Aihe

Pakkoruotsi varhaistettiin alakouluun - matematiikan taidot heikentyneet

Anonyymi

Kansainvälinen TIMMS 2019 -tutkimus, Suomen sijoitus:
4. luokkalaiset sijalla 14 (mukana 58 maata)
8. luokkalaiset sijalla 10 (mukana 39 maata).

Pakkoruotsi aloitetaan 1. - 4. luokalla ja se jatkuu yläasteelle ja lukioon, ammattikouluihin, ammattikorkeaan ja yliopistotason tutkintoihin.

32

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tätä pelättiin. Alakoulussa pitäisi saavuttaa perustaidot, kuten lukeminen, kirjoitus, laskentoa ja äidinkielen vahvistuminen.
      Äidinkielen hallinta tukee abstraktia ajattelua.
      Pakkoruotsin sekoitusvaikutus on ilmeinen.
      Pahimmin pakkoruotsi rokottaa maahanmuuttajataustaisia vieraskielisiä lapsia. Suomea opitaan jo pihoilla ja päiväkodeissa. Sitten alkaa pakkoruotsin pakkosyöttö ja oman äidinkielen kehitystä ei tueta tarpeeksi.

      • Anonyymi

        Oman äidinkielen hyvä hallinta tukee myös vieraiden kielten oppimista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oman äidinkielen hyvä hallinta tukee myös vieraiden kielten oppimista.

        Vain edellyttäen, että se ei ole pois muiden kielten opetteluajasta. Yleensä on kuitenkin järkevää rajoittaa kouluissa kielten opetus vain virallisiin kieliin. Muuten muodostuu omia erikielisten rinnakkaisyhteiskuntia. Opetelkoot kieliä kotonaan. Ihmiset oppivat myös kotioloissa kieliä, joille ei edes ole kirjakieltä. Pelkkää uusmarxilaista iljettävää roskaa on "tarjota" kaiken maailman läpsyttelijöille "oman kielen" opetusta. Valitkoon Suomessa suomen kielen tai ruotsin kielen. Pohjoisessa myös saamen kielet ovat virallisia kieliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain edellyttäen, että se ei ole pois muiden kielten opetteluajasta. Yleensä on kuitenkin järkevää rajoittaa kouluissa kielten opetus vain virallisiin kieliin. Muuten muodostuu omia erikielisten rinnakkaisyhteiskuntia. Opetelkoot kieliä kotonaan. Ihmiset oppivat myös kotioloissa kieliä, joille ei edes ole kirjakieltä. Pelkkää uusmarxilaista iljettävää roskaa on "tarjota" kaiken maailman läpsyttelijöille "oman kielen" opetusta. Valitkoon Suomessa suomen kielen tai ruotsin kielen. Pohjoisessa myös saamen kielet ovat virallisia kieliä.

        Suomen perustuslaissa ei mainita "virallisia kieliä".

        Perustuslaissa mainitaan kaksi eri kansalliskieltä, mikä ei tarkoita yhtään mitään ilman saamen ja karjalan kieliä.

        Perustuslaki ei edellytä pakkoruotsia.

        Pakkoruotsi on poliittinen oppiaine, josta sovittiin SDP:n Koiviston vetämissä hallitusneuvotteluissa suljettujen ovien takana vuonna 1968.

        KEPU:n Johannes Virolainen vei opetusministerinä RKP:n ja Koiviston solmimia lehmänkauppoja eteenpäin ja pakkoruotsi rantautui peruskouluihin 1970-luvin kuluessa rehtorien ja suuren yleisön hämmästykseksi.

        Asiantuntijat olivat suosittaneet peruskouluihin englantia kaikille pakolliseksi vieraaksi kieleksi, kuten oli esim. Ruotsissa ja myöhemmin myös Ahvenanmaalla.

        Pakkoruotsin laillisuus on kyseenalaista. Koko prosessin läpivienti vaikuttaa sekavalta, kun nyt sen aikaisia asiakirjoja on saatavissa digitaalisessa muodossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain edellyttäen, että se ei ole pois muiden kielten opetteluajasta. Yleensä on kuitenkin järkevää rajoittaa kouluissa kielten opetus vain virallisiin kieliin. Muuten muodostuu omia erikielisten rinnakkaisyhteiskuntia. Opetelkoot kieliä kotonaan. Ihmiset oppivat myös kotioloissa kieliä, joille ei edes ole kirjakieltä. Pelkkää uusmarxilaista iljettävää roskaa on "tarjota" kaiken maailman läpsyttelijöille "oman kielen" opetusta. Valitkoon Suomessa suomen kielen tai ruotsin kielen. Pohjoisessa myös saamen kielet ovat virallisia kieliä.

        Pakkoruotsille ei ole perusteluita.

        Pakkoruotsin pakkosyöttö alakoululaisille on ihmisarvon loukkaus.

        Perustuslaki ei edes edellytä pakkoruotsia, minimaalisen pienen 4,7 %:n vähemmistön kieltä.

        Suomen perustuslaki ei myöskään tunne virallisia kieliä, vain kaksi kansalliskieltä ja vähemmistökielet.

        Koulukielien pitäisi perustua todelliseen tarpeeseen.


    • Anonyymi

      No eihän siinä muu auta kuin pakkovelvollisuuskoulua tulee pidentää kestämään vähintään 22 ikävuoteen saakka.

      • Anonyymi

        Kunnilla on paljon päätösvaltaa. Pakkoruotsi alkaa kuitenkin aina viimeistään alakoulun 6. luokalla, aikaisemmin peruskoulun yläasteella 7. luokalla.

        Yhä useampi käy lukiota neljä tai viisi vuotta kieliohjelmien kuormittavuuden takia, siis 21 vuotiaaksi. Moni vaihtaa laajan matematiikan lyhyeen oppimäärään kesken lukion.

        Pakkoruotsi supistaa tärkeiden kielten varantoa ja lisää lukion laajan matematiikan opiskelijoiden taakkaa kohtuuttomasti. Käytännössä usein pakkoruotsi, englanti ja mahdollisesti minisaksa tai miniranska, jos lakin haluaa kolmessa vuodessa.

        Pakkoruotsia ei ole tarvinnut kirjoittaa muutamaan vuoteen, mutta nyt sitä kaavaillaan taas pakolliseksi. Lukion pakkoruotsin kurssit on kuietnkin suoritettava ja ilman lukion kurseja ei saa myöskään ylioppilaslakkia.


    • Anonyymi

      TIMSS-tutkimusten mukaan 4.- ja 8-luokkalaisten matemaattiset taidot ovat heikentyneet koko ajan vuodesta 2011 lähtien.

      Sama laskusuunta näkyy luonnontieteissä.

      • Anonyymi

        MTV uutisoi 8.12.2020: " Suomalaisoppilaat kärkikastia", hyvää tasoa.

        MTV ei kuitenkaan kertonut, että sijoitus on laskenut nopeasti koko ajan.

        Yle ja muu valtamedia ei uskaltanut (?) uutisoida asiaa ollenkaan.
        -
        TIMSS = Trends in International Mathematics and Science Study.


    • Anonyymi

      Virheiden myöntäminen on monesti vastenmielistä , tämmöisen tahallaan tehdyn valtavan virheen myöntäminen on erityisen noloa .
      Ruotsalaiset varmasti myhäillen seuraavat meidän laskevia menestyslukuja , välillä vittuilevat ruotsinkielen asemasta suomessa .

      • Anonyymi

        Myös PISA-tuloksissa on laskeva suunta.

        Ruotsinkieliset ovat aina menestyneet PISA-testeissä suomenkielisiä heikommin.

        Tuskin kysymys on lähtökohtaisesti heikommasta potentiaalista, vaan puolikielisyydestä ja muista kielellisistä ongelmista, joiden tiedetään voivan heikentää myöhempiä oppimistuloksia.

        Niistäkin halutaan vaieta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös PISA-tuloksissa on laskeva suunta.

        Ruotsinkieliset ovat aina menestyneet PISA-testeissä suomenkielisiä heikommin.

        Tuskin kysymys on lähtökohtaisesti heikommasta potentiaalista, vaan puolikielisyydestä ja muista kielellisistä ongelmista, joiden tiedetään voivan heikentää myöhempiä oppimistuloksia.

        Niistäkin halutaan vaieta.

        Helsingin suomenkielisen peruskoulun yläasteen ruotsin kielikylpyoppilaista tehtiin selvitys vuonna 2004.

        Ongelmia esiintyi erityisesti matemaattisissa käsitteissä.

        Myös kielten sekoitusvaikutus oli ilmeinen. Oppilaat kertoivat osaavansa asiat vain suomeksi tai ruotsiksi. Sitä, mikä osattiin ruotsiksi, ei osattu suomeksi ja toisinpäin.

        Ruotsin sanavarasto oli suurempi, mutta kieliopin osaaminen heikompaa.

        Ruotsia ei pystynyt harjoittamaan koulun ulkopuolella, koska saman ikäiset ruotsinkielisetkin puhuivat mieluummin suomea, koska se oli heille helpompaa.

        23 % piti kielikylpyä hyödyllisenä, 20 % ei nähnyt kielikylvyssä mitään myönteistä.


    • Anonyymi

      Pitäisi jo hälytyskellojen soida.

      • Anonyymi

        Miten kauan RKP:n annetaan häärätä vapaasti Suomen koulutuspolitiikassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kauan RKP:n annetaan häärätä vapaasti Suomen koulutuspolitiikassa?

        Eteenpäin pyrkivät suomenkieliset poliitikot pitävät opetusministeriötä ja oikeusministeriötä B-luokan ministeriöinä.

        Suomenkieliset ovat lykänneet esim. oikeusministeriksi persujen teollisuuslaborantin, joka hoiti myös työministeriön salkkua.

        Usein näitä "B"-ministeriöitä on "luotettu" RKP:lle, joka puolestaan pistää niihin yliopistokoulutettuja henkilöitä. Taustalla RKP:n juristit ovat suunnitelleet kielistrategioita valmiiksi. Pelkillä ministeriön asetuksilla saa paljon aikaiseksi. Niitä ei tarvitse kierrättää eduskunnan hyväksyttäviksi.

        Nyt opetusministerinä ovat minipuolueista Vasemmistoliiton pakkoruotsittaja Li Andersson ja oikeusministerinä RKP:n Anna-Maja Henriksson, jolla on juristin tutkinto. Molemmissa ministeriöissä on maaninen vauhti pakkoruotsittaa niin kauan kuin hallitus on pystyssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eteenpäin pyrkivät suomenkieliset poliitikot pitävät opetusministeriötä ja oikeusministeriötä B-luokan ministeriöinä.

        Suomenkieliset ovat lykänneet esim. oikeusministeriksi persujen teollisuuslaborantin, joka hoiti myös työministeriön salkkua.

        Usein näitä "B"-ministeriöitä on "luotettu" RKP:lle, joka puolestaan pistää niihin yliopistokoulutettuja henkilöitä. Taustalla RKP:n juristit ovat suunnitelleet kielistrategioita valmiiksi. Pelkillä ministeriön asetuksilla saa paljon aikaiseksi. Niitä ei tarvitse kierrättää eduskunnan hyväksyttäviksi.

        Nyt opetusministerinä ovat minipuolueista Vasemmistoliiton pakkoruotsittaja Li Andersson ja oikeusministerinä RKP:n Anna-Maja Henriksson, jolla on juristin tutkinto. Molemmissa ministeriöissä on maaninen vauhti pakkoruotsittaa niin kauan kuin hallitus on pystyssä.

        Kaikki irti!
        Kiire, kiire!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki irti!
        Kiire, kiire!

        Kun pakkoruotsi varhaistettiin ala-asteelle, perusteluina esitettiin, että se lisää valinnanvapautta kieliohjelmiin.

        Esim. Helsingissä ja Espoossa pakkoruotsin opetusta lisättiin 30 %.


    • Anonyymi

      Edellisen hallituksen kokoomuslainen opetusministeri paljastui pakkoruotsittajaksi.

      Sanni G-L torppasi viivyttelyllä kielikokeilun, jossa pakkoruotsin sijaan olisi valittu muu kieli.

      Peruskoulun kieliohjelmat sotkettiin perusteellisesti. Yksi vieras kieli pitää keskeyttää 6. tai 7. luokalla pakkoruotsin takia.

      Äidinkieli ja matematiikka kehittävät loogista ajattelukykyä. Pakkoruotsittajilla näyttäisi olevan puutetta kaikista kolmesta.

      • Anonyymi

        Vaiko ilkeyttä ja vahingoittamisen halua?


    • Anonyymi

      Jos palstan ruotsifanaatikkojen kirjoituksista voi ylipäätään päätellä yhtään mitään, niin se on ilkeys, epärehellisyys ja suomenkielisten halveksunta.

    • Anonyymi

      Eikö kuitenkin Suomen "rikastumisella" liene suurempi vaikutus?

      • Anonyymi

        Pakkoruotsilla se varmistetaan.


    • Anonyymi

      Koulutuspolitiikka pyörii pakkoruotsin ympärillä ikään kuin se olisi hyödyllisin ja tarpeellisin oppinaine.

      Pakkoa pitää vahtia, keskustelu estää ja pakkoa pitää laajentaa aina kun silmä välttää.

      Pakkoruotsitus ei ole kielipolitiikaa. Se on poliittisena oppiaineena valtapolitiikkaa.

    • Anonyymi

      Se on sortopolitiikkaa.

      • Anonyymi

        Sorto nauttii valtiovallan suojelua. Ihmiset ovat niin tottuneita sortoon, että monet eivät kykene sitä tunnistamaan ja tiedostamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sorto nauttii valtiovallan suojelua. Ihmiset ovat niin tottuneita sortoon, että monet eivät kykene sitä tunnistamaan ja tiedostamaan.

        "Orja rakastaa kahleitaan".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Orja rakastaa kahleitaan".

        Osin ollaan jo 1700-luvulla.

        Suomessa ei saa enää yhtäkään viralliseen koulutusjärjestelmään kuuluvaa tutkintoa ilman samanaikaista pakkoruotsin opetusta ja ilman ruotsin pakollista VIRKATUTKINTOA!


    • Anonyymi

      Suomenruotsalaisten lasten ja nuorten puolikielisyys ja muut kielelliset ongelmat pitää juurruttaa myös suomenkielisiin.

      PISA-testeihin tasoitusta!

      • Anonyymi

        Sillä tiellä ollaan.


    • Anonyymi

      Ruotsin sijaan alakoulussakin olisi tarve ihan muille opinnoille.

      • Anonyymi

        Jopa lukutaito on heikentynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jopa lukutaito on heikentynyt.

        Suomenkielisten lasten ajattelun taitoja yritetään sotkea ruotsin kielikylvyillä ja onnistumisista on raportoitu.

        Kielikylpyidea tuotiin Suomeen Kanadasta 1970-luvun lopulla.

        Quebeckin kanadalaisten alkuperäinen ajatus oli kielikylvettää vähemmistökielisiä enemmistökieleen enemmistökieiisessä ympäristössä.

        Suomessa ruotsinkieliset käänsivät konseptin ylösalaisin.

        Suomenkielisille tarjotaan kielikylpyjä 4,7 %:n vähemmistökieleen enemmistökielisessä ympäristössä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riinan oudot selitykset

      Riina sanoo iltiksen haastattelussa että avioliiton ongelmat johtuvat siitä ettei häntä katsottu tai hänestä kiinnostuttu kun liikkuivat Kallen kanssa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      10811
    2. Elina Lepomäen vetäytyminen kova isku

      "Petteri Orpon joukkueen epäonni jatkuu – Elina Lepomäen vetäytyminen kova isku". https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/0c6c716d-c8eb-4c01-aaf7-3626832
      Maailman menoa
      121
      4226