Aihe

Istumalaatikon idea

Anonyymi

Itselläni on moottorivene, jossa ohjaamo on nostettu mahdollisimman korkealle. Sisäohjaamoa ei ole ollenkaan, vaan ohjaaminen tapahtuu orrella köllötellen. Tarvittaessa suojaksi saa kuomun.

Purjeveneissä ratkaisu on päinvastainen. Niissä istutaan kuopassa. Mikä tuon kuopassa istumisen idea on? Miksi ei rakennettaisi vahvoja kaiteita ja penkkejä? Silloin seisomakorkeus takana paranisi.

36

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onhan purkkareissa puosuntuoli. Paremmat näkymät kuin moottoriveneestä.

    • Anonyymi

      Mitä paranemisesta se on, että seistään korkeammalla? En näe etua asiassa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jep jep, jos purkkarissa ei olis purjeita eikä puomia, niin voishan " fly bridgellä" tyyriinä tähyillä pitkin horisonttia.

      Mutta näkee sieltä istumalaatikostakin eikä se ole kuopassa, vaan kajuutan sohvat ovat yleenså alempana, heh

      Mites tuo purkkarin köli, onko se ihmetyttänyt....

    • Anonyymi

      Oletko koskaan huomannut purjeveneessä puomia? Katsele vaikka kuvista.

    • Anonyymi

      Istutaan laatikossa ja asutaan luolassa.

      Purjehdus on luolamiesten laji.

      • Anonyymi

        Kiitos,tuo on tyypillinen moottorivenemiehen komentti ,joka paljastaa,että kärsit alemmuskompleksista!Purjeveneessä on osattava lukuisia asioita purjeiden säädöistä ja tuulista,purjereitin valinnasta muun muassa!!!Moottoriveneessä ei tarvitse tehdä mitään muuta,kuin painaa kaasukahvaa!


    • Anonyymi

      Kysymys vaikuttaa vilpittömältä, mutta vastaukset eivät juuri asiaa selvennä. Yritetään:
      Purjevene on kiehtova yhdistelmä mekaniikkaa, hydrodynamiikkaa ja aerodynamiikkaa. Rikin, purjeiden ja rungon muodostama yhdistelmä muodostaa aerodynaamisen kokonaisuuden. Kokonaisuudelle halutaan mahdollisimman tehokkaat aerodynaamiset ominaisuudet. Rungon ja rikin osalta tämä tarkoittaa sitä, että kulkua vastustaviin aerodynaamisiin ominaisuuksiin kiinnitetään erityistä huomiota ja pyritään siis käytännössä minimoimaan kulkua vastustava ilmanvastus. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kansirakenne pyritään pitämään melko matalana. Kompromisseja tehdään, esim moottoripursien korkeat kansirakenteet ja takakannet (ks esimerkkinä vaikka Nauticat).

    • Anonyymi

      Purjeveneissä paras paikka olisi istumalaatikolle keulassa. Tuo taakse sijoitus on aina ihmetyttänyt, ei mitään järkeä. suurin piirtein surkein paikka nähdä eteen. sama kun laittaisi linja-autokuskin penkin takapenkille ja perustelisi että "täältä hallitsee kaiken, myös matkustajat". Yhtälailla ihmetyttää avo-ohjaamot moottoriveneissä, ei mitään järkeä. täällä missään miami vice tropiikissa eletä. vesi-räntäsade ja tuuli Suomen kohtalot olleet aina, kourallinen t-paitailmoja vuodessa at max.

      • Anonyymi

        Ehkä tarkoituksena on nähdä myös purjeet ja kannella työskentelevät henkilöt.


      • Anonyymi

        Purjeveneillä kuljetaan myös olosuhteissa, joissa aallokko huuhtelee keulakantta välillä vettä on jopa paksu kerros. Lisäksi keulassa aallokon liikkeet ovat laajemmat. Keula on siis huonoin mahdollinen paikka purjeveneessä. Perä on mukavin paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjeveneillä kuljetaan myös olosuhteissa, joissa aallokko huuhtelee keulakantta välillä vettä on jopa paksu kerros. Lisäksi keulassa aallokon liikkeet ovat laajemmat. Keula on siis huonoin mahdollinen paikka purjeveneessä. Perä on mukavin paikka.

        Moottoriveneessäkin takaohjaamo on kuljettajalle mukavin paikka. Etuohjaamossa ruorimies on heti kokin jälkeen toisena merisairas..


    • Anonyymi

      Kysyjälle kehoittaisin purjehtimaan joskus kaverin veneessä normaalissa 9 m/s merituulessa. Kyllä se idea sieltä sitten löytyy.

      Selittämällä tämä ei taida parantua. Yksi kysyy enemmän kuin koko kylä ehtii vastata, jos perusjuttu ei oikein aukea.

      • Anonyymi

        Se johtuu purjeista ja niiden säätämisestä! Mihin sinä mahdut etukannella ohjaamaan venettä, kun keulapurje kääntyy pääsi yli halssia vaihdettaessa?Minulla jää genoan ja keulan kannen väliin tilaa 30 senttimeteiä,ehkä vähän vähemmän!!!Rullapurjeita käytettäessä varmaan noin puolimetriä?Jos tämä selitys tuntuu lian vaikkealta ymmärtää,niin kysy vaimoltasi ja jos olet nainen ,niin arvaa oikea vastaus!


    • Anonyymi

      En usko, että toisenlaiseen ratkaisuun on todellisia esteitä. Ratkaisu tuntuu nyt järkevältä ja ainoalta mahdolliselta, mutta sadan vuoden päästä voi olla toisin.

      Tulevaisuudessa moottoripurjehtijat tulevat joka tapauksessa kokemaan ennen näkemättömän nousun. Ihmiset tahtovat lisää asuttavuutta ja paras tapa siihen on rakennella kannelle koppeja.

    • Anonyymi

      Ei kaikissa purjeveneissä istuta kuopassa.
      Olet ilmeisesti nähnyt vain yksirunkoisia köliveneitä, ja niistäkin vain pienen osan tiedostamatta asiaa.
      Matkakäyttöön tehdyissä katamaraaneissa on kajuutta ilmassa runkojen välissä, ja usein seisomakorkeudella varustettuna. Jotta siitä näkee yli ei kajuutan takana olevaa avotilaa todellakaan voi mihinkään kuoppaan laittaa, eikä ole laitettukaan yhdessäkään kyseisen tyyppisessä veneessä. Avotila on siis korkealla, ja jottei siellä lyö päätään puomiin on puomi jouduttu asentamaan todella korkealle, jopa 2m korkeammalle kuin köliveneissä. Samasta purjeestä tulee korkeamman sijoituksen seurauksena suurempi kallistava momentti, ja sen vastineeksi tarvitaan myös suuri oikaiseva momentti, minkä katamaraani mahdollistaaa huomattavasti paremmin kuin kölivene konstrukstiona.
      Luolamiestouhut ovat siis köliveneiden yksinoikeus, niitä et löydä katamaraanesta.

      • Anonyymi

        Kerrankin löytyi järkevä puollustuspuhe muuten niin kalliille, rumille ja satamissa kömpelöille katamaraaneille (ja olen itse moottoriveneilijä)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrankin löytyi järkevä puollustuspuhe muuten niin kalliille, rumille ja satamissa kömpelöille katamaraaneille (ja olen itse moottoriveneilijä)

        Mikään ei käänny satamassa yhtä tehokkaasti paikallaan kuin katamaraani. Sehän on kömpelyyden täydellinen vastakohta.
        Kauneus/rumuus on katsojan silmässä, eikä veneen ominaisuus. Sokeilla harvemmin, jos koskaan, on yhtä typeriä ongelmia toisten veneiden suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrankin löytyi järkevä puollustuspuhe muuten niin kalliille, rumille ja satamissa kömpelöille katamaraaneille (ja olen itse moottoriveneilijä)

        Hinnasta puhen ollen,moottoriveneet samassa kokoluokassa ovat yleensä kalliimpia,kuin purjeveneet!


    • Anonyymi

      Istumalaatikon idea löytyy sen nimestä...eli siinä istutaan!

      • Anonyymi

        Just niin, istutaan....suorastaan lusitaan ja lasketaan tiilenpäitä, ilmeistä päätellen kun purjehtijoita katsoo niissä kesän mittaan. Täytyykin kysyä satamassa ensi kesänä purjehtijoilta, paljonko on vielä kakkua istuttavana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just niin, istutaan....suorastaan lusitaan ja lasketaan tiilenpäitä, ilmeistä päätellen kun purjehtijoita katsoo niissä kesän mittaan. Täytyykin kysyä satamassa ensi kesänä purjehtijoilta, paljonko on vielä kakkua istuttavana.

        Itse istunut näitä kakkuja istuinlaatikossa vastaten n. 3:a 40-tuntista työviikkoa per kesä. Onpa mennyt aika joutuisaan. Talvet muistelen ja uneksin pääseväni uusimaan istunnon seuraavana kesänä.

        Ei se niin kauheaa voi olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just niin, istutaan....suorastaan lusitaan ja lasketaan tiilenpäitä, ilmeistä päätellen kun purjehtijoita katsoo niissä kesän mittaan. Täytyykin kysyä satamassa ensi kesänä purjehtijoilta, paljonko on vielä kakkua istuttavana.

        Seisotko itse, vai makaat tai roikut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seisotko itse, vai makaat tai roikut?

        Nojaan ohjaamossa puoliloikoilevassa asennossa viistosti sivuseinän ja selkänojan kulmassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just niin, istutaan....suorastaan lusitaan ja lasketaan tiilenpäitä, ilmeistä päätellen kun purjehtijoita katsoo niissä kesän mittaan. Täytyykin kysyä satamassa ensi kesänä purjehtijoilta, paljonko on vielä kakkua istuttavana.

        Onhan siinä mukava istua,kun öljyltä haiseva 250 heppainen kone huutaa moottoriveneessä niin kovaa,ettei puhe yli kanna!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan siinä mukava istua,kun öljyltä haiseva 250 heppainen kone huutaa moottoriveneessä niin kovaa,ettei puhe yli kanna!

        Itseasiassa 32 hv sisämoottorikone ja puolikierroksilla, mutta ainoa joka "haisee" on hymyilevän vaimoni hajuvesi ja tuore kahvi ohjaamohytissä. Mutta jatka teini-angstaasi jos sillä oikeutat purjehdusharrastuksen jalouden itsellesi siellä vesisateisessa tuulisessa sitloorassasi...


    • Anonyymi

      Varmaankin pääsyy on se, että ison puomi saataisiin mahdollisimman alhaalle, enkä tiedä onko tuo istumalaatikko nyt niin huono ratkaisu, se on tuulelta suojainen, korkeammalla istuminen tarkoittaisi myös rajumpia heilahdusliikkeitä. Istumalaatikosta näkee hyvin eteenpäin jos edempänä ei ole korkeita (veneen merenkulkuominaisuuksia haittaavia) rakenteita. Myös moottoriveneessä matalat kansirakeenteet ovat hyväksi, asia mikä nykyaikaisissa moottoriveneissä on unohdettu sillä ne usein suunnitellaan hyvän sään ja satamassa oleilun ehdoilla.
      Mutta takaisin pääsyyhyn, purjeveneessä takana olevan ulko-oleskelutilan nostaminen korkeammalle nostaisi puomia jolloin saman purjepinta-alan saavuttamiseksi mastoa olisi jatkettava ja purjepinta-alan keskikohtaa olisi myös nostettava, mikä aiheuttaisi kallistavan momentin kasvamisen, tämä momenttin kasvu pitäisi kompensoida jollakin tavalla, (vieläkin) leveämmällä rungolla tai painavammalla kölillä.
      Purjeveneetkin toki kehittyy, vielä 100 vuotta sitten purjevenettä ohjattiin pinnasta veneen perässä istuen, nyt venettä ohjataan yhä veneen perästä, mutta usein ruoria kääntämällä, pitkä köli on muuttunut eväköliksi. Jotkut asiat purjeveneissä vain näyttäisivät pysyvän, ehkä siksi että ne on hyviä ja loppun asti hiottuja ratjaisuja, joihin muutokset ovat edistystä ilman parannusta, ja aikaa myöten palataan taas samaan.

      • Anonyymi

        Ohjaan vielä tänäkin päivänä pinnasta, enkä näe mitään syytä ruoriin siirtymiseksi. Pinna vie vähemmän tilaa sitloorasta ja on yksinkertainen ja varma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohjaan vielä tänäkin päivänä pinnasta, enkä näe mitään syytä ruoriin siirtymiseksi. Pinna vie vähemmän tilaa sitloorasta ja on yksinkertainen ja varma.

        Ainakin ruori on ergonomisesti parempi, kun voi istua normaalisti eikä sivuittain kaula kenossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin ruori on ergonomisesti parempi, kun voi istua normaalisti eikä sivuittain kaula kenossa.

        Vuorotellen pinna- ja rattivenettä purjehtien en huomaa ratissa mitään ergonomista paremmuutta, vaikka vene on piirustuslaudalta lähtien suunniteltu rattiveneeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin ruori on ergonomisesti parempi, kun voi istua normaalisti eikä sivuittain kaula kenossa.

        Pinnaa voi ohjata jalalla, kädellä, seisoen, maaten, istuen, jatkovarrella kauempaa ja samaan aikaan säätää muita asioita. Koetapa nostaa spinaakkeri sieltä ruorin takaa, jää muuten tekemättä ja siksi niitä ei ruoriveneissä juuri näe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin ruori on ergonomisesti parempi, kun voi istua normaalisti eikä sivuittain kaula kenossa.

        Kyllä pinnalla voi istua myös suorassa ,ja lisäksi pinnaan saa lisävarusteena automaattiohjauksen,niin että voit käydä tekemässä kyökissä voileipiä ja palata takaisin ohjaamoon tai istuinlaatikkoon!!!Näin tein siirtopurjehduksella yksin 2010!


    • Anonyymi

      Ikävään kokemukseen on monta tietä.

    • Anonyymi

      Näin se aloitusgeneraattori taas sylkäisi ulos keskustelun aiheen ja poiki melkoisesti bittimuhennosta.
      Mainostajat tuossa kahtapuolta ovat toivottavasti tyytyväisiä meihin D.

      • Anonyymi

        Niinpä, mutta paljon tuli asiaakin.


    • Anonyymi

      Kun ollaan oikeasti pahassa kelissä, on hyvä istua suojaisessa paikassa lähellä veneen heilahdusakselia. Moottoriveneet on silloin satamissa, paitsi todella isot, joissa istutaan mukavissa penkeissä sisällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisen vessakäynti suhteen alussa

      Mä olin ihastukseni kaa viettämässä viikonloppua. Eka kertaa yövyin miehen luona. Toisen yön jälkeisenä aamuna mulla meni vatsa aivan sekaisin. Oltiin
      Parisuhde
      228
      15194
    2. Liikenne topissa

      Mitäs liedenpohjassa tekeillä ku kuus kutosen liikenne katkaistu..poliisioperaatio
      Virrat
      40
      13498
    3. Maisa se jaksaa valehdella

      https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/28acb452-15ff-470d-80c3-511ad69abec0 Taas on syytön, taas on todisteita jotka jossain vaiheessa paljastaa Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      292
      9264
    4. Liedenpohja

      Mikä hässäkkä siälä on päällä ??
      Virrat
      42
      6599
    5. Karanteenimääräyksiä rikkovaa ei rangaista.

      Ulkomailta tuleva koronatartuttaja saa Suomessa liikuskella ja juhlia estoitta. Omantunnon kysymys on noudattaako karanteenimääräyksiä toista on mones
      Maailman menoa
      244
      3892