Minulla on rakkosyöpä. Minulta poistettiin toinen munuainen viime marraskuussa ja myös rakosta pinnalliset kasvaimet. Sen jälkeen olen saanut joulukuusta alkaen reilut 4kk sytostaattihoitoja.
Toissapäivänä minulla oli ensimmäinen kontrolli kystoskopia (rakkotähystys). Sytostattihoito päättyi vasta pari viikkoa sitten, joten mitään näkyvää kasvustoa ei ollut. Koepaloja otettiin kuitenkin. Näistä kontrollikäynneistä tulee elinikäinen h..tti. Pelotti aivan älyttömästi mennä ensimmäiseen. Joka kolotus ja särky tuntuu pahalta.
Miten te muut olette selvinneet näistä kontrollikäynneistä?
Ensimmäinen kontrollikäynti
16
2589
Vastaukset
- O. Velin
Muista miten Saku Koivu selviytyi. En tarkoita, että sinun pitäisi päästä jääkiekko-treeneihin, mutta koeta jatkaa elämääsi normaaliin tapaan.
- Meri
Olet oikeassa. Sairaslomaa olisi vielä 2kk, mutta olen päättänyt palata töihin viikon päästä. En vielä ehdi saada edes koepalojen tuloksia. Seinien tuijottelu ei auta asiaa.
Mutta se pelko istuu syvällä. Seuraava kontrollikäynti on 3kk:n päästä. Helpottaako ikinä? - Läheinen
Meri kirjoitti:
Olet oikeassa. Sairaslomaa olisi vielä 2kk, mutta olen päättänyt palata töihin viikon päästä. En vielä ehdi saada edes koepalojen tuloksia. Seinien tuijottelu ei auta asiaa.
Mutta se pelko istuu syvällä. Seuraava kontrollikäynti on 3kk:n päästä. Helpottaako ikinä?Läheiseltä poistettiin toinen munuainen syövän takia muutama vuosi sitten; sinulla on tavallaan parempaa onnea jos siitä nyt voi tässä yhteydessä edes puhua - meidän läheinen on mielestämme kovin leväperäisessä kontrollissa eli kerran vuodessa otetaan keuhkortg ja labrat - eikä mitään muuta, ei kertaakaan TT kuvaa, ei ultrata ylävatsaa kuten kaiketi kuuluisi tehdä edes kerran vuodessa, hän ei ole saanut sädehoita ei lääkehoitoa ei niin mitään mutta on yli 70 vee joten kai se sitten vaikuttaa asiaan, nytkin hän on kovin kivulloinen eli kipuja" joka paikassa" mutta itse ei suostu menemään lääkäriin ennenkúin saateri soikoon oikein kutsutaan - pelottaa vaan sellainen asia että; jos syöpä pääsee leviämään niin se on varmasti näkemiin. sinulle toivon kaikkea hyvää ja olet nuori niin että pärjäät kyllä. oikeassa olet ettei seiniin tuijottaminen auta asiaa, reippaasti menoksi vain, hyvää jatkoa!
- JoJo
Meri kirjoitti:
Mutta se pelko istuu syvällä. Seuraava kontrollikäynti on 3kk:n päästä. Helpottaako ikinä?15 vuotta kontrolleja takana ja joka vuosi kun istuu siellä sairaalan käytävällä ja odottaa kutsua "tuomiolle" niin kelaa läpi että mitä jos sittenkin...itselläni "kummittelee" mielessä alitajuntaisesti jo pari viikkoa ennen kontrolliaikaa, milloin on hermot pinnassa.
- minuakin
Kyllä kontrollit pelottaa. mutta jotenkin siihen turtuukin, varsinkin kun usein joutuu käymään (oireiden vuoksi; taustalta paljastunut muuta). Kaikilla kai se eka kerta eli syövän pelkääminen ja sitten diagnoosin saaminen kummittelee tunteissa taustalla: siihen samastaa kontrollitilanteenkin tahtomattaan.
Olin juuri vatsan ultrassa ja tunnelma hämärässä huoneessa oli kuin kauhuleffassa. Kolme naista, suht samanikäisiä: minä potilaana, lääkäri ja opiskelija, ja kaikki odottavat mitä näkyy, minä tietysti se pahiten pelkäävä. Ja sitten huima helpotus, jonka ainakin tulkitsin yhteiseksi, kun mitään ei löytynyt.
Kyllä sitä menee kuin tuomiolle, koko olemus pinkaralla, ja kun saa helpottavia uutisia, menee ihan hyytelöksi vähäksi aikaa, kun valtava jännitys purkautuu.
Mutta kyllä siihen tottuu. Kun saa joitakin myönteisen lopputuloksen kokemuksia, lisääntyy usko siihen, ettei kaikki aina ole syöpää, mikä kolottaa. - Orvokki
Minullakin on yksi munuainen tätä nykyä.
Leikkauksessa olin minäkin marraskuussa.
Joulukuussa sain tietää sen olleen syöpä.
Oli pitkä aika odottaa tuloksia.
Ensin 2 kk leikkausta ja sitten kuukausi tulosta,
siitä mikä se leikattu "patti" sitten oli.
Siinä kolmena kuukautena monet ajatukset pyörivät päässä.
Leikkaus oli ainoa hoito minulla.
Kontrollit 10 vuotta. Aluksi 2 kertaa vuodessa,
parin vuoden jälkeen vain kerran.
Tuo 10 vuoden seuranta tuntuu pitkältä. Sinulla
siis elinikäinen. Voin vain kuvitella miltä tuntuu.
Minulla on nyt tänään kokeita, vaikkei vielä kontrolli olekkaan.
Alkoi "kiristää" haava-aluetta.
Ja oikea hauis on jotenkin voimaton ja sitä särkee.
Kai sitä näin aluksi kaikkien särkyjen kuvittelee
johtuvan syövästä.
Ainakin oloa helpottaa, kun seuraillaan.
Jos jotain pahaa niin jotain hyvääkin.
Alkoi antamaan tälle elämälle ihan erilaisen arvon.
Itsestä välittäminen on minulle nyt tärkeä asia.
Vain välittämällä itsestään voi välittää muistakin.
Eletään täysillä nauttien, huomisesta ei tiedä
kukaan muukaan.
Jokainen päivämme on yllätyksiä täynnä.
Niistähän tämä elämä koostuu.- Vain vaimo
Heip Orvokki!
Ehditkö kertoa, mitä ne kontrollit sisältävät? Kysyn sen tähden kun iäkkäällä aviomieheltäni on leikattu toinen munuainen siinä olleen kookkaan syöpäkasvaimen takia - 5,5 cm gradus III.
Kukaan ei oikeastaan ole sen enempää kertonut mitä tämä kaikki vaikuttaa tulevaisuudessa - oletan että lääkärit ehkä ovat miehelle jotain voineet sanoa, mutta hän unohtaa sen saman tien autuaasti eikä anna syövän vaivata sen kummemmin. ehkä se on juuri oikea asenne, en tiedä, mutta minua ainakin pelottaa: hänellä on kovia kipuja joka paikassa eikä mene lääkäriin ennenkuin kutsutaan vuotuiseen kontrolliin - mielestäni ne kontrollit ovat hiukan leväperäisiä eli ainoastaan keuhkoröntgen ja labrakokeet, ei kertaakaan näiden vuosien aika scintigrafia, ei ylävatsan uä kuten kuuluisi tehdä ainakin kerran vuodessa - mies luottaa sokeasti lääkäreihin ja sanoo että kun näin ovat päättäneet hoitaa niin hyvä on. hänellä on myös ns vanhan miehen tauti eli pissavaiva josta ei suin surminkaan saa EDES puhua, minähän ne pyykit hiljaisuudessa pesen.
hänellä on aamuisin aivan karmea turvotus kasvoissa, hyvä jos silmiä edes näkee.
mitä mieltä olet orvokki, onkohan mitään keinoa millä saisi sairaalaa ottamaan EDES TT kerran vuodessa? - Orvokki
Vain vaimo kirjoitti:
Heip Orvokki!
Ehditkö kertoa, mitä ne kontrollit sisältävät? Kysyn sen tähden kun iäkkäällä aviomieheltäni on leikattu toinen munuainen siinä olleen kookkaan syöpäkasvaimen takia - 5,5 cm gradus III.
Kukaan ei oikeastaan ole sen enempää kertonut mitä tämä kaikki vaikuttaa tulevaisuudessa - oletan että lääkärit ehkä ovat miehelle jotain voineet sanoa, mutta hän unohtaa sen saman tien autuaasti eikä anna syövän vaivata sen kummemmin. ehkä se on juuri oikea asenne, en tiedä, mutta minua ainakin pelottaa: hänellä on kovia kipuja joka paikassa eikä mene lääkäriin ennenkuin kutsutaan vuotuiseen kontrolliin - mielestäni ne kontrollit ovat hiukan leväperäisiä eli ainoastaan keuhkoröntgen ja labrakokeet, ei kertaakaan näiden vuosien aika scintigrafia, ei ylävatsan uä kuten kuuluisi tehdä ainakin kerran vuodessa - mies luottaa sokeasti lääkäreihin ja sanoo että kun näin ovat päättäneet hoitaa niin hyvä on. hänellä on myös ns vanhan miehen tauti eli pissavaiva josta ei suin surminkaan saa EDES puhua, minähän ne pyykit hiljaisuudessa pesen.
hänellä on aamuisin aivan karmea turvotus kasvoissa, hyvä jos silmiä edes näkee.
mitä mieltä olet orvokki, onkohan mitään keinoa millä saisi sairaalaa ottamaan EDES TT kerran vuodessa?Paljoa sinua enempää en tiedä.
Keuhkokuva, ylävatsan ultra ja muutama verikoe
sekä virtsakoe.
Nuo kaksi vuotta kahdesti.
Sen jälkeen kerran vuodessa.
Yritä saada se miehesi lääkärille.
Siksihän ne ovat olemassa, meitä varten.
TT-kuvaan en voi antaa mitään neuvoja,
kai se on niin kallis ettei siihen laiteta
ihan ilman perusteltua syytä. Jo siksikin
olisi miehesi syytä hakeutua hoitoon.
Kipuja kun on.
Ainakaan minun elämääni ei tuo leikkaus
mitään muuttanut. Elän normaalisti.
Tosin itsestäni paremmin huolehtien.
Syön terveellisemmin ja alkoholin jätin kokonaan.
Tupakointia en voinut lopettaa,
koska en polttanutkaan.
Noitakaan asioita ei pyydetty tekemään.
Ainoa asia jota painotettiin oli se,että
jos syön jotain lääkkeitä niin mahdollisimman
vähän munuaista rasittavia.
On muistettava meidän kaikkien olevan omia yksilöitä
ja hoito on jokaiselle muokattu erikseen. - perusteella
Vain vaimo kirjoitti:
Heip Orvokki!
mitä mieltä olet orvokki, onkohan mitään keinoa millä saisi sairaalaa ottamaan EDES TT kerran vuodessa?olisi hyvä, jos miehesi kertoisi oireistaan lääkärille, sillä ainakin minulle on sanottu, että heti otettava yhteyttä, jos jotain poikkeavaa voinnissa ilmenee. Ihmettelen tuota, ettei ylävatsan ultraa oteta.
Voiko vaimo sitten tässä tilanteessa ottaa yhteyttä seurantoja hoitavaan lääkäriin, en tiedä.
Asia varmasti huolestuttaa sinua. Jaksamista. - vain vaimo
perusteella kirjoitti:
olisi hyvä, jos miehesi kertoisi oireistaan lääkärille, sillä ainakin minulle on sanottu, että heti otettava yhteyttä, jos jotain poikkeavaa voinnissa ilmenee. Ihmettelen tuota, ettei ylävatsan ultraa oteta.
Voiko vaimo sitten tässä tilanteessa ottaa yhteyttä seurantoja hoitavaan lääkäriin, en tiedä.
Asia varmasti huolestuttaa sinua. Jaksamista.Juu, yritin ottaa yhteyttä hoitavaan lääkärin ja minulle sanottiin, että aloite tutkimuksen pyytämiselle täytyy tulla mieheltä - no, sitähän ei tule joten säästyy nekin veroeurot.
aiemmin kysyin omalta terveysasemalta asiaa ja minulle sanottiin puoli leikillisesti että raahatkaa se mies tänne vaikka puoliväkisin - no kaikkihan tietävät, ettei se käy.
odotan suurella pelolla jokaista aamua, hän on niin huonon näköinen - kasvoiltaan kellertävän harmaa - hemoglobiini hyvin alhainen - oikeassa olkapäässä todettiin vuosi sitten " jotain nestettä" ja cuffruptuura ei murtumia eikä repeämiä joten mitä ihmettä se sitten voi olla - asialle ei tehty mitään - annettiin särkylääkkeitä joiden tuoteselostetta lukiessani tajusin, etteivät ne sovellu ihmiselle jolla on vain yksi munuainen - soitto lääkärille joka mokelsi että " kyllä niiden pitäisi sopia" apteekissa farmaseuttu pyöritteli silmiään kun kerroin taustaa; mutta eipä kukaan ihan oikeasti taida välittää.
mies on ollut aina hyvin iloinen, aktiivinen, aikaansaapa, nyt istuu ja nököttää, sanoo ettei jaksa, että on vetämätön olo, tuntuu pahalta kun yhteisiä vuosia on liki 40 ja nyt toinen ilmiselvästi kärsii mutta kun on sitä kuuluisaa suomalaista jukuripääsorttia joka uskoo lääkärin sanaan enemmän kuin jumalan ( huono vertaus) mutta ajatuksena.välistä olen vihainen miehelle vaikka tiedän ettei se mitään auta, hän ei ota kuuleviin korviinsa että se voi olla vaarallista. kysyin urologilta hiljattain siitä pissahommastakin ja hän sanoi: tutkimuksiin ja heti, kun on vain yksi munuainen harvakseltaan pissaaminen ja jälkitiputtelu viittaa siihen että virtsarakosta tulee katooninen veltto pussi ja silloin ainakin osa pissasta pyrkii virtaamaan takaisin munuaisaltaaseen ja voi tulla jopa kuolemaan johtavaa virtsamyrkytys.
olen tietoinen v 1993 voimaan tulleesta potilaan itsemääräämisoikeudesta, itsehän saa päättää haluaako hoitoa vai haluaako kuoppaan, mutta kun tässä nyt ilmiselvästi on kysymys itsepäisyydestä ja siitä, että hän ei voi myöntää että lääkärinkin päätös voi joskus olla väärä.
vaikeata, surullista on ja voimia kysyvää.
lapsemme ovat yrittäneet kauttani saada isäänsä lääkäriin, mutta hän vähättelee koko asiaa.
eli ei voi sitten kaiketi mitään.
kiitos kaikille vastauksista, lohduttaa että on joku joka välittää - vaikka sitten netin välityksellä tuntematon ihminen... - Meri
Tässä sairaudessa oppii kärsivälliseksi. Itselläkin meni lähes 3 kk ensimmäisistä tutkimuksista leikkaukseen ja pari viikkoa leikkauksen jälkeen lopulliseen diagnoosiin. Siitä vielä 3 viikkoa ennen kuin sytostaattihoitojen aloituksesta tuli päätös.
Tämän kontrollikäynnin koepalojen tulokseen menee vielä reilu viikko. Näitä kontrollikäyntejä tulee aluksi 3 kk:n välein.
Välillä on vaikea keskittyä muuhun, koen aina odottavani jotain; tietoa, tuloksia, päivämääriä. Toivottavasti tähän tavallaan tottuu.
Totta sekin, että elämän arvot ovat muuttuneet. Pieniä asioita on alkanut arvostaa eri tavalla.
Toivotaan niitä positiivisiä yllätyksiä!
- vaimo myöskin
miehelläni on myös rakkosyöpä. Rakko pistettiin 08/04. Toipuminen alkoi hyvin, jos ei oteta huomioon suolisto-ongelmia. kontrolleissa käyminen on ihan hirveää ja nyt syöpää sitten löytyi lantionpohjasta. Odotellaan että sädehoidot alkaisi. Mieheni on nyt hyvin kipeä, mutta ei suostu lähtemään sairaalaan, vaan odottaa että pääsisi "kunnon hoitoon".
- vain vaimo
Miten se löytyi lantionpohjasta? Oliko miehelläsi kovia kipuja`? Pelkään ihan karseasti koska miehelläni on kovia kipuja juuri lantiossa, selässä, olkapäissä ja polvissa ja kuten kirjoitin: ei mene lääkäriin. Ei ota edes särkylääkkeitä. Eikä saa nukuttua ja on kiukkuinen ja ärtynyt kuten kai jokainen jolla on kovia kipuja, mutta minusta " osoite" kiukkuun on väärä kun aikaihminen ei mene lääkäriin..
- vaimo myöskin
vain vaimo kirjoitti:
Miten se löytyi lantionpohjasta? Oliko miehelläsi kovia kipuja`? Pelkään ihan karseasti koska miehelläni on kovia kipuja juuri lantiossa, selässä, olkapäissä ja polvissa ja kuten kirjoitin: ei mene lääkäriin. Ei ota edes särkylääkkeitä. Eikä saa nukuttua ja on kiukkuinen ja ärtynyt kuten kai jokainen jolla on kovia kipuja, mutta minusta " osoite" kiukkuun on väärä kun aikaihminen ei mene lääkäriin..
tammikuussa kontrollissa ja silloin otettiin luustokartoitus, joka puhdas. 10.3 ct-kuvat(jotka puhtaat) ja sen yhteydessä lääkäri kokeili eturauhasen peräaukosta ja sanoi että lantionpohja tuntuu kiinteältä. siitä otettiin koepala ja siitä löytyi syöpää. Kasvainta ei kuitenkaan ole, vaan ilmenee turvotuksena. Kakkaaminen hyvin vaikeaa, joutuu käymään vessassa koko ajan. Suolistokramppeja on myös kovasti, parin viime viikon ajan vaan pahentuneet. Ensi ma päästään suunnittelemaan hoitoja,ja siitä viikon päästä pitäisi aloittaa sädehoidot. Kovin on raskasta tämä. Pelottaa ihan hirveästi. Mieheni on vasta 39v. ja meillä on 3 alle kouluikäistä lasta.
- vain vaimo
vaimo myöskin kirjoitti:
tammikuussa kontrollissa ja silloin otettiin luustokartoitus, joka puhdas. 10.3 ct-kuvat(jotka puhtaat) ja sen yhteydessä lääkäri kokeili eturauhasen peräaukosta ja sanoi että lantionpohja tuntuu kiinteältä. siitä otettiin koepala ja siitä löytyi syöpää. Kasvainta ei kuitenkaan ole, vaan ilmenee turvotuksena. Kakkaaminen hyvin vaikeaa, joutuu käymään vessassa koko ajan. Suolistokramppeja on myös kovasti, parin viime viikon ajan vaan pahentuneet. Ensi ma päästään suunnittelemaan hoitoja,ja siitä viikon päästä pitäisi aloittaa sädehoidot. Kovin on raskasta tämä. Pelottaa ihan hirveästi. Mieheni on vasta 39v. ja meillä on 3 alle kouluikäistä lasta.
Voi teitä, olette niin nuoria ja teidän täytyy taistella tällaisen asian kanssa - en sano että meillä sen helpompaa on kun mies on yli 70 v, mutta jotenkin jaksaa ehkä paremmin ymmärtää että vanha mies sairastelee.
Toivon sinulle ystävä tuntematon voimia, voimia jaksaa silloinkin kun et millään jaksaisi.
Ajattelen sinua ja toivon teille kaikkea hyvää.
Ajattele, että minun miehelleni ei ole kertaakaan tehty luustokartoitusta, ei ylävatsan uä kuten kuuluisi.
Mutta tosiaan: voima sinulle. - vaimo myöskin
vain vaimo kirjoitti:
Voi teitä, olette niin nuoria ja teidän täytyy taistella tällaisen asian kanssa - en sano että meillä sen helpompaa on kun mies on yli 70 v, mutta jotenkin jaksaa ehkä paremmin ymmärtää että vanha mies sairastelee.
Toivon sinulle ystävä tuntematon voimia, voimia jaksaa silloinkin kun et millään jaksaisi.
Ajattelen sinua ja toivon teille kaikkea hyvää.
Ajattele, että minun miehelleni ei ole kertaakaan tehty luustokartoitusta, ei ylävatsan uä kuten kuuluisi.
Mutta tosiaan: voima sinulle.kiitos lohduttavista sanoista.
Mieheni on kyllä päässyt hyvin kaikkiin tutkimuksiin. Itselläni oli tunne että tutkitaan "liikaa", pelkäsin niin, että jotain löytyy, että en olisi edes halunnut että tutkitaan. Mutta hyvä, kun lääkäri oli sitkeä. miehelläni on vielä mahdollisuus toipua, toivomme ainakin näin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302235
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261918Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121479Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121327Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17957
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115741