Raitis joulu.

Anonyymi

Yksinäinen.Haetko lohtua yksinäisyyteen jouluna alkoholista?
Minulla nyt tulossa 37.raitis joulu.

36

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Haen sitä muinakin päivinä kun jouluna koska olen yksinäinen joka päivä.
      Tänäänkin ainut kontakti kaupan kassa.

      • Anonyymi

        Tänään en ole käynyt kaupassa.24/7 yksin tänäänkin.


    • Anonyymi

      Vaikka olin ennen alkoholin suurkuluttaja niin mulle oli, ja on toki edelleen, joulu sellainen aika etten ole juonut alkoholia lainkaan.

      En ole koskaan tullut ajatelleeksi edes miksi näin on mutta en vain tykkää kännätä jouluna.

      Yksin ei ole muutenkaan kivaa ryypiskellä, ei mitään iloa. Päinvastoin ainakin omalla kohdallani, jos alkaisin yksikseni juomaan niin olen takuuvarma ettei menisi kauaakaan kuin iskisi kova ahdistus.

      Toki jos joisi itsensä delirium-tilaan asti niin ei tarvitsisi yksinäisyydestä kärsiä, olisi paljonkin omituistakin omituisempia " kavereita " seurana.

      Eli mun mielipide on : ehdottomasti raitis joulu.

    • Anonyymi

      Joulu on ihan samanlainen yksinäinen päivä minulle kun kaikki muutkin arki- tai pyhäpäivät.
      En suunnittele etukäteen juomistani, sen näkee sitten.

    • Anonyymi

      Vainalkoholiton glögi.

      • Anonyymi

        Onnittelen sinua aloittaja!

        Kunpa minäkin pystyisin samaan!
        Heti kun tulee jotain ongelmaa, niin turvaudun viiniin. Tiedän että pitäisi etsiä toinen tapa, ja olen yrittänytkin.

        Onneksi minulla on tää Tipaton tammikuu-tapa.
        Joka ainut vuosi pidän sen, ja usein vielä helmikuunkin.
        Kun tuli korona, ja en halunnut mennä kauppaan, niin olin 4 kuukautta ilman mitään.
        Yritän olla myös viikonpäivät juomatta, ja useimmiten onnistun.

        Mutta tää, että tulee jokin iso ongelma, niin heti!
        On sekin, että kun on yksin ja ei voi puhua kenenkään kanssa, niin sitä yrittää päästä yli jotenkin. Tiedän, että tää on selittelyä..

        Pian on kuitenkin tammikuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnittelen sinua aloittaja!

        Kunpa minäkin pystyisin samaan!
        Heti kun tulee jotain ongelmaa, niin turvaudun viiniin. Tiedän että pitäisi etsiä toinen tapa, ja olen yrittänytkin.

        Onneksi minulla on tää Tipaton tammikuu-tapa.
        Joka ainut vuosi pidän sen, ja usein vielä helmikuunkin.
        Kun tuli korona, ja en halunnut mennä kauppaan, niin olin 4 kuukautta ilman mitään.
        Yritän olla myös viikonpäivät juomatta, ja useimmiten onnistun.

        Mutta tää, että tulee jokin iso ongelma, niin heti!
        On sekin, että kun on yksin ja ei voi puhua kenenkään kanssa, niin sitä yrittää päästä yli jotenkin. Tiedän, että tää on selittelyä..

        Pian on kuitenkin tammikuu.

        Sama täällä, minullakin tapana juoda jos pinna palaa jostain mitättömästä asiasta.
        Ja yksin minäkin kämpässä kökötän, mutta tiedän että meitä on monia jotka ovat päivästä
        toiseen yksin en minä ole ainoa, mut ahdistaa välillä kovastikkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä, minullakin tapana juoda jos pinna palaa jostain mitättömästä asiasta.
        Ja yksin minäkin kämpässä kökötän, mutta tiedän että meitä on monia jotka ovat päivästä
        toiseen yksin en minä ole ainoa, mut ahdistaa välillä kovastikkin.

        Mäkin vedän pääosin viinaksia vitutukseen.
        Vitutuksia ovat it-työprojektit ja huonot naissuhteet.
        Enkä mitenkään nyt syyttele naisia. Kai hakenut niitä vääristä paikoista.

        Mutta alkoholin käyttö alkaa tympiä. Haluisin lopettaa sen kokonaan. Pystyisin jollei ed.mainittua kahta häiriötekijää olisi. Asun pk-seudulla.

        Mitä muut ovat tehneet vastaavassa tilanteessa?
        Vastatkaa kiitos ihan asiallisesti😊


    • Anonyymi

      Noin 30 kertaa tuli poliisi ja vei juoppoputkaan.
      Sitten aloin jo tajuta alkoholi ei sovi minulle.
      Käyttö on loppunut kokonaan,(ap).

      • Anonyymi

        Voisitkohan sinä vaikka toimia vertaistukena meille muille, - jos haluat.

        Kyllä täällä yritetään, mutta vaikeaa on.
        Just tuo eniten, että kun tulee ongelma, se on jonkinlainen pakotie, että unohtaisi.
        Järjellä ajatellen pitäisi tietysti ratkaista se ongelma. Mutta kun on ei sitten viitsi. Oma vikahan se on että ei viitsi. - Mutta kun sitkeästi yrittää, niin hyvä.
        Tipaton tammikuu on hyvä alku.

        Lopetin aikoinani tupakinpolton. Vaikeaa oli.
        Päätin että oon ensin viikon polttamatta. Seuraavalla kerralla 8 päivää, sitä seuraavalla 9, jne.

        Sain sen sillä taktiikalla sitten lopetettua.
        Enää en pistäisi tupakkia suuhun, en sitten millään!
        Oli se niin kauhea tapa. Elämä muuttui kokonaan.


    • Anonyymi

      Omasta kokemuksesta tiedän sen kun alkaa jokaista ongelmaa " ratkaista " ryyppäämällä niin ongelma/ongelmat vain paisuvat.

      Se sama ongelma on edelleen mielessä kun humalasta selviää ja ongelmaa tuplaa vielä se äärimmäinen morkkis juomisesta.
      Siis ainakin mulla oli aiemmin noin.
      Oon opetellut ongelmat ratkomaan ja käymään läpi selvin päin, paremmalla mielellä on sitten mukavampi ottaa muutama olutkin.

      Voin kertoa ettei ole lainkaan helppoa muuttaa itseään, se ei käy hetkessä sormia napsauttamalla.

      • Anonyymi

        Näin se on, ei ne ongelmat mihinkään juomalla mihinkään häviä, siirtyvät vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se on, ei ne ongelmat mihinkään juomalla mihinkään häviä, siirtyvät vaan.

        Paljon parempi olo kun ei törpöttele.

        Ainakin uudelta vuodelta lähtee Tipaton tammikuu käyntiin.
        Kyllähän moni naureskelee sille, mutta kyllä siitä saa pontta ja pääsee hyvään alkuun.

        Hyvää joulun odotusta kaikille!


    • Anonyymi

      Yksinäinen vanhaäijä olen.Alkoholista en lohtua hae.

    • Anonyymi

      Alkoholi pilaa monen perheen joulun tänäkin vuonna.Ikävä kyllä.

    • Anonyymi

      En käyttänyt alkoholia.Alkoholi käytti minua.(ap).

      • Anonyymi

        On se alkomahooli peijakas koukuttava.
        Pitäis vain oppia keksimään toinen vaihtoehto. Itelläni auttaa kahvi.
        Voi myös vaihtaa kotikaljaan.

        Hyvää perjantai-ehtoota kaikille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se alkomahooli peijakas koukuttava.
        Pitäis vain oppia keksimään toinen vaihtoehto. Itelläni auttaa kahvi.
        Voi myös vaihtaa kotikaljaan.

        Hyvää perjantai-ehtoota kaikille!

        Minä yritän etsiä hautuumaalta valmiiksi kaivetun haudan jouluksi. Viedäkseni odottamaan ainakin 20 kossua ? nukkuisin vuoksi että suomen n.s terveydettömyys hoitovirhe käski kävelemään murtuneella selällä ....


      • Anonyymi

        Minulla oli ihan sama, alkuun toki monta vuotta käytin omaehtoisesti ja omasta tahdosta mutta jossain vaiheessa kääntyi juuri niinpäin että alkoholi alkoi käyttää minua.

        Ihmiset joille alkoholi ei ole paha ongelma eivät ymmärrä sitä että juomisesta tulee pakko eli on pakko juoda. Siinä pakkovaiheessa voi tulkita että on täysin alkoholin orja.


      • Anonyymi

        Tämä on yksinäisyydestä kärsiville eikä entisille alkoholisteille, niille on päihdelinkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on yksinäisyydestä kärsiville eikä entisille alkoholisteille, niille on päihdelinkki.

        Tietty yksinäisille, eikös tänne sen takia yksinäiset saa kirjoittaa.
        Kuka sen määrittelee mistä asiasta yksinäiset saavat tai eivät saa kirjoittaa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietty yksinäisille, eikös tänne sen takia yksinäiset saa kirjoittaa.
        Kuka sen määrittelee mistä asiasta yksinäiset saavat tai eivät saa kirjoittaa....

        Ei siellä linkillä voi olla, on niin rasvaisia ja törppöjä juttuja.
        Toivottavasti vain täällä ei mee jutut samanlaisiksi, vaan tuetaan oikeasti ja ystävällisesti toisiamme! Tai sitten joka tykkää sen tapaisista jutuista, niin voi keskustella siellä.

        Mitä se haittaa jos täällä yhdellä juttulinkillä keskustelee, että on vaikeeta lopettaa.
        On muita juttulinkkejä, jossa voi jutella muista asioista.

        Minusta on hyvä että on tää "raitis joulu"- juttulinkki.
        Täällä jutellaan ihan asiallisesti ja tuetaan toisia.


    • Anonyymi

      Nenän valkaisu viikot sitten tammikuussa.

      • Anonyymi

        Nenänvalkaisu tammikuussa poistaa yksinäisyyden? Enpä usko?


    • Anonyymi

      No eipä se valkaisu sitä yksinäisyyttä valitettavasti poista mutta yksinäisenäkin on parempi olotila joka tapauksessa silloin kun pitää taukoa juomisessa.

      Kuka pystyy rehellisesti sanomaan että yksinäisyyteen juominen ei muka aiheuttaisi ollenkaan ahdistusta tai masennusta, siis että se juominen ei pahentaisi psyykkistä olotilaa entisestään ?
      Uskoisin että jos on rehellinen niin tuohan ei pidä paikkaansa, eli aina se jollain tavalla vaikuttaa myös henkiseen oloon.

      Itse ainakin tiedän että kurja olo tuntuu juomisen jälkeen paljon pahemmalta kun siinä on vielä oma pieni morkkiskin päällä.

      Tipaton tekee ihan hyvää ja kuukaudessa jo ehtii hyvinkin huomata miten se vaikuttaa henkiseen hyvinvointiin.
      Vaikuttaa toki paljon muuhunkin, vaikkapa nukkumiseen. Uni on paljon rauhallisempaa ja sikeämpää silloin kun ei ole juonut alkoholia.
      Uni taas sitten vaikuttaa siihen vireystilaan eli olo on parempi yleisesti.

      Eli yksinäisyyttä se valkaisu ei poista mutta onko tullut mieleen jos olisi pidempään juomatta niin huomaisi vaikuttaako se juominen tai juomattomuus yksinäisyyteen.

      Eli jos ongelmana on esim. sosiaalisten tilanteiden pelko tai paniikkihäiriö tms. ja sen takia on ehkä yksinäinen ja on alkanut käyttää alkoholia " lääkkeenä " niin pelot ja paniikitkin vähenevät huomattavasti jos jättää juomisen pidemmäksi ajaksi.

      Ajan myötä selvin päin ollessa usein itsetunto nousee sen verran että saattaa ehkä jopa uskaltautua lähteä etsimään vähän seuraa, uusia kavereita tms.

      Minäkin tunnen itseni usein yksinäiseksi vaikka ulos ja asioille mennessä näen useampiakin tuttavia. Mutta sekin helpottaa yksinäisyyteen edes vähän kun liikkuu jossain missä on muitakin.

      Joojoo, korona-aika tekee jutun hankalammaksi mutta ulkona on kuitenkin edelleen lupa vapaasti liikkua ja sielläkin yleensä näkee muita ihmisiä.

      • Anonyymi

        Kyllä mun moni ihmissuhde on saanut alkunsa/tutustunut uusiin ihmisiin just hiprakassa ravintolassa.
        Ja nämä suhteet ovat jatkuneet sitten raittiinakin ollessa. Kyllä alkoholi on joskus toiminut amorinakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mun moni ihmissuhde on saanut alkunsa/tutustunut uusiin ihmisiin just hiprakassa ravintolassa.
        Ja nämä suhteet ovat jatkuneet sitten raittiinakin ollessa. Kyllä alkoholi on joskus toiminut amorinakin.

        Mutta....kirjoitat on saanut alkunsa....ovat jatkuneet...
        Ei niistä ravintoloista ole kuitenkaan löytynyt vakavaa kestävää suhdetta ?

        Minäkin kyllä aikoinaan löysin ravintoloista kavereita joiden kanssa alkoi parisuhde mutta eivät ne pidemmän päälle toimineet, syynä siihen oli yleensä alkoholi.
        Olen ajatellut että ravintoloista en enää edes viitsi parisuhdetta hakea, parempi löytää jostain missä on porukka selvin päin.


    • Anonyymi

      Raitista joulua.

      • Anonyymi

        Kiitos samoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos samoin.

        Korona auttaa asiassa, eipä ole halua altistaa ihteään alkon jonossa.


    • Anonyymi

      Tuleeko ketjun aloittajalle myös yksinäinen joulu, raittiuden lisäksi?

      • Anonyymi

        Kyllä.Ongelmaa ei ole koska olen tottunut jo yksinäisyyteen,(ap).


      • Anonyymi

        En ole aloittaja mutta pakko kirjoittaa että tuo oli kaunis kysymys.
        Huomaavaisuutta toista ihmistä kohtaan. Kertoo välittämisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole aloittaja mutta pakko kirjoittaa että tuo oli kaunis kysymys.
        Huomaavaisuutta toista ihmistä kohtaan. Kertoo välittämisestä.

        Ei tule vielä raitis joulu, mutta uudelta vuodelta tulee kaksi kolme kuukautta raittiutta.
        Aina tuntuu niin hyvältä, olo paranee ja kaikki on hyvin.

        Yritänpä nyt päästä lopultakin eroon kokonaan alkomahoolista.
        Tipaton on hyvä alkusysäys.

        Jos joku muu suunnittelee täällä tipatonta tammikuuta, niin yritetään yhdessä.

        Voi olla että tulee nyt naureskelua ym, mutta toivoisin, että te muut annatte meidän yrittää ilman nälvimistä.


    • Anonyymi

      En ole juonut alkoholia. En juo jouluisin ja muutenkin harvemmin juon. Lauantaina juon tapaninpäivänä. Ei yksinäisyys vaikuta mun juomisiin, juon kun on sellainen fiilis.

    • Anonyymi

      EI alkoa jouluna.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      437
      3216
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      114
      2693
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      397
      2674
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      161
      2112
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1927
    6. 173
      1335
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1317
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1196
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      74
      1154
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1010
    Aihe