Älykkyys..

Anonyymi

Looginen ajattelu, muisti, laskeminen, visuaaliset taidot – muun muassa tällaisia asioita testataan perinteisissä älykkyystesteissä. Taitojen hallitsemisen perusteella lasketaan niin kutsuttu älykkyysosamäärä – eli tulos siitä, kuinka älykäs on.

Mutta mittaako testi älykkyyttä sen kaikessa laajuudessa? Onko älykkyysosamäärä aito todiste älykkyydestä?

Nykyään on yhä enemmän näyttöä siitä, että älykkyysosamäärätesteissä mitattavat asiat eivät välttämättä kerro erityisen paljoa siitä, kuinka fiksu ihminen on. Psychology Today kertoo, että vaikka esimerkiksi matemaattisia taitoja on mahdollista mitata, iso osa älykkyydestämme on sellaista, jota ei voi määritellä taulukoihin tai vertailla toisten kanssa.

Useissa tutkimuksissa onkin löydetty kolme piirrettä, jotka yhdistävät aidosti älykkäitä ihmisiä:
1. He ovat uteliaita

Uteliaisuus palkitsee aivoja, vaikuttaa valintojen tekemiseen ja parantaa muistia auttamalla aivoja tekemään kytköksiä erilaisten asioiden välille. Omien taitojen listaamisen ja pätevyyden miettimisen sijaan oikeasti älykkäät ihmiset kysyvät uteliaasti itseltään, mistä he ovat aidosti kiinnostuneita ja tavoittelevat siihen liittyviä asioita.

2. He eivät tavoittele tarpeetonta järjestystä

Vaikka tarkasti määritellyt työtavat, palautteenantojärjestelmät ja kontrolloidut kokeilut ohjaavat usein tekemistä järkevästi eteenpäin, oikeasti älykkäät ihmiset osaavat sopivissa määrin myös ohittaa niitä. Luovasti ajatteleminen liittyy olennaisesti fiksuihin ihmisiin. Älykkäät ihmiset eivät tee asioita vain muiden mielipiteiden takia, vaan uskaltavat kokeilla asioita, jotka tuntuvat itsestä oikeilta.

3. He ovat tunneälykkäitä

Tunneälykkyyden vaikutuksista ihmisen elämään on ristiriitaisia tutkimustuloksia. Eräiden tutkimusten mukaan tunneälykkyydellä on kuitenkin yhteys työelämässä menestymiseen. Tämä johtuu muun muassa siitä, että tunneälykkäät osaavat kommunikoida hyvin erilaisten tyyppien kanssa, käyvät ongelmansa ajatuksella läpi ja ylläpitävät pitkään muodostamiaan sosiaalisia suhteita.

Lisäksi tunneälykkäät ihmiset ovat avuliaita ja kannustavia, ja heidän kanssaan on helppoa työskennellä. Tunneälykkyydellä ei ehkä ratkota monimutkaisia laskuja, mutta todennäköisesti edetään haluttuun suuntaan niin uralla kuin muussa elämässä.

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005559314.html

Osuuko?

95

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Osuu ja uppoo.

    • Anonyymi

      Osipa hyvinkin. Tunneälykkyydessä itselläni kyllä treenaamista.
      "tunneälykkäät osaavat kommunikoida hyvin erilaisten tyyppien kanssa, käyvät ongelmansa ajatuksella läpi - tähän asti pitää hyvin paikkansa. "Ylläpitävät pitkään muodostamiaan sosiaalisia suhteita." - tästä en ole varma miten tulkita sillä on introvertti enkä pidä niin paljon ihmisten seurasta. Työskentelenkin mieluiten yksin.
      Tosin he jotka lähelleni päästän ovat sitten erittäin tärkeitä ja rakkaita. Kun ystävystyn niin teen sen sydämestä.

      Lisäksi tunneälykkäät ihmiset ovat avuliaita ja kannustavia, - jälleen hyvin sopii minuun mutta : ja heidän kanssaan on helppoa työskennellä. Taas tulkinnanvaraista miten lasketaan se, että todellakin olen introvertti ja lisäksi vielä perfektionisti.

      Niin että ei niin yksioikoista eikä suoraviivaista tämäkään. Uskon kuitenkin olevani nskaalassa keskivertoälykkään tasolla.

      -nainen-

      Introverttiydelle en mitään voi enkä haluakaan, se on ominaisuus joka minulle on annettu enkä siitä kärsi mutta voisin opetella olemaan hieman vähemmän vaativa tuon perfektionistisuuden kanssa.

    • Anonyymi

      No niin, tuon sinun kolmen kohdan mukaan, ymmärrän nyt mikä suhteissa on mennyt aiemmin pieleen, olen ollut yhdessä vain tyhmien miesten kanssa. Palstalaiset on oikeassa, älykkyydellä miehessä on merkityksensä, ei koulutukset eikä statukset. Mutta hmmm, eihän tuollaisia ominaisuuksia joustavuus, uteliaisuus ym. ole miehissä, miehilläkään on putkiaivot. No, ehkä meille naisille riittää tieto miesten tyhmyydestä, eikä se haittaa jos on komee, on rahaa ja saa säännöllisesti hyvää seksiä.

      • Anonyymi

        Mä olen pirun utelias kaikenlaisen tyhmyyden suhteen. Myös omani.

        xLiner


      • Anonyymi

        Ryhdy lesboksi lesboilla on tunneälyä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä olen pirun utelias kaikenlaisen tyhmyyden suhteen. Myös omani.

        xLiner

        Voi vit tu noita kliseitä "olen niin tyhmä"... Miksi et ole älykäs?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi vit tu noita kliseitä "olen niin tyhmä"... Miksi et ole älykäs?

        Lue linerin kommentointia eri aiheissa. Ymmärrät miksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi vit tu noita kliseitä "olen niin tyhmä"... Miksi et ole älykäs?

        Olen ainakin älykkäämpi kuin ne, jotka ovat niin tyhmiä että luulevat olevansa älykkäitä.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue linerin kommentointia eri aiheissa. Ymmärrät miksi.

        Lue itse ne linkkisi, prsu! Siinä taas yksi tolvana, joka lukee vain klikkiotsikot.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue linerin kommentointia eri aiheissa. Ymmärrät miksi.

        Olen lukenut ja ne ovat yhtä kliseen klisettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen lukenut ja ne ovat yhtä kliseen klisettä.

        Sitä minäkin. Ei halua nähdä kokonaisuuksia, ei osaa suhteuttaa, ei ajatella itse. Tai sitten ei vaan yksinkertaisesti halua, koska yleisen trendin mukaan kuuluu olla unelmoija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ainakin älykkäämpi kuin ne, jotka ovat niin tyhmiä että luulevat olevansa älykkäitä.

        xLiner

        Mikä on se älykkyystaso joka ihmisen pitäisi saavuttaa etä voisi sanoa olevansa älykäs? Älykkyys on muutenkin ihmisen määrittelemä juttu... Ei ole mitään ultimaattista älykkyystasoa johon pitäisi pyrkiä. Onhan ihminen jo lajina pallon älykkäin olento.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on se älykkyystaso joka ihmisen pitäisi saavuttaa etä voisi sanoa olevansa älykäs? Älykkyys on muutenkin ihmisen määrittelemä juttu... Ei ole mitään ultimaattista älykkyystasoa johon pitäisi pyrkiä. Onhan ihminen jo lajina pallon älykkäin olento.

        "Onhan ihminen jo lajina pallon älykkäin olento."

        Ai on vai.. 🙄

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on se älykkyystaso joka ihmisen pitäisi saavuttaa etä voisi sanoa olevansa älykäs? Älykkyys on muutenkin ihmisen määrittelemä juttu... Ei ole mitään ultimaattista älykkyystasoa johon pitäisi pyrkiä. Onhan ihminen jo lajina pallon älykkäin olento.

        "Onhan ihminen jo lajina pallon älykkäin olento."

        Miten niin muka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onhan ihminen jo lajina pallon älykkäin olento."

        Miten niin muka?

        Ihminen kysyy ja etsii vastauksia, on kartoittanut meriä ja avaruutta. Rakentaa ja kehittelee, tekee keksintöjä. Ymmärtää pohtia syntyjä syviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onhan ihminen jo lajina pallon älykkäin olento."

        Ai on vai.. 🙄

        xLiner

        No siten kuin ihminen älykkyyden määrittelee. Ei ole mitään ultimaattista älykkyyden määritelmää jonka joku henkiolento olisi luonut ja johon "ihminen ei voi koskaan yltää".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onhan ihminen jo lajina pallon älykkäin olento."

        Ai on vai.. 🙄

        xLiner

        Mutta vastaatko että mikä tai kuka on sitten älykäs jos ei ihminen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen kysyy ja etsii vastauksia, on kartoittanut meriä ja avaruutta. Rakentaa ja kehittelee, tekee keksintöjä. Ymmärtää pohtia syntyjä syviä.

        Ihminen on jopa voittanut luonnon monissa asioissa lääketieteen kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ainakin älykkäämpi kuin ne, jotka ovat niin tyhmiä että luulevat olevansa älykkäitä.

        xLiner

        Alkua lukuunottamatta etpä osuvammin itseäsi kuvaile. Ja tämä nikkisi oli numero ..?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta vastaatko että mikä tai kuka on sitten älykäs jos ei ihminen?

        Olen niin tyhmä etten tiedä sitäkään 😇

        Kirjoitit itse ettei ole mitään ultimaattista älykkyyden määritelmää, joten...

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen niin tyhmä etten tiedä sitäkään 😇

        Kirjoitit itse ettei ole mitään ultimaattista älykkyyden määritelmää, joten...

        xLiner

        No miksei joku sitten voisi ajatella olevansa älykäs siten kuin ihminen on sen määritellyt... Miksi pitää olla tuo false modesty että "olen niin tyhmä".. ihan kuin vertaisit johonkin ultimaattiseen älykkyyteen. Osaatko sitten vastata siihen että miksi olet mielestäsi tyhmä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miksei joku sitten voisi ajatella olevansa älykäs siten kuin ihminen on sen määritellyt... Miksi pitää olla tuo false modesty että "olen niin tyhmä".. ihan kuin vertaisit johonkin ultimaattiseen älykkyyteen. Osaatko sitten vastata siihen että miksi olet mielestäsi tyhmä?

        Mikä ongelma se sulle on, jos mä en ole kovin älykäs? Koitatko saada nostetta omalle tyhmyydellesi? 😂

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ongelma se sulle on, jos mä en ole kovin älykäs? Koitatko saada nostetta omalle tyhmyydellesi? 😂

        xLiner

        Kerro miksi olet tyhmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ongelma se sulle on, jos mä en ole kovin älykäs? Koitatko saada nostetta omalle tyhmyydellesi? 😂

        xLiner

        Eikun yritän selventää että mitä haet takaa sillä että kutsut itseäsi tyhmäksi, mikä on se tyhmyyden määritelmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro miksi olet tyhmä.

        Minä olen tyhmä siksi, koska en ymmärrä äärettömyyttä.

        W.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta vastaatko että mikä tai kuka on sitten älykäs jos ei ihminen?

        Ainakin tästä ja muista palsta keskusteluista päätelleen vaikuttaisi siltä, että mm. delfiinit voittaa 6-0 ihmiset edelleen tässä älykkyydessä. Täällä tulee usein sellainen kuva, että papukaijatkin on aikuisia ihmisiä monta kertaa älykkäämpiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No siten kuin ihminen älykkyyden määrittelee. Ei ole mitään ultimaattista älykkyyden määritelmää jonka joku henkiolento olisi luonut ja johon "ihminen ei voi koskaan yltää".

        Mutta ihminen on selvästi suunnittelun tulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ihminen on selvästi suunnittelun tulos.

        Joo voi olla, mutta ihminen on itse kuitenkin määritellyt sen mitä pitää älykkyytenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin tästä ja muista palsta keskusteluista päätelleen vaikuttaisi siltä, että mm. delfiinit voittaa 6-0 ihmiset edelleen tässä älykkyydessä. Täällä tulee usein sellainen kuva, että papukaijatkin on aikuisia ihmisiä monta kertaa älykkäämpiä.

        Mistä asioista se tarkalleen ottaen tulee se mielikuva? Mitä sellaista hölmöä palstoilla ihmiset sitten tekevät ja sanovat?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen tyhmä siksi, koska en ymmärrä äärettömyyttä.

        W.

        Moniko ymmärtää miten jokin voi loputtomasti pienentyä, tai laajentua..

        Entä sitä miten joku pystyy sanomaan jonkun random -päivämäärän perusteella mikä viikonpäivä silloin oli kyseessä. Tai että joku yksinkertaisesti vain muistaa kaiken tapahtuneen kuin eilisen, tai että pystyy hetkeäkään miettimättä antamaan vastauksen siihen paljonko on, esim 56 * 76..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on se älykkyystaso joka ihmisen pitäisi saavuttaa etä voisi sanoa olevansa älykäs? Älykkyys on muutenkin ihmisen määrittelemä juttu... Ei ole mitään ultimaattista älykkyystasoa johon pitäisi pyrkiä. Onhan ihminen jo lajina pallon älykkäin olento.

        Heräsi kysymys mielessäni,että mitä pitäisi päätellä ihmisen tunneälystä,joka noin viiden minuutin keskustelun jälkeen alkaa puhumaan rumia,eli nimittelemään...arvaatte varmaan millä sanoilla.Onko sellainen henkilö älykäs,joka vaivautuu ajattelemaan asioita vain omasta näkökulmastaan?


      • Anonyymi
        Frouva kirjoitti:

        Moniko ymmärtää miten jokin voi loputtomasti pienentyä, tai laajentua..

        Entä sitä miten joku pystyy sanomaan jonkun random -päivämäärän perusteella mikä viikonpäivä silloin oli kyseessä. Tai että joku yksinkertaisesti vain muistaa kaiken tapahtuneen kuin eilisen, tai että pystyy hetkeäkään miettimättä antamaan vastauksen siihen paljonko on, esim 56 * 76..

        Minä ymmärrän tuon miten joku voi loputtomasti pienentyä ja laajentua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo voi olla, mutta ihminen on itse kuitenkin määritellyt sen mitä pitää älykkyytenä.

        Ihminen pitää älyykkyyttä arvossaan, koska se on seikka mikä on ihmislajin hengissä pitänyt. Jokin toinen laji, esim gepardi arvostaisi nopeutta ja pitäisi ihmistä " tyhmänä" eli hitaana.


      • Frouva kirjoitti:

        Ihminen pitää älyykkyyttä arvossaan, koska se on seikka mikä on ihmislajin hengissä pitänyt. Jokin toinen laji, esim gepardi arvostaisi nopeutta ja pitäisi ihmistä " tyhmänä" eli hitaana.

        Simpanssit muuten päihittävät ihmiset tietyissä visuaalisissa testeissä. Sillä ne näkevät asioita nopeammin mihin ihminen kykenee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä ymmärrän tuon miten joku voi loputtomasti pienentyä ja laajentua.

        Kivat sulle. Minä vain tiedän sen.


      • Frouva kirjoitti:

        Kivat sulle. Minä vain tiedän sen.

        Ja huom. Nyt ei sitten puhuta sun peniksestä.!


      • Anonyymi
        Frouva kirjoitti:

        Simpanssit muuten päihittävät ihmiset tietyissä visuaalisissa testeissä. Sillä ne näkevät asioita nopeammin mihin ihminen kykenee.

        Totta. Simpanssit on koneita muistamaan asioita nopeasti! Ei pelkästään, että ne huomaa, mutta jää vielä muistiin. Huh!


      • Anonyymi
        Frouva kirjoitti:

        Ja huom. Nyt ei sitten puhuta sun peniksestä.!

        No ei mul penistä olekaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No ei mul penistä olekaan.

        Paradoksaalisesti saisit niitä sitten halutessasi useampiakin.. 😄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Simpanssit on koneita muistamaan asioita nopeasti! Ei pelkästään, että ne huomaa, mutta jää vielä muistiin. Huh!

        Kärpäsiä olis sitten jo vaikeampi tutkia.. mutta veikkaisin että ne päihittäisivät niin ihmiset, apinat kuin muutkin nisäkkäät..


      • Frouva kirjoitti:

        Kärpäsiä olis sitten jo vaikeampi tutkia.. mutta veikkaisin että ne päihittäisivät niin ihmiset, apinat kuin muutkin nisäkkäät..

        Eli summa summarum.. arvostamme sellaista älykkyyttä, joka on edesauttanut ihmiskuntaa lajina.


      • Frouva kirjoitti:

        Eli summa summarum.. arvostamme sellaista älykkyyttä, joka on edesauttanut ihmiskuntaa lajina.

        Mä pitäisin sellaisia ihmisiä neroina, joilla on joku erityiskyky, kuten tuolla aiemmassa viestissä otin esimerkkejä.. En siis ihmistä, jolla on ollut aikaa paneutua johonkin asiaan..


      • Frouva kirjoitti:

        Mä pitäisin sellaisia ihmisiä neroina, joilla on joku erityiskyky, kuten tuolla aiemmassa viestissä otin esimerkkejä.. En siis ihmistä, jolla on ollut aikaa paneutua johonkin asiaan..

        ÄO-testithän mittaavat nopeutta, joka taas laskee iän myötä..


      • Anonyymi
        Frouva kirjoitti:

        ÄO-testithän mittaavat nopeutta, joka taas laskee iän myötä..

        Perinteiset ÄO-testit mittaavat kognitiivisia kykyjä, joita voi lisätä esim. opiskelulla. Tutkimuksissa on todettu että mitä pidempään ihminen opiskelee, sen paremmin se pärjää ÄO-testeissä. Ja ne kyvyt pysyy yllä pitkin elämää.

        "Yleinen kognitiivinen kyvykkyys kehittyy noin 20-vuotiaaksi asti, minkä jälkeen se on hyvin pysyvä ominaisuus noin 70-vuotiaaksi (3-5). Vanhuudessa yleinen kognitiivinen kyvykkyys heikkenee keskimäärin hieman, mutta lapsena mitattu älykkyys ennustaa kognitiivista kyvykkyyttä läpi vanhuuden yli 90-vuotiaaksi (6,7). "

        https://www.duodecimlehti.fi/duo14952


      • Anonyymi
        Frouva kirjoitti:

        Eli summa summarum.. arvostamme sellaista älykkyyttä, joka on edesauttanut ihmiskuntaa lajina.

        Niin, tuossahan painotetaan koko ajan että "ihmisten määrittelemän älykkyyden mukaan". En suoraan sanoa ymmärä ihmisiä joilla on tuo tarve sanoa olevansa tyhmiä ... Ikään kuin ne vertaisivat sitä johonkin ylimaalliseen...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, tuossahan painotetaan koko ajan että "ihmisten määrittelemän älykkyyden mukaan". En suoraan sanoa ymmärä ihmisiä joilla on tuo tarve sanoa olevansa tyhmiä ... Ikään kuin ne vertaisivat sitä johonkin ylimaalliseen...

        Niin.. Ei oikein ole vertailupohjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on se älykkyystaso joka ihmisen pitäisi saavuttaa etä voisi sanoa olevansa älykäs? Älykkyys on muutenkin ihmisen määrittelemä juttu... Ei ole mitään ultimaattista älykkyystasoa johon pitäisi pyrkiä. Onhan ihminen jo lajina pallon älykkäin olento.

        Tommonen top 5% on taso, jossa huomaa olevansa vajaa-älyinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perinteiset ÄO-testit mittaavat kognitiivisia kykyjä, joita voi lisätä esim. opiskelulla. Tutkimuksissa on todettu että mitä pidempään ihminen opiskelee, sen paremmin se pärjää ÄO-testeissä. Ja ne kyvyt pysyy yllä pitkin elämää.

        "Yleinen kognitiivinen kyvykkyys kehittyy noin 20-vuotiaaksi asti, minkä jälkeen se on hyvin pysyvä ominaisuus noin 70-vuotiaaksi (3-5). Vanhuudessa yleinen kognitiivinen kyvykkyys heikkenee keskimäärin hieman, mutta lapsena mitattu älykkyys ennustaa kognitiivista kyvykkyyttä läpi vanhuuden yli 90-vuotiaaksi (6,7). "

        https://www.duodecimlehti.fi/duo14952

        Äly saavuttaa huippunsa erilailla se eri ominaisuuksissa, mutta kokonaisuudessaan huippu on tossa vajaa 30-vuotiaana. Nopeutta ei juuri kompensoida keski-ikäisiltä älytesteissä (Mensa näytti antavan yhden pisteen kompensaatiota, mutten varmistanut, pistelin vain eri ikiä ja näytti olevan niin. Jja lukema on prosentti, joka korreloidaan johonkin lukemaan kyseenalaisin kokoväestöön suhteutettuine kriteereineen, niin, ja arvaamallakin pääsee sisään jos on lähellä).

        Opiskelun määrä korreloi älypisteiden kanssa, mutta ei ole näytetty, ettei se johdu älypisteistä itsestään. On mulla tosin se argumentti, että huipputiedemiehet - niiltä mitattiin 160 kielellistä ja matemaattista (paitsi softihuiput, joilla matikassa 140), mutta spatiaalisessa testissä 90% veti 130-140. Eli kun on opiskellut ja käyttänyt kieltä ja matematiikkaa, voi älypisteitä ropista jopa 30 lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen tyhmä siksi, koska en ymmärrä äärettömyyttä.

        W.

        Ei se ole tyhmyyttä, se on rajallisuutta. Olet viisas ymmärtäessä rajasi ihmisenä.


    • Anonyymi

      Mielenkiintoista on se sama kaava, jolla tämän tyyppiset aloitukset ja aloitukseen reagoinut tällä palstalla aina menee.

      Tai ei niinkään kaava itsessään, vaan se, miksi ihmiset toistaa sitä.

      -flowersreally-

      • Anonyymi

        *reagoinnit


      • Anonyymi

        Joo itse oikein odottelin milloin liner tai disse tai vastaava tulee sanomaan "olen niin paljon teitä kaikkia älykkäämpi, että ymmärrän olevani tyhmä".


      • Anonyymi

        Kliseitä.


    • Anonyymi

      En hyväksy tälläistä alykkyyden johdatusta.

      Pyydän apua, jos tarvitsen.

    • Anonyymi

      Silloin on älykäs jos käsittää olevansa tyhmä.

      • Anonyymi

        Tuo on täysin järjetön klisee jos sitä oikeasti miettii eikä vaan latele opittuja fraaseja.


      • Anonyymi

        Ihminen voi hyvin olla älykäs, tietää sen, mutta ymmärtää silti rajoitteensa. Ei älykkyys tarkoita sitä että tietäisi kaiken ja olisi kaikkeen vastaus.


    • Anonyymi

      Älykkyys on vähän sellainen juttu, että älykäs saa olla ja on suotavaakin, mutta sitä ei missään nimessä saa tietää itse. Muiden kuuluu tietää se paremmin kuin itse. Silloin on rauha maassa ja kaikki hyvin.

      Mutta auta armias, jos olet älykäs ja tiedätkin sen etkä millään tavalla piilottele sitä, että tiedät sen itsekin. Silloin maailma kaatuu ja kaikki on joukolla yrittämässä väittää ja todistaa päinvastaista.

      Mut minkäs teet? Sellainen on ihmisluonto. Lähes jokainen ihminen, tyhmä, älykäs tai jotain siltä väliltä, muuttuu tyhmäksi kun hänen älykkyys jollain tavalla kyseenalaistetaan.

      • Anonyymi

        Oikeasti tunneälykäs osaa hoitaa asian niin, ettei ihmiset hänen älykyydestään liiemmin suutu vaan enemmänkin päin vastoin.


      • Anonyymi

        Taitaa olla eritoten Suomessa maan tapana tuo. Ei täällä saa olla omanarvontuntoa taikka hyvää itsetuntoa.
        Sanopa että oot ihan älykäs, tykkäät ulkonäöstäsi ja oot ylpeä jostain saavutuksestasi ja oot vielä tunneälykäskin. Eipä aikaakaan kun alkaa haukkuminen, alistaminen ja mitätöiminen.
        Ei, täällä pitää olla aina vaatimaton, haukkua itseään ja mahdolliset kohteliaisuudet pitää ponnekkaasti kieltää.
        Kukas se kissan hännän nostaa jos ei kissa itse?
        Eli antakaa mennä: itsestään saa olla ylpeä kun aihetta on!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeasti tunneälykäs osaa hoitaa asian niin, ettei ihmiset hänen älykyydestään liiemmin suutu vaan enemmänkin päin vastoin.

        Tunneälykäs osaa myös suututtaa tarkoituksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunneälykäs osaa myös suututtaa tarkoituksella.

        Niinhän minä teinkin. Ja ihan tarkoituksella. :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunneälykäs osaa myös suututtaa tarkoituksella.

        Tarkista termi tunneäly. Ainakaan Daniel Golemanin määritelmän mukaan tunneälyyn ei kuulu tuollaista taitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunneälykäs osaa myös suututtaa tarkoituksella.

        Hmm.. Niin osaa psykopaatit ja narsistitkin, eikä heillä juuri ole sitä aitoa tunneälyä. He osaavat pelata ja feikata tunneälyn, mutta harvemmin on pitkiä terveitä sosiaalisia suhteita; varsinkin narsisteilla. Psykopaateilla sentään riippuu enemmän kasvuympäristöstä sosiaaliset taidot siitä huolimatta, vaikka ei tulisi luonnostaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkista termi tunneäly. Ainakaan Daniel Golemanin määritelmän mukaan tunneälyyn ei kuulu tuollaista taitoa.

        Ajatteleppa iha ite!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajatteleppa iha ite!

        Sanojen ja termien merkityksiä ei "itse ajattelemalla" saa muutettua, vaikka sellainen joskus ehkä toivottavaa olisikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanojen ja termien merkityksiä ei "itse ajattelemalla" saa muutettua, vaikka sellainen joskus ehkä toivottavaa olisikin.

        Mutta jos on tunneälykkyyttä, niin on sanomattakin selvää, että ihmisellä on kyky suututtaa tarkoituksella. Eri asia on, haluaako kiusata toisia suututtamalla ja onko se tunneälykästä sinänsä, mutta kyky on, epäilemättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkista termi tunneäly. Ainakaan Daniel Golemanin määritelmän mukaan tunneälyyn ei kuulu tuollaista taitoa.

        Psykopaattina mulla on huippusosiaaliset taidot, ja saan tunneälytesteistä täydet pisteet.


    • Totta kai tuollainen positiivisilla asioilla mielistely osuu ja uppoaa, aivan kuin hömppälehtien luonnehdinnat horoskooppimerkistäsi. Jokainen niistä täsmää! :D

      Kerrottaessa, kuinka luontaisesti älykkäillä ja uteliailla on tietoa ja ymmärrystä niin paljon, että heillä esiintyy paljon useammin masennusta, mielenterveyden häiriöitä, isolaatiota ja antisosiaalisuutta kuin valtaväestöllä, alkaa kakominen.

      Ehkä minä nyt en ihan niin älykäs olekaan...

      • Anonyymi

        Heh.. 👍

        xLiner


      • Masennus tulee omani kokemukseni mukaan vain yksinkertaisesti pahoista ihmisistä koska heidän oma älykkyys ei riitä ymmärtämään omaa käyttäytymistään vaikka luulisi että sanominen riittää.
        Niih eih se riitä.

        Mutta sitä se on.
        Ihminen on älykäs itsenään jo mutta jollakin alueella on heikkous jonka vuoksi on hyvin heikko ymmärtäminen kuin myös lukemisen ymmärtäminen tai empatia kyvyttömyys asettua toisen asemaan erityisvaikea edes sanomisilla saada asia perille.


    • Niin. Älykkyyteni laski onnettomuudessa, mutta itse en ole käytännössä huomannut muuta, kuin muistin radikaalisen heikkenemisen.

    • Anonyymi

      Ei siihen testejä tarvitse, innovatiiviset aikaansaavat ihmiset seuloutuvat massasta ihan itsestä. Elon Musk, Steven Jobs, Nobelistit, parhaat kirjailijat....

      • Kyllä aivovammaan tarvii testejä ja paljon. Puoli vuotta ramppasin mitä eriskummallisimmissa testeissä, kunnes viimein työeläkeyhtiö Varman poppamies luovutti ja myönsi minulle osaeläkkeen.

        Kaikki muut lekurit pitkin Suomenniemeä ovat sitä mieltä, että täysi eläke. Eläkevarman poppamies kuitenkin kaukoparansi minua sen verran, ettei täyttä eläkettä tarvitse myöntää.

        Jos en olisi näin vammainen niin menisin kylään kyseiselle poppamiehelle. Mun puolesta syökööt paskaa ja vitun huonoa joulua persulekurille sinne varmaan.


      • Anonyymi

        Jobsilla on kolme lasta, jopa surkein talepaanisissi onnistui paremmin. Mikäs logiikka tässä on? Kyllä sotaisuus, machoilu ja alistaminen siirtää geenejä tehokkaasti. Naiset jopa tykkää "bad boys" imagosta.


    • Anonyymi

      Onpa älytöntä keskustelua.

      Ajanhukkaa.

    • No varmaan sitten joskus aloin käyttämään päätäni. Alkuun olin varsinkin utelias. Halusin elämältä muuta ja haluan yhä. Ei täältä ole kurkittu ja testitty läheskään kaikkea.

      Toi järjestelmällisyys oli tavoitteena, tavallaan on yhä, mutta tiedän, ettei siitä tule mitään täysin, niin en käytä siihen enää liikaa energiaa. Jos joku homma jää kesken, koetan sietää sen jne. Toisilta otan koppia jostain, jos perustelut on fiksut. Turha ruutia on uudelleen keksiä.

      Tunnepuolelta löytyy itsestä vaikka mitä. Mutta ennenkaikkea kun tajuaa mikä merkitys on elää muittenkin tunteitten keskellä, voi parantaa ns. joukkuehenkeä, ilman, että itse uhrautuu yli oman sietorajan. Oikeasti on jännä toimia joukkueessa ilman paineita. Ja vaikka ei enää olisi fyysisesti ja teknisen osaamisen/pystymisen kautta kärkiukkoja, voi sen korvata tälläisellä nyanssien ymmärtämisellä.

      Olenko älykäs? 🤷‍♂️ Ei sillä ole itselle väliä. Sillä on väliä, että osaa elää omaa elämäänsä mahdollisimman hyvin.

      • Anonyymi

        "Olenko älykäs? 🤷‍♂️ Ei sillä ole itselle väliä. Sillä on väliä, että osaa elää omaa elämäänsä mahdollisimman hyvin."

        Et ole. Olet ihan siitä tyhmimmästä päästä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Olenko älykäs? 🤷‍♂️ Ei sillä ole itselle väliä. Sillä on väliä, että osaa elää omaa elämäänsä mahdollisimman hyvin."

        Et ole. Olet ihan siitä tyhmimmästä päästä.

        Se sopii minulle hyvin. Jos näin tyhmänä menee hyvin, en halua älykkyyttä yhtään enempää. 😬


    • Anonyymi

      Evoluutiovalheeseen on moni älykäs sortunut..

      • Anonyymi

        Mites sinä?


      • Tämä lause sen tekee
        ” Perheettömyys on yleisintä niillä, joilla on heikoimmat mahdollisuudet muovata elämänkulkujaan mieluisikseen.”

        Joten kun ei ole ihmisiä joilla on keskenää halua olla ja hyppivät kukasta kukkaan kun tällä hetkellä, eikä ole minkäänlaista sitoutumista halua keskenään ja yrittää ymmärtää toisia kun muovautumisen vaatii sitä huomioida tunneälykkäänä muita joka on minusta varmasti avain tähän älykkyyden nousemiseen saadakseen pitkän parisuhteen ja monta lasta.

        Kertoo silloin ne älykkäämmät geenit säilyvät sitten paremmin.


      • valtakunta kirjoitti:

        Tämä lause sen tekee
        ” Perheettömyys on yleisintä niillä, joilla on heikoimmat mahdollisuudet muovata elämänkulkujaan mieluisikseen.”

        Joten kun ei ole ihmisiä joilla on keskenää halua olla ja hyppivät kukasta kukkaan kun tällä hetkellä, eikä ole minkäänlaista sitoutumista halua keskenään ja yrittää ymmärtää toisia kun muovautumisen vaatii sitä huomioida tunneälykkäänä muita joka on minusta varmasti avain tähän älykkyyden nousemiseen saadakseen pitkän parisuhteen ja monta lasta.

        Kertoo silloin ne älykkäämmät geenit säilyvät sitten paremmin.

        Säilyvät on siis siirtyvät


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Tämä lause sen tekee
        ” Perheettömyys on yleisintä niillä, joilla on heikoimmat mahdollisuudet muovata elämänkulkujaan mieluisikseen.”

        Joten kun ei ole ihmisiä joilla on keskenää halua olla ja hyppivät kukasta kukkaan kun tällä hetkellä, eikä ole minkäänlaista sitoutumista halua keskenään ja yrittää ymmärtää toisia kun muovautumisen vaatii sitä huomioida tunneälykkäänä muita joka on minusta varmasti avain tähän älykkyyden nousemiseen saadakseen pitkän parisuhteen ja monta lasta.

        Kertoo silloin ne älykkäämmät geenit säilyvät sitten paremmin.

        Tämä juuri on se kysymys, joka kiinnostaa. Siirtyvätkö tietyllä tavalla älykkäät geenit, vai onko muu ominaisuus voittavampi? Esimerkiksi sopivasti psykopaattinen, maustettuna vaikkapa jollain muulla "geenivirheellä", kuten kyvyllä muistaa kaikki luvut ulkoa yhdellä vilkaisulla?
        Ympäristö on muuttunut ihan silmänräpäyksessä, sadassa vuodessa on tullut globaali tietoyhteiskunta käytännössä yhdestä piin palasesta ja homma kehittyy.
        Voittaako jokin muu ominaisuus nyt, ei perinteinen älykkys ja mihin suuntaan mennään? Sotaan, täystuhoon vai lempeään hyväksyntään?


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Tämä lause sen tekee
        ” Perheettömyys on yleisintä niillä, joilla on heikoimmat mahdollisuudet muovata elämänkulkujaan mieluisikseen.”

        Joten kun ei ole ihmisiä joilla on keskenää halua olla ja hyppivät kukasta kukkaan kun tällä hetkellä, eikä ole minkäänlaista sitoutumista halua keskenään ja yrittää ymmärtää toisia kun muovautumisen vaatii sitä huomioida tunneälykkäänä muita joka on minusta varmasti avain tähän älykkyyden nousemiseen saadakseen pitkän parisuhteen ja monta lasta.

        Kertoo silloin ne älykkäämmät geenit säilyvät sitten paremmin.

        Ei välttämättä. Korkea älykkyysosamäärä on yhteydessä vähäisempään äidinvaistoon:

        https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/fiksut-naiset-eivat-halua-lapsia-laskeeko-kansakunnan-alykkyys-kuka-hoitaa-vanhukset/?shared=943826-20c6412f-500


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä juuri on se kysymys, joka kiinnostaa. Siirtyvätkö tietyllä tavalla älykkäät geenit, vai onko muu ominaisuus voittavampi? Esimerkiksi sopivasti psykopaattinen, maustettuna vaikkapa jollain muulla "geenivirheellä", kuten kyvyllä muistaa kaikki luvut ulkoa yhdellä vilkaisulla?
        Ympäristö on muuttunut ihan silmänräpäyksessä, sadassa vuodessa on tullut globaali tietoyhteiskunta käytännössä yhdestä piin palasesta ja homma kehittyy.
        Voittaako jokin muu ominaisuus nyt, ei perinteinen älykkys ja mihin suuntaan mennään? Sotaan, täystuhoon vai lempeään hyväksyntään?

        Ei ole näillä korkeata tunneälykkyyttä todenäköisesti eikä sillä tunneälykkyydellä tehdä korkeita arvosanoja. Eikä nyt asiassa jos joka 10 ei halua ja 9 haluaa. Eikä se mitenkään huono asia jotka pärjää todellakin taidoilla kuin kun nykyään ei ole mikään pakko lapsia tehdä, eikä katsota mitenkään pakollisena.
        sinäänsä ihan hyvä tuonkaltaista naisten geenit surkastui joilla ei ole minkäänlaista hoitoviettiä.

        Parempihan taas tunneälykkyyden omaavat lisääntyvät että noillakin on vanhuksena henkilöitä jotka hoitavat heidät hyvin eikä käytä hyödyksi heidän rahojaan. Ei se nyt automaattisesti tee nainen olisi ainoastaan hoitoviettiä.


      • valtakunta kirjoitti:

        Ei ole näillä korkeata tunneälykkyyttä todenäköisesti eikä sillä tunneälykkyydellä tehdä korkeita arvosanoja. Eikä nyt asiassa jos joka 10 ei halua ja 9 haluaa. Eikä se mitenkään huono asia jotka pärjää todellakin taidoilla kuin kun nykyään ei ole mikään pakko lapsia tehdä, eikä katsota mitenkään pakollisena.
        sinäänsä ihan hyvä tuonkaltaista naisten geenit surkastui joilla ei ole minkäänlaista hoitoviettiä.

        Parempihan taas tunneälykkyyden omaavat lisääntyvät että noillakin on vanhuksena henkilöitä jotka hoitavat heidät hyvin eikä käytä hyödyksi heidän rahojaan. Ei se nyt automaattisesti tee nainen olisi ainoastaan hoitoviettiä.

        surkastui siis surkastuu

        Nainen siis naisella

        Muutenkin paremminhan ihmiset voi hyvin kun tunneomaamia naisia ei katsota mitenkään riskinä enemmänkin ne kuolevat todenäköisesti kiusaamisen aiheuttaviin ongelmiin kuin huonoon itsetuntoon, se on taas ongelma itsemurha nousuissa, ettei sitten ole hoitavia tahoja sinäänsä jo.

        senkin vuoksi olisi hyvin tärkeätä kasvattaa tätä geeniä ihan sen vuoksi että olisi oikeasti henkilöitä, jotka hoitaisi meidät vanhuksena.


    • Anonyymi

      Olisi mukava tietää, onko älykkyys ihmisen geneettisen selviytymisen kannalta voittava ominaisuus. Jollei ole, niin koko tutkimus on yhdentekevä mutta tietenkin mielenkiintoinen.

    • Luin koko viestiketjun läpi ja tulin siihen tulokseen, että onneksi olen älykkäämpi, kuin kukaan muu palstalainen. 🤣

      Anteeksi.

      • Anonyymi

        Kuin kukaan muu, paitsi ne, ketkä ei tähän ketjuun vastanneet. Nyt vastasin. :)


    • Anonyymi

      Historian älykkäin ihminen on Yhdysvaltalainen William Sid (1898-1944). Hänen ÄO oli 290 kun esim. Albert Einsteinilla se oli 160. Sid oli kielellinen ja matemaattinen nero, mutta hänestä ei tullut suurta menestyjää.

      • Anonyymi

        Olisko linkkiä Einsteinin älytestiin? Internetissä pyörii kaikenlaisia hölmöjä lukemia (tonkin mukaan Einstein on Idiootti) joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Stefen Hawkinsin äly on tietysti samaa luokkaa (Idiootti), vaikkei hän tehnyt testin testiä. Tieteen parhaimmat aivot vetivät 130-140 pistettä kuviotesteistä.


    • Anonyymi

      Älytesti on vähän kuin sorminäppäryys, mutta todellinen työn tulos on kuin puuseppä tekisi yksijalkaisen tuolin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      317
      7210
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2194
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1611
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1439
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1153
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1135
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1026
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      873
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      865
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      787
    Aihe