Aihe

En ole koskaan purjehtinut, mutta uteliaisuuttani kysyn

Anonyymi

sanokaa jos on tyhmä kysymys

Miten yksinpurjehtija pidemmällä purjehduksella ja kauemmin jatkuvissa vaikeissa sääolosuhteissa, joissa ei ehkä ehdi nukkumaankaan, pysyy hereillä ja toimintakykyisenä? Onko mukana piristeitä ja jos on niin mitä? Kokemuksia niihin turvautumisesta? Miten ennakoidaan? Saako lääkäriltä reseptillä jotain matkaan mukaan tms?

Ymmärtääkseni kyse voi olla elämästä ja kuolemasta.

74

554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Meriteiden sääntöjen mukaan tähystystä ei saa koskaan laiminlyödä - eli periaatteessa esimerkiksi Atlantin ylityksellä yksin ei saa nukkua :).

      Ei siellä kamoissa purjehdita, sen voit unohtaa. Kippari torkkuu hetken kerrallaan, jos pystyy. Yli vuorokauden valvomisia myrskyssä tulee.
      Siihen ei joka jätkä pysty, mutta "elämän ja kuoleman" kysymys on ylipäätään lähteä yksin valtamerille.
      Se on riski, joka tietoisesti otetaan. Meitä on 7 miljardia tällä pallolla, yksi aaltoihin kadonnut ei miesvahvuudessa tunnu mitenkään.

      • Anonyymi

        Tuttu entinen rekkakuski sanoi, että 36 tunnin ajorupeama oli hänellä suht yleinen. Sen yli ei voinut paljon mennä, sitten alkoi keskittyminen kärsiä. Sama jos söi kunnon ruoan, laski vireys väistämättä. Itse olen joskus purjehtinut pahassa kelissä 24 tuntia. Kovassa kelissä vastaisessa tuulessa pysyi kroppa ja mieli hyvin hereillä yön yli ja aamuyhdeksään asti ehkä stressihormonien avulla, mutta kun päästiin suojaan ja ajettiin tyynessä moottorilla satamaan puoli tuntia, meinasi silmät väkisin lurpahtaa ja rantautuminen meni aivan puihin.


    • Anonyymi

      Minäkään en ymmärrä asiasta mitään ja siksi kysyn typerän kysymyksen. En siis itse ole typerä, jos se tulee jollekulle mieleen. Oikeasti en ole.

      Onko yksinpurjehtijalla veneen septitankki käytössä?

      • Anonyymi

        Ei. Suoraan mereen.


    • Anonyymi

      Ei meriteiden säännöissä kielletä nukkumista, älä levitä dis informaatiota.

      Siellä on venyvä käsite nopeudesta ja tähystämisestä olosuhteisiin nähden.

      Minusta tutkalla voi hyvin hoitaa tuon tähystämisen laittamalla hälyytyksen päälle vaikka 5-10nm rangelle, jos jotain ilmestyy tutkan näköpiiriin, niin se hälyyttää ikävällä äänellä ja heräät katsomaan mitä meneillä tutkassa ja mahdollisesti ais näkyy tai sitten ei, pidän tutkaa oiken käytettynä parhaimpana navigointi apuväliineen...

      • Anonyymi

        "Tähystys. Jokaisen aluksen on aina pidettävä asianmukaista näkö- ja kuulotähystystä sekä pyrittävä kaikin vallitsevissa olosuhteissa käytettävissä olevin keinoin tilanteen ja yhteentörmäämisvaaran perinpohjaiseen arviointiin."

        -Meriteiden säännöt-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tähystys. Jokaisen aluksen on aina pidettävä asianmukaista näkö- ja kuulotähystystä sekä pyrittävä kaikin vallitsevissa olosuhteissa käytettävissä olevin keinoin tilanteen ja yhteentörmäämisvaaran perinpohjaiseen arviointiin."

        -Meriteiden säännöt-

        Paino sanoilla "käytettävissä olevin keinoin"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paino sanoilla "käytettävissä olevin keinoin"?

        "asianmukaista näkö- ja kuulotähystystä"

        Turha nyt saivarrella, että tutka on silmät, jotka näkevät ja että VHF on kuulo.

        Asianmukainen on tässä asian ydin.

        "Vallitsevissa olosuhteissa käytettävissä olevin keinoin" -> Ei vapauta tähystämisestä.
        Tutka ei näe merikontteja, eikä VHF hälytä esimerkiksi vastaantulevasta hylystä.

        Toinen juttu on, että vaikkapa pelastuslautan ajelehtiessa vastaan voit nukkua siitä ohi.

        Turhaa näitä nyt on vääntää. Ei lentokapteenikaan voi jättää autopilottia päälle ja painua ryyppäämään ja nokosille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "asianmukaista näkö- ja kuulotähystystä"

        Turha nyt saivarrella, että tutka on silmät, jotka näkevät ja että VHF on kuulo.

        Asianmukainen on tässä asian ydin.

        "Vallitsevissa olosuhteissa käytettävissä olevin keinoin" -> Ei vapauta tähystämisestä.
        Tutka ei näe merikontteja, eikä VHF hälytä esimerkiksi vastaantulevasta hylystä.

        Toinen juttu on, että vaikkapa pelastuslautan ajelehtiessa vastaan voit nukkua siitä ohi.

        Turhaa näitä nyt on vääntää. Ei lentokapteenikaan voi jättää autopilottia päälle ja painua ryyppäämään ja nokosille!

        No yksinpurjehtija tähystää ja havainnoi mahdollisuuksien mukaan. Hänen käytettävissä oleviin keinoihin sisältyy se että välillä nukutaan. Jos törmäys sattuu, niin tehdään selvitys ja jos siitä käy ilmi että on parhaansa mukaan tähystetty ja nukuttu vain pätkissä, niin ei siitä tuomiota tule vaikka nukkuessa rysähti. Jos taas käy ilmi että piittaamattomasti nukuttu yö läpeensä niin varmaan ei mene läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No yksinpurjehtija tähystää ja havainnoi mahdollisuuksien mukaan. Hänen käytettävissä oleviin keinoihin sisältyy se että välillä nukutaan. Jos törmäys sattuu, niin tehdään selvitys ja jos siitä käy ilmi että on parhaansa mukaan tähystetty ja nukuttu vain pätkissä, niin ei siitä tuomiota tule vaikka nukkuessa rysähti. Jos taas käy ilmi että piittaamattomasti nukuttu yö läpeensä niin varmaan ei mene läpi.

        Kyllä yhdelle suomalaiselle tuli 70-luvulla satikutia. Hän purjehti Avance 36:lla yksin Atlantilla, kun laiva ajoi takaa päälle. Laiva ei huomannut veneen valoja. Veneen kippari nukkui. Molemmissa oli vikaa, niin veneen vauriot eli uppoaminen meni molemmille puoliksi.


      • Anonyymi

        Et ole selvästikään koskaan lukenut meriteiden sääntöjä, ja kerrot niiden sijasta omasta mielipiteestäsi siitä millaisia niiden tulisi olla.
        Sinä et kuitenkaan niiden sisällöstä päätä, ja sääntöjen mukaan tutkalla ei voi korvata jatkuvaa tähystystä, mikä on määritelty pakolliseksi, ilman käsitteen venymistä tai venyttämistä täysin yksikäsitteisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole selvästikään koskaan lukenut meriteiden sääntöjä, ja kerrot niiden sijasta omasta mielipiteestäsi siitä millaisia niiden tulisi olla.
        Sinä et kuitenkaan niiden sisällöstä päätä, ja sääntöjen mukaan tutkalla ei voi korvata jatkuvaa tähystystä, mikä on määritelty pakolliseksi, ilman käsitteen venymistä tai venyttämistä täysin yksikäsitteisesti.

        Höpö höpö, tutka tuuraa vain, kun otat pienet tirsat ja käytännössä tutka kyllä näkee pidemmälle, kuin pursipojan tihrusilmät ja hälyytys herättää, kun jotain ilmestyy 360° sektorille määritellyn rangen sisälle.

        Huuselakin on ilmoittanut ottavansa lyhyitä tirsoja, joten tähystys on asianmukaista jos hönelllä on tutka päällä ja siinä hälyytykset.

        Meriteifden säännöt eivät ota kantaa yksinpurjehtijoiden omaan turvallisuuteen, kuten konttia päin ajamjsta, ainoastaan alusten keskinäiseen kulkuun.

        Ja kuka voi väittää näkevänsä kontin pimeällä merellä, joo, se siitä.

        Laivoissa on erikseen tutka päivystäjät, jotka seuraavat tilanteita "plottaavat" kaikki alukset ja seuraavat niiden liikkeitä, siten miten aluksen päällikkö on määränyt rangeksi. Lksäksi silmämääräistä tähystää vahtiperämies, yksityisveneessä ei ole määritelty miehistötodistusta ja näin on mahdollista, että miehitykseksi riittää yksi henkilö ja tämänkin henkilön on saatava lepo vuoronsa tai hän rikkoo hyvää merimiestapaa, tällöin käytetään sitä tutkaa ja tutka on silloin asianmukainen tähystäjä ja pimeällä tietysti aluksen kulkuvalot päällä

        Lisäksi on huomioitava, että kaupallisen liikenteen pitäisi pitää sekä tutka ja näkö tähystystä, joten riski yhteentörmäyksestä vähenee, kun tämän aluksen on väistettävä vaikka yksinpurjehtialla olisi velvollisuus (meriteiden säännöstä, yhteentörmäämisen välttäminen)

        On 100% varmaa, että yksinpurjehtijalle tutka on riittävä tähystys, luonnollisesti hänen tulee osata käyttää tutkaa asianmukaisesti ja kokemus tekee mestarin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No yksinpurjehtija tähystää ja havainnoi mahdollisuuksien mukaan. Hänen käytettävissä oleviin keinoihin sisältyy se että välillä nukutaan. Jos törmäys sattuu, niin tehdään selvitys ja jos siitä käy ilmi että on parhaansa mukaan tähystetty ja nukuttu vain pätkissä, niin ei siitä tuomiota tule vaikka nukkuessa rysähti. Jos taas käy ilmi että piittaamattomasti nukuttu yö läpeensä niin varmaan ei mene läpi.

        Tässä oikeuden ratkaisu tuohon Avance 36-keissiin. 30 minuutin unet katsottiin liian pitkiksi ja tuli iso taloudellinen tappio.

        http://dy.fi/kjj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "asianmukaista näkö- ja kuulotähystystä"

        Turha nyt saivarrella, että tutka on silmät, jotka näkevät ja että VHF on kuulo.

        Asianmukainen on tässä asian ydin.

        "Vallitsevissa olosuhteissa käytettävissä olevin keinoin" -> Ei vapauta tähystämisestä.
        Tutka ei näe merikontteja, eikä VHF hälytä esimerkiksi vastaantulevasta hylystä.

        Toinen juttu on, että vaikkapa pelastuslautan ajelehtiessa vastaan voit nukkua siitä ohi.

        Turhaa näitä nyt on vääntää. Ei lentokapteenikaan voi jättää autopilottia päälle ja painua ryyppäämään ja nokosille!

        Riipuu nopeudesta, 5kn nopeudessa vatamerellä laivaväylien ulkopuolella kerran puolessa tunnissa katselu ja kuutelu on asianmukaista tähystystä. Kanaalissa 35km nopeudessa asia on taas toisin.


    • Anonyymi

      Määrävä tekijä hereilläpysymiseen on veneen tilasta syntyvä tunne.
      Mylläkässä ajava ja sitä henkensä edestä pelkäävä ihminen pysyy hereillä ainakin 3 vrk ja kelihän kyllä yleensä loppuu jo siinä ajassa. Harkimolla BOC:ssa oli tuollainen tilanne, kaksi kertaa vene nurin, 3 vrk putkeen ruorissa.

      Merkittävää tositilanteen tajuamisen laskua alkaa tapahtumaan paljon aiemmin ja alkaa kokea hallusinaatioita etenkin yöllä. Yön totaalisessa pimeydessä aistiärsykkeet ovat liki nollissa ja aivot alkavat luoda niitä tyhjästä, mm. valopisteitä, jopa ihmishahmoja.
      Olen kerran Välimerellä yöllä väistänyt yksinpurjehtijaa. Veneessä oli purjeet ylhäällä, mutta sekä skuuttaukset että veneen kurssi olivat tilanteeseen nähden epärationaaliset.
      Tekniikan, tutkan ja AIS:n voi viritellä hälyttämään. Hyvä on myös käsi-VHF, jossa äänitaso on kierretty täysille. Käsikapula ei aktivoidu kanavalla 16 käytävistä kaukaisemmista jutteluista, mutta aktivoituu jos joku troolarikippari kattelee tutkasta että olet tulossa osumille etkä väistä. Heräät siinä sitten johkin radiosta kuuluvaan "Puta Madre" -huutoon ja alat toimimaan.
      Ariel 336.

    • Anonyymi

      Kiitos mielenkiintoisista kommenteista. Purjehtimattomana taidan tyytyä toteamaan, että uskon, että pystytte stressitilanteessa, kun kyse on elämästä ja kuolemasta, valvomaan kolmekin vuorokautta putkeen ja jopa ilman keinotekoisia piristeitä.

      Minäkin olen valvonut, kun synnytin esikoistani kahden yön ylitse:) Enkä nukkunut synnytyksen jälkeisenäkään yönä, vaan vahdin, että vastasyntynyt hengitti. Tutkimusten mukaan vauvan ensimmäiset vuorokaudet ovat kriittisimmät ja jaksamisessa auttoi äidinvaistot ja synnytyksessä saatu luontainen hormonimyrsky. Tämän jälkeen siirsin valvomisvastuun lapsen isälle ja nukuin kaksi tuntia kuin uppotukki, jonka jälkeen olinkin melko virkeä ja hyvin nälkäinen.

      aloittaja

      • Anonyymi

        Naisen valvomishormonit pillereinä olisikin mukava. Tosin siinä seassa voisi tulla myös raivostu-pikkuasioista-ja-pidä-mykkäkoulu-hormoni, mikä olisi epäkäytännöllistä merellä. ;-)


    • Anonyymi

      Sinua voisi kiinnostaa Old Seadogin tubekanava.

    • Anonyymi

      Tuossa ammatilikkenten säänmöistä:

      "Vahtipäällikön on perusteellisesti tunnettava aluksen kaikkien elektronisten navigointilaitteiden
      käyttö. Hänen on oltava erityisesti perehtynyt näiden laitteiden ominaisuuksiin ja rajoituksiin.
      Hänen on käytettävä niitä tarvittaessa sekä muistettava myös kaikuluotaimen käyttö navigoin-
      nissa.
      Vahtipäällikön on käytettävä tutkaa, kun näkyvyys on rajoitettu tai kun näkyvyyden odotetaan
      muuttuvan rajoitetuksi sekä aina, kun alus kulkee vilkkaasti liikennöidyillä alueilla, ottaen
      kuitenkin huomioon tutkan rajoitukset.
      Vahtipäällikön on varmistettava, että käytettyjä näyttöalueita muutetaan riittävän usein siten,
      että kaiut huomataan mahdollisimman varhain. On muistettava, että vähäiset tai heikot kaiut
      voivat jäädä huomaamatta.
      Tutkaa käytettäessä vahtipäällikön on valittava sopiva näyttöalue ja tarkkailtava näyttöä huo-
      lellisesti sekä varmistettava, että tutkamerkinnänpito ja järjestelmällinen tilanteen arviointi
      aloitetaan tarpeeksi ajoissa"

      Eli tutka tunnustetaan asianmukaiseksi tähystykseksi, ja sivili veneilyssä valtamerellä riittäväksi, kun asentaa hälyytykset tutkaan ja radio täysille, niin voi otta pikku tirsoja.

      Eri asia ranikolla tai liikennejärjestel,ä alueilla.

      • Anonyymi

        Missä kohdassa ylläolevassa "tunnustetaan" yhtään mitään tutkaan tai siviiliveneilyyn liittyen?

        Aika luovaa tulkitsemista.

        Vahtipäällikkö ja tutka eivät ole näkö- ja kuulotähystystä. Case closed.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Hyvin sanottu, vaikka suljit keskustelun toistamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Kirjoitustyylistäsi päätellen olet joko lapsi tai henkisesti vammautunut yksilö.
        Mikäli omaat vähänkin järjen hiventä, niin kannattaisi pyrkiä pikimmiten hoitoon.
        Toivottavast ei ole liian myöhäistä.

        Nuo sinun ulostulosi täällä sietäisi poistaa jo ennenkuin ne tulevat tänne luettavaksi.
        Juuri sinunlaistesi takia nämä sivut ovat saaneet huonoa mainetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitustyylistäsi päätellen olet joko lapsi tai henkisesti vammautunut yksilö.
        Mikäli omaat vähänkin järjen hiventä, niin kannattaisi pyrkiä pikimmiten hoitoon.
        Toivottavast ei ole liian myöhäistä.

        Nuo sinun ulostulosi täällä sietäisi poistaa jo ennenkuin ne tulevat tänne luettavaksi.
        Juuri sinunlaistesi takia nämä sivut ovat saaneet huonoa mainetta.

        Ala-arvoista, palaudu jo aikuisen tasolle, sieltä pilvistäsi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitustyylistäsi päätellen olet joko lapsi tai henkisesti vammautunut yksilö.
        Mikäli omaat vähänkin järjen hiventä, niin kannattaisi pyrkiä pikimmiten hoitoon.
        Toivottavast ei ole liian myöhäistä.

        Nuo sinun ulostulosi täällä sietäisi poistaa jo ennenkuin ne tulevat tänne luettavaksi.
        Juuri sinunlaistesi takia nämä sivut ovat saaneet huonoa mainetta.

        Lasitalossa ei kannata heitellä esineitä.

        Diagnoosin tekeminen noin vähällä tiedolla ilman lääkärin koulutusta on puoskarointia. Se taas on laissakin kielletty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lasitalossa ei kannata heitellä esineitä.

        Diagnoosin tekeminen noin vähällä tiedolla ilman lääkärin koulutusta on puoskarointia. Se taas on laissakin kielletty.

        Mikä tuossa on kiellettyä?
        Siinähän kehotettiin hakeutumaan hoitoon, jota tuo häirikkö varmasti kaipaakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tuossa on kiellettyä?
        Siinähän kehotettiin hakeutumaan hoitoon, jota tuo häirikkö varmasti kaipaakin.

        :))) Lällällällä lieru, sulta pääsi pieru! Onko kiva olla kaikkien pilkkaama ja hyljeksimä tietoviisas?


    • Anonyymi

      Miten Suomesta Välimerelle purjehtiminen yksin, onnistuuko ilman noita valvomissuorituksia ja ilman että nukkuu purjehtimisen aikana?

      • Anonyymi

        Onnistuu, kunhan ankkuroi tai menee satamiin nukkumaan.

        Euroopassa ollessa ei kertakaikkiaan minkäänlainen ongelma. Maston kannelle pudottamalla tai rekalla lähettämällä Välimerelle pääsee Ranskan läpi jokia ja kanavia pitkin purkkarillakin.
        Kannattaa kokeilla ainaisen Biskajan ylityksen sijasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnistuu, kunhan ankkuroi tai menee satamiin nukkumaan.

        Euroopassa ollessa ei kertakaikkiaan minkäänlainen ongelma. Maston kannelle pudottamalla tai rekalla lähettämällä Välimerelle pääsee Ranskan läpi jokia ja kanavia pitkin purkkarillakin.
        Kannattaa kokeilla ainaisen Biskajan ylityksen sijasta.

        Tuota edellistä kirjottaessani jo kävi ensin mielessäni kirjoittaa se näin: Miten Suomesta Välimerelle purjehtiminen yksin, menemättä kanavia pitkin ,onnistuuko ilman noita valvomissuorituksia ja ilman että nukkuu purjehtimisen aikana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota edellistä kirjottaessani jo kävi ensin mielessäni kirjoittaa se näin: Miten Suomesta Välimerelle purjehtiminen yksin, menemättä kanavia pitkin ,onnistuuko ilman noita valvomissuorituksia ja ilman että nukkuu purjehtimisen aikana?

        Ajelin 2014 Suomesta yksin Portugaliin. Itämeri Ruotsin rannikkoa pitkin jotakuinkin 10-15 tunnin vetoina, Saksaan, sama tahti mutta tietty välipäiviä kaikkialla. Kielin kanavan ajaa päivässä. Sitten alkaakin savotta.

        Jatkossa kaikki menee vuorovesien mukaan ja ne pitäisi hallita. Pilottikirjoissa on hyvät nuolikuvaajat virroista eri vuoroveden asemilla. Virran kääntyessä otolliseksi ajo ulos satamasta ja kuusituntisen myötävirran mukana seuraavaan satamaan. Tavallinen vene menee myötäisessä virrassa 8-12 solmua, paikasta riippuen.
        Jossain tilanteessa voi tarvita ajaa kolme vuorovesisykliä, kaksi myötäistä ja niiden välissä se yksi vastainen. Näin siksi että kelin tullessa kannattaa mennä ennen sitä isompiin paikkoihin.
        Ajoitukset niin että ehtii vähävirtaisella ylä- tai alavedellä sisään seuraavaan satamaan. Kaikkialla tosin ei pääse sisään/ulos kuin korkeammilla vesillä. Näin mm. Kanaalisaarilla, missä on usein pohjapadot pitämässä jokin vedentaso alavedelläkin.
        Jos ei oikein tiedä, juttelee paikallisten kanssa ja tekee perässä. Neuvoa kyllä saa.

        Ankkuripaikkoja ei juuri matkalla ole, paremmin vasta Vigon lahdessa Pohjois-Espanjassa.

        Biskajan kierto otti muistaakseni kolme viikkoa hissukseen päivävetoina ja välipäiviä pitäen. Siellä on erittäin hienoja paikkoja kaikkialla, mm. Ranskan purjehdusmekat tuhansine veneineen.

        Itselleni Suomesta lähdettynä tuli eka yönyli veto vasta välillä Menorca-Sardinia. Heti perään toinen, Sardinia -Sisilia. Kolmas oli Adrianmeren ylitys Italian Barista Kroatian Dubrovnikiin. Ne kaikki hanskaa kyllä yksinäänkin. Autopilotin on oltava hyvä, käsiajoa ei jaksa yksin tarpeeksi. On syytä aina myös olla varasatama tiedossa, mieluiten sellainen jonne pääsee kaikilla vuoroveden asemilla ja missä tahansa olosuhteissa.
        Euroopan oloissa ei mielestäni kannata odotella Suomesta miehistöä, vaan keli-ikkunan osuessa antaa mennä yksin pidempikin legi. Odottelu johtaa äkkiä siihen että olet kauniissa säässä maissa vartoomassa lentokonetta ja sitten joutuu lähtemään aiottua huonompaan keliin. Hyvässä kelissä jaksaa yksin paremmin kuin mitä miehistön kera huonossa.
        Kanavat lienevät hyvä vaihtoehto jos reissua pitää tehdä talvikaudella. Merta pitkin olosuhteet mennä ovat otollisimmat kesäkuun alun lähdöllä Suomesta jolloin Heinä- elokuussa ajaa ne ankarammat vesialueet läpi.
        Ariel 336.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota edellistä kirjottaessani jo kävi ensin mielessäni kirjoittaa se näin: Miten Suomesta Välimerelle purjehtiminen yksin, menemättä kanavia pitkin ,onnistuuko ilman noita valvomissuorituksia ja ilman että nukkuu purjehtimisen aikana?

        Miten luulet pärjääväsi kanavissa yksin? Sulutus ei ole yhden miehen puuhaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten luulet pärjääväsi kanavissa yksin? Sulutus ei ole yhden miehen puuhaa...

        No kyllä se onnistuu kohtuu kokoisella veneellä yksinkin. Keskiveneestä hoitelee sekä perä että keulaköydet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajelin 2014 Suomesta yksin Portugaliin. Itämeri Ruotsin rannikkoa pitkin jotakuinkin 10-15 tunnin vetoina, Saksaan, sama tahti mutta tietty välipäiviä kaikkialla. Kielin kanavan ajaa päivässä. Sitten alkaakin savotta.

        Jatkossa kaikki menee vuorovesien mukaan ja ne pitäisi hallita. Pilottikirjoissa on hyvät nuolikuvaajat virroista eri vuoroveden asemilla. Virran kääntyessä otolliseksi ajo ulos satamasta ja kuusituntisen myötävirran mukana seuraavaan satamaan. Tavallinen vene menee myötäisessä virrassa 8-12 solmua, paikasta riippuen.
        Jossain tilanteessa voi tarvita ajaa kolme vuorovesisykliä, kaksi myötäistä ja niiden välissä se yksi vastainen. Näin siksi että kelin tullessa kannattaa mennä ennen sitä isompiin paikkoihin.
        Ajoitukset niin että ehtii vähävirtaisella ylä- tai alavedellä sisään seuraavaan satamaan. Kaikkialla tosin ei pääse sisään/ulos kuin korkeammilla vesillä. Näin mm. Kanaalisaarilla, missä on usein pohjapadot pitämässä jokin vedentaso alavedelläkin.
        Jos ei oikein tiedä, juttelee paikallisten kanssa ja tekee perässä. Neuvoa kyllä saa.

        Ankkuripaikkoja ei juuri matkalla ole, paremmin vasta Vigon lahdessa Pohjois-Espanjassa.

        Biskajan kierto otti muistaakseni kolme viikkoa hissukseen päivävetoina ja välipäiviä pitäen. Siellä on erittäin hienoja paikkoja kaikkialla, mm. Ranskan purjehdusmekat tuhansine veneineen.

        Itselleni Suomesta lähdettynä tuli eka yönyli veto vasta välillä Menorca-Sardinia. Heti perään toinen, Sardinia -Sisilia. Kolmas oli Adrianmeren ylitys Italian Barista Kroatian Dubrovnikiin. Ne kaikki hanskaa kyllä yksinäänkin. Autopilotin on oltava hyvä, käsiajoa ei jaksa yksin tarpeeksi. On syytä aina myös olla varasatama tiedossa, mieluiten sellainen jonne pääsee kaikilla vuoroveden asemilla ja missä tahansa olosuhteissa.
        Euroopan oloissa ei mielestäni kannata odotella Suomesta miehistöä, vaan keli-ikkunan osuessa antaa mennä yksin pidempikin legi. Odottelu johtaa äkkiä siihen että olet kauniissa säässä maissa vartoomassa lentokonetta ja sitten joutuu lähtemään aiottua huonompaan keliin. Hyvässä kelissä jaksaa yksin paremmin kuin mitä miehistön kera huonossa.
        Kanavat lienevät hyvä vaihtoehto jos reissua pitää tehdä talvikaudella. Merta pitkin olosuhteet mennä ovat otollisimmat kesäkuun alun lähdöllä Suomesta jolloin Heinä- elokuussa ajaa ne ankarammat vesialueet läpi.
        Ariel 336.

        Kiitos Arielille hyvästä selvityksestä. Aloin miettimään lämpimillä seuduilla asumisen vaihtoehtoja, ja purjeveneen omistettuani ja vuosia purjehtineena pohtinut lämpimiltä leveysasteilta asunnon hankkimisen ja purjeveneen hankkimisen ja siinä asumisen, tai asuntoauton tai mobile homenkin välillä. Asutko itse vielä kokonaan veneessä, kun taisit vaihtaa venettä siellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos Arielille hyvästä selvityksestä. Aloin miettimään lämpimillä seuduilla asumisen vaihtoehtoja, ja purjeveneen omistettuani ja vuosia purjehtineena pohtinut lämpimiltä leveysasteilta asunnon hankkimisen ja purjeveneen hankkimisen ja siinä asumisen, tai asuntoauton tai mobile homenkin välillä. Asutko itse vielä kokonaan veneessä, kun taisit vaihtaa venettä siellä?

        Nyt kannattaisi alkaa toimimaan, kun maasta lähtö vielä onnistuu. Sanna hallitus tekke käsittämättömiä päätöksiä monien asioiden suhteen ja aikovat tosissaan saada Suomen totaali kuseen kaikkineen mikä vie rahat kuluttajan kukkarosta.

        Kohta ne keksivät työvoimapulassaan estää kansalaisten pakenemisen turvaan sektionismiseltä feminismistä ja totaali hulludesta.

        NYT ON OIKEA AIKA LÄHTEÄ JA TOTEUTTA UNELMA VAPAUDESTA sillä komunismin uusi tuleminen on alkanut Sanna voimin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kannattaisi alkaa toimimaan, kun maasta lähtö vielä onnistuu. Sanna hallitus tekke käsittämättömiä päätöksiä monien asioiden suhteen ja aikovat tosissaan saada Suomen totaali kuseen kaikkineen mikä vie rahat kuluttajan kukkarosta.

        Kohta ne keksivät työvoimapulassaan estää kansalaisten pakenemisen turvaan sektionismiseltä feminismistä ja totaali hulludesta.

        NYT ON OIKEA AIKA LÄHTEÄ JA TOTEUTTA UNELMA VAPAUDESTA sillä komunismin uusi tuleminen on alkanut Sanna voimin.

        Totta. "Maastapoistumisvero" lienee jo odottamassa.
        Neukkulan ihannointi on nykyisellä lapsihallituksella riistäytymässä käsistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. "Maastapoistumisvero" lienee jo odottamassa.
        Neukkulan ihannointi on nykyisellä lapsihallituksella riistäytymässä käsistä.

        Nämä edelliset anonyymit ovat pihalla kuin lumiukot - eli suoltavat vainoharhaista ja perusteetonta propagandaa - eivätkä myöskään onnistu tuottamaan mitään ketjun aiheeseen liittyvää.

        Ymmärrettävien lauseidenkin tuottaminen vaikuttaa hankalalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kannattaisi alkaa toimimaan, kun maasta lähtö vielä onnistuu. Sanna hallitus tekke käsittämättömiä päätöksiä monien asioiden suhteen ja aikovat tosissaan saada Suomen totaali kuseen kaikkineen mikä vie rahat kuluttajan kukkarosta.

        Kohta ne keksivät työvoimapulassaan estää kansalaisten pakenemisen turvaan sektionismiseltä feminismistä ja totaali hulludesta.

        NYT ON OIKEA AIKA LÄHTEÄ JA TOTEUTTA UNELMA VAPAUDESTA sillä komunismin uusi tuleminen on alkanut Sanna voimin.

        Juu, poistu kaikin mokomin maasta. Muuta vaikka Unkariin, jossa on teikäläisten paratiisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos Arielille hyvästä selvityksestä. Aloin miettimään lämpimillä seuduilla asumisen vaihtoehtoja, ja purjeveneen omistettuani ja vuosia purjehtineena pohtinut lämpimiltä leveysasteilta asunnon hankkimisen ja purjeveneen hankkimisen ja siinä asumisen, tai asuntoauton tai mobile homenkin välillä. Asutko itse vielä kokonaan veneessä, kun taisit vaihtaa venettä siellä?

        Asun edelleen veneessäni, Moody. Nyt on hyvä satama olla, Valencia RCNV. Hiljaista, koronaturvallista, täysin suojainen ja miljoonakaupunkiin käveleekin 40 minuutissa. Hinta n 1700/6 kk ja jos haluaa jäädä kesäksi niin se 6 kk on 1400. Ihan eri hinnat etenkin kesällä kuin varsinaisissa vierassatamissa. Täällä on satoja veneitä ja ehkä 15-20 niistä on asuttuja nyt.
        Ariel 336.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kannattaisi alkaa toimimaan, kun maasta lähtö vielä onnistuu. Sanna hallitus tekke käsittämättömiä päätöksiä monien asioiden suhteen ja aikovat tosissaan saada Suomen totaali kuseen kaikkineen mikä vie rahat kuluttajan kukkarosta.

        Kohta ne keksivät työvoimapulassaan estää kansalaisten pakenemisen turvaan sektionismiseltä feminismistä ja totaali hulludesta.

        NYT ON OIKEA AIKA LÄHTEÄ JA TOTEUTTA UNELMA VAPAUDESTA sillä komunismin uusi tuleminen on alkanut Sanna voimin.

        En politikoi täällä, tai muuallakaan. Sanon vaan että en ole tavannut yhtäkään katunutta mistä tahansa maasta seilaamaan lähtenyttä. Päinvastoin, moni vanhempi seilori sanoo että olisi pitänyt vielä aiemmin lähteä.
        Jokunen olennainen pointti on. On tiedostettava se, että kaikki entinen jää taakse, ihan kaikki ja hyväksyttävä se. Kestätkö elämää ilman "perinteiseen marinadiin" upotettuja broilerin koipireisiä, ilman Tanssii susien kanssa -TV -ohjelmaa, ilman läheisiäsi ja ilman Kansaneläkelaitoksen turvaa? Lista on pitkä, käy se läpi. Kyse ei ole kantista, vaan kyvystä irtiottoon. Olet sellainen jos työelämässäkin olet ollut erilainen kuin muut, jonkinlainen individualisti, rohkea ja olet mielellään introvertti.

        Vuosien mittaan kaipuu Suomeen kyllä loppuu. Käyn siellä viikon-pari aina 1-1,5 v välein ja tunnen itseni aina enemmän ja enemmän ulkopuoliseksi. On aina suuri ilo päästä takaisin alas veneelle, kotiin.
        Ariel 336.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En politikoi täällä, tai muuallakaan. Sanon vaan että en ole tavannut yhtäkään katunutta mistä tahansa maasta seilaamaan lähtenyttä. Päinvastoin, moni vanhempi seilori sanoo että olisi pitänyt vielä aiemmin lähteä.
        Jokunen olennainen pointti on. On tiedostettava se, että kaikki entinen jää taakse, ihan kaikki ja hyväksyttävä se. Kestätkö elämää ilman "perinteiseen marinadiin" upotettuja broilerin koipireisiä, ilman Tanssii susien kanssa -TV -ohjelmaa, ilman läheisiäsi ja ilman Kansaneläkelaitoksen turvaa? Lista on pitkä, käy se läpi. Kyse ei ole kantista, vaan kyvystä irtiottoon. Olet sellainen jos työelämässäkin olet ollut erilainen kuin muut, jonkinlainen individualisti, rohkea ja olet mielellään introvertti.

        Vuosien mittaan kaipuu Suomeen kyllä loppuu. Käyn siellä viikon-pari aina 1-1,5 v välein ja tunnen itseni aina enemmän ja enemmän ulkopuoliseksi. On aina suuri ilo päästä takaisin alas veneelle, kotiin.
        Ariel 336.

        Miten on näin talvella siellä, kun palstalla on kirjoiteltu ettei Välimerellä purjehdita talvikautena koska sää on silloin huono, eikä sinne kannata mennä talvella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten on näin talvella siellä, kun palstalla on kirjoiteltu ettei Välimerellä purjehdita talvikautena koska sää on silloin huono, eikä sinne kannata mennä talvella?

        Taitaa olla talvet pelkkää viileässä palveluiltaan suljetussa satamassa värjöttelyä ahtaassa veneessä asuen siellä Välimerellä, että ei kannata suunnitella viettävänsä kesät Suomessa ja talvet Välimerellä purjeveneessä tai vastaavassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla talvet pelkkää viileässä palveluiltaan suljetussa satamassa värjöttelyä ahtaassa veneessä asuen siellä Välimerellä, että ei kannata suunnitella viettävänsä kesät Suomessa ja talvet Välimerellä purjeveneessä tai vastaavassa.

        Täytyy minunkin antaa osuuteni tähän aiheeseen.
        On siellä välimeren satamassa ainakin yksi ylivoimainen etu täällä kotisatamassa viettämiseen - pitkä valoisa päivä.
        Tämä päivästä toiseen jatkuva syvä harmaus on kyllä jäytävää koettavaa.
        Jos tähän ei olisi pienestä pitäen tottunut, niin en kyllä täällä vapaaehtoisesti talvea viettäisi.
        Koska suuremmat rahamäärät ovat minut osanneet kiertää, niin talviset etelän vierailut ovat olleet hyvin lyhyt kestoisia, mutta niilläkin saa kaamosta katkottua - paitsi tänä vuonna.
        Winter solstice


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla talvet pelkkää viileässä palveluiltaan suljetussa satamassa värjöttelyä ahtaassa veneessä asuen siellä Välimerellä, että ei kannata suunnitella viettävänsä kesät Suomessa ja talvet Välimerellä purjeveneessä tai vastaavassa.

        Kun talvisataman etelästä valitsee omien mielihalujensa mukaisesti, mitään mainittuja ongelmia ei ole.
        Sosiaalinen kaveri menee vaikka Lagosiin tai Almerimariin. Kummassakin on on paljon veneasujia, kisoihin pääsee mukaan jne. Vetäytyvämpi veneilijä menee muualle, hiljaisempiin paikkoihin.
        Mitään satamien kiinnimenoja en ole missään nähnyt, paitsi tietty koronassa oli. Nytkin kaikki on auki ihan marinassa ja tietysti miljoonakaupunki on vieressä. Sähköllä voi lämmittää tai jos se maksaa erikseen mitattuna paljon, sitten naftalla.
        Nyt on ollut likimain 20 astetta päivisin ja aurinkoista melkein joka päivä. Olen seilaillut noin kerran/kk nyt stoppiaikana.

        Jos haluaa veneillä Suomessa kesät, se kyllä onnistuu. Pitää vaan olla aika tosipurjehtija että jaksaa vetää sen 1,5 kk keväällä ylös ja syksyllä takaisin alas. Tiedän näin tehtävän, itse en jaksaisi.
        Mieluummin pitää sitten vaikka 30 tonnin venettä Suomessa ja 50 tonnin venettä etelässä. Kun Atlantille ei tarvitse kumpaakaan venettä vakuuttaa eikä prässätä siirtopurjehduksia satamasta toiseen siellä, kustannuserolla säästää ne Suomi -veneen kaikki käyttökulut. 10m vene laiturissa Valenciassa on joku 2800 eur. vuosi.

        Se nyt vaan on aika hitosti kivampaa seilailla kesäisin jossain Ibizalla, Mar Menorilla tai Algarvessa, uida kirkkaissa ja lämpimissä vesissä. Koskaan ei sada ja ruoka on puolet halvempaa ja puolet parempaa kuin Suomessa. Sirot bikinidonnat tsuppailevat uteliaina katsomaan ankkuroitua siniristiliputettua venettä, jos kannella ei sattuisi joskus vastaavaa jo valmiiksi olemaan.

        Suomessa varmaan seilailisin pipo päässä ja kintaat kädessä valtaosan kesästä, joku nalkuttava, mahdollisesti pulskeakin gasti mukana. Uisin joko kylmässä tai sinileväisessä vedessä. Maksaisin tuopista 8 eur ja pakkokuuntelisin jotain määkivää "trubaduuria" Taalintehtaan satamassa. Ehkä nostaisin savisen ankkurin vihmovassa sateessa ja ajaisin sitten johonkin "palvelu"satamaan saunomaan ja kuuntelemaan lauteilla niin omat merimiestaitonsa, legiensä pituudet kuin kokemansa tuuletkin tavattomasti yliarvioivia tosipurjehtijoita.
        Miettikää nyt.
        Ariel 336.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun talvisataman etelästä valitsee omien mielihalujensa mukaisesti, mitään mainittuja ongelmia ei ole.
        Sosiaalinen kaveri menee vaikka Lagosiin tai Almerimariin. Kummassakin on on paljon veneasujia, kisoihin pääsee mukaan jne. Vetäytyvämpi veneilijä menee muualle, hiljaisempiin paikkoihin.
        Mitään satamien kiinnimenoja en ole missään nähnyt, paitsi tietty koronassa oli. Nytkin kaikki on auki ihan marinassa ja tietysti miljoonakaupunki on vieressä. Sähköllä voi lämmittää tai jos se maksaa erikseen mitattuna paljon, sitten naftalla.
        Nyt on ollut likimain 20 astetta päivisin ja aurinkoista melkein joka päivä. Olen seilaillut noin kerran/kk nyt stoppiaikana.

        Jos haluaa veneillä Suomessa kesät, se kyllä onnistuu. Pitää vaan olla aika tosipurjehtija että jaksaa vetää sen 1,5 kk keväällä ylös ja syksyllä takaisin alas. Tiedän näin tehtävän, itse en jaksaisi.
        Mieluummin pitää sitten vaikka 30 tonnin venettä Suomessa ja 50 tonnin venettä etelässä. Kun Atlantille ei tarvitse kumpaakaan venettä vakuuttaa eikä prässätä siirtopurjehduksia satamasta toiseen siellä, kustannuserolla säästää ne Suomi -veneen kaikki käyttökulut. 10m vene laiturissa Valenciassa on joku 2800 eur. vuosi.

        Se nyt vaan on aika hitosti kivampaa seilailla kesäisin jossain Ibizalla, Mar Menorilla tai Algarvessa, uida kirkkaissa ja lämpimissä vesissä. Koskaan ei sada ja ruoka on puolet halvempaa ja puolet parempaa kuin Suomessa. Sirot bikinidonnat tsuppailevat uteliaina katsomaan ankkuroitua siniristiliputettua venettä, jos kannella ei sattuisi joskus vastaavaa jo valmiiksi olemaan.

        Suomessa varmaan seilailisin pipo päässä ja kintaat kädessä valtaosan kesästä, joku nalkuttava, mahdollisesti pulskeakin gasti mukana. Uisin joko kylmässä tai sinileväisessä vedessä. Maksaisin tuopista 8 eur ja pakkokuuntelisin jotain määkivää "trubaduuria" Taalintehtaan satamassa. Ehkä nostaisin savisen ankkurin vihmovassa sateessa ja ajaisin sitten johonkin "palvelu"satamaan saunomaan ja kuuntelemaan lauteilla niin omat merimiestaitonsa, legiensä pituudet kuin kokemansa tuuletkin tavattomasti yliarvioivia tosipurjehtijoita.
        Miettikää nyt.
        Ariel 336.

        Nyt kyllä tuli sen verran painavat perusteet, että uskossaan horjuvakin alkaa huojuttamaan käsiään ilmassa, kuten joissakin tilaisuuksissa näytetään tehtävän D.
        Koska minulla on moottorivene täällä kotona, enkä aio siitä luopua, niin purjeveneen voisi viedä sinne etelään.
        Siellä voisi aloittaa seilaamisen keväällä kun täällä on vielä liian kylmää. Vastaavasti syksyllä etelässä voisi jatkaa kautta samoista syistä.
        Ainoa mitä tämän yhtälön ratkaisemiseen tarvitaan on rohkeutta tehdä tuo päätös lähtemisestä tuntemattomille ”vesille”, siis myös kuvaannollisesti.
        Nuorempana jos talous olisi tuon liikkeen sallinut, niin intoa ja rohkeutta olisi kyllä löytynyt.
        Kyllä joo, jossittelu on todella helppo laji, mutta se ilmeisesti tulee myötäsyntyisenä ominaisuutena D.
        Reiska2K


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun talvisataman etelästä valitsee omien mielihalujensa mukaisesti, mitään mainittuja ongelmia ei ole.
        Sosiaalinen kaveri menee vaikka Lagosiin tai Almerimariin. Kummassakin on on paljon veneasujia, kisoihin pääsee mukaan jne. Vetäytyvämpi veneilijä menee muualle, hiljaisempiin paikkoihin.
        Mitään satamien kiinnimenoja en ole missään nähnyt, paitsi tietty koronassa oli. Nytkin kaikki on auki ihan marinassa ja tietysti miljoonakaupunki on vieressä. Sähköllä voi lämmittää tai jos se maksaa erikseen mitattuna paljon, sitten naftalla.
        Nyt on ollut likimain 20 astetta päivisin ja aurinkoista melkein joka päivä. Olen seilaillut noin kerran/kk nyt stoppiaikana.

        Jos haluaa veneillä Suomessa kesät, se kyllä onnistuu. Pitää vaan olla aika tosipurjehtija että jaksaa vetää sen 1,5 kk keväällä ylös ja syksyllä takaisin alas. Tiedän näin tehtävän, itse en jaksaisi.
        Mieluummin pitää sitten vaikka 30 tonnin venettä Suomessa ja 50 tonnin venettä etelässä. Kun Atlantille ei tarvitse kumpaakaan venettä vakuuttaa eikä prässätä siirtopurjehduksia satamasta toiseen siellä, kustannuserolla säästää ne Suomi -veneen kaikki käyttökulut. 10m vene laiturissa Valenciassa on joku 2800 eur. vuosi.

        Se nyt vaan on aika hitosti kivampaa seilailla kesäisin jossain Ibizalla, Mar Menorilla tai Algarvessa, uida kirkkaissa ja lämpimissä vesissä. Koskaan ei sada ja ruoka on puolet halvempaa ja puolet parempaa kuin Suomessa. Sirot bikinidonnat tsuppailevat uteliaina katsomaan ankkuroitua siniristiliputettua venettä, jos kannella ei sattuisi joskus vastaavaa jo valmiiksi olemaan.

        Suomessa varmaan seilailisin pipo päässä ja kintaat kädessä valtaosan kesästä, joku nalkuttava, mahdollisesti pulskeakin gasti mukana. Uisin joko kylmässä tai sinileväisessä vedessä. Maksaisin tuopista 8 eur ja pakkokuuntelisin jotain määkivää "trubaduuria" Taalintehtaan satamassa. Ehkä nostaisin savisen ankkurin vihmovassa sateessa ja ajaisin sitten johonkin "palvelu"satamaan saunomaan ja kuuntelemaan lauteilla niin omat merimiestaitonsa, legiensä pituudet kuin kokemansa tuuletkin tavattomasti yliarvioivia tosipurjehtijoita.
        Miettikää nyt.
        Ariel 336.

        Kuinka usein nostat veneasuntosi telakalle? Pitäähän pohjakin puhdistaa näkistä usein ja pohjaa maalata ym. ja missä asut silloin? Suomen Kela-asiakkuus taitaa päättyä jo kuuden kuukauden kuluttua siitä kun lähtee maasta vaikka pysyisikin EU:ssa, ja sitten ei kuitenlḱaan ole minkään EU-maan Kelan pirrissä mikä on outoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun talvisataman etelästä valitsee omien mielihalujensa mukaisesti, mitään mainittuja ongelmia ei ole.
        Sosiaalinen kaveri menee vaikka Lagosiin tai Almerimariin. Kummassakin on on paljon veneasujia, kisoihin pääsee mukaan jne. Vetäytyvämpi veneilijä menee muualle, hiljaisempiin paikkoihin.
        Mitään satamien kiinnimenoja en ole missään nähnyt, paitsi tietty koronassa oli. Nytkin kaikki on auki ihan marinassa ja tietysti miljoonakaupunki on vieressä. Sähköllä voi lämmittää tai jos se maksaa erikseen mitattuna paljon, sitten naftalla.
        Nyt on ollut likimain 20 astetta päivisin ja aurinkoista melkein joka päivä. Olen seilaillut noin kerran/kk nyt stoppiaikana.

        Jos haluaa veneillä Suomessa kesät, se kyllä onnistuu. Pitää vaan olla aika tosipurjehtija että jaksaa vetää sen 1,5 kk keväällä ylös ja syksyllä takaisin alas. Tiedän näin tehtävän, itse en jaksaisi.
        Mieluummin pitää sitten vaikka 30 tonnin venettä Suomessa ja 50 tonnin venettä etelässä. Kun Atlantille ei tarvitse kumpaakaan venettä vakuuttaa eikä prässätä siirtopurjehduksia satamasta toiseen siellä, kustannuserolla säästää ne Suomi -veneen kaikki käyttökulut. 10m vene laiturissa Valenciassa on joku 2800 eur. vuosi.

        Se nyt vaan on aika hitosti kivampaa seilailla kesäisin jossain Ibizalla, Mar Menorilla tai Algarvessa, uida kirkkaissa ja lämpimissä vesissä. Koskaan ei sada ja ruoka on puolet halvempaa ja puolet parempaa kuin Suomessa. Sirot bikinidonnat tsuppailevat uteliaina katsomaan ankkuroitua siniristiliputettua venettä, jos kannella ei sattuisi joskus vastaavaa jo valmiiksi olemaan.

        Suomessa varmaan seilailisin pipo päässä ja kintaat kädessä valtaosan kesästä, joku nalkuttava, mahdollisesti pulskeakin gasti mukana. Uisin joko kylmässä tai sinileväisessä vedessä. Maksaisin tuopista 8 eur ja pakkokuuntelisin jotain määkivää "trubaduuria" Taalintehtaan satamassa. Ehkä nostaisin savisen ankkurin vihmovassa sateessa ja ajaisin sitten johonkin "palvelu"satamaan saunomaan ja kuuntelemaan lauteilla niin omat merimiestaitonsa, legiensä pituudet kuin kokemansa tuuletkin tavattomasti yliarvioivia tosipurjehtijoita.
        Miettikää nyt.
        Ariel 336.

        "Suomessa varmaan seilailisin pipo päässä ja kintaat kädessä.. " Jos minun veneilyhistoriani Suomessa olisi tuollaista kärsimystä, lähtisin varmaan itsekin sinne :D. Mutta kun ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomessa varmaan seilailisin pipo päässä ja kintaat kädessä.. " Jos minun veneilyhistoriani Suomessa olisi tuollaista kärsimystä, lähtisin varmaan itsekin sinne :D. Mutta kun ei ole.

        "joku nalkuttava, mahdollisesti pulskeakin gasti mukana." Tuo sitten kohdallasi nähtävästi toteutuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "joku nalkuttava, mahdollisesti pulskeakin gasti mukana." Tuo sitten kohdallasi nähtävästi toteutuu.

        Heh ei todellakaan, noista ainoastaan savisen ankkurin nosto, joskus sateessakin :) Mitä noista itse valitsisit? Viime kesänä kuuntelin Seilin saunassa esitelmää karilleajosta. Aspö on huono paikka trubaduuurikammoiselle, Hanko, Högsåra tai Helsingholmen koira-allergiselle. Sinilevään en viime kesänä törmännyt, kylmään veteen kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomessa varmaan seilailisin pipo päässä ja kintaat kädessä.. " Jos minun veneilyhistoriani Suomessa olisi tuollaista kärsimystä, lähtisin varmaan itsekin sinne :D. Mutta kun ei ole.

        Kyllä se vaan kuule on jos kauden pituus Suomessa on edes likimain sama kuin etelässä, huhtikuusta marraskuulle ja alla on normaali purjevene.
        Suomessa seilailin kahdella eri NC:llä ja halutessani kylmässä tai sateessa t-paidassa sisäohjaamosta käsin. Kauden pituudeksi sai 6 kk ja se katkesi aina syksyisin päivän lyhyyteen sekä marraskuussa tuplaantuvaan omavastuuseen vakuutuksessa. Täällä ohjaamosta ei juuri ole hyötyä.

        Jos joku miettii etelässä seilaamista, on hyvä huomioida että kauden voi aloittaa kunnolla vasta huhtikuussa. Tänä vuonna Costa Blancalla koko talvi oli kirkas ja varsin lämmin. Maaliskuun lopussa ja huhtikuun alussa oli myräkkää ja sateita. Kun ne loppuivat, alkoi heti suoraan lämmin kesä. Kautta voi vastaavasti jatkaa hyvin vaikka joulukuuhun asti. Into vaan loppuu jo paljon aiemmin yleensä. Touhu on niin kokonaisvaltaista ja katkeamatonta että talvihuili vakaassa marinassa vetää sinne jo lokakuulla.
        Ariel 336.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vaan kuule on jos kauden pituus Suomessa on edes likimain sama kuin etelässä, huhtikuusta marraskuulle ja alla on normaali purjevene.
        Suomessa seilailin kahdella eri NC:llä ja halutessani kylmässä tai sateessa t-paidassa sisäohjaamosta käsin. Kauden pituudeksi sai 6 kk ja se katkesi aina syksyisin päivän lyhyyteen sekä marraskuussa tuplaantuvaan omavastuuseen vakuutuksessa. Täällä ohjaamosta ei juuri ole hyötyä.

        Jos joku miettii etelässä seilaamista, on hyvä huomioida että kauden voi aloittaa kunnolla vasta huhtikuussa. Tänä vuonna Costa Blancalla koko talvi oli kirkas ja varsin lämmin. Maaliskuun lopussa ja huhtikuun alussa oli myräkkää ja sateita. Kun ne loppuivat, alkoi heti suoraan lämmin kesä. Kautta voi vastaavasti jatkaa hyvin vaikka joulukuuhun asti. Into vaan loppuu jo paljon aiemmin yleensä. Touhu on niin kokonaisvaltaista ja katkeamatonta että talvihuili vakaassa marinassa vetää sinne jo lokakuulla.
        Ariel 336.

        Mukava kuulla tietoa suoraan sieltä. Kannattaisiko siellä suurimman osan vuotta tai kokonaan asuessa nostaa vene telakalle joulukuusta huhtikuuhun, mutta onnistuuko se veneessä asuminen maissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mukava kuulla tietoa suoraan sieltä. Kannattaisiko siellä suurimman osan vuotta tai kokonaan asuessa nostaa vene telakalle joulukuusta huhtikuuhun, mutta onnistuuko se veneessä asuminen maissa?

        Tiedän joitain kavereita jotka asuvat veneessä kuivilla talvet. Nyt koronavuotena he asuivat kesänkin maissa, koska nyt telakkapaikoista on ankara pula kun harva pääsee käyttämään venettä. Noin toimien paikkaansa maissa ei tietty menettänyt.

        Kyseiset herrat muuten normisti ajoivat Olhaon telakalta keväällä 3NM matkan Culatran laguuniin ja ankkuroivat sinne yli puoleksi vuodeksi käymättä missään muualla. Kun paikkansa löytää, sinne jää.

        Kaikkialla et suinkaan saa asua veneessä telakalla, se pitää etukäteen setviä. Yleensä on niin että jos itse saat veneesi kimpussa työskennellä, saat siinä maissa myös asua. Paikkoja mm. Lagos, Olhao ja Almerimar.
        Vene kuitenkin on asuttavampi meressä kuin maissa.
        Ne jotka kesäksi palaavat kotimaihinsa, yleensä nostavat veneen maihin keväällä. Silloin säilytys on halvempaa.

        Kerran pidin kaksi vuotta nostamatta venettä, mutta se oli Atlantin puolella. Normisti nosto keväällä, pesu, paikkuumaalaus ja aktivointihionta muuten, uudet sinkit ja potkurin rasvaus. Cooper Coat on ehkä paras pohja tänne. Sekin saattaa vaatia aktivointihionnan keväisin toki.
        Mitään kylkien vahailuja ja muuta joutavaa en juuri harrasta. Aiempi vene oli sininen Awl Grip -maalattu ja nykyinen taas on valkoinen. Myllytetään sitten runko jos joskus vene myydään. Veneeni ei ulkoiselta kunnoltaan eroa paikallisista. Sisällä ja tekniikassa ylläpidon taso itselläni on kyllä huikeasti täkäläisiä korkeampi.
        Ariel 336.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. "Maastapoistumisvero" lienee jo odottamassa.
        Neukkulan ihannointi on nykyisellä lapsihallituksella riistäytymässä käsistä.

        Oletin että edellä mainittu maastapoistumisverohöpinä on huono vitsi, mutta vationeuvosto onkin tosiaan jo julkaissut maastapoistumisveroselvityksensä.


    • Anonyymi

      Mene rannikoita myöten ja käytä ankkuria, jos väsyttää.
      Jos menee liian hankalaksi, kannattaisi ehkä ottaa veneeseen gasti tai pari?

      Tietysti Finnairilla pääsee Välimerelle helposti. Lentää sinne ja ostaa paikan päältä veneen. Mikä pakko se on Suomiveneellä sinne päästä?

    • Anonyymi

      Mitenkäs tuo terveydenhoito menee? Jos sairastuu, mitä tapahtuu? Entä jos sairastuu vakavasti? Kuka maksaa?

      • Anonyymi

        Vastauksien puuttuminen viittaisi sitten terveyden menevän.


      • Anonyymi

        Joko otat terveyskuluvakuutuksen tai sitten olet max 6kk pois Suomesta. Tai olet pidempään, mutta pidät kirjat Suomessa jossain muutaman tonnin mökissä.
        Kukaan ei tiedä oleskelustasi ulkomailla, jos et mene sitä mainostamaan etkä maksele kulujasi korteilla, etkä soittele kännykällä ilman prepaidia.

        Toisaalta, henki voi lähteä vaikka kotipihalla lunta luodessa. Kuka maksaa, on toisarvoista.
        Kaikelle ei tarvitse olla aina maksajaa. Joskus voi lähteä, kokea ja elää ajattelematta aina espoolaisittain, "kuka maksaa".

        Maksa itse tai kuole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joko otat terveyskuluvakuutuksen tai sitten olet max 6kk pois Suomesta. Tai olet pidempään, mutta pidät kirjat Suomessa jossain muutaman tonnin mökissä.
        Kukaan ei tiedä oleskelustasi ulkomailla, jos et mene sitä mainostamaan etkä maksele kulujasi korteilla, etkä soittele kännykällä ilman prepaidia.

        Toisaalta, henki voi lähteä vaikka kotipihalla lunta luodessa. Kuka maksaa, on toisarvoista.
        Kaikelle ei tarvitse olla aina maksajaa. Joskus voi lähteä, kokea ja elää ajattelematta aina espoolaisittain, "kuka maksaa".

        Maksa itse tai kuole.

        Tuon Suomen Kelan turvan kun kuitenkin lain mukaan menettää jo lyhyen kuuden kuukauden ulkomailla oleskelun jälkeen, niin poismuuttajan verovelvollisuus Suomeen päättyy muuttovuotta seuraavien vasta kolmannen vuoden lopussa, ja määräaikaan voi saada tai sitten ei vähän lyhennystä todistamalla ettei ole enää mitään siteitä Suomeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon Suomen Kelan turvan kun kuitenkin lain mukaan menettää jo lyhyen kuuden kuukauden ulkomailla oleskelun jälkeen, niin poismuuttajan verovelvollisuus Suomeen päättyy muuttovuotta seuraavien vasta kolmannen vuoden lopussa, ja määräaikaan voi saada tai sitten ei vähän lyhennystä todistamalla ettei ole enää mitään siteitä Suomeen.

        Verorahat kyllä kelpaa ja ne peritään vuosikausia. Oikea tapa olisi että verovelvollisuuskin Suomeen loppuu samalla kuin Kelan tukikin.
        Sellaista EU-kansalaisuutta se on että EU:n sisällä muuttaessasi joudut kaiken sosiaaliturvan ulkopuolelle mutta veronmaksu jättämääsi maahan jatkuu, miksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verorahat kyllä kelpaa ja ne peritään vuosikausia. Oikea tapa olisi että verovelvollisuuskin Suomeen loppuu samalla kuin Kelan tukikin.
        Sellaista EU-kansalaisuutta se on että EU:n sisällä muuttaessasi joudut kaiken sosiaaliturvan ulkopuolelle mutta veronmaksu jättämääsi maahan jatkuu, miksi?

        Jenkkilään joutuu kansalaiset aina maksamaan verot myös ulkomailla tienatusta palkasta ja se ei pääty koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jenkkilään joutuu kansalaiset aina maksamaan verot myös ulkomailla tienatusta palkasta ja se ei pääty koskaan.

        Yhdysvaltoihin verovelvollinen mutta muualla asuva joutuu raportoimaan tulonsa kerran vuodessa, mutta saa yhden vuoden ulkomailla asumisen jälkeen vähentää toiseen maahan maksamansa verot Yhdyvaltoihin maksettavasta verosta:

        https://www.americansabroad.org/us-taxes-abroad-for-dummies-update/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdysvaltoihin verovelvollinen mutta muualla asuva joutuu raportoimaan tulonsa kerran vuodessa, mutta saa yhden vuoden ulkomailla asumisen jälkeen vähentää toiseen maahan maksamansa verot Yhdyvaltoihin maksettavasta verosta:

        https://www.americansabroad.org/us-taxes-abroad-for-dummies-update/

        Kiitos korjauksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verorahat kyllä kelpaa ja ne peritään vuosikausia. Oikea tapa olisi että verovelvollisuuskin Suomeen loppuu samalla kuin Kelan tukikin.
        Sellaista EU-kansalaisuutta se on että EU:n sisällä muuttaessasi joudut kaiken sosiaaliturvan ulkopuolelle mutta veronmaksu jättämääsi maahan jatkuu, miksi?

        Siksi, kun arvosi yhteiskjnnalle ei ole muuta, kuin mahdollinen veron keruu.

        T. Verokarhujen joukko raiskaus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon Suomen Kelan turvan kun kuitenkin lain mukaan menettää jo lyhyen kuuden kuukauden ulkomailla oleskelun jälkeen, niin poismuuttajan verovelvollisuus Suomeen päättyy muuttovuotta seuraavien vasta kolmannen vuoden lopussa, ja määräaikaan voi saada tai sitten ei vähän lyhennystä todistamalla ettei ole enää mitään siteitä Suomeen.

        Huuselalta ei sitten lähde Kela -kortti, mutta Lehtiseltä lähti?
        Jos noin olette naimisissa sen Kelan kanssa niin unohtakaa koko juttu.


    • Anonyymi

      Kuin usein yksin purjehtia sutii tumppuunsa? Siis ninkus Atlattilla?

      • Anonyymi

        Jaa-a, riippuu varmaan kuinka usein teet sitä maissa?


    • Anonyymi

      Verojen maksusta entiseen kotimaahan pääsee palauttamalla passin poliisille ja pyytämällä siitä todistuksen.
      Kukaan ei kuitenkaan voi olla "ilman kansalaisuutta", eli uusi pitää olla hommattuna.
      Panamasta saa passin ja kansalaisuuden kymppitonnilla, Boliviasta vielä halvemmalla.
      Joistain saarivaltioista kansalaisuus, passi ja verovapaus irtoaa kolmella tuhannella US dollarilla.

      Ottakaa selvää, älkää kärvistelkö. Verohallinto ei ole mikään irtilähtemätön ruumiinosa.
      Kukaan ei verota yhtään mitään, jos et pyöritä rahaliikennettäsi Suomen kautta.

      • Anonyymi

        ...edelliseen lisäys, että ei kannata uskoa sitä ensimmäistä "virallista" internet-sivua niissä kansalaisuuden hinnoissa :)


      • Anonyymi

        Tottakai Kela-tukiin pitää olla oikeus niin kauan kuin maksaa verojakin, nythän ei ole niin.


      • Anonyymi

        Kansalaisuus ja verottaminen eivät juurikaan liity toisiinsa, joten sen takia en lähtisi kansalaisuudestani luopumaan.

        Noin niinkuin nyrkkisääntönä: Suomen verottaja ei ole lainkaan kiinnostunut tienesteistä, joita ulkomailla asuva suomalainen ulkomailta hankkii. Sen sijaan täällä asuva maksaa täällä tienatuista tuloistaan veronsa tänne, kansalaisuudestaan riippumatta.

        Passin palauttaminen ei liity kansalaisuuteen mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansalaisuus ja verottaminen eivät juurikaan liity toisiinsa, joten sen takia en lähtisi kansalaisuudestani luopumaan.

        Noin niinkuin nyrkkisääntönä: Suomen verottaja ei ole lainkaan kiinnostunut tienesteistä, joita ulkomailla asuva suomalainen ulkomailta hankkii. Sen sijaan täällä asuva maksaa täällä tienatuista tuloistaan veronsa tänne, kansalaisuudestaan riippumatta.

        Passin palauttaminen ei liity kansalaisuuteen mitenkään.

        .... ja lisään vielä, että täällä tienatuista tuloista on tänne rajoitetusti verovelvollinen, jos asuu muualla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        .... ja lisään vielä, että täällä tienatuista tuloista on tänne rajoitetusti verovelvollinen, jos asuu muualla.

        Rajoitetusti verovelvollinen tarkoittaa että maksaa Suomeen verot Suomesta tulevasta tulosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rajoitetusti verovelvollinen tarkoittaa että maksaa Suomeen verot Suomesta tulevasta tulosta.

        Niinhän mie kirjoitin.


    • Anonyymi

      Käy purjehduskurssi ja kysy opettajalta näitä sinulle tärkeitä kysymyksiä!Säästytään tältä tyhmältä keskustelulta tällä sivustolla!

      Terkuin Ankkuri-Antti

      • Anonyymi

        Sinä A-Antti voisitkin aloittaa jonkun viisaamman keskustelun kun et tätä keskustelua siedä.
        Siten voisimme vertailla kuinka ylevää ajatusten vaihtoa saat siellä aikaiseksi.
        Minä lupaan olla erityisen älykkäänä siinä ketjussa, jos se aihe sattuisi minua kiinnostamaan

        T. Ranta Roope


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisan uupuvat päivitykset ja tuoreet rikosepäilyt

      Mikäs kun Maisa ei ole viikkoihin päivittänyt instaa ja nyt ollaan lehdissä tälläisistä.. 👀 https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/010c6594-780f-4
      Kotimaiset julkkisjuorut
      272
      20167
    2. Taksinkuljettaja Niina Syrjäläinen (Ristiinasta)

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33ec61ee-a6fb-4422-8ecc-982c68a91196 Viimeinen havainto eilen tiistailta n.17:48. Kadonnut kotoaan tilataksin kans
      Kadonneet ihmiset
      171
      16112
    3. Sofia sai 2000 e sukset ja Stefan joutui lainaamaan rahaa ruokaan

      Sofia sai Stefanilta 2000 e sukset ja Stefan joutui tämän jälkeen lainaamaan kaverilta rahaa ruokaan. Aika hurjaa menoa. Jos Martina olisi tiennyt,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      302
      12775
    4. Poliisi vaati Niko Ranta-ahoa vangittavaksi

      uudesta huumerikoksesta. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007734511.html
      Kotimaiset julkkisjuorut
      311
      10420
    5. Notta ny se on tuloos! Sinimustat rekisteröityy puolueeksi.

      Vanhat hyvät ajat palaavat. Joukko ultra-isänmaallisia ovat perustamassa uutta puoluetta. Työnimenä on nyt Sinimustat. Nyt tulee vihervasemmistolaisel
      Maailman menoa
      676
      10306