Periaatteellinen vastustus

Anonyymi

Ei tämä nyt tietenkään ainoastaan purjehtijoita koske, mutta ihmetyttää, miksi monille on niin tärkeää, että vene kulkee puoli solmua tai solmun nopeammin kuin toinen samankokoinen tai että se kryssii paremmin kuin jokin toinen?

Miksi esimerkiksi veneessä viihtyminen ja veneen käytännöllinen toimivuus asuttaessa saavat niin vähän painoarvoa?

Ja itsehän siis purjehdin rahapulan voksi pienehköllä perinneveneellä, mutta jos olisi liitua, jolla kirjoittaa, niin kyllä minun venevalintani perustuisi nimenomaan asuttavuuteen ja mukavuuteen. Vaihtaisin rahaa vapaa-aikaan ja keskittyisin vesillä olemiseen.

Voisin valita vaikka jonkin Nauticatin perinnemallin, sellaisen moottoripurjehtijan.

Ja silti purjehtisin, ainakin kaikki avotuulet.

88

648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rannalla olevassa kesämökissä voi keskittyä asumisviihtyvyyteen.
      Harva haluaa asua tuhatkuutioisen moottoripyöränsäkään päällä, yhtä harva haluaa muuttaa Lamborghiniin asumaan.
      Samoin vauhdikas meno ja aktiivinen purjehdus on jotain aivan muuta kuin kymmenien neliöiden kuskaaminen koneella vastatuuleen....

      Netflixiä ja kaljaa voi nautiskella rantamökissä, veneily on erikseen.

      • "Kaljaa voi nauttia rantamökissä, veneily on erikseen". Niinhän se on, ja tulee myös halvemmaksi. Kun tehokkaalla veneellä kulkee palaa melkein satanen tunnissa, mutta kun samalla rahalla ostaa viinaa, on hauskaa koko päivän.

        Mutta hyvä kun vene kulkee, koska ei siinä vain asuta, vaan kuljetaan myös paikasta toiseen. En myöskään moottoripyörän päällä asunut, vaan huvikseni vain sillä ajelin.
        Minulla oli pienehkö (6 m) matkavene ja 85 heppainen kone. En ollut aivan tyytyväinen sen suorituskykyyn. Kun Suzuki-tehtaan kaveri oli Suomessa, hän teki sille kaikki temput ja kokeili eri potkureilla. Sai veneen kulkemaan yli 35 solmua yksin kyydissä, mutta raskaammalla kuormalla piti olla loivempi potkuri ja vauhti jäi alle 30 solmun. Sopivin ja taloudellisin matkanopeus oli 22 solmua.

        Puhun nyt vain moottoriveneestä, purjehtinut en ole koskaan, mutta soutanut olen, hitaasti.


    • Anonyymi

      "Samoin vauhdikas meno ja aktiivinen purjehdus on jotain aivan muuta kuin kymmenien neliöiden kuskaaminen koneella vastatuuleen."

      Tämän näkökulman ymmärrän, koska olen itse yhtenä osakkaana sporttisessa köliveneessä, mutta eiväthän matkapurret mitään suorituskykyihmeitä ole.

      Miksi raja vedetään juuri siihen, mihin se vedetään? Kyllä meidän J suorittaa kokoonsa nähden pirun paljon paremmin kuin useimmat matkapurret.

    • Anonyymi

      Viimeiset vuoisukymmenet on voittopuolisesti myyty hyvin keskinkertaisesti purjehtivia, mutta väljillä sisätiloilla olevia pursia. Silti edelleen osa purjehtijoista painottaa veneen purjehdusominaisuuksia. Itsestä on kiva, jos sisällä viihtyy, mutta tiloista olen valmis tinkimään purjehdittavuuden kustannuksella, pitäähän purjehtimisen olla kivaa.

      • Anonyymi

        Ja sinulle kiva purjehdus on nopeaa? Minulle taas se ei ole purjehduksen ydin. Makuasia, ihmiset veneilevät niin monista syistä.


      • Anonyymi

        Hyvinhän ne 2000-luvun matkaveneet purjehtivat, jos vertailukohtana on 70- ja 80-luvun veneet. Eri juttu sitten kuinka montaa noiden omistajaa kiinnostaa vauhdin optimointi, jolloin ohi menee paljon hitaimmillakin veneillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinulle kiva purjehdus on nopeaa? Minulle taas se ei ole purjehduksen ydin. Makuasia, ihmiset veneilevät niin monista syistä.

        Minulla on hidas vene, mutta silti sillä purjehtii kierroksia vanhojen nauticattien ja finnsailoreiden ympäri. Ei niillä kukaan purjehdi, vaan niillä ajetaan moottorilla. Joku raja on hitaudessakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on hidas vene, mutta silti sillä purjehtii kierroksia vanhojen nauticattien ja finnsailoreiden ympäri. Ei niillä kukaan purjehdi, vaan niillä ajetaan moottorilla. Joku raja on hitaudessakin.

        "Ei niillä kukaan purjehdi, "
        Minäpä purjehdin - ja tuon rajanhan taas vetää jokainen haluamaansa paikkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei niillä kukaan purjehdi, "
        Minäpä purjehdin - ja tuon rajanhan taas vetää jokainen haluamaansa paikkaan.

        Myönnät varmaan itsekin olevasi poikkeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myönnät varmaan itsekin olevasi poikkeus.

        Jos muuta liikennettä katsoo niin ilman muuta. Piti vain oikoa käsitystäsi että ei kukaan purjehdi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on hidas vene, mutta silti sillä purjehtii kierroksia vanhojen nauticattien ja finnsailoreiden ympäri. Ei niillä kukaan purjehdi, vaan niillä ajetaan moottorilla. Joku raja on hitaudessakin.

        Ei taatusti purjehdi "kierroksia ympäri". Joku raja liioitteleville kielikuvillekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taatusti purjehdi "kierroksia ympäri". Joku raja liioitteleville kielikuvillekin.

        Minun ympäri on purjehdittu kierros ja itse olen kaverin veneen ympäri purjehtinut kierroksen. Ei todellakaan ole mikään liioitteleva kielikuva.


    • Anonyymi

      Vastaus aloittajan kysymykseen on ikiaikainen: ihmiset haluavat kilpailla, lajista riippumatta. Se ei ole väärin, ei syntiä, eikä tuomittavaa, vaan luonnollista

      Muistan kotipuolestani puusepän, joka oli itse rakentanut pienen mutta hienon tuulilasiveneen. Tämä tapahtui noin 1965. Ensimmäinen moottori oli noin 25 heppainen mutta ei se riittänyt, muut olivat nopeampia. Vuosien mittaan moottori kasvoi 50 heppaiseksi mutta aina oli joku nopeampi. Seuraavaksi piti saada isompi vene ja moottori. Kisan voittajaksi tuli lopuksi ikä ja heikentynyt terveys....

      • Anonyymi

        " ei ole väärin, ei syntiä, eikä tuomittavaa, vaan luonnollista"

        Höpöhöpö. Se on tyhmyyttä ja kusipäisyyttä, henkistä pienimunaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " ei ole väärin, ei syntiä, eikä tuomittavaa, vaan luonnollista"

        Höpöhöpö. Se on tyhmyyttä ja kusipäisyyttä, henkistä pienimunaisuutta.

        Mistäs heräsit?


    • Anonyymi

      Oikeastaan vastaat itse omaan kysymykseesi...ihmisten painotukset ovat erilaisia,siinä me taidamme kaikki olla samanlaisia...

    • Anonyymi

      Evoluutiossa sukua pääsee jatkamaan se, joka saa ensimmäisenä parhaan pihvin ja parhaan nartun.

      Siksi nakkikioskilla tapellaan, siksi naiset puukottavat toisinaan toisiaan selkään jopa oikeasti, siksi leijonat, apinat ja kalatkin tappelevat keskenään.

      Kasan huipulle on tunkua, koska shitti valuu aina alaspäin. Jopa kasvit kilpailevat keskenään valosta ja ravinteista.
      Siinä kontekstissa tuntuu käsittämättömältä, että joidenkin (harvojen) mielestä vauhtiominaisuuksilla ei olisi merkitystä.

      Nuoret jonnet ovat virittäneet mopojaan maailman sivu ja maailman johtajat kilpailevat keskenään talouskasvusta ja siitä, kellä on mahtavimmat asevoimat.

      Luonto on tehnyt elollisesta kilpailijan. Kun vahvimmat ja nopeimmat vievät parhaat saaliit, he vahvistuvat edelleen ja pääsevät jatkamaan sukua parhaiden geenien kanssa.
      Näin elämä jalostuu vahvemmaksi ja heikot sortuu elon tiellä - jätkät ne senkun porskuttaa.

      Oleskeluyhteiskuntaa ihannoivat kannabishöyryissä hihittelijät eivät taatusti ymmärrä ylläolevasta mitään :).

      • Anonyymi

        Se, joka pääsee ekana saareen, pääsee ekana pariutumaan saaren neitojen kanssa? Moottoriveneilijät on siellä ekana. Siksi moottoriveneiden määrä lisääntyy, purjeveneiden ei.


      • Anonyymi

        Veneiden nopeuksien vertaaminen planeetan henkiinjäämistaisteluun tuntuu melko kaukaa haetulta. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, joka pääsee ekana saareen, pääsee ekana pariutumaan saaren neitojen kanssa? Moottoriveneilijät on siellä ekana. Siksi moottoriveneiden määrä lisääntyy, purjeveneiden ei.

        Olen huomannut myös Alfa moottoriveneilijänä, moni beta purjehtijan vaimot ja itse purjehtijakin katsovat alistuneesti meitä moottoriveneilijöitä, joskus ovat tafjonneet vaimoaan astuttavaksi, mutta jossain on raja vedettävä, joten ainoastaan alfa naaraat kiinostavat.

        Purjehdus on, niin puuduttavan hidasta ja reviiri nurkissa pyörimistä vs moottoriveneily.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen huomannut myös Alfa moottoriveneilijänä, moni beta purjehtijan vaimot ja itse purjehtijakin katsovat alistuneesti meitä moottoriveneilijöitä, joskus ovat tafjonneet vaimoaan astuttavaksi, mutta jossain on raja vedettävä, joten ainoastaan alfa naaraat kiinostavat.

        Purjehdus on, niin puuduttavan hidasta ja reviiri nurkissa pyörimistä vs moottoriveneily.

        Mua ei hallitsemaan pyrkivät alfa-naaraat niin kauheasti kiinnosta. Määräilyä ja nalkutusta sain tarpeeksi ex-vaimolta. Saat pitää sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen huomannut myös Alfa moottoriveneilijänä, moni beta purjehtijan vaimot ja itse purjehtijakin katsovat alistuneesti meitä moottoriveneilijöitä, joskus ovat tafjonneet vaimoaan astuttavaksi, mutta jossain on raja vedettävä, joten ainoastaan alfa naaraat kiinostavat.

        Purjehdus on, niin puuduttavan hidasta ja reviiri nurkissa pyörimistä vs moottoriveneily.

        Et kuitenkaan uskalla kertoa veneesi merkkiä/tyyppiä koska minulla on kuitenkin nopeampi, voimakkaampi, suurempi ja kalliimpi ja siitä lähtien tuntisit itsesi ypsilonveneilijäksi, jonka vaimoon eivät edes beetaveneilijät koskisi puoshaallakaan etkä keväällä enää kehtaisi laskea kippoasi veteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kuitenkaan uskalla kertoa veneesi merkkiä/tyyppiä koska minulla on kuitenkin nopeampi, voimakkaampi, suurempi ja kalliimpi ja siitä lähtien tuntisit itsesi ypsilonveneilijäksi, jonka vaimoon eivät edes beetaveneilijät koskisi puoshaallakaan etkä keväällä enää kehtaisi laskea kippoasi veteen.

        Veneeni on Barlit vanhalla Fordsonin koneella. Öljyn ja dieselin haju houkuttavat isokokoisia ja äänekkäitä Alfa-naaraita. Nopeilla moottoriveneillä ajavat Alfa-miehet haluavat pehmeästi puhuvia ja hoikkia naisia, jotka taas haaveilevat veden solinasta keulassa ja valkoisista purjeista. Siksi ne pikaveneilijät viihtyvät poikien kesken ja purjehtijoilla on nätit vaimot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneeni on Barlit vanhalla Fordsonin koneella. Öljyn ja dieselin haju houkuttavat isokokoisia ja äänekkäitä Alfa-naaraita. Nopeilla moottoriveneillä ajavat Alfa-miehet haluavat pehmeästi puhuvia ja hoikkia naisia, jotka taas haaveilevat veden solinasta keulassa ja valkoisista purjeista. Siksi ne pikaveneilijät viihtyvät poikien kesken ja purjehtijoilla on nätit vaimot.

        Arvasin, eikä tietenkään korotettu malli kuten minulla.


      • Anonyymi

        Jos naisten iskemiseen on tarkoitus optimoida venettä, silloin valinnassa mennään aivan ehdottomasti veneen asuttavuus edellä.
        Maksimaalinen vene on silloin sellainen jossa on korkea peräkajuutta ja täyskokoinen vuode, keittiö ja kylppäri tilavat ja ikkunallinen salonki. Eli vaikka just se Nauticat. Siihen vielä salongin nurkkaan lasiluukullinen pieni puukamiina.
        Tosin nykyään maailma on mennyt siihen suuntaan että tumma puusisustus alkaa olla monien mielestä out. Sininen sohvastokin pitäisi kuulemma muuttaa valkoiseksi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos naisten iskemiseen on tarkoitus optimoida venettä, silloin valinnassa mennään aivan ehdottomasti veneen asuttavuus edellä.
        Maksimaalinen vene on silloin sellainen jossa on korkea peräkajuutta ja täyskokoinen vuode, keittiö ja kylppäri tilavat ja ikkunallinen salonki. Eli vaikka just se Nauticat. Siihen vielä salongin nurkkaan lasiluukullinen pieni puukamiina.
        Tosin nykyään maailma on mennyt siihen suuntaan että tumma puusisustus alkaa olla monien mielestä out. Sininen sohvastokin pitäisi kuulemma muuttaa valkoiseksi!

        Jos siihen pelleilyyn lähdetään niin sitten siinä on iso kuningatar-salonki kaikilla naisten varusteilla ja keulassa pieni miespalvelija-kipparin pistopunkka.


      • Anonyymi

        No itse koen, että minulla on maailman upein nainen vaimona, ihanat lapset eli upea perhe eikä kiirettä. Seilaan siis purkkarilla kun ei ole kiirettä kohti darvinismin huippua jossa jo koen olevani.
        Olen jopa valinnut purjeet niin, että voin hallita niitä nousematta kannelle ollenkaan.
        Meillä on vaan niin kivaa eikä muistaakseni kukaan ole kysynyt kuinka kovaa mennään. Aloittajan kanssa 100% samaa mieltä siitä, että hyvät asuintilat ja oleskelukalusteet ihan must juttu.
        Viime kesänä näin kun todella miehekäs ja nopea moottorivene ajoi tankkaamaan. Laituriin kinnittyessä matkustajat risuivat kuulosuojaimet tankkauksen ajaksi. Merelle lähtiessä laittoivat kuulosuojanmet päähänsä nauttiakseen tulevasta luontoretkestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen huomannut myös Alfa moottoriveneilijänä, moni beta purjehtijan vaimot ja itse purjehtijakin katsovat alistuneesti meitä moottoriveneilijöitä, joskus ovat tafjonneet vaimoaan astuttavaksi, mutta jossain on raja vedettävä, joten ainoastaan alfa naaraat kiinostavat.

        Purjehdus on, niin puuduttavan hidasta ja reviiri nurkissa pyörimistä vs moottoriveneily.

        Vai on purjehdus puuduttavan hidasta.
        https://tropheejulesverne.sodebo.com/
        https://sodebo-voile.geovoile.com/tropheejulesverne/2020/tracker/
        Katso tuolta miten kovaa jotkut niistä kulkee.
        Just eilen purjehtivat yli 880 merimailia 24 tunnin aikana.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika haipakkaa. Mutta ei näytä olevan vaimot ja lapset mukana.

        Ei Sodebossa, mutta purjehduksen 24h ennätys on eri veneellä, nyky nimeltään spindrift, ja sen omistaja on nainen, joka on ollut mukana useilla ennätysreissuilla, mukaanlukien pallonkierto. Eli ei sekään ole ihan pelkästään miesten laji. Ps kyseinen henkilö on nykyään myös kipparin vaimo.


    • Anonyymi

      Mutta eikö perheveneellä kilpaileminen ole suora tunnustus kuulumisesta luusereiden joukkoon?

      Todelliset alfat kilpailevat oikeasti (vaikka kevytveneillä), eivätkä etsi vastustajiaan joistain satunnaisista matkapurjehtijoista, jotka eivät edes tiedä kilpailevansa.

      Ja miksi kilpailua ei voisi käydä reissun kestolla? Sehän vasta todellista itsenäisyyttä on, että sanoo itsensä irti markkinatalousyhteiskunnan lainalaisuuksista ja pistää purjehduksen kaiken muun edelle, vaikka siitä olisi seurauksena köyhyys,

      Onhan sen vähän säälittävää, että elämäänsä kyllästynyt dippainssi iloitsee siitä, että pääsee kaksi tuntia nopeammin perille kuin joku toinen. Ei kai tuon säälittävämpää asennetta voi olla.

      • Anonyymi

        Joku voi kilpailla purjeilla liikkuvan mökin sisätilojenkin suuruudella, ja joku voi kilpailla perheelliseksi joutumisen välttämisellä. Joku voi kilpailla vapauden määrälläkin. Vauhti on vain yksi kilpailulaji muiden joukossa, eivät kaikki samoista lajeista välitä eikä tarvitsekaan välittää.


    • Anonyymi

      Meille veneen asumistaso ja autonoomisuus (3vk) ovat kaiken perusta.

      Keväällä lasketaan jäiden lähdettyä ja nostetaan marraskuun lopulla jollei talvea näköpiirissä ylös.

      Olemme tuon ajan matkalla ja venemme on kotimme, joten asuttavuus menee edellä ja maileja tulee ihan riittävästi kauden aikana lähivesillä Itämeri / keskieurooppa / pohjanmeri ympäristössä.

      Ei edes korona estänyt matkaamme tänä kautenakaan, järki päässä ja varovaisuutta noudattaen homma toimii, kun vene on asuttava ja voi asua, kuin kotona fasiliteettien puolesta ja ei ole tarvetta palveluille, kuin noin 3-4 viikon välein vettä, ruokaa ja septin tyhjennys.

      • Anonyymi

        Monenko litran septitankki riittää 3-4 viikon ajalle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monenko litran septitankki riittää 3-4 viikon ajalle?

        700 litraa ja domesticin alipaine wv, joka siirtää tavaran huomattavan pienellä nesteen lisäyksellä.


    • Anonyymi

      Kilpapurjehdus vs matkapurjehdus - tuo ikiaikainen vääntö

    • Anonyymi

      Aloittaja venkoili, että aloitus ei koske pelkästään purjehdusta, mutta niin se kuitenkin on.
      Moottoriveneellä nopeus on lyöty lukkoon siinä vaiheessa, kun vene on vesillä. En usko, että kukaan ehodin tahdoin rääkkää moottoria ja polttaa rahaa vain päästäkseen ohi veneestä, joka kulkee optiminopeudella kovempaa.

      Tosin en ymmärrä sitä miksi niin tehtäisiin edes purjeveneellä. Jos toinen vene on runkonsa, lastin, purjeiden jne. perusteella nopeampi, niin ei sille voi mitään eneää siinä vaiheessa, kun köydet on irti.

      • Anonyymi

        Purjevene toimii aivan eri tavoin kuin moottorivene, jossa kahden samanlaisen veneen nopeuseron määrää vain käytetty koneteho ja pohjan puhtaus. Siinä taas ei ole mitään iloa, että purjehtii luontaisesti hitaamman veneen ohi, mutta toisin päin se on hauskaa. Sekin hauskuus vain siinä tapauksessa, että siinä nopeammassakin edes yritetään. Sunnuntaisin mielenkiinto on lähinnä siinä, saatko jossain mailin tai pari edellä menevän kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjevene toimii aivan eri tavoin kuin moottorivene, jossa kahden samanlaisen veneen nopeuseron määrää vain käytetty koneteho ja pohjan puhtaus. Siinä taas ei ole mitään iloa, että purjehtii luontaisesti hitaamman veneen ohi, mutta toisin päin se on hauskaa. Sekin hauskuus vain siinä tapauksessa, että siinä nopeammassakin edes yritetään. Sunnuntaisin mielenkiinto on lähinnä siinä, saatko jossain mailin tai pari edellä menevän kiinni.

        Kilpailussa on mieltä vain jos on joku, jonka kanssa kilpailee. Jos kukaan muu ei tiedä, että kilpailu on käynnissä, ei sitä voi kilpailuna pitää - tai ehkä joku voi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjevene toimii aivan eri tavoin kuin moottorivene, jossa kahden samanlaisen veneen nopeuseron määrää vain käytetty koneteho ja pohjan puhtaus. Siinä taas ei ole mitään iloa, että purjehtii luontaisesti hitaamman veneen ohi, mutta toisin päin se on hauskaa. Sekin hauskuus vain siinä tapauksessa, että siinä nopeammassakin edes yritetään. Sunnuntaisin mielenkiinto on lähinnä siinä, saatko jossain mailin tai pari edellä menevän kiinni.

        "mutta toisin päin se on hauskaa."
        Tämän asian hauskuus jää kyllä minulta tajuamatta ellei joku pysty sitä selittämään. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "mutta toisin päin se on hauskaa."
        Tämän asian hauskuus jää kyllä minulta tajuamatta ellei joku pysty sitä selittämään. :)

        Hauskuus on siinä että viihdyttää itseänsä säätämällä purjeita ja katsoo pääseekö ohi, mutta se ei ole tärkeää eikä ole vakavaa, kunhan edes joskus pääsee jostakin ohi. Nopeusominaisuuksia en painota kovin paljon veneessä jossa myös asun paljon,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hauskuus on siinä että viihdyttää itseänsä säätämällä purjeita ja katsoo pääseekö ohi, mutta se ei ole tärkeää eikä ole vakavaa, kunhan edes joskus pääsee jostakin ohi. Nopeusominaisuuksia en painota kovin paljon veneessä jossa myös asun paljon,

        Pääset hitaamman ohi?
        Wau se tekee susta supersankarin :)

        Mä olen lenkkipolulla piilossa ja odotan, että joku juoksee ohi ja teen äkkispurtin sen ohi ja juoksen piiloon lepäämään.
        Mä olen ohittanut tosi kovakuntoisia tyyppejä. Mä olen hyvä!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääset hitaamman ohi?
        Wau se tekee susta supersankarin :)

        Mä olen lenkkipolulla piilossa ja odotan, että joku juoksee ohi ja teen äkkispurtin sen ohi ja juoksen piiloon lepäämään.
        Mä olen ohittanut tosi kovakuntoisia tyyppejä. Mä olen hyvä!!!

        Taidat olla vaikea persoona. Purjehtiessa on mukavaa ajanvietettä välillä vähän säädellä purjeitakin, mutta ohi pääseminen ei ole mitenkään tärkeää, ja lenkkeillessäni en tee äkkispurtteja pusikosta toisten juoksijoiden ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "mutta toisin päin se on hauskaa."
        Tämän asian hauskuus jää kyllä minulta tajuamatta ellei joku pysty sitä selittämään. :)

        Ihmisen perusviettien selittäminen on turhaa yrittääkään, jos sellaista kysytään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjevene toimii aivan eri tavoin kuin moottorivene, jossa kahden samanlaisen veneen nopeuseron määrää vain käytetty koneteho ja pohjan puhtaus. Siinä taas ei ole mitään iloa, että purjehtii luontaisesti hitaamman veneen ohi, mutta toisin päin se on hauskaa. Sekin hauskuus vain siinä tapauksessa, että siinä nopeammassakin edes yritetään. Sunnuntaisin mielenkiinto on lähinnä siinä, saatko jossain mailin tai pari edellä menevän kiinni.

        Hauskuus kertoo purjehtijan vajaasta itseluottamuksesta!

        Hyvällä ja terveellä itseluottamusella varustetulle kipparille on ihan sama mitä naapurit nyhertävät trimmatessaan purjeita. Kilpailut ovat sitteen erikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääset hitaamman ohi?
        Wau se tekee susta supersankarin :)

        Mä olen lenkkipolulla piilossa ja odotan, että joku juoksee ohi ja teen äkkispurtin sen ohi ja juoksen piiloon lepäämään.
        Mä olen ohittanut tosi kovakuntoisia tyyppejä. Mä olen hyvä!!!

        kuulostat ihan sellaiselle kun yksi tuttuni on oikeasti ;)


      • Anonyymi

        "Jos toinen vene on runkonsa, lastin, purjeiden jne. perusteella nopeampi, niin ei sille voi mitään eneää siinä vaiheessa, kun köydet on irti."
        Ehkä sopivampien purjeiden vaihto tai olemassaolevien trimmaus auttaa asiaa kun kun sitä niin usein tehdään?


    • Anonyymi

      Mitä periaatteessa vastustat? Tai kuka vastustaa?

    • Anonyymi

      Nyt tuli oikein kuuma peruna tänne kiertämään.
      Eikä yhtään poistettua viestiä, well done!

    • Anonyymi

      Mitä paremmin vene purjehtii, sitä vähemmän on tarvetta ajaa moottorilla, ja sitä nautinnollisempaa on olla vesillä. Ne, joille asia on tuttu, sen heti ymmärtävät.

      • Anonyymi

        Ei vaikuta purjehdusominaisuudet tähän, Kyse on motivaatiosta.


    • Anonyymi

      "Mitä paremmin vene purjehtii, sitä vähemmän on tarvetta ajaa moottorilla, ja sitä nautinnollisempaa on olla vesillä. Ne, joille asia on tuttu, sen heti ymmärtävät."

      Kuten totesin, jos olisi rahaa, vaihtaisin sitä vapaa-aikaan. Silloin purjehduksen määrä nykyiseen verrattuna moninkertaistuisi, vaikka vene ei nousisikaan tuuleen kuin välttävästi.

      Kunhan ihmiset jossain vaiheessa saavuttavat rehellisyyden ja pystyvät myöntämään todelliset tarpeensa, uskon, että veneitä ruvetaan kehittämään avotuuliominaisuuksien ja asuttavuuden näkökulmasta. Asuttavuus tarkoittaa kannen käyttämistä lisätilan rakentamiseen.

      Jos asuisin 5-6 kuukautta veneessä, asuisin mieluumin tuon mallisessa kuin bunkkerissa.

      https://www.suwena.net/wp-content/uploads/2011/01/045c-1440x810.jpg

      • Anonyymi

        Pitäisi jatkaa vesilinjaa, ja runkoa muutenkin, metrillä eteenpäin, pitäen samalla kokonaispituuden samana. Tulisi lähes samalla rahalla joka suhteessa paljon parempi vene, jos muutos tehtäisiin jo ennen veneen valmistuksen aloittamista.


    • Anonyymi

      No, 4 ja 5 solmun ero 25 %, eli merkittävä ero liikkumisen kannalta.

      Sitten kun nopeus on yli 30 solmua, niin erolla ei ole juurikaan väliä!

    • Anonyymi

      Moottoriveneilijänä ja suvun puolesta purjeveneilijänäkin aiemmin olleena, tämä on äärimmäisen mielenkiintoinen ideologinen aihe.

      Muistan sen kilpailuvietin joka liittyi purjehdukseen. Suorastaan lapsellista menoa. En ole omaa isääni hävennytkään juuri muulloin kuin sitloorassa Airistolla. Muuten pitkälle elämässä päässyt arvovaltainen sivistynyt mies oli hän.

      Moottoriveneilijänä omat valintani veneen ominaisuuksista ovat olleet enemmän tai vähemmän henkilökohtaisista ekonomisista syistä tehtyjä. Hitaita veneitä paljon, jossa jo se että pääsee vesille on paljon. Nopeissa halvoissa pienissä veneissä juuri se veneen pienuus on aina ollut se kolikon kääntöpuoli.

      Ihannetilassa minullakin olisi nopea 30 solmua kulkeva iso 14 metrinen matkavene. Kaikki sitä "vähempi", on paremman odottelua, tai sille kateuden tuntemista. Minua ei kiinnostaisi, jos joku ajaisi 31 solmua minun ohi enää, joten se että on suht nopea ja yövyttävä vene, riittäisi minulle. tiedän että on ihmisiä, jolle sekään ei rittäisi, vaikkapa eräs tuttuni.

      Tämä jos joku on niin yksilöllinen asia kuin venemaailmasta voi löytää.

      Varmaa on vain se, että maailmasta ei voi löytyä ainoatakaan veneilijää jolle etenemisen nopeus ei olisi jollain tasolla merkityksellistä oli kyse purjeveneestä tai moottoriveneestä.

      Seuraava looginen jatkumo keskustelulle olisi veneen koko, vink vink ;)

      • Anonyymi

        Haluaisit siis foili-Imocan?


      • Anonyymi

        Mitä ihmeen tyydytystä tuottaisikaan toisen moottoriveneen ohitus, nopeushan riippuu sen suhteen viimekädessä lompakon paksuudesta, ei taidoista.


      • Anonyymi

        Logiikka toimii. Minulla on yli 30 solmua kulkeva 50ft vene, jolla liikun hiukan yli 20 solmua eli selvästi liu'ussa muttei yhtään enempää.

        Ei tulisi mieleenkään lisätä nopeutta siksi, että joku menee ohi hiukan kovempaa. Sillä on omat jutut, mulla omat. Meitä yhdistää vain se, että satumme olemaan samaan aikaan samalla vesialueella.


    • Anonyymi

      Itselleni purjehduksesta tekee mielenkiintoista ja nautittavaa nimenomaan se, miten hyvin tuulen voiman saa muutettua veneen nopeudeksi haluttuun suuntaan. Lähettyvilla oleva toinen likimain samanlainen tai mielummin hieman suurempi (ja oletettavasti nopeampi) vene on tässä mainio ”mittatikku”; pystyykö sen saavuttamaan ja ohittamaan.

      Parasta toki on, jos toinen vene ottaa haasteen vastaan ja kohde on sama. Sen kyllä huomaa, kun toinen vene alkaa purjehtimaan kunnolla. Vain vene venettä vastaan purjehtiessa näkee pienten trimmimuutosten vaikutuksen nopeuteen. Monta kertaa olen tullut tuntien ”kisaamisen” jälkeen tuon toisen veneen kanssa samaan satamaan, ja laituriin saavuttua on keskusteltu tapahtumista, tutustuttu toistemme veneisiin yms.

      Kirjaa pystyy lukemaan kotonakin. Kun purjehditaan, voi keskittyä purjehtimiseen.

      • Anonyymi

        Ohitin verkkaisesti toisen ihan yhtä hitaan veneen myötätuulessa virsarilla, joka sai sen kipparin alkamaan kaivaa yksin veneensä sisuksista esiin spinnuaan ja sai sen lopulta nostettua. Seurasin puuhaa sitllootassa makaillen. Päästessään ohitseni oli hänkin jo asettunut pitkälleen rennosti lomailemaan. Myöhemmin samana päivänä oltiin vielä samassa laiturissa vierassatamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohitin verkkaisesti toisen ihan yhtä hitaan veneen myötätuulessa virsarilla, joka sai sen kipparin alkamaan kaivaa yksin veneensä sisuksista esiin spinnuaan ja sai sen lopulta nostettua. Seurasin puuhaa sitllootassa makaillen. Päästessään ohitseni oli hänkin jo asettunut pitkälleen rennosti lomailemaan. Myöhemmin samana päivänä oltiin vielä samassa laiturissa vierassatamassa.

        Kerroitko hänelle että hän oli tänään osallistunut purjehduskilpailuun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerroitko hänelle että hän oli tänään osallistunut purjehduskilpailuun?

        Ei tarvinnut, nauroimme laiturissa. Minulla ei ollut spinnua matkassa mukana.


    • Anonyymi

      Siirtykää purjelentoon. Tokihan siinäkin kilpailuvietti joitakin vie, mutta matkalento jo itsessään on tyydyttävää, koska onnistuminen mitataan sillä, pystyykö lentämään suunnitellun reitin läpi vai joutuuko laskeutumaan peltoon.

      Kun purjeveneeltä loppuu tuuli, voi jäädä seisomaan paikalleen tai käynnistää moottorin. Jos purjekoneella ei löydä termiikkejä, ei auta kuin laskeutua.

      Minulla ei ole ollut koskaan lentämisessä tai purjehduksessa pienintäkään kilpailuviettiä, mutta se kyllä tuntuu hyvältä, kun saa lennettyä 400 kilometrin kolmion.

      • Anonyymi

        Kyllä purjekoneella voi lentää ilman termiikejäkin. Onhan niiden matkalentoennätyskin tehty lähes ilman termiikkien käyttöä. Tuulen gradientin hyödyntäminen on tosin paljon vaikeampaa, ja haastavampaa, mutta niin paljon parempi menetelmä matkalentoennätysten kannalta ettei asiasta tarvitse edes keskustella.
        Kts: https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_soaring


    • Anonyymi

      Onpa hyvä provokaatio, kun yhdessä päivässä saat noin monta totista vastausta!

      • Anonyymi

        Tai sitten se oli keskustelun avaus. Se ei mielestäni ollut erityisen provosoiva eikä herättänyt aggressioita eikä pyrkinyt luomaan erityisiä vastakkainasettelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten se oli keskustelun avaus. Se ei mielestäni ollut erityisen provosoiva eikä herättänyt aggressioita eikä pyrkinyt luomaan erityisiä vastakkainasettelua.

        Joo siis munkin mielestä tämä keskusteluhan on suorastaan tasokas, verrattuna moneen muuhun täällä. Jollekin on tullut fiksaatio pakkomielle viljellä ja kylvää tuota provokaatio-sanaa.


    • Anonyymi

      Olen todella iloinen ja tyytyväinen, että purjehdus herättää näin paljon ajatuksia ja filosofista pohdintaa. Jos vertaa muiden palstojen keskusteluihin, joissa loka lentää jo avauksessa, niin kyllä meidän kelpaa seilata niin palstalla kuin vesillä.

      Hyvää itsenäisyyspäivää!

    • Anonyymi

      Oman kokemukseni myötä sisätiloiltaan väljempi ja mukavampi vene ei ole kokonaisuutena parantanut purjehduskokemusta. Aikaisemmin omistamassani pienemmässä veneessä ei tullut vietettyä niin paljon aikaa sisällä. Ruokakin tuli laitettua useammin sitlootassa tai maissa ja samalla nautittua saariston luonnosta ja näkymistä. Ja koska se pienempi vene oli myös hitaampi, merellä vietetty aikakin oli useimmiten pidempi. Pieni ja eloisa vene oli lisäksi kiva purjehtia. Sillä sai myös laituripaikan helpommin.

      • Anonyymi

        Teillä mitään naisii oo. Kunhan kiikarilla tihruatte saunan rantoi jos vaikka pilhanderia näkis. Tai pilinnysää. Menkääs ny hankaan niitä riepujanne sinne pihannurkkaan, minä vetelen 49-jalkasella cruiserilla. Köyhät.
        Merimiehet? Buuaahhaahhaaaa.


    • Anonyymi

      Aito valinta veneen koon suhteen on mahdollinen vain niissä rajoissa, kun on varaa.
      Moni tarpeeton muuttuu käteväksi, kun siihen on varaa.
      On ihan hyvä, jos pystyy haaveilemaan omien resurssien puitteissa. Silloin ei ole kateellinen muille.

      • Anonyymi

        Totta, on helppo sanoa ettei halua Targaa, kun siihen ei ikimaailmassa olisi varaa.

        En minäkään halua parin miljoonan venettä...mutta jos sattuisi eurojackpotanomus menemään läpi, niin voisin halutakin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, on helppo sanoa ettei halua Targaa, kun siihen ei ikimaailmassa olisi varaa.

        En minäkään halua parin miljoonan venettä...mutta jos sattuisi eurojackpotanomus menemään läpi, niin voisin halutakin...

        No, jos joku minulle lahjoittaisi Targa 44:n, niin ottaisin, mutta metriäkään en haluaisi ajaa sellaisella vaan myisin pois mahdollisimman pian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, jos joku minulle lahjoittaisi Targa 44:n, niin ottaisin, mutta metriäkään en haluaisi ajaa sellaisella vaan myisin pois mahdollisimman pian.

        Tietusti myisit, kun sulla ei ole varaa sen ylläpitoon, mutta jos olisi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietusti myisit, kun sulla ei ole varaa sen ylläpitoon, mutta jos olisi...

        Ei, vaan se ja kaltaisensa edustavat minulle täysin vierasta tapaa liikkua luonnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietusti myisit, kun sulla ei ole varaa sen ylläpitoon, mutta jos olisi...

        Mitä mahtaa liikkua tälläisen vastauksen antavan ihmisen päässä?
        Mielenkiintoista on nähdä, että jo pelkästään hypoteettinen skenaario tuo tuollaisen kommentin esiin.
        On todellakin selvästi nähtävissä kuinka kateuden tuntemukset nousevat vastustamattomasti pintaan.


    • Anonyymi

      Kaikilla nyt vain ei ole varaa oikeaan premiumiin, kuten Skodaan tai Kiaan.

      • Anonyymi

        KELA voi tarjota teille uuden laivan, tai ees gummiveneen LIDListä. Tyytykää, köyhät, siihen.
        Tai sittes uimalla Korkeasaareen, pääsee pummilla sisään. Buaaahhhaaahhaaaa.


      • Anonyymi

        Skoda ja kia ovat vw n ja toyotan piraatteja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KELA voi tarjota teille uuden laivan, tai ees gummiveneen LIDListä. Tyytykää, köyhät, siihen.
        Tai sittes uimalla Korkeasaareen, pääsee pummilla sisään. Buaaahhhaaahhaaaa.

        Oletko siellä seuraa vailla?


      • Anonyymi

        Mielenkiintoista.
        Noi on kuin maksalaatikko rusinoilla - vähän extraa.


    • Anonyymi

      No nyt se sitten tapahtui. Höpöttäjät tulivat ja ottivat omansa.
      Nykyisin ei enää näköjään päästä edes sataan postaukseen kun ketju märkänee käsiin.

      • Anonyymi

        Mees ny virittään soutuvenees tappia ja lukeen Lättänokan meriseikkailuita. Siellä Aku on kova poika.

        Huh huh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mees ny virittään soutuvenees tappia ja lukeen Lättänokan meriseikkailuita. Siellä Aku on kova poika.

        Huh huh.

        Onko koulut jo jossain aloittaneet joululomat etuajassa, vai mistä noita märkäkorvia tänne tulee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko koulut jo jossain aloittaneet joululomat etuajassa, vai mistä noita märkäkorvia tänne tulee?

        Samaan joukkoon kuulut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaan joukkoon kuulut.

        Ihan se ja sama, aihe on jo loppuunkaluttu. Mellastakoot sitten kakarat keskenään, jos jotain kikcksejä siitä saavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan se ja sama, aihe on jo loppuunkaluttu. Mellastakoot sitten kakarat keskenään, jos jotain kikcksejä siitä saavat.

        Mulla rupee stondaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla rupee stondaan.

        Mulla om semmonen punanen pieni vene. Tosta Skattalta lähtee iltasin. Siin on kyljessä jotain norjalaisist veneilijöist, kum läks Aneriikkaan ja Islantiaan joskus tuhat vuatta sittes. Iliman passii.
        Ny om oma kapitän, perähenkilöt, soutajat öljyn voimal, kutoskansi täys ruokaa, pilhanderii saa ku kävelee kysyyn,
        Siinähän te Akun merkkarikaverit raavitte munianne lioten kylmässä merivedessä rannan tuntumassa, kum minä matkustan mukavasti ja tyylillä.
        Ootte te säälittävii pellei.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1485
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1275
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      12
      1097
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1073
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe