Perässä tulevat eivät pääse risteysalueelta sujuvasti tälläisen takia. Ei tarvitse kaahata vaan aja ns normaalisti, ei siis aleta valumaan kuin purkka tukassa 10-20 metriä ennen liikennevaloja. Toki tämä on paikkakohtaista koska siitä on haittaa ja koska ei. Älkää hidastelko joka paikassa, vähän tilannetajua että liikenne sujuu.
Hidastelet liikennevaloihin aiheutat haittaa takana olevalle liikenteelle
40
56
Vastaukset
- Anonyymi
Sopivasti hidastamalla ennen punaisia valoja voi välttää totaalipysähtymisen kokonaan. Se on taloudellista ja ennakoivaa ajamista. Jos takanatulijalla on kiire seisomaan punaisiin, niin voi-voi.
- Anonyymi
Takana tulijaa voi kiinnostaa päästä esim. viereisen kaistan vihreillä menemään. Jossain on myös valojen ohituskaistoja oikealle kääntyville, jonne takaa olisi ehkä joku tulossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Takana tulijaa voi kiinnostaa päästä esim. viereisen kaistan vihreillä menemään. Jossain on myös valojen ohituskaistoja oikealle kääntyville, jonne takaa olisi ehkä joku tulossa.
Siitä kannattaisi ilmoittaa vilkulla. Jos edellä ajava on vähääkään kartalla ja muut huomioiva, niin pitäisi minimoida hissuttelu.
- Anonyymi
Ja kuinka usein olet arvioinut väärin ja joutunut pysähtymään, vaikka normaalilla tavalla olisit ehtinyt läpi valoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä kannattaisi ilmoittaa vilkulla. Jos edellä ajava on vähääkään kartalla ja muut huomioiva, niin pitäisi minimoida hissuttelu.
No niin, eli sitähän juuri aloituksessakin toivottiin, "vähän tilannetajua että liikenne sujuu", mutta ilmeisesti ei oikein toteudu. Miksi? Siksikö kun ei osoiteta vilkulla minne oltaisiin menossa? Vai siksi, kun on näitä joilla on oikeus lirutella, eikä ole kiire, eikä muiden tartte päästä etuilemaan jne.?
"Sopiva" hidastelu on taitolaji. Harvoin sillä muun liikennevirran sujuvuutta parannetaan. Oma sujuvuuden tunne on eri asia. Hidastelulla voi itsensä lisäksi hidastaa muita. Hidas lähtijä liikennevaloissa saattaa itse päästä läpi, mutta takana tuleva jono jää punaisiin. Ero nopean ja hitaan toiminnan välillä on ehkä n. 5 autoa valosykliä kohti. Joa autoja on vähän, hidastelusta koituva haitta on olematon, mutta ruuhkatilanteessa huomattava.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kuinka usein olet arvioinut väärin ja joutunut pysähtymään, vaikka normaalilla tavalla olisit ehtinyt läpi valoista.
Kuka alkaa hidastelemaan vihreisiin valoihin? "Voi saisinpa pysähtyä".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Takana tulijaa voi kiinnostaa päästä esim. viereisen kaistan vihreillä menemään. Jossain on myös valojen ohituskaistoja oikealle kääntyville, jonne takaa olisi ehkä joku tulossa.
Itse hidastan aina liikennevaloihin ajettaessa. Jos takana olijalla on ongelmia, ne ei kosketa minua. Valoista lähden toki aina kuin raketti, ja taustapelistä näkyy piiiitkä rako ennen kuin muita näkyykään.
Liikennesääntöjen mukaan asia on nimittäin niin, että edellä ajava määrää, miten liikenne etenee. Perään ajaja maksaa viulut! Toki ai pidä jäädä tupeksimaan, kun tie on vapaa edessä. - Anonyymi
Näin on mutta kääntyville voi olla vihreät ja takanasi halutaan kenties siihen suuntaa mutta eivät pääse koska hidastelet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin on mutta kääntyville voi olla vihreät ja takanasi halutaan kenties siihen suuntaa mutta eivät pääse koska hidastelet.
Olen huomannut sen joissakin risteyksissä. Mutta se on elämää, että edessä voi olla muitakin tienkäyttäjiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kuinka usein olet arvioinut väärin ja joutunut pysähtymään, vaikka normaalilla tavalla olisit ehtinyt läpi valoista.
Kuka puupää nyt hissuttelisi vihreillä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin on mutta kääntyville voi olla vihreät ja takanasi halutaan kenties siihen suuntaa mutta eivät pääse koska hidastelet.
"Näin on mutta kääntyville voi olla vihreät ja takanasi halutaan kenties siihen suuntaa mutta eivät pääse koska hidastelet."
Mitenkähän tuollainen valojärjestely toteutettaisiin, jossa yhdeltä kaistalta vuoroin mentäisiin suoraan ja vuoroin käännyttäisiin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Näin on mutta kääntyville voi olla vihreät ja takanasi halutaan kenties siihen suuntaa mutta eivät pääse koska hidastelet."
Mitenkähän tuollainen valojärjestely toteutettaisiin, jossa yhdeltä kaistalta vuoroin mentäisiin suoraan ja vuoroin käännyttäisiin?Mietipäs vielä hetki, jos vaikka suuri mysteeri aukenisi sinullekin.
Annan vinkin: kaistoja saattaa olla useampiakin.
Ellei vieläkään loistavan älysi terävä miekka leikkaa, voit kysyä itseäsi viisaammalta henkilöltä. Sellaisen löytyminen lienee hyvin helppoa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mietipäs vielä hetki, jos vaikka suuri mysteeri aukenisi sinullekin.
Annan vinkin: kaistoja saattaa olla useampiakin.
Ellei vieläkään loistavan älysi terävä miekka leikkaa, voit kysyä itseäsi viisaammalta henkilöltä. Sellaisen löytyminen lienee hyvin helppoa"Mietipäs vielä hetki, jos vaikka suuri mysteeri aukenisi sinullekin.
Annan vinkin: kaistoja saattaa olla useampiakin."
Mietipäs vielä hetki! Miten minä yhdellä kaistalla ajava estän toisella kaistalla ajavan etenemisen tai minun ohittamiseni? Laitapa loistava älysi kertomaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mietipäs vielä hetki, jos vaikka suuri mysteeri aukenisi sinullekin.
Annan vinkin: kaistoja saattaa olla useampiakin."
Mietipäs vielä hetki! Miten minä yhdellä kaistalla ajava estän toisella kaistalla ajavan etenemisen tai minun ohittamiseni? Laitapa loistava älysi kertomaan.Ei kukaan voi oikeasti olla noin tyhmä 😲
- Anonyymi
Pois edestä! Mulla on kauhea kiire! Ja se on sun syy!
- Anonyymi
Aivan kun risteyksestä käännytään ja risteävällä tiellä on toiset valot niin jos tässä joku alkaa hidastelee liikaa niin puolet jonosta saattaa olla siellä keskellä risteystä vielä.
- Anonyymi
Ajoneuvolla risteystä lähestyttäessä tai sinne ajettaessa ajotapa on sovitettava niin, ettei
risteävän tien liikenteelle aiheudu haittaa, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen. Anonyymi kirjoitti:
Ajoneuvolla risteystä lähestyttäessä tai sinne ajettaessa ajotapa on sovitettava niin, ettei
risteävän tien liikenteelle aiheudu haittaa, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.Tällainen paikka on valmiiksi Kehä I-itäpäässä Prisman ja Itiksen välissä.
Paikalle valmistuu joskus eritasoliittymä, mutta nyt on kinattu siitä, kumpi kahdesta jo suunnitellusta suunnitelmasta toteutetaan.
Koska liikennettä ei voi siirtää muuallekaan, erikoisjärjestelyjä riittää ainakin kahdeksi vuodeksi.
- Anonyymi
Toyotalla ajohan on koko ajan hiipimistä, ettei tarvitse jarruja käyttää ja bensaa ei kulu hukkaan. Muut kärsikööt.
- Anonyymi
Ei se takapuskurissa roikkuvaa haittaa. Punaisista valoista ei pääse kumminkaan. Pumppaava ajotyyli ei ole sujuvaa.
- Anonyymi
Vihdintien Helsinkiin sisään on äärihyvä esimerkki tästä. Valot on rytmitetty niin, että ajamalla rajoituksen mukaan kuuttakymppiä pääset suoraan kaikista valoista. Paitsi silloin kun edellä sattuu olemaan näitä "sujuvasti liikkuvia" seuraaviin valoihin kiirehtijöitä. He odottavat punaisissa valoissa säästettyään risteyksen välillä 1,7 sekuntia ajoaikaa. Lopputulos on, että takaa tulevat odottelevat heidän liikkeelle lähtemistään, vaikka olisivat muuten päässeet suoraan samalla nopeudella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vihdintien Helsinkiin sisään on äärihyvä esimerkki tästä. Valot on rytmitetty niin, että ajamalla rajoituksen mukaan kuuttakymppiä pääset suoraan kaikista valoista. Paitsi silloin kun edellä sattuu olemaan näitä "sujuvasti liikkuvia" seuraaviin valoihin kiirehtijöitä. He odottavat punaisissa valoissa säästettyään risteyksen välillä 1,7 sekuntia ajoaikaa. Lopputulos on, että takaa tulevat odottelevat heidän liikkeelle lähtemistään, vaikka olisivat muuten päässeet suoraan samalla nopeudella.
Tämä on hyvä esimerkki, kun itse huomasin kerran ajaneen hieman liian lujaa valoihin Vihdintiellä. Viereisellä kaistalla ajnut meni ohi (!!!), kun itse jäin punaisiin odotettuani valojen vaihtumista. Se oli vahinko, mikä seuraa helposti kun ajaa tehokkaammalla autolla.
- Anonyymi
Mielestäni puhut tahattomasti kahdesta eri asiasta. Se, millä nopeudella lähestyy punaisia liikennevaloja ei vaikuta siihen, miten sujuvasti risteysalue tyhjenee. Risteysalueen tyhjenemiseen vaikuttaa se, miten nopeasti lähdetään liikkeelle kun pippeli valo vaihtuu vihreäksi. Silloin ei pidäkään hidastella.
- Anonyymi
Ehkä siellä teilläpäin on vain yhdet liikennevalot. Täällä niitä voi olla reilusti alle sadan metrin välein, joten täyttymisnopeudella on todellakin väliä.
- Anonyymi
Kyllä saapumisnopeudella saattaa olla negatiivisia vaikutuksia. Jos takanasi on kääntyviä ja itse menet suoraan, niin kääntyvien valot saattavat olla eri syklissä ja heitä kiinnostaa olla jo risteyksessä kun sinä vasta pikku hiljaa saavut sinne.
- Anonyymi
"kun pippeli valo vaihtuu vihreäksi."
Mikä valo sinulla poikeavalla on siinä pippelissä päällä ennen vihreäksi vaihtumista?
- Anonyymi
Valoihin hidastava saattaa olla hybridihihhuli joka kerää jarrutusenergiaa päästäkseen lähtemään valoista ilman polttomoottoria, sillai hiiiitaaasti ja maltillisesti ettei vaan bensakolmonen räjähdä tulille.
- Anonyymi
Liikennevaloihin kiirehtinyt pysähtyjä tukkii liikennettä monen auton verran enemmän kuin jouhevasti liukuva, joka pääsee vihreille pysähtymättä. Tätä on tutkittu oikein tieteellisesti ja äärimmäisen harvoin valojen väli jää vajaaksi sen takia. Automerkistä riippumatta ja automaattiautoillehan tämä on ideaalitilanne. Kepin heiluttajat jatkakoon vatkaamistaan.
- Anonyymi
Näin toki on, mutta pitää ottaa huomioon koko tilanne ja risteyksen malli. Otatko huomioon mahdollisesti takana tulevat jotka haluavat kääntyä. Heillä saattaa jo palaa vihreä mutta sinulle suoraan menevänä paistaa vielä punainen. Heitä haittaa sinun hissuttelu kun eivät pääse kääntyvien kaistalle ryhmittymään edessä hissukseen ajavan vuoksi.
- Anonyymi
Etenkin kun monissa liikennevaloissa on katuun upotettu tunnistin, joka tunnistaa lähestyvän auton, niin nämä vatipäät jäävät nutaamaan, eivätkä ymmärrä ajaa tunnistimen kohdalle.
Sitten kun he lopulta saavat sen tojotansa nylpytettyä tunnistimen kohdalle, valo vaihtuu vihreäksi. Silloin tojotamies ylpeänä kehuu vaimolleen, kuinka taas sai säästettyä lähes senttilitran bensaa, kun ei tarvinnut pysähtyä.
Tosin ajamalla niin kuin terveet ajaa, valot olisi vaihtuneet jo paljon aikaisemmin, mutta sitä ei tojotamies koskaan kykene ymmärtämään - Anonyymi
Olen alottajan kanssa samaa mieltä.
On montakertaa käynyt vihreiden syttyessä jono on liikkunut aivan hyvin
sitten edessä oleva auto on hidastanut vihreiden valojen palaessa.
Risteyksen ylitettyä on kyllä löytynyt vauhtia. - Anonyymi
Tuo niin totta !
Kumma että vaikka se vihreä valo syttyy samaan aikaan ihan kaikille , siis kaikkien pitäisi nähdä se valo ja lähteä matkaan, yhtäaikaa kuitenkin siihen tulee välejä mutta nyt liikkeelle lähdetään esimmäinen lähtee kun valo vaihtuu siinä perässä toinen ehkä laittaa vaihteen ja nostaa kytkimen siitä se juttu alkaa venymään , kun kaikilla nousisi kytkin tai irtoaisi jarru kun valot vaihtuu pääsi kymmenenkin autoa läpi valoista enemmän, no varmaan kukkahatuille liian radiakaalia ja "vaarallista" mutta lähtee ne formuloissakin ja muissa ratasarjoissa samoilla valoilla liikkeelle , nyt tuntuu että meillä liikenteessä on monet valot siis ekalla ne liikennevalot ja toisilla toisten perävalot jos sormensa saa irti nenän reiästään tai on muuten edes hieman hereillä.- Anonyymi
"mutta lähtee ne formuloissakin ja muissa ratasarjoissa samoilla valoilla liikkeelle , nyt tuntuu että meillä liikenteessä on monet valot siis ekalla ne liikennevalot ja toisilla toisten perävalot jos sormensa saa irti nenän reiästään tai on muuten edes hieman hereillä."
Lähteehän ne formuloissa, jossa lähdössä rivien väli on 16 metriä. Auttaisikohan liikennevaloista lähdön sujuvuuteen, jos asfaltiin maalattaisiin pysäytysviiva 16 metrin välein?
- Anonyymi
Kukaan ei ole vielä ottanut esiin sitä seikkaa, että valoista pääsisi useampi läpi jos jokainen lähtisi yhtä aikaa liikkeelle, eikä vasta siinä vaiheessa kun edellä ajava liikahtaa (vertaa formuloiden startin yhtäaikaisuuteen).
Homma ei kuitenkaan valitettavasti käytännössä toimi, koska aina on yksi tai useampi jotka eivät lähde valon vaihduttua vihreäksi, vaan vasta sen jälkeen, kun edellä menijä liikahtaa.
Parasta on tietenkin, jos ei tarvitse pysähtyä laisinkaan valoihin, ettei auton massaa tarvitse saada jälleen liikkeelle. Hitaasti saapumisessa pitää kuitenkin ottaa huomioon muihin suuntiin menevien valot, ettei estä sinne haluavien etenemistä.Aika hyvä keino on aloittaa liikkeellelähteminen silloin, kun edelläolevan edelläoleva liikahtaa. Jos reaktio on suurin piirtein samanveroinen edellämenijän kanssa, toteutuu aika hyvin yhtäaikainen liikkeellelähtö omalta osaltasi...
Toki jos kaikki noudattaisivat tätä sääntöä, ei tilanne olisi läheskään optimi (tuplasti parempi kuin nyt, mutta kuitenkin). Jos siihen ihmeeseen joskus päästään, että ihmiset reagoivat ripeästi ja katselevat vähän pidemmälle eteenpäin, niin sitten pitää alkaa itse reagoimaan parin auton päähän. Tai kolme. Tai...
- Anonyymi
Jotkut hidastelevat ja pysähtyvät myös ennen kiertoliittymää, vaikka selvästi näkisi, ettei siellä ole ketään. Ei siiinä ole STOP-merkkiä vaan kärkikolmio eli väistämisvelvollisuus.
- Anonyymi
Minä ainakin hidastan liikenneympyröihin tultaessa, kun tiedän että pitää väistää pyörätien jatkeen yli pyöräileviä, koska kärkikolmio on ennen sitä. Pitää siis huomoida kevyenliikenteen väylän molemmat suunnat sekä liikenneympyrän liikenne.
- Anonyymi
Omalla työmatkalla on valot joista käännyn aina vasemmalle. Ärsyttää suuresti kun suoraan ajavat alkaa himmailemaan 100 metriä ennen valot on punaisella enkä pääse vielä vasemmalle ja siellä olisi vihreät kääntyville. No olen nyt sitten alkanut himmailla samasta kohtaa jos suoraan menijöillä on vihreät ja menen vasemmalle kaistalle vasta viime tipassa?
- Anonyymi
kun ajaa varovasti , se on uusi normaali
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1393557Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2753020Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2291903- 661876
Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j641798- 701601
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa901346Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä781282Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3361224Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi391092