Bilteman pylpyrät?

Anonyymi

Onko kellään käyttökokemusta Bilhelvetin 50mm komposiittipylpyröistä?

Kopeloin noita Riksun Biltemassa, 50mm ploki 11,90 euroa kappale. Tuntuu pyörivän herkästi ja murtolujuudeksi luvataan 1400kg, jatkuva kuorma 700kg.

Veneessä mulla on ison jaluksessa ja spinnun köysistöille Lewmarin vastaavia, äkkiseltään Bilteman kama tuntuu ihan samalta kädessä.....???
Funtsin josko noilla tekisi mitään maston juuressa....alkuperäiset Bartonit alkavat olla aika valmiin oloiset.

12

1826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Katso kuvia, bilipalit ovat täysin erilaisia kuin Rutgersonit jopa ulkonäöltään. Materiaalierot lienevät vielä suuremmat.

      • Anonyymi

        Ei ostopaikka plokia pahenna, ja BT antaa takuun, eikö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ostopaikka plokia pahenna, ja BT antaa takuun, eikö?

        Rutgerson ei vaan kuullosta vakuuttavalta.


      • Anonyymi

        Ulkonäköhän on niittauksia myöten lähes täysin sama. Ainoastaan "poskien" leikkauksissa on eroa ja Bilteman pylpyrässä ei ole "R" stanssausta.

        Lisäksi Bilteman vehkeelle luvataan isompi murtolujuus.
        Ja vuoden takuukin vielä....

        60mm Harkenin työkuorma on naurettavat 260kg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkonäköhän on niittauksia myöten lähes täysin sama. Ainoastaan "poskien" leikkauksissa on eroa ja Bilteman pylpyrässä ei ole "R" stanssausta.

        Lisäksi Bilteman vehkeelle luvataan isompi murtolujuus.
        Ja vuoden takuukin vielä....

        60mm Harkenin työkuorma on naurettavat 260kg

        Biliksen plokeissa liukulaakerit, Harkenissa kuulalaakerit. Liukulaakereiden työkuormat on aina oleellisesti suuremmat, mutta niin ovat kitkatkin. Taitaa noissa olla sekin ero, että Harken pitää sen minkä lupaa, biiksen osalta epävarmempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkonäköhän on niittauksia myöten lähes täysin sama. Ainoastaan "poskien" leikkauksissa on eroa ja Bilteman pylpyrässä ei ole "R" stanssausta.

        Lisäksi Bilteman vehkeelle luvataan isompi murtolujuus.
        Ja vuoden takuukin vielä....

        60mm Harkenin työkuorma on naurettavat 260kg

        Harkenilta löytyy valtavasti eri plokeja eri käyttöön. Tässä vaikkapa 1100 kg työkuorman 60 mm ploki: https://sailtech.fi/product/60mm-element-ploki/

        Kuulalaakeroitujen plokien työkuormat ovat pienempiä, kun ne on tarkoitettu pienelle kuormalle herkeästi rullaaviksi. Mutta on Carbo 57:nkin työkuorma 359 kg.

        Rullalaakeroituna löytyy 1134 kg työkuorman 57 mm ploki, mutta hintaakin sitten on yli 200 €.

        Minkä Harkenin 60 mm plokin työkuorma on vain 260 kg? 227 kg löytyy: https://www.harken.com/productdetail.aspx?id=4430&taxid=427

        Bauhausista saa Sprengerin erittäin laadukkaita plokeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkonäköhän on niittauksia myöten lähes täysin sama. Ainoastaan "poskien" leikkauksissa on eroa ja Bilteman pylpyrässä ei ole "R" stanssausta.

        Lisäksi Bilteman vehkeelle luvataan isompi murtolujuus.
        Ja vuoden takuukin vielä....

        60mm Harkenin työkuorma on naurettavat 260kg

        Rutku vai Bilis.


    • Anonyymi

      Ei kokemuksia, mutta tuskinpa noissa täysin laakeroimattomissa plokeissa suuria eroja on, että ei muuta kuin kokeiluun.

    • Anonyymi

      On kokemusta. Muutaman vuoden olen käyttänyt bilteman blokeja monessakin kohtaa, eikä ole valittamista. Kovimmalle kuormalle joutuvat barduunojen blokit - kiristän kovassa kelissä koon 30 vinssillä todella tiukkaan. Dyneema vinkuu tuulessa, mutta bilteman blokit näyttävät kestävän.

      Hinta noissa ainakin on kohdallaan.

      • Anonyymi

        Se nyt vielä puuttuisi, että suorastaan hajoaisivat. Kolmekymppisellä vinssillä ei pääse lähellekään edes luvattua työkuormaa, saati murtorajaa. Itse barskaan ei tietenkään yllä edes läheskään sama veto, minkä vinssillä saa aikaan, kitkaan jää siitä melkoinen osuus.

        Omassa veneessä on barskoissa Antalin 70 mm plokit, tuplaus taljalla ja nelikymppiset vinssit. Toisinaan vielä lisää kaipaisi kiristystä etustaagiin.


    • Otin käyttöön viime vuonna -22 Bilteman, muistaakseni 60mm plokin. Näissä tosiaan on murtolujuus aika mieletön numeroina. Rutgerssonit ei kyllä kestä oikein mitään. Mulla on X99 . Checkstayt sekä barduunoiden Rutkut on kaikki haljenneet. Checki lensi ihan palasiksi, siis pikku ploki. Mulla oli varaplokeina Bilteman käytettyjä vanhasta paatista ja nämähän tuntuvat hyvin kestävän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 617
      10871
    2. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      11
      3479
    3. Suomessa eletään liian pitkään

      "Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      238
      2416
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

      Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      25
      2288
    5. Deodoranttiteollisuus

      Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      3
      1650
    6. 194
      1225
    7. Sun ulkonäkö on

      Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      49
      1204
    8. Näyttääkö kaivattusi

      Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1170
    9. Olen niin haaveillut

      Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      59
      1039
    10. Oletko koskaan

      Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      77
      989
    Aihe