Vanhemmissa moottoreissa ainakin näkyy olevan merkitty maadoitus johtimen kytkentäkohta suoraan moottorin runkoon.
Herää vain kysymys, että mitäi siihen pitäisi sitten kytkeä.
1-Nollajohdin pelkästään?
2-Suojamaadoitus johdin pelkästään?
3-Molemmat johtimet suoraan moottorin runkoon?
Olen kytkenyt yleensä suojamaadoitus johtimen runkoon pelkästään.
Moottori on ainakin toiminut silläkin kytkennällä.
Eikä moottorin runkoon pääse tulemaan jännitettä, kun suojamaadoitus laukaisisi silloin sulakkeen.
Nollajohtimen olen jättänyt kytkemättä moottoriin.
Mikähän on sähköturvallisuus määräysten mukainen käytäntö nykyään?
Kiitos vastauksista etukäteen.
Sen verran olen ammattisähkömiehiltä kuullut, että nykyään kaapeleiden asennuksessa suojamaadoitus kytketään nollaan vasta varoketaulussa.
Itsekkin tein joskus ammatikseni sähkötöitä, mutta siitä on jo vierähtänyt muutama vuosikymmen aikaa.
Nollajohtimen kytkentä 3v sähkömoottorissa.
60
5643
Vastaukset
- Anonyymi
Oikea menettely on vetää moottorille kaapeli jossa ei ole nollajohdinta lainkaan. Eniten väärin on kytkeä nolla- ja suojajohdin runkoon.
- Anonyymi
Kylläpä tuli taas höpöä.
- Anonyymi
Jos puhutaan nykyisen sähköjärjestelmän mukaisista tapauksista ja 3-vaihemoottorista niin varmaankin noin. Ei ainakaan pidä kytkeä nollaa ja suojamaata saman liittimen alle moottorissa. Nolla pitäisi päättää liittimeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos puhutaan nykyisen sähköjärjestelmän mukaisista tapauksista ja 3-vaihemoottorista niin varmaankin noin. Ei ainakaan pidä kytkeä nollaa ja suojamaata saman liittimen alle moottorissa. Nolla pitäisi päättää liittimeen.
Joo näinhän olen sen itsekkin järkeillyt.
Jäi vielä mainitsematta, että käsitykseni mukaan olisi oltava kolmivaihemoottorin sulakkeina sellaiset automaattisulakkeet, jossa moottorille menevän virran suojana on kolme sulaketta yhdessä nipussa. Siten että jos vaikka yhdenkin vaiheen sulake laukeaa, niin se laukaisee samalla kaikkien kolmen vaiheen sulakkeet automaattisesti samanaikaisesti.
Tämä estää moottorin palamisen, jos moottorin suojana olevista sulakkeista sattuisi ysikin laukeamaan.
Moottorin suojakytkin tietenkin laukeaa myöskin, jos yksikin vaihe jostain syystä puuttuisi. Esim. sähköverkon häiriötilanteissa.
Suojakytkimet vain ovat tietääkseni turhan kalliita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo näinhän olen sen itsekkin järkeillyt.
Jäi vielä mainitsematta, että käsitykseni mukaan olisi oltava kolmivaihemoottorin sulakkeina sellaiset automaattisulakkeet, jossa moottorille menevän virran suojana on kolme sulaketta yhdessä nipussa. Siten että jos vaikka yhdenkin vaiheen sulake laukeaa, niin se laukaisee samalla kaikkien kolmen vaiheen sulakkeet automaattisesti samanaikaisesti.
Tämä estää moottorin palamisen, jos moottorin suojana olevista sulakkeista sattuisi ysikin laukeamaan.
Moottorin suojakytkin tietenkin laukeaa myöskin, jos yksikin vaihe jostain syystä puuttuisi. Esim. sähköverkon häiriötilanteissa.
Suojakytkimet vain ovat tietääkseni turhan kalliita.Moottorille pitää olla suojakytkin, sulakkeilla ei itse moottoria suojata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo näinhän olen sen itsekkin järkeillyt.
Jäi vielä mainitsematta, että käsitykseni mukaan olisi oltava kolmivaihemoottorin sulakkeina sellaiset automaattisulakkeet, jossa moottorille menevän virran suojana on kolme sulaketta yhdessä nipussa. Siten että jos vaikka yhdenkin vaiheen sulake laukeaa, niin se laukaisee samalla kaikkien kolmen vaiheen sulakkeet automaattisesti samanaikaisesti.
Tämä estää moottorin palamisen, jos moottorin suojana olevista sulakkeista sattuisi ysikin laukeamaan.
Moottorin suojakytkin tietenkin laukeaa myöskin, jos yksikin vaihe jostain syystä puuttuisi. Esim. sähköverkon häiriötilanteissa.
Suojakytkimet vain ovat tietääkseni turhan kalliita.Kolmivaiheinen sulake on hyvä idea. Ei pakollinen, koska sen lämpösuojan pitäisi laueta, jos yksi vaihe tippuu pois. Kaikin puolin silti hyvä idea laittaa sellainen sulake, että kaikki vaiheet on päällä ja pois yhdessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolmivaiheinen sulake on hyvä idea. Ei pakollinen, koska sen lämpösuojan pitäisi laueta, jos yksi vaihe tippuu pois. Kaikin puolin silti hyvä idea laittaa sellainen sulake, että kaikki vaiheet on päällä ja pois yhdessä.
Moottorisuojan idea nimenomaan on se, että se katkaisee virran jos yksi vaihe katoaa. Sulakkeet jai johdonsuoja-automaatit eivät tuota tee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottorisuojan idea nimenomaan on se, että se katkaisee virran jos yksi vaihe katoaa. Sulakkeet jai johdonsuoja-automaatit eivät tuota tee.
Kolmivaiheinen sulake tiputtaa kaikki vaiheet jos yksi laukeaa. Se ei tietysti reagoi yhden vaiheen sähkökatkoksiin keskuksissa. Joka tapauksessa se kolmen sulakkeen setti on hyvä idea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolmivaiheinen sulake tiputtaa kaikki vaiheet jos yksi laukeaa. Se ei tietysti reagoi yhden vaiheen sähkökatkoksiin keskuksissa. Joka tapauksessa se kolmen sulakkeen setti on hyvä idea.
Ei se mitään laukaise kun edeltävästä verkosta yksi vaihe katoaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se mitään laukaise kun edeltävästä verkosta yksi vaihe katoaa.
Tosi on.
Näinhän sen asian kerroinkin.
Moottorille tulevan virran sulakkeista nimenomaan oli kysymys.
Olisi vain kiva tietää moottorin suojakytkimien hinnat.
Moottori käyttää omatekoisen stokeripolttimen syöttöruuvia / pöyhintälaitetta.
Moottorina on 3-vaihe ruuvivaihdemoottori RPM 1000 / 19 r/min. 0,18 kW 0,7A - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosi on.
Näinhän sen asian kerroinkin.
Moottorille tulevan virran sulakkeista nimenomaan oli kysymys.
Olisi vain kiva tietää moottorin suojakytkimien hinnat.
Moottori käyttää omatekoisen stokeripolttimen syöttöruuvia / pöyhintälaitetta.
Moottorina on 3-vaihe ruuvivaihdemoottori RPM 1000 / 19 r/min. 0,18 kW 0,7AMoottorisuojakytkimen idea nimenomaan on se, että se katkaisee virran jos yksi vaihe katkeaa. Oikein säädetty suojakytkin katkaisee virran yksivaiheisen vian sattuessa 45 sekunnissa täydellä kuormalla. Katkaisee suojakytkin tietysti ylikuormallakin.
Suojakytkimen saa Malmbergilta muutamalla kympillä. Sitä voi käyttää myös moottorin käyttökytkimenä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se mitään laukaise kun edeltävästä verkosta yksi vaihe katoaa.
Niin kuin yllä sanoinkin mutta hyvä kun toistit sen uudestaan.
Mitä muuten sitten kun lämpöreleen kärki on hitsautunut kiinni? Mikä sitten pelastaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin kuin yllä sanoinkin mutta hyvä kun toistit sen uudestaan.
Mitä muuten sitten kun lämpöreleen kärki on hitsautunut kiinni? Mikä sitten pelastaa.Nyt näyttää olevan jälkiviisautta ilmoilla :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt näyttää olevan jälkiviisautta ilmoilla :)
Jälkiviisautta? Etukäteen näitä mietitään. Kutsutaan myös suunnitteluksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin kuin yllä sanoinkin mutta hyvä kun toistit sen uudestaan.
Mitä muuten sitten kun lämpöreleen kärki on hitsautunut kiinni? Mikä sitten pelastaa.Ei välttämättä mikään, kaikkea vastaan ei vaan voi suojautua eikä missään määräyksissäkään mitään tämmöistä edellytetä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei välttämättä mikään, kaikkea vastaan ei vaan voi suojautua eikä missään määräyksissäkään mitään tämmöistä edellytetä.
Kolmivaihesulake on miten tahansa katsottuna hyvä idea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolmivaihesulake on miten tahansa katsottuna hyvä idea.
Mistähän tuommosia kolmivaihesulakkeita saa hommattua?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistähän tuommosia kolmivaihesulakkeita saa hommattua?
Tietysti semmoisesta kaupasta joka myy kolmivaihesulakkeita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei välttämättä mikään, kaikkea vastaan ei vaan voi suojautua eikä missään määräyksissäkään mitään tämmöistä edellytetä.
Jos yksi vaihe katkeaa, niin lämpörele toimii niinkuin ennenkin vaikka yksi kärki olisi hitsautunut kiinni. Samoin tapahtuu ylikuormalla,
SFS 60204 konestandardin mukaan alle 0,08 kW koneita ei tarvitse suojata moottorisuojalla. Tätä suuremmilla sellainen tarvitaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jälkiviisautta? Etukäteen näitä mietitään. Kutsutaan myös suunnitteluksi.
Suunnittelu onkin jälkikäteen paljon helpompaa, sama pätee myös ennustamiseen :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos yksi vaihe katkeaa, niin lämpörele toimii niinkuin ennenkin vaikka yksi kärki olisi hitsautunut kiinni. Samoin tapahtuu ylikuormalla,
SFS 60204 konestandardin mukaan alle 0,08 kW koneita ei tarvitse suojata moottorisuojalla. Tätä suuremmilla sellainen tarvitaan.Varmaan joku maatalouskonestandardi?
Sähkömääräyksissä vaaditaan moottorisuoja pakollisena moottoreille jotka käyvät ilman valvontaa. Poikkeuksena moottorit joiden pysähtyminen aiheuttaisi suurempaa muuta vahinkoa. Esimerkkinä mainitaan mm. hälytyssireenin moottori. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan joku maatalouskonestandardi?
Sähkömääräyksissä vaaditaan moottorisuoja pakollisena moottoreille jotka käyvät ilman valvontaa. Poikkeuksena moottorit joiden pysähtyminen aiheuttaisi suurempaa muuta vahinkoa. Esimerkkinä mainitaan mm. hälytyssireenin moottori.SFS 60204 on nimenomaan sähkökonestandardi.
Sinun sähkömääräyksissäsi voidaan tietysti väittää mitä tahansa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietysti semmoisesta kaupasta joka myy kolmivaihesulakkeita.
Suosittelen onnista tai slo:ta, mutta voi saada vaikka K-raudastakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan joku maatalouskonestandardi?
Sähkömääräyksissä vaaditaan moottorisuoja pakollisena moottoreille jotka käyvät ilman valvontaa. Poikkeuksena moottorit joiden pysähtyminen aiheuttaisi suurempaa muuta vahinkoa. Esimerkkinä mainitaan mm. hälytyssireenin moottori.Suunnitelmien mukaan kytkettiin suoraan 50a sulakkeisiin uusi iv-kone ilman mitään kontaktoreita tai ohjausta, saatikka lämpösuojaa. Puolen kymmentä kertaa kysyin tuleeko vai ei ja vastaus oli aina ei tai muminaa.
Tällä tasolla on suomalainen suunnittelu ja työnjohto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
SFS 60204 on nimenomaan sähkökonestandardi.
Sinun sähkömääräyksissäsi voidaan tietysti väittää mitä tahansa.Sähkärit eivät kunnioita muuta kuin SFS 6000 standardia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkärit eivät kunnioita muuta kuin SFS 6000 standardia.
Asennuksiin on omat standardinsa ja asentajat tuntevat sen aika hyvin. Itse suunnitteluun on omansa ja asentaja vain toteuttaa suunnitelman. Huono tai virheellinen suunnitelma standardin mukaan toteutettuna on oikein tehty.
Onneksi asentajat tuntevat myös suunnittelustandardeja ja korjaavat valtavan määrän suunnittelupuolen virheitä. Asentajat ovat se mikä pitää hommat raiteillaan. Ilman hyviä asentajia lopputulos olisi ihan kuraa. Suunnittelma on usein enemmän idea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asennuksiin on omat standardinsa ja asentajat tuntevat sen aika hyvin. Itse suunnitteluun on omansa ja asentaja vain toteuttaa suunnitelman. Huono tai virheellinen suunnitelma standardin mukaan toteutettuna on oikein tehty.
Onneksi asentajat tuntevat myös suunnittelustandardeja ja korjaavat valtavan määrän suunnittelupuolen virheitä. Asentajat ovat se mikä pitää hommat raiteillaan. Ilman hyviä asentajia lopputulos olisi ihan kuraa. Suunnittelma on usein enemmän idea.Onkohan sulla nyt vähän standardit hukassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asennuksiin on omat standardinsa ja asentajat tuntevat sen aika hyvin. Itse suunnitteluun on omansa ja asentaja vain toteuttaa suunnitelman. Huono tai virheellinen suunnitelma standardin mukaan toteutettuna on oikein tehty.
Onneksi asentajat tuntevat myös suunnittelustandardeja ja korjaavat valtavan määrän suunnittelupuolen virheitä. Asentajat ovat se mikä pitää hommat raiteillaan. Ilman hyviä asentajia lopputulos olisi ihan kuraa. Suunnittelma on usein enemmän idea.Mistähän ihmeen suunnittelustandardeista oikein nyt höpiset?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistähän ihmeen suunnittelustandardeista oikein nyt höpiset?
Koulussa opettavat millä perusteilla suunnittelua tehdään vai keksitäänkö omasta päästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koulussa opettavat millä perusteilla suunnittelua tehdään vai keksitäänkö omasta päästä.
Voiskohan saada esimerkin jostain tälläisestä "suunnittelustandardista"
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiskohan saada esimerkin jostain tälläisestä "suunnittelustandardista"
Kysy opettajaltasi tai jos et edes ole koulussa niin joltain insinööriltä, joka osaa asiansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottorisuojakytkimen idea nimenomaan on se, että se katkaisee virran jos yksi vaihe katkeaa. Oikein säädetty suojakytkin katkaisee virran yksivaiheisen vian sattuessa 45 sekunnissa täydellä kuormalla. Katkaisee suojakytkin tietysti ylikuormallakin.
Suojakytkimen saa Malmbergilta muutamalla kympillä. Sitä voi käyttää myös moottorin käyttökytkimenä.Kävin nyt sitten ostamassa sen moottorinsuojakytkimen sähkötarvikeliikkeestä.
Hinnaksi tuli 55€ bensan hinta / 100 km.
Finparttia myyskentelee miltei vastaavanlaista hintaan 23€ 15€ lähetyskuluja 25% alv.
Finparttia vaan ei taida myydä yksityiasiakkaille?
Lisäksi toimitusajaksi tulee 1-3 pv.
Ei ollutr aikaa odotellakkaan. Pitää päästä heti kokeilemaan uutta polttoainetta ko. stokeripolttimellani. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysy opettajaltasi tai jos et edes ole koulussa niin joltain insinööriltä, joka osaa asiansa.
Olenhan minä kysellyt, mutta kukaan ei ole tuollaisista kuullutkaan -ja kun kuulivat mistä minä sitten olen tuommosista kuullut niin alkoivat nauramaan kun tästä S24:sta kerroin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olenhan minä kysellyt, mutta kukaan ei ole tuollaisista kuullutkaan -ja kun kuulivat mistä minä sitten olen tuommosista kuullut niin alkoivat nauramaan kun tästä S24:sta kerroin.
Siellä lähikapakan pöydissä ei varmaan sähköstä niin tiedetä ja vielä vähemmän sen suunnittelusta. Toivon vilpittömästi ettet leiki työskenteleväsi sähköalalla, jos erilaiset sähköstandardit ovat sinulle uusi asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siellä lähikapakan pöydissä ei varmaan sähköstä niin tiedetä ja vielä vähemmän sen suunnittelusta. Toivon vilpittömästi ettet leiki työskenteleväsi sähköalalla, jos erilaiset sähköstandardit ovat sinulle uusi asia.
Etkö kuitenkin voisi kertoa jonkun suunnittelustandardin numeron että pääsisin tässä asiassa eteenpäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistähän tuommosia kolmivaihesulakkeita saa hommattua?
vaikka tuolta:
https://www.taloon.com/johdonsuojakatkaisija-3-napainen-b-mbn316e-16a - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vaikka tuolta:
https://www.taloon.com/johdonsuojakatkaisija-3-napainen-b-mbn316e-16aSiinähän on vain 3kpl yksvaiheista rinnan.
- Anonyymi
Lain mukaan kuoreen kytketään vain kevi elikkä suoja maa ä
Jos ei suojamaata aan nollattu talo kytke t ään silloin nolla suoja maaksi
Edisonni tie t ää
Edisonni neuvoo - Anonyymi
Kysymyksessä kyllä lukee että 3v sähkömoottori, eli siis 3VDC, sellainen patterimoottori lelusta otettu.
- Anonyymi
Tarkoitatko nyt lelua kolme vuotiaille?
- Anonyymi
3v ei ole sanma kuin 3VDC , jos yrität olla tarkka niin ole sitten ja hanki tietoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
3v ei ole sanma kuin 3VDC , jos yrität olla tarkka niin ole sitten ja hanki tietoa.
Pikku v on vuoden lyhenne virallisen listan mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikku v on vuoden lyhenne virallisen listan mukaan.
En ole muuta väittänytkään.
- Anonyymi
Miten pitkäksi aikaa riittää kommentointia kolmen vuoden moottorin nollajohdon kytkennästä?
- Anonyymi
Parasta onkin että saadaan pidettyä aloitusihmettelijä kiireisenä :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parasta onkin että saadaan pidettyä aloitusihmettelijä kiireisenä :D
Tämä palsta on niin kuollut, koska puolella populaatiosta ei ole mitään järjellistä sanottavaa. Kontribuutio palstalle on aivan tasan nolla ja itse asiassa pakkasella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parasta onkin että saadaan pidettyä aloitusihmettelijä kiireisenä :D
Aloiyusihmettelij ä voisi tehdä itse. Hyviä aloituksia josnjärjennjuoksuanataa aihetta tai mahdollisuuksia.
Tutkinto on.suoritettu
- Anonyymi
Kaikilla ei ole aloitus - / kommentointivimmaisen tutkintoa suoritettuna !!
- Anonyymi
Aloitusihmettelijällä se vimma on siirtynyt jo korkeimmalle levelille. Tehtailee jo viestejä toisten aloituksistakin. 😄
- Anonyymi
Niin siis miten se moottori sitten nollataan.
- Anonyymi
Napista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Napista.
Tarkemmin sanoen, nolla-napista.
- Anonyymi
Näkyy olevan paljon porukkaa näillä palstoilla, jotka ovat kiinnostuneita keskustelemaan sähköasioista.
Varsinaiset puheenaiheet vain näyttävät olevan tästä alueesta vähissä kommentointien tasosta päätellen.
Sain kuitenkin sen tiedon selväksi, minkä halusinkin ja ihan hyvä niin.
Mielenkiintoni kohdistuu kuitenkin enemmän konesuunnittelupuolelle, kuin varsinaisiin sähköasennuksiin.
Siinä ohessa on täytynyt kuitenkin pitää yllä myöskin vanhentuneita sähköasennustaitojanikin. Koneiden käyttö- / ohjauskomponentitkin kun toimivat useinmiten sähkö- / verkkovirrallakin.
Suuret kiitokset vain vinkeistä.
Palataan taas asiaan, kun tulee tiedonpaikkaus tarvetta.
Terv. tämän keskusteluaiheen aloittaja.- Anonyymi
Täällä on paljon porukkaa, joka vain kitisee, valittaa ja ainoat postaukset on jos ovat mielestään löytäneet virheen. Noista perskärpäsistä tuskin pääsee eroon.
Kaikki oikeat kysymykset ja vastaukset ovat tervetulleita. Tällä palstalla ei liikaa aktiviteettia ole. - Anonyymi
Kuinka "konesuunnitelija" saa aikaan näin pitkän keskustelun kolmivaihemoottorin nollajohtimesta, jota johdinta ei ko. moottorissa ole edes tarpeen käyttää? 😂
- Anonyymi
Ja vuelä kun pidät taitoja si yllä voisit kertoa miten varmistat mittaamalamtuon 3, v moottirin suojamaadoituksennjatkuvuuden niin olet osann u t ktkeäsen oikein j a turvallisti kuin ammittilainen eikä. Vaaralliseksi kun rane
- Anonyymi
Kaikkeen löytyy vastaukset suoraan googlelle mikä kyselyikäisille tiedoksi koskien myös kolmen vuoden moottorin nollausta !
- Anonyymi
Taisi palstan nollakommentoija ja ulinakone löytyä :)
- Anonyymi
Millaistahan haittaa mahdollisesti olisi tähtikytketyn moottorin toiminnalle jos nollan tosiaan kytkisi tähtipisteeseen?
Eli olisi ns. jäykkä tähtipiste.
Kahdella vaiheella käydessä?
Tai peräti vain yhdellä vaiheella?- Anonyymi
Moottori alkaa viestitellä väärästä kytkennästä savumerkeillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1496419- 322292
- 1872089
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101313Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.741232- 731067
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241047Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,25987Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44951Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12835