Mistä riittävän pituiset sytytysjohdot E34:een eli BMW 518i

Anonyymi

Autossa tarvittaisiin noin 800 mm:n pituiset sytytysjohtimet, koska puolajakaja on rintapellissä.
Mistään ei kuitenkaan Suomessa saa näitä, moottori siis m43. Autoon on tarjolla vaan jotain 350-450 mm sytytysjohtimia, se pituus riittäisi, mikäli puolajakaja olisi kiinni jossain akun vieressä, mutta kun tässä se on "ohjaamon rintapellissä". Olen alkanut vakavissani pohtia olisiko autossani puolajakaja ollut tehtaalta lähtiessä akun vieressä, sitten on kyllä hyvin tehty koska kiinnityspaikka rintapellissä näyttää tehtaalaiselta ainakin päällepäin.

Voisikohan tähän sopia, jos ostaisi 520i:n kaapelit, niissä ilmeisesti pituus riittäisi ja eivätkö ne olisi vielä E34:ssa samanlaiset.
Mikäli mennään korimallia uudempaan eli m39:iin, niin mielestäni silloin yksittäiset puolat sijaitsevat tulpan päällä ja silloin johtimet ovat erilaiset. mutta tässä minulla on puolajakaja ja nelisylinterinen kone.

Aiemmin sai ostaa johtoja tarvikkeina, mutta nyt ei saa enää näitä "suuripäisiä" liitoksia puolaan vaan ne ovat nykystandardien mukaisia pienempiä.

Olen siis hakenut kaikki mahdolliset liikkeet: Spareto, Skruvat,Autodoc, Autonosat24,Schiedmann, Motonet ja KL-Varaosat.

Merkkiliikkeessä olisi, maksaisi vain kappale 70 euroa eli tulisi johtimille 280 euroa.
Yksi vaihtoehto olisi ostaa yksi eli ykköspytyn johto merkkiliikkeestä ja joku "bouldigen" jossa pisin oli 660 mm muistaakseni. Tämä kombinaatio voisi riittää kakkosesta neloseen. Tietysti mielessä olisi yhtenä myös muuttaa puolajakajan paikkaa jonnekin akun viereen, kun keksin, että mihin.

Varmasti muillakin on tai ainakin ollut samoja ongelmia, joten mikäli mahdollista pyytäisin jonkun ihmisen vastaamaan.

Autooni tuli käyntiongelma eli käy ns. kolmella. En ole mitannut vastuksia, arvo pitäisi olla kait jossain 7 hujakoilla kun nykyinen johtopituus 1 000 mm hiilikuitujohdolla. Ensiksi ajattelin uusia tulpat ja sytytysjohdot seuraavaksi puolajakajan ja sitten merkkikorjaamoon; venttiilivikaa, ruiskusuutin-vikaa tai ECU-boksi vikaa hakemaan. Joku varmasti osaa sanoa, eikö kampiakselin asentotunnistin ja nokka-akselin asentotunnistin ole käytännössä on/off, eikä ainakaan kävisi kolmella, EGR.venttiili,Lambda-anturi, MAF.anturiko tässä on eikä MAP eikö viimeksi mainittujen vika vaan vie koneen tehdasasetuksille, mutta tehdasasetuksilla kuitenkin kone käy vielä hyvin

5

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Harmi..ei taida löytyä Trodolta, Aeromotorsilta, Nimarkilta tai PPmarketiltakaan..
      "Bouldigen" taisi tarkoittaa Bougicordia..

      • Anonyymi

        Täytyy käydä yllämainitsemiasi vielä läpi.
        Sen verran asiaa olen saanut selviteltyä, ettei edes alkuperäisiä ole saatavissa; tai no voisi olla:::mutta silloin ostetaan erikseen tulpan hattu sytytysjohto ja puolanjakajan hattu;;;;;;;;;puolanjakajan hatun saisi Saksasta tilaamalla viikossa, ei siis ole Suomessa eikä Ruotsin varastossa;;;;;;;;sytysjohtoa ei ole edes Saksassa tukkuvarastossa, se menisi ilmeisesti ensi vuoden puolelle;;;;tulpanhattujen kohtaloa en edes huomannut kysyä.

        Ajattelin tilata kuitenkin alkuperäiset puolajakajan hatut, Autodocilta voisi tilata 4 m silikonipäällysteistä kuparisydämellä olevaa johtoa ja tulpanhatut sitten vaikka Motonetista luokkaa NGK;;;;;;;;;;;;;Näistä yrittäisi sitten rakentaa toimiva paketti.

        Mittasin tänään vastusmittarilla; ja kolmesta saan nopeasti ja näppärästi vastus-asennossa käsissäpitäen 6 oomin lukeman, mutta yksi johto ei tahdo antaa oikein millään järkevää lukemaa, etenkin jos hiemankin heiluu käsissä, joten tällä hetkellä kova usko ja toivo, että käyntihäiriön syy olisikin sitten pelkästään näissä sytytysjohdoissa, saapi nähdä. Autoromuttamoltakin voisi tietty yrittää saada yhtä tilapäistä vanhaa, ja rakentaa uudet johdot itse uusista osista ajan kanssa.

        En ole edes tietoinen, voiko jos yrittää tehdä hyvää, käyttää tekemiseen muuta kuin kuparisydämistä johtoa;;;;;;;;;jos voisi voisin nykyisin yrittää ruuvata tulpanhatun vioittuneen tilalle. Asin toinen puoli on se, ettei ole edes käryä, onko tulpanhattu viallinen, onko se sytysjohto joka on viallinen vaiko se jakajan hattu, eikä ole rohkeutta edes yrittää purkaa näitä enkä edes tiedä onko ne koottu "kiertämällä tehtaalla.

        PS. joo tarkoitti Bougicordia


    • Anonyymi

      bemupoju kaipaisi vähän pitempää "kaapelia"...

    • Anonyymi

      siis pitkä hinausköysi?

    • Anonyymi

      Maailmalla on tarjolla johtosarjoja joissa pisin johdin on 680mm, oliskohan se tuollainen sarja mitä olet etsimässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2492
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      302
      2108
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      23
      1882
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1625
    5. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      24
      1475
    6. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      41
      1381
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      44
      1366
    8. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1349
    9. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1305
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1076
    Aihe