Öljyn viskositeetin vaikutus polttoaineenkulutukseen

Anonyymi

Autoni on automaattivaihteinen bensiinimoottorilla ilman mitään hybriditoimintoa. Ohjekirja suosittelee ensisijaiseksi moottoriöljyksi 0W-20 ja toissijaiseksi 5W-30. Lämpimissä maissa ensisijainen öljy on 5w-30.

Edellisessä huollossa huoltaja oli ainakin laskun mukaan käyttänyt 5W-30 öljyä. Näin korona-aikana päätin tehdä huollon itse ja kävin ostamassa tarvikkeet paikallisesta varaosaliikkeestä. Heillä oli tarjolla 0w-20 öljyä jonka laatuluokitus sopi vaatimuksiin jota sitten ostinkin.

Nyt ajaessa olen tehnyt sellaisen huomion, että vakionopeussäädintä käyttäessä vaihteisto vaihtaa ylämäissä harvemmin pienemmälle, joten kuormitus vaikuttaisi keventyneen. Lisäksi ajotietokoneen kulutuslukema on ehkä desilitran verran alempi / 100 km.

Voiko moottoriöljyn viskositeetilla todellakin olla vaikutusta. Aikaisemmin olen pitänyt tällaista lähinnä mätäkuun juttuna.

Merkkifanaatikoille tiedoksi ettei auto ole Toyota eikä Volkswagen.

10

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ainakin raskaalla kalustolla säästö on mitattavissa ja yleensä kattaa kalliiman öljyn vaihtohinnan.

    • Anonyymi

      Ilman muuta viskositeetti vaikuttaa kulutukseen. Ohuempi kuluttaa vähemmän. Itse olen päätynyt siihen että kulutusero 5W30 ja 0W20 välillä on 0,2 litraa. Omassa kiesissä speksi on 5W30. 0W20 voitelee selvästi huonommin, moottorista kuuluu epätavallisia ääniä alhaisilla käyntinopeuksilla. Palaan seuraavassa vaihdossa sepksin mukaiseen öljyyn.

    • Anonyymi

      Jos poistaa sivupeilit autosta säästää varmaan 3-5% polttoainekuluissa. Liekkö tuo laillista, mutta jos ne vain tippui matkalle?

      • Anonyymi

        Vielä kun "unohtaa" ukon huoltamolle, siitä vasta auto kevyenä kulkee ja vaimolla leppoisa olo.


    • Anonyymi

      Tuo ihmettely on nyt jotenkin hakoteillä. Se pienemmälle vaihtaminen tapahtuu kun ajovastukset kasvavat sillä ei ole mitään tekemistä moottorin sisäisten kitkojen kanssa. Tuo ilmiö tapahtuisi jos olet vaihtanut voimansiiron voiteet pienempi kitkaisiin.

      Suuri vaikutus on myös renkailla ja rengaspaineilla. Oletko vaihtanut toiset renkaat tai pitänyt paremmin huolta oikeista rengaspaineista?

      • Anonyymi

        Väärin! miten ihminen voi noin ajatella väärin? Jos moottori kuormittuu vähemmän sisäisistä kitkoista niin tankki tyhjenee hitaammin. Ymmärretty?

        Vastamäki ei loivene mihinkään mihin vaan paikkaan öljyjä vaihtamalla.
        Jotku ajaa 4 bar rengaspaineilla ja tankki tyhjenee hitaammin. Muu auto kärsii kovemmasta kyydistä ja vaikea mitatat osien kulumista kuitenkin. Itse en ostaisi autoa jolla on ollut aina 4bar paineet esim vag golf joita en osta muutenkaan laaduttomuuden tähden.
        Rengas paineet toimii oikein kun auto kun auto normi alle 1700kg normi renkailla on 2-2.4bar sisällä.
        Itse ajan talvella 0c 2.0bar koska pidän pehmeästä kyydistä jota tosin kovempi kantavuus 103 syö mutta ei luirua kuten tekee nokia talvirenkaat vaikka nostaa paineen 3bar lukemiin hyi karmeus renkaat nokiat. Vaihdatin ne nokialaiset pois yhden talven jälkeen 4tkm ajettuina,elämäni suurin virhe =nokia nastarengas. Niiden kantavuus lukema oli 96.
        Usein auton ohje kirjan bar lukemat on riittävän oikeat useimmille. Niitä voi säätää hiukan oman maun mukaan kunhan ei ajella 1.6bar lukmilla normi autoilla. Ja kun ylikuormaa autossa niin ehdottomasti paineet ylös! oikeasti rengas räjähtää isolla prosentilla jos ajaa esim 500kg takakontti/takapenkki kuormaa 1,6bar lähtöpaineilla 100km/h 200km noin . Jos samaisessa ylikuormassa nostaa 3bar niin ei räjähdä on jääkylmä totuus. Ajettavuus on enempi hanskassa myös kuormalla. Suuntaviivoja oikeaan siinä. Tuskin voi hirveästi olla kuin erimieltä mutta on silloin väärässä. Hiustenhalkojat on ikävä laji.


    • Anonyymi

      Renkaiksi vielä kapeat ja helposti rullaava "energy saver malli" kovilla painella. Sähköautomiehen mukaan rengasmelu on hieman pienempi tesla 3 kun renkaissa on yli 2.5 bar kuin 2.0bar. aika erikoista? luulisi olevan toisinpäin tms.

    • Anonyymi

      Ravenolilla on netissä raportti testauksesta Saksassa, jonka mukaan heidän 0W-16 säästää puoli litraa satasella verrattuna 5W-30 viskositeetin öljyyn. Sokkotesti teetätetty saksassa kodinhoidon työntekijöillä, ajokkeina Toyota Aygo 1.0.

    • Anonyymi

      On sillä vaikutusta VW lantrasi öljyt dieselillä ja tekivät päästöhuijauksen josta narahtivat...

    • Anonyymi

      Jos motor käy viileänä niin suositellaan notkeaa öljyä, joka ei tekeydy siirapiksi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe