammaslääkärit ihmettelevät aina, miten uskallan kaikki käynnit ilman puudutuksia. Tässäkin on sellainen jännä juttu, että vertaan omaa tilannettani aika usein esim. Talvisodan sotilaisiin, pahimmassa tulitaistelun tai pommituksen paikassa. Koen saavani tästä tällaisen rohkeuden hengen, että mitäs nyt pienistä porailemisista, pientähän tämä on, kun vertaa esim. sotatilanteeseen.

        Mutta jokainen meistä taaplaa omalla tyylillään, meillä jokaisella omat pahimmat traumansa. Minulla tuo ruokapöydässä istuminen, josta vaikea irtautua pois silloin kun pelkotila iskee yllättäen päälle, kuin salama kirkkaalta taivaalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja ihan jo lapsena sattui muutama ikävä juttu ja kämmi läärille josta minä kärsin sitten, muistan että siitä pelot alkoivat."

        Minulla ei nykyisellään ole pelko, vaan inho, tätä vinkuvaa poran ääntä, joka yleisimmin poraa juuri hermoon. Pelkoa se ei ole, mutta muistan sanoa aina tästä inhottavasta vinkumisesta hammaslääkärille.
        Hammaslääkärit ihmettelevät aina, miten uskallan kaikki käynnit ilman puudutuksia. Tässäkin on sellainen jännä juttu, että vertaan omaa tilannettani aika usein esim. Talvisodan sotilaisiin, pahimmassa tulitaistelun tai pommituksen paikassa. Koen saavani tästä tällaisen rohkeuden hengen, että mitäs nyt pienistä porailemisista, pientähän tämä on, kun vertaa esim. sotatilanteeseen.

        Mutta jokainen meistä taaplaa omalla tyylillään, meillä jokaisella omat pahimmat traumansa. Minulla tuo ruokapöydässä istuminen, josta vaikea irtautua pois silloin kun pelkotila iskee yllättäen päälle, kuin salama kirkkaalta taivaalta.

        "Pelkoa se ei ole, mutta muistan sanoa aina tästä inhottavasta vinkumisesta hammaslääkärille."

        Ja siis olen sanonut, että miksi ette keksi tilalle äänetöntä poraa? Koen jo ehdollistumisen, kun kuulen jo tuon poran äänen.


    • Anonyymi

      Hei, hyviä neuvoja ei ole, kun en itse ole osannut pelätä hammaslääkäriä, mutta kaverini kertoi, että täällä päin oli pelkääville ihmisille ihan "omat ajat". Eli hammaslääkäri pelko oli erikseen merkattu paperiin.

      Sitä en muista mitä kaikkea palveluun kuului, sai varmaan välillä käydä kävelyllä jne.

      Mutta kannattaa puhua asiasta lääkärin kanssa, ja kun löytää hyvän lekurin niin käydä sitten hänen luonaan.

      En suosittele ajan perumista, koksa eikös siitä vain ongelmat yleensä eskaloidu. Kai ne reijän alutkin on helpompi hoitaa, kun ne jotka kerkiää muhia siellä pidempään.

      Eli peukkua täältä.

      • Anonyymi

        Kiitos paljon sinulle tsempistä ja ymmärryksestä! 👍 Jospa siitä selviää kun puristaa taas tuolia rystyset valkoisina. 😫😓 Ja kun saa tosiaan käytyä niin on aika mahtava olo että voitti pelkonsa ja saa taas hampaansa kuntoon. 🙌


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe